eitaa logo
علامه طباطبایی ره
19.3هزار دنبال‌کننده
384 عکس
68 ویدیو
3 فایل
شرح احوالات و تفکرات عارف و فیلسوف بزرگ قرن حضرت استاد علامه طباطبایی ره شادی روحش #صلوات راه حمایت از کانال: ۵۸۹۲۱۰۱۳۰۸۱۵۷۲۶۸ جعفری. بانک سپه ارتباط و تبادل @samad10011
مشاهده در ایتا
دانلود
ويل لكل همزه لمزه پس معناى آيه اين است كه: واى بر هر كسى كه بسيار مردم را عيبگويى و غيبت مى كند. __________ 🌷شادی روح علامه طباطبایی ره صلوات👇 @all_mizan https://eitaa.com/joinchat/490209349C8c72616880
🍁تفسیر آیه 1⃣ سوره در تفسیرالمیزان 🔰ويل لكل همزه لمزه✅ 👈در مجمع البيان گفته: كلمه  به معناى كسى است كه بدون جهت بسيار به ديگران طعنه مى زند و عيب جويى و خرده گيريهايى مى كند كه در واقع عيب نيست. و اصل ماده  به معناى شكستن است، و كلمه  نيز به معناى عيب است پس  و  هر دو به يك معنا است. 🍁🍁🍁 ولى بعضى گفته اند: بين آن دو فرقى هست، و آن اين است   به آن كسى گويند كه دنبال سر مردم عيب مى گويد و خرده مى گيرد، و اما   كسى را گويند كه پيش روى طرف خرده مى گيرد - نقل از ليث. 🍁🍁🍁 و بعضى گفته اند: همزه كسى را گويند كه همنشين خود را با سخنان زشت آزار دهد، و لمزه آن كسى است كه با چشم و سر عليه همنشين خود اشاره كند، و به اصطلاح فارسى تقليد او را در آورد. آنگاه مى گويد صيغه  براى مبالغه در صفتى بنا شده كه باعث مى شود فعل مناسب با آن صفت از صاحب آن صفت زياد سر بزند، و خلاصه فعل مذكور عادتش شده باشد، مثلا به مردى كه زياد زن مى گيرد، مى گويند، فلانى مردى   است، و به كسى كه زياد مى خندد، مى گويد فلانى  است همزه و لمزه  هم از همين باب است. 🍁🍁🍁 پس معناى آيه اين است كه: واى بر هر كسى كه بسيار مردم را عيبگويى و غيبت مى كند. البته اين دو كلمه به معانى ديگرى نيز تفسير شده، و در نتيجه آيه را هم به معانى مختلفى معنا كرده اند. __________________ 🌷شادی روح علامه طباطبایی ره صلوات👇 @all_mizan https://eitaa.com/joinchat/490209349C8c72616880
🍁تفسیر ایات2⃣ و 3⃣ سوره در تفسیرالمیزان 🔰الذى جمع مالا و عدده2⃣ 🔰يحسب ان ماله اخلده3⃣ اين آيه،   و  را بيان مى كند، و اگر كلمه  را نكره آورد به منظور تحقير و ناچيز معرفى كردن مال دنيا بوده، چون مال هر قدر هم كه زياد و زيادتر باشد دردى از صاحبش را دوا نمى كند، تنها سودى كه به حالش دارد همان مقدارى است كه به مصرف حوائج طبيعى خودش مى رساند، مختصرى غذا كه سيرش كند، و شر بتى آب كه سيرابش سازد، و دو قطعه جامه كه به تن كند. 🍁🍁🍁 و كلمه  از ماده   معناى شمردن است، مى فرمايد شخصى كه همزه و لمزه است از بس عاشق مال و حريص بر جمع آن است، مال را روى هم جمع مى كند و پى در پى آن را مى شمارد، و از بسيار بودن آن لذت مى برد. 🍁🍁🍁 ولى بعضى گفته اند: معنايش اين است كه مال را عده و ذخيره مى كند براى روزى كه مورد هجوم ناملايمات روزگار واقع شود، كه بنابر اين، كلمه   ديگر به معناى شمردن نيست. 🍁🍁🍁 رد پندار غلط انسانى كه خيال مى كند مال دنيا به او جاودانگى مى بخشد 🔸يحسب ان ماله اخلده  يعنى او خيال مى كند مالى كه براى روز مبادا جمع كرده زندگى جاودانه به او مى دهد، و از مردنش ‍جلوگيرى مى نمايد، بنابر اين منظور از جمله  كه صيغه ماضى است، معناى مضارع - آينده - است، به قرينه جمله  كه آن نيز مضارع است. 🍁🍁🍁 پس انسان نامبرده به خاطر اخلاد در ارض و چسبيدنش به زمين و زندگى مادى زمينى، و فرو رفتنش در آرزوهاى دور و دراز، از مال دنيا به آن مقدارى كه حوائج ضرورى زندگى كوتاه دنيا و ايام گذراى آن را كفايت كند قانع نمى شود، بلكه هر قدر مالش زيادتر شود حرصش تا بى نهايت زيادتر مى گردد، پس از ظاهر حالش پيداست كه مى پندارد مال، او را در دنيا جاودان مى سازد، و چون جاودانگى و بقاى خود را دوست مى دارد، تمام همش را صرف جمع مال و شمردن آن مى كند، و وقتى جمع شد و خود را بى نياز احساس كرد، شروع به ياغى گرى نموده، بر ديگران تفوق و استعلا مى ورزد، همچنان كه در جاى ديگر فرمود: (ان الانسان ليطغى ان راه استغنى )، و اين استكبار و تعدى اثرى كه براى آدمى دارد همز و لمز است. 🍁🍁🍁 از اينجا روشن مى گردد كه جمله (يحسب ان ماله اخلده ) به منزله تعليل است براى جمله (الذى جمع مالا و عدده )، و مى فهماند اگر مال پشيز دنيا را جمع مى كند و مى شمارد، انگيزه و علتش پندار غلطى است كه دارد، و اين خطاى عمليش مستند به خطاى فكرى او است، كه پنداشته مال او را جاودان مى سازد، و نيز جمله (الذى جمع...) به منزله تعليل است براى جمله (ويل لكل همزه لمزه )، و مى فهماند علت اينكه ويل را نثار هر همزه و لمزه كرديم اين است كه او مال پشيز دنيا را جمع مى كند و مى شمارد. __________________ 🌷شادی روح علامه طباطبایی ره صلوات👇 @all_mizan https://eitaa.com/joinchat/490209349C8c72616880
🍁تفسیر آیه4⃣ سوره در تفسیرالمیزان 🔰كلا ليبذن فى الحطمه4⃣ 🔸اين جمله ردع و تخطئه پندار غلط او است، كه مى پندارد مال، جاودانه اش مى كند، و لام در كلمه  لام سوگند است، و واژه  به معناى پرت كردن و دور انداختن چيزى است. و كلمه  (بر وزن همره و نيز بر وزن لمره و نكحه و ضحكه ) صيغه مبالغه است، و مبالغه در حطم شكستن را مى رساند، البته به معناى خوردن هم استعمال شده، و اين كلمه يكى از نامهاى است چون جمله (نار اللّه الموقده ) آن را به آتش جهنم تفسير كرده. 🍁🍁🍁 و معناى آيه اين است كه: نه، او اشتباه كرده، مال دنيايش جاودانش نمى سازد، سوگند مى خورم كه به زودى مى ميرد و در حطمه اش ‍پرت مى كنند __________________ 🌷شادی روح علامه طباطبایی ره صلوات👇 @all_mizan https://eitaa.com/joinchat/490209349C8c72616880
سوره از تفسیرالمیزان كلمه  جمع كلمه  است كه به معناى قلب است و مراد از قلب در اصطلاح قرآن كريم چيزى است به نام نفس انسانيت، كه شعور و فكر بشر از آن ناشى مى شود. __________ 🌷شادی روح علامه طباطبایی ره صلوات👇 @all_mizan https://eitaa.com/joinchat/490209349C8c72616880
🍁تفسیر آیه5⃣ سوره در تفسیرالمیزان 🔰و ما ادريك ما الحطمه5⃣ 🔸و تو نمى دانى چه اى است؟! اين جمله تعظيم و هول انگيزى را مى رساند. معناى اينكه در وصف آتش جهنم فرمود:  التى تطلع على الافئده و معناى فى عمد ممده __________________ 🌷شادی روح علامه طباطبایی ره صلوات👇 @all_mizan https://eitaa.com/joinchat/490209349C8c72616880
🍁تفسیر ایات 6⃣ و 7⃣ سوره در تفسیرالمیزان 🔰نار اللّه الموقده6⃣ 🔰التى تطلع على الافئده7⃣ 🔸ايقاد نار به معناى شعله ور ساختن آتش است. و كلمه (اطلاع و طلوع بر هر چيز) به معناى اشراف بر آن چيز، و ظاهر شدن آن است، و كلمه  جمع كلمه  است كه به معناى قلب است و مراد از قلب در اصطلاح قرآن كريم _عضو صنوبرى شكل كه تلمبه خون براى رساندن آن به سراسر بدن است نيست بلكه_ چيزى است به نام نفس انسانيت، كه شعور و فكر بشر از آن ناشى مى شود. 🍁🍁 و گويا مراد از اطلاع آتش بر قلوب اين است كه آتش دوزخ باطن آدمى را مى سوزاند، همانطور كه ظاهرش را مى سوزاند، به خلاف آتش دنيا كه تنها ظاهر را مى سوزاند. قرآن درباره سوزاندن آتش جهنم فرموده: و قودها الناس و الحجاره __________________ 🌷شادی روح علامه طباطبایی ره صلوات👇 @all_mizan https://eitaa.com/joinchat/490209349C8c72616880
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
ما دل به تولای تو بستیم و لا غیر ما خاک کف پای تو هستیم و لا غیر ☘️میلاد سلطان اولیا، سخن‌گذار منبر سَلونی، سرور مُطَلِّبی، ابن‌ِ عمِّ نبی، دُرِّ هل اتی،‌مِهر برج اِنَّما، شهسوار لا فتی، پیشوای انبیاء، عروة الوثقی، کلمه‌الحسنی، عماد الاصفیاء، رکن الاولیاء، آیت الله العظمی، خیرالمؤمنین، اول‌العابدین، امام المتقین، ازهد الزاهدین، زین الموحدین،‌حبل الله‌المتین، لنگر آسمان و زمین، وجه الله، نور الله، اذن الله، بابُ الله، سِرُّ الله، سیفُ الله، عبدالله، اسدالله الغالب، آقا جان، علی بن‌ابی‌طلب، مبارک‌باد!☘️ _____________ @allame313 https://eitaa.com/joinchat/3129344017C4a50772e46
🍁تفسیر آیه8⃣ سوره در تفسیرالمیزان 🔰انها عليهم موصده8⃣ 🔸يعنى آتش بر آنان منطبق است، به اين معنا كه از آنان احدى بيرون آتش نمى ماند و از داخل آن نجات نمى يابد. __________________ 🌷شادی روح علامه طباطبایی ره صلوات👇 @all_mizan https://eitaa.com/joinchat/490209349C8c72616880
🍁تفسیر آیه 9⃣ سوره در تفسیرالمیزان 🔰فى عمد ممدده9⃣ 👈كلمه  - با فتحه عين و فتحه ميم - جمع عمود است، و كلمه  اسم مفعول از مصدر تمديد است، و تمديد مبالغه در مد است. 🍁🍁🍁 بعضى از مفسرين گفته اند: منظور از  گل ميخ ‌هايى است كه اهل عذاب را ميخكوب مى كند. بعضى ديگر گفته اند: عمد ممدده تنه هاى درختان است كه چون مقطار، زندانى را با آن مى بندند، و مقطار چوب و يا تنه درختى بسيار سنگين است، كه در آن سوراخهايى باز مى كردند تا پاهاى دزدان و ساير مجرمين زندانى را در آن سوراخها كنند، بعضى ديگر معانى ديگرى براى آن كرده اند. __________________ 🌷شادی روح علامه طباطبایی ره صلوات👇 @all_mizan https://eitaa.com/joinchat/490209349C8c72616880
🍁بحث روایتی سوره در تفسیرالمیزان 🔰بحث روايتى 🔸رواياتى درباره شأن نزول سوره همزه، معناى (همزه) و (لمزه) و... مراد از (عمد ممده) 🍁🍁🍁 در روح المعانى در ذيل آيه (ويل لكل همزه لمزه) گفته است اين سوره بنا به روايتى كه ابن ابى حاتم از طريق ابن اسحاق از عثمان بن عمر نقل كرده، در شأن ابى بن خلف و بنا به روايتى كه سدى نقل كرده در شأن ابى بن عمر و ثقفى، معروف به اخنس بن شريق نازل شده، چون مردى هرزه دهن بود، بسيار غيبت مردم را مى كرد، و به آنان تهمت مى زد 🍁🍁🍁 و بنا بر آنچه ابن اسحاق نقل كرده اميه بن خلف جمحى نسبت به رسول خدا (صلى اللّه عليه و آله و سلم) همز و لمز مى كرد، و بنا بر آنچه ابن جرير و غير او از مجاهد نقل كرده اند، در باره جميل بن عامر و بنابر آنچه ديگران گفته اند در شأن وليد بن مغيره و بدگوئيش ‍نسبت به رسول خدا (صلى اللّه عليه و آله و سلم) و سعى در تنقيص آن جناب نازل شده، و بنابر قولى ديگر در شأن عاص بن وائل نازل شده است. 🍁🍁🍁 مؤلف: روح المعانى سپس گفته: ممكن است در باره همه نامبردگان نازل شده باشد. ولى به نظر ما بعيد نيست كه راويان احاديث نامبرده، هر يك به سليقه خود سوره را بر يكى از نامبردگان تطبيق كرده اند، و از اينگونه تطبيق ها در رواياتشان نزول بسيار است. 🍁🍁🍁 و در تفسير قمى در معناى كلمه  آمده كه اين كلمه به كسى اطلاق مى شود كه با سر و گردن خود ژست مى گيرد، و چون فقيرى و يا سائلى را ببيند ناراحت مى شود. و در معناى جمله (الذى جمع مالا و عدده ) آمده: يعنى مى شمارد و سر جايش ‍ مى گذارد. 🍁🍁🍁 و در همان تفسير در ذيل آيه (التى تطلع على الافئده ) آمده كه بر دلها شعله مى زند، و ابوذر غفارى (رضى اللّه عنه ) فرموده: به متكبرين دو چيز را بشارت دهيد، يكى اينكه به سينه هايشان داغ بگذارند و ديگر اينكه پشتشان را بر زمين بكشند. و در ذيل آيه (انها عليهم موصده) آمده كه آتش دوزخ همه اهل دوزخ را فرا مى گيرد (فى عمد ممدده )، يعنى وقتى كنده و زنجيرها بر آنان استوار مى گردد به خدا سوگند كه پوستشان را مى خورد. 🍁🍁🍁 و در مجمع البيان است كه عياشى به سند خود از محمد بن نعمان احول از حمران بن اعين از امام باقر (عليه السلام) روايت كرده كه فرمود: كفار و مشركين در قيامت اهل توحيد را كه به خاطر گناهان در آتش شده اند سرزنش مى كنند، كه امروز نمى بينيم كه توحيد شما دردى از شما دوا كرده باشد، چون مى بينيم خدا فرقى ميان ما و شما نگذاشت، در اين هنگام خداى تعالى براى اهل توحيد غيرت به خرج مى دهد و به ملائكه دستور مى دهد اهل توحيد را شفاعت كنيد، آنان هر كس را كه خدا خواسته باشد شفاعت مى كنند، سپس به انبيا دستور مى دهد شفاعت كنيد، آنان هم هر كسى را كه خدا خواسته باشد شفاعت مى كنند، سپس به مومنين دستور مى دهد شفاعت كنيد، مومنين نيز هر كس را كه خدا خواسته باشد شفاعت مى كنند، آنگاه خداى تعالى مى فرمايد: من از همه اينان مهربانترم، به رحمت من از آتش خارج شويد، و همه چون مور و ملخ بيرون مى آيند. 🍁🍁🍁 آنگاه امام باقر (عليه السلام) فرمود: سپس عمد كشيده مى شود و راه نجات را برويشان مى بندد و به خدا سوگند كه خلود از اينجا شروع مى شود. __________________ 🌷شادی روح علامه طباطبایی ره صلوات👇 @all_mizan https://eitaa.com/joinchat/490209349C8c72616880
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
ترجمه آيات سوره از تفسیر شریف المیزان به نام خداى رحمان و رحيم. 🔸سوگند به عصر1⃣ 🔸كه انسانها همه در خسران و زيانند2⃣ 🔸مگر افراد و اقليتى كه ايمان آورده و اعمال صالح انجام داده اند و يكديگر را به حق سفارش كرده و به صبر توصيه نموده اند3⃣ __________________ 🌷شادی روح علامه طباطبایی ره صلوات👇 @all_mizan https://eitaa.com/joinchat/490209349C8c72616880
🍁بیان آیات سوره از تفسیر شریف المیزان 🔰بيان آيات 🔸اين سوره تمامى معارف قرآنى و مقاصد مختلف آن را در كوتاه ترين بيان خلاصه كرده، و اين سوره از نظر مضمون، هم مى تواند مكى باشد و هم مدنى، چيزى كه هست به مكى بودن شباهت بيش ترى دارد. 🍁🍁🍁 اقوال مختلف درباره مراد از  كه بدان قسم ياد فرموده است __________________ 🌷شادی روح علامه طباطبایی ره صلوات👇 @all_mizan https://eitaa.com/joinchat/490209349C8c72616880
🍁تفسیر آیه 1⃣ سوره در تفسیرالمیزان 🔰و العصر1⃣ 🔸در اين كلمه به عصر سوگند ياد شده، و از نظر مضمونى كه دو آيه بعد دارد مناسب تر آن است كه منظور از عصر، عصر ظهور رسول خدا (صلى اللّه عليه و آله و سلم) باشد، كه عصر طلوع اسلام بر افق مجتمع بشرى، و ظهور و غلبه حق بر باطل است، چون مضمون دو آيه بعد اين است كه خسران عالم انسان را فراگير است و تنها كسانى را فرا نمى گيرد كه از حق پيروى نموده، و در برابر آن صبر كنند، و اين اقليت عبارتند از كسانى كه به خدا و روز جزا ايمان آورده و عمل صالح كنند. 🍁🍁🍁 ولى بعضى گفته اند: مراد از عصر، وقت عصر، يعنى آخر روز است، چون اين وقت دلالت دارد بر تدبير ربوبى كه روز را مى برد و شب را مى آورد، و قدرت و سلطنت را از سلطان روز يعنى خورشيد سلب مى كند. 🍁🍁🍁 بعضى ديگر گفته اند: مراد نماز عصر است، كه نماز وسطى است كه از نمازهاى يوميه فضيلت بيشترى دارد. 🍁🍁🍁 بعضى ديگر گفته اند: مراد شب و روز است، كه اصطلاحا به آنها عصران گفته مى شود. 🍁🍁🍁 بعضى ديگر گفته اند: منظور از عصر دهر است، كه در آن عجائبى وجود دارد، كه بر قدرت ربوبى دلالت دارد. 🍁🍁🍁 و بعضى ديگر وجوهى ديگر ذكر كرده اند. و در بعضى از روايات آمده كه منظور، عصر ظهور (عليه السلام) است كه در آن عصر حق بر باطل به طور كامل غلبه كند. __________________ 🌷شادی روح علامه طباطبایی ره صلوات👇 @all_mizan https://eitaa.com/joinchat/490209349C8c72616880
🍁تفسیر آیه2⃣ سوره در تفسیرالمیزان 🔰ان الانسان لفى خسر2⃣ مراد از كلمه  جنس انسان است، و كلمه   و  و   همه به معناى نقص در سرمايه است. 🍁🍁🍁 راغب مى گويد: اين كلمه هم در مورد انسان استعمال مى شود، و گفته مى شود: فلانى خسران كرد، و هم در مورد عمل انسان بكار مى رود و مى گويند: تجارت فلانى خسران كرد. 🍁🍁🍁 و اگر در آيه مورد بحث كلمه  بدون الف و لام آمده به منظور بزرگداشت آن بوده، و خواسته است بفهماند انسان در خسرانى عظيم است، احتمال هم دارد به منظور تنويع باشد، و بفهماند آدمى در نوعى مخصوص از خسران قرار دارد، غير خسران مالى و آبرويى، بلكه خسران در ذات كه خداى تعالى در باره اش فرموده :  الذين خسروا انفسهم و اهليهم يوم القيمه الا ذلك هو الخسران المبين __________________ 🌷شادی روح علامه طباطبایی ره صلوات👇 @all_mizan https://eitaa.com/joinchat/490209349C8c72616880
✅ذکر ویژه پیامبر در نماز مغرب پیامبر(ص) در رکعت سوم نماز مغرب می‌گفت: رَبَّنَا لَا تُزِغْ قُلُوبَنَا بَعْدَ إِذْ هَدَيْتَنَا وَهَبْ لَنَا مِن لَّدُنكَ رَحْمَةً إِنَّكَ أَنتَ ٱلْوَهَّابُ(آل عمران/8) ______ 🌷شادی روح علامه طباطبایی ره صلوات👇 @all_mizan https://eitaa.com/joinchat/490209349C8c72616880
‍ ✅تورق کتابی خوب در این روز عزیز ضمن عرض تبریک به مناسبت طلوع حضرت آفتاب، اگر می‌خواهید با سیره و سبک زندگی پیامبر اکرم(ص)، آشنا شوید، پیشنهاد می‌کنیم، کتاب پرارج «سنن النبی» تالیف علامه طباطبایی را تورق کنید.علامه در آغاز اين اثر به نقل از امام صادق(ع آورده است: «من دوست ندارم مسلمانى بميرد مگر اين‌كه آداب و سنن رسول خدا(ص) را ولو براى يك بار هم كه شده انجام دهد»، و خود به اين دستور عمل كرد و براى شاگردانش نقل نموده است: در بين روايات به اين حديث برخوردم كه خاتم پيامبران از يك نوع خوراكى كه از ملخ دريايى تهيه مى‌شود تناول مى‌كرده است. بعد مى‌افزايد جستجو نمودم تا يك مرتبه از غذايى كه پيامبر دوست داشته بخورم و سرانجام موفق شدم تا در اين جهت به آن آخرين فرستاده الهى تأسّى نموده باشم. این اثر فاخر را دریافت کنید و به سیره و سبک زندگی حضرت آب و آئینه اقتدا کنید. __________ 🌷شادی روح علامه طباطبایی ره صلوات👇 @all_mizan https://eitaa.com/joinchat/490209349C8c72616880
دکتر حسین کلباسی ‌اشتری: علامه طباطبائی در کتاب ارزشمند «سنن النبی» احوالات، کنش‌ها و اخلاق حضرت محمد(ص) گردآوری کرده‌؛ چرا که سنت سیره‌نویسی در میان مسلمانان رواج داشته است؛ وقتی حدود سی سال پیش این کتاب را می‌خواندم بدون اینکه صاحب این کتاب را بشناسم بی‌اختیار احساس می‌کردم حیات مولف کتاب نیز شبیه حضرت محمد(ص) بوده است، بعدا هم که در مواضع بعدی با احوالات علامه آشنا شدم دریافتم که حدس و گمان من بیراه نبود و علامه طباطبائی زاده و پرورش یافته مکتب اهل بیت(ع) بوده و مصداق تام و اتّم مکارم اخلاق نبوی است. __________ 🌷شادی روح علامه طباطبایی ره صلوات👇 @all_mizan https://eitaa.com/joinchat/490209349C8c72616880
✅ وقتی نماز پیامبر هم قضا می‌شود! از استاد پرسیدم: ❓«حضرتعالی در کتاب سنن النبی روایتی از امام (ع) نقل فرموده‌اید: که شبی برای حضرت رسول (ص) عبای دو لا انداختند و حضرت روی آن خوابیدند و خوابشان برد و نمازشان قضا شد. این روایت را چگونه معنی و توجیه می‌فرمایید؟ ▫️جواب: حضرت رسول اکرم (ص) بشر بودند، بدنشان احساس استراحت نمود و به خواب ادامه داد. و این روایت حدیث مشهوری است. البته بعد از آن دیگر روی عبای دو لایه نخوابیدند. ❓چگونه می‌شود که آن حضرت خدا را فراموش نکند، ولی حکم واجب او را فراموش نماید؟ و آیا با عصمت آن حضرت سازگار است؟ ▫️جواب: حضرت به بلال دستور فرموده بودند که ایشان را بیدار کنند، ولی او هم به خواب رفته بود. حضرت به او اعتراض کردند و بلال عرض کرد: همان کس که در چشم‌های شما تصرف نمود، در چشم‌های من تصرف نمود. با این همه، مخالفت در حالت خواب با عصمت ناسازگار نیست؛ زیرا این گونه مخالفت، مخالفت امر نیست تا با عصمت منافات داشته باشد. 📚 در محضر علامه طباطبایی، رشاد، ص215. __________ 🌷شادی روح علامه طباطبایی ره صلوات👇 @all_mizan https://eitaa.com/joinchat/490209349C8c72616880
روزهای سال ۱۴۰۰ …. مُحَمَّدِ بْنِ حُمْرَانَ عَنْ أَبِيهِ عَنْ الإمام الصادق ( عليه السلام ) قَالَ : ” مَنْ سَافَرَ أَوْ تَزَوَّجَ وَ الْقَمَرُ فِي الْعَقْرَبِ لَمْ يَرَ الْحُسْنَى “ 🔰 المقنع ، ۱۰۶ 🔴 امام صادق علیه السلام:کسی که سفر کند و یا ازدواج نماید در حالیکه باشد خوشی و خوبی نمی بیند. __________ 🌷شادی روح علامه طباطبایی ره صلوات👇 @all_mizan https://eitaa.com/joinchat/490209349C8c72616880
⁠⁣✅ پیش بینی علامه درباره آینده انقلاب 🔻آیت الله ، استاد اخلاق و رئیس حوزه علمیه امام مهدی(عج): علمای آذربایجان غربی، خدمت علّامه محمّد حسین طباطبایی(اعلي اللّه مقامه الشّريف)، صاحب تفسیر المیزان رسیده بودند. یکی از علمای سلماس⁣ (به بنده) گفتند: وقتی خدمت علّامه بودیم، من از ایشان سؤالی پرسیدم. بعد از اتمام جلسه، علّامه داشتند سمت منزل امام می‌رفتند. به ایشان گفتم: این انقلاب را چگونه می‌بینید؟ 💠فرمودند: این متّصل می‌شود به انقلاب جهانی امام زمان(صلوات اللّه و سلامه عليه) __________ 🌷شادی روح علامه طباطبایی ره صلوات👇 @all_mizan https://eitaa.com/joinchat/490209349C8c72616880
⁠ ⁣⁣✅ اصرار علامه طباطبایی بر تکیه نزدن بر متکا! ⁣یکی از شاگردان علامه سید محمدحسین طباطبائی می‌گوید: قریب به چهل سال آخر عمر علامه، دیده نشد که ایشان در مجلس به متکا و بالش تکیه زنند، بلکه در مقابل واردین مؤدب و قدری جلوتر از دیوار می‌نشستند. یکی از شاگردانشان برای دیدنشان به مشهد مقدس رفته بود، هنگامی‌که بر علامه وارد شد، ایشان به دستور طبیب که گفته بودند، روی زمین سخت ننشیند، روی تشکی نشسته بود. وقتی این شاگرد وارد شد، علامه از روی تشک برخاستند و او را به نشستن روی تشک دعوت کردند، ولی او خودداری نمود و هر چه علامه اصرار کرد قبول نکرد، مدتی هر دو سر پا ایستادند تا این‌که علامه فرمود: روی تشک بنشینید تا من جمله‌ای را به شما بگویم، آن شخص امتثال نموده و روی تشک نشست، درحالی‌که علامه خود روی زمین نشستند و بعد فرمودند: جمله‌ای را که می‌خواستم عرض کنم، این است که آنجا نرم‌تر است. 📚 با اقتباس و ویراست از کتاب مردان علم در میدان عمل __________ 🌷شادی روح علامه طباطبایی ره صلوات👇 @all_mizan https://eitaa.com/joinchat/490209349C8c72616880