💬 داستان مرحوم سيّد جمالالدّين گلپايگانی در وادیالسّلام نجف
مرحوم جمالُالحقّ و آيةاللهالعظمی آقا سيّد جمالالدّين گلپايگانی رحمةُاللهعليه كه يكی از اساتيد ما در علم اخلاق بود، میفرمود: روزی برای زيارت اهل قبور در نجف اشرف به وادیالسّلام رفتم، هوا بسيار گرم بود. پس از ادای فريضۀ ظهر بود. از شدّت گرما در ميان وادی در زير يک چهار طاقی نشستم؛ آنجا سايه بود. (مرحوم آقا سيّد جمالالدّين بسيار به وادیالسّلام میرفت و مینشست و معطّل میشد، و ما چنين میپنداشتيم كه او با ارواح طيّبه سر و كاری دارد، و ردّ و بدلهائی بين آنان بوقوع میپيوندد.)
فرمود: همين كه نشستم و شَطَب (چپق كوچک) را روشن كردم كه قدری استراحت كنم، ديدم دستهای از ارواح آمدند بسوی من به بدترين وضعی، لباسهای پاره و كثيف و آلوده؛ و التماس داشتند كه آقا بيا و به فرياد ما برس و ما را شفاعت كن!
اين ارواح متعلّق به قبوری بودند كه من در ميان آن قبور نشسته بودم و همه از شيوخ و بزرگان عرب بودند و در دنيا دارای نخوت و تكبّر و جاه و اعتبار.
در التماس خود مصرّانه إلحاح مینمودند و التجا داشتند.
من هم اوقاتم تلخ شد، همه را ردّ كردم و گفتم: ای بیانصافها شما در دنيا زندگی كرديد و مال مردم را خورديد و جنايت كرديد، حقّ ضعيف و يتيم و هر بیپناهی را ربوديد و ما هرچه فرياد كشيديم گوش نداديد حالا آمدهايد میگوئيد شفاعت كن؟ برويد گم شويد. همه را ردّ كردم و پراكنده شدند.
امّا بعضیها را شفاعت میكنند بعد از اينكه در برزخ گوشمالی شدند، اگر واقعاً اهل ايمان باشند و عذاب برزخ آنان را تصفيه ننموده باشد.
📚 معادشناسی، ج۲، ص۲۶۴
🆔 @ezdevaje_elahi
24.75M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💠 از وادیالسّلام فهمیدهام!
✍ حضرت علامه آیتالله حاج سید محمدحسین حسینی طهرانی (قـدساللـهنـفـسـهالـزکـیـة)
📍مشاهدهٔ متن کامل:👇
eitaa.com/allame_tehrani/3126
🆔 @allame_tehrani
🔸از وادیالسّلام فهمیدهام!
🔹مواعظ مرحوم قاضی به مرحوم آملی و درنگ در وادیالسّلام
از مرحوم آيةالحقّ آيةاللهالعظمی حاج ميرزا علی آقا قاضی رضواناللهعليه، افراد بسياری از تلامذۀ ايشان نقل كردند كه ايشان بسيار در وادیالسّلام نجف برای زيارت اهل قبور میرفت و زيارتش دو و سه و چهار ساعت به طول میانجاميد و در گوشهای مینشست به حال سكوت؛ شاگردها خسته میشده و برمیگشتند و با خود میگفتند: استاد چه عوالمی دارد كه اينطور به حال سكوت میماند و خسته نمیشود.
عالِمی بود در طهران، بسيار بزرگوار و متّقی و حقّاً مرد خوبی بود؛ مرحوم آيةالله حاج شيخ محمّدتقی آملی رحمةاللهعليه، ايشان از شاگردان سلسلۀ اوّل مرحوم قاضی در قسمت اخلاق و عرفان بودهاند.
از قول ايشان نقل شد كه: من مدّتها میديدم كه مرحوم قاضی دو سه ساعت در وادیالسّلام مینشينند. با خود میگفتم: انسان بايد زيارت كند و برگردد و به قرائت فاتحهای روح مردگان را شاد كند؛ كارهای لازمتر هم هست كه بايد به آنها پرداخت.
اين إشكال در دل من بود امّا به أحدي ابراز نكردم، حتّی به صميمیترين رفيق خود از شاگردان استاد.
مدّتها گذشت و من هر روز برای استفاده از محضر استاد بهخدمتش میرفتم، تا آنكه از نجف اشرف عازم بر مراجعت به ايران شدم وليكن در مصلحت بودن اين سفر ترديد داشتم؛ اين نيّت هم در ذهن من بود و كسی از آن مطّلع نبود. شبی بود میخواستم بخوابم؛ در آن اطاقی كه بودم در طاقچۀ پائين پای من كتاب بود، كتابهای علمی و دينی؛ در وقت خواب طبعاً پای من بسوی كتابها كشيده میشد. با خود گفتم برخيزم و جای خواب خود را تغيير دهم، يا نه لازم نيست؛ چون كتابها درست مقابل پای من نيست و بالاتر قرار گرفته، اين هتک احترام به كتاب نيست.
در اين ترديد و گفتگوی با خود بالأخره بنا بر آن گذاشتم كه هتک نيست و خوابيدم.
صبح كه به محضر استاد مرحوم قاضي رفتم و سلام كردم، فرمود: عليكم السّلام، صلاح نيست شما به ايران برويد، و پا دراز كردن بسوی كتابها هم هتک احترام است.
بیاختيار هول زده گفتم: آقا شما از كجا فهميدهايد؟! از كجا فهميدهايد؟!
فرمود: از وادیالسّلام فهميدهام!
📚 معادشناسی، ج۲، ص۲۶۵
🆔 @allame_tehrani
5.3M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔹دیدار خدا، حقیقت یا خیال؟!
💬 حکایت پاسخ آیتالله قاضی به یک سؤال
🎙حضرت علامه آیتالله حاج سید محمدحسین حسینی طهرانی (قـدساللـهنـفـسـهالـزکـیـة)
🆔 @allame_tehrani
10.92M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🚿 اهمیت غسل روز جمعه
🎙حضرت آیتالله حاج سید محمدصادق حسینی طهرانی (حفظهالله)
🆔 @allame_tehrani
salavate-zarabe-esfahani.mp3
10.82M
📜صلواتامامزمان(أرواحنافداه)
[مـــــــعـــروف بــه صــــلـــــوات ابـوالـحسن ضــرّاب اصـفـهـانـی]
🎙با نوای حاج مهدی صدقی
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
📖 صلوات ابوالحسن ضراب اصفهانی در عصر روز جمعه
▪️سیدبنطاووسفرمودهاست:
اینصلواتازمولایماحضرتمهدی (عـجـلاللـهتـعـالیفرجهالشریف) روایـتشـدهاسـتوچــنــانــچــه تعقیباتروزجـمعهرابهجهتعـذری نتوانستیبخوانی،هرگزاینصلوات راترکنکن،بهجهتامریکهخداوند جَلَّجَلالُهمارابهآنآگاهکردهاست.
📚مـفـاتـیـحالـجـنـان
📍مشاهدهٔ متن دعا:
🌐 http://B2n.ir/erfan_zarrab
🌐 http://B2n.ir/bahjat_zarrab
💎 گنج پنهان:👇
eitaa.com/allame_tehrani/940
🔰 معرفی این صلوات شریف:👇
eitaa.com/allame_tehrani/941
🆔 @allame_tehrani
💯 قرائت صد مرتبه سورهٔ قدر
🌿 هزار نسیم رحمت در عصر جمعه
▪️امام کاظم (علیهالسلام):
إِنَّ لِلَّهِ يَوْمَ الْجُمُعَةِ أَلْفَ نَفْخَةٍ مِنْ رَحْمَتِهِ يُعْطِي كُلَّ عَبْدٍ مِنْهَا مَا يَشَاءُ فَمَنْ قَرَأَ إِنَّا أَنْزَلْناهُ فِي لَيْلَةِ الْقَدْرِ بَعْدَ الْعَصْرِ يَوْمَ الْجُمُعَةِ مِائَةَ مَرَّةٍ وَهَبَ اللَّهُ لَهُ تِلْكَ الْأَلْفَ وَ مِثْلَهَا.
خداوند متعال در روز جمعه هزار نفحه و نسیم رحمت دارد كه به هر بندهای هر مقدار از آن را بخواهد میدهد. هر كه در عصر روز جمعه، 100 مرتبه *سورهٔ قدر* را بخواند خداوند آن هزار نفحهٔ رحمت و مانند آن را به او بخشد.
📚 الأمالی الصدوق، ص۶۰۶
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
مرحوم آيةاللـه حاج ميرزا جواد آقا ملكى تبريزى قدّسسرّهالعزيز دربارهٔ اين ذكر شريف در كتاب أسرارالصّلوة مطلب ارزشمندى را از استاد خود عارف بىبديل مرحوم حاج ملّاحسينقلى همدانى قدّساللـهنفسه نقل مىفرمايند:
«من از برخى از مشايخ بزرگوارم كه حكيمى عارف و معلّمى حاذق و طبيبى كامل مانند او نديدهام، پرسيدم: كداميک از أعمال جوارحى را تجربه نمودهايد كه در قلب انسان تأثير بگذارد؟ فرمود: سجدهاى طولانى در هر روز كه آن را يکساعت يا سهربعساعت ادامه دهد و در آن اين ذكر را بگويد: لا إلَـٰهَ إلّا أَنتَ سُبْحَـٰنَكَ إِنِّى كُنتُ مِنَ الظَّالِمِينَ، درحاليكه نفس خود را در زندان طبيعت گرفتار و به قيود و زنجيرهاى أخلاق رذيله بسته ببيند، و خداوند متعال را تنزيه نموده و عرض كند كه اين بدیها و نواقص را تو بر من وارد نساختى و به من ظلمى ننمودى بلكه من بر خودم ظلم كردم و نفسم را در اين مهلكهٔ عظيم افكندم. و ديگر صدمرتبه خواندن سورهٔ قدر در شب جمعه، و ديگر صدمرتبه خواندن اين سورهٔ مباركه در عصر روز جمعه. شيخ ما قدّسسرّه فرمود: هيچ عملى از أعمال مستحبّه را نيافتم كه به ميزان اين سه عمل تأثير داشته باشد.»
📚 نورمجرد، ج۱، ص۴۶۳
📍اطلاعات بیشتر:👇
▪️eitaa.com/allame_tehrani/925
🌐 https://rahtousheh.ir/3315-2/
▪️eitaa.com/salehy/2837
🆔 @allame_tehrani
audio-84-Mabani-Tashayyoe-02.mp3
12.19M
💫 مبانی تشیع - جلسهٔ 2
♻️ جبر و اختیار و منطق عایشه در جنگ جمل
🎙حضرت علامه آیتالله حاج سید محمدحسین حسینی طهرانی (قـدساللـهنـفـسـهالـزکـیـة)
🗓 تاریخ سخنرانی: 1411/10/04
🔉 فایل مکتوب سخنرانی
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
🔰توضیحات:
🔹عایشه در جنگ جمل و منطق جبر.
🔹تحلیلی لطیف از مجبور یا مختار بودن انسان.
🔹جایگاه اختیار در اعمال انسان.
🔹عدم تنافی خواست خدا با اختیار و ارادۀ افراد.
🔹حکم شرع و وجدان و عقل به ضامن بودن انسان نسبت به خطای خویش.
🔹ارادۀ انسان، شرط آخر تحقّق عمل در خارج.
🔹عقاب تجرّی، عین عقاب عصیان.
🔹اختیار، سبب بهشتی و جهنّمی بودن انسان.
🔹نسبت عمل انسان و مکافات عمل در دیدگاه اهل توحید.
🔹نصیحت پیامبر اکرم صلیاللهعلیهوآله به عایشه در هنگام ارتحال.
🔹گریۀ پیغمبر خدا بر امّت خویش هنگام رحلت.
🔹سیاست غلط عایشه در جریان جنگ جمل.
🔹منطق جبر، راهی برای فرار از پذیرش مسئولیّت اعمال خویش.
🔹عدم تنافی دیدگاه توحیدی، با ثبوت مسئولیّت اعمال افراد.
🔹معنای مغالطهکاری.
🆔 @allame_tehrani
جبر و اختیار و منطق عایشه در جنگ جمل.pdf
1.69M
💫 مبانی تشیع - جلسهٔ 2
♻️ جبر و اختیار و منطق عایشه در جنگ جمل
▪️حضرت علامه آیتالله حاج سید محمدحسین حسینی طهرانی (قـدساللـهنـفـسـهالـزکـیـة)
🗓 تاریخ سخنرانی: 1411/10/04
🔉 فایل صوتی سخنرانی
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
🔰توضیحات:
🔹عایشه در جنگ جمل و منطق جبر.
🔹تحلیلی لطیف از مجبور یا مختار بودن انسان.
🔹جایگاه اختیار در اعمال انسان.
🔹عدم تنافی خواست خدا با اختیار و ارادۀ افراد.
🔹حکم شرع و وجدان و عقل به ضامن بودن انسان نسبت به خطای خویش.
🔹ارادۀ انسان، شرط آخر تحقّق عمل در خارج.
🔹عقاب تجرّی، عین عقاب عصیان.
🔹اختیار، سبب بهشتی و جهنّمی بودن انسان.
🔹نسبت عمل انسان و مکافات عمل در دیدگاه اهل توحید.
🔹نصیحت پیامبر اکرم صلیاللهعلیهوآله به عایشه در هنگام ارتحال.
🔹گریۀ پیغمبر خدا بر امّت خویش هنگام رحلت.
🔹سیاست غلط عایشه در جریان جنگ جمل.
🔹منطق جبر، راهی برای فرار از پذیرش مسئولیّت اعمال خویش.
🔹عدم تنافی دیدگاه توحیدی، با ثبوت مسئولیّت اعمال افراد.
🔹معنای مغالطهکاری.
🆔 @allame_tehrani
10.8M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💎 آسایش خیال
🍞 تنها غذایی که رؤسای جمهور دنیا نمیتوانند بخورند!
🎙حضرت علامه آیتالله حاج سید محمدحسین حسینی طهرانی (قـدساللـهنـفـسـهالـزکـیـة)
🆔 @allame_tehrani
💬 خطبۀ رسولالله در جمعۀ آخر ماه شعبان
در خطبهای كه رسولخدا صلّیاللهعليهوآلهوسلّم در جمعۀ آخر ماه شعبان قرائت فرمودند مردم را اندرز دادند كه اين ماه (رمضان) ماه پربركت و رحمت است، ماه مغفرت و دعا و اجابت است، ماه نماز، ماه قرائت قرآن، ماه صدقه و صلۀ رحم و ايثار است، ماه ادای فرائض و روزه و انفاق، و بهار آمرزش و تخفيف بر زيردست و رحم بر صغير و احترام و توقير كبير؛ مفصّلاً بياناتی فرمودند. و مفادش آنستكه مؤمن در شهر رمضان نه تنها از آدابی كه فقهاء در كتب عمليّه ذكر میكنند بايد اجتناب ورزد بلكه در اين ماه رحمت بايد با شراشر وجود خود جلب رحمت كند، خشوع و خضوع داشته باشد، هميشه به ذكر خدا اشتغال ورزد، در هر امری كه او را به خدا نزديک كند سبقت گيرد، و از هرچيزی كه او را از خدا دور كند بگريزد، به آنچه خدا امر كرده عمل كند و از آنچه نهی فرموده اجتناب ورزد، از هر چه ديدنش را حرام فرموده چشم ببندد و به هر چه شنيدنش را ممنوع كرده گوش ندهد.
و خلاصه با بيانات خود در اين خطبه آن صراط مستقيمی كه اقصر فاصلۀ بين انسان و خداست را تشريح كردند.
أميرالمؤمنين عليهالسّلام كه اين روايت را بيان میكنند میگويند: در پايان خطبه برخاستم و عرض كردم: يَا رَسُولَاللَهِ! مَا أَفْضَلُ الأعْمَالِ فِي هَذَا الشَّهْرِ ؟ فَقَالَ: يَا أَبَاالْحَسَنِ! أَفْضَلُ الأعْمَالِ فِي هَذَا الشَّهْرِ الْوَرَعُ عَنْ مَحَارِمِ اللَهِ.
«ای رسول خدا بهترين اعمال در اين ماه چيست؟ رسول خدا فرمود: ای أبوالحسن! بهترين اعمال در اين ماه اجتناب از گناهان است.»
ثُمَّ بَكَی، فَقُلْتُ: مَا يُبْكِيْكَ يَا رَسُولَاللَهِ؟ فَقَالَ: أَبْكِي لِمَا يُسْتَحَلُّ مِنْكَ فِي هَذَا الشَّهْرِ؛ كَأَنِّي بِكَ وَ أَنْتَ تُصَلِّي لِرَبِّكَ وَ قَدِ انْبَعَثَ أَشْقَي الأوَّلِينَ وَ الآخِرِينَ، شَقِيقُ عَاقِرِ نَاقَةِ ثَمُودَ؛ فَضَرَبَكَ ضَرَبَةً عَلَی قَرْنِكَ فَخُضِبَتْ مِنْهَا لِحْيَتُكَ.
«سپس رسول خدا گريه كرد. عرض كردم ای پيامبر خدا علّت گريۀ شما چيست؟ فرمود: گريه میكنم براي آن حادثۀ عظيمی كه در اين ماه بر تو فرود آيد و خون تو را حلال كنند.
مثل اينكه من میبينم كه تو در حال نماز و مناجات با پروردگارت هستی، در اين حال شقیترينِ اوّلين و آخرين، هم دوش و همرديف پیكنندۀ ناقۀ صالح برانگيزد و چنان ضربتی بر مغز سر تو فرود كند كه از آن ضربت محاسنت به خون خضاب شود.»
فَقُلْتُ: يَا رَسُولَاللَهِ! فِي سَلَامَةٍ مِنْ دِيني؟ فَقَالَ صَلَّي اللَهُ عَلَيْهِ وَ ءَالِهِ وَ سَلَّمَ: فِي سَلَامَةٍ مِنْ دِينِكَ.
«عرض كردم: ای پيغمبر خدا؟ آيا در آن حال دين من سالم خواهد بود؟ فرمود ـ كه درود خدا بر او و آلش باد ـ : بلی دين تو سالم خواهد بود.»
ثُمَّ قَالَ: يَا عَلِيُّ! مَنْ قَتَلَكَ فَقَدْ قَتَلَنِي، وَ مَنْ أَبْغَضَكَ فَقَدْ أَبْغَضَنِي؛ لِأنَّكَ مِنِّي كَنَفْسِي، وَ طِينَتُكَ مِنْ طِينَتِي، وَ أَنْتَ وَصِيِّي وَ خَلِيفَتِي فِي أُمَّتِي.[1]
«سپس رسول خدا فرمود: ای علیّ! كسی كه تو را بكشد حقّاً مرا كشته است، و كسی كه تو را دشمن دارد حقّاً مرا دشمن داشته است؛ زيرا كه نسبت تو با من مثل جان من است، و سرشت تو از سرشت من است، و تو وصیّ من و جانشين من در امّت من هستی.»
📚 معادشناسی، ج۱، ص۴۳
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
▪️پاورقی ← «پست بعدی»
🆔 @allame_tehrani
▪️پاورقیِ «پست قبلی»
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
1- اصل اين حديث شريف را صدوق در كتاب «عيون أخبار الرّضا» طبع سنگی، ص192؛ و «أمالی» طبع سنگی، ص57 و 58 با تتمّۀ آن كه ذكر خواهد شد روايت میكند. و در كتاب «وسآئلالشّيعة» ج7، ص227 از «عيون» تا لفظ الْوَرَعُ عَنْ مَحَارِمِ اللَهِ روايت میكند و چون تتمّۀ آن راجع به اعمال مستحبّه و اجتهاد در عبادت نيست لذا حديث را تقطيع نموده است. وليكن سيّد ابن طاووس در اوّل كتاب «إقبال» تمام حديث را از محمّد بن أبیالقاسم طبری در كتاب «بشارة المصطفی لشيعة المرتضی» با إسناد خود از حسن بن علیّ بن فَضّال از حضرت علیّ بن موسی الرّضا از يک يک آباء گرامش تا حضرت أميرالمؤمنين عليهالسّلام روايت میكند. و همچنين شيخ بهاءالدّين عاملی در حديث نهم از كتاب «أربعين» خود از مرحوم صدوق محمّد بن علیّ بن الحسين ابن بابويه قمّی و مرحوم فيض كاشانی در كتاب «وافی» در باب فضل شهر رمضان از كتاب «عرض المجالس» صدوق كه همان «أمالی» است از أحمد بن الحسن القَطّان از أحمد بن محمّد بن سعيد هَمْدانی از ابن فضّال از پدرش از حضرت رضا عليهالسّلام روايت میكند. و تتمّۀ روايت اين است:
إنَّ اللَهَ تَبارَكَ وَ تَعالَی خَلَفَني وَ إيّاكَ، و اصْطَفاني وَ إيّاكَ، فَاخْتارَني لِلنُّبُوَّةِ، وَ اخْتارَكَ لِلإمامَةِ؛ فَمَنْ أنْكَرَ إمامَتَكَ فَقَدْ أنكَرَ نُبُوَّتي. يا عَليُّ! أنْتَ وَصيّي وَ أبو وُلْدي، وَ زَوْجُ ابْنَتي، وَ خَليفَتي عَلَی اُمَّتي في حَياتي وَ بَعْدَ مَوْتي، أمْرُكَ أمْري، وَ نَهْيُكَ نَهْيي. اُقْسِمُ بِالَّذي بَعَثَني بِالنُّبُوَّةِ وَ جَعَلَني خَيْرَ الْبَريَّةِ؛ إنَّكَ لَحُجَّةُ اللَهِ عَلَی خَلْقِهِ، وَ أمينُهُ عَلَی سِرِّهِ، وَ خَليفَتُهُ عَلَی عِبادِهِ ـ انتهی.
و اين تتمّه را در «غاية المرام» محدّث عظيم سيّد هاشم بحرانی در ص29 از ابن بابويه با إسناد خود از أصبغ بن نُباته از أميرالمؤمنين عليهالسّلام، و شيخ قُندوزی حنفی در «ينابيع المودّة» طبع اسلامبول، ص53 از كتاب «مناقب» روايت كردهاند.
🆔 @allame_tehrani