eitaa logo
تفسیر المیزان
10هزار دنبال‌کننده
173 عکس
38 ویدیو
0 فایل
تفسیر المیزان علامه طباطبایی ره 🙏راه حمایت از کانال: ۵۸۹۲۱۰۱۳۰۸۱۵۷۲۶۸ جعفری. بانک سپه ارتباط @samad10011
مشاهده در ایتا
دانلود
🌺 تفسیر آیه 5⃣1⃣سوره از تفسير شریف المیزان 🔰يصلونها يوم الدين5⃣1⃣ 🔸ضمير  به جحيم بر مى گردد، مى فرمايد فجار در روز جزا براى ابد ملازم ، و از آن جدا شدنى نيستند. ______________ 🌷شادی روح علامه طباطبایی ره صلوات👇 @all_mizan1001 https://eitaa.com/joinchat/3198156911C12d6d8964a
🌺 تفسیر آیه6⃣1⃣ سوره از تفسير شریف المیزان 🔰و ما هم عنها بغائبين6⃣1⃣ 🔸اين آيه عطف تفسيرى است بر آيه قبل و همان مفاد را تأكيد مى كند، و خلاصه مجددا مى فرمايد اهل دوزخ از دوزخ غايب نمى شوند، و منظور اين است كه از آن بيرون نمى آيند، پس آيه مورد بحث در معناى آيه (و ما هم بخارجين من النار) است. ______________ 🌷شادی روح علامه طباطبایی ره صلوات👇 @all_mizan1001 https://eitaa.com/joinchat/3198156911C12d6d8964a
🌺 تفسیر آیه 7⃣1⃣سوره از تفسير شریف المیزان 🔰و ما ادريك ما يوم الدين7⃣1⃣ 🔸اين جمله روز جزا را بزرگ و هول انگيز معرفى مى كند، و معنايش اين است كه: تو نمى توانى به حقيقت يوم الدين احاطه پيدا كنى. و اين كنايه است از عظمت، و اينكه يوم الدين بالاتر از آن است كه قالب الفاظ بتواند آن را آنطور كه هست در خود بگنجاند، در اين جمله مى توانست به آوردن ضمير اكتفاء كند، ولى نكرده، و مجددا كلمه  را آورد تا بزرگى آن روز را تأكيد كند. ______________ 🌷شادی روح علامه طباطبایی ره صلوات👇 @all_mizan1001 https://eitaa.com/joinchat/3198156911C12d6d8964a
🌺 تفسیر آیه8⃣1⃣ سوره از تفسير المیزان 🔰ثم ما ادريك ما يوم الدين8⃣1⃣ 🔸تكرار جمله نيز براى تأكيد مطلب است. در قيامت رابطه تاثير و تاثر اسباب عادى از بين مى رود ______________ 🌷شادی روح علامه طباطبایی ره صلوات👇 @all_mizan1001 https://eitaa.com/joinchat/3198156911C12d6d8964a
🌺 تفسیر آیه9⃣1⃣ سوره از تفسير شریف المیزان 🔰يوم لا تملك نفس لنفس شيئا و الامر يومئذ لله9⃣1⃣ 🔸كلمه  ظرفى است كه به تقدير  و يا نظير آن منصوب شده، يعنى به ياد آر روزى را كه هيچ كس براى كسى مالك چيزى نيست، و اين آيه علاوه بر آنچه در آيه قبل بود بيان اجمالى ديگرى است براى حقيقت يوم الدين. 🔸توضيح اينكه: رابطه تاءثير از ناحيه اسباب ظاهرى، و تاءثر از ناحيه مسببات آن در روز قيامت منقطع است، همچنان كه در جاى ديگر بدان تصريح نموده، مى فرمايد (و تقطعت بهم الاسباب )، و نيز فرموده: (و لو يرى الذين ظلموا اذ يرون العذاب ان القوه لله جميعا)، پس در آن روز هيچ انسانى مالك چيزى براى ديگرى نيست. و يا به عبارتى ديگر نمى تواند براى ديگران كارى بكند، شرى را دفع و يا خيرى را جلب نمايد، و اين با آيات شفاعت منافات ندارد، چون شفاعت به اذن خدا انجام مى شود، و در نتيجه باز خود خدا است، نه شخص . 🔸و معناى جمله (و الامر يومئذ لله ) اين است كه: در آن روز مالك، تنها و تنها خدا است، و غير او كمترين سهمى از مالكيت ندارد. و مراد از كلمه  - به طورى كه گفته اند - مفرد كلمه  است، يعنى تنها او است كه دستور مى دهد، چون در جاى ديگر نيز فرموده:  (لمن الملك اليوم لله الواحد القهار)، پس منظور از اين كلمه به معناى مقابل نهى است، و اينكه بعضى آن را به معناى شأن گرفته اند با مقام آيه نمى سازد. ______________ 🌷شادی روح علامه طباطبایی ره صلوات👇 @all_mizan1001 https://eitaa.com/joinchat/3198156911C12d6d8964a
🌺 بحث روایتی سوره از تفسير شریف المیزان 🔰بحث روايتى 🔸رواياتى در ذيل (علمت نفس ما قدمت و اخرت)، (و ان عليكم لحافظين) و (الامر يومئذ لله)) 🔸در تفسير قمى در ذيل آيه (و اذا القبور بعثرت) فرموده: يعنى قبرها شكافته مى شود، و مردگان بيرون مى آيند. 🔸و در الدر المنثور است كه حاكم (وى حديث را صحيح دانسته) از حذيفه روايت آورده كه گفت رسول خدا صلى اللّه عليه و آله و سلم فرمود: هر كس سنت خيرى را باب كند، و خودش به آن عمل نمايد، هم اجر عمل خود را دارد و هم مثل اجرهاى پيروانش را، بدون اينكه از اجر پيروانش كم شود، و هر كس سنت را باب كند، و خودش به آن عمل كند، هم وبال عمل خود را دارد، و هم مثل وبالى كه پيروانش دارند، بدون اينكه از وبال پيروان چيزى كم شود، حذيفه بعد از نقل اين كلام، آيه (علمت نفس ما قدمت و اخرت) را تلاوت كرد. 🔸و در همان كتاب آمده كه عبد بن حميد از صالح بن مسمار روايت كرده كه گفت: من شنيده ام رسول خدا صلى اللّه عليه و آله و سلم بعد از آنكه آيه (يا ايها الانسان ما غرك بربك الكريم) را تلاوت فرموده، در پاسخ به خداى تعالى عرضه داشته: نادانيش او را نسبت به تو مغرور كرده. 🔸و در تفسير قمى در ذيل آيه (فى اى صوره ما شاء ركبك) فرموده: اگر مى خواست، به صورتى غير اين صورت تو را تركيب مى كرد. 🔸مؤلف: اين روايت را صاحب مجمع البيان بدون ذكر سند از امام صادق عليه السلام آورده. و نيز در همان تفسير در ذيل آيه (و ان عليكم لحافظين) فرموده: همان دو فرشته اى كه موكل بر انسانند. 🔸و از سعد السعود نقل شده و در روايتى هم آمده كه اين دو فرشته - كه موكل بر انسانند - هنگام نماز فجر نزد مؤمن مى آيند، و با آمدن آنان آن دو فرشته كه در شب موكل بر او بودند بالا مى روند، و چون خورشيد غروب كند، دوباره همان دو فرشته براى نوشتن اعمال شب نازل مى شوند، و نويسندگان روز بالا مى روند، و اعمال او را به درگاه خداى عزوجل مى برند. 🔸و مدام اين آمد و شد ادامه دارد، تا اجل مؤمن برسد وقتى اجلش رسيد، دو فرشته با فرد صالح خدا حافظى مى كنند، و مى گويند خدا عوض ما جزاى خيرت دهد، چه بسيار عمل صالحى كه به ما نشان دادى، و چه سخنان نيكوى بسيارى كه به گوش ما شنواندى، و چه مجالس خيرى كه ما را بدانجا بردى، در عوض ما امروز موكل بر هر چيزى هستيم كه دوست بدارى، و آن را برايت تاءمين مى كنيم، و به درگاه پروردگارت شفاعتت مى كنيم. 🔸و اما اگر گنهكار باشد به او مى گويند خدا عوض از ما جزاى شرى به تو بدهد، براى اين كه يك عمر ما را آزردى، چه اعمال زشتى كه به ما نشان دادى، و چه سخنان زشتى كه به گوش ما شنواندى، و چه بسيار مجالس بدى كه ما را بردى، و از اين به بعد ما هم موكل بر هر امرى هستيم كه تو آن را كراهت بدارى، و عليه تو نزد پروردگارت شهادت مى دهيم. و در مجمع البيان در ذيل آيه (والامر يومئذ لله) مى گويد: عمرو بن شمر از جابر از امام باقر عليه السلام روايت كرده كه فرمود: (و الامر يومئذ و اليوم كله لله )، آنگاه فرمود: اى جابر وقتى قيامت مى شود، همه حكام از بين مى روند، و ديگر حاكمى نمى ماند بجز خدا. 🔸مؤلف: منظور آن جناب اين است كه: امر، تنها در قيامت مختص به خدا نيست بلكه در دنيا هم همينطور است، و اگر در آيه مالكيت امر را مختص به خدا در روز قيامت كرده، به اين اعتبار بوده كه اين حقيقت در قيامت ظاهر مى شود، نه اينكه تنها در آن روز مالك است، پس علت اينكه ظهور اين حقيقت مختص به قيامت شده، اين است كه در قيامت امر و حكم ديگرى نمى ماند، ساير صفاتى هم كه در قرآن كريم براى خدا در خصوص قيامت اثبات شده نظير امر است. و بنابر اين مى توان گفت اين روايت از روايات برجسته است. ______________ 🌷شادی روح علامه طباطبایی ره صلوات👇 @all_mizan1001 https://eitaa.com/joinchat/3198156911C12d6d8964a
🌺پایان تفسير سوره از تفسير شریف المیزان 🌺
🌺برای شادی روح همه رفتگان دیار باقی از جمله مادر عزيزم ممنون میشیم که ختم کنید🌺
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌺 ترجمه آیات1⃣الی4⃣1⃣ سوره از تفسير شریف المیزان ترجمه آیات 🌺به نام خداوند بخشنده بخشایشگر🌺 🔸زمانى که آفتاب درهم پیچیده مى شود1⃣ 🔸و آن روز که ستارگان سقوط مى کنند2⃣ 🔸و وقتى که کوهها از شدت زلزله به راه مى افتند3⃣ 🔸و هنگامى که نفیس ترین اموال بى صاحب مى ماند4⃣ 🔸و روزگارى که وحشى ها هم مانند انسانها زنده مى شوند 5⃣ 🔸و زمانى که دریاها افروخته گردند6⃣ 🔸و آن وقت که نفوس هر یک به جفت مناسب و لایق خود مى رسد7⃣ 🔸و روزى که از دختران زنده به گور شده سؤ ال شود8⃣ 🔸که به کدامین گناه کشته شدند؟9⃣ 🔸و روزى که نامه هاى اعمال براى حساب باز مى شود🔟 🔸و روزى که آسمان چون طومار پیچیده مى شوند1⃣1⃣. 🔸و روزى که دوزخ را مى افروزند2⃣1⃣ 🔸و زمانى که بهشت را به اهلش نزدیک مى سازند3⃣1⃣ 🔸در چنین روزى هر کس مى فهمد که چه کرده است4⃣1⃣ ______________ 🌷شادی روح علامه طباطبایی ره صلوات👇 https://eitaa.com/joinchat/3198156911C12d6d8964a
🌺بيان آیات سوره از تفسير شریف المیزان 🔰بیان آیات 🔸این سوره روز قیامت را با ذکر پاره اى از مقدمات و نشانیهاى آن و پاره اى از آنچه در آن روز واقع مى شود متذکر و یادآور مى شود و آن روز را چنین توصیف مى کند که: روزى است که در آن عمل انسان هر چه باشد کشف مى گردد، و سپس قرآن را توصیف مى کند به اینکه از القاآتى است که رسولى آسمانى که فرشته وحى است آن را به رسول خدا صلى اللّه علیه و آله وسلم القاء کرده، و از القاآت شیطانى نیست ، و رسول خدا 6 هم دیوانه نیست، که شیطانها او را دست انداخته باشند. و چنین به نظر مى رسد که این سوره از سوره هاى قدیمى باشد که در اوائل نازل شده ، همچنانکه در متن خود سوره شاهدى بر این معنا دیده مى شود، و آن این است که خداى تعالى رسول گرامیش را از آنچه که دشمنان در باره اش مى گفتند - مثلا دیوانه اش مى خواندند - منزه مى دارد، و معلوم است که اتهام ها مربوط به اوائل دعوت آن جناب است، همچنان که سوره نون هم که مشتمل بر تنزیه آن جناب از این تهمت ها است در اوائل بعثت نازل شده ، پس سوره بدون هیچ حرف و تردیدى در نازل شده است __________ 🌷شادی روح علامه طباطبایی ره صلوات👇 https://eitaa.com/joinchat/3198156911C12d6d8964a
🌺 تفسیر آیه 1⃣سوره از تفسير شریف المیزان 🔰إِذَا الشمْس کُوِّرَت1⃣ 🔸کلمه  که مصدر فعل  است به معناى پیچیدن چیزى ، و به شکل مدور در آوردن آن است ، نظیر پیچیدن عمامه بر سر، و شاید تکویر خورشید استعاره باشد از اینکه تاریکى بر جرم خورشید احاطه پیدا مى کند. __________ 🌷شادی روح علامه طباطبایی ره صلوات👇 https://eitaa.com/joinchat/3198156911C12d6d8964a
🌺 تفسیر آيه 2⃣ سوره التکویر از تفسير شریف المیزان 🔰وَ إِذَا النُّجُومُ انکَدَرَت2⃣ 🔸مصدر  به معناى سقوط است، و انکدار مرغ از هوا، به معناى آمدنش به طرف زمین است، و بنابر این مراد از این جمله این است که در آن روز ستارگان مى ریزند، همچنان که آیه (و اذا الکواکب انتثرت) نیز همین را مى رساند، البته ممکن هم هست از باب کدورت و تیرگى باشد، و مراد این باشد که در آن روز ستارگان بى نور مى شوند. __________ 🌷شادی روح علامه طباطبایی ره صلوات👇 https://eitaa.com/joinchat/3198156911C12d6d8964a
🌺تفسیر آیه 3⃣سوره از تفسير شریف المیزان 🔰وَ إِذَا الجِْبَالُ سیرَت3⃣ 🔸روزى که از شدت زلزله آن، کوهها به راه مى افتند، مندک و متلاشى مى شوند، غبارى پراکنده مى گردند، سرابى (خالى از حقیقت کوهى) مى شوند، همه اینها تعبیرهایى است که در قرآن درباره وضع کوهها در آن روز آمده. مراد از اینکه درباره قیامت فرمود:  (و اذا العشار عطلت و اذا الوحوش حشرت ...) __________ 🌷شادی روح علامه طباطبایی ره صلوات👇 https://eitaa.com/joinchat/3198156911C12d6d8964a
شما چگونه است؟ ♨️راهکاری از علامه حسن زاده آملی تا هر کسی بتواند خود را تشخیص داده و بفهمد در باطن به چه صورتی است. 🔴 کانال اختصاصی نشر فرمایشات در ایتا🔰🔰 https://eitaa.com/joinchat/3273981962C171d4d16f3
🌺 تفسیر آیه 4⃣سوره از تفسير شریف المیزان 🔰وَ إِذَا الْعِشارُ عُطلَت4⃣ 🔸بعضى گفته اند: عشار جمع عشراء است همچنان که نفاس جمع نفساء - زن زائو - است، و عشراء به معناى ماده حامله اى است که ده ماه از حملش گذشته باشد، و همچنان عشرائش مى نامند تا وقتى که بچه اش را بزاید، و چه بسا که بعد از زائیدن هم آن را عشراء بخوانند، چون چنین شترى از نفیس ترین اموال عرب به شمار مى رود، و معناى تعطیل شدن عشراء این است که در آن روز عرب چنین مال نفیسى را رها مى کند، و هیچ چوپان و دشتبانى که آن را حفظ کند بر آن نمى گمارد، و گویا در این جمله اشاره اى بطور کنایه به این معنا باشد که همین اموال نفیسى که مردم در دنیا بر سر آن پنجه به روى هم مى کشند، آن روز بى صاحب مى ماند، کسى نیست که از آنها استفاده کند، براى اینکه مردم آن روز آنقدر به خود مشغولند که از هیچ چیز دیگرى یاد نمى کنند، همچنان که در جاى دیگر فرمود:  لکل امرى ء منهم یومئذ شاءن یغنیه __________ 🌷شادی روح علامه طباطبایی ره صلوات👇 https://eitaa.com/joinchat/3198156911C12d6d8964a
🌺 تفسیر آیه 5⃣سوره از تفسير شریف المیزان 🔰وَ إِذَا الْوُحُوش حُشِرَت5⃣ 🔸کلمه جمع وحش است، و این کلمه به معناى حیوانى است که هرگز با انسانها انس نمى گیرد، مانند درندگان و امثال آن . 🔸و ظاهر آیه از این جهت که در سیاق آیاتى قرار دارد که روز قیامت را توصیف مى کند، این است که وحشى ها هم در روز قیامت مانند انسانها محشور مى شوند، آیه شریفه (و ما من دابه فى الارض و لا طائر یطیر بجناحیه الا امم امثالکم ما فرطنا فى الکتاب من شى ء ثم الى ربهم یحشرون )، نیز این احتمال را تاءیید مى کند. 🔸و اما اینکه وحشیان بعد از محشور شدن چه وضعى دارند، و سرانجام کارشان چه مى شود؟ در کلام خداى تعالى و در اخبارى که قابل اعتماد باشد چیزى که از این اسرار پرده بردارد نیامده، بله چه بسا بتوان از آیه سوره انعام آنجا که مى فرماید:   و نیز آنجا که مى فرماید:  (ما فرطنا فى الکتاب من شى ء)، پاره اى رمرها که فى الجمله وضع را روشن کند استفاده نمود، و آن رموز بر اهل دقت و تدبر پوشیده نیست. و چه بسا بعضى گفته باشند که: محشور شدن وحشى ها مربوط به روز قیامت نیست ، بلکه از نشانه هاى قبل از قیامت است، و منظور از آن این است که قبل از قیامت (در اثر زلزله هاى پى در پى ) همه وحشى ها از بیشه خود بیرون بجهند __________ 🌷شادی روح علامه طباطبایی ره صلوات👇 https://eitaa.com/joinchat/3198156911C12d6d8964a
🌺 تفسیر آیه 6⃣سوره از تفسير شریف المیزان 🔰وَ إِذَا الْبِحَارُ سجِّرَت6⃣ 🔸تسجیر و افروختن دریاها، به دو معنا تفسیر شده، افروختن دریایى از آتش و پر شدن دریاها از آتش، و معناى آیه بنا به تفسیر اول این است که روز قیامت دریاها آتشى افروخته مى شود، و بنا بر دوم این مى شود که دریاها پر از آتش مى شود. __________ 🌷شادی روح علامه طباطبایی ره صلوات👇 https://eitaa.com/joinchat/3198156911C12d6d8964a
🌺 تفسیر آیه 7⃣سوره از تفسير شریف المیزان 🔰وَ إِذَا النُّفُوس زُوِّجَت7⃣ 🔸اما نفوس سعیده با زنان بهشت تزویج مى شوند، همچنان که فرمود:  (لهم فیها ازواج مطهره)، و نیز فرمود:  (و زوجناهم بحور عین )، و اما نفوس با قرین هاى شیطانیشان ازدواج مى کنند، همچنان که فرمود:  (احشروا الذین ظلموا و ازواجهم و ما کانوا یعبدون )، و نیز فرموده :  (و من یعش عن ذکر الرحمن نقیض له شیطانا فهو له قرین ). __________ 🌷شادی روح علامه طباطبایی ره صلوات👇 https://eitaa.com/joinchat/3198156911C12d6d8964a
🌺 تفسیر آیات 8⃣ و 9⃣سوره از تفسير شریف المیزان 🔰وَ إِذَا الْمَوْءُدَةُ سئلَت8⃣ 🔰 بِأَى ذَنبٍ قُتِلَت9⃣ 🔸کلمه  به معناى آن دخترى است که زنده زنده در گور شده ، و این مربوط به رسم عرب است که دختران را از ترس اینکه ننگ به بار آورند زنده زنده در مى کردند، همچنان که آیه زیر هم به آن اشاره دارد و مى فرماید:  (و اذا بشر احدهم بالانثى ظل وجهه مسودا و هو کظیم یتوارى من القوم من سوء ما بشر به ایمسکه على هون ام یدسه فى التراب ) 🔸وجه اینکه فرمود از دختران زنده به گور شده پرسیده مى شود:  باى ذنب قتلت 🔸و در حقیقت مسئول قتل این دختر پدر او است تا انتقام وى را از او بگیرند، لیکن در آیه ، مسئول را خود آن دختر دانسته و مى فرماید از خود او مى پرسند به چه جرمى کشته شد؟ این هم نوعى تعریض و توبیخى است از قاتل آن دختر و هم زمینه چینى است براى اینکه آن دختر جرات کند و از خداى تعالى بخواهد که انتقام خون او را بگیرد، و آنگاه خداى تعالى از قاتل او سبب قتل او را بپرسد، و سپس انتقامش را بگیرد، در نتیجه مى توان گفت اسلوب کلام در این آیه نظیر اسلوب در آیه زیر است، که مى فرماید:  (و اذ قال اللّه یا عیسى بن مریم ءانت قلت للناس اتخذونى و امى الهین من دون الله ). 🔸و بعضى گفته اند اگر نسبت مسئولیت را به خود مووده داده از باب مجاز عقلى است، و مراد این است که: از وضع او پرسش مى شود، نظیر مجازى که در آیه (ان العهد کان مسئولا) بکار رفته. __________ 🌷شادی روح علامه طباطبایی ره صلوات👇 https://eitaa.com/joinchat/3198156911C12d6d8964a
🌺 تفسیر آیه 🔟سوره از تفسير شریف المیزان 🔰وَ إِذَا الصحُف نُشِرَت🔟 🔸یعنى روزى که نامه هاى اعمال براى حساب باز مى شود. __________ 🌷شادی روح علامه طباطبایی ره صلوات👇 https://eitaa.com/joinchat/3198156911C12d6d8964a
🌺 تفسیر آیه1⃣1⃣ سوره از تفسير شریف المیزان 🔰وَ إِذَا السمَاءُ کُشِطت1⃣1⃣ 🔸در مجمع البیان گفته: کلمه  به معناى قلع و کندن چیزى است که سخت به چیز دیگر چسبیده، و قهرا کندنش نیز به شدت انجام مى شود. و کشط آسمان قهرا با آیه (و السموات مطویات بیمینه )، و آیه (و یوم تشقق السماء بالغمام و نزل الملئکه تنزیلا) و سایر آیات مربوطه به این معنا منطبق مى شود. __________ 🌷شادی روح علامه طباطبایی ره صلوات👇 https://eitaa.com/joinchat/3198156911C12d6d8964a
🌺 تفسیر آیه2⃣1⃣ سوره از تفسير شریف المیزان 🔰وَ إِذَا الجَْحِیمُ سعِّرَت2⃣1⃣ 🔸مصدر  که فعل  مشتق از آن است به معناى شعله ور ساختن آتش است، بطورى که زبانه بکشد. __________ 🌷شادی روح علامه طباطبایی ره صلوات👇 https://eitaa.com/joinchat/3198156911C12d6d8964a
🌺 تفسیر آیه3⃣1⃣ سوره از تفسير شریف المیزان 🔰وَ إِذَا الجَْنَّةُ أُزْلِفَت3⃣1⃣ 🔸مصدر  که فعل مجهول   از آن گرفته شده، به معناى نزدیک آوردن است، منظور این است که در قیامت بهشت را به اهل آن نزدیک مى کنند تا داخلش شوند. __________ 🌷شادی روح علامه طباطبایی ره صلوات👇 https://eitaa.com/joinchat/3198156911C12d6d8964a
🌺 تفسیر آیه4⃣1⃣ سوره از تفسير شریف المیزان 🔰عَلِمَت نَفْسٌ مَّا أَحْضرَت4⃣1⃣ 🔸این جمله جواب کلمه  است، که در دوازده آیه تکرار شده بود، و منظور از کلمه  جنس آدمیان است، و مراد از جمله  اعمالى است که هر فردى در دنیا انجام داده، وقتى گفته مى شود:  (احضرت الشىء) معنایش این است که: من آن چیز را حاضر یافتم، همچنان که وقتى گفته مى شود:  (احمدت الشى ء) معنایش این است که من آن چیز را محمود و پسندیده یافتم. بنابراین ، آیه مورد بحث در معناى آیه زیر است که مى فرماید:  (یوم تجد کل نفس ماعملت من خیر محضرا و ما عملت من سوء). __________ 🌷شادی روح علامه طباطبایی ره صلوات👇 https://eitaa.com/joinchat/3198156911C12d6d8964a