صلوات خاصه امام رضا علیه السلام:
اللهّمَ صَلّ عَلی عَلی بنْ موسَی الرّضا المرتَضی الامامِ التّقی النّقی و حُجَّّتکَ عَلی مَنْ فَوقَ الارْضَ و مَن تَحتَ الثری الصّدّیق الشَّهید صَلَوةَ کثیرَةً تامَةً زاکیَةً مُتَواصِلةً مُتَواتِرَةً مُتَرادِفَه کافْضَلِ ما صَلّیَتَعَلیاَحَدٍ مِنْ اوْلیائِک
@Allah_Almighty
🌸🍃🌸🍃
↷❈🔅❂💎❂🔅❈↶
#تفسیر_زیارت_جامعہ_کبیره
#آیت_الله_ضیاء_آبادے
8⃣9⃣
✾✾══════════════════✾✾
❖✨ بسم الله الرّحمن الرّحيم ✨❖
✿ تعريف دقيق ايمان1⃣
بحثي است در اين كه آيا ايمان همان اعتقاد قلبي است يا مجموعهي مركّبي است از اعتقاد قلبي و اقرار لساني و عمل جوارحي؟ بعضي ميگويند: ايمان عبارت از اعتقاد قلبي است و اقرار با زبان و عمل به اركان شرط ايمان است و بعضي ديگر ميگويند: ايمان مركّب از سه چيز است كه اگر كسي يكي از آنها را نداشته باشد، ايمان ندارد.اين قول را اهل تحقيق مقبول تر مي دانند و مي گويند: اگر باور قلبي نباشد،ايمان نيست؛اگر چه به زبان اظهار ايمان كند و شهادت به وحدانيّت خدا و رسالت پيغمبراكرم (ص) و ديگر مباني دين بدهد.شاهدش قرآن كريم است كه ميفرمايد:
[قالَتِ اْلاَعْرابُ آمَنَّا قُلْ لَمْ تُؤْمِنُوا وَ لكِنْ قُولُوا أسْلَمْنا وَ لَمَّا يَدْخُلِ الْإيمانُ فِي قُلُوبِكُمْ...]؛[15]
«بياباننشينان گفتند: ايمان آورديم؛ بگو: نه، ايمان نياوردهايد؛ اظهار اسلام كردهايد ولي ايمان هنوز در قلبتان داخل نشده است...».
پس، از اين آيه مي فهميم كه اگر باور قلبي نباشد، صرف اظهار لساني ايمان نيست[...قُلْ لَمْ تُؤْمِنُوا...]؛[16]حال، اگر باور قلبي باشد امّا اظهار زباني نباشد،آيا ايمان هست؟ ميگوييم: باز هم نيست.در اين آيه ميخوانيم:
[جَحَدُوا بِها وَ اسْتَيْقَنَتْها أنْفُسُهُمْ]؛[17]
در عين حال كه قلباً يقين به آيات الهي داشتند، به زبان انكار ميكردند.اينها مؤمن نيستند.قرآن دربارهي شناخت كفّار از پيغمبراكرم(ص) ميفرمايد:
[يَعْرِفُونَهُ كَما يَعْرِفُونَ أبْناءَهُمْ]؛[18]
«پيغمبر را ميشناسند، آن طور كه پسران خود را مي شناسند».
يعني مي دانستند كه او همان پيامبر موعود در تورات و انجيل است و تمام علايم و نشانههاي نبوّت در او هست،امّا اقرار به نبوّت او نمي كردند.
ادامه دارد...
✾══════════════════✾✾
❥❁اللهُــمَّ عَجِّــلْ لِوَلِیِّکَــــ الْفَــرَج❁❥