eitaa logo
علامه طباطبایی ره
19.3هزار دنبال‌کننده
403 عکس
70 ویدیو
3 فایل
شرح احوالات و تفکرات عارف و فیلسوف بزرگ قرن حضرت استاد علامه طباطبایی ره شادی روحش #صلوات راه حمایت از کانال: ۵۸۹۲۱۰۱۳۰۸۱۵۷۲۶۸ جعفری. بانک سپه ارتباط و تبادل @samad10011
مشاهده در ایتا
دانلود
🔸 آیا قبول دارید که دین اسلام نتوانسته است گذشت زمان را درک کند و دین باید مطابق خواست زمان و مکان باشد؟ 🔹این که «اسلام نتوانسته است گذشت زمان را درک کند و دینی مطابق خواست زمان و مکان باشد» سخنی است که به تفکر شعری شبیه‌تر است تا تفکر فلسفی. زمان و مکان تغییری نکرده که موجب تغییر قوانین اجتماعی انسانی باشد: روز و شب همان روز و شب است و زمین و هوا و غیره همان‌اند که هزاران سال پیش بودند. آنچه هست طرز زندگی انسان با پیشرفت روزافزون خود تغییر کرده و روز به روز به توقعات و خواسته‌های انسان افزوده یا تغییر داده و می‌دهد. نیروی فعاله انسان بر اثر افزایش شگرف خود، به خود جرأت می‌دهد که انواع خوش گذرانی ها و بهره مندی هایی که شاهان دیروز به فکرش نمی‌افتادند، گدایان امروز به فکرش بیفتند و بخواهند. این تحوّل فکری در جامعه عیناً مانند تحول فکری در یک فرد است که به واسطه احوال مختلفه زندگی او پیش می‌آید. یک فرد بی بضاعت دست خالی تنها در فکر شکم می‌باشد و همه چیز را فراموش می‌کند. همین که نان روزانه‌اش تأمین شد به فکر پوشاک می افتد و پس از تأمین آن به فکر منزل و تشکیل خانواده و پس از آن اولاد و پس از آن توسعه زندگی و تکثیر ثروت و بسط افتخارات و تشریفات و خوش گذرانی های گوناگون و به همین ترتیب قوانین اجتماعی امروز خواست اکثریت افراد جامعه را پشتوانه خود قرار می‌دهد اگر چه مطابق مصلحت واقعی جامعه نیز باشد و خواست اقلیت را بی اثر می‌شمارد اگرچه مطابق مصلحت واقعی جامعه نیز باشد. ولی طرز تفکر اسلامی جز این است. اسلام در تشریعات خود انسانی طبیعی (به اصطلاح قرآن کریم فطرت انسانی را) پشتوانه قرار می‌دهد؛ یعنی ساختمان وجودی انسان را با تجهیزات ویژه‌ای که به آنها مجهّز است مدّ نظر قرار می‌دهد و نیازمندی‌هایی که این ساختمان با تجهیزات خود نشان می‌دهد مراعات نموده، در برابر آنها قوانین مربوطه وضع می‌کند. در نتیجه، نظر اسلام از قوانین موضوعه خود تأمین مصلحت واقعی جامعه می‌باشد، خواه باخواست اکثریت وفق دهد و خواه نه و همین قوانین است که اسلام آنها را به نام شریعت نامیده و قابل تغییر و تبدیل نمی‌داند، زیرا پشتوانه آن آفرینش طبیعی انسان است و قابل تغییر نیست و تا انسان، انسان است نیازمندی‌های طبیعی آن ثابت می‌باشد. اسلام غیر از قوانین ثابته خود (شریعت) مقررات قابل تغییر نیز دارد و آن مقرراتی است که مربوط به تحولات زندگی است و بر اثر پیشرفت مدنیت و نسبت این مقررات قابل تغییر به قوانین شریعت، مانند نسبت قوانین قابل نسخ مجلس شوراست به قانون اساسی غیرقابل تغییر. اسلام به والی حکومت دینی اختیار داده در شعاع قوانین شریعت، در مورد لزوم، طبق مصلحت وقت و با صوابدید شوری، تصمیمات مقتضی گرفته، اجرا نماید و این مقررات تا مصلحت مقتضی است، اعتبار دارند و با ارتفاع مصلحت منسوخ می‌شوند، برخلاف قوانین شریعت که قابل نسخ نمی‌باشد. بنابر آنچه گفته شد اسلام دوگونه مقررات دارد: یکی مقررات ثابته که پشتوانه آنها طبیعت ثابت انسان است و به نام شریعت نامیده می‌شوند و دوم مقررات قابل تغییر که پشتوانه آنها مصلحت وقت می‌باشد و با تغییر و تحول مصلحت قابل تغییر می‌باشند؛ مانند این که بشر طبعاً از انتقال از نقطه‌ای به نقطه دیگر بی نیاز نیست ولی سابقاً که مسافرت و پیمودن فواصل، پیاده یا به وسیله اسب و الاغ بود، وضع مقررات زیادی مورد نیاز نبود ولی اکنون که به واسطه توسعه یافتن وسایل، خطوط صحرایی و دریایی و زیرزمینی و هوایی پیش آمده، مقررات بسیار و دقیقی لزوم پیدا کرده است. از این جا روشن است که گفتن این که اسلام گذشت زمان را درک نکرده است، بسیار بی اساس می‌باشد.تنها چیزی که معترضی می‌تواند بگوید این است که احکامی را از اسلام که بامصلحت واقعی این عصر مثلًا وفق نمی‌دهد نشان داده، به ثبوت برساند یا از مصلحت حکم سؤال کند. این بحث دامنه دراز دارد و تا اندازه‌ای که وضع این نوشته اجازه می‌داد تعقیب کردیم و در عین حال اگر در اطراف بحث ابهامی باقی بماند یا اشکالی بوده باشد، ممکن است تذکر بدهید تا به بحث ادامه دهیم. 📚 بررسی های اسلامی، ج2 ___________ 🌷شادی روح علامه طباطبایی ره صلوات👇 @all_mizan https://eitaa.com/joinchat/490209349C8c72616880
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📸 | سیره علامه طباطبایی(ره) در ماه مبارک رمضان ___ 🌷شادی روح علامه طباطبایی ره صلوات👇 @all_mizan https://eitaa.com/joinchat/490209349C8c72616880
✅ مقرب‌ترین عمل در ماه مبارک رمضان از نظر علامه طباطبایی از علامه طباطبایی سوال شد: مقرب‌ترین عمل از ماه صیام که سالک را به مقصد نایل می‌سازد و انقطاع از عالم طبع حاصل می‌شود، چیست؟ حضرت علامه: ماه مبارک رمضان ماشاالله پر از اعمال است؛ اما آنچه لازم است، آن است که سالک مراقبه را در هیچ یک از اعمال به اقتضای آن عمل فراموش ننماید. با روزه، جوع و عطش روز قیامت را به یاد آورد و توجه داشته باشد که تمام اعضا وجوارحش روزه‌دار باشند؛ چنانکه روایت بر آن دلالت دارد. با قرآن خواندن نیز کلام الهی را در نظر داشته باشد و توجه کند به اینکه حضرت حق _سبحانه_است که با او سخن می‌گوید و در واقع، سخن را از وی _تبارک وتعالی_شنوا باشد. دعاهای توحیدی را برای خواندن انتخاب کند، همچون دعای سحر، و در امور دیگر مراقبه را به اقتضای خودش داشته باشد. 📔ثمرات حیات، ص۲۰۷ ___ 🌷شادی روح علامه طباطبایی ره صلوات👇 @all_mizan https://eitaa.com/joinchat/490209349C8c72616880
✅علامه طباطبایی: 🔸گرسنگی موجب سبکی و نورانیت نفس می گردد و فکر در حال گرسنگی می تواند به طیران در بیاید. 🔸[البته]به اندازه ای که باعث بر ضعف نگردد و احوالش را مشوش ندارد. غذای زیاد خوردن و سیر بودن(پر بودن معده)، نفس را ملول و خسته و سنگین می کند و از سیر در آسمان معرفت باز می دارد. 🔸صوم و روزه از عبادات بسیار ممدوح است و در روایت معراجیه که خطاب و تکلم خدا با حبیبش رسول الله(صلی الله علیه و آله) بیان می شود خطابات عجیبی درباره جوع دارد و مزایای این امر را در سیر و سلوک به طرز شگفت انگیزی بیان می کند.(روایت معراجیه در ارشاد القلوب دیلمی و جلد17بحارالانوار) 📔رساله لب اللباب(دروس اخلاقی و عرفانی علامه طباطبایی)، علامه حسینی طهرانی ___ 🌷شادی روح علامه طباطبایی ره صلوات👇 @all_mizan https://eitaa.com/joinchat/490209349C8c72616880
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅ آخرین سفارش علامه طباطبایی (ره) علامه طباطبایی اهل مراقبه بود، یک وقت خدمت آن بزرگوار رسیدیم که دستور العملی به ما بدهد فرمود: مراقبه و محاسبه این حالت را، شخص سالک باید از ابتدای سیر و سلوک تا انتهاء ملتزم باشد. فرمود آخر شب، قبل از خواب اعمالی را که در روز انجام داده اید بررسی کنید. هر یک از اعمالتان که خوب بود خدا را برای آن حمد و سپاس گویید و توفیق انجام بهتر آن را در روز بعد از خداوند مسالت کنید. اگر خدای ناکرده تقصیر و یا خطایی مرتکب شده بودید، فورا توبه کنید و تصمیم بگیرید که دیگر آن را انجام ندهید. اگر دیدید خلاف های شما متعدد است تصمیم بگیرید فردا آن را کم کنید. خلاصه فرمود: مراقبه و محاسبه باید همیشه باشد. حتی در این اواخر که نمی توانست درست حرف بزند یکی از رفقاء از ایشان خواسته بود توصیه هایی بفرمایید باز فرمود: مراقبه، محاسبه 📚 صراط حمید (دستور العمل های اخلاقی و عرفانی)نویسنده : حمید کامران ماوردیانی ______________________ 🌷شادی روح علامه طباطبایی ره صلوات👇 https://eitaa.com/joinchat/490209349C8c72616880
✅ حقيقت اسلام كجاست؟ وقتي از علامه مي‌پرسيدند چرا حتي يكي از كشورهاي اسلامي جزو سرزمين‌ها مترقي و پيشرفته نيست؟ اين واقعيت تلخ را تاييد مي‌كرد و مي‌گفت: «بايد ديد در كدام يك از اين كشورها كه نام اسلامي دارند، قوانين اسلام اجرا مي‌شود. گذشته از اين كه اسم دين‌ روي اين‌ها گذاشته شده، ‌آيا از حقيقت اسلام هم بهره‌اي برده‌اند يا فقط بعضي عبادات اسلامي مثل نماز و روزه و حج را از روي عادت انجام مي‌دهند؟ آيا چيزي از قوانين فردي،‌ اجتماعي، ‌جزايي و حقوقي اسلام را زنده نگه داشته‌اند؟ اگر نه، آيا مسخره نيست كه انحطاط كشورهاي اسلامي را به گردن اسلام بيندازيم؟» 📚 علامه سيد محمدحسين طباطبايي، مجموعه مفاخر ايران زمين، جلد 9 ______________________ 🌷شادی روح علامه طباطبایی ره صلوات👇 https://eitaa.com/joinchat/490209349C8c72616880
✅ آشنای آسمان یکی از کسانی که در قم با علما و دانشمندان زیادی محشور بوده و به عبارتی «معتمد العلماء» شناخته می‌شود، محمدتقی انصاریان است که از این نشست و برخاست‌ها خاطرات زیادی دارد. ایشان اکنون آنچه از مجالست با علامه طباطبائی در ذهن داشته، یا مطالبی که از دیگر افراد شنیده به رشته تحریر درآورده و به صورت یک کتاب چاپ شده است. در مقدمه کتاب آمده است: آنچه پیش روی عزیزان است، نه بحثی است علمی و نه حتی شرح حال نویسی عالمی بزرگ، شنیده‌ها و دیده‌های این کمترین، از مردی بزرگ است که بزرگیش هنوز در میان ابرهای ذهنی و فکری و قضاوت‌های نادرست برخی پنهان است. ادای دینی است به آن عالم زاهد در برابر برخی بداخلاقی بد زمانه. به هر حال، سیره علامه برای دوران ما بسیار لازم است، پادزهری برای بداخلاقی‌های سیاسی، اجتماعی و ... 📗 یک روایت از کتاب: حجت الاسلام و المسلمین سید محمد ثقفی، نقل می‌کردند زمانی که مرحوم آقای الهامی، کتاب زرتشت را نوشت، آنرا خدمت علامه طباطبائی برد و مطالب نگاشته شده در این کتاب را برای ایشان خواند. آقای الهامی می‌گفت: هنگام خواندن من، ایشان بسیار دقت کردند و از تحقیق و بررسی که من انجام داده بودم، خوشحال شدند. اما یک جمله فرمودند: آقای الهامی! اگر زرتشت روز قیامت به تو بگوید چرا چنین گفتی و با من چنین کردی، چه خواهی کرد و چه جوابی داری؟ علامه سفارش می‌کردند که هیچ گاه مطالب علمی را با اطمینان کامل و قاطعانه بیان نکنید، مراقب باشید، بررسی و تحقیق کنید و همیشه یک «ان قلت» و اما و شاید هم در کارتان باشد. علم و تحقیقات همیشه همان جا به پایان نمی‌رسد. ________________ @all_mizan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔸نقل قول رهبری از مرحوم سید علی قاضی درباره اهمیت نماز شب _______________________ 🌷شادی روح علامه طباطبایی ره صلوات👇 https://eitaa.com/joinchat/490209349C8c72616880
علامه طباطبایی در ماه رمضان هنگام غروب پیاده به حرم مطهر مشرف می‌شد و پس از بوسیدن ضریح به خانه می‌رفت و افطار می‌کرد 📔مجله پیام انقلاب، شماره123 _______________________ 🌷شادی روح علامه طباطبایی ره صلوات👇 https://eitaa.com/joinchat/490209349C8c72616880
✅ تاریخ پایان المیزان و توصیه‌ای به طلاب علوم دینی علامه حسن‌زاده آملی ره: ▫️مرحوم علامه طباطبایی، در آخر تفسیر تاریخ اتمام را مرقوم فرموده به این عبارت: تم الکتاب و الحمدلله و اتفق الفراغ من تألیفه فی لیله القدر المبارکه الثالثه و العشرین من لیالی شهر رمضان من شهور سنه اثنتین و تسعین و ثلاثماته بعد الالف من الهجره و الحمدلله علی الدوام و الصلوه علی سیدنا محمد و آله السلام. 👈طلاب عزیز ما سرمشقق بگیرند که حضرت علامه طباطبائی شب قدر را به بحث و تحقیق آیات قرآنی احیا می کرد و تفسیرش در این شب فرخنده به پایان رسید، آری اینچنین باید بکار بود و به شعر رسا و شیوای شمس الدین محمد بن محمود آملی صاحب نفائس الفنون: به هوس راست نیاید به تمنی نشود کاندرین راه بسی خون جگر باید خورد 📔 یادنامه فیلسوف الهی، علامه طباطبایی،  خرداد61، نشریه شماره 47 حزب جمهوری اسلامی _______________________ 🌷شادی روح علامه طباطبایی ره صلوات👇 https://eitaa.com/joinchat/490209349C8c72616880
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📺 احضار روح پدر علامه طباطبایی و گلایه از فرزند ✅ اخلاص عجیب این مرد را ببینید. ده‌ هزار صفحه تفسیر نوشته که 40 سال است حوزه میهمان این کتاب است. باز می‌گوید فکر نمی‌کردم ثوابی بر آن مترتب باشد!! _______________________ 🌷شادی روح علامه طباطبایی ره صلوات👇 https://eitaa.com/joinchat/490209349C8c72616880
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📺 ببینید | نظر خاص ، منتقد سینما درباره شخصیت علامه طباطبایی ✅ من شخصا خیلی مخلص این مرد بزرگم... ✅ اینقدر این مرد جلو است و اینقدر زیبا، عمیق و اصیل و باسواد است که کربن و بزرگان در محضرش زانو می‌زنند. _______________________ 🌷شادی روح علامه طباطبایی ره صلوات👇 https://eitaa.com/joinchat/490209349C8c72616880
روایتی از طلاب جاهل و مظلومیت علامه طباطبایی در جواب گلایه یکی از شاگردان از آزار و اذیت بعضی اشخاص، استاد دشیری با حالت تأثر شدیدی فرمودند: بخاطر اینکه مرحوم طباطبایی(ره) تدریس حکمت داشتند، بعضی اشخاص در شهر قم به نیت رمی جمرات می آمدند و درب منزل آقای طباطبایی(ره) را سنگباران میکردند و این عمل را بر خود فریضه میدانستند! ما این صحنه ها را به چشم دیدیم! سبحان الله! آقای طباطبایی(ه) خیلی مظلوم بودند! آقای طباطبایی(ه) خیلی صبور بودند! اینها با خون جگر مطالبی را حفظ کردند تا معارف ریشه کن نشود. این جهال که کم هم نیستند، حالا هم هستند! صبور باشید. نکاتی از مجموعه دار و ندار استاد مهدی دشیری _______________________ 🌷شادی روح علامه طباطبایی ره صلوات👇 https://eitaa.com/joinchat/490209349C8c72616880
ما تَشاوَر قوْمٌ اِلّا هُدُوا اِلی رَشْدِهم امام حسن (علیه‌السلام): هیچ قومی با یکدیگر مشورت نکردند مگر آن که به راه پیشرفت خود رهنمون شدند. 🌺خجسته‌میلاد کریم آل طه، حضرت امام حسن مجتبیٰ(ع) و روز اکرام بر شما مبارک! _______________ 🌷شادی روح علامه طباطبایی ره صلوات👇 https://eitaa.com/joinchat/490209349C8c72616880
✅ سیادت جالب مرحوم علامه طباطبایی آیت الله حسینی طهرانی، در کتاب "مهر تابان" می‌گوید: «استاد ما علاّمه‌، از طرف‌ پدر از اولاد حضرت‌ امام‌ حسن‌ مجتبي‌ عليه‌السّلام‌ و از اولاد إبراهيم‌ بن‌ إسمعيل‌ ديباج‌ هستند. و از طرف‌ مادر از اولاد حضرت‌ امام‌ حسين‌ عليه‌ السّلام‌ مي‌باشند. و لذا كتاب‌هائي‌ را كه‌ در شادآباد تبريز نوشته‌اند در آخر كتاب‌ بنام‌ «سيّد محمّد حسين‌ حسني‌ حسيني‌ طباطبائي‌» نويسنده‌ را نام‌ برده‌ و خاتمه‌ داده‌اند.» 📔مهر تابان، ص37 _______________ 🌷شادی روح علامه طباطبایی ره صلوات👇 https://eitaa.com/joinchat/490209349C8c72616880
✅ پاسخ علامه طباطبائی به سوال خبرنگار کویتی درباره امام حسن(ع) حجت الاسلام قرنی: 🔶در اوايل پيروزي انقلاب يکي از دوستان کويتي‌ام که مجله‌اي را در کويت منتشر مي‌کرد، به ايران آمد. از من خواست که مقدمات مصاحبه‌اي فرهنگي با مرحوم علامه طباطبايي (ره) را براي او فراهم کنم. خدمت مرحوم علامه رفتيم و مصاحبه مفصلي در زمينه‌هاي مختلف فرهنگي با موضوعات مختلف حديث، کلام، فقه، اصول، تاريخ و حکمت شکل گرفت و در آن نظريات تشيع در حوزه‌هاي مختلف بيان شد. وي مي‌افزايد: مصاحبه ادامه داشت تا اينکه به مسأله امامت و قضيه امامت امام مجتبي (ع) رسيد. دوست کويتي من پرسيد؛ «شما درباره صلح امام مجتبي (ع) چه نظري داريد و آن را چگونه توجيه مي‌کنيد؟» 🔶مرحوم علامه که در طول مصاحبه با اشتياق و با سعه صدر به سؤالات پاسخ مي‌داد، با شنيدن اين پرسش برافروخت و متشنج شد. چند دقيقه‌اي جرأت حرف زدن نداشتيم. پس از دقايقي علامه فرمودند: «آقا، آقا، آقا! مثل اينکه امام حسن مجتبي (ع) در زندگي و در امامتش مرکتب خلافي شده و در طول تاريخ هر کسي به نوعي مسأله را توجيه کرده و حالا هم نوبت به من رسيده که من چگونه آن را توجيه کنم. اين چه سؤالي است که مطرح مي‌کنيد؟ واي بر ما که امام مجتبي (ع) در بين شيعه يک چهره مظلوم و نعوذبالله گنه‌کار است که عملکردش احتياج به توجيه دارد.» قرني در بيان ادامه اين سخن خود مي‌افزايد: همراه با دوست روزنامه‌نگار کويتي‌ام به علامه عرض کرديم که شما در اين باره توضيح بفرماييد تا مقداري زنگارزدايي و غبارروبي شود. علامه فرمود: «مظلوميت امام حسن (ع) به اين نيست که قبرش چراغ و گنبد و بارگاه ندارد. ما تا اسم مظلوميت امام مجتبي (ع) را مي‌آوريم، مسأله قبر و زائر و چراغ و فرش و گنبد را مطرح مي‌کنيم. 🔸مظلومیت امام مجتبي (ع) به اين است که آن حضرت بين ما شيعيان هم يک چهره متهم است 📔خبرگزاری مشرق نیوز _______________ 🌷شادی روح علامه طباطبایی ره صلوات👇 https://eitaa.com/joinchat/490209349C8c72616880
|به مناسبت 17 رمضان سالروز معراج رسول اکرم (ص) 🌺سوغات پیامبر(ص) از معراج _______ 🌷شادی روح علامه طباطبایی ره صلوات👇 https://eitaa.com/joinchat/490209349C8c72616880
مهندس عبدالباقی، فرزند علامه: در کودکی، روزی مرحوم پدر از من پرسیدند مرا بیشتر دوست داری یا مادرتان را؟ من بر حسب ادب گقتم شما را گفتند نه تو باید مادرتان را بیشتر دوست داشته باشی! _______ 🌷شادی روح علامه طباطبایی ره صلوات👇 https://eitaa.com/joinchat/490209349C8c72616880
چانه زنی پیامبر(ص) با خدا بر سر رکعات نماز❗️ بعضاً دیده می‌شود برخی منبری‌هایی که چندان هم اهل تدقیق در تحقیق نیستند، در سالروز معراجِ (17 رمضان) پیامبر (ص)، به روایتی مشکوک (اما مشهور در منابع سنی و شیعی) استناد می‌کنند که طبق مضمون آن، نمازهای واجب در ابتدا 50 رکعت بوده اما پیامبر (ص) با ارشاد و وساطت حضرت موسی(ع)، به چانه زنی با خدا پرداخته و بالاخره به عدد 17 رضایت داده است!! عجبا! که حضرت علامه این روایت را در تفسیر فخیم المیزان (ج 13، ص 16) آورده و به ضعف سند یا دلالت آن، کمترین اشاره‌ای نکرده اند! شاید از آن رو که مرحوم صدوق آن را در من لا یحضره الفقیه آورده. اما این روایت به دلایلی، مخدوش است: 1️⃣بنا به گفته سید مرتضی در کتاب تنزیه الانبیاء، «این روایت از اخبار آحاد است که موجب اطمینان و یقین نیست و چنین خبری تضعیف شده است!» 2️⃣محدث ارموی، در جلاء الأذهان و جلاء الأحزان (ج‏5، ص 245)، این خبر را از اساس باطل می‌داند. 3️⃣و بالاخره سید عبدالحجت بلاغی در کتاب تفسیر خود به نام "حجت التفاسیر و بلاغ الاکسیر" که بحث‌های مفصلی درباره انجیل و تورات و شناخت یهودیت و مسبحیت دارد، درباره این روایت می‌گوید: ✍️«آثار جعل اسرائیلى از هر سوى این قصه مشهود است و بقول شاعر عرب که گفته: «اتسع الخرق على الواقع»، وصله بردار نیست. از جمله اشکالات می‌توان به موارد زیر اشاره کرد: اولاً: موسى کجا نشسته بوده که هر بار در نزول، دیده مى‏شده است؟ ثانیاً: پیامبران دیگر کجا بوده‏اند و چرا یک کلمه سخن نگفته‌اند؟! ثالثاً: عظمت خدا کجا اجازه این چک و چانه زدنها را مى‏داده است؟! رابعاً: ملاقات حضرت با دیگر پیامبران در رفتن به معراج بوده و در بازگشت از معراج، معلوم نیست ملاقاتی اتفاق افتاده باشد. خامساً: اکنون هم نماز شبانه روزى به جاى پنجاه رکعت، پنجاه و یک رکعت است. که هفده رکعت واجب و بقیه نافله و مستحب است، (نافله ظهر و عصر هر یک هشت رکعت و مغرب چهار رکعت و عشاء دو رکعت نشسته (که یکى محسوب است) و نماز شب، یازده رکعت و نماز صبح دو رکعت‏.) _______ 🌷شادی روح علامه طباطبایی ره صلوات👇 https://eitaa.com/joinchat/490209349C8c72616880
✅معراج آسمانی علامه در مسجد سهله علامه حسن زاده آملی ره: علامه طباطبايى(ره) می‌فرمود: من در مسجد سهله در مقام ادريس نماز مى‌خواندم. در نماز وتيره سوره مباركه «ص» را قرائت مى‌كردم كه ناگهان ديدم از جاى خود حركت كردم ولى بدنم در زمين است. به قدرى با بدنم فاصله گرفتم كه او را از دورترين نقطه مشاهده مى‌كردم تا پس از چندى به حال اول خود برگشتم. بعدها دیدم که در روایتی آمده است: «ص، نهر فى الجنه». حقیر[حسن زاده آملی] گوید که چون در مقام ادریس نبى(ع)، نماز مى‌خواند و خداى متعال در شأن آن حضرت فرمود: « وَ رَفَعْنَاهُ‌ مَکَاناً عَلِيّاً»(مریم:۵۷)، لذا آن رفعت و صعود روى آورده است. 📔هزار و یک کلمه، علامه حسن‌زاده آملی _______ 🌷شادی روح علامه طباطبایی ره صلوات👇 https://eitaa.com/joinchat/490209349C8c72616880
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅رابطه بين خداوند و بنده از ديدگاه علامه طباطبايي(ره) 🌺حجت الاسلام والمسلمین عاملی🌺 ___________________________ 🌷شادی روح علامه طباطبایی ره صلوات👇 https://eitaa.com/joinchat/490209349C8c72616880
✅شب قدر، تسکین خواب پیامبر(ص) بود! می گویند شب قدر، مژده خدا برای تسکین قلب خسته پیامبر(ص) است. می دانستی؟ هیچ می دانی سبب نزول سوره قدر، یک رویای صادقه بوده است؟ شاید به خاطر عزیزت هم خطور نکند که الف شهر(هزار ماه)، اشاره است به سلطنت هزارماهه بنی امیه! این را علامه می گوید در المیزان علامه طباطبایی در ابتدای سوره قدر، می نویسد: «اين سوره بعد از خوابى بود كه رسول خدا (ص ) ديد، و آن خواب اين بود كه ديد بنى اميه بر منبر او بالا مى روند، و سخت اندوهناك شد، و خداى تعالى براى تسليتش اين سوره را نازل كرد (و در آن فرمود شب قدر بهتر از هزار ماه حكومت بنى اميه است )» در آخر، روایت را هم آورده و بر خلاف معمول که گاهی به اسناد خدشه وارد می کند، در اینجا تایید می کند که روایات بسیاری در این معنا، از طرق شیعه نقل شده است. سند هم البته کتابی است معتبر که می توان گفت اولین منبع روایی علامه در سرتاسر المیزان است. الدر المنثور فی تفسیر الماثور، تالیف جلال الدین سیوطی. آنچه علامه از "الدر المنثور" نقل کرده این است: «خطيب از ابن مسيب روايت كرده كه گفت رسول خدا (ص) فرمود: در خواب به من نشان دادند كه بنى اميه بر منبرم بالا مى روند، و اين معنا بر من سخت گران آمد و خداى تعالى در اين مناسبت سوره (انا انزلناه فى ليله القدر) را نازل كرد. روایت که تمام می شود، با عنوان "مولف"، ناقلان دیگر آن را هم اینگونه ذکر می کند: «نظير اين روايت را خطيب هم در تاريخ خود از ابن عباس آورده. و ترمذى و ابن جرير، طبرانى، ابن مردويه و بيهقى هم روايتى در معناى آن از حسن بن على نقل كرده اند. و در اين ميان روايات بسيارى در اين معنا از طرق شيعه از ائمه اهل بيت (عليهم السلم) نقل شده، و در آنها آمده كه خداى تعالى ليله القدر را كه بهتر از هزار ماه سلطنت بنى اميه است به عنوان تسليت به رسول خدا (صلى اللّه عليه و آله و سلم) عطا فرمود.» 📔 ترجمه تفسير الميزان جلد ۲۰ صفحه ۵۶۶. ___________________________ 🌷شادی روح علامه طباطبایی ره صلوات👇 https://eitaa.com/joinchat/490209349C8c72616880
✅ خاطره شنیدنی علامه طباطبایی درباره 🔻علّامه طباطبائى رضوان الله عليه نقل كردند كه: 🔸روزى سرتيپ قريب گفت: در سالى كه من به حجّ مشرّف شدم(سفر ما) با كشتى بود؛كشتى بيش از يك هفته بر روى آب بود، شيخى در كشتى بود كه او هم عازم حجّ بود، تنها بود، و پيوسته مراقب و ساكت و به حال خود مشغول. ما روزهاى اوّل ساعتى نزد او مى رفتيم، و از مسائل مورد نياز مى پرسيديم، و در روزهاى بعد بيشتر... و در حقيقت بر رفقاى همسفرى ما يك نفر اضافه شد. به مدينه منوّره رسيديم، و ديگر هر جا مى رفتيم، همه با هم بوديم، و شيخ هم با ما بود، و از وجود او بسيار بهره مند و خوشحال بوديم؛ یک روز در معيّت شيخ، همه با هم براى ديدار كتابخانه معروف مدينه رفتيم، رئيس و عالم كتابخانه، پيرمردى نابينا بود، كه شيخ و عالم و وهّابى مذهب بود. 🔸ما همگى نشستيم، و آن عالم سنّى، با ما از هر جا سخن مى گفت؛ از هر طرف در ردّ شيعه، و توبيخ، و توهين، واهانت و نسبت شرك، و يهوديّت، و مجوسيّت، خوددارى نمى كرد. مى گفت: شيعه قرآن را نمى داند و نمى خواند، و معانى را تأويل مى كند، اين خراب كردن قرآن است، قرآن را بايد روى معناى ظاهر معنى كرد، و اصولا نبايد معنى كرد، و فقطّ به ظاهر بايد اكتفا نمود. قرآن صريحا مى گويد: وَ جاءَ رَبُّكَ «خدا مى آيد»، شيعه مى گويد: منظور اين است كه و جاءَ أَمْرُ رَبِّكَ، «أمر خدا مى آيد»، اين معنى غلط است. 🔸 بالأخره مدّتى مفصّل، در اين باره بحث كرد، و اين شيخ همراه ما هم ساكت بود، و چيزى نمى گفت. ما هم همه كسل شديم، و ناراحت، كه چرا شيخ ما جواب نمى دهد؟ اين شيخ ما كه تا به حال اين طور نبود، به نظر ما مرد دانشمندى بود، چرا اينجا محكوم شد؟ و حتّى بعضى از ما مى خواستيم بگوييم: اين گفتار شما تهمت است، و غلط است، و آيه نور وَ جاءَ رَبُّكَ را اين طور معنى كردن، معنايش جسميّت خداست، و اين غلط است؛  ولى أوّلا درست به زبان عرب وارد نبوديم، و ثانيا از شيخ خودمان كه عالمى جليل و بزرگوار بود، ملاحظه مى كرديم، كه با وجود او سخن گفتن ما غلط است، و تصميم گرفتيم كه چون بيرون آئيم، ديگر با شيخ خودمان رفاقت نكنيم. 🔸خلاصه آن شيخ وهّابى، آن قدر إطاله سخن داد، تا خسته شد، و دهانش كف كرده بود، و شيخ ما هم آرام گوش مى داد، و حتّى يك جمله هم چيزى نگفت. 🔸در اين حال كه او سخنانش را به پايان رسانيد، شيخ ما رو به او كرد و گفت: لا بدّ اين همه شما خود را عصبانى مى كنيد، و زحمت مى كشيد، و از ساحت قرآن و پيغمبر اسلام دفاع مى كنيد، براى اين جهت است كه در روز قيامت به خدمت پيغمبر مشرّف گرديد! و او را زيارت كنيد! و اعمال شما مقبول و مشكور واقع شود؟! 🔸شيخ وهّابى گفت: آرى! آرى! شيخ ما گفت: ولى من متأسّفم كه: شما در روز قيامت، رسول الله را أبدا نخواهيد ديد! شيخ وهّابى با حال عصبانيّت گفت: به چه جهت؟! به چه علّت؟! 🔸شيخ ما گفت: براى اين كه شما كور هستيد! و طبق تفسير و معنائى كه خودتان مى فرمائيد: كسى كه در اين جهان كور باشد در آن جهان هم كور است و گمراه: وَ مَنْ كانَ فِي هذِهِ أَعْمى  فَهُوَ فِي الْآخِرَةِ أَعْمى  وَ أَضَلُّ سَبِيلًا و بنابر اين شما كه كوريد! در آخرت هم كوريد و گمراه! و نور نداريد! فلهذا پيغمبر خدا را أبدا نخواهيد ديد! اين جمله را شيخ ما گفت و ديگر چيزى نگفت. 🔸شيخ وهّابى چنان مضطرب و مشوّش شد، و چنان ناراحت و بى تاب شد كه گوئى مانند مرغ سر بريده اى بر خود مى پيچد، و ديگر چيزى نگفت، و سكوت محض اختيار كرد، و هى با خود غرّش مى كرد، و بدنش را تكان مى داد. 🔸از اين جمله شيخ خودمان، ما آن قدر مسرور و مبتهج شديم كه در پوست نمى گنجيديم، برخاستيم و برگشتيم و در راه دائما شيخ را مى بوسيديم و بعضى از دوستان ما بى اختيار مى خواست شيخ را در حين عبور از خيابان و كوچه در آغوش بگيرد، و بغل كند، و به او گفتيم: تو از شدّت سكوت خود، ما را خسته كردى و گفتيم: مفحم و محكوم شده اى! ولى تنها و تنها فقطّ با اين يك جمله ات، تمام سخنان طويل و عريض او را باطل كردى جزاك الله عن الإسلام و القرآن خيرا. 📚 امام شناسی ج 5 ص  174 (با تلخیص) ___________________ 🌷شادی روح علامه طباطبایی ره صلوات👇 https://eitaa.com/joinchat/490209349C8c72616880
✅ علامه این کتاب‌ها را می‌بوسید! ▫️خداوندِ رفيع الدّرجات، درجات مرحوم علاّمه طباطبايى رضوان الله تعالى عليه را عالى‌تر بفرمايد. او وقتى كتاب روايت را به دست مى‌گرفت، آن را مى‌بوسيد. اگر درون قفسه كتابى، كتاب روايت وجود داشت، طورى مى‌نشست كه پشت به كتاب روايت نباشد. در جلساتى كه در منازل اهل علم تشكيل مى‌شد، بسيار مواظب بود به قفسه كتاب‌ها پشت نكند و به كتاب‌هاى روايى، كم‌ترين بى‌احترامى نشود. علاّمه طباطبايى(رحمه الله)، گوهرشناس بود و قدر پيامبر(صلى الله عليه وآله) و امامان معصوم(عليهم‌السلام) را مى‌دانست؛ از اين رو جلد كتاب روايت را مى‌بوسيد و معتقد بود كه اين كتاب به صاحبش انتساب دارد. مگر چوب درگاه حضرت معصومه(عليها السلام) با چوب درهاى ديگر فرق مى‌كند؟! چوبِ در حرم حضرت معصومه(عليها السلام)، به وجود مقدّس حضرت انتساب دارد. اگر كسى به قصد شفا، حتّى خاك پاى زائران حضرت معصومه(عليها السلام) را به چشم بكشد، اشتباه نكرده است. اگر معرفت داشته باشيم، مى‌فهميم كه مقام اين بزرگان تا چه اندازه والا است. فهم ما كجا و مقام امامان معصوم(عليهم السلام) كجا؟! 📚 آفتاب ولایت، مصباح یزدی، ص49 ___________________ 🌷شادی روح علامه طباطبایی ره صلوات👇 https://eitaa.com/joinchat/490209349C8c72616880