#شاگرد_علامه_حسن_زاده_آملی
📜 شرح روایت
قسمت دوم: رضوان الهی، فلسفه دین ختمی
▫️ «و سبلنا فی سبل احسانه لنسلکها بمنه الی رضوانه»
📋ترجمه: برای ما راه های احسانی را در این دین پدید آورد تا بتوانیم به منّ حضرت حق، به رضوان او بار یابیم.
دین آمده است تا ما را به رضوان الهی برساند.
1⃣ برخی میگویند دین آمده است ما را از جهنم برهاند.
🔍 این سخن، سخن درستی است و هر کس که خود را از دین برهاند، برای خود آتش جهنم خریده. هر خطا، جفای به خود و جهنم انسان است. چه بفهمیم چه نفهمیم.
2⃣ برخی گفته اند دین آمده است انسان را به بهشت رساند.
🔍 این هم سخن درستی است. چه کسی بر اساس مُرّ دین عمل کرده و به بهشت نرسیده. دستور العمل دین آمده است که تمام راه های دین را برای ما باز کند.
✔️ امام سجاد علیهالسلام میفرماید: دین آمده تا ما را به رضوان الهی برساند.
❓رضوان الهی چیست؟
رضوان خدا آن مراحل عالی بهشت است که صحبت حور و قصور نیست. بالاترین لذتها، همین رضوان الهی است.
🔸امیرالمومنین علیه السلام از چه چیزی لذت میبرد و کام میگرفت؟ نالههای شبانه
🔹در مورد عبادت فاطمه زهرا آمده «تنهج فی الصلاه»، یا در دعای بعد نماز آن حضرت آمده: «سبحان من لبس البهجه و الجمال ؛ یعنی خدایی که لباس سرور و جمال پوشیده است.»
او در خدا بهجت و جمال دیده است؛ در حالی که عالمان تا قرن پنج و شش اختلاف نظر داشتند که میشود بهجت را در مورد خدا به کار برد یا خیر!
بوعلی سینا در نمط هشتم اشارات اشاره میکند که بالاترین لذت و بهجت نهایی، خشنودی خدا است.
حضرت استاد یزدانپناه
#ماه_رمضان
https://eitaa.com/allame_hasanzadeh
علامه حسن زاده آملی:
منظوراز دائم الذکربودن این نیست که فقط تسبیح به دست بگیری و یا الله کنی
بلکه باید تمامی اندام خود را باحق عجین سازی.
🔸حق ببینی،
🔸حق بشنوی
🔸حق بروی
https://eitaa.com/allame_hasanzadeh
🌷 حضرت علامه حسن زاده آملی (قدّسَ سِرّهُ)
🟢 باید دانست که وجودِ عقلانیِ هر حقیقت را رَبّالنّوعِ افراد مِثالی و طبیعیِ آن باید شناخت؛ یعنی مربّی و مُکمّل و صاحبِ عنایت به وجوداتِ مِثالیّه و طبیعیّه، که به منزلهی سایهها و پرتوهای او هستند، میباشد.
🟡 و همیشه فیضِ الهی، از مَجرای وجود عقلانی به آنان میرسد. و همین وجودِ عقلیِ ابداعیِ هر حقیقتی است که در لِسان شَرعِ اَنور، تعبیر به مَلَک مُوکّل گردیده؛ مانند ملک موکّل آب، باد و غیره ...
🟢 فیالمَثَل، انسان، وجودی مادّی و طبیعی دارد که مشهود و محسوس است. و وجودی مِثالی و برزخی دارد که اغلب در رؤیا و خواب دیدن، نمایان میگردد.
🟡 و(انسان) وجودی عقلانیِ صاف از آلایشِ حیوانی و مادّی دارد که تمام صفاتِ انسانیّت را به نحو اَقدس و اَرفع دارد. و به نظر دقیق، حقیقتِ انسان، همان وجودِ عقلیِ ابداعیِ اوست. اما وجود مِثالی و طبیعی، به منزلهی کِدرَت (= تیرگی) و سُفالِه (= اخصّ، پایین و پست) آن وجود است.
🟢 و چون این مطالب خوب دانسته شد و به خاطر سپرده گردید؛ میگوییم حقیقتِ زمان هم، که سال و ماه و هفته و روز و شب و ساعات و دقایق است، همین مراتبِ سهگانه از وجود را داراست.
🟡 اما وجودِ عقلیِ زمان، که بسیار بسیط و غیرقابلِ تعدُّد است آن را دهرِ اَعلَی گوییم. و آن حقیقت، سایهی خود را بر سَر سال و ماه و لیل و نهار گسترده (است) و برای آنان، به منزلهی جان و روح است و یک فرد هم بیشتر نیست.
🟢 و اما وجودِ مِثالیِ زمان، که طرفِ موجوداتِ مثالیّه است، هرچند به بِساطَتِ وجودِ عقلی نیست لیکن از بِساطَت و وَحدت بیبهره نیست. و آن را دَهرِ اَسفَل خوانیم.
🟡 و اما وجودِ مادّیِ طبیعیِ زمان، همین مدّتِ گذشتِ حوادث است. که در آن قبل و بعد، و تقدُّم و تأخُّر، و اِنقسام و تجزیه، و تعدّد تصوّر میشود. و مورد حسابِ مُنجّمین است و فصولِ چهارگانه و سال و ماه و ایّام میباشد.
{ادامه دارد}
📗 رسالهی قرآن لیلةالقدر، صفحه ۲۰، ۲۱
https://eitaa.com/allame_hasanzadeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔸خیلی حواست جمع باشد
🔸ببین حرفها رنگ میده
🔸همنشینی رنگ میده ....
🎤علامه حسن زاده آملی
https://eitaa.com/allame_hasanzadeh
💫استاد صمدی آملی
📘معرفت نفس جلد ۲
https://eitaa.com/allame_hasanzadeh
🔰 علامه حسن زاده آملی :
آن كه طبيعتش را بر عقلش حاكم گردانيده است, در محكمه هر بخردى محكوم است.
📚صد کلمه
https://eitaa.com/allame_hasanzadeh
توصیفی مختصر ازشخصیت بی بدیل علامه حسن زاده آملی قدس الله نفسه به برنامه معرفتی کلمه شبکه یک سیمای جمهوری اسلامی در بزرگداشت مقام علمی معنوی ایشان
بسم الله الرحمن الرحیم
اورا میتوان مجمع البحرین مکتب عرفانی نجف، که محصول سلوک توحیدی سلسه آخوند ملا حسینقلی همدانی ومکتب علمی تهران، که حاصل بزرگانی چون علامه فاضل تونی علامه شعرانی علامه رفیعی و مرحوم آشتیانی درهییت و ریاضی و نجوم و عرفان نظریی ودر نهایت اجتهاد در بیش از ۱۶ رشته علمیست دانست
این ویژگی، شخصیتی نادر از ایشان در بین عرفاای عصر اخیر ساخته است
که رهبری در پیامشان رحلتشان فرمودند
ایشان از جمله چهره های نادر و فاخری بودند که نمونه های معدودی از آنان در هر دوره چشم و دل آشنایان را مینوازد وتوامان عقل و دل آنان را بهره مند میسازد
ودر جای دیگر چنین مرقوم نمودند استادی کسی چون آقای حسن زاده آملی که میان مراتب عالیه علمی و مقامات وفتوحات معنوی و روحی جمع نموده اند برای هر موسسه علمی دانشگاهی وحوزه ای موجب افتخار است
مرحوم علامه طباطبایی در وصف ایشان فرمودند حسن زاده را کسی نشناخت جز امام زمان
آری ایشان را به جهت قرائت ناب توحیدی از عرفان و سبک زندگی متکی به آن میتوان پرچم دار جریان خاص الخاص توحیدی در چندین دهه اخیردانست که غایت حرکت آن وصول به توحید محض و عبودیت تامه و نه رسیدن به کرامات و فضایل اخلاقیست است نام برد
غایت حرکت علمی وعملی در آثار ایشان وصول به توحید ناب است
که در این راستا رساله لقا الله و انه الحق را تألیف نمود ودر الهی نامه خود چنین فرمود
در الهی نامه (الهی همه از من برهان توحید خواهند و حسن دلیل تکثیر)
سرایزی شراب شهود در جام برهان در کتاب انسان در عرف عرفان از دیگر ابداعات این عارف عالم ذوفنون است تا عرفان عملی را در متن جامعه پیاده نماید
و خواب و بیداری انسانها را سبب شکار مشاهدات و مکاشفات الهی و معنوی معرفی کند
برترین کتاب در علم النفس ازجهت تحقیقات ابداعات از آثار اوست
جامع معقول و منقول و مشهود واز ذخایر نفیس و نادر جهان اسلام است
برای رفتن جامعه به سمت توحید راهبرد هاو راهکارهای فراوان داشت
از کلیدهای واژه ای او برای سعادت جامعه این بود که باید خودمان را برای ابد بسازیم و همه هممان رسیدن به توحید باشد
برای این مهم رشته تسبیح گفتارش در بیان و بنان این بود که علوم و معارف بذر مشاهدات و مکاشفات است که باید با مرکب عشق الهی همرا باشد
تمام دغدغه اش تحقق عینی قرآن در متن جامعه بود چرا که
سلوک و عرفان عملی را همان انجام نفس شریعت با قیود شرایط و ظرایف میدانست
که با تمامیت مقدمات ان رسیدن به نتیجه قطعیست ،وان شهود خداوند است
ومیفرمود دستور العملی انسان ساز القران مادبة الله را در متن زندگی پیاده نمایید و گزینه حسرتی عظیم در پیش خواهیم داشت
جریان سازی عرفان اسلامی بر محور معارف قرآنی را ترویج مینمود وبرای وصول به معرفت خداوند سالها دروس معرفت نفس تدریس نمود
چراکه سخت به روایات معتقد بود که من عرف نفسه فقد عرف ربه
قرآن عرفان وبرهان را در پاسخی قاطع به جمیع مخالفان عرفان اسلامی که سد طریق معرفت الله مینمودند تألیف نمود
وبرای آن به تحقیق و تدریس عرفان و حکمت پرداخت هر چند که در همه علوم در طراز اول بود
سخن آخر انکه سبک زندگی توحیدی ،مجاهدات معنوی ،تالیفات بیشمار در علوم مختلف،برخورداری از خلقیات والای انسانی و مواضع انقلابی الگویی جامع از ایشان ساخته است که بی شک میتوان ایشان را در عداد قله های تهذیب و معنویت در الگو گیری آحاد جامعه و خواص اهل علم قلمداد نمود
العبد ابراهیم طاهریان
https://eitaa.com/allame_hasanzadeh
https://eitaa.com/allame_hasanzadeh
🔰 + الهی! همه میگویند بده، من میگویم بگیر!
- علامه حسنزاده آملی
- به نقل از استاد طاهرزاده
- برنامه کلمه، قسمت ۱۶
#عکس_نوشت
▫️برنامه تلویزیونی کلمه
https://eitaa.com/allame_hasanzadeh
🌾علامه طباطبایی(ره) :
گرسنگی به اندازه ای که باعث ضعف نگردد و احوال را مشوش ندارد ، موجب سبکی و نورانیت نفسی می گردد و فکر در حالت گرسنگی می تواند به طيران درآید.
📚شیوه رندی ص ۶۲
https://eitaa.com/allame_hasanzadeh
#گام_های_سلوک
🔰قسمت اول
✨ «لا تيأسوا من روح الله»
اهم مطالب در طليعه امر دو چيز است:
1⃣ يكى توحيد
2⃣ و ديگر معرفت نفس كه تواند مظهر اتم وى گردد.
1⃣ اما توحيد:
🔹 اين كه سالك با قدم معرفت به جايى رسد كه جمع بين تفرقه و جمع كند و تنزيه از تنزيه و تشبيه نمايد، همان طور كه كشاف حقايق.
✨ امام به حق ناطق حضرت جعفر صادق عليه السلام فرموده است:
«الجمع بلا تفرقة
زندقة و التفرقة بدون الجمع تعطيل و الجمع بينهما توحيد»
و اين توحيد حقيقى اسلامى است و كلام وحى بدان
ناطق است كه:
🌱 «هو الاول و الاخر و الظاهر و الباطن» 🌱
در بيان آن به تمثيلى اكتفاء مىكنيم خاك بر فرق من و تمثيل
من:
🔹در عالم رؤيا آنچه كه مشاهده مىگردد همه از منشئات نفس است پس قائم به نفس و از شئون وىاند.
🔸 و چون
نفس موجود حى مدرك عالم به ذات خود است، شئون او نيز با همه كثرتى كه دارند حى و مدركند.
🔹و در واقع يك حقيقت به نام نفس است كه به صور كثيره درآمده
است و خود با اين كه همه است، فوق همه است.
❗️اين كثرت صور منافى با وحدت شخصيه نفس نيست بلكه هر چه
صور بيشتر باشند دلالت بر قوت وحدت نفس مىكنند و نفس بر جميع اين صور كثيره قاهر است و همه آنها مقهور
وى.
🔸پس نفس، هر يك از آنها است كه جز شئون نفس نيستند و هيچيك از آنها نيست كه نفس در حد هيچيك
محدود نيست.
#علامه_حسن_زاده
#نامه_ها_و_برنامه_ها
https://eitaa.com/allame_hasanzadeh
ادامه در پست بعدی 👇👇👇
.
🔹 پس نفس را با هر يك از اين منشئاتش جمع كردى.
🔹 و از هر يك تفرقه نمودى.
🔹و نيز نفس را فقط مجرد
ندانستى كه از كثرت تنزيهش كنى.
🔹و او را در هيچ صورتى از صور كثرت مقيد نكردهاى تا قائل به تشبيه بوده باشى.
🔹بلكه او را از اين تنزيه و تشبيه تنزيه نمودى.
✔️ كثرات غير متناهى نظام هستى شئون ذاتيه حق تعالى اند و «من عرف
نفسه فقد عرف ربه»
#علامه_حسن_زاده
#نامه_ها_و_برنامه_ها
https://eitaa.com/allame_hasanzadeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌸 « اولین رمز موفقیت در ورود به وادی سلوک»
🌼 بخشی از گفتگو با آیتالله تحریری
#گزیده_گفتگو
▫️برنامه تلویزیونی کلمه
https://eitaa.com/joinchat/2535522313Ceab2c3dee7
🌷عـــلامه طــباطـــبایی(ره):
#وضـو نور است بســمالله هم نـور
و اگر بســم الله گـــــفته نشـود اثـر
مخصوص آن نور را نخواهد داشت
هر ڪاری مـثل خـوردن و آشامیدن
و... اگر با #نـام خدای متعال انجام
پذیرد اثر معــــنوی در انسان به جا
خـــواهد گـــذاشت.
https://eitaa.com/allame_hasanzadeh
🌱 شیخ علی آقا سعادت پرور :
🌿اگر انسان ساخته شود ، آثار وجودی او بی سر و صدا ، خانه به خانه سرایت می کند .
📘کیمیای وصل ، ج ۲ ، ص ۱۵۹
https://eitaa.com/allame_hasanzadeh
🌾حضرت آیت الله بهجت قدس سره:
✨اما اینکه چه کنیم که معرفت به نورانیت ائمه علیهمالسلام نصیبمان گردد، بعد از نمازها بخوانیم و بخواهیم:
«أَللهُم، عَرفْنِی نَفْسَک...».
📚در محضر بهجت، ج۲، ص۱۹
✍مقصود خواندن دعای زیر است:
«أَللهُم، عَرفْنی نَفْسَک، فَإِنک إِنْ لَمْ تُعَرفْنی نَفْسَک لَمْ أَعْرِفْ نَبِیک. أَللهُم، عَرفْنی رَسوُلَک، فَإِنک إِنْ لَمْ تُعَرفْنی رَسوُلَک، لَمْ أَعْرِفْ حُجتَک. أَللهُم، عَرفْنی حُجتَک، فَإِنک إِنْ لَمْ تُعَرفْنی حُجتَک، ضَلَلْتُ عَنْ دینی»
☘خدایا، خودت را به من بشناسان، وگرنه نخواهم توانست پیامبرت را بشناسم. بار خدایا، رسولت را به من بشناسان، وگرنه نخواهم توانست حجتت را بشناسم. خداوندا، حجتت را به من بشناسان، وگرنه از دینم گمراه خواهم شد.
📘اصول کافی، ج۱، ص۳۳۷؛ بحارالانوار، ج۵۲، ص۱۴۶؛ ج۹۲، ص۳۲۶.
https://eitaa.com/allame_hasanzadeh
♻️آيت الحق سيد هاشم حداد :
🔸️انسان اگر بخواهد واصل شود ، شروع آن از خانه و زن و بچه می باشد .
📗منبع : دلشده ، ص ۱۱۷
https://eitaa.com/allame_hasanzadeh
🔰ابوالفضائل علامه حسن زاده آملی رحمت الله عليه:
🌱چه بسیار افرادی که سحرها و خلوت ها داشتند و مجاهدات ها و مراقبت ها نمودند و چهله ها و اربعین ها گرفتند، اما چون دوامی بر آن ها نبود، هرگز مشتعل نشدند و به کمال مطلوب خود نرسیدند،
🌱 حتی در بعضی موارد این عدم استقامت ها و منقطع کردن اذکار و دستورهایی که وارد شده، موجب ضررهایی به شخص شود که هرگز آن افرادی که اصلاً به راه نیفتاده اند دچار این ضررها نمی شوند.
📚کتاب شرح انسان کامل از دیدگاه نهجالبلاغه،ص52، شارح استاد صمدی آملی
💢کانال علامه حسن زاده آملی (ره):👇
https://eitaa.com/joinchat/2535522313Ceab2c3dee7
تبلیغات و تبادل👇
@Mahdii233
مدیریت کانال (پیشنهادات و انتقادات):👇
@alfaghir_59
آی دی کانال:👇
@allame_hasanzadeh
کپی بدون ایدی کانال👈مجاز باصلوات جهت ظهور
در نشر معارف اهل بیت علیهم السلام کوشا باشیم🙏
🌾آیت الله جوادی آملی:
☘اگر در دل بیگانه ای نباشد انسان به آسانی کار خیر انجام می دهد
به آسانی نمازشب می خواند.
☘ولی اگر اموری در دل وارد شود که باصاحب خانه نخواند کار برای انسان مشکل می شود...
https://eitaa.com/allame_hasanzadeh
🟢 استاد صمدی آملی حفظه الله :
🔹انسان پس از قطع تعلق به امور شهوانی به مقام توحّد محضه می رسد که یکپارچه در مقام تجمع تام به سر می برد.
🔸همانند اینکه حق متعال را برای اسماء و صفاتش مقام احدیت است که در همان مقام تمام اسماء الله در یک حقیقت جمعند.
📚کتاب طهارت، ص 276
https://eitaa.com/allame_hasanzadeh
🟢 ابوالفضائل علامه حسن زاده آملی رحمت الله عليه:
🌾خلق، هرکمالی را که دارا میشود، به اندازه ی همان کمال، به او تشبّه یافته و از منبع بی منتهای اسماء و صفات کمالیه ی جمالیه و جلالیه ی او بهره مند است؛
🌾به طوری که شایسته است کمال خلق را مستقیماً از آنِ حق دانی و آن را به حق اسناد دهی،
🌾و در مقابل، هرچه از نقص و ضعف، مرئی دیدگانِ خلق بینِ تو است، همه را منتسب به خلق دانسته و آن را از حضرت حق مرتفع دانی.
📚کتاب شرح انسان کامل از دیدگاه نهجالبلاغه ، ص43، شارح استاد صمدی
https://eitaa.com/madresehbagherain
درست بخوان و درست بدان
#علامه_حسن_زاده_آملی
https://eitaa.com/allame_hasanzadeh
#گام_های_سلوک
🔰قسمت دوم
اما معرفت نفس:
اينكه خداوند سبحان فرمود:
✨ اليه يصعد الكلم الطيب و العمل الصالح يرفعه
🔹تفسير اصيل آن،
چنان است كه جناب صدرالمتألهين در آخر مرحله چهارم حكمت متعاليه كه معروف به اسفار است، فرموده است:
🔸كلمه طيب، روح مؤمن است.
🔸و عمل صالح معارف عقليه كه او را ارتقاء مى دهند و بدانجا مىكشانند.
✔️اين تفسير، بر اين اساس قويم است كه ⬅️ علم و عمل دو گوهر انسان سازند.
💎 انسان كارى مهمتر از خودسازى ندارد و ساختن هر چيز را مايه به حسب آن چيز لازم است مثلا ديوار را سنگ و
گل بايد و انسان را علم و عمل.
🕊 انسان تا به لقاء الله نرسيده است به كمال مطلوبش نائل نشده است.
🕊 و لقاء الله به معنى
اتصاف انسان به اوصاف الهى و تخلق او به اخلاق ربوبى است.
بابا افضل را كلامى كامل در اين باب است كه:
🌴عالم درختى است كه بار و ثمره او مردم است و مردم درختى است كه بار و ثمره وى خرد است و خرد درختی است كه
ثمره او لقاى خداى تعالى است.
✔️ در توحيد بايد مراقبت را تقويت كرد.
🔸 مراقبت تخم سعادت است كه در مزرع دل كاشته مىشود و سائر آداب و اعمال
پروراندن آن است.
🔹مراقبت، كشيك نفس كشيدن و همواره در حضور بودن است.
🔸 حديث نفس، مزاحم با مراقبت است.
اين سخن دل نشين امام صادق عليه السلام را بايد بر دل نشاند:
✨ القلب حرم الله فلا تسكن فى حرم الله غير الله
🔹 حافظ به اين حديث در اين بيت نظر دارد:
🌱پاسبان حرم دل شده ام شب همه شب
🌱تا در اين پرده جز انديشه او نگذارم
#علامه_حسن_زاده
#نامه_ها_و_برنامه_ها
https://eitaa.com/allame_hasanzadeh
💠ماه مبارک رمضان را به ذکر خدا و به رحمتهای خدا، که به شما عنایت کرده است شکرگزاری کنید.
#امام_خمینی
#ماه_مبارک_رمضان
📚صحیفه نور، جلد ١٩، صفحه ١۶
🗓مورخ: ١٣۶٣/٠٣/٠٩
https://eitaa.com/allame_hasanzadeh
آیت الله العظمی جوادی آملی:
«روایات برزخ را ملاحظه میفرمایید #مؤمن که میمیرد وارد برزخ میشود. برزخیان که دوست خودشان را دیدند از او سؤال میکنند که فلان رفیق ما فلان مؤمن چطور شد؟ میگویند حالش خوب است مثلاً زنده است، اینها هم دعا میکنند. سؤال میکنند فلان رفیق ما چطور شد؟ میگویند این قبل از ما آمده قبل از من مُرده, اینها میگویند پس چرا این جا نیاوردند؟ بعد میگویند: «هَوَی هَوَی» معلوم میشود در راه افتاده، اینطور نیست که بعضیها مستقیماً وارد جنّت برزخی بشوند، اینها که قدری مشکل دارند در راه به هر حال میافتند یک مقدار آسیب میبینند، یک مقدار تنبیه میشوند، تا اینکه بعد از تطهیر به اینها برگردند...»
درس تفسیر ٩۶/١٢/٧
https://eitaa.com/allame_hasanzadeh