📖 دعای عرفه
یکی از ادعیهٔ وارده در روز عرفه دعای امام حسین علیهالسلام است که روايت شده: امام حسين بن علىّ بن أبىطالب عليهمالسّلام در عصر روز عرفه با حالت تذلّل و تخشّع، و آرام آرام از چادر خود در سرزمين عرفات بيرون آمد تا اينكه وى و جماعتى از اهلبيت وى و پسرانش و غلامانش در حاشيهٔ چپ كوه عرفات جبلُالرّحمه رو به بيتاللهالحرام وقوف نمودند. سپس دو دست خود را مانند مسكينى كه طعام طلبد در برابر صورتش بلند كرده اين دعا را خواندند:
فهرست
↓۱- متن دعای امام حسین علیهالسلام در عصر روز عرفه
↓۲- تتمهٔ دعای عرفه
↓۳- نکاتی دربارهٔ دعای عرفه از علامه طهرانی
↓۳.۱- عبارات دعاى عرفه، خدا را در همهٔ موجودات نشان میدهد
↓۳.۲- انكار انتساب تتمّهٔ دعاى عرفه به حضرت امام حسين عليهالسّلام
↓۴- پانویس
🌐 مشاهده از طریق لینک زیر:👇
http://erfanvahekmat.com/e/iM
🆔 @allame_tehrani
🔴 انكار انتساب تتمّهٔ دعاى عرفه به حضرت امام حسين عليهالسّلام
...حضرت آقا (مرحوم علامه طهرانی) در يک بررسى نشان مىدهند كه اين كلمات الحاقى گزيدهاى از مناجاتى است كه شيخ تاجالدّين أبىالفضل أحمد بن محمّد بن عبدالكريم معروف به ابن عطاءالله اسكندرى شاذلى مالكى متوفّى در قاهره سنهٔ ۷۰۹ ابداع كرده - كه در مجموعهٔ «الحِكَم العَطآئيّة» او به طبع رسيده - و بعداً توسّط شخص ديگرى در «إقبال» سيّد پس از دعاى عرفهٔ امام حسين عليهالسّلام قرار داده شده است؛ و در نسخههاى قديمى «إقبال» وجود ندارد. و مرحوم مجلسى پس از نقل دعاى عرفه به نبودن اين زيادى در نسخهٔ قديمى «إقبال» تصريح كرده است... و سپس تأكيد مىكنند كه مرحوم حاج شيخ عبّاس قمّى بايد در «مفاتيح» تصريح مىكرد كه اين زيادى در بعضى از نسخ «إقبال» كه قديمى هم نيست وجود دارد.[یعنی در نسخ قدیمی موجود نیست.] و...(۱)
مرحوم علامه در کتاب شریف «اللهشناسی» میفرمایند:
...باری، اين مناجات و حِكَمی كه از ابن عطاءالله مشهور میباشد از آنِ اوست و إسنادش به حضرت امام حسين سيّدالشّهداء روحی فداه، غلط است. مرحوم سيّد ابن طاووس كه وفاتش در پنجم ذوالقعده سنهٔ 664 بوده است چطور تصوّر دارد كه اين فقرات را از ابن عطاءالله كه وفاتش در جُمادیالآخره سنهٔ 709 بوده است أخذ كند و به حضرت نسبت دهد؟ ميان زمان ارتحال اين دو نفر چهل و چهار سال و هفت ماه فاصله است، و سيّد بدين مدّت يعنی قريب نيم قرن پيش از انشاءكنندهٔ اين دعاها رحلت نموده است. بنابراين در اينجا بطور حتم بايد گفت الحاق اين فقرات به دعای امام در روز عرفه در كتاب «إقبال»، پس از ارتحال سيّد تحقّق يافته است.
بنابراين، احتمال دوّم علّامه مجلسی (ره) بطور يقين، به تعيّن مبدّل میگردد؛ و احتمال اوّل او كه: شايد در بدو امر در كتب بعضی از آنان آمده است، و ابن طاووس در كتاب «إقبال» با غفلت از حقيقت حال نقل كرده است، نادرست خواهد شد. حاشا و كلّا كه سيّد با آن عظمت مقام، كلام عارفی را از كتابی اخذ كند و بردارد به دنبال دعای امام بگذارد و اسناد و انتسابش را به امام بدهد!
شاهد بر اين، عدم ذكر سيّد در كتاب «مصباح الزّآئر» و عدم ذكر آن در نسخههای عتيقه از «إقبال» است. يعنی اين نسخهها در زمان حيات سيّد بوده است، و پس از وفاتش بدان الحاق نمودند. امّا چون مجلسی از كتاب «حِكمعطائيّه» بیاطّلاع بوده است و از مولّف آن و از زمان تأليفش خبر نداشته است، لهذا به چنين اسناد اشتباهی در افتاده است.
و امّا اشتباه و غلط مرحوم محدّث قمّی آن است كه: پس از آنكه ايشان كه خبرهٔ فنّ و تأليف و بحث و فحص هستند، كلام علّامه مجلسی را در «بحارالأنوار» ديدهاند كه فرموده است: اين فقرات از دعا در نسخ عتيقهٔ كتاب «إقبال» يافت نشده است، چرا در «مفاتيحالجنان» فرمودهاند: «وليكن سيّد ابن طاووس در «إقبال» بعد از «يَا رَبِّ يَا رَبِّ يَا رَبِّ» اين زيادتی را ذكر فرموده است؟» زيرا كه اين عبارت، اسناد دعا را به سيّد ابن طاووس میرساند. ايشان بايد فرموده باشند: در بعضی از نسخ كتاب «إقبال» كه عتيقه نيستند اين زيادتی ديده شده است.
حاصل سخن آنستكه: اين دعا، دعای بسيار خوب با مضمون رشيق و عالی است، و خواندن آن در هر وقت مساعدی كه حال اقتضا كند ـ نه با تكلّف ـ مغتنم و مفيد میباشد؛ امّا إسناد آن به حضرت سيّدالشّهداء عليهالسّلام جائز نيست. وَ الْحَمْدُ لِلَّهِ أوَّلاً وَ ءَاخِراً ، وَ ظاهِراً وَ باطِناً.(۲)
📚 منابع:
۱- آیتِنور، ج۱، ص۴۸۸
۲- اللهشناسی، ج۱، ص۲۷۱
( برای مشاهدهٔ متن کامل، به منابع مربوطه مراجعه فرمایید.)
🆔 @allame_tehrani
🔹ای قوم به حج رفته کجایید کجایید؟
مـعـشـوق هـمـیـن جـاسـت بیایید بیایید!
▪️امام صادق (علیهالسلام):
إِنَّ اللَّهَ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى يَتَجَلَّى لِزُوَّارِ قَبْرِ الْحُسَيْنِ عَلَيْهِالسَّلاَمُ قَبْلَ أَهْلِ عَرَفَاتٍ وَ يَقْضِي حَوَائِجَهُمْ وَ يَغْفِرُ ذُنُوبَهُمْ وَ يُشَفِّعُهُمْ فِي مَسَائِلِهِمْ ثُمَّ يَثْنِي بِأَهْلِ عَرَفَاتٍ فَيَفْعَلُ بِهِمْ ذَلِكَ.
خداوند تبارک و تعالى براى زوّار قبر حضرت امام حسين عليهالسّلام قبل از
اهل عرفات تجلّى كرده و حوائج آنها را برآورده و گناهانشان را آمرزيده و در مسائل و خواستههايشان شفاعتشان را كرده و سپس توجّه به اهل عرفات نموده و آنچه در حق زوّار امام حسين عليهالسّلام منظور نمود براى ايشان نيز ملحوظ مىدارد.
📚 کاملالزیارات، ص۱۶۵
🆔 @allame_tehrani
🔰اعمال شب و روز عید قربان
📚 «مفاتیحالجنان»
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
🔰 اعمال عید قربان
🔹شب عید قربان
http://erfanvahekmat.com/a/2S
🔹روز عید قربان
http://erfanvahekmat.com/a/2T
🔹دعای روز عید قربان
http://erfanvahekmat.com/e/g5
🔹دعای آن که به نماز عید قربان میرود
http://erfanvahekmat.com/e/gi
🔹دعای قبل از نماز عید قربان
http://erfanvahekmat.com/e/g8
🔹دعای بعد از نماز عید قربان
http://erfanvahekmat.com/e/g7
🆔 @allame_tehrani
💐 معنای عید قربان
در دين مقدس اسلام روز قربان، عيد است؛ به جهت آنكه مردم به عشق لقآء و ديدار وجهالله، دست از خانه و لانه و وطن و كسب و كار و شهرت و جاه و جميع علائق شسته، و به سوى بيتاللهالحرام مِنْ كُلِّ فَجٍّ عَمِيق روان شده، و طواف و سعى و وقوف در عرفات را كه خارج از حرم است، بجاى آورده سپس داخل در حرم و مشعر آمده و شب را به اذن دخولى كه از حضرت او دريافت كرده است، در مزدلفه آرميده، و سپس به منى آمده، و شيطان را هفتبار سنگ زده، و قربانى كرده، و سر تراشيده، و در اين مدت پاى و سر برهنه به دنبال حبيب در جستجو و در تكاپو بوده است.
اينک جاى آن دارد كه موقع خروج از احرام است، به شكرانهٔ قبولى اعمال و پذيرش اين اعمال سخت، و در عين حال شيرين و لذتبخش عيد بگيرد، و الحمدلله بگويد، و به مراسم عيد كه آنهم باز ذكر خدا و تطهير بيشترى است، مهيا گردد، نماز عيد بخواند، و زبان به تقديس و تمجيد الهى بگشايد، و از جمال و جلال او بيان كند، و از محاسن و زيبائىهاى او اعلان وحدت و توحيد ذات و اسماء و صفات و افعال را در عالم منتشر كند و بگويد: الله اكبر الله اكبر لا اله الا الله و الله اكبر الله اكبر و لله الحمد الله اكبر على ما رزقنا من بهيمة الأنعام، الحمد لله على ما أبلانا.
و نه تنها خود حجاج، بلكه جميع مسلمين در سراسر بقاع عالم بدين موهبت عظمائى كه نصيب برادرانشان در آن مواقف كريمه شده است عيد بگيرند، و به دنبال اعمالی كه در ذوالقعده و ده روز از ذوالحجه بجاى آوردهاند قربانى كنند، و نماز عيد بخوانند، و براى جماعت با امام، پاى برهنه به صحرا روند.
📚 «امامشناسی»، ج۹، ص۲۰۳
🆔 @allame_tehrani
audio-78-Mabani-Akhlagh-19.mp3
39.77M
🔰خطبهٔ عید سعید قربان
🔸فلسفهٔ قربانی و لزوم دفاع از حق
🎙حضرت علامه آیتالله حاج سید محمدحسین حسینی طهرانی (قـدساللـهنـفـسـهالـزکـیـة)
🗓 تاریخ سخنرانی: 1403/12/11
📝 متن مکتوب سخنرانی:
eitaa.com/allame_tehrani/3693
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
🔰توضیحات:
🔹حکمت تشریع حکم قربانی.
🔹میزان تأثیر ظاهر عمل در ارزش آن.
🔹ارزش یافتن عمل بهواسطۀ جنبۀ باطنی و الهی آن.
🔹معنای عید.
🔹علّت جعل عید فطر بهعنوان عید.
🔹علّت جعل عید قربان بهعنوان عید.
🔹لزوم حسن ظنّ به خدا در حج.
🔹قربانی حج به عوض فدا کردن و قربانینمودن نفس خود.
🔹عید گرفتن عید قربان بهسبب حصول حالات تجرّدی حج.
🔹علّت جعل عید غدیر بهعنوان عید.
🔹خطر انحطاط از اعیاد حقیقی به اعیاد اعتباری و موهومی.
🔹تنافی سلطۀ کفار بر مؤمنین با محوریّت توحید در اسلام.
🔹وجوب هجرت از دارالکفر به دارالإسلام.
🔹لزوم دفاع و حمایت از حق.
🔹آثار سوء بیتفاوتی و عدم دفاع از حق.
🔹حکایت کنارهگیری سعد بن وقّاص از دفاع و حمایت از حقّانیّت امیرالمؤمنین علیهالسّلام.
🔹محاجّۀ معاویه و سعد وقّاص.
🔹استشهاد سعد وقّاص به فضائل خاصّۀ امیرالمؤمنین.
🔹احتجاج معاویه علیه کنارهگیری سعد وقّاص از یاری امیرالمؤمنین با وجود علم به فضائلش.
🔹علّت حرمت شدید و اکید احتیاطکاری بیمورد در دفاع از حق.
🔹اعتراض منتصر عبّاسی به هتک حرمت نمودن پدرش متوکّل نسبت به اهلبیت علیهمالسّلام.
🔹حفظ اعتدال و انقیاد تام نسبت به ولایت در مکتب تشیّع.
🆔 @allame_tehrani
فلسفهٔ قربانی و لزوم دفاع از حق.pdf
5.89M
🔰خطبهٔ عید سعید قربان
🔸فلسفهٔ قربانی و لزوم دفاع از حق
📝 متن مکتوب سخنرانی
🎙حضرت علامه آیتالله حاج سید محمدحسین حسینی طهرانی (قـدساللـهنـفـسـهالـزکـیـة)
🗓 تاریخ سخنرانی: 1403/12/11
🔉 فایل صوتی سخنرانی:
eitaa.com/allame_tehrani/3692
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
🔰توضیحات:
🔹حکمت تشریع حکم قربانی.
🔹میزان تأثیر ظاهر عمل در ارزش آن.
🔹ارزش یافتن عمل بهواسطۀ جنبۀ باطنی و الهی آن.
🔹معنای عید.
🔹علّت جعل عید فطر بهعنوان عید.
🔹علّت جعل عید قربان بهعنوان عید.
🔹لزوم حسن ظنّ به خدا در حج.
🔹قربانی حج به عوض فدا کردن و قربانینمودن نفس خود.
🔹عید گرفتن عید قربان بهسبب حصول حالات تجرّدی حج.
🔹علّت جعل عید غدیر بهعنوان عید.
🔹خطر انحطاط از اعیاد حقیقی به اعیاد اعتباری و موهومی.
🔹تنافی سلطۀ کفار بر مؤمنین با محوریّت توحید در اسلام.
🔹وجوب هجرت از دارالکفر به دارالإسلام.
🔹لزوم دفاع و حمایت از حق.
🔹آثار سوء بیتفاوتی و عدم دفاع از حق.
🔹حکایت کنارهگیری سعد بن وقّاص از دفاع و حمایت از حقّانیّت امیرالمؤمنین علیهالسّلام.
🔹محاجّۀ معاویه و سعد وقّاص.
🔹استشهاد سعد وقّاص به فضائل خاصّۀ امیرالمؤمنین.
🔹احتجاج معاویه علیه کنارهگیری سعد وقّاص از یاری امیرالمؤمنین با وجود علم به فضائلش.
🔹علّت حرمت شدید و اکید احتیاطکاری بیمورد در دفاع از حق.
🔹اعتراض منتصر عبّاسی به هتک حرمت نمودن پدرش متوکّل نسبت به اهلبیت علیهمالسّلام.
🔹حفظ اعتدال و انقیاد تام نسبت به ولایت در مکتب تشیّع.
🆔 @allame_tehrani
🔰حکمت تشریع حکم قربانی
قال الله الحکیم فی کتابِه الکریم:
﴿لَنيَنَالَ ٱللَهَ لُحُومُهَا وَ لَا دِمَآؤُهَا وَلَـٰكِن يَنَالُهُ ٱلتَّقۡوَىٰ مِنكُمۡ﴾؛(1)
«گوسفندان، شتران و گاوهایی که در هرجا (در منا یا در مکّه و یا سایر اماکن) قربانی میکنید، نه گوشتهای آنها به خدا میرسد و نه خونهای آنها؛ ولیکن تقوایی که از ذبح آنها و نحر آنها نصیب شما میشود، آن به خدا میرسد.»
﴿يَنَالُهُ﴾ یعنی: تقوایی که مُکتسَب از نحر و ذبح این حیوانات است، به خدا میرسد. این آیۀ قرآن است!
﴿إِنَّهُۥ لَقَوۡلٞ فَصۡلٞ * وَ مَا هُوَ بِٱلۡهَزۡلِ﴾؛(2) «قرآن کتاب فاصل است (یعنی مُتقَن و محکم و کلام قاطع و برّنده است) * و شوخی و مزاح هم نیست و قرآن براساس تسامح با انسان صحبت نمیکند.»
این آیه میرساند که تمام این قربانیهایی که در دنیا میشود و به آن امر شده است، گرچه طبعاً فوایدی دارد که رسیدگی به ضعفا و فقرا و مستمندان است، رسیدگی به مردم مستحق است، اطعام است، ولیمه است، إشباع مؤمنین است، و خدا اطعامِ طعام را دوست دارد، و همۀ اینها براساس خود محفوظ است؛ ولی جان و روح و سرّ این قربانی، آن پاکی و طهارتی است که انسان در اثر این عمل کسب میکند؛ یعنی انسان در اثر قربانی کسب طهارت میکند، و این به درد انسان میخورد. خود قربانی و اطعام و ریختن خون این حیوان، و گوشت و پوست را در راه خدا دادن، همۀ اینها برای این عالم است و چیزی آنجا نمیرود؛ ولیکن روح و نتیجۀ این کار که آن تقوای مُکتسِبۀ از این کار است، بهسوی خدا میرود، اصلاً بهسوی خدا میرود و به خدا میرسد! خدا چیست که چیزی به خدا برسد؟!
﴿إِلَيۡهِ يَصۡعَدُ ٱلۡكَلِمُ ٱلطَّيِّبُ وَ ٱلۡعَمَلُ ٱلصَّالِحُ يَرۡفَعُهُ﴾؛(3)
«عمل صالحی که انسان انجام میدهد ـ هرچه میخواهد باشد ـ در نفس انسان ایجاد یک روح و یک پدیدۀ نفسی و یک حال بقاء و تجرّد و یک حادثۀ روحانی میکند که آن بهسوی خدا میرود.»
﴿إِلَيۡهِ يَصۡعَدُ﴾؛ «بهسوی خدا بالا میرود.» چه چیزی؟ ﴿ٱلۡكَلِمُ ٱلطَّيِّبُ﴾؛ آن چیزی که موجب بلند شدن کلمۀ طیّب و حرکت آن بهسوی خدا میشود، عمل صالح است. پس قربانی عمل صالح است و این قربانی موجب تقوا میشود، که آن تقوا بهسوی خدا بالا میرود؛ پس انسان باید دنبال تقوا برود. البتّه این مسئله اختصاصی به قربانی ندارد؛ بلکه از روی آیۀ ﴿إِلَيۡهِ يَصۡعَدُ ٱلۡكَلِمُ ٱلطَّيِّبُ﴾، با تنقیح مناط کلّی از همین آیۀ ﴿لَنيَنَالَ ٱللَهَ لُحُومُهَا وَ لَا دِمَآؤُهَا﴾، میتوان استفاده کرد که هر عملی انسان در دنیا انجام میدهد، یک پیکر و ظاهری دارد و یک جان و روحی دارد؛ ظاهرش در اینجا میماند و روحش برای انسان باقی میماند. آنوقت باید حساب کنیم که چه اندازه این عمل برای انسان روح ایجاد کرده است که بر این اساس، آن عمل دارای ارزش است؛ و اینجا دیگر مَفرَق طُرُق است.
📚 مبانی اخلاق در آیات و روایات، ج۲، ص۱۱۵
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
۱- سورهٔ حج (٢٢)، آیهٔ ٣٧.
۲- سورهٔ طارق (٨٦)، آیهٔ ١٣ و ١٤.
۳- سورهٔ فاطر (٣٥)، آیه ١٠.
🆔 @allame_tehrani
🔸میزان تأثیر ظاهر عمل در ارزش آن
بعضیها میگویند:
هرچه عمل در دنیا بزرگ و چشمگیر باشد و ظاهر و ابّهت و جلالتش بیشتر باشد، آن عمل بهتر است. ما چهکار داریم که باطنش چیست؟!
امّا بعضی میگویند:
این عمل ظاهر، براساس پدید آوردن آن ملکوت و جان برای انسان است؛ اگر این اثر در آن قوی باشد، قیمت دارد و الّا قیمت ندارد.
قرآن هم اینطور میگوید.
مردم دنیا غالباً چشمشان به ظاهر است و هر کسی کارهایی بکند که چشمگیر باشد، ظاهر باشد، زیاد سر و صدا داشته باشد و بوق و انتشارات در آن زیاد باشد، دنبالش میروند؛ چون بهطور کلّی، طرز تفکّر و سطح اندیشۀ عامّه، کوتاه است! اینها در یک حدود خیلی خیلی نازلی تأمّل و تفکّر میکنند و بهطور کلّی میتوان گفت: «احساسات بر عقول آنها غالب است و مشاهدات بر اندیشههای آنها غالب است!»
بنابراین اگر کسی کارهای خیلی چشمگیری کند، مثلاً مسجدی بسازد، بیمارستانی بسازد، طبع کتب دینی و از این کارها بکند، ولو خیلی خیلی مهم باشد، در نزد اینها خیلی دارای ارزش است؛ ولی حساب نمیکنند که این کارها بر چه اساسی بوده است. قرآن و این آیاتی که برای شما خوانده شد و سایر آیات و اصلاً بنای فلسفۀ اسلام بر این نیست و میگوید: «آن عملی برای انسان قیمت دارد که ایجاد روح کند، و هرچه این عمل در ایجاد آن پدیدۀ روحی قویتر باشد، بهتر است.»
📚 مبانی اخلاق در آیات و روایات، ج۲، ص۱۱۷
🆔 @allame_tehrani
💫 ارزش یافتن عمل بهواسطۀ جنبۀ باطنی و الهی آن
... بنابراین اگر انسان عملی در دنیا انجام بدهد که این عمل خیلی چشمگیر باشد، ولیکن از روی تقوا نباشد، از روی خواست خدا نباشد، برای رضای خدا نباشد، در آن شائبۀ خودنمایی باشد، خودپسندی باشد، آوازه باشد، صیت باشد، حسّ تقدّم باشد و حسّ تفاخر باشد؛ اینها به درد خدا نمیخورد و برای دنیا است. ﴿إنَّمَا ٱلۡحَيَوٰةُ ٱلدُّنۡيَا لَعِبٌ وَ لَهۡوٌ وَ زِينَةٌ وَ تَفَاخُرُۢ بَيۡنَكُمۡ﴾؛(1) اینها به درد خدا نمیخورد، و بهسوی خدا هم بالا نمیرود.
﴿مَا عِندَكُمۡ يَنفَدُ وَ مَا عِندَ ٱللَهِ بَاقٖ﴾؛(2) «آنچه پیش شما است دستخوش زوال و نیستی واقع میشود، امّا آنچه پیش خدا است باقی میماند.»
﴿آنچه پیش شما است﴾ یعنی: برای شئون شما است، برای شئون دنیوی است، برای زیادی دنیا و اعتبار و ثروت است، برای اندیشههای مادّی و شخصیّتطلبی و زیاد کردن آبرو است؛ و خلاصه آن چیزهایی که انسان در دنیا از نقطهنظر دنیوی به آن اتّکا دارد، اینها همه برای شما است و اینجا میماند و با شما نمیرود.
﴿آنچه پیش خدا است باقی میماند﴾، نه یعنی آنچه خدا در روز ازل پیش خودش خلق کرده است باقی میماند، آن که مسلّم است؛ چون آن اسماء و صفات برای خدا است، و چه قرآن بگوید باقی میماند یا نگوید باقی میماند، برای خدا است. ﴿مَا عِندَ ٱللَهِ﴾ یعنی: آنچه از اعمال برای شما حاصل میشود که لِلّه است، آن باقی میماند؛ آن پدیدۀ فکری و آن حادثۀ روحی و آن طلیعۀ ملکوتی و آن حال خوش و آن اندیشۀ صحیح و آن عقیدۀ پاک و آن صفات و ملکات خوب، آنها باقی میمانند و بعد از اینکه انسان از دنیا میرود باز هم آنها با انسان هست، چون پدیدۀ [مادی] نیست.
شما این نمازی که خواندید، یک عمل ظاهری بود؛ وضو گرفتید، رو به قبله ایستادید و نمازی هم بجا آوردید، تمام اینها عمل ظاهری بود؛ امّا باطنی داشت و باطنش این بود که عمل را برای خدا انجام دادید، غرضی از این عمل نداشتید، با این عمل نمیخواستید خودنمایی کنید و در این حالِ نماز توجّه به خدا داشتید و با خدا صحبت میکردید. باطن نماز آن حال خوشی بود که شما در حال نماز و دعا بهدست آوردید، و این باقی میماند، چون این مادّی نیست. این عمل مادّی وضو و نماز، مقدّمۀ پیدایش آن عمل معنوی است، و هرچه آن را بیشتر پدید بیاورید قویتر است. لذا عملی برای انسان بهتر است که مقرِّبتر باشد؛ مقرِّبتر باشد یعنی برای خدا باشد؛ برای خدا باشد یعنی حرکت و تحرّکش برای ایجاد آن پدیدۀ روحی بیشتر باشد. این مناط کلّی است که قرآن مجید به دست ما میدهد.
📚 مبانی اخلاق در آیات و روایات، ج۲، ص۱۱۸
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
۱- سورهٔ حدید (٥٧)، آیهٔ ٢٠. سرّالفتوح، ص٢٨، تعلیقهٔ ٢: «بدانید که زندگانى دنیا به ترتیب زمان، به بازى و بیهودهگرى و خودنمایى و فخرفروشى [و زیادهطلبى در اموال و اولاد] سپرى مىشود.»
۲- سورهٔ نحل (١٦)، آیهٔ ٩٦.
🆔 @allame_tehrani
🌷معنای عید
امروز روز عید قربان است؛ یعنی مردم باید این روز را عید بگیرند. عید یعنی چه؟ عید یعنی روزی که انسان شیرینی بخورد و شکلات بخورد و بستنی بخورد و دست بزند؟ و یا اینکه مثل سابق که در روز عید نوروز، حاجی نوروز در کوچهها راه میافتاد، انسان هم یک دایره و دمبکی بردارد و بزند؟! و یا اینکه چراغی آویزان کند و قالیچهای ببندد؟ نهخیر، اگر ما معنای عید را اینطور بفهمیم، اشتباه فهمیدهایم. اینکه اگر ما وقتی به نام عید فکر میکنیم این مظاهر را در ذهن خود متمثّل میکنیم، شاید ناشی از تربیتهای غلطی باشد که ما را در زمانهای اخیر بدون اختیار در آن مسیر سوق دادهاند، ولی این معنای عید نیست؛ معنای عید آن روزی است که انسان بما هو انسان ـ نه انسان بما هو حیوان، نه انسان بما هو جنسٌ أعم، نه انسان بما هو نامی، بلکه انسان بما هو انسان، و انسان بما هو ناطق ـ به بهرهای برسد که برای او ایجاد فرح و سرور کند، او را پاک کند، تطهیر کند، تهذیب کند، طاهر کند و به خدا نزدیک کند؛ این برای او عید است.
📚 مبانی اخلاق در آیات و روایات، ج۲، ص۱۱۹
🆔 @allame_tehrani
🔸علّت جعل عید قربان بهعنوان عید
... عید اسلام همچنین عیدی است، عید فطر است، عید قربان است! همۀ مردم از نقاط مختلف حرکت میکنند و به منا میروند و امروز قربانی میکنند؛ هر کس در شهر و وطن خود یک درجه و مقداری از تعلّقات به زن و بچّه و کسب و کار و تجارت دارد و در اثر این سفر از همۀ آن تعلّقات دست برمیدارد و سر و پای برهنه به سراغ خدا میرود و میگوید: «لَبّیکَ اللهمّ لَبّیک!» زنها که بهترین نقطۀ بدنشان همان صورتشان است، باید آن را باز بگذارند(۱) و پایشان را هم برهنه کنند،(۲) و این در آنجا شرافتی نیست و نباید کسی به کسی شرافتی بفروشد! و در مقابل، مردها هم که بهترین نقطۀ شرفشان سرشان است و به تاج و عِمامه و کلاه و سایر چیزها مُکلَّل میکنند و از سرما و گرما حفظ میکنند، آنها هم شاه باشند یا وزیر باشند فرقی نمیکند و باید سر برهنه(۳) و پا برهنه(۴) بشوند و بگویند: «اللهمّ لَبّیک!» اگر مردی چیزی سرش بگذارد گناه کرده است، و اگر زنی روی خودش را بپوشاند گناه کرده است!
همه باید آنجا بروند و بعد دور آن خانۀ خدا بگردند: ﴿وَلۡيَطَّوَّفُواْ بِٱلۡبَيۡتِ ٱلۡعَتِيقِ﴾(۵)، ﴿لِّيَشۡهَدُواْ مَنَٰفِعَ لَهُمۡ﴾(۶)، تا تماشا کنند و ببینند که چه خبرها است! دنیا تنها مادّه نیست، دنیا تنها خوردن و اطفای شهوت نیست، دنیا تنها گذراندن نیست، بلکه همۀ این گذراندنها برای ایجاد یک شیء ثابت است: ﴿مَا عِندَكُمۡ يَنفَدُ وَ مَا عِندَ ٱللَهِ بَاقٖ﴾.(۷)
پس این سفر مکّه، خواهی نخواهی برای انسان ایجاد تجرّد میکند. امروزه هم که آسانترین سفرها است، باز مشکلترین سفرها است! سفر مکّه مشکل است و هر کس به مکّه رفته است، دیده است که مشکل است. امروزه ولو نسبت به سابق، آسانترین سفرها شده است، ولی در عین حال مشکل است و باید هم مشکل باشد. خداوند این سفر را اینطور قرار داده است تا مردم به مشکلات برخورد کنند و قدر این سفر را بدانند. امیرالمؤمنین علیهالسّلام در نهجالبلاغه در آن خطبۀ قاصعه میفرماید:
خداوند اگر میخواست خانۀ خود را در همان سرزمینهای سبز و خوش آب و خوش علف قرار میداد، که اگر اینطور بود، مردم آنجا را تفرّجگاه و تنزّلگاه خود قرار میدادند؛ ولی خانۀ خود را در جایی گرم در وسط کوههای صَلب که از شدّت آفتاب، رنگ سنگها سیاه شده است، قرار داده است. و مردم از هر جای دنیا که باشند (شاه باشند یا وزیر باشند، بزرگ باشند یا کوچک باشند) باید روی آن سنگها پا برهنه بروند و دور خانۀ خدا بگردند، و هیچ چارهای هم ندارند!(۸)
برای اینکه: ﴿إِلَيۡهِ يَصۡعَدُ ٱلۡكَلِمُ ٱلطَّيِّبُ﴾(۹)، آنجا برای انسان کلمۀ طیّب پیدا بشود و آنجا انسان بار خودش را سبک کند و خود را از وزر و آلودگی بیرون بیاورد، و آنجا مشاهدۀ منافع کند. منافع نه یعنی مال و تجارت، چون مال و تجارت در دنیا بسیار است؛ منافع یعنی آن منافعی که بنیانگذار اسلام، حضرت ابراهیم برای خود قرار داد و بهدست آورد، آن منافعی که حضرت اسحاق و حضرت یعقوب و حضرت اسماعیل بهدست آوردند، آن حالات خوشی که آنها در مسجد خَیف بهدست آوردند، آن وقوفی که آنها در عرفات کردند.
📚 مبانی اخلاق در آیات و روایات، ج۲، ص۱۲۱
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
۱- وسائل الشّیعة، ج١٢، ص٤٩٣.
۲- همان، ص٥٠٠.
۳- همان، ص٥٠٥.
۴- همان، ص٥٠٠.
۵- سورهٔ حج (٢٢)، آیهٔ ٢٩.
۶- سورهٔ حج (٢٢)، آیهٔ ٢٨. امامشناسی، ج٦، ص۲۹:
«تا بدین وسیله منافع دنیوی و اخروی خود را مشاهده کنند و بیابند.»
۷- سورهٔ نحل (١٦)، آیهٔ ٩٦.
۸- نهجالبلاغة (صبحی صالح)، ص٢٩٣، خطبهٔ ١٩١.
۹- سورهٔ فاطر (٣٥)، آیهٔ ١٠.
🆔 @allame_tehrani
🔴 لزوم حسن ظنّ به خدا در حج
... لذا در روایت داریم:
اگر کسی بعد از اینکه حرکت کرد و دور آن سنگهای صلب طواف کرد و بعد از اینکه بین آن دو کوه، سعی کرد و بعد در روز عرفه در عرفات حاضر شد و وقوف کرد و نزدیک غروب آفتاب دعا کرد، آنوقت این شخص گمان کند که گناهان او آمرزیده نشده است، «لایلومَنَّ إلّا نَفسَه!(۱) فقط باید خودش را ملامت بکند!»(۲)
که عجب مرد شقیای است که از خانۀ خودش به آنجا رفته است و این کارها را برای خدا کرده است و از ظهر تا غروب هم در عرفات برای خدا وقوف کرده است، امّا باز او تردید دارد که آیا خدا گناهانش را آمرزیده است یا نیامرزیده است! پس این به خاطر شقاوت خودش است؛ چرا انسان به خدا اینقدر سوء ظن داشته باشد؟! چرا انسان بر خدا اینقدر سختگیر باشد؟!
خدا در را باز کرده است و میگوید: بفرما!
ـ نهخیر، خدایا من قابل نیستم، تو من را راه نمیدهی!
ـ آقا چشمت را باز کن؛ مگر کور هستی؟! ببین در باز است، بفرما!
ـ نهخیر، این در برای من باز نیست!
ـ به خدا، به حضرت عبّاس، برای تو باز کردم!
میگوید: خدایا، قسم تو قبول نیست!
ـ آقا در باز است، بیا!
میگوید: نهخیر، بنده قابل نیستم!
«فلایلومَنَّ إلّا نَفسَه!» معنایش این است: تو که قابل نیستی پس برو! یعنی او اینقدر در دل خودش شک و تردید ایجاد کرده و یأس وارد کرده است که حالا هم که خدا میگوید: آقا، درب بهشت باز است، بفرما در بهشت! باز او قدمش حرکت نمیکند!
یکی از رفقا میگفت:
من یکوقت در خواب، حضرت رسول را در قیامت دیدم که او با داد و فریاد میخواست افرادی را که داشتند در آتش میسوختند، بیرون کند و دست در جهنّم میکرد تا اینها را بیرون بیاورد، ولی آنها حاضر نمیشدند! خیلی عجیب بود! حضرت رسول داد و فریاد میزد: «دستتان را به من بدهید، بیایید شما را بیرون بریزم!» امّا آنها گوش نمیدادند و حاضر نمیشدند!
خواب خیلی صحیحی است! حاضر نمیشدند! جنگهای اسلام، دعوت اسلام، تبلیغات اسلام، فقط برای بیرون ریختن از جهنّم به بهشت است. آنها میگویند: بیایید شما را بیرون بریزیم! ما میگوییم: ما حاضر نمیشویم!
عید قربان همچنین روزی است که همۀ مردم حرکت کردهاند و در عرفات رفته و وقوف کردهاند و شب هم به مشعر آمدهاند و در آنجا جمال و جلال خدا را تماشا کردهاند و امروز هم رمی جِمار و قربانی کردهاند.
📚 مبانی اخلاق در آیات و روایات، ج۲، ص۱۲۳
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
۱- نسخۀ الکافی: فَهُوَ مِن أَعظَمِ النّاسِ وِزراً؛ «پس او گناهش از بزرگترین گناهان مردم است!»
۲- الکافی، ج٤، ص٥٤١، با قدری اختلاف.
🆔 @allame_tehrani
💢 قربانی حج به عوض فدا کردن و قربانینمودن نفس خود
قربانی یعنی خدایا همانطور که حضرت ابراهیم بنیانگذار اسلام، خواست فرزند خود و جان خود را در راه تو قربانی کند و تو برای او فدیه فرستادی (معنای فدیه این است که این گوسفند به عوض او باشد. فدیه: یعنی به جای او. من فدای شما شوم: یعنی شما دارید از دنیا میروید و برای اینکه شما باقی بمانید من بمیرم. فدایت شوم: یعنی اگر تو بخواهی بمیری من فدای تو شوم و من بهجای تو باشم. این گوسفند فدیه است: یعنی به عوض آن قربانی است و حکایت از آن قربانی میکند؛ و گوسفندی هم که ما میکشیم همین است.) ما هم میگوییم: خدایا، ما هم حاضریم بر اینکه جان خود را در راه تو قربانی کنیم؛ امّا الآن به ما دستور ندادی که سرت را ببُر، ما این گوسفند را بهعنوان نمونه و حاکی از جان دادن و فدا کردن قرار میدهیم!
لذا مستحب است انسان گوسفندی که در منا قربانی میکند، گوسفند خیلی خوبی باشد، گوسفند پر قیمت بخرد، کمتر از یک ساله نباشد، شاخش خوب باشد، نر باشد، چاق باشد، سالم باشد، چشمش خوب باشد، چپ نباشد، نابینا و کور نباشد، بدنش بریده نباشد، ناقص نباشد، و انسان خودش آن گوسفندی را که میخرد قربانی کند؛(1) چون نفس قربانی، خود انسان است و انسان باید خودش را قربانی کند. اقلّاً این قربانی را که حکایت از قربانی انسان میکند، انسان به دست خودش آن را قربانی کند و دعا بخواند(2) و قدری نبات شیرین هم در دهان آن گوسفند بگذارد، چون قربانی کار شیرینی است، تلخ که نیست؛ اینها همه معنا دارد! آنوقت انسان که این کارها را کرد، میفهمد که: ﴿لَن يَنَالَ ٱللَهَ لُحُومُهَا وَ لَا دِمَآؤُهَا﴾(3) معنایش چیست!
📚 مبانی اخلاق در آیات و روایات، ج۲، ص۱۲۴
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
۱- وسائل الشّیعة، ج١٤، ص ١٥٠ ـ ١٥٢.
۲- وسائل الشّیعة، ج١٤، ص ١٠٩ ـ ١١١ و ١٢٦.
۳- سورهٔ حج (٢٢)، آیهٔ ٣٧.
🆔 @allame_tehrani
💫 عید گرفتن عید قربان بهسبب حصول حالات تجرّدی حج
... آنوقت امروز برای او عید میشود و میگوید: خدا را شکر! ما عمری در شهر خودمان زندگی کردیم و فکرمان به کسب و کار و تجارت و شخصیّت و به این بود که چرا او به من سلام نکرد، او به من اعتنا نکرد و در فلان مجلس مرا دعوت نکرد؛ مثلاً چرا رباب خانم، ما را در مجلس عروسی دخترش نگفت، با اینکه ما اینهمه برای او زحمت کشیده بودیم! یا چرا آقای فلانی ما را در عقد پسرش نگفت، چرا فلانی من را در آن مجلس نگفت، چرا فلان شخصی که ما هر روز از او جنس میخریم، آن روز که من به او گفتم: مثلاً بیست تومان دستی به من قرض بده، او نداد؟! همۀ فکرهای ما مگر خارج از این است؟! فکرهای بزرگان ما مگر در مورد چیست؟ همین مسائل، در یک سطح عالیتر و بزرگتر! یکی آفتابه میدزد و یکی مثلاً صندوقچۀ طلا و برلیان میدزدد؛ وقتی مناط دزدی باشد، فرقی نمیکند! فکر ما از این کثرات بالاتر نمیرود.
حالا ما رفتیم و حج کردیم و تماشا کردیم که اینها چیست، این مسائل چه بود، واقعاً این کثرات چه بود و چقدر ما را خسته میکرد، چقدر ما را ضعیف میکرد، چقدر ما را کسل میکرد و چقدر ناراحت میکرد! این جاها چه جاهای خوبی و چه زمینهای خوبی است؛ عرفات چه جای خوبی است، مَشعر چه جای خوبی است، منا چه جای خوبی است، اصلاً محلّ طواف کردن چه جای خوبی است! انسان در بیتالله بنشیند و همینطور خانۀ خدا را تماشا کند؛ چقدر خوب است! اینها چیست؟! مسائلی در اینجا هست یا نه؟ آیا در جهان انسانیّت، اینها مسئلهای است یا نه؟ [انسان تازه] میفهمد که مسئله اصلاً این است؛ و بدبخت آن کسانی هستند که این مسائل را کنار گذاشتهاند!
شخصی که شاید حیات هم داشته باشد، یک روز با پسرعمّۀ ما که میخواست به مکّه برود، به منزل ما آمد تا خداحافظی کند. ما او را نمیشناختیم، خودش به ما گفت:
من تمام عمرم را در اروپا و آمریکا و دانشگاهها و خلاصه هرچه بگویید، مصرف کردهام. یک سال یکی از همین رفقای ما به من گفت: «آقا شما همه کار کردهاید، حالا دیگر توبهای بکن و حجّی برو!» گفتیم: علَی الله؛ این سفر را هم برای تماشا میرویم! و این سفر مکّه را بهعنوان تماشا گرفتیم؛ ولی خدا شاهد است که آن لذّتی که من از آن سفر بردم، تا بهحال هیچ لذّتی در دنیا به پای آن لذّت نرسیده است و اصلاً نمیشود با آن قیاس کرد! از آن سفر تا بهحال این سفر یازدهم است، که امسال با پسرعمّهات میخواهم بروم، و هر سال رفتهام!
[اینطور میگوید]: چون قلبِ ماهیّت پیدا کرده است، و این همان تقوا است!
بنابراین ما مسلمانها باید متوجّه این جهت باشیم که اساس زندگی خود را بر تقوا قرار بدهیم و بدانیم که عید، روز جایزه و قبولی است. عید قربان برای کسی قبول است که اعمالش قبول است، عید قربان برای کسی بهتر است که جایزۀ بهتری گرفته باشد، نمرۀ عالیتر گرفته باشد، حال بهتری پیدا کرده باشد، تجرّدش بیشتر شده باشد؛ این برای او عید است، پس باید نماز عید بخواند و شکر خدا را بجا بیاورد، چون این برای او عید است.
📚 مبانی اخلاق در آیات و روایات، ج۲، ص۱۲۵
🆔 @allame_tehrani
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📽 موشنگرافیک
🔰رابطهٔ معنوی شهید چمران و علامه طهرانی
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
💌 نامهٔ عاشقانه عارفانهٔ شهید چمران که پس از 37 سال برای اولین بار منتشر میشود...
▪️سرنوشت همسر لبنانی دکتر چمران بعد از شهادتش چه شد؟
🔹مصطفی میگفت من «شمع»🕯 هستم و تو بعد از من به «شمس»☀️ میرسی...
🔸گفتم منظورت از «شمس» چیه؟ گفت یکی از اولـیـاءالـلـه... من این ولـیِخـدا (مرحوم علامه طهرانی) را در مشهد مقدس پیدا کردم...
📗«رسالهٔ لباللباب» کتابی که سرنوشت غاده را تغییر داد...
🔖 مرحوم علامه طهرانی (قدس سره):
شهید چمران از اَبرار و مخلَصین بود. من هیچوقت او را ندیدم، اما با شنیدن اسمش با روحش به پرواز میرفتم.
🆔 @allame_tehrani
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💫 رمز موفقیت شهید دکتر چمران چه بود که بدون استاد، راه خدا را طی کرد و جزو اَبرار و مخلَصین شد؟
🎙استاد وکیلی (حفظهالله)
🔅این شهید حجتی است بر همهٔ جوانان در عصر جدید
❎ سیروسلوک صرفاً کنج مسجد نشستن نیست بلکه انجام وظیفه است؛ حال این وظیفه جهاد شبانهروزی در میدان جنگ باشد یا کمک به فقرا یا کنج خانه خدمت به مادری مریض و از پا افتاده...
🆔 @allame_tehrani
🔷اشارهای دربارۀ روز ولادت امام هادی (علیهالسلام)🔷
✅ طبق قول أصحّ، ولادت امام هادی (علیهالسلام) دوّم رجب است
💐 بسیاری از علماء، میلاد آن حضرت را در ماه رجب ذکر کردهاند. و دعایی که شیخ طوسی و سید ابن طاووس از حضرت بقیةالله (أرواحنا فداه) در روزهای رجب نقل کردهاند، صراحت بر این مطلب دارد.
💐 در مورد روز آن، دوم، سوم، پنجم، سیزدهم و نیمۀ ماه در مصادر آمده است. عیّاشی صاحب تفسیر و کفعمی، میلاد آن حضرت را در دوم رجب دانستهاند.
💐 مرحوم علّامه طهرانی (قدّس سرّه) نیز دوم رجب را قابل اعتمادتر میدانستند و مجلس میلاد امام هادی علیهالسلام را در روز دوم و شهادت آن حضرت را در سوم رجب برگزار میکردند.
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
مرحوم علامه طهرانی میفرمودند:
در تاریخ ولادت امام هادی علیهالسلام اقوالی است که قویترین آنها قول به ولادت آن حضرت در ماه رجب است نه پانزدهم ذیالحجة و دعای "اَللّهُمَّ اِنّی اَسئَلُکَ بِالْمَوْلُودَیْنِ فی رَجَبٍ مُحَمَّدِ بْنِ عَلیٍّ الثانی وَ ابْنِهِ عَلِیِّ بْنِ مُحَمَّدٍ الْمُنْتَجَبِ وَ اَتَقَرَّبُ بِهِما اِلَیْکَ خَیْرَ الْقُرَبِ..." که از دعاهای معروف ماه رجب و از ناحیهٔ مقدسهٔ امام زمان علیهالسلام بوده بر آن تصریح دارد و چون این دعا دارای مدارک قوی و مورد وثوق بزرگان بوده، به دست میآوریم میلاد امام هادی علیهالسلام در ماه رجب المرجّب واقع شده است و اگرچه در روز آن هم اختلاف است ولی ولادت آن حضرت نزد ما در روز دوم ماه رجب است.
💬 به نقل از یکی از شاگردان
🆔 @allame_tehrani
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌻 چمرانِ عاشق...
🎙استاد وکیلی (حفظهالله)
🆔 @allame_tehrani
🇮🇷 مشارکت حداکثری
🗳 تأکید بر شرکت در انتخابات
مرحوم علامه طهرانی به شاگردانشان میفرمودند:
در مسائل اجتماعی در هر کاری که به نوعی تقویت اسلام و حکومت اسلام و تأیید نظام ولایت فقیه است باید شرکت کرد. و خودشان نیز در این موارد حضور مییافتند، اعم از انتخابات یا راهپیمایی یا نماز جمعه یا دیگر اجتماعاتی که تأیید اصل نظام بود، ولی به شرکت در اجتماعاتی که از طرف حزب یا گروه سیاسی خاصی تشکیل میشد ترغیب نمیفرمودند، مگر اینکه محرز میشد که این اجتماع مورد تأیید و نظر ولیّفقیه و در مسیر تقویت حکومت اسلام است.
📚 نورمجرد، ج۳، ص۲۱۶
🆔 @allame_tehrani
✅ شرکت در انتخابات، مصداق پشتیبانی از نظام اسلامی است
مرحوم علامه طهرانی میفرمودند:
شرکت در انتخابات مصداق پشتیبانی از نظام اسلامی است و آمار شرکتکنندگان نشانهٔ تعداد افرادی است که به این حکومت اهتمام داشته و مدافع آن میباشند.
روى همین جهت در زمان حکومت طاغوت در انتخابات مطلقاً شرکت نمىکردند و میفرمودند: تا قبل از روز جمهورى اسلامى، هیچ گاه صندوق رأى را نیز ندیده بودم. ولى از آن روز به بعد در همۀ رأىگیریها شرکت کردند.
... تا آخر عمر شریفشان در همۀ رأىگیرىها به شکل منظّم و با اهتمام شرکت میکردند و در خدمتشان به یکى از صندوقهاى أخذ رأى که نزدیک منزل بود مىرفتیم و برگۀ رأى را به صندوق مىانداختند.
نسبت به انتخاب اشخاص براى مجلس یا ریاست جمهورى یا خبرگان بسیار حسّاس و دقیق بودند و شرائط سختى را براى افرادى که در این مناصب وارد مىشدند معتقد بودند.
📚 نورمجرد، ج۳، ص۲۲۰
🆔 @allame_tehrani
🇮🇷 وظائف مؤمن در قبال انتخابات
مرحوم علامه طهرانی میفرمودند:
اگر کسى را که واجد صلاحیّت است شناختید یا از میان چند نفر واجد صلاحیّت، أصلح را تشخیص دادید، نام او را بنویسید، و على أىّ حالٍ اصل شرکت در انتخابات را ترک نکنید. رأى دادن یک وظیفه است و انتخاب أصلح وظیفهٔ دیگرى.
📚 نورمجرد، ج۳، ص۲۲۱
🆔 @allame_tehrani
🔴 لزوم احراز صلاحیت شخص برای رأی دادن به او
💢 انسان باید پاسخگوی انتخاب شخص غیرصالح باشد
مرحوم علامه طهرانی میفرمودند:
در رأى دادن باید انسان احراز کند که شخص صلاحیّت تصدّى یک امر ولائى را داشته و قابلیّت آن را داراست و مراتب و درجات عالى تقوا و علم و درایت و کاردانى در وى موجود است. (و البتّه شرائط علمى و عملى در مورد هر کدام از مجلس خبرگان و مجلس شورا و ریاست جمهورى را متفاوت دانسته و در مورد هر کدام نظراتى خاصّ داشتند.)
میفرمودند: اگر نتوانستید احراز کنید حقّ ندارید کسى را در برگۀ رأى مشخّص نمائید و اگر کسى را انتخاب کردید و بعداً معلوم شد آن شخص صلاحیّت کافى نداشته، مسؤولیّت أعمال سیّئهٔ آن شخص دامنگیر شما هم خواهد بود و در آخرت باید پاسخگو باشید. لذا باید دقّت بسیار زیادى در این امر نمود، ولى در هر صورت، شرکت در اصل رأىگیرى که تأیید حکومت اسلامى است لازم مىباشد.
📚 نورمجرد، ج۳، ص۲۲۱
🆔 @allame_tehrani
🌷فروش ویژهٔ عید قربان تا عید غدیر🌷
📚 کتب مرحوم علامه طهرانی (قدسسره)
📚 کتب حضرت آیةالله حسینی طهرانی (حفظهالله)
📚 کتب استاد واسطی، استاد وکیلی، استاد نخاولی و...
🎁 با 40% تخفیف
✅ با ثبت کد تخفیف 110
📍در سایت فروشگاه صبح توحید:👇
🌐 towhidshop.org
🆔 @allame_tehrani