eitaa logo
کانال علامه طهرانی
3هزار دنبال‌کننده
1.3هزار عکس
797 ویدیو
193 فایل
❤️عرفان با طعم زندگی❤️ 💎نشر آثار و معارف منتخب و ناب حضرت علامه آیت‌الله حسینی طهرانی (قدس سره) و سایر علما و عرفای بالله💎 ادمین: @Ya_bab_allah پیام ناشناس: daigo.ir/secret/allametehrani کانال خانواده و زندگی الهی: @ezdevaje_elahi
مشاهده در ایتا
دانلود
🔆 مـعـرفـت نـفـس 🔆 مسألهٔ توجّه به نفس و تفكّر در آن در طريقهٔ مرحوم حاج ملّا حسينقلى همدانى و شاگردان بزرگوار ايشان أهمّيّت خاصّى داشته است، به طوری كه شاهراه رسيدن به معرفت ربّ را معرفت نفس مى‌دانسته‌اند. و اين ملازمه يا اتّحاد بين معرفت ربّ و معرفت نفس از معارف بسيار عالى مكتب أهل‌بيت عليهم‌السّلام است. فهرست ↓۱- معرفت نفس ↓۲- شمس‌الدّين‌محمّدلاهيجى و بیان حقيقت انسان ↓۳- بيان مراد از سيمرغ و كوه قاف در شرح گلشن راز ↓۴- سير آفاقى مقدّمهٔ سير أنفسى است ↓۵- «دواؤُكَ فيكَ و ما تشعُرُ» ↓۶- معناى: اللهمّ اجْعَلْ غناىَ فى نفسى ↓۷- «ز فكر تفرقه باز آى تا شوى مجموع» ↓۸- دستور به توجّه نفس پس از طىّ مقدّمات و استعداد لازم ↓۹- پانویس ✍ حضرت آیت‌الله حاج سید محمدصادق حسینی طهرانی (حفظه‌الله) 📚منبع: نور مجرد، ص ۴۷۸ تا ۴۸۹ 📍مشاهده از طریق لینک زیر:👇 B2n.ir/maerefate_nafs 🆔 @allame_tehrani
الله شناسی ۲۲.Mp3
18.15M
📗 تدریس کتاب «الله شناسی» 🎙استاد واسطی (حفظه‌الله) 📼 جلسهٔ بیست و دوم (۲۲) 📝 متن مکتوب جلسه (PDF) 🔉 صوت جلسهٔ بیست و یکم ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 🔰اهم موضوعات مطرح شده: 🔸استعمالات «نور» در ادعیه (01:30) معنی «یا نور النور» (07:00) معنی «یا مُنَوّرَ النُّور» (08:30) خلاقیت چیست؟ (09:30) معنی «یا خالق النور» (10:30) «یا نوراً قبل کل نور» (12:30) عزت کی بدست می‌آید؟ (15:00) نور بی‌نهایت یعنی... (16:30) «هب لی کمال الانقطاع...» (21:15) راز کلمهٔ «تصل» (26:00) معنی مقدس و تقدس (27:00) عالم ملکوت یعنی چه؟ (27:30) پیشنهاد به آقای (29:00) پاسخ شبهٔ نقد مقدسات (35:00) «الهی و ألحقنی بنور عزک...» (36:30) عرفان یعنی... 🆔 @allame_tehrani
📜 متن حدیث عنوان بصری ✍🏼 دستخط مرحوم علامه طهرانی (قدس سره) 🆔 @allame_tehrani
حدیث عنوان بصری.pdf
263.5K
📜«حدیث عنوان بصری» با ترجمهٔ مرحوم علامه طهرانی ــــــــــــــــــــــــــــــ حدیث شریف عنوان بصرى تحقيقاً حاوى مضامین عالیه و مبانی راقیه و مستحکم سیر و سلوک إلی الله می‌باشد. بسیاری از بزرگان طریق و مربیان نفوس، مطالعه و تدقیق و عمل به آن را به شاگردان خود توصیه می‌نمودند؛ از جمله حضرت سيّد الفقهاء و المجتهدين و سند الأولياء الربّانيين، عارف نامی و فقیه صمدانی، آیةالله‌العظمى مرحوم حاج سید علی قاضی طباطبایی (رضوان‌الله‌تعالى‌عليه) بر مداومت مطالعه و عمل به مفاد آن اصراری بلیغ می‌فرمود. در اوقاتی که خدای متعال توفیق عتبه‌بوسی حضرت مولى‌الموالى أميرالمؤمنين عليه‌السلام را نصیب بنده نموده بود، در تمام مدت هفت سال اقامت و تحصیل در نجف اشرف، هفته‌ای دوبار این حدیث شریف را مطالعه می‌نمودم و کاملاً مضامین آن را در حافظهٔ خود نگه داشته، مستمر آن را مرور می‌کردم. اینجانب به همهٔ پویندگان راه کمال و سالکان سبیل هدایت و جویندگان حریم قدس الهی توصیه می‌کنم که آنان نیز بر همین روش مداومت داشته و برکات عمل به این حدیث شریف را ره‌توشهٔ این راه قرار دهند. ▪️از بیانات حضرت علّامه آیةالله حاج سيّد محمّدحسین حسینی طهرانی (قدّس‌الله‌نفسه‌الزكيّة) 🆔 @allame_tehrani
📖 توصیه به حدیث عنوان بصری 🔰یک‌ دستور اساسی‌ مرحوم‌ قاضی‌، عمل‌ کردن‌ به‌ روایت‌ عُنوان‌ بصری‌ بوده‌ است‌. مرحوم‌ استاد بزرگ‌، عارف‌ بی‌بدیل‌ قرن‌، بلکه‌ به‌ قول‌ استاد ما: حضرت‌ آقای‌ حاج‌ سیّد هاشم‌ که‌ می‌فرمود: «از صدر اسلام‌ تا به‌ حال‌، عارفی‌ به‌ جامعیّت‌ مرحوم‌ قاضی‌ نیامده‌ است‌.» برای‌ گذشتن‌ از نفس‌ امّاره‌، و خواهش‌های مادّی‌ و طبعی‌ و شهوی‌ و غضبی‌ که‌ غالباً از کینه‌ و حرص‌ و شهوت‌ و غضب‌ و زیاده‌‌روی‌ در تلذّذات‌ برمی‌خیزد، روایت‌ عنوان‌ بصری‌ را دستور می‌دادند به‌ شاگردان‌ و تلامذه‌ و مریدان‌ سیر و سلوک‌ إلَی‌ الله‌ تا آن را بنویسند و بدان‌ عمل‌ کنند. یعنی‌ یک‌ دستور اساسی‌ و مهمّ، عمل‌ طبق‌ مضمون‌ این‌ روایت‌ بود. و علاوه‌ بر این‌ می‌فرموده‌اند باید آن را در جیب‌ خود داشته‌ باشند و هفته‌ای‌ یکی‌ دو بار آن را مطالعه‌ نمایند. این‌ روایت‌، بسیار مهمّ است‌ و حاوی‌ مطالب‌ جامعی‌ در بیان‌ کیفیّت‌ معاشرت‌ و خلوت‌، و کیفیّت‌ و مقدار غذا، و کیفیّت‌ تحصیل‌ علم‌، و کیفیّت‌ حِلم‌ و مقدار شکیبائی‌ و بردباری‌ و تحمّل‌ شدائد در برابر گفتار هرزه‌گویان‌، و بالأخره‌ مقام‌ عبودیّت‌، و تسلیم‌، و رضا، و وصول‌ به‌ أعلی‌ ذِروۀ عرفان‌ و قلّۀ توحید است‌. فلهذا شاگردان‌ خود را بدون‌ التزام‌ به‌ مضمون‌ این‌ روایت‌ نمی‌پذیرفته‌اند. ✍ حضرت علامه آیت‌الله حاج سید محمدحسین حسینی طهرانی (قـدس‌اللـه‌نـفـسـه‌الـزکـیـة) 📚 روح مجرد، ص۱۷۶ 🆔 @allame_tehrani
✨«حدیث عنوان بصری» و اوج بلندی تعلیمات مرحوم قاضی✨ با توجّه‌ دقیق‌ به‌ مطالبی‌ که‌ در این‌ حدیث‌ مبارکُ المراد و عظیم‌ المُفاد وارد است‌، معلوم‌ می‌شود که‌: در چه‌ اوج‌ بلندی‌ تعلیمات‌ آیةُ الحقّ و العِرفان‌ و سندُ التَّحقیق‌ و الإیقان‌ و عِمادُ البَصیرة‌ و البُرهان‌: حاج‌ سیّد علی‌ قاضی‌ قَدّس‌ اللّٰه‌ تربتَه‌ الزّکیّة استوار بوده‌ است‌. درست‌ در راه‌ إعراض‌ از غَرَض‌ورزی‌، و حسّ انتقام‌جوئی‌، و کسر صولت‌ نفس‌ امّاره‌، و پیدا شدن‌ دریچه‌ و روزنه‌ به‌ عالم‌ معنی‌ و تجرّد و ملکوت‌، و بالأخره‌ برای‌ عرفان‌ ذات‌ حقّ تعالی‌، و اندکاک‌ هستی‌ مجازی‌ عاریتی‌ در هستی‌ مطلق‌ و وجود بَحت‌ و صِرف‌ سرمدی‌ و أزلی‌ و أبدی‌ و لایتناهی‌ ذات‌ اقدسش‌، این‌ دستورات‌ را می‌داده‌ است‌. چرا که‌ روایت‌ عنوان‌ بصری‌ حقّاً باید در شرح‌ و تفصیل‌ آن‌ کتابها نوشته‌ شود، گرچه‌ نوشته‌ هم‌ شده‌ است‌ امّا با عنوان‌ شرح‌ و به‌ نام‌ شرح‌ روایت‌ عنوان‌ بصری‌ نیامده‌ است‌. مگر کتاب‌ ارزشمند و عالیقدر «إحیآءُ الإحیآءِ» فیض‌ کاشانی‌ که‌ به‌ نام‌ «المَحَجّةُ البَیضآء» است‌، و یا «جامعُ السّعادات‌» حاج‌ ملّا مهدی‌ نراقی‌ جدّ بزرگوار ما، و یا کتاب‌ «عُدّة‌ الدّاعی‌» و غیرها، بالحمل‌ الشّایع‌ الصّناعی‌ غیر از شرح‌ و تفصیل‌ این‌ مطالب‌ ارزشمند است‌؟! حضرت‌ صادق‌ در این‌ روایت‌ استشهاد به‌ آیۀ مبارکه‌ می‌فرمایند که‌: تِلْکَ الدَّارُ الْآخِرَةُ نَجْعَلُهَا لِلَّذِینَ لَایُرِیدُونَ عُلُوًّا فِی‌ الْأَرْضِ وَ لَا فَسَادًا وَ الْعَـٰقِبَةُ لِلْمُتَّقِینَ. یعنی‌: ... اگر تو طالب‌ عالَم‌ نور و تجرّد و سرای‌ باقی‌ و جاویدان‌ لقاءِ الهی‌، و ورود در حرم‌ امن‌ و امان‌ او هستی‌، اگر دنبال رضای‌ محبوب‌ می‌گردی و عرفان‌ ذات‌ اقدس‌ او را سرلوحۀ برنامه‌ات‌ قرار داده‌ای‌، اگر جدّاً عاشق‌ او می‌باشی‌ و می‌خواهی‌ به‌ معشوقت‌ واصل‌ گردی‌ و کامیاب‌ شوی‌، راهی‌ جز عدم‌ بزرگ‌پروازی‌ و دست‌شستن‌ از فساد در روی‌ زمین‌ نیست. اگر می‌خواهی‌ جدّاً به‌ آن‌ مقام‌ منیع‌ راه‌ یابی‌، باید... این‌ شرع‌ أعلی‌، این‌ جهاد أکبر، و این‌ هجرت‌ کبری‌ است‌؛ و درست‌ باید طبق‌ این‌ دستورات‌ عمل‌ کرد تا بدان‌ واصل‌ شد. 📚 روح مجرد، ۱۸۶-۱۸۷ 🆔 @allame_tehrani
📔 تعالیم‌ امام صادق‌ علیه‌‌السّلام‌ در روایت عنوان بصری، متَّخَذ از آیات‌ معجزه‌آسای‌ قرآن‌ جاویدان‌ است‌ دستورات‌ امام‌ جعفر صادق‌ علیه‌السّلام‌ در این‌ روایت‌ نیز متَّخذ از آیات‌ معجزه‌آسای‌ قرآن‌ کریم‌ است‌، آنجا که‌ می‌فرماید: خُذِ الْعَفْوَ وَ أْمُرْ بِالْعُرْفِ وَ أَعْرِضْ عَنِ الْجَـٰهِلِینَ. «عفو و اغماض‌ را پیشۀ خود کن‌؛ و به‌ کار ستودۀ شناخته‌ شده‌ مردم‌ را امر کن‌؛ و از مردمان‌ جاهل‌ روی‌ گردان‌!» یا آنجا که‌ می‌فرماید: وَ عِبَادُ الرَّحْمَـٰنِ الَّذِینَ یَمْشُونَ عَلَی‌ الْأَرْضِ هَوْناً وَ إِذَا خَاطَبَهُمُ الْجَـٰهِلُونَ قَالُوا سَلَـٰماً. «و بندگانی‌ که‌ به‌ خداوند رحمن‌ نسبت‌ دارند، کسانی‌ می‌باشند که‌ در روی‌ زمین‌ به‌ نرمی‌ و آرامی‌ و سبکی‌ راه‌ می‌روند، و در وقتی که مردمان‌ جاهل‌ با ایشان‌ مخاطبه‌ و مواجهه‌ داشته‌ باشند، با مسالمت‌ و سلامتی‌ درمی‌گذرند.» تا می‌رسد به‌ اینجا که‌ می‌فرماید: وَ الَّذِینَ لَایَشْهَدُونَ الزُّورَ وَ إِذَا مَرُّوا بِاللَّغْوِ مَرُّوا کِرَاماً. «و کسانی‌ می‌باشند که‌ در محلّهای‌ باطل‌ و ناحقّ حضور بهم‌ نمی‌رسانند. و چون‌ عبور و مرورشان‌ به‌ امر لغو و بیهوده‌ و غلط‌ بیفتد، بزرگوارانه‌ و کریمانه‌ عبور و مرور می‌کنند.» ما در قرآن‌ مجید داریم‌ که‌: لَن‌تَنَالُوا الْبرَّ حَتَّیٰ تُنفِقُوا مِمَّا تُحِبُّونَ. «شما هیچگاه‌ به‌ نیکی‌ و خوبی‌ نخواهید رسید مگر آن‌ وقتی که‌ از آنچه‌ را که‌ دوست‌ می‌دارید، در سبیل‌ وصول‌ بدان‌ نیکی‌ انفاق‌ کنید!» رسیدن‌ به‌ لقای‌ أحدیّت و مشاهدۀ جمال‌ و جلال‌ أزلی که‌ بهترین‌ اقسام‌ برّ و نیکوئی‌ است‌، البتّه‌ و البتّه‌ میسور نخواهد شد مگر آنکه‌ در راه‌ وصول‌ بدین‌ هدف‌ أعلی‌ و مقصد أسنی‌، سالک‌ راه‌ خدا از آنچه‌ را که‌ دوست‌ دارد صرف‌نظر کند و انفاق‌ نماید. دعوا کردن‌ و شتم‌ و ناسزا دادنِ ناسزاگو و شَتّام‌ و سَبّاب‌، از غرائز طبیعی‌ انسان‌ است‌. طبعاً هر کس‌ می‌خواهد حقّ خود را اثبات‌ کند، و در مقام‌ سزا و پاداش‌ دشنام‌‌دهنده‌ برآید؛ ولیکن‌ این‌ خواستها همه‌ ناشی‌ از میول‌ نفسانیّه‌ است‌، و تا انسان‌ از میل‌ نفس‌ و آثار نفس‌ نگذرد به‌ ماوراء نفس‌ نخواهد رسید. تجرّد از هوی‌ و هوس‌، تجرّد از میول‌ نفسانیّه‌ است‌؛ و با اصرار و ابرام‌ در مشتهیات‌ نفسانیّه‌ و لذائذ طبیعیّه‌ و انغمار در شهوات‌ حیوانیّه‌ و أوهام‌ شیطانیّه‌ و غضب‌های‌ سَبُعیّه‌، محال‌ است‌ انسان‌ به‌ مقام‌ تجرّد برسد. این‌، جمع‌ میان‌ متناقضین‌ است‌. تجرّد یعنی‌ تجرّد از نفس‌ و آثار نفسانیّه‌؛ و اصرار بر مشتهیات‌ آن‌ یعنی‌ اصرار بر ابقاء نفس‌ و آثار نفسانیّه‌. و این‌ دو کاملاً در دو جهت‌ متعاکس‌ واقع‌اند. باید از خواهشهای نفسانی‌ رفع‌ ید کرد تا جمال‌ عالم‌‌آرای‌ ماوراء نفس‌ متجلّی‌ گردد. 📚 روح مجرد، ص۱۸۷-۱۸۸ 🆔 @allame_tehrani
🗂 شرح حدیث عنوان بصری 🎙حجةالاسلام و المسلمین استاد حاج شیخ محمدحسن وکیلی 🔹جلسهٔ۱ 🔹جلسهٔ۲ 🔹جلسهٔ۳ 🔹جلسهٔ۴ 🆔 @allame_tehrani
کانال علامه طهرانی
🎧 #چگونه_سلوک_کنیم؟ (12) 🎙مرحوم علامه طهرانی (قدس سره) 📚 آیین رستگاری، ص۵۹ 🔹در عالم عرفان باید عم
۰۱۳ چگونه سلوک کنیم؟.mp3
4.99M
🎧 ؟ (13) 🎙مرحوم علامه طهرانی (قدس سره) 📚 آیین رستگاری، ص۶۱ 🔹سالک از اول تا آخر سلوک، غیر خدا را نباید در نظر داشته باشد! 🔹علامت قرب و صحت طریق توجه انسان به پروردگار و عالم بالاتر است. 🔹کیفیت تعامل سالک با عالم کثرت. 🆔 @allame_tehrani
49.3M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💠 کِی بوده‌ای نهفته که پیدا کنم تو را؟! 🎙حضرت علامه آیت‌الله حاج سید محمدحسین حسینی طهرانی (قـدس‌اللـه‌نـفـسـه‌الـزکـیـة) 📚 شرح فقراتی از دعای ابوحمزه ثمالی، ج۱، ص۶۷ 🆔 @allame_tehrani
💠 شرح دعای ابوحمزه - جلسهٔ 6 💫 لقای خداوند آرزوی عظیم سالکان و علت تطهیر گناه 🎙حضرت علامه آیت‌الله حاج سید محمدحسین حسینی طهرانی (قـدس‌اللـه‌نـفـسـه‌الـزکـیـة) 🗓 تاریخ سخنرانی: 1398/09/08 🔉 فایل صوتی سخنرانی 📝 متن مکتوب سخنرانی ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 🔰توضیحات: 🔹لقاء ذات حق، آرزوی عظیم و گران‌قدر سالکین. 🔹آرزوی لقاءالله از جانب خداست و اعمال زشت از جانب ما. 🔹استجلاب همۀ گناهان توسّط سوءظنّ به خدا و از بین رفتن همۀ گناهان توسّط حسن ظنّ به پروردگار. 🔹تطهیر گناه در هر مرتبه و کیفیّت به سبب رسیدن به توحید. 🔹برتری کرم الهی از گناهان، و عظمت حلم خداوند. 🔹معنای تقصیر در گناهان. 🔹خداوند، تنها پناهگاه گناهکاران از گناه. 🔹فرار از گناه، فرار از خدا به خدا! 🔹امید به وعدۀ خداوند در باب عفو امیدواران، برترین سرمایۀ انسان. 🔹شهادت اعضاء و جوارح انسان در روز قیامت. 🔹علّت اساسی تنازل انسان به درکات جهنّم و دوری از خداوند. 🔹گناهان عامل اصلی سوءظنّ بالله. 🔹پستی بندگان و گذشت خداوند به فضل خویش. 🔹پردۀ خداوند، پوشانندۀ گناهان انسان. 🔹ستّاریت عجیب خداوند و پرده‌دری مردم نسبت به همدیگر. 🔹جهنّم و غضب الهی، عقوبت افشاکنندگان گناه مردم. 🔹عدل، تقوا و مردانگی امیرالمؤمنین عامل سوء استفادۀ دشمنان حضرت. 🔹عدم تعجیل خداوند به عقوبت گناهکاران. 🔹فضیلت همراهی حلم با علم در خداوند و در متّقین. 🔹معنای لطیف و زیبای امتزاج حلم با علم. 🔹اطّلاع خداوند از دل‌ها و چشمان خائن! 🔹عفو از روی قدرت، بهترین مصادیق عفو. 🔹عفو زیبای الهی، عامل ستایش بندگان. 🔹حلم پروردگار، عامل تجرّی بندگان بر معصیت. 🔹ستّاریت پروردگار، عامل کمیِ حیاء نسبت به او. 🔹رحمت واسعه و عظمت عفو پروردگار، علّت شتاب بندگان بر گناه. 🔹درخواست‌های بنده از پروردگار بعد از تعریف و تمجید او. 🔹تمثیلی لطیف برای ستر جمیل پروردگار. 🔹تعریف بنده از پروردگار به طمع قبولی تقاضا. 🔹تبیین معنای ستر جمیل پروردگار. 🔹وجود تقاضای مطلبی در انسان، دالّ بر موجود بودن آن مطلب. 🔹خدایا مرا نجات بده به کرمت! 🔹خدایا مرا خلاص کن به رحمتت! 🆔 @allame_tehrani
28_AbuHamzeh_Allameh_06.mp3
28.59M
💠 شرح دعای ابوحمزه - جلسهٔ 6 💫 لقای خداوند آرزوی عظیم سالکان و علت تطهیر گناه 🎙حضرت علامه آیت‌الله حاج سید محمدحسین حسینی طهرانی (قـدس‌اللـه‌نـفـسـه‌الـزکـیـة) 🗓 تاریخ سخنرانی: 1398/09/08 📝 متن مکتوب سخنرانی ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 🔰توضیحات:👇 eitaa.com/allame_tehrani/3437 🆔 @allame_tehrani
لقای خداوند آرزوی عظیم سالکان و علت تطهیر گناه.pdf
3.93M
💠 شرح دعای ابوحمزه - جلسهٔ 6 💫 لقای خداوند آرزوی عظیم سالکان و علت تطهیر گناه 🎙حضرت علامه آیت‌الله حاج سید محمدحسین حسینی طهرانی (قـدس‌اللـه‌نـفـسـه‌الـزکـیـة) 🗓 تاریخ سخنرانی: 1398/09/08 🔉 فایل صوتی سخنرانی ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 🔰توضیحات:👇 eitaa.com/allame_tehrani/3437 🆔 @allame_tehrani
عارف کیست؟! ▪️أمیرالمؤمنین (علیه‌السّلام): «العارِفُ مَن عَرَفَ نَفسَهُ فَأَعتَقَها و نَزَّهَها عَن کُلِّ ما یُبَعِّدُها.» «عارف آن کسی است که نفس خویش را بشناسد و او را از اسارتِ هوی و بندگیِ شهوات، و از هر چیزی که او را از خداوند دور می‌کند، آزاد نموده و پاک سازد». 📚 غررالحکم و دررالکلم، ص٢٣٩ 🆔 @allame_tehrani
💫 امام‌ صراط‌ مستقیم‌ است‌ وجود امام‌ نفس‌ صراط‌ و تحقّق‌ خارجی‌ صراط‌ مستقیم‌ است‌. امام‌ صراط‌ مستقیم‌ است‌، تا پیروان‌ از راه‌ نفس‌ او همان‌ راهی‌ را که‌ او رفته‌ است‌ بروند. و چون‌ امام‌ از راه‌ صفات‌ خود سریع‌ترین‌ و کوتاه‌ترین‌ و نزدیکترین‌ راه‌ را به سوی‌ خدا پیموده‌ است‌، پس‌ نفس‌ امام‌ راه‌ مستقیم‌ و صراط‌ مستقیم‌ به سوی‌ خداست‌؛ که‌ حقّاً از شمشیر برّنده‌تر و از مو باریک‌تر است‌. 📚 معادشناسی، ج۸، ص۵۰ 📍مشاهدهٔ متن کامل:👇 https://eitaa.com/allame_tehrani/2827 🆔 @allame_tehrani
💌 مرحوم علامه (ره): با عشق خدا بخوابید و با عشق خدا بیدار شوید ❣مرور دادن محبت بر قلب اثربخش است 💫 یاد پروردگار، انسان را به سوی خدا حرکت می‌دهد 💬 کسی که با یاد خدا بخوابد خواب شیطانی نمی‌بیند آقا می‌فرمودند: شب‌ها که می‌خوابید با عشق خدا بخوابید، بیدار که می‌شوید با عشق خدا بیدار شوید. انسان در خواب که عبادت نمی‌کند ولی همین خواب برای سالکی که به عشق و محبت خدا می‌خوابد، عبادت نوشته می‌شود. به طریق اولی باید سالک در بیداری نیز با عشق خدا باشد؛ با عشق خدا راه برود، با عشق خدا بنشیند، با عشق خدا عبادت کند. می‌فرمایند: حتی هنگامی که می‌خواهید به خواب بروید با عشق خدا به خواب بروید؛ یعنی محبت خدا را در قلب خود مرور بدهید که همین مرور دادن محبت، اثربخش است و انسان را به خدا نزدیک می‌کند. همین یاد پروردگار، آرامش‌بخش دل است و انسان را به سوی خدا حرکت می‌دهد. با یاد خدا بخوابید و با یاد خدا بیدار شوید. وقتی با یاد خدا بخوابید دیگر خواب شیطانی نمی‌بینید، کسی که با یاد خدا بخوابد و فکر و توجهش به یاد محبوب است، اگر خواب هم ببیند خواب محبوب را می‌بیند، به یاد اوست و خواب او را می‌بیند. 📚 گلشن احباب، ج۳، ص۸۹ 🆔 @allame_tehrani
کانال علامه طهرانی
🎧 #چگونه_سلوک_کنیم؟ (13) 🎙مرحوم علامه طهرانی (قدس سره) 📚 آیین رستگاری، ص۶۱ 🔹سالک از اول تا آخر سل
۰۱۴ چگونه سلوک کنیم؟.mp3
1.59M
🎧 ؟ (14) 🎙مرحوم علامه طهرانی (قدس سره) 📚 آیین رستگاری، ص۶۴ 🔹مسئلهٔ عرفان بر اساس توهم و تخیل نیست 🔹عرفان سالک را از افکار دنی و پست به فکر و نیت عالی می‌رساند 🔹هر عمل سالک تنها برای خداست و بس! 🆔 @allame_tehrani
کانال علامه طهرانی
📗 رسالهٔ لُب‌ُّاللُّباب در سیر و سلوک أولی‌الألباب 💎 «صراط مستقيم در جمع ميان زندگی ظاهری و تزكيهٔ
✍ سبب تدوین رسالهٔ لب‌اللباب 🌷اهداء کتاب به روح مرحوم شهید مطهری دوست مکرّم و سرور ارجمند مهربان‌تر از برادر ما مرحوم آیةالله شیخ مرتضى مطهّرى - رضوان الله علیه - که سابقهٔ آشنائى ما با ایشان متجاوز از سى و پنج سال است، پس از یک عمر درس و بحث و تدریس و خطابه و کتابت و موعظه و تحقیق و تدقیق در امور فلسفیّه، با ذهن رشیق و نفس نقّاد خود بالأخره در این چند سالهٔ آخر عمر خود بالعیان دریافت که بدون اتّصال به باطن و ربط با خداى منّان و اشراب دل از سرچشمهٔ فیوضات ربّانیّه، اطمینان خاطر و آرامش سرّ نصیب انسان نمى‏گردد، و هیچگاه نمى‏تواند در حرم مطهّر خدا وارد شود یا گرداگرد آن طوف کند و به کعبهٔ مقصود برسد. و چون شمعى که دائماً بسوزد و آب شود، یا پروانه‏اى که خود را به آتش زند، و همانند مؤمن متعهّدى که شوریده‌وار دلباخته گردد و در دریاى بیکرانهٔ ذات و صفات و اسماء حضرت معبود فانى گردد و وجودش به سعهٔ وجود خدا متّسع شود قدم راستین در مضمار این میدان نهاد. بیدارى شب‏هاى تار و گریه و مناجات در خلوت سحرگاه و توغّل در ذکر و فکر و ممارست درس قرآن و دورى گزیدن از اهل دنیا و هواپرستان، و پیوستن به اهل‌الله و اولیاى خدا، مشهود سیر و سلوک او بود. رحمة الله علیه رحمةً واسعةً. لِمِثْلِ هَذَا فَلْیَعْمَلِ الْعَامِلُونَ(۱)، اِنَّ اللَهَ مَعَ الَّذینَ اتَّقَوْا وَ الَّذینَ هُمْ مُحْسِنُونَ(۲). چندى قبل از این حقیر خواستند تا براى سالگرد شهادت ایشان چیزى بنویسم. این فقیر که حقّاً خود را نالایق مى‏دیدم با وجود تراکم مشاغل و شواغل از قبول این عهده پوزش طلبیدم. اخیراً که مراجعه مکرّر شد، روح آن صدیق گرامى مدد نمود که این مختصر را تحریر نموده و به عنوان مقدّمه به رساله‏اى که در سیر و سلوک نوشته بودم ملحق نموده و براى شادى روح آن مرحوم در دسترس طالبان حقّ و پویندگان سبل سلام و راه حقیقت قرار دهم. بیَدِهِ أَزِمَّةُ الأُمورِ وَ بهِ أَسْتَعینُ. اصل این رساله اُسّ و مُخّ اوّلین دوره از درسهاى اخلاقى و عرفانى است که حضرت استاد گرامى ما علّامهٔ طباطبائى - روحى فداه - در سالهاى یکهزار و سیصد و شصت و هشت و شصت و نه هجریّهٔ قمریّه در حوزهٔ مقدّسهٔ علمیّهٔ قم براى بعضى از طلاب بیان فرموده و این حقیر به عنوان تقریرات درس به رشتهٔ تحریر درآورده بودم و قرائت و مرور به آن را در اوقات قبض و کدورت و خستگى موجب تنویر روح و تلطیف جان خود مى‏دانستم. اینک یک دوره بر آن مرور نموده با تنقیحات و اضافاتى مهیّا و پاداش و ثواب آن را به روح فقید سعید مطهّرى -أعلى اللّهُ مقامَه الشّریف- اهداء مى‏کنم. اللّهمّ احشُره مع أولیائک المقرّبین، و اخلُف على عَقِبه فی الغابرین، و اجعله من رفقاء محمّد و آله الطّاهرین، و ارحمه و ایّانا برحمتک یا ارحم الرّاحمین. ✍ حضرت علامه آیت‌الله حاج سید محمدحسین حسینی طهرانی (قـدس‌اللـه‌نـفـسـه‌الـزکـیـة) 📚 کتاب شریف «لب‌اللباب»، ص۱۷ ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ۱- آيهٔ ۶۱ از سورهٔ ۳۷: صافّات: براى چنين چيزى عمل‌كنندگان بايد عمل كنند. ۲- آيهٔ ۱۲۸ از سورهٔ ۱۶: نحل: خداوند همراه كسانى است كه تقوى گزيده‏اند و آنانكه ايشان نيكوكارند. 🆔 @allame_tehrani
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
اگر واقعاً علاقه‌مند هستید به «اصلاح نفس» و «اصلاح روح خودتان»... 🎙استاد شهید مرتضی مطهری 🔰 ارتباطِ سلوکیِ شهید مطهری با علامه طهرانی:👇 https://eitaa.com/allame_tehrani/298 🆔 @allame_tehrani
💎 بیان معارف 💎 • اثر عجیب رسالهٔ لب‌ّاللباب در إحیاء نفوس • لزوم بیان‌نمودن کلّیات مسائل توحیدی و عرفانی • بیان حقائق توحیدی در قرآن و ادعیهٔ معصومین علیهم‌السّلام • تبیین دقیق مسائل معرفتی در تألیفات قیّم مرحوم علّامه (قدس سره) مرحوم علّامۀ والد رضوان‌اللـه‌علیه از معدود بزرگانى بودند (و شاید اوّلین کسى بودند) که در عصر أخیر صریح و آشکارا به نشر معارف توحیدى در میان عموم مؤمنین اقدام فرموده و تألیفات زیادى در این راستا نمودند. در زمانى که رسالۀ لبّ‌اللباب را تألیف کردند، فرمودند: ما یک فوتى در عالم کردیم ببینیم چه مى‌شود. رسالۀ لبّ‌اللباب اثر عجیبى داشت و در سالهاى اوّل انقلاب که جوانان متدیّن و مؤمن، تشنۀ معارف بودند، بسیارى را به راه عرفان سوق داده و در وادى عشق و محبّت خداوند داخل نمود و هنوز هم خیل مشتاقان سیروسلوک را به سوى خداوند رهبرى مى‌نماید. در همان زمان برخى معترض بودند و مى‌گفتند: تألیف این نوع کتاب‌ها صحیح نیست و افشاء سرّ است. این مطالب همیشه به طور پنهان و خفیةً بیان مى‌شده است و نباید به این شکل در دست عموم قرار گیرد. بعد از تألیف کتاب شریف روح مجرّد نیز نظیر همین اعتراضات را از برخى دوست‌داران عرفان مى‌شنیدیم. ولى مرحوم والد می‌فرمودند: کلّیات مسائل توحیدى و عرفانى مخصوص رفقاى سلوکى نیست و الآن هزاران جوان مؤمن تشنۀ این حقائقند. اگر انسان این مسائل را بیان نکند این تشنگى و عطش از دست مى‌رود و گمان مى‌کنند دین در حدّ همان مسائل ظاهریّه و احکام فقهیّه است و چه بسا عطش و تشنگی‌شان ایشان را به سوى دکّان‌داران و عارف‌نمایانى بکشاند که عرفان را از شریعت جدا کرده و طریقت بدون شریعت و عرفانى بدون تعبّد ارائه می‌دهند. باید راه و طریق عارفان راستین که جمع میان ظاهر و باطن نموده‌اند و حقیقت شریعت و طریقت، هر دو در نزد آنان موجود است، همچون مرحوم آیةاللـه حاج ملّاحسینقلى همدانى و آیةاللـه حاج سیّد أحمد کربلائى و آیةاللـه قاضى قدّست أسرارهم، به مردم معرّفى شود، تا دیگر کسى نتواند باطل را به جاى حقّ سکّه بزند. گذشته از آنکه، بیان این معارف، اختصاصى به این کتب ندارد؛ خود خداوند در قرآن کریم حقیقت توحید را آشکار و روشن بیان فرموده و با هُوَ الأَوَّلُ وَ الآخِرُ وَ الظّاهِرُ وَ الْبَاطِنُ، به وحدت حقیقیّۀ حقّۀ خویش تصریح فرموده است. ادعیۀ معصومین صلوات‌اللـه‌علیهم و کتب و دواوین عرفا مشحون از این معارف است و بزرگان اهل معرفت با لسان نظم و نثر در آثار خود بارها این مسائل را به عربى و فارسى شرح و بسط داده‌اند تا هر کسى به قدر خود از آن مستفیض گردد. مسألۀ توحید و سلوک و عرفان باید بیان شود، ولى به شکلى که براى افراد اهل دقّت و ذوق موجب سوء تفاهم نگردد و قابل فهم باشد و بتوانند با تأمّل در جوانب و اطراف مسأله آن را دریابند؛ و خلاصه نه کتمان آن سزاوار است و نه بیان آن به شکلى که اهل علم و دقّت را به خطا بیاندازد و اسباب برداشتهاى خطا شود. روى همین جهت، ایشان در تألیفات قیّم خود به راحتى از کنار مسائل معرفتى نمى‌گذشتند و آنقدر جوانب مختلف آن را تبیین می‌فرمودند که هر کس از اهل علم و دانش در آن نظر کند و با انصاف در اطراف آن تأمّل نماید، از برداشتهاى کج و منحرف در امان بوده و مى‌تواند از خلال توضیحات ایشان راهى براى فهم آن مسأله بیابد. 📚 نورمجرد، ج۳، ص۷۶-۷۸ 🆔 @allame_tehrani
کانال علامه طهرانی
🎧 #چگونه_سلوک_کنیم؟ (14) 🎙مرحوم علامه طهرانی (قدس سره) 📚 آیین رستگاری، ص۶۴ 🔹مسئلهٔ عرفان بر اساس
۰۱۵ چگونه سلوک کنیم؟.mp3
5.74M
🎧 ؟ (15) 🎙مرحوم علامه طهرانی (قدس سره) 📚 آیین رستگاری، ص۶۵ 🔹اهمیت صبر و استقامت در مقابل مشکلات و موانع سلوک 🔹معنای حجب ظلمانیه و حجب نورانیه و اهمیت همت بلند در سلوک 🔹نقل مکاشفات علامه طباطبایی در گذر از مکاشفات نورانیه و نعمات بهشتی 🆔 @allame_tehrani
🔹احترام مرحوم علّامه طهرانی به اساتيد 🔰پاره‌اى از حقوق استاد بر متعلّم رعايت ادب و تواضع و فروتنى در مقابل استاد علاوه بر اينكه از صفات محموده بوده و حكايت از طهارت و سلامت نفس متعلّم دارد، از عوامل مهم در جلب توفيق و رسيدن به مدارج عالى علمى نيز مى‌باشد و رضايت و خشنودى استاد، خود سبب گشوده‌شدن أبواب علم و دانش بر قلب متعلّم می‌گردد. متعلّمى كه آينهٔ دل او از زنگار كبر و غرور و ديگر صفات رذيله صيقل نيافته، أنوار علوم و معارف بر دل او نمى‌تابد. چه بسيار متعلّمانى كه در اثر ترک ادب و تكبّر در مقابل استاد خود براى هميشه از تحصيل علم بازمانده و مورد قهر خداوند واقع شدند و از علوم استاد خود بهره‌اى نبردند و آنچه را آموخته بودند به نسيان و فراموشى سپردند. در اين مقام مناسب است جان خود را از رائحهٔ خوش كلام حضرت سيّدالعابدين علىّ‌بن‌الحسين عليهماالسّلام در بيان پاره‌اى از حقوق استاد بر متعلّم، معطّر سازيم؛ تا راهگشاى أهل علم در طريق تحصيل علم و معرفت باشد و بعد از آن گوشه‌اى از سيرهٔ عملى حضرت علّامه والد روحى‌فداه را در برخورد با اساتيدشان كه آينهٔ تمام‌نماى سيرهٔ أهل‌بيت عليهم‌السّلام مى‌باشد بيان كنيم، بحوله و قوّته. از حضرت امام زين‌العابدين عليه‌السّلام نقل شده كه فرمودند: وَ حَقُّ سآئِسِكَ بِالْعِلْمِ التَّعْظيمُ لَهُ وَ التَّوْقيرُ لِمَجْلِسِهِ وَ حُسْنُ الاِسْتِماعِ إلَيْهِ وَ الْإقْبالُ عَلَيْهِ وَ إلّا تَرْفَعَ عَلَيْهِ صَوْتَكَ وَ لاتُجيبَ أَحَداً يَسْأَلُهُ عَنْ شَىْ‌ءٍ حَتَّى يَكونَ هُوَ الَّذى يُجيبُ وَ لاتُحَدِّثَ فى مَجْلِسِهِ أَحَداً وَ لاتَغْتابَ عِنْدَهُ أَحَداً وَ أَنْ تَدْفَعَ عَنْهُ إذا ذُكِرَ عِنْدَكَ بِسُوءٍ وَ أَنْ تَسْتُرَ عُيوبَهُ وَ تُظْهِرَ مَناقِبَهُ وَ لاتُجالِسَ لَهُ عَدُوّاً وَ لاتُعادىَ لَهُ وَليّاً. فَإذا فَعَلْتَ ذَلِكَ شَهِدَ لَكَ مَلَائِكَةُ اللَهِ بِأَنَّكَ قَصَدْتَهُ وَ تَعَلَّمْتَ عِلْمَهُ لِلَّه جَلَّ اسْمُهُ لا لِلنّاسِ.[۱] «و حقّ كسى كه به آموزش و تربيت علمى تو مى‌پردازد اين است كه: او را بزرگ داشته و احترام نمائى و مجلس او را گرامى بدارى. به سخنانش نيكو گوش دهى و قلب و خاطر خود را به او سپرده و به وى توجّه نمائى تا بهرهٔ خود را از علم و دانش او استيفاء كنى. صدايت را بر او بلند نسازى و در پاسخ سؤال هيچ يک از شاگردان بر او پيشى نگيرى. در مجلس او با هيچ كس تكلّم ننموده و در محضر او از أحدى غيبت و بدگويى مكنى. اگر در حضور تو از استادت به بدى ياد شد از او دفاع كرده و عيوب وى را بپوشانى و خوبى‌ها و محاسن او را ظاهر و آشكار نمائى و با دشمن او مجالست و با دوست او دشمنى نكنى. اگر اين حقوق را رعايت نمودى، ملائكهٔ پروردگار شهادت خواهند داد كه تو تنها براى خدا قصد آن استاد را نموده و از او علم مى‌آموزى، نه براى مردم.» 📚 نورمجرد، ج۱، ص۹۰ ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ۱. بحارالأنوار، ج۲، ص۴۲، كتاب‌العقل‌والعلم‌والجهل، أبواب‌العلم، باب۱۰، ح۶. 🆔 @allame_tehrani
🔸تواضع قلبی علّامه طهرانی نسبت به اساتيدشان 🔹احترام متقابل اساتيد مرحوم علّامه به ايشان بارى، از خصلت‌هاى بارز ايشان، خضوع و تواضع و ادب نسبت به اساتيدشان بود. سيرهٔ ايشان اينگونه بود كه هر چه را به عنوان حقّ و وظيفه تشخيص مى‌دادند بدان عمل مى‌نمودند و در عمل به فرمايشات أئمّهٔ أطهار عليهم‌السّلام و دستورات شرع، امر ديگرى را لحاظ ننموده و مطيع و عبد محض بودند؛ وقتى مى‌ديدند در شريعت آمده است : مَنْ عَلَّمَنى حَرْفاً فَقَدْ صَيَّرَنى عَبْداً.[۱] «هر كس به من چيزى بياموزد مرا بندهٔ خود ساخته است.» همين يكجمله براى ايشان كافى بود تا نهايت احترام را به أساتيد خويش بنمايند. حتّى اگر از جهت ظاهر، مقام علمى استاد از ايشان پائين‌تر بوده و يا از جهت مبناى فكرى با استاد خود همراه نبوده و يا در مقام نقد كلام ايشان بودند، باز هم سرسوزنى از احترام و إكرام فروگذار نمى‌كردند و ألبتّه اين خضوع و تواضع ساختگى و ظاهرى نبود، بلكه واقعاً و قلباً نسبت به أساتيدشان متواضع بودند. عباراتى كه در ابتدا و انتهاى نامه‌هاى حضرت علّامه والد روحى‌فداه به استاد خود حضرت آيت‌اللـه خوئى رحمة‌اللـه‌عليه در نقد نظريّهٔ ايشان و لزوم اشتراک آفاق در رؤيت هلال آمده است و به مراتب از يک تعارف ساده و مرسوم بالاتر مى‌باشد، به‌خوبى حكايت از تجليل و تكريم و تواضع و فروتنى قلبى ايشان در مقابل مقام استاد دارد. در سال‌هاى آخر عمر شريفشان مطّلع شدند يكى از أساتيد دورهٔ هنرستانشان در قيد حيات‌اند، لذا تصميم گرفتند به ديدار استادشان بروند. ما نيز در معيّت حضرت والد به منزل ايشان رفتيم. اين ديدار براى استادشان بسيار معجب بود، چون علّامه والد رضوان‌اللـه‌تعالى‌عليه با آن مقام و جامعيّت علمى و معنوى كه داشتند و آن آثار جلالت و بزرگى و عزّ و وقارى كه از سيماى پرفروغشان هويدا بود، در برخورد با ايشان به جهت رعايت حقّ استادى، نهايت تأدّب و تواضع را داشتند، با اين كه استادشان مكلّا بود و ايشان در زىّ و هيئت علماء بودند. در مجالسى كه در خدمت ايشان به ديدن برخى از أساتيد بزرگوارشان همچون مرحوم آيت‌اللـه بهاءالدينى، آيت‌اللـه حاج شيخ مرتضى حائرى و آيت‌اللـه حاج شيخ محمّدجواد سدهى اصفهانى مى‌رفتيم، همين حالت خضوع و تواضع و احترام در ايشان كاملاً مشهود بود. گرچه آن بزرگواران نيز به تمام معنى‌الكلمه، ايشان را تعظيم و تكريم كرده و فوق‌العاده احترام مى‌نمودند و هيچوقت مثل يک استاد و شاگرد برخورد نمى‌كردند، و اين بدين جهت بود كه حضرت والد را مجتهد و فقيهى عميق‌الفكر و دقيق‌النّظر مى‌دانستند و از جهت عملى و معنوى در رتبهٔ والائى مى‌شمردند. 📚 نورمجرد، ج۱، ص۹۱ ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ۱. علّامه والد دربارهٔ سند اين حديث در مهر تابان، ص۱۰۸ بحث فرموده‌اند؛ شهيد ثانى (ره) در منيةالمريد، ص۲۴۳ می‌فرمايد: قالَ النَّبىُّ صَلَّى‌اللـه‌عَلَيهِ‌وآلِهِ: مَن عَلَّمَ أحَداً مَسألَةً مَلِكَ رِقَّهُ. قيلَ: أ يبيعُهُ وَ يَشْتَريهِ؟ قالَ: بَل يَأمُرُهُ وَ يَنهاهُ. «رسول خدا صلّى‌اللـه‌عليه‌وآله‌وسلّم فرمودند: هر كس به ديگرى مسأله‌اى بياموزد، مالک او می‌گردد. از خدمت حضرت سؤال شد: آيا او را همچون بنده‌اى مى‌فروشد و مى‌خرد؟ فرمودند: نه، ولى می‌تواند او را أمر و نهى نمايد.» 🆔 @allame_tehrani
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
❤️ شوق کربلا ❤️ ⚡️من اگر کربلا نروم می‌میرم... 🎙حضرت آیت‌الله حاج سید محمدصادق حسینی طهرانی (حفظه‌الله) ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 💫 کسی که خدا خیر او را بخواهد ▪️حضرت امام صادق (علیه‌السلام): منْ أَرَادَ اللّٰهُ بِهِ الْخَيْرَ قَذَفَ فِي قَلْبِهِ حُبَّ الْحُسَيْنِ عَلَيْهِ‌السَّلَام‏ وَ حُبَّ زِيَارَتِه‏. خداوند برای هر کس ارادۀ خیر بفرماید، محبّت حسین علیه‌السلام و شوق زیارتش را در قلب او می‌اندازد. 📚 «کامل الزیارات»، ص۱۴۲ 🆔 @allame_tehrani
یا مبدّل السیئات بالحسنات.mp3
6.05M
😭 یا مبدّل السیئات بالحسنات... 💬 مکاشفهٔ عجیب مرحوم آیت‌الله انصاری همدانی ▪️قسم به خون شهیدان به کربلا به حسین ▪️خدا به حشر ببخشد گناه ما به حسین 🎙استاد وکیلی (حفظه‌الله) 🆔 @allame_tehrani
💬 نفی خواطر 💫 عنایت عظیم امام حسین (علیه‌السلام) به سالکین راه خدا اکثر افرادى که موفّق به نفى خواطر شده و توانسته‏اند ذهن خود را پاک و صاف نموده و از خواطر مصفّا کنند و بالأخره سلطان معرفت براى آنان طلوع نموده است در یکى از این دو حال بوده است: 1⃣ اوّل در حین تلاوت قرآن مجید و التفات به خوانندهٔ آن، که چه کسى در حقیقت قارى قرآن است و در آن وقت بر آنان منکشف مى‏شده است که قارى قرآن خداست جلّ جلاله. 2⃣ دوّم از راه توسّل به حضرت أباعبدالله الحسین علیه‌السّلام؛ زیرا آن حضرت را براى رفع حجاب و موانع طریق نسبت به سالکین راه خدا عنایتى عظیم است. ✍ حضرت علامه آیت‌الله حاج سید محمدحسین حسینی طهرانی (قـدس‌اللـه‌نـفـسـه‌الـزکـیـة) 📚 رسالهٔ لب‌اللباب، ص۱۵۰ 🆔 @allame_tehrani