▪️سرپرست جامعه▪️
▪️أمیرالمؤمنین علیهالسلام:
مَكانُ الْقَيِّمِ بِالْأَمْرِ مَكانُ النِّظامِ مِنَ الْخَرَزِ، يَجْمَعُهُ وَ يَضُمُّهُ، فَإنِ انْقَطَعَ النِّظامُ تَفَرَّقَ وَ ذَهَبَ، ثُمَّ لَمْ يَجْتَمِعْ بِحَذافيرِهِ أَبَداً.
زمامدار و ولىّأمر به منزلهٔ رشتهاى است كه مهرهها را گرد آورده، آنها را به هم پيوند مىدهد. اگر رشته از هم بگسلد، مهرهها از يكديگر جدا شده پراكنده مىگردند و ديگر هيچگاه همهٔ آنها گرد نمىآيند.
📚 نهجالبلاغه، خطبهٔ ۴۶
@nomov_ir
🆔 @allame_tehrani
مشکلات و مضیقه های زندگی علامه طباطبایی.بزرگداشت علامه.استاد رضایی تهرانی..mp3
7.79M
❇️ مَن کانَ لِلّٰه کانَ اللّٰهُ لَه
✴️ مضیقههای شدید مرحوم علامه طباطبایی
🎙بیانات آیتالله رضائی تهرانی در مراسم بزرگداشت مرحوم علامه
@EshghErfan
@ostad_rezaei_tehrani
🆔 @allame_tehrani
🔸گزیدهای از تفسیر «المیزان» ذیل آیهٔ شریفهٔ {(وَ لَكُمْ فِي الْقِصاصِ حَياةٌ يا أُولِي الْأَلْبابِ لَعَلَّكُمْ تَتَّقُونَ)}
اين جمله به حكمت تشريع قصاص اشاره میكند و هم توهمى را كه ممكن است از تشريع عفو و ديه به ذهن برسد، دفع مینمايد و نيز مزيت و مصلحتى را كه در عفو است، يعنى نشر رحمت و انگيزه رأفت را بيان نموده، مىفرمايد: عفو به مصلحت مردم نزديكتر است تا انتقام.
و حاصل معناى اين جمله اين است كه عفو هر چند تخفيفى و رحمتى است نسبت به قاتل، (و رحمت خود يكى از فضائل انسانى است)، و لكن مصلحت عموم تنها با قصاص تأمين میشود، قصاص است كه حيات را ضمانت میكند نه عفو كردن و ديه گرفتن و نه هيچ چيز ديگر، و اين حكم هر انسان داراى عقل است، و اينكه فرمود:{(لَعَلَّكُمْ تَتَّقُونَ)}، معنايش اين است كه بلكه شما از قتل بپرهيزيد و اين جمله به منزله تعليل است براى تشريع قصاص.(۱)
[در پاسخ به اعتراضات و اشکالات]
...و اما اين كه گفتند: رأفت و رحمت بر انسانيت اقتضاء مىكند قاتل اعدام نشود، در پاسخ مىگوئيم بله و لكن هر رأفت و رحمتى پسنديده و صلاح نيست و هر ترحمى فضيلت شمرده نمىشود، چون بكار بردن رأفت و رحمت، در مورد جانى قسىالقلب، (كه كشتن مردم برايش چون آب خوردن است)، و نيز ترحم بر نافرمانبر متخلف و قانونشكن كه بر جان و مال و عرض مردم تجاوز میكند، ستمكارى بر افراد صالح است و اگر بخواهيم بطور مطلق و بدون هيچ ملاحظه و قيد و شرطى، رحمت را بكار ببنديم، اختلال نظام لازم مىآيد و انسانيت در پرتگاه هلاكت قرار گرفته، فضائل انسانى تباه مىشود، همچنان كه آن شاعر فارسى زبان گفته:
(ترحم بر پلنگ تيز دندان) (ستمكارى بود بر گوسفندان).
و اما اينكه داستان فضيلت رحمت و زشتى قساوت و حب انتقام را خاطر نشان كردند، جوابش همان جواب سابق است، آرى انتقام گرفتن براى مظلوم از ظالم، يارى كردن حق و عدالت است كه نه مذموم است و نه زشت، چون منشأ آن محبت عدالت است كه از فضائل است، نه رذائل، علاوه بر اينكه گفتيم: تشريع قصاص به قتل تنها بخاطر انتقام نيست، بلكه ملاك در آن تربيت عمومى و سد باب فساد است.(۲)
[مرحوم علامه ذیل آیات شریفهٔ ۱۷۸ و ۱۷۹ سورهٔ مبارکهٔ بقره، بحث بسیار زیبایی دارند و به بحث «قصاص» و «عفو» و آثار و جایگاه آن دو پرداخته و به اعتراضات و اشکالات مطرح شده در رابطه با حکم قصاص، پاسخهایی بسیار زیبا، جامع و کامل دادهاند.]
[این متن، گزیدهای از بحث بود؛ لذا عزیزان حتماً در فرصت مناسب خودشان بحث را به صورت کامل مطالعه نمایند که بسیار مفید و قابل استفاده است.]
۱- تفسیر المیزان، ج۱، ص۶۵۸
۲- همان، ص۶۶۵
🆔 @allame_tehrani
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔸برای نفی خواطر چه باید کرد؟
▪️حضرت آیتالله حاج سید محمدصادق حسینی طهرانی (مدظلهالعالی)
@Nooremojarrad_com
عشق عشق الهی
نفی خواطر جمعیت خاطر
مقاطع دشوار سیر و سلوک
🆔 @allame_tehrani
📖 توصیه به حدیث عنوان بصری
🔰یک دستور اساسی مرحوم قاضی، عمل کردن به روایت عُنوان بصری بوده است.
مرحوم استاد بزرگ، عارف بیبدیل قرن، بلکه به قول استاد ما: حضرت آقای حاج سیّد هاشم که میفرمود:
«از صدر اسلام تا به حال، عارفی به جامعیّت مرحوم قاضی نیامده است.»
برای گذشتن از نفس امّاره، و خواهشهای مادّی و طبعی و شهوی و غضبی که غالباً از کینه و حرص و شهوت و غضب و زیادهروی در تلذّذات برمیخیزد، روایت عنوان بصری را دستور میدادند به شاگردان و تلامذه و مریدان سیر و سلوک إلَی الله تا آن را بنویسند و بدان عمل کنند. یعنی یک دستور اساسی و مهمّ، عمل طبق مضمون این روایت بود. و علاوه بر این میفرمودهاند باید آن را در جیب خود داشته باشند و هفتهای یکی دو بار آن را مطالعه نمایند.
این روایت، بسیار مهمّ است و حاوی مطالب جامعی در بیان کیفیّت معاشرت و خلوت، و کیفیّت و مقدار غذا، و کیفیّت تحصیل علم، و کیفیّت حِلم و مقدار شکیبائی و بردباری و تحمّل شدائد در برابر گفتار هرزهگویان، و بالأخره مقام عبودیّت، و تسلیم، و رضا، و وصول به أعلی ذِروۀ عرفان و قلّۀ توحید است. فلهذا شاگردان خود را بدون التزام به مضمون این روایت نمیپذیرفتهاند.
✍ حضرت علامه آیتالله حاج سید محمدحسین حسینی طهرانی (قـدساللـهنـفـسـهالـزکـیـة)
📚 روح مجرد، ص۱۷۶
🆔 @allame_tehrani
حدیث عنوان بصری.pdf
263.5K
📜«حدیث عنوان بصری»
با ترجمهٔ مرحوم علامه طهرانی
ــــــــــــــــــــــــــــــ
حدیث شریف عنوان بصرى تحقيقاً حاوى مضامین عالیه و مبانی راقیه و مستحکم سیر و سلوک إلی الله میباشد. بسیاری از بزرگان طریق و مربیان نفوس، مطالعه و تدقیق و عمل به آن را به شاگردان خود توصیه مینمودند؛ از جمله حضرت سيّد الفقهاء و المجتهدين و سند الأولياء الربّانيين، عارف نامی و فقیه صمدانی، آیةاللهالعظمى مرحوم حاج سید علی قاضی طباطبایی (رضواناللهتعالىعليه) بر مداومت مطالعه
و عمل به مفاد آن اصراری بلیغ میفرمود.
در اوقاتی که خدای متعال توفیق عتبهبوسی حضرت مولىالموالى أميرالمؤمنين عليهالسلام
را نصیب بنده نموده بود، در تمام مدت هفت سال اقامت و تحصیل در نجف اشرف، هفتهای دوبار این حدیث شریف را مطالعه مینمودم و کاملاً مضامین آن را در حافظهٔ خود نگه داشته،
مستمر آن را مرور میکردم.
اینجانب به همهٔ پویندگان راه کمال و سالکان سبیل هدایت و جویندگان حریم قدس الهی توصیه میکنم که آنان نیز بر همین روش مداومت داشته و برکات عمل به این حدیث
شریف را رهتوشهٔ این راه قرار دهند.
▪️از بیانات حضرت علّامه آیةالله
حاج سيّد محمّدحسین حسینی طهرانی (قدّساللهنفسهالزكيّة)
#حدیث
#عنوان_بصری
#حدیث_عنوان_بصری
🆔 @allame_tehrani
🗂 شرح حدیث «عنوان بصری»
🎙حجةالاسلام و المسلمین استاد حاج شیخ محمدحسن وکیلی
🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻
🆔 @allame_tehrani
شرح حدیث عنوان بصری (۱).mp3
24.03M
🔸شرح حدیث «عنوان بصری»
🎙استاد وکیلی (حفظهالله)
💠«جلسهٔ اول»💠
🎧 در این جلسه میشنویم:
✅ حدیث عنوان بصری برای طالب راه خدا و قرار گرفتن در مسیر مستقیم، کافی است.
✅ فرق بین ورد و ذکر چیست؟
✅ حقیقت علمی که انسان را به راه راست هدایت میکند، کدام است؟
✅ راه رسیدن به علم حقیقی و حقیقت بندگی چیست؟
✅ راه صحیح برنامهریزی در زندگی چیست تا با منیّت و أنانیّت همراه نشود؟
✅ مؤمن حقیقی در مشکلات و مصیبتها چگونه رفتار میکند؟
✅ چه کنیم تا شیطان راهی بر ما نداشته باشد؟
✅ نکته: بهشت موطنی است که تعلق به غیر خدا در آن راه ندارد.
@vahed_tahghigh
🆔 @allame_tehrani
شرح حدیث عنوان بصری (۲).mp3
31.18M
🔸شرح حدیث «عنوان بصری»
🎙استاد وکیلی (حفظهالله)
💠«جلسهٔ دوم»💠
🎧 در این جلسه میشنویم:
✅ شرح وصایای نهگانۀ امام صادق علیهالسّلام به طالبان حرکت به سوی خداوند
✅ ریاضت یعنی تربیت و ادب کردن نفس و مقابله با قوۀ شهویه و غضبیه
✅ کمیت و کیفیت غذا و نحوۀ غذا خوردن سالک باید چگونه باشد؟
✅ انسان اگر شکم خود را کنترل کند، میتواند مابقی شهوات خود را نیز مدیریت کند.
✅ نحوۀ صحیح بردباری و صبر برای مقابله با قوۀ غضبیه که اساس آن أنانیت و خودیّت است.
✅ روش صحیح معرفتآموزی و برخورد با علما
✅ پرهیز جدی از عمل کردن به نظرات شخصی و بیاساس خود
✅ نسخهپیچی برای دیگران ممنوع.
✅ انسان باید مراقب باشد تا کسی، چیزی از آخرت او را ندزدد.
@vahed_tahghigh
🆔 @allame_tehrani
شرح حدیث عنوان بصری (۳).mp3
23.25M
🔸شرح حدیث «عنوان بصری»
🎙استاد وکیلی (حفظهالله)
💠«جلسهٔ سوم»💠
🎧 در این جلسه میشنویم:
✅ مسیر عبودیت، پا گذاشتن بر روی هوای نفس است و نفی اثبات منیّت
✅ انسان باید تلاش کند تا بفهمد که خودش، هیچ از خودش ندارد.
✅ از بنده فقط اعتراف به عجز و فقر و نداری برمیآید و بس.
✅ هجرت کبری یعنی حرکت از عالم نفس به سمت مقام عبودیت و بندگی
✅ بالاترین درجهٔ انفاق، انفاق نفس و گذشتن از خودیّت خود است.
✅ تفاوت اموری که در آنها به دنبال خدا هستیم با کارهایی که دنبال خود میگردیم.
✅ از کجا بدانیم حال انکسار و عبودیت در قلب ما جا گرفته است؟
✅ انسان نباید به کمتر از مقام عبودیت و فنا بسنده کند.
@vahed_tahghigh
🆔 @allame_tehrani
شرح حدیث عنوان بصری (۴).mp3
25.76M
🔸شرح حدیث «عنوان بصری»
🎙استاد وکیلی (حفظهالله)
💠«جلسهٔ چهارم»💠
🎧 در این جلسه میشنویم:
✅ در راه سیر و سلوک چه چیزی مانع رسیدن به خداست؟
✅ اگر قرار است در راه خدا، جز خدا طلبی نداشته باشیم، آیا اهل دعا باشیم یا نه؟
✅ شرایط و نوع دعا کردن بر اساس عبودیت و بندگی چیست؟
✅ مقام کمال و مقام فناء که نهایت سیر و سلوک است، چه مقامی است؟
✅ شرح معنای دقیق فناء فی الله و لقاء الله
✅ معنای جملهٔ «انسان به جایی برسد که خواستهای نداشته باشد.»
✅ نکتۀ مهم: هیچ موجودی از افق خود بالاتر نمیرود.
✅ شاه بیت کتاب روح مجرد: «نهایت سیر هر موجودی، فناء در موجود برتر و بالاتر از خود است.»
@vahed_tahghigh
🆔 @allame_tehrani
کانال علامه طهرانی
📖 توصیه به حدیث عنوان بصری 🔰یک دستور اساسی مرحوم قاضی، عمل کردن به روایت عُنوان بصری بوده
✨«حدیث عنوان بصری» و اوج بلندی تعلیمات مرحوم قاضی✨
با توجّه دقیق به مطالبی که در این حدیث مبارکُ المراد و عظیم المُفاد وارد است، معلوم میشود که: در چه اوج بلندی تعلیمات آیةُ الحقّ و العِرفان و سندُ التَّحقیق و الإیقان و عِمادُ البَصیرة و البُرهان: حاج سیّد علی قاضی قَدّس اللّٰه تربتَه الزّکیّة استوار بوده است.
درست در راه إعراض از غَرَضورزی، و حسّ انتقامجوئی، و کسر صولت نفس امّاره، و پیدا شدن دریچه و روزنه به عالم معنی و تجرّد و ملکوت، و بالأخره برای عرفان ذات حقّ تعالی، و اندکاک هستی مجازی عاریتی در هستی مطلق و وجود بَحت و صِرف سرمدی و أزلی و أبدی و لایتناهی ذات اقدسش، این دستورات را میداده است.
چرا که روایت عنوان بصری حقّاً باید در شرح و تفصیل آن کتابها نوشته شود، گرچه نوشته هم شده است امّا با عنوان شرح و به نام شرح روایت عنوان بصری نیامده است. مگر کتاب ارزشمند و عالیقدر «إحیآءُ الإحیآءِ» فیض کاشانی که به نام «المَحَجّةُ البَیضآء» است، و یا «جامعُ السّعادات» حاج ملّا مهدی نراقی جدّ بزرگوار ما، و یا کتاب «عُدّة الدّاعی» و غیرها، بالحمل الشّایع الصّناعی غیر از شرح و تفصیل این مطالب ارزشمند است؟!
حضرت صادق در این روایت استشهاد به آیۀ مبارکه میفرمایند که: تِلْکَ الدَّارُ الْآخِرَةُ نَجْعَلُهَا لِلَّذِینَ لَا یُرِیدُونَ عُلُوًّا فِی الْأَرْضِ وَ لَا فَسَادًا وَ الْعَـٰقِبَةُ لِلْمُتَّقِینَ.
یعنی: ... اگر تو طالب عالَم نور و تجرّد و سرای باقی و جاویدان لقاءِ الهی، و ورود در حرم امن و امان او هستی، اگر دنبال رضای محبوب میگردی و عرفان ذات اقدس او را سرلوحۀ برنامهات قرار دادهای، اگر جدّاً عاشق او میباشی و میخواهی به معشوقت واصل گردی و کامیاب شوی، راهی جز عدم بزرگپروازی و دستشستن از فساد در روی زمین نیست.
اگر میخواهی جدّاً به آن مقام منیع راه یابی، باید...
این شرع أعلی، این جهاد أکبر، و این هجرت کبری است؛ و درست باید طبق این دستورات عمل کرد تا بدان واصل شد.
📚 روح مجرد، ۱۸۶-۱۸۷
🆔 @allame_tehrani
کانال علامه طهرانی
✨«حدیث عنوان بصری» و اوج بلندی تعلیمات مرحوم قاضی✨ با توجّه دقیق به مطالبی که در این حدیث مب
📔 تعالیم امام صادق علیهالسّلام در روایت عنوان بصری، متَّخَذ از آیات معجزهآسای قرآن جاویدان است
دستورات امام جعفر صادق علیه السّلام در این روایت نیز متَّخذ از آیات معجزهآسای قرآن کریم است، آنجا که میفرماید:
خُذِ الْعَفْوَ وَ أْمُرْ بِالْعُرْفِ وَ أَعْرِضْ عَنِ الْجَـٰهِلِینَ.
«عفو و اغماض را پیشۀ خود کن؛ و به کار ستودۀ شناخته شده مردم را امر کن؛ و از مردمان جاهل روی گردان!»
یا آنجا که میفرماید:
وَ عِبَادُ الرَّحْمَـٰنِ الَّذِینَ یَمْشُونَ عَلَی الْأَرْضِ هَوْنًا وَ إِذَا خَاطَبَهُمُ الْجَـٰهِلُونَ قَالُوا سَلَـٰمًا.
«و بندگانی که به خداوند رحمن نسبت دارند، کسانی میباشند که در روی زمین به نرمی و آرامی و سبکی راه میروند، و در وقتی که مردمان جاهل با ایشان مخاطبه و مواجهه داشته باشند، با مسالمت و سلامتی درمیگذرند.»
تا میرسد به اینجا که میفرماید:
وَ الَّذِینَ لَا یَشْهَدُونَ الزُّورَ وَ إِذَا مَرُّوا بِاللَّغْوِ مَرُّوا کِرَامًا.
«و کسانی میباشند که در محلّهای باطل و ناحقّ حضور بهم نمیرسانند. و چون عبور و مرورشان به امر لغو و بیهوده و غلط بیفتد، بزرگوارانه و کریمانه عبور و مرور میکنند.»
ما در قرآن مجید داریم که: لَن تَنَالُوا الْبرَّ حَتَّیٰ تُنفِقُوا مِمَّا تُحِبُّونَ.
«شما هیچگاه به نیکی و خوبی نخواهید رسید مگر آن وقتی که از آنچه را که دوست میدارید، در سبیل وصول بدان نیکی انفاق کنید!»
رسیدن به لقای أحدیّت و مشاهدۀ جمال و جلال أزلی که بهترین اقسام برّ و نیکوئی است، البتّه و البتّه میسور نخواهد شد مگر آنکه در راه وصول بدین هدف أعلی و مقصد أسنی، سالک راه خدا از آنچه را که دوست دارد صرفنظر کند و انفاق نماید.
دعوا کردن و شتم و ناسزا دادنِ ناسزاگو و شَتّام و سَبّاب، از غرائز طبیعی انسان است. طبعاً هر کس میخواهد حقّ خود را اثبات کند، و در مقام سزا و پاداش دشنامدهنده برآید؛ ولیکن این خواستها همه ناشی از میول نفسانیّه است، و تا انسان از میل نفس و آثار نفس نگذرد به ماوراء نفس نخواهد رسید. تجرّد از هوی و هوس، تجرّد از میول نفسانیّه است؛ و با اصرار و ابرام در مشتهیات نفسانیّه و لذائذ طبیعیّه و انغمار در شهوات حیوانیّه و أوهام شیطانیّه و غضبهای سَبُعیّه، محال است انسان به مقام تجرّد برسد.
این، جمع میان متناقضین است. تجرّد یعنی تجرّد از نفس و آثار نفسانیّه؛ و اصرار بر مشتهیات آن یعنی اصرار بر ابقاء نفس و آثار نفسانیّه. و این دو کاملاً در دو جهت متعاکس واقعاند. باید از خواهشهای نفسانی رفع ید کرد تا جمال عالمآرای ماوراء نفس متجلّی گردد.
📚 روح مجرد، ص۱۸۷-۱۸۸
🆔 @allame_tehrani
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🕊 پرواز جانها
⁉️ چه شد ما را که پرواز نمیکنیم؟!
⭕️ به گفتن نیست، به خواندن نیست، به حفظ کردن قرآن نیست...
✅ جان باید تکان بخورد...
🎙علامه حسنزاده آملی
@hadanair
🆔 @allame_tehrani
34.4M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
✅ فراموش نکنیم که ما صاحب داریم
🎙آیتالله مصباح یزدی
@mesbahyazdi_ir
🆔 @allame_tehrani
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔹چه وقت میتوانیم بگوییم بندهٔ خدا هستیم؟
🎙آیتالله یعقوبی قائنی
@erfanvaakhlagh
🆔 @allame_tehrani
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌊 دریای احدیّت
بیا در بحر و دریا شو، رها کن این من و ما را
که تا دریا نگردی تو، ندانی عین دریا را
🎙حضرت آیتالله حاج سید محمدصادق حسینی طهرانی (مدظلهالعالی)
🆔 @allame_tehrani
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
👑 پادشاهی عالم
🕊 از همّ و غمّ دنیا فارغ شوید...
🎙استاد فروغی (سلمهالله)
🆔 @allame_tehrani
38.91M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔸خودت را بیتقصیر ندان...!
🎙آیتالله تقوایی
🆔 @allame_tehrani
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🤲 خدایا ببخش... 😭
🎙با نوای حاج محمود کریمی
🆔 @allame_tehrani
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
❤️ باید عاشق خداوند متعال شد
🎙حضرت آیتالله حاج سید محمدصادق حسینی طهرانی
عشق
عشق الهی
فقط عشق به خدا عشق حقیقی است
🆔 @allame_tehrani
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔸فساد قلب
🎙حضرت آیةالله حاج سید محمدصادق حسینی طهرانی (حفظهاللهتعالی)
@jazbeh_eshgh
🔸توبه 🔸نماز توبه
🔸بیان حقیقت توبه
🔸اهتمام به ذكر يونسيّه
🔸زاد و توشهٔ سالک
🔸عشق 🔸عشق الهی
🔸فقط عشق به خدا عشق حقیقی است
🆔 @allame_tehrani
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
▫️«مَنْ کانَ لِلّٰه کانَ اللّٰهُ لَه»
🎙استاد وکیلی (حفظهالله)
🆔 @allame_tehrani
...آفرینش همه تنبیه خداوند دل است
دل ندارد که ندارد به خداوند اقرار
این همه نقش عجب بر در و دیوار وجود
هر که فکرت نکند نقش بود بر دیوار
کوه و دریا و درختان همه در تسبیحاند
نه همه مستمعی فهم کنند این اسرار
خبرت هست که مرغان سحر میگویند
آخر ای خفته سر از خواب جهالت بردار
هر که امروز نبیند اثر قدرت او
غالب آن است که فرداش نبیند دیدار
تا کی آخر چو بنفشه سر غفلت در پیش
حیف باشد که تو در خوابی و نرگس بیدار...
سعدی شیرازی
🆔 @allame_tehrani