eitaa logo
کانال علامه طهرانی
3.1هزار دنبال‌کننده
1.3هزار عکس
807 ویدیو
196 فایل
❤️عرفان با طعم زندگی❤️ 💎نشر آثار و معارف منتخب و ناب حضرت علامه آیت‌الله حسینی طهرانی (قدس سره) و سایر علما و عرفای بالله💎 ادمین: @Ya_bab_allah پیام ناشناس: daigo.ir/secret/allametehrani کانال خانواده و زندگی الهی: @ezdevaje_elahi
مشاهده در ایتا
دانلود
10.17M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💫 راه خدا و سیر و سلوک یعنی چه؟! 🎙حضرت علامه آیت‌الله حاج سید محمدحسین حسینی طهرانی (قـدس‌اللـه‌نـفـسـه‌الـزکـیـة) 📚 آیین رستگاری، ص۲۹ 🆔 @allame_tehrani
19.9M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💠 قیمت یک انسان چقدر است؟! 🎙حضرت علامه آیت‌الله حاج سید محمدحسین حسینی طهرانی (قـدس‌اللـه‌نـفـسـه‌الـزکـیـة) 📚 آیین رستگاری، ص۴۴ 🆔 @allame_tehrani
🔸خواستهٔ استعمار، از ميان رفتن قرآن است گِلادْسْتون نخست‌وزير يهودی‌مسلک و صهيونيست انگليسی كه استعمار انگليس را جان داد، در مجلس اعيان، قرآن را از روی خشم و غضب بر روی تريبون كوفت و گفت: «تا اين كتاب در بين مسلمين باشد، امنيّت و اطاعت سرزمين‌های مسلمان‌نشين در برابر استعمار انگليس محال است». از ميان بردن قرآن، سوزاندن و غرق ساختن آن نيست، انگليسی‌ها هم چنين كاری نكردند؛ به عُزلت درآوردن بواسطهٔ عدم تدريس و تدرّس، و عدم تلاوت و عدم رجوع به تفسير و عدم عمل به احكام آن است. و در اين كار موفّق شدند، و قرآن را از صحنهٔ عمل برداشتند. ما اگر امروز ببينيم در حوزه‌ها مثلاً قدری در علم اُصول آن هم در بعضی از مباحث زياده‌روی می‌شود، بايد بجای آن‌ها درس تفسير رسمی و درس نهج‌البلاغهٔ رسمی و درس معارف عاليه را قرار دهيم؛ نه آنكه آن‌ها را حذف نموده و بجايش زيست‌شناسی و علم طبيعی و زبان خارجی قرار دهيم. ما بايد در عربيّت آنقدر توانا و استوار باشيم كه گوئی زبان اوّل ما كه زبان مادری ماست، عربی است. بنابراين چقدر خوب است كه موشكافی در لغات قرآن و نهج‌البلاغه بنمائيم. و بدين‌وسيله به قرآن جامهٔ عمل بپوشانيم. اين است طريقهٔ ترقّی و تكامل، وگرنه مانند عبدالنّاصر جامعةالأزهر ساختن و پسران و دختران طلبه را با هم فيزيک و شيمی ياد دادن، عين مرام و منظورِ گِلادسْتون می‌باشد؛ گرچه خود ندانيم. 📚 نگرشی بر مقالهٔ بسط و قبض تئوریک شریعت، ص۱۲۵ 🆔 @allame_tehrani
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💫 قصد قربت در عبادت 🎙حضرت علامه آیت‌الله حاج سید محمدحسین حسینی طهرانی (قـدس‌اللـه‌نـفـسـه‌الـزکـیـة) 🆔 @allame_tehrani
📗 نگرشی بر مقالهٔ قبض و بسط تئوريک شريعت 🔸علوم بشری هر قدر كه بالا برود مقيد است و محدود، لذا نمی‌تواند تعبّد را از ميان بردارد. 📝 حضرت‌ علامه طهرانی (قدّس‌سرّه‌) در اين‌ كتاب‌، ضمن‌ بيان‌ ده‌ اشكال‌ مهمّ از اشكالات‌ «مقالهٔ بسط‌ و قبض‌ تئوريک شريعت‌ دكتر عبدالكريم‌ سروش‌»(۱)، از ايراداتی كه‌ به‌ حجّيّت‌ و ابديّت‌ قرآن‌ و به‌ تمام‌ مقدّسات‌ و حقائق‌ عالم‌ وارد شده‌ است‌ به متقن‌ترین وجه جواب‌ داده‌اند. 📍اين‌ كتاب‌ كه‌ در اصل‌ قسمت‌ معظم‌ جلد دوّم‌ «نور ملكوت‌ قرآن‌» می‌باشد، به نقد و بررسى برخى انحرافات و كج‌فهمی‌ها از قرآن پرداخته و از آنجائى كه نحوهٔ تفكّر صاحب مقاله، موجب إسقاط قرآن از حجيّت و ترديد در ابديّت و غير قابل نسخ بودن آن است، علّامهٔ مؤلّف (قدّس‌سرّه) اين مقاله را در ضمن ده اشكال با جهت‌گيرى قرآنى، نقد و تحليل نموده و به‌ جهت‌ اهمّيّت‌ موضوع‌ و بنا به‌ پيشنهاد بعضی از علماء و برای سهولت‌ دسترسی استادان‌ و دانشجويان‌ و دانش‌پژوهان‌، بطور جداگانه‌ و بدون‌ هيچگونه‌ تصرّفی، طبع‌ و به‌ جويندگان‌ راه‌ حقيقت‌ و سبل‌ سلام‌ اهداء گرديده‌ است‌. 🔰اطلاعات بیشتر (عناوین کلی کتاب + اشكالات ده‌گانهٔ مؤلف بر مقاله و...):👇 https://eitaa.com/allame_tehrani/3113 📥 دانلود فایل pdf کتاب ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ۱. این اسم بعداً توسّط نویسندهٔ مقاله به «قبض و بسط» تغییر یافته است. 🆔 @allame_tehrani
🔰عناوین کلی کتاب: 🔹اصالت و ابدیت دین الهی و محدودیت فهم بشری 🔹عظمت و تقدم علوم اسلامی بر علوم امروزی 🔹اساس حوزه‌های علمیه بر قرآن و عرفان است 🔹اعراض روشنفکران از مبانی اسلامی در اثر فرهنگ خارجی 🔹مجاز و استعارۀ قرآن، عين صدق و بلاغت است 🔹تعدّی از ظهورات قرآن، إسقاط حجّيّت قرآن است 🔹برهان علامه طباطبائی در استناد علل طبیعی به علل مجرده 🔹منطق قرآن حجیت عقل و یقین است نه فرضیه‌های وهمی 🔹فطرت، راه تكوينی كمال؛ و أحكام فطری رسانندۀ به كمالند 🔹نظريّۀ تبدّل انواع، صرف فرضيّه بوده و دليل قطعی ندارد 🔰اشكالات ده‌گانهٔ مؤلف بر مقاله: 1. الفاظ برای روح معانی وضع شده‌اند نه برای مصاديق و نمونه‌ها، پس فهم عبارات و جملات در قرآن و روايات متكی بر نتايج علوم تجربی نخواهد بود. 2. الهيات بر اساس برهان بنا شده است و علوم تجربی بر اساس استقراء، پس تغيير در نظريات تجربی موجب تغيير برهانيات نمی‌تواند بشود. 3. فرضيهٔ صاحب مقاله در عمل قابليت اجرائی ندارد لذا تخيلی بيش نيست. 4. اشكالات صاحب مقاله بر وضعيت تفكر دينی برخاسته از تأثيرات مذهب تحريف شدهٔ مسيحيت بر جوامع است. 5. صاحب مقاله برای اثبات فرضيهٔ خود از برخی مطالب و شواهد صددرصد غلط استفاده كرده است. 6. افق علمی دين سيطره بر هستی دارد و افق علوم تجربی محصور در ماده است، پس تجربه نمی‌تواند مفسر همه‌جانبهٔ دين باشد و محور فهم دينی قرار گيرد. 7. ملاک درست و غلط در فهم، برهانی بودن آن است، پس فهم غيربرهانی حدس و يا توهمی بيش نيست و عقلاً قابل اعتماد نمی‌تواند باشد. 8. اتكاء انسان به عقل است و عقل يقين خود را با يک حدس و احتمال از بين نمی‌برد. 9. صحت مقدمات يک برهان صحيح، بر اساس عقل مستقل از علم حصولی و تجربی است، پس با تغيير نظريات تجربی تغيير نمی‌كند. 10. فرضيه‌ها و تئوری‌ها تا برهانی نشوند ارزش معرفتی ندارند و نتیجهٔ فلسفی نمی‌دهند. 📝 از آنجائى كه صاحب مقاله در لابلاى مطالب خود صرفاً با سؤال و استفهام، محكماتى از معارف دين را مورد ترديد قرار داده است، علّامهٔ مؤلّف (قدّس‌سرّه) در ضمن مباحث كتاب به تحكيم اين معارف و إبطال ترديدهاى وارده در أحكام إلهى پرداخته‌اند. 🔰نمونه‌ای از موارد فوق عبارتند از: 🔸اثبات وجود فرشتگان 🔸أصالت و صحّت فلسفهٔ اسلام 🔸پيشگامى اسلام در علوم تجربى 🔸تعيين مطلوب واقعى در علم‌آموزى 🔸صحّت و صدق مَجازات قرآن 🔸اثبات وجود جنّ و شيطان 🔸ارتباط علل مادّى با ملكوت 🔸تشريح بحث فطرت و ملاكات فطرى 🔸تلازم بين «هست» و «بايد» 🔸ابطال فرضيّهٔ تكامل 🔸حرمت قطعى زنا و لواط و شرابخوارى و ربا 📝 علّامهٔ مؤلّف (قدّس‌سرّه) در پایان كتاب، سرّ تفكّر و عملكرد اين قبيل افراد را تلاش براى وصول به فرهنگ و آرزوهای دلپسند خود دانسته و اساسى‌ترين ابزار آنان را تحريف و تغيير در مفاهيم، بدون دست زدن به قالب ظاهرى ذكر مى‌نمايند. 🆔 @allame_tehrani
🔹آخرت بر اساس دنیای صحیح است. ... در تفسير آيۀ شريفۀ رَبَّنَآ ءَاتِنَا فِي‌ الدُّنْيَا حَسَنَةً وَ فِي‌ الآخِرَةِ حَسَنَةً [۱] وارد است‌ كه‌: مراد از حسنۀ دنيا، مال‌ حلالی است‌ كه‌ انسان‌ بدست‌ آورد.[۲] و در روايت‌ است‌: الْكَآدُّ عَلَی عِيَالِهِ كَالْمُجَاهِدِ فِي‌ سَبيلِ اللَهِ [۳]. «آن‌ كس‌ كه‌ برای تحصيل‌ معيشت‌ عيال‌ خود متحمّل‌ رنج‌ و زحمت‌ گردد مانند كسی است‌ كه‌ در راه‌ خدا جهاد كرده‌ است‌.» و چنين‌ مالی جزء حيات‌ دنيا نيست‌، جزء آخرت‌ محسوب‌ است‌. پس‌ بايد به‌ اين‌ نكته‌ توجّه‌ داشت‌. اگر بگوش‌ انسان‌ رسيد كه‌ دنيا بدرد نمی‌خورد، بالأخره‌ انسان‌ بايد بميرد؛ مقصود دنيای شهوت‌ و غفلت‌ است‌. آن‌ بدرد نمی‌خورد نه‌ دنيای صحيح‌؛ اين‌، دنيا نيست‌. اگر انسان‌ دنيای صحيح‌ نداشت‌، آخرت‌ هم‌ ندارد؛ آخرت‌ بر اساس‌ دنيای صحيح‌ است‌. تمام‌ كمالاتی كه‌ ما كسب‌ می‌كنيم‌ در دنياست‌، پس‌ آخرت‌ متوقّف‌ بر دنياست‌. و آن‌ كمالات‌ در دوران‌ عمر حاصل‌ می‌شود، بنابراين‌ عمر عزيزترين‌ و گرانبهاترين‌ سرمايۀ الهی است‌. 📚 معادشناسی، ج۱، ص۱۲۹ ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ۱ـ قسمتی از آيۀ 201، از سورۀ 2: البقرة‌. ۲- «مجمع‌البيان‌»، ج‌1، ص‌297 و 298 گويد كه‌: قيلَ: هي‌ المالُ في الدُّنيا، و في‌ الآخرةِ الجنّة‌؛ عن‌ ابن‌ زيدٍ و السّدي‌. ۳ـ «وسآئل‌الشّيعة‌»، ج‌12، ص‌43، طبع‌ اسلاميّه‌. 🆔 @allame_tehrani
🔴 گرفتاری‌ها و شدائد برای ایجاد بیدارباش و تنبّه ای انسان! تمام این گرفتاری‌ها و شدائد برای تنبیه و بیدارباش و ادراک و فهم توست؛ برای اینکه از این عالم پندار بیرون بیایی، پاهایت را بگذاری آنجایی که محکم است، آنجایی که محمّد و آل‌محمّد گذاشتند. «بِآلِ مُحمَّدٍ عُرِفَ الصَّوابُ» معنایش این است که آنها در این دنیا حرکت کردند و رسیدند به همان‌جایی که دیگر کشتی باشد یا نباشد، دریا باشد یا نباشد، طوفان باشد، زلزله باشد، گرسنگی باشد، خسف باشد، راحتی باشد، باغ باشد، اینها برای آنها یکسان است و آنها همیشه هم با خدا هستند. ✍ حضرت علامه آیت‌الله حاج سید محمدحسین حسینی طهرانی (قـدس‌اللـه‌نـفـسـه‌الـزکـیـة) 📚 مبانی تشیع، ص۱۶۴ 🆔 @allame_tehrani
audio-83-Mabani-Tashayyoe-01.mp3
29.44M
💫 مبانی تشیع - جلسهٔ 1 ❇️ حقیقت خیر و شر و نسبیت آن 🎙حضرت علامه آیت‌الله حاج سید محمدحسین حسینی طهرانی (قـدس‌اللـه‌نـفـسـه‌الـزکـیـة) 🗓 تاریخ سخنرانی: 1409/05/21 📝 متن مکتوب سخنرانی ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 🔰توضیحات: 🔹نظراتی در باب وجود خیر و شرّ در عالم. 🔹مثالی برای تحقیق و اثبات نظریۀ مورد قبول. 🔹منشأ پیدایش عنوان «بدی» و «شر». 🔹عنوان «بد»، مفهومی برای ارائۀ حدودِ وجودات خارجیّه. 🔹منظور از اتّحاد و اختلاف ائمّه با همدیگر. 🔹اختلاف تمام موجودات با همدیگر، از عجائب خلقت. 🔹وحدت تجلّی و ظهور پروردگار. 🔹کمال تامّ همۀ موجودات در ماهیّت و هویّت خود. 🔹عدم برتری مخلوقات خدا بر دیگری، از نظر مخلوقیّت. 🔹زهر برای مار داروست و برای ما نیش و زهر! 🔹تصحیح دید انسان، باعث خیر محض دیدن همه چیز. 🔹پیدایش عنوان «بدی» در مقام مقایسه، نه مطلق‌نگری. 🔹اختصاص سرای آخرت به متواضعان نه سرکشان. 🔹استعداد رسیدن به بالاترین کمالات در هر انسان. 🔹وحدت هر موجود لازمۀ وحدت عالم وجود. 🔹معنی: «لا تکرارَ فِی التَّجَلِّی». 🔹حضرت مولانا: پس بد مطلق نباشد در جهان. 🔹علّت اعتراف به پایین‌ترین درجات توسّط انبیا و اولیا. 🔹در عالم حقیقت همۀ موجودات در صف واحدی هستند. 🔹حکومت بندگی، عبودیّت و فقر مطلق در حریم قدس ربوبی. 🔹تنزّل به عالم کثرات، منشأ اختلاف‌ها و تفاوت‎ها. 🔹اختلافات، مانع اصلی وصول به حقیقت وحدت. 🆔 @allame_tehrani
حقیقت خیر و شر و نسبیت آن.pdf
3.48M
💫 مبانی تشیع - جلسهٔ 1 ❇️ حقیقت خیر و شر و نسبیت آن ▪️حضرت علامه آیت‌الله حاج سید محمدحسین حسینی طهرانی (قـدس‌اللـه‌نـفـسـه‌الـزکـیـة) 🗓 تاریخ سخنرانی: 1409/05/21 🔉 فایل صوتی سخنرانی ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 🔰توضیحات: 🔹نظراتی در باب وجود خیر و شرّ در عالم. 🔹مثالی برای تحقیق و اثبات نظریۀ مورد قبول. 🔹منشأ پیدایش عنوان «بدی» و «شر». 🔹عنوان «بد»، مفهومی برای ارائۀ حدودِ وجودات خارجیّه. 🔹منظور از اتّحاد و اختلاف ائمّه با همدیگر. 🔹اختلاف تمام موجودات با همدیگر، از عجائب خلقت. 🔹وحدت تجلّی و ظهور پروردگار. 🔹کمال تامّ همۀ موجودات در ماهیّت و هویّت خود. 🔹عدم برتری مخلوقات خدا بر دیگری، از نظر مخلوقیّت. 🔹زهر برای مار داروست و برای ما نیش و زهر! 🔹تصحیح دید انسان، باعث خیر محض دیدن همه چیز. 🔹پیدایش عنوان «بدی» در مقام مقایسه، نه مطلق‌نگری. 🔹اختصاص سرای آخرت به متواضعان نه سرکشان. 🔹استعداد رسیدن به بالاترین کمالات در هر انسان. 🔹وحدت هر موجود لازمۀ وحدت عالم وجود. 🔹معنی: «لا تکرارَ فِی التَّجَلِّی». 🔹حضرت مولانا: پس بد مطلق نباشد در جهان. 🔹علّت اعتراف به پایین‌ترین درجات توسّط انبیا و اولیا. 🔹در عالم حقیقت همۀ موجودات در صف واحدی هستند. 🔹حکومت بندگی، عبودیّت و فقر مطلق در حریم قدس ربوبی. 🔹تنزّل به عالم کثرات، منشأ اختلاف‌ها و تفاوت‎ها. 🔹اختلافات، مانع اصلی وصول به حقیقت وحدت. 🆔 @allame_tehrani
💫 رابطۀ خاص برقرار کردنِ با خدا معنای رابطۀ خاص برقرار کردنِ با خدا این است که: خداوندا، من با باطن خود تو را دوست دارم و می‌خواهم به سوی تو بیایم! آن‌وقت اگر انسان باطن خودش را رها کند و با ظاهر بیاید، خدا ظاهر را نمی‌خواهد؛ چون ظاهر برای مقدّسین و زاهدین است، نه زاهدین واقعی، بلکه آن کسانی که تَزَهُّد و تَنَسُّک می‌کنند و جانماز آب می‌دهند و تسبیح در دست دارند و همیشه زبان ظاهرشان به ذکر مشغول است! ✍ حضرت علامه آیت‌الله حاج سید محمدحسین حسینی طهرانی (قـدس‌اللـه‌نـفـسـه‌الـزکـیـة) 📚 شرح فقراتی از دعای ابوحمزه ثمالی، ج۲، ص۳۴ 🆔 @allame_tehrani
🔹حـفـظ کردن و تـقـویـت کردن حـالِ خـوش، شـکـرِ آن حـال انسان که می‌خواهد در محراب عبادت و مناجات با پروردگار بیاید، حالی برایش پیدا می‌شود که آن حال، حالِ خوب است؛ این حالِ خلوت را باید حفظ کرد که آن، شکرانۀ نگاه‌داری از همین حال است. شکرانۀ نعمت پروردگار، حفظ آن نعمت است؛ اگر خدا به انسان آب داد، شکرانه‌اش حفظ آب است، اگر نان داد حفظ نان است، اگر علم داد حفظ علم است و نیاموختن آن به افراد جاهل و دریغ‌نکردن آن از افراد با فهم و با استعداد است.(1) اگر خداوند علیّ أعلی به انسان حالی داد، شکرانه‌اش نگاه‌داری از آن حال است؛ انسان کارهایی نکند که آن حالش به‌هم بخورد، مثلاً به واسطۀ آن حال، مغرور نشود و نگوید: بَه! من که همچنین حالی دارم، حالا دیگر هر کاری می‌خواهم می‌کنم! دست می‌زند به این کار و به آن کار، و آن حال هم به اندازه‌ای لطیف و این‌قدر دقیق است که قهر می‌کند و می‌رود! ✍ حضرت علامه آیت‌الله حاج سید محمدحسین حسینی طهرانی (قـدس‌اللـه‌نـفـسـه‌الـزکـیـة) 📚 شرح فقراتی از دعای ابوحمزه ثمالی، ج۲، ص۳۵ ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 1. الله‌شناسی، ج‌٣، ص٣٤٤: «در کتاب مُنیةالمرید از حضرت امام جعفر صادق علیه‌السّلام‌ روایت است که فرمود: ”قامَ عیسَی بنُ مَریمَ عَلَیهماالسّلامُ خَطیباً فی بَنی‌إسرائیلَ فَقالَ: یا بَنی‌إسرائیلَ! لاتُحَدِّثوا الجُهّالَ بِالحِکمةِ فَتَظلِموها، و لاتَمنَعوها أهلَها فَتَظلِموهُم!“* ”حضرت عیسی بن مریم علی نبیِّنا و آله و علیهما السّلام در میان جماعت بنی‌إسرائیل به خطبه برخاست و گفت: ای بنی‌إسرائیل! با مردمان جاهل سخنی از حکمت در میان نیاورید که به حکمت ستم نموده‌اید، و کلمۀ حکمت را از اهل آن دریغ مدارید که به ایشان ستم روا داشته‌اید!“» * الکافی، ج‌١، ص٤٢. 🆔 @allame_tehrani