eitaa logo
تفسیر المیزان
9هزار دنبال‌کننده
162 عکس
38 ویدیو
0 فایل
تفسیر المیزان علامه طباطبایی ره 🙏راه حمایت از کانال: ۵۸۹۲۱۰۱۳۰۸۱۵۷۲۶۸ جعفری. بانک سپه ارتباط @samad10011
مشاهده در ایتا
دانلود
همراهان محترم برای نشر معارف ناب قرآن کریم به کمک های مالی شما عزیزان با توجه به قیمت های بالای تبلیغات نیاز داریم. اگر مایل بودید برای خادم کانال جعفری ارسال نمایید. شماره کارت حقیر جهت واریز شما عزیزان: 5892101308157268
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌺 سوره __________________ 🌷شادی روح علامه طباطبایی ره صلوات👇 https://eitaa.com/joinchat/3198156911C12d6d8964a
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌺 ترتیل سوره 🎙استاد پرهیزگار ⌛️ زمان: ۳:۴۹دقیقه __________________ 🌷شادی روح علامه طباطبایی ره صلوات👇 https://eitaa.com/joinchat/3198156911C12d6d8964a
🌺 ترجمه آیات سوره از تفسير شریف المیزان 🔸به نام خداى رحمان و رحيم. 🔸مردم از چه خبر مهمى پرسش و گفتگو مى كنند؟ 1⃣ 🔸از خبر بزرگ قيامت 2⃣ 🔸كه در آن با هم به جدل و اختلاف كلمه برخاستند (چون پيغمبر صلى اللّه عليه و آله و سلم به نزول قرآن سخن از خدا و قيامت آغاز فرمود مؤمن و كافر در صدق و كذبش به مجادله پرداختند اين آيات نازل شد) 3⃣ 🔸چنين نيست كه منكران پنداشته اند به زودى خواهند دانست 4⃣ 🔸و البته (بر خطاى خود) به زودى آگاه مى شوند 5⃣ 🔸آيا ما زمين را مهد آسايش خلق نگردانيديم؟ 6⃣ 🔸و كوهها را ميخهايى در آن نساختيم؟ 7⃣ 🔸و شما را جفت (زن و مرد) آفريديم (تا انس و نشاط و فرزند صالح و بقاى نوع بازيابيد)8⃣ 🔸و خواب را براى شما مايه قوام حيات و است راحت قرار داديم (تاچون بدن درخواب بزحمت کار نپرداخته به گوارش غذا وتهیه خون و تقویت بدن پردازد)9⃣ 🔸و پرده سياه شب را ساتر (احوال خلق ) گردانيديم 🔟 🔸و روز روشن را براى تحصيل معاش آنان مقرر داشتيم1⃣1⃣ 🔸و بر فراز آنها هفت آسمان محكم بنا كرديم 2⃣1⃣ 🔸و چراغى (چون خورشيد) رخشان برافروختيم 3⃣1⃣ 🔸و از فشار و تراكم ابرها آب باران فرو ريختيم4⃣1⃣ 🔸تا بدان آب و دانه و گياه برويانيم 5⃣1⃣ 🔸وباغهاى پر درخت (و انواع ميوه ها) پديد آورديم 6⃣1⃣ __________ 🌷شادی روح علامه طباطبایی ره صلوات👇 https://eitaa.com/joinchat/3198156911C12d6d8964a
🌺تفسیر آیه سوره از تفسير شریف المیزان 🔰بیان آیات 🔸اين سوره متضمن خبر از آمدن يوم الفصل و صفات آن و استدلال بر حقيقت آن، و ترديد ناپذيرى آن است، و از اينجا آغاز مى شود كه مردم از يكديگر از خبر قيامت مى پرسند، آنگاه در سياق جواب و با لحنى تهديدآميز مى فرمايد: به زودى از آن آگاه خواهند شد، و سپس براى ثبوت آن به اين دليل استدلال مى كند كه نظام مشهود در عالم با تدبير حكيمانه اى كه در آن است، بهترين و روشن ترين دلالت را دارد بر اينكه بعد از اين نشئه دنياى متغير و فناپذير، نشئه ثابت و باقى هست، و به دنبال اين خانه اى كه در آن عمل هست و جزا نيست، خانه اى هست كه در آن جزا هست و عمل نيست، پس در اين ميان روزى هست كه نظام جارى در اين عالم از آن خبر مى دهد. 🔸سپس آن روز را با ذكر حوادثش توصيف مى كند كه مردم همگى در آن احضار مى شوند، و همه يكجا جمع مى گردند، طاغيان به سوى عذابى دردناك و متقين به سوى نعيمى مقيم منتقل مى شوند، و در آخر، كلام را با يك جمله تهديد آميز ختم مى كند. و اين سوره به شهادت سياق آياتش در مكه نازل شده. ______________ 🌷شادی روح علامه طباطبایی ره صلوات👇 https://eitaa.com/joinchat/3198156911C12d6d8964a
🌺 تفسیر آیه 1⃣سوره از تفسير شریف المیزان 🔰عَمَّ يَتَساءَلُونَ1⃣ 🔸كلمه مخفف (عن ما: از چه) است، و حرف الف از كلمه ى استفهاميه حذف شده، و اين اختصاص به اين مورد ندارد، هر جا كه حرف جر بر سر ى استفهاميه در آيد، الف آن حذف مى شود، مثلا گفته مى شود: (لم)، (مم )، (على مَ) و (الى م) كه مخفف لما و مما و على ما و الى ما است، و مصدر تساول به معناى اين است كه مردمى از يكديگر سؤال كنند، يا بعضى بعد از بعضى ديگر سؤال كنند، هر چند كه مسئول از خود آنان نباشد، در مورد ما نيز يا چنين بوده كه مردمى از يكديگر از مسأله معاد مى پرسيدند، و يا يكى پس از ديگرى از رسول خدا صلى اللّه عليه و آله و سلم مى پرسيدند، و چون سياق سوره سياق جواب است و در اين جواب هم جانب تهديد و انذار چربيده، اين نظريه را تأييد مى كند كه متسائلان، كفار مكه بودند، همان مشركينى كه منكر نبوت و معاد بودند، نه مؤمنين، و نه كفار و مؤمنين هر دو. 🔸پس تساول در ميان مشركين بوده، و اگر قرآن كريم خبر از آن را به صورت استفهام آورده براى اين است كه به پوچى و حقارت آن اشاره كند، و بفهماند پاسخ اين تساول آنقدر روشن است كه اصلا جايى براى اين تساؤل نيست __________________ 🌷شادی روح علامه طباطبایی ره صلوات👇 https://eitaa.com/joinchat/3198156911C12d6d8964a
🌺 تفسیر آیه2⃣سوره از تفسير شریف المیزان 🔰عَنِ النَّبَإِ الْعَظِيمِ الَّذِى هُمْ فِيهِ مخْتَلِفُونَ2⃣ 🔸اين آيه پاسخ از استفهامى است كه خود خداى تعالى كرده بود خودش پرسيد از چه تساول مى كنند؟ پاسخ مى دهد از خبرى بس عظيم. و اين توصيفى كه از خبر مذكور كرده توصيفى است كه تعظيم آن خبر از آن هويدا است. 🔸و مراد از خبر بعث و قيامت است، كه قرآن عظيم در سوره هاى مكى و مخصوصا در سوره هايى كه در اوائل بعثت نازل شده كمال اهتمام را درباره اثبات آن دارد، مويد اين معنا سياق آيات اين سوره است كه در آنها جز به مساءله قيامت، و صفات يوم الفصل، و استدلال بر حقيت و واقعيت آن پرداخته نشده. 🔸ولى بعضى گفته اند: مراد از آن نبا قرآن عظيم است. لكن سياق اين احتمال را رد مى كند، چون هر چند كه گفتار سوره خالى از اشاره به قرآن نيست، و ليكن سياق اجنبى از آن است. 🔸بعضى ديگر گفته اند: نبا عظيم عبارت است از عقايدى چون اثبات صانع، و صفات او و ملائكه و رسل او، و مسأله بعث، بهشت، دوزخ و غير آن كه مورد اختلافشان بوده. به نظر مى رسد صاحب اين قول بدان جهت كه وادار به سخن شده که در سوره به حقيت همه اين مطالب اشاره شده. 🔸 لکن اين طرز استفاده درست نيست چون اشاره به حقيت معارف اسلامى از لوازم مسأله قيامت است، كه خود از لوازم جزا و تكليف است، جزاى اعتقادات حقه و اعمال صالحه، و جزاى كفر و جرائم عملى، و اگر در سوره به صفات يوم الفصل پرداخته تبعى و به قصه ثانوى بود ، و غرض اولى بدان متعلق نشده. 🔸علاوه بر اين، مراد از افرادى كه از يكديگر تساول مى كرده اند - به بيانى كه گذشت - مشركين بوده اند، كه صانع و ملائكه را قبول داشتند، و ماوراى آن را يعنى رسالت و قيامت و بهشت و دوزخ را منكر بودند. ______________ 🌷شادی روح علامه طباطبایی ره صلوات👇 https://eitaa.com/joinchat/3198156911C12d6d8964a
🌺 تفسیر آیه3⃣ سوره از تفسير شریف المیزان 🔰الذى هم فيه مختلفون3⃣ 🔸مشركين در اصل انكار معاد متفق بودند، اختلافشان تنها در طرز انكار آن بوده، بعضى آن را محال مى دانستند و به خاطر محال بودنش منكر بودند، همچنان كه از سخنى كه قرآن كريم از ايشان حكايت كرده اين معنا استفاده مى شود، و آن سخن اين است: (هل ندلكم على رجل ينبئكم اذا مزقتم كل ممزق انكم لفى خلق جديد)،(آیا شما را رهنمائی بکنم بمردیکه به شما خبر آورده که بعد از آنکه بکلی متلاشی شدید دوباره با خلقتی جدید موجود می شوید) . 🔸بعضى ديگر آن را محال نمى دانستند، بلكه تنها به نظرشان بعيد مى رسيده، از اين جهت انكارش نموده، به حكايت قرآن مى گفتند: 🔸(ايعدكم انكم اذا متم و كنتم ترابا و عظاما انكم مخرجون هيهات هيهات لما توعدون)، (آیا به شما وعده میدهد که وقتی مردید و خاک و استخوان گشتید دوباره از خاک خارج می شوید؟ هیهات هیهات که چه وعده ای دور وبعیدبه شما می دهد) ۳۶ 🔸بعضى هم نه آن را محال مى دانستند، و نه بعيد مى شمردند، بلكه انكارشان از اين جهت بود كه در آن شك داشتند، همچنان كه آيه زير كه مى فرمايد: (بل ادارك علمهم فى الاخره بل هم فى شك منها)، (نکندعلم ایشان به آخرت کامل است ،نه ،بلکه در مورد آن به شک اندازند) _۶۶. با وضع آنان تطبيق مى كند. بعضى هم يقين بدان داشتند، و لكن از در عناد منكر آن مى شدند كه جمله (بل لجوا فى عتو و نفور) حكايت حال ايشان است. 🔸و آنچه از آيات سه گانه اول سوره و بعد آن به دست مى آيد اين است كه وقتى از قرآن شنيدند كه در انذار و تهديد ايشان سخن از روز قيامت و جزا و يوم الفصل مى آورد، برايشان گران آمده، شروع كرده اند از يكديگر بپرسند كه اين چه خبر عجيبى است، كه تاكنون به گوش ما نخورده؟ و چه بسا به خود رسول خدا صلى اللّه عليه و آله و سلم رجوع كرده و يا از مؤمنين مى پرسيدند كه روز قيامت چيست؟ و چه خصايصى دارد، و چه وقت واقع مى شود؟ 🔸)متى هذا الوعد ان كنتم صادقين) و ای بسا در مورد بعضى از حقايق قرآنى و معارفى جديد كه اسلام متضمن آن بود به اهل كتاب و مخصوصا به يهود مراجعه نموده، در فهم آن معارف از آنان كمك مى گرفتند. 🔸و خداى تعالى در اين سوره تساول آنان را به صورت سؤ ال و جوابى حكايت نموده ، مى فرمايد: (از چه تساول مى كنند؟) آنگاه خودش ‍ پاسخ خود را مى دهد كه (از خبرى عظيم تساؤل مى كنند، خبر عظيمى كه در باره آن ديدى مختلف دارند، و آنگاه از تساؤل آنان پاسخ مى دهد كه (كلا سيعلمون ...) الخ (نه، بيهوده از يكديگر نپرسند كه به زودى خواهند دانست ...) 🔸مفسرين درباره مفردات آيات سه گانه، و تقريب معانى آن وجوهى بسيار گفته اند، كه چون هيچ يك از آنها با سياق سازگار نبود، از ايرادش ‍ خوددارى نموديم، و آنچه آورديم مطلبى است كه سياق، آن را دست می دهد. ______________ 🌷شادی روح علامه طباطبایی ره صلوات👇 https://eitaa.com/joinchat/3198156911C12d6d8964a
🌺 تفسیر آیه 4⃣و5⃣سوره از تفسير شریف المیزان 🔰كلا سيَعْلَمُونَ4⃣ 🔰ثُمََّ كلا سيَعْلَمُونَ5⃣ 🔸اين جمله جلو ايشان را از تساول از قيامت مى گيرد، تساؤلى كه گفتيم منشا آن مختلف بوده. و معناى آيه اين است كه بايد دست از اين پرس و جوی ها بردارند، براى اينكه حقيقت امر به زودى برايشان كشف مى شود، و اين خبر - قيامت - واقع مى شود، آن وقت آنچه امروز نمى دانند خواهند دانست، و در اين تعبير تهديدى هم هست همان تهديدى كه در آيه (و سيعلم الذين ظلموا اى منقلب ينقلبون)، , به چشم مى خورد، و جمله (ثم كلا سيعلمون) تأكيد همان ردع و تهديد سابق است، و لحن تهديد خود قرينه است بر اينكه پرس و جوى كنندگان مشركين بوده اند، كه منكر معاد و جزائند، نه مؤمنين، و نه مشركين ازمؤمنين ومومنین از مشرکین. ______________ 🌷شادی روح علامه طباطبایی ره صلوات👇 https://eitaa.com/joinchat/3198156911C12d6d8964a
🌺 تفسیر آیه6⃣ سوره از تفسير شریف المیزان 🔰أَ لَمْ نجْعَلِ الاَرْض مِهَداً6⃣ 🔸اين آيه تا يازده آيه بعدش در مقام احتجاج و استدلال بر ثبوت بعث و جزا و تحقق اين خبر عظيم است، و لازمه ثبوت آن صحت جمله قبلى است كه مى فرمود: (كلا سيعلمون) و اينكه به زودى مشاهده مى كنند و مى دانند. 🔸بيان آن حجت اين است كه عالم محسوس با زمين و آسمانش و شب و روزش و انسانهايش كه نسلا بعد نسل مى آيند و مى روند، و نظام جارى در سراپايش، و تدبير متقن و دقيقى كه در همه امورش جريان دارد، ممكن نيست صرفا به خاطر بازى و سرگرمى پديد آمده باشد. و هيچ هدف و غرضى در نظر پديد آورنده اش نباشد، پس به طور مسلم و بديهى بايد در پى اين نظام متحول و متغير و گردنده، عالمى باشد كه نظام در آن ثابت و باقى باشد، و در آن عالم اثر صلاح و فساد اين عالم، ظهور پيدا كند، صلاحى كه فطرت بشر بدان دعوت مى كرد، و فسادى كه از آن نهى مى نمود، و ما مى بينيم كه اثر صلاح و فساد، كه همانا سعادت متقين و شقاء مفسدين است در اين عالم محسوس ظاهر نشده، و اين از محالات است كه خداى تعالى در فطرت بشر آن دعوت غريزى را و اين ردع و منع غريزى را به وديعه بسپارد، در حالى كه نه آن دعوت اثرى در خارج داشته باشد و نه آن منع، پس به طور يقين در اين ميان روزى وجود دارد كه در آن روز انسان صالح اثر صلاح خود را، و انسان فاسد اثر فساد خود را مى بيند. 🔸پس اين آيات در معناى آيه زير است كه مى فرمايد: (ما آسمان و زمین وآنچه بین آن دو است به باطل نیافریدیم این پندار کسانی است که کافر شدند، پس ویل از آتش برای کسانیکه کافر شدند، آیا پنداشته اند که ما مردم با ایمان و با عمل صالح را چون مفسدین در زمین قرار می دهیم؟ ویا پنداشته اند که با متقین وفجار یکجور معامله می کنیم؟) با اين بيان و اين استدلال ثابت مى شود كه در اين ميان روزى هست كه انسان آن را ديدار خواهد كرد، و در آن روز به جزاى آنچه كرده چه خير و چه شر مى رسد، پس مشركين نمى توانند در آن اختلاف نموده ، و يا شك كنند، و يا بعضى ديگرشان آن را بعيد بشمارند، و يا بعضى ديگرشان محال بدانند، و يا بعضى ديگرشان با علم به آن از در عناد و لجاج منكرش شوند، پس آمدن چنين روزى بديهى، و وقوعش ضرورى است، و جزاى در آن جاى شك نيست. 🔸از بعضى از مفسرين چنين بر مى آيد كه خواسته اند بگويند: اين آيات در مقام اثبات قدرت است، و اينكه عود - در قيامت - نظير بدء - آغاز - خلقت است، آن خدايى كه توانست عالم را ابتدائنا خلق كند، قادر است كه آن را دوباره اعاده دهد. اين استدلال هر چند كه در جاى خودش تمام و صحيح است، و در كلام خداى تعالى هم به آن تمسك شده و ليكن استدلالى است بر امكان اعاده، نه بر وقوع آن، و سياق آيات مورد بحث مى خواهد وقوع آن را اثبات كند نه امكانش را، پس بيان مناسب تر همان بيانى است كه ما كرديم. 🔸و به هر حال اينكه فرمود: (الم نجعل الارض مهادا) استفهامى است انكارى، و كلمه به معناى بستر و قرارى است كه در آن تصرف مى شود، و بر فرشى كه روى آن مى نشينند نيز اطلاق مى گردد. و معناى جمله اين است كه مگر ما نبوديم كه زمين را براى شما قرارگاه كرديم، تا بتوانيد در آن قرار گيريد، و در آن تصرف كنيد. ______________ 🌷شادی روح علامه طباطبایی ره صلوات👇 https://eitaa.com/joinchat/3198156911C12d6d8964a
✍حضرت علامه حسن زاده آملی: 🔸این دستورالعمل در کتاب مفاتیح الجنان شیخ عباس قمی رحمة الله علیه در اعمال ماه ذی القعده و در پایان رساله لقاءالله علامه حسن زاده ره به نام دستورالعملی به نام نماز توبه نقل شده است: 🔸جناب سید بن طاووس در اقبال روایت کرده که احمد بن عبدالله از منصور بن عبدالحمید از أبی أمامه از أنس بن مالک نقل کند که انس گفت: 🔸 جناب رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم روز یکشنبه ماه ذی القعده از منزل خارج شدند و در جمع مردم تشریف فرما شدند و فرمودند : ایها الناس کدام یک از شما حاضرید که توبه کنید؟ 🔸عرض کردند: آقا جان ما همه میخواهیم توبه کنیم و دیگر بد نکنیم. آقا فرمودند: یکشنبه این ماه غسل کنید ، وضو بگیرید، ۴ رکعت به نیت نماز توبه روز یکشنبه نماز بخوانید و در هر رکعت سوره حمد ۱مرتبه، سوره اخلاص ۳ مرتبه، سوره فلق ۱ مرتبه و سوره ناس ۱مرتبه. 🔸آنگاه جناب رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم فرمودند: پس از تشهد و سلام نماز، 70 مرتبه (أستغفرالله َ ربی و أتوب ُ الیه) و سپس آن را به جمله ( لا حول و لا قوة الا بالله العلی العظیم) ختم نمایید و در آخر بگویید: (یا عزیز ُ یا غفار اغفرلی ذنوبی و ذنوبَ جمیع ِ المؤمنین َ و المؤمنات فانه ُ لا یغفر ُ الذنوب َ إلا انت ). 🔸سپس حضرت در مورد برکات این نماز توبه فرمودند: 🔸هیچ عبدی نیست که این عمل را انجام دهد جز آن که ندا از آسمان میاید که ای بنده خدا اعمالت را از نو شروع کن چون توبه تو قبول و گناه تو بخشیده شده است. و ملک دیگر از تحت عرش ندا میدهد که ای عبد مبارک باشد بر تو و بر اهل تو و بر ذریه تو، و منادی دیگر ندا میدهد که ای عبد تو بر ایمان میمیری و از تو ایمان گرفته نمیشود و قبر تو فسحت میابد و نورانی میگردد. و منادی دیگر ندا میدهد که پدر و مادرت اگر از توخشمگین بوده اند راضی میشوند و گناه آنان و ذریه تو بخشیده شد و تو در دنیا و آخرت وسعت رزق گرفتی و در نهایت جبرئیل میگوید: من آنم که با ملک الموت برای تو میایم که با تو مدارا کند و اثر مرگ تو را مخدوش نکند که جان تو به سلامتی از تن تو بیرون رود . 🔸سپس انس میگوید که گفتم یا رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم اگر بنده ای این نماز توبه روز یکشنبه در این ماه ذی القعده را در غیر این ماه انجام دهد چطور؟ حضرت فرمودند: هر آنچه که در این ماه گفتم در غیر این ماه هم میشود. و جناب جبرئیل این کلمات را در ایامی که در شبهای معراج در نزد حق تعالی بودیم به من تعلیم کرده است. ✅تذکر : ۱_ توجه داشته باشید وقتی که پیامبر یا امامی دستوالعملی میفرمایند باید طبق متن فرمایش معصوم عمل کرد .پس وقتی به شما امر میکنند که فلان طلب را بکنید بعینه همان طلب را داشته باشید و هیچ تخطی نکنید. ( در پایان نماز فقط و فقط درخواست توبه کنید و لا غیر). ۲_ وقت این نماز از طلوع آفتاب روز یکشنبه تا غروب آفتاب روز یکشنبه است. ۳_ این نماز با غسل و وضو بعد از غسل جمعا ۱ ساعت طول نمیکشد پس چه بهتر است که دوستان طالب معرفت ذات باری تعالی این نماز رو جزء برنامه های روزهای یکشنبه خود قرار بدهند. _____________________ ✅شرح کتب علامه حسن زاده آملی ره https://eitaa.com/joinchat/3273981962C171d4d16f3
🌺 تفسیر آیه 7⃣سوره از تفسير شریف المیزان 🔰وَ الجِْبَالَ أَوْتَاداً7⃣ 🔸كلمه وتد است، و به معناى ميخ است، البته بنا به گفته صاحب مجمع کلفت تر از میخ معمولی، و اگر كوهها را ميخ خوانده شايد از اين جهت بوده كه پيدايش عمده كوههايى كه در روى زمين است از عمل برکان های تحت الارضى است، كه يك نقطه از زمين را مى شكافد و مواد مذاب زمينى از آن فوران مى كند، و به اطراف آن نقطه مى ريزد، و به تدريج اطراف آن نقطه بالا مى آيد و مى آيد تا به صورت ميخى كه روى زمين كوبيده باشند، در آيد، و باعث سكون و آرامش فوران برکان( ) زير زمين گردد، و اضطراب و نوسان زمين از بين برود. 🔸و از بعضى از مفسرين حكايت شده كه گفته است: مراد از ميخ بودن كوهها اين است كه معاش اهل زمين به وسيله اين كوهها و منافعى كه خدا در آنها به وديعت سپرده تاءمين مى شود، چون اگر كوهها نبودند زمين دائما در زير پاى اهلش نوسان می کرد، نه كشت و زرعى مى گذاشت، و نه خانه اى. ولى اين سخن در حقيقت لفظ را بدون جهت از ظاهرش برگرداندن است. ______________ 🌷شادی روح علامه طباطبایی ره صلوات👇 https://eitaa.com/joinchat/3198156911C12d6d8964a
🌺 تفسیر آیه8⃣ سوره از تفسير شریف المیزان 🔰وَ خَلَقْنَكمْ أَزْوَجاً8⃣ 🔸یعنى ما شما را جفت جفت از نر و ماده آفريديم، تا سنت ازدواج و تناسل در بينتان جريان يابد، در نتيجه نوع بشر تا روزى كه خدا خواسته باشد باقى بماند. 🔸بعضى گفته اند: مراد از، اشكال است، يعنى ما شما را شكل هم خلق كرديم. 🔸بعضى ديگر گفته اند: يعنى ما شما را اصناف مختلف سفيد و سياه و سرخ و زرد خلق كرديم. 🔸بعضى ديگر گفته اند: معنايش اين است كه خلقت هر يك نفر از شما از دو منى يعنى منى مرد و منى زن بوده. ولى اين وجوه ضعيفند. 🔸و بعضى گفته اند: التفاتى كه در آيه از غيبت - سيعلمون - به خطاب - خلقناكم - به كار رفته، به منظور مبالغه در الزام و اسكات خصم بوده. ______________ 🌷شادی روح علامه طباطبایی ره صلوات👇 https://eitaa.com/joinchat/3198156911C12d6d8964a
🌺 تفسیر آیه 9⃣سوره از تفسير شریف المیزان 🔰وَ جَعَلْنَا نَوْمَكمْ سبَاتاً9⃣ 🔸كلمه به معناى راحتى و فراغت است، چون خوابيدن باعث آرامش و تجديد قواى حيوانى و بدنى مى شود، و خستگى ناشى از بيدارى و تصرفات نفس در بدن از بين مى رود. 🔸بعضى گفته اند: كلمه به معناى قطع است، و اگر خواب را قطع خوانده، بدين جهت بوده كه در خواب تصرفات نفس در بدن قطع مى شود. اين وجه هم نزديك به همان وجه قبلى است. 🔸بعضى ديگر گفته اند: به معناى مرگ است، و اگر خداى سبحان خواب را جزو مرگ دانسته، تنها در اين آيه نبوده، در آيه ديگر نيز آن را مرگ خوانده و فرموده: (هو الذى يتوفيكم بالليل)، (او کسی است که شما را در شب می میراند) _۶۰ ليكن اين معنا بعيد است، و آيه اى كه شاهد آورده، خداى تعالى در آن خوابيدن را توفى - تحويل گرفتن - خوانده، نه ميراندن، بلكه قرآن كريم تصريح دارد بر اينكه خوابيدن مردن نيست، و فرموده : (اللّه يتوفى الانفس ‍ حين موتها و التى لم تمت فى منامها) (خدا جانها را در حین مرگ می گیرد،و آنرا هم که در خواب است ونمرده نیز می گیرد)(زمر_۴۲) ______________ 🌷شادی روح علامه طباطبایی ره صلوات👇 https://eitaa.com/joinchat/3198156911C12d6d8964a
🌺 تفسیر آیه🔟 سوره از تفسير شریف المیزان 🔰وَ جَعَلْنَا الَّيْلَ لِبَاساً🔟 🔸يعنى ما شب را چون لباس ساترى قرار داديم كه با ظلمتش همه چيز و همه ديدنى ها را مى پوشاند، همانطور كه لباس بدن را مى پوشاند، و اين خود سببى است الهى كه مردم را به دست كشيدن از كار و حركت مى خواند، و متمايل به سكونت و فراغت و برگشتن به خانه و خانواده مى سازد. 🔸و از بعضى حكايت شده كه گفته اند: مراد به لباس بودن شب اين است كه چون لباس است براى روز، كه روز به آسانى از آن بيرون مى شود. ولى خود و خدا وجه درستى نيست. ______________ 🌷شادی روح علامه طباطبایی ره صلوات👇 https://eitaa.com/joinchat/3198156911C12d6d8964a
🌺 تفسیر آیه 1⃣1⃣سوره از تفسير شریف المیزان 🔰وَ جَعَلْنَا النهَارَ مَعَاشاً1⃣1⃣ 🔸كلمه # عيش - به طورى كه راغب گفته - به معناى زندگى است، چيزى كه هست كلمه عيش مختص به زندگى حيوان است، به اين معنا كه به زندگى خداى تعالى و ملائكه عيش گفته نمى شود، ولى حيات خدا و حيات ملائكه گفته مى شود، و كلمه مصدر ميمى و هم اسم زمان و مكان از عيش است، و در آيه مورد بحث به يكى از دو معناى اخير است، يعنى زمان و يا مكان عيش. 🔸و معناى آيه اين است كه: ما روز را زمان زندگى شما و يا محل زندگى شما قرار داديم، تا در آن از فضل پروردگارتان طلب كنيد. 🔸و بعضى گفته اند: مراد از آن همان معناى مصدرى است، چيزى كه هست مضافى از آن حذف شده ، و تقدير كلام (و جعل نا النهار طلب معاش) است، يعنى ما روز را طلب معاش قرار داديم. ______________ 🌷شادی روح علامه طباطبایی ره صلوات👇 https://eitaa.com/joinchat/3198156911C12d6d8964a
🌺 تفسیر آیه2⃣1⃣ سوره از تفسير شریف المیزان 🔰وَ بَنَيْنَا فَوْقَكُمْ سبْعاً شِدَاداً2⃣1⃣ 🔸يعنى بر بالاى سرتان هفت آسمان سخت بنياد، قرار داديم. _______ 🌷شادی روح علامه طباطبایی ره صلوات👇 https://eitaa.com/joinchat/3198156911C12d6d8964a
🌺 تفسیر آیه3⃣1⃣ سوره از تفسير شریف المیزان 🔰وَ جَعَلْنَا سِرَاجاً وَهَّاجاً3⃣1⃣ 🔸كلمه به معناى چيزى است كه نور و حرارت شديدى داشته باشد، و منظور از چراغ وهاج خورشيد است. ______________ 🌷شادی روح علامه طباطبایی ره صلوات👇 https://eitaa.com/joinchat/3198156911C12d6d8964a
🌺 تفسیر آیه4⃣1⃣ سوره از تفسير شریف المیزان 🔰وَ أَنزَلْنَا مِنَ الْمُعْصِرَتِ مَاءً ثجَّاجاً4⃣1⃣ 🔸كلمه به معناى ابرهاى بارنده است. و بعضى گفته اند: به معناى بادهايى است كه ابرها را مى فشارد تا ببارد، و كلمه به معناى ابرى است كه بسيار آب بريزد. و بنابراين، بهتر آن است كه كلمه را به معناى باء بگيريم، و معنا چنين شود (ما به وسيله بادهاى فشار آورنده آبى ريزان نازل كرديم). ______________ 🌷شادی روح علامه طباطبایی ره صلوات👇 https://eitaa.com/joinchat/3198156911C12d6d8964a
🌺با اضافه شدن یک خادم قرآنی ان شاءالله سعی بر این است ارسال تفسير المیزان با نظم، و بهتر و تندتر ارسال گردد. از همه عزیزان التماس دعا داریم🌺
🌺 تفسیر آیه 5⃣1⃣سوره از تفسير شریف المیزان 🔰لِّنُخْرِجَ بِهِ حَبًّا وَ نَبَاتاً5⃣1⃣ 🔸يعنى اين كار را كرديم تا دانه ها و نباتاتى كه مايه قوت آدميان و حيوانات است بيرون آوريم . ______________ 🌷شادی روح علامه طباطبایی ره صلوات👇 https://eitaa.com/joinchat/3198156911C12d6d8964a
🌺 تفسیر آیه6⃣1⃣ سوره از تفسير شریف المیزان 🔰وَ جَنَّتٍ أَلْفَافاً6⃣1⃣ 🔸اين جمله عطف است بركلمه ، و جنات الفاف به معناى درختان انبوه و در هم فرو رفته است. بعضى گفته اند: كلمه جمعى است كه از ماده خودش مفرد ندارد. ______________ 🌷شادی روح علامه طباطبایی ره صلوات👇 https://eitaa.com/joinchat/3198156911C12d6d8964a
🌺 تفسیر بحث روایتی سوره از تفسير شریف المیزان 🔰بحث روایتی🌺 🔸در بعضى از روايات آمده كه منظور از (نباء عظيم) على عليه السلام است. ولى اين از باب بطن قرآن است، نه تفسير لفظ آيه. 🔸و از خصال از عكرمه از ابن عباس روايت شده كه گفت: ابو بكر به رسول خدا صلى اللّه عليه و آله و سلم عرضه داشت يا رسول الله ص چقدر زود مويت سپيد شد؟ فرمود: موى مرا سوره هود و واقعه و مرسلات و عم يتسائلون سپيد كرد. 🔸 در تفسير قمى در ذيل آيه (الم نجعل الارض مهادا) آمده كه: زمين گهواره اى است كه بشريت در آن پرورش مى يابد، اوتادا يعنى ميخ ‌هاى زمين. 🔸 در نهج البلاغه فرموده: (وتد بالصخور ميدان ارضه ).(با صخره های کوه پیکر زمین را میخکوب کرد . تا میدان ونوسان نکند). 🔸 در تفسير قمى در ذيل آيه (و جعلنا الليل لباسا) آمده كه شب جامه اى است بر روى روز. 🔸مؤلف: شايد مراد اين باشد كه شب جامه اى است بر روى آنچه در روز پيدا است و آن را مى پوشاند. و باز در همان كتاب است كه در معناى آيه (و جعلنا سراجا وهاجا) فرموده : منظور خورشيد نورانى است (و انزلنا من المصرات) فرمود: يعنى از ابرها (ماء ثجاجا) فرمود: يعنى با ريزشى پى در پى. 🔸واز تفسير عياشى از امام صادق عليه السلام روايت كرده كه فرمود: كلمه در آيه (عام فيه يغاث الناس و فيه يعصرون) با ياء به معناى يمطرون است، يعنى باران به ايشان مى بارد، آنگاه به عنوان استشهاد فرمود مگر نشنيده اى كه در سوره نبا فرموده : (و انزلنا من المعصرات ماء ثجاجا). 🔸مؤلف : مراد اين است كه كلمه بايد با ضمه ياء و به صيغه مجهول خوانده شود، چون معنايش اين است كه مردم در آن سال (يمطرون - باران داده مى شوند)، به شهادت اينكه در سوره نبا اسم فاعل همين فعل بكار رفته ابرها را و مردم را معصر - باران داده شده - خوانده است، پس (سحاب معصر) - با كسره صاد - به معناى ابر ممطر است. 🔸 و عياشى مثل اين حديث را از على بن معمر از پدرش از امام صادق عليه السلام نقل كرده. و قمى در تفسير خود نظير آن را از امير المؤمنين عليه السلام روايت كرده است. ______________ 🌷شادی روح علامه طباطبایی ره صلوات👇 https://eitaa.com/joinchat/3198156911C12d6d8964a