✅ توصیف #مقام_معظم_رهبری از علامه طباطبایی
🔸در گذشته در حوزهی قم با فلسفه و وجود مرحوم آقای «طباطبایی» مخالفت میشد. میدانید درس اسفار ایشان بهدستور تعطیل گردید و ایشان مجبور شد شفا تدریس کند.
🔸در دورهی اخیر، قم مرکز حوزهی فلسفی ما بوده است؛ آقای طباطبایی هم انسان کاملاً متشرّع، مواظب، دائمالذّکر، متعبّد، اهل تفسیر و اهل حدیث بوده؛ از آن قلندرمآبهای آنطوری نبوده است - البته جلسات خصوصی را کاری نداریم - مراتب علمی و فقه و اصولش هم طوری نبوده که کسی بتواند آنها را انکار کند؛ درعینحال کسی مثل آقای طباطبایی که جرأت کرد و فلسفه را ادامه داد و عقب نزد، اینطور مورد تهاجم قرار گرفت. نتیجه چیست؟ نتیجه این است که امروز سطح تفکّرات و معرفت فلسفی ما در جامعه و بین علمای دین محدود است.
🔸با بودنِ استادی مثل آقای طباطبایی، جا داشت امروز تعداد زیادی استاد درجهی یک از تلامذهی ایشان در قم و دیگر شهرستانها داشته باشیم. آقای طباطبایی فرد فعّالی بود؛ بنابراین جریان فلسفیای که به وسیلهی ایشان پایهگذاری شد، باید به شکل وسیعی گسترش پیدا میکرد، که نکرده است.
📚بیانات معظم له در دیدار جمعی از نخبگان حوزوی/۱۳۸۲/۱۰/۲۹
#کانال_علامه_طباطبایی_ره
@allame313
http://eitaa.com/joinchat/3129344017C4a50772e46
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹 #فیلم
🌹علامه طباطبایی(ره):
🔸وقتی #شهید مطهری به درسم می آمد حالت #رقص پیدا می کردم!
#کانال_علامه_طباطبایی_ره
@allame313
http://eitaa.com/joinchat/3129344017C4a50772e46
📸 کسی که از مغزش ۷۰۰ سال کار کشید!
علامه این اواخر که برای مداوا به خارج رفته بود، پزشکان گفته بودند این مغز به اندازه ۷۰۰ سال کار کرده و تمام چروکهایش باز شده؛ دیگر هیچ علاجی برای آن نیست!
به نقل از: نجمه طباطبایی، دختر علامه و همسر شهید قدوسی
#کانال_علامه_طباطبایی_ره
@allame313
http://eitaa.com/joinchat/3129344017C4a50772e46
یکی از فضلای معاصر که چند سالی در محضر علامه طباطبایی درس خوانده میگوید:
یک وقت عازم زیارت بیت الله الحرام بودم، برای عرض سلام و خداحافظی خدمت علامه رفتم و گفتم نصیحتی بفرمایید که به کارم بیاید و توشه راهم باشد. این آیه مبارکه را قرائت فرمودند:
«فاذکرونی اذکرکم؛ به یاد من باشید تا من به یاد شما باشم.» (بقره/152)
علامه میافزاید:
«به یاد خدا باش تا خدا به یادت باشد، اگر خدا به یاد انسان بود، از جهل رهایی مییابد و اگر در کاری مانده است خداوند نمیگذارد عاجز شود و اگر در مشکل اخلاقی گیر کرد خدایی که دارای اسماء حسنی است و متصف به صفات عالیه، البته به یاد انسان خواهد بود.»
#نصیحت
#علامه
#ذکر
#کانال_علامه_طباطبایی_ره
@allame313
http://eitaa.com/joinchat/3129344017C4a50772e46
دكتر علي شريعتي:
«در تهران جلسات هفتگياي تشكيل ميشد با حضور پروفسور هانري كربن استاد دانشگاه سوربن و اسلامشناس معروف و متخصص منحصر به فرد فرهنگ شيعي در غرب، و شركت آقاي سيدمحمدحسين طباطبايي مدرس حكمت و مفسر قرآن در قم و ديگر فضلا و دانشمندان قديم و جديد. طباطبايي گويي سقراط است كه نشسته و گرداگردش را شاگردان گرفتهاند و كربن نيز فاضل خوش ذوقي كه ميكوشد تا از اين اقيانوس عظيم افكار و عواطف گونهاي كه فرهنگ اسلام و شيعي را ساخته است، جرعههايي بنوشد.»
#کانال_علامه_طباطبایی_ره
@allame313
http://eitaa.com/joinchat/3129344017C4a50772e46
در قم سید بزرگواری بود و چایخانه داشت که از خواص علامه طباطبایی و محرم سر ایشان بود. میگوید:
« روزی با آقا کار داشتم، رفتم درب منزل ایشان، هر چه در زدم و منتظر ماندم کسی نیامد، معلوم شد کسی در منزل نیست، ناگهان صدایی در گوشم گفت: در نزن، آقا رفتهاند قبرستان نو! کسی هم در کوچه و اطراف من نبود. با خود گفتم میروم قبرستان نو، در ضمن به صحت و سقم این صدا هم پی میبرم. با سرعت خودم را به قبرستان نو رساندم، دیدم ایشان در میان قبرها در حال قدم زدن هستند، خودم را آماده کرده بودم که تا ایشان را دیدم قضیه این صدا را به ایشان بگویم، حتی اگر تردید کردند قسم بخورم. همین که خواستم مطلب را بگویم، فرمودند: دست و پایت را گم نکن، از این صداها زیاد است، گیرنده میخواهد! »
کیش مهر، صفحه 48
#کانال_علامه_طباطبایی_ره
@allame313
http://eitaa.com/joinchat/3129344017C4a50772e46
علامه و پیشبینی حوادث آینده با استفاده از علم رمْل!
✅ مرحوم دکتر علی احمدی، اولین شاگرد علامه طباطبایی(ره) میگوید: علامه روزی به من فرمودند: «من با علم رمْل خیلی مانوس بودم و حوادث یک ماه را استخلاص می کردم و اتفاقات هر روز را پیشبینی می کردم. اگر میگفتم که فردا باران یا برف میبارد، همان میشد و درست درمیآمد. روزی خواستم به مکانی بروم با رمْل فهمیدم که آنجا سخن از یک دوست است. دوباره رجوع به رمْل کردم؛ دیدم سخن از حبوبات است! تعجب کردم که چرا تناقض دارند؟! آنجا که وارد شدم، دیدم از دوستی گلایه شده که چرا گندمی را که قول داده بود، نفرستاده است!»
📚 ز مهر افروخته، سید علی تهرانی، انتشارات سروش، ص26
[گفتنی است آنچه مرحوم احمدی از علامه حکایت میکند با آنچه آیت الله حسینی طهرانی( از دیگر شاگردان علامه)، در کتاب «مهر تابان»، آورده است منافات ندارد زیرا نویسنده «مهر تابان» نیز به تسلط علامه به علوم غریبه اذعان دارد با این تفاوت که میگوید: «دیده نشد که ایشان از این علوم استفاده کنند».]
#کانال_علامه_طباطبایی_ره
@allame313
http://eitaa.com/joinchat/3129344017C4a50772e46
✅ استاد مصباح یزدی درباره «سنت گرایی» علامه طباطبایی(ره) و چگونگی تالیف کتاب «سُننالنبی» میگوید: علامه به فرمايش استاد اخلاقش مرحوم حاج ميرزا على آقا قاضى تصميم گرفت سيره و سنتِ پيامبر(صلى الله عليه وآله) را در مجموعه اى تدوين نمايد تا الگويى براى خود و ديگران باشد، بدين جهت از بررسى كتاب «بحارالانوار» يك دوره سنن رسول اكرم(صلى الله عليه وآله) را استخراج نمود كه آن را «سننالنبى» ناميد. وى در آغاز اين اثر به نقل از امام صادق(عليه السلام) آورده است: من دوست ندارم مسلمانى بميرد مگر اين كه آداب و سنن رسول خدا(صلى الله عليه وآله) را ولو براى يك بار هم كه شده انجام دهد، و خود به اين دستور عمل كرد و براى شاگردانش نقل نموده است: در بين روايات به اين حديث برخوردم كه خاتم پيامبران از يك نوع خوراكى كه از ملخ دريايى تهيه مىشود تناول مىكرده است. بعد مىافزايد جستجو نمودم تا يك مرتبه از غذايى كه پيامبر دوست داشته بخورم و سرانجام موفق شدم تا در اين جهت به آن آخرين فرستاده الهى تأسّى نموده باشم.
📚 تماشای فرزانگی و فروزندگی، مصباح یزدی، ص25
#کانال_علامه_طباطبایی_ره
@allame313
http://eitaa.com/joinchat/3129344017C4a50772e46
✅ ردپای یک زن در تالیف المیزان
آیت الله فاطمینیا:
🔸میگویند: همسرِ علامه طباطبایی لقمه میگرفته است که ایشان در نوشتنِ المیزان برای لقمه گرفتن هم وقت صرف نکنند!
🔸به آیت الله ابراهیم امینی گفته بودند که این همسر من چای میآورد، آنچنان این چای را میگذاشت که من متوجّه نشوم، فقط زمانی که برمیگردم ببینم چای هست بنوشم. یک زن این اندازه برای نوشتنِ المیزان کمک کرده است.
🔸وقتی همسرِ او مرحوم شد، علامه طباطبایی خیلی گریه میکرد، آیت الله امینی میگفت که به او گفتم مرگ حق است، چرا اینقدر گریه میکنی؟
علامه در پاسخ گفته بود: میدانم حق است، اما به یادِ مهربانیهایِ او میافتم، چون این زن مهربان بود…
#کانال_علامه_طباطبایی_ره
@allame313
http://eitaa.com/joinchat/3129344017C4a50772e46
✅ ذکر سلوکی هانری کربن
دکتر دینانی استاد دانشگاه تهران و شاگرد علامه طباطبایی:
یـــک بــار از پروفسور کــربن[متفکر و فیلسوف فرانسوی] پرسیدم: شما در هــمه نوشته ها و آثارتان روى مرشد در طریقت، تکیه و تأکید میکنید و او را براى سالک راه حق لازم مى دانید. از حرفها و نوشته هاى شما چنین برمى آید. مرشد خود شما کیست؟» دیدم آقاى طباطبایى تیز شد تا جواب ایشان را بشنود.
کربن لبخندی زد و گفت: «من اویسى هستم.» سالکان اویسى و اویسیه، سلاکى هستند که وجود مرشد را در هر زمانى لازم نمى دانند و میگویند: انسان در هر زمانى سلوک کند، خودش مى رسد. من باز سماجت کردم و پرسیدم:«اگر اویسى هستید، ذکر جلىّ شما چیست؟» ایشان این بار قیافه جدى گرفت و فرمود: «من چنانچه مى دانید، شبها تا صبح بیدارم. تا صبح که قال الباقر و قال الصادق میخو انم، این ذکر سلوکى من است!» قانع شدم و چیزى نگفتم.
📔 گفتگوی استاد با روزنامه اطلاعات
#کانال_علامه_طباطبایی_ره
@allame313
http://eitaa.com/joinchat/3129344017C4a50772e46
نشانه کمال عقل
از دیگر شیفتگان علامه، آیت الله جوادی آملی است که چه زیبا می کاود چهره ی عقلی او را:
«از مشخصات بارز سیره ی فلسفی علامه (ره) زیاد اندیشیدن و قسمت مهم وقت را به تفکر پرداختن و کم سخن گفتن و سؤال را بدون دقت جواب ندادن و قبل از تأمل حرف نزدن بود که : اذا تم العقل نقص الکلام/ هرگاه عقل و خرد کامل شود، کلام و سخن کوتاه و گزیده می شود.»
«لذا نه بی جا سخن می گفت و نه سخن بی جا داشت و نیز در بیان درسی و بنان تدوینی آن چنان گزیده گوی و پخته نویس بود که نشانه های رنج درون بینی به صورت گنج های گرانمایه در تمام ابعاد نقد و تحلیل فلسفی معظم له کاملا مشهود بود و هست، و هیچ گاه در ابطال آرای باطل دیگران و تزییف نظرات ناصواب پیشینیان، ادب علمی را فراموش نمی کرد و عفت عقلی را نادیده نمی گرفت».
#کانال_علامه_طباطبایی_ره
@allame313
http://eitaa.com/joinchat/3129344017C4a50772e46
غواصی در علم
علامه سید محمد حسین حسینی تهرانی، کیفیت تفکر او را این چنین یادآور می شود:
«استاد متفکر و در تفکر عمیق بودند؛ هیچگاه از مطلبی به آسانی عبور نمی کردند و تا به عمق مطلب نمی رسیدند و اطراف و جوانب آن را کاوش نمی کردند دست بر نمی داشتند. در بسیاری از مواقع که یک سؤال بسیط و ساده ای از ایشان می شد که در یک مسأله فلسفی و یا تفسیری و یا روایی بود و می شد با چند کلمه، جواب فوری داده شود، و مطلب را پاسخ گفت؛ ایشان قدری ساکت می ماندند و پس از آن چنان اطراف و جوانب و احتمالات و مواضع رد و قبول را بررسی و بحث می کردند که حکم یک جلسه درسی را پیدا می کرد.
#کانال_علامه_طباطبایی_ره
@allame313
http://eitaa.com/joinchat/3129344017C4a50772e46
بهترین کارها
علامه طباطبایی در شب ۲۳ از ماه مبارک رمضان که از شب های قدر است، تفسیرالمیزان را به اتمام رساند و در پایان تفسیر گرانقدرش به این مسأله اشاره کرده است.
حضرت علامه طباطبایی شب قدر را به بحث و تحقیق آیات قرآنی احیا می کرد و تفسیرش را در این شب فرخنده به پایان رسید. آری، این چنین باید بکار بود! و به شعر رسا و شیوای شمس الدین محمد بن محمود آملی، صاحب نفایس الفنون :
به هوس راست نیاید و به تمنی نشود کاندر این راه بسی خون جگر باید خورد
صاحب جواهر (قدس سره العزیز)، کتاب گرانقدر جواهرالکلام را در شب ۲۳ ماه مبارک رمضان به اتمام رساند؛ در مفاتیح محدث قمی نقل شده است : «افضل اعمال در احیای شب قدر، مذاکره ی علم است.
#کانال_علامه_طباطبایی_ره
@allame313
http://eitaa.com/joinchat/3129344017C4a50772e46
مرحوم علامه در ۲۴ ساعت کمتر از ۶ ساعت میخوابید و مدام در حال مطالعه بود. زمانی یکی از پزشکان او را از مطالعه نهی کرد. علامه گفت: «بدون کار و مطالعه زندگی از مرگ بدتر است»
#کانال_علامه_طباطبایی_ره
@allame313
http://eitaa.com/joinchat/3129344017C4a50772e46
در دوران سکونت در قم یکی از فعالیت های علامه طباطبایی شرکت در جلسات علمی و فلسفی در تهران بود. این جلسات با حضور هانری کربن، سید حسین نصر، داریوش شایگان و... با محوریت علامه طباطبایی درباره مسائل فلسفی، عرفانی، ادیان و اسلامشناسی برگزار می شد. او در سفرهای پیاپی که به تهران داشت، با علاقه مندان به حکمت و معارف اسلامی تماس داشت و گاه با مخالفان دین و حکمت نیز به بحث می پرداخت. در برخی از این نشست ها موضوع بحث، تفسیر عرفان شرقی با محوریت اوپانیشادها و گاتها بوده است. مطالب این کتابها توسط داریوش شایگان به فارسی ترجمه می شد و سپس علامه طباطبایی درباره آن مطالب توضیح می داد.
جلسات بین او و کُربَن به مدت ۲۰ سال (۱۳۷۸ تا ۱۳۹۹ ه.ق) هر پاییز با حضور جمعی از اهالی فلسفه تشکیل می شد که در آن مباحث اساسی دین و فلسفه و... مطرح می شد. به گفته دکتر سید حسین نصر چنین جلساتی در سطحی آنچنان بالا و با افقی آنچنان وسیع در جهان اسلام امروز بی نظیر بوده است و حتی می توان گفت که از دوره قرون وسطی که تماس فکری و معنوی اصیل بین اسلام و مسیحیت قطع شد، چنین تماسی بین شرق اسلامی و غرب حاصل نشده است.
#کانال_علامه_طباطبایی_ره
@allame313
http://eitaa.com/joinchat/3129344017C4a50772e46
آیتالله معزی در تهران بودند. میفرمودند مشهد رفتم و در صحن رضوی میچرخیدم و به اعمال خودم فکر میکردم و خجالت از کوله بار گناهم داشتم که به حرم داخل شوم. ناگهان دیدم دست مهربانی به پشتم خورد برگشتم دیدم علامه طباطبایی است.
سلام و احوالپرسی کرد و گفت: «چرا داخل نمیشوی»؟ من گفتم خجالت میکشم و من کجا و این حرم پاک کجا، مرحوم علامه طباطبایی گفتند: «طبیب برای چه مطب باز میکند. اینجا هم مطب اهل بیت است. محل مداوای همه دردهاست. وارد شو، دردت را بگو و دوایت را بگیر».
#کانال_علامه_طباطبایی_ره
@allame313
http://eitaa.com/joinchat/3129344017C4a50772e46
تعلیقه بر بحار الانوار
علامه طباطبایی معتقد بود که بحار الانوار بهترین دائرةالمعارف شیعه در زمینه احادیث و دارای یک فصل بندی مطلوب و توضیحات مناسب در ذیل احادیث است. ولی از آنجا که علامه مجلسی در مسائل فلسفی مسلط نبوده، گاه در توضیحاتی که درباره احادیث نوشته دچار اشتباه شده است. به همین دلیل بنا شد علامه طباطبایی در چاپ جدید بحارالانوار نکاتی را در حاشیه بیفزاید. این کار تا اوایل جلد هفتم بحار انجام شد و کتاب با توضیحات او منتشر شد. ولی به دلیل این که نقدهای علامه بر نظریات علامه مجلسی خوشایند عدهای نبود و از طرفی علامه طباطبایی حاضر نشد از مواضع خود صرفنظر کند، این حاشیهنویسی ناتمام ماند. موسسه الوفاء بیروت این تعلیقات را به همراه بحار الانوار چاپ کرده است
#کانال_علامه_طباطبایی_ره
@allame313
http://eitaa.com/joinchat/3129344017C4a50772e46
تفسیر روایی البیان
علامه طباطبایی قبل از نوشتن تفسیر المیزان، در تبریز اقدام به نوشتن تفسیری با محوریت احادیث کردند. نام این تفسیر نیمه تمام تفسیر البیان فی الموافقة بین الحدیث و القرآن است و چنانکه از یادداشتهای مؤلف به دست میآید، ایشان در فاصله سالهای ۱۳۶۴ ق تا ۱۳۶۹ق مشغول نوشتن این تفسیر بوده است. و احتمالا به علت ورود ارتش روسیه به تبریز و بحران های بعد از آن این کتاب ناتمام مانده است.این تفسیر چند سال بعد از درگذشت علامه منتشر شده و از اول قرآن تا پایان سوره یونس را دربرمی گیرد.
#کانال_علامه_طباطبایی_ره
@allame313
http://eitaa.com/joinchat/3129344017C4a50772e46
علامه حسن زاده آملی می فرمایند: وقتی به حضور شریف علامه طباطبایی، تشرف حاصل کرده بودم و عرض حاجت نمودم، فرمود: «دعای سحر حضرت امام باقر علیهالسلام را فراموش مکن که در آن جمال و جلال و عظمت و نور و رحمت و علم و شرف است و حرفی از حور و غلمان نیست. اگر بهشت شیرین است، بهشتآفرین شیرینتر است»
#کانال_علامه_طباطبایی_ره
@allame313
http://eitaa.com/joinchat/3129344017C4a50772e46
علامه حسنزاده آملي می فرمایند:
«به محضر مبارك جناب آيتالله حاج شيخ محمدتقي آملي - رضوانالله تعالي عليه - مشرف شدم كه سخن از علامه طباطبايي، به ميان آوردم. مرحوم آقاي آملي به من فرمودند: آقا اگر كسي بايد در تحت تصرف و تعليم كاملي به جايي برسد و قدمي بر دارد، من براي شما بهتر از جناب آقاي طباطبايي، كسي را نمي شناسم...»
#کانال_علامه_طباطبایی_ره
@allame313
http://eitaa.com/joinchat/3129344017C4a50772e46
🔸چرا دعای شخصی!
علامه حسن زاده ی آملی می نویسد:
«وقتی نوشتن رساله ی امامت را به اتمام رساندم، آن را به حضور شریف استاد علامه طباطبایی، صاحب تفسیر المیزان (رضوان الله تعالی علیه)، ارائه دادم و اظهار داشتم گاه گاهی که از درس و بحث خسته شدید به عنوان یک جلسه ی استراحت و به تعبیر عامه ی مردم «زنگ تفریح» این رساله ی ما را هم ملاحظه بفرمایید، ایشان لطف فرمودند و رساله را از اول تا آخر، کلمه به کلمه خواندند.»
«تا آن که پس از مدتی فرمودند» :
«از بطن تا خط آن را نگاه کردم و رساله حاضر است!»
«مدت دو ماه به درازا کشید تا ایشان رساله را مطالعه و بررسی کردند، وقتی به حضورشان رسیدم تا آن را تحویل بگیرم، به من اعتراض کردند که در فلان جای رساله دعای شخصی در حق خودتان کرده اید، زیرا من در جایی از آن گفته بودم، بار خدایا مرا به فهم خطاب محمدی (ص) اعتلا ده و این دعا را پس از بیان حدیثی و شرح آن آوردم.»
«علت انتقاد علامه این بود که چرا در کنار سفره ی الهی، دیگران را شرکت نداده ام و افزود تا آن جایی که خود را شناخته ام در حق خودم، دعای شخصی نکرده ام و البته در اصول کافی از ائمه اطهار علیهم السلام نقل شده که دعای شخصی نکنید و بندگان خدا را هم در کنار سفره ی الهی شرکت دهید، این تأدیب اخلاقی در من اثر گذاشت.»
#کانال_علامه_طباطبایی_ره
@allame313
http://eitaa.com/joinchat/3129344017C4a50772e46
🔸مهمترین کار!
علامه حسن زاده آملی از تعالیم استاد می گوید:
«یکی از کلمات قصار علامه طباطبایی که مدام بر زبان می آورد این جمله بسیار پر معنا و بلند و عمیق است» :
«ما کاری مهمتر از خودسازی نداریم!»
«لفظ ابدیت را بسیار بر زبان می آورد و در مجالس و جلسات درس خویش چه بسا این عبارت کوتاه، سنگین و وزین را به شاگردانش القا می فرمود. تأکید علامه بر این بود که» :
«هستیم که هستیم؛ انما تنتقلون من دار الی دار، انسان از بین رفتنی نیست، باقی و برقرار است، منتها به یک معنا لباس عوض می کند!»
#کانال_علامه_طباطبایی_ره
@allame313
http://eitaa.com/joinchat/3129344017C4a50772e46
آیت الله قاضی به علامه طباطبایی چه توصیه ای کرد؟
اساتید بزرگوار اخلاق و بزرگان علما، همواره شاگردان خود را به مداومت بر نماز شب سفارش و ترغیب میکردهاند.
استاد عظيمالشأن ما علامه طباطبائي (قدس سره) ميفرمودند: در مدرسه ايستاده بودم و متوجّه شدم کسی دست خود را روی شانۀ من گذاشت. برگشتم، مرحوم آیت الله آقاي قاضي (قدس سره) را دیدم. ایشان فرمودند: «فرزندم، اگر دنيا ميخواهي نماز شب بخوان، اگر آخرت ميخواهي نماز شب بخوان، اگر هم دنيا و هم آخرت را ميخواهي، نماز شب بخوان»
#کانال_علامه_طباطبایی_ره
@allame313
http://eitaa.com/joinchat/3129344017C4a50772e46
امام رئوف
علامه طباطبایی میفرمودند: «همه امامان علیهم السلام لطف دارند، اما لطف حضرت رضا علیهالسلام محسوس است.» و در نقلی دیگر، بیان میکردند: «همه امامان معصوم علیهم السلام رئوف هستند، اما رأفت حضرت امام رضا علیه السلام ظاهر است.»
و نیز میفرمودند: «انسان هنگامی که وارد حرم رضوی علیه السلام میشود، مشاهده میکند که از در و دیوار حرم آن امام رأفت میبارد.»
#کانال_علامه_طباطبایی_ره
@allame313
http://eitaa.com/joinchat/3129344017C4a50772e46
علامه طباطبایی در طول زندگی پربرکت خود همواره پاسخگوی پرسشهای جوانان اطرافش بود.
آنچه در پی میآید پرسش یک جوان و پاسخ ایشان به وی است:
« محضر مبارک حضرت آیتالله العظمی جناب آقای طباطبایی، سلام علیکم و رحمتالله و برکاته.
جوانی هستم ۲۲ ساله که تنها ممکن است شما باشید به این سوال من پاسخ گویید. در محیط و شرایطی زندگی میکنم که هوای نفس و آمال بر من تسلط فراوان دارند و مرا اسیر خود ساختهاند و سبب باز ماندن من از حرکت به سوی الله شدهاند.
درخواستی که از شما دارم این است که بفرمایید بدانم به چه اعمالی دست بزنم تا بر نفس مسلط شوم و این طلسم شوم را که همگان گرفتار آنند بشکنم و سعادت بر من حکومت کند؟ لطفا نصیحت نمیخواهم بلکه دستورات عملی برای پیروزی لازم دارم. (۲۳/۱۰/۱۳۵۵)»
#کانال_علامه_طباطبایی_ره
@allame313
http://eitaa.com/joinchat/3129344017C4a50772e46