eitaa logo
کانال علامه طهرانی
3هزار دنبال‌کننده
1.3هزار عکس
789 ویدیو
190 فایل
❤️عرفان با طعم زندگی❤️ 💎نشر آثار و معارف منتخب و ناب حضرت علامه آیت‌الله حسینی طهرانی (قدس سره) و سایر علما و عرفای بالله💎 ادمین: @Ya_bab_allah پیام ناشناس: daigo.ir/secret/allametehrani کانال خانواده و زندگی الهی: @ezdevaje_elahi
مشاهده در ایتا
دانلود
1_1441478124.pdf
609.3K
📔 ادب حضور (دفتر اول) 💫 اسرار ماه رجب و مراقبات و مناسک آن 🔰 همراه با آداب اعتکاف ✍ استاد محمدتقی فیاض‌بخش 🆔 @allame_tehrani
مرده شب بی عار روز.mp3
1.26M
⭕️ پرهيز از پُر خوابى 🔻یکی از مبغوض‌ترین افراد نزد خداوند 🎙استاد رضایی تهرانی ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ▪️امام باقر علیه‌السلام: قالَ موسى علیه‌السلام: أيُّ عِــبــادِكَ أبــغَــضُ إلَــيــكَ؟ قالَ جل‌جلاله: جِـيـفَـةٌ بـالـلَّـيـل، بَـطّـالٌ بـالـنَّـهـارِ. حضرت موسى عليه‌السلام [به خداوند متعال] عرض كرد: كدام بنده‌ات نزد تو منفورتر است؟ خدای متعال فرمود: مردارِ شب و بی‌كارِ روز. @ostad_rezaei_tehrani 🆔 @allame_tehrani
تقویت اراده.mp3
735.4K
♻️ راه تقویت اراده چیست؟ 🎙استاد رضایی تهرانی 🔸نکته‌ای تجربی در مورد تقویت اراده 🔸ارتباط‌هایی که اراده را تضعیف می‌کند 🔸مطالعاتی که تأثیر در تقویت اراده دارد 🔸اذکاری که برای تقویت اراده تأثیر دارد @ostad_rezaei_tehrani 🆔 @allame_tehrani
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✨🌷بابرکت‌ترین مولود🌷✨ 🔆 کلام امام رضا دربارهٔ حضرت جواد الائمه علیهم‌السلام لَمْ یُولَدْ فِی الْإِسلَامِ مِثلُهُ مَولُودٌ أَعظَمُ بَرَکَةً عَلَیٰ شِیعَتِنَا مِنهُ. در اسلام هیچ مولودی بابرکت‌تر از او برای شیعیان ما متولد نشده است. 📚کافی، ج۶، ص۳۶۱ 🆔 @allame_tehrani
💐 ولادت با سعادت حضرت جواد الائمّه امام محمّد تقی علیه‌السلام مبارک باد. ـــــــــــــــــــــــــــــــــــ ▪️امام جواد علیه‌السلام: الْقَصدُ اِلَی اللّٰهِ تَعالَی بِالْقُلُوبِ أَبلَغُ مِن إِتعابِ الْجَوارِحِ بِالْأَعمالِ. تأثیر قصد به سوی خدا با قلب‌ها برای رساندن انسان، از به زحمت انداختن اعضاء و جوارح با اعمال بیشتر است. 📚بحارالأنوار، ج۷۵، ص۳۶۴ @Nooremojarrad_com 🆔 @allame_tehrani
🔰 🌷مـراسـم جـشـن ولادت حضرت امام جواد علیه‌السلام🌷 📍از طریق: صفحه نور مجرد در آپارات ⏰ زمان: چـهـارشـنـبـه ۱۰ رجـب المـرجـب، حـدود سـاعـت ۶:۴۵ صـبـح 💠 مکان: از بــیــت حـضـرت آیـت‌اللـه حـسـیـنـی طـهـرانـی مد‌ظله‌العالی @Nooremojarrad_com 🆔 @allame_tehrani
توضیحاتی دربارۀ حرز امام جواد علیه‌السّلام.pdf
1.84M
📥تـوضـیـحـاتـی دربـارهٔ حـرز امـام جواد علیه‌السلام 🌺 به مناسبت ایـام ولادت با سعادت حضرت جوادالائمه علیه‌السّلام ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ⚡️هر آنچه لازم است دربارۀ حرز امام جواد علیه‌السّلام بدانیم: ▫️فواید این حرز برای صاحبش چیست؟ ▫️نگهداری حرز امام جواد علیه‌السّلام چه آدابی دارد؟ ▫️فرق بین حرز صغیر و کبیر چیست؟ ▫️برای سفارش حرز امام جواد علیه‌السّلام گفتن نام شخص و پدر یا مادر لازم است؟ ▫️آیا حتماً باید این حرز بر روی پوست آهو و داخل محفظۀ‌ نقره‌ باشد؟ 📦 فروش ویژه با ارسال رایگان به سراسر کشور (+ اطلاعات بیشتر و مشاهدهٔ سایر محصولات فرهنگی):👇 B2n.ir/towhidshop_herz towhidshop.org ـــــــــــــــــــــــــــــــــــ 🔰خواص حرز امام جواد علیه‌السلام (گزیده‌ای از پرسش‌ها و پاسخ‌های آیت‌الله بهجت در رابطه با خواص حرز امام جواد علیه‌السلام + فیلم):👇 https://bahjat.ir/fa/content/10684 🔰حرز امام جواد علیه‌السلام (خواص، فواید و طریقهٔ استفاده):👇 https://b2n.ir/esmeazam_herz 🔰 80 خاصیت و اثر بی‌نظیر حرز امام جواد علیه‌السلام:👇 https://almotahaar.ir/read/80-asr-herz-emam-javad 🔰حرز امام جواد علیه‌السلام (0تا100 دربارهٔ این حرز مبارک + 80 خاصیت و اثر):👇 https://sharafonline.ir/blog/amulet-imam-javad/ 📹 کلیپ تصویری توضیحاتی دربارهٔ حرز امام جواد علیه‌السلام:👇 https://eitaa.com/ezdevaje_elahi/1568 @ostad_vakili www.Towhid.org 🆔 @allame_tehrani
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📿 عبادات ماه رجب المرجب 🎙حضرت آیت‌الله حاج سید محمدصادق حسینی طهرانی (حفظه‌الله‌تعالی) @ostad_vakili www.towhid.org 🔰اذکار ماه عزیزِ رجب 🆔 @allame_tehrani
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🦋 طالب جانان 🔥 دست از طلب ندارم تا کامِ من برآید یا تن رسد به جانان یا جان ز تن برآید 🎙حضرت آیت‌الله حاج سید محمدصادق حسینی طهرانی (حفظه‌الله‌تعالی) @jazbeh_eshgh 🆔 @allame_tehrani
📿 ذکر و ورد ✅ ضرورت ذکر و توجه قلبی به خداوند در سیر و سلوک بارى، مـحـبّـت اکسیرى است که مس وجود آدمى را زر مى‌نماید و جان انسان در آتش آن از غیر خدا، خالص و طاهر مى‌شود و أعمال و منشآت نفس نیز به تبع آن، خالص از هر عیب و نقصى مى‌شود؛ چرا که الإناءُ یَتَرشّحُ بِما فیه. أمّا حضرت علّامه والد همچون مرحوم حدّاد رضوان الله تعالى علیهما، عشق و جذبه را به تنهایى براى طىّ طریق کمال کافى ندانسته، بر لزوم و ضرورت ذکر و توجّه قلبى و لسانى به أسماء و صفات حضرت حقّ تأکیدى تامّ داشتند؛ زیرا که ذکر است که عشق را به نهایت مى‌رساند. ناگفته نماند که جایى براى تردید و تأمّل در مشروع بودن أذکار و أوراد، و تأثیر آنها در فعلیّت انسان و رسیدن به کمال نیست. و أهل‌بیت علیهم‌السّلام خود نیز بر آن مواظبت داشته و در تربیت أولاد و أصحاب خود آن را ملحوظ نموده و بدان سفارش مى‌فرمودند. و بدون شکّ، نوع ذکر و تعداد آن آثار خاصّى دارد و لذا در شریعت نیز در موارد مختلف هر ذکرى با عددى خاصّ وارد شده است. 📚نورمجرد، ج۱، ص۴۵۷ 🆔 @allame_tehrani
📿 سفارش نمودن اهل‌بیت علیهم‌السلام اولاد و اصحاب خود را به ذکر ابن القَدّاح از امام صادق علیه‌السّلام روایت می‌کند که حضرت فرمود: کانَ أبى کَثیرَ الذِّکْرِ، لَقَدْ کُنْتُ أَمْشى مَعَهُ وَ إنَّهُ لَیَذْکُرُ اللّٰهَ، وَ ءَاکُلُ مَعَهُ الطَّعامَ وَ إنَّهُ لَیَذْکُرُ اللّٰهَ. وَ لَوْ کَانَ یُحَدِّثُ الْقَوْمَ ما یَشْغَلُهُ ذَلِکَ عَن ذِکْرِ اللّٰهِ، وَ کُنتُ أَرَى لِسانَهُ لاصِقًا بِحَنَکِهِ یَقولُ: لا إلَـٰهَ إلّا اللّٰهُ. وَ کَانَ یَجْمَعُنا فَیَأْمُرُنا بِالذِّکْرِ حَتَّى تَطْلُعَ الشَّمْسُ، وَ کانَ یَأْمُرُ بِالْقِرآءَةِ مَن کانَ یَقْرَأُ مِنّا، وَ مَنْ کانَ لا یَقْرَأُ مِنّا بِالذِّکْرِ. وَ الْبَیْتُ الَّذى یُقْرَأُ فیهِ القُرْءَانُ وَ یُذْکَرُ اللّٰهُ فیهِ تَکْثُرُ بَرَکَتُهُ، وَ تَحْضُرُهُ الْمَلَـٰئِکَةُ، وَ تَهْجُرُهُ الشَّیاطینُ، وَ یُضىءُ لِأهْلِ السَّمآءِ کَما تُضىءُ الْکَواکِبُ لِأَهْلِ الْأَرْضِ؛ وَ الْبَیْتُ الَّذى لَا یُقْرَأُ فیهِ الْقُرْءَانُ وَ لا یُذکَرُ اللّٰهُ فیهِ، تَقِلُّ بَرَکَتُهُ، وَ تَهْجُرُهُ الْمَلـٰئِکَةُ، وَ تَحْضُرُهُ الشَّیاطینُ.(۱) «پدرم بسیار ذکر مى‌گفت؛ من همراه او راه مى‌رفتم و او ذکر مى‌گفت و با او غذا مى‌خوردم و او ذکر مى‌گفت. و اگر با دیگران سخن مى‌گفت و حدیثى برایشان بیان مى‌نمود، این أمر او را از ذکر خدا باز نمى‌داشت، و او را مى‌دیدم که زبانش به سقف دهانش چسبیده و لا إله الّا الله می‌گوید. آن حضرت ما را جمع مى‌نمود و أمر می‌کرد که همگى تا هنگام طلوع آفتاب مشغول ذکر شویم، و هر کدام از ما که مى‌توانست قرآن قراءت کند او را به قراءت قرآن أمر می‌فرمود و هر کس که نمى‌توانست او را به ذکرگفتن أمر می‌نمود. و خانه‌اى که در آن قرآن خوانده شود و ذکر خداوند گفته شود، برکتش فراوان می‌گردد و ملائکه در آن حاضر شده و شیاطین آن خانه را ترک مى‌نمایند، و آن خانه براى أهل آسمان نورافشانى مى‌نماید و مى‌درخشد چنانکه ستارگان براى أهل زمین مى‌درخشند. و خانه‌اى که در آن قرآن خوانده نشود و ذکر خدا بجاى آورده نگردد، برکتش کم شده و ملائکه آن را ترک نموده و شیاطین در آن حاضر مى‌گردند.» 📚 نورمجرد، ج۱، ص۴۵۷ ــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ۱. بحارالأنوار، ج۹۰، باب۱: باب ذکرالله‌تعالی، ص۱۶۱، ح۴۲ 🆔 @allame_tehrani
🔰اقسام ذکر البتّه مخفى نماند که حقیقت ذکر همان توجّه قلبى به حضرت معبود است، و أذکار و أورادى که در قرآن و سنّت آمده و دلالت بر توحید و مراتب متفاوت از آن دارند، بر دو قسم است: قسم أوّل: أذکارى که در آنها إذن عامّ وارد شده و به عنوان دستورالعمل کلّى براى همه بیان گشته و براى عموم در همهٔ درجات و أحوال با رعایت رفق و مدارا و همراه با شوق و رغبت تأثیر مثبت دارد، مانند ذکر تهلیل یا استغفار یا صلوات. و قسم دوّم: أذکارى است که پرداختن و مواظبت بر آن، خصوصاً با عدد خاصّ و همراه أربعین، متوقّف بر إذن خاصّ است. چرا که ذکر با عدد و أربعین داراى آثار و خواصّى است که چه بسا براى شخص مضرّ باشد و او را از ادامه راه و سیر باز دارد، خصوصاً که مراعات رفق و مدارا در این امور ضرورى بوده و تشخیص آن گاهى بسیار مشکل است؛ لذا در این نوع از اذکار، تعیین ذکر و عدد آن، به دست استاد خبیر و آگاه و مطّلع بر نفوس و أذکار و خواصّ آن است. 📚نورمجرد، ج۱، ص۴۵۹ 🆔 @allame_tehrani
🌿آثار خاصّ بعضی از اذکار ⚡️گفتن برخی از اذکار، احتیاج به اذن خاصّ دارد 🔥لزوم مداومت بر ذکر در توحید صدوق از امام صادق علیه‌السّلام از آبائشان از أمیرالمؤمنین علیه‌السّلام روایت می‌کند: رَأَیْتُ الخِضْرَ عَلَیهِ‌السَّلامُ فى الْمَنامِ قَبْلَ بَدْرٍ بِلَیْلَةٍ، فَقُلْتُ لَهُ: عَلِّمْنى شَیْئًا أُنْصَرُ بِهِ عَلَى الْأَعْدآءِ. فقالَ: قُلْ: یا هُوَ، یا مَنْ لا هُوَ إلّا هُوَ. فَلَمّا أَصْبَحتُ قَصَصْتُها عَلى رَسولِ اللّٰهِ صَلَّى اللهُ عَلَیْه وَ ءَالِهِ وَ سَلَّمَ فقالَ لى: یا عَلىُّ عُلِّمْتَ الِاسْمَ الْأَعْظَمَ. فَکانَ عَلَى لِسانى یَوْمَ بَدرٍ. وَ أَنَّ أَمیرَالْمُؤْمِنینَ عَلَیْهِ‌السَّلامُ قَرَأَ قُلْ هُوَ اللَهُ أَحَدٌ، فَلَمّا فَرَغَ قالَ: یَا هُوَ، یا مَنْ لا هُوَ إلّا هُوَ، اغْفِرْ لى وَ انْصُرْنى عَلَى الْقَوْمِ الْکافِرینَ. وَ کانَ عَلىٌّ عَلیهِ‌السَّلامُ یَقولُ ذَلِکَ یَوْمَ صِفّینَ وَ هُوَ یُطارِدُ، فقالَ لَهُ عَمّارُ بْنُ یاسِرٍ: یا أَمیرَالْمُؤْمِنینَ، ما هَذِهِ الْکِنایاتُ؟ قالَ: اسْمُ اللّٰهِ الأَعْظَمُ وَ عِمادُ التَّوْحیدِ لِلَّهِ؛ لا إلَـٰهَ إلّا هُوَ.(۱) ثُمَّ قَرَأَ: شَهِدَ اللّٰهُ أَنَّهُ لَا إِلـٰهَ إلّا هُوَ وَ ءَاخِرَ الْحَشْرِ، ثُمَّ نَزَلَ فَصَلَّى أَرْبَعَ رَکَعاتٍ قَبْلَ الزَّوالِ.(۲) «یک شب قبل از جنگ بدر حضرت خضر علیه‌السّلام را در خواب دیدم و به او گفتم: به من چیزى بیاموز که به واسطهٔ آن در جنگ با دشمنان یارى گردم. گفت: بگو: یا هُوَ، یا مَن لا هُوَ إلّا هُوَ (اى هویّت مطلقه، اى کسى که هیچ هویّتى در عالم نیست مگر هویّت او.) چون صبح نمودم، آن رؤیا را براى رسول خدا صلّى الله علیه و آله و سلّم حکایت کردم، حضرت به من فرمودند: اى على، اسم أعظم به تو تعلیم داده شده است. و آن ذکر در روز غزوهٔ بدر دائماً بر زبان من بود. و أمیرالمؤمنین علیه‌السّلام سورهٔ قُلْ هُوَ اللَّهُ أَحَدٌ را قراءت فرمود و چون فارغ شد گفت: یا هُوَ، یا مَن لا هُوَ إلّا هُوَ؛ مرا مورد مغفرت خود قرار بده و بر گروه کافرین پیروز نما. و أمیرالمؤمنین علیه‌السّلام در روز جنگ صفّین نیز در حال جنگ و نبرد همین کلمات را می‌فرمود. عمّار بن یاسر به حضرت عرض کرد: یا أمیرالمؤمنین، این کنایات و ألفاظ مبهم چیست؟ حضرت فرمود: این ألفاظ، اسم أعظم خداوند است و ستون توحیدِ خداوند است، هیچ معبودى جز او نیست. سپس آن حضرت آیهٔ شریفهٔ شَهِدَ اللَّهُ أَنَّهُ لا إِلهَ إِلَّا هُوَ و آیات آخر سورهٔ حشر را قراءت فرمود، و از مرکب فرود آمد و چهار رکعت نماز پیش از زوال بجاى آورد.» از این روایت شریف استفاده مى‌شود که ذکر مبارک «یا هو» و ذکر «یا مَن لا هو إلّا هو» آثار خاصّ به خود را دارد و کسى که به حقیقت آن متحقّق شود، به مقام و درجهٔ اسم أعظم نائل گردیده است؛ ولى آیا هر کسى می‌تواند به این أذکار بپردازد؟ و آیا به صرف گفتن این ذکر شریف، شخص واجد آثار آن مى‌شود؟ علّامه والد قدّس الله نفسه در یکى از جُنگهاى خطّى خود از علّامه طباطبائى قدّس سرّه نقل مى‌کنند: «ذکر یا هو خیلى ذکر حادّى است، و لذا مشایخ و أساتید أخلاق این ذکر را بسیار با احتیاط و در موارد بسیار نادرى مى‌دهند و با تعداد کم؛ مثلًا ذکر جلاله یا توحید یا لا هو إلّا هو را سه‌هزار مرتبه یا پنج‌هزار مرتبه مى‌دهند ولى ذکر یا هو را پانصد مرتبه یا هفتصد مرتبه مى‌دهند.» بنابراین به مجرّد ترغیب و تحریصى که در شرع و کلمات أولیاى إلهى در پرداختن به ذکر آمده، سالک نمى‌تواند سر خود، دست به ذکر زند؛ چه بسا برخى از أذکار با حال او متناسب نبوده و برایش مضرّ باشد، و چه بسا در بعضى از أحوال و منازل سلوک، صمت و سکوت أولى و أفضل از ذکر لسانى باشد. علّامه والد رضوان الله تعالى علیه به یکى از شاگردان خود دستور صمت داده بودند. آن تلمیذ خدمت ایشان عرض کرد: من چه ذکرى بگویم؟ فرمودند: ذکر شما این است که سکوت کرده و حرف نزنید. نظر شریفشان بر این بود که خواندن ادعیهٔ وارده کم و بیش بلامانع است، ولى مداومت بر برخى از ادعیه را محتاج إذن مى‌دانستند، و انجام برخى از صلوات مستحبّه و أعمال أیّام را نیز خصوصاً اگر با مداومت بوده و یا عمل سنگینى باشد، به نحو عموم ترخیص نمى‌نمودند. أمّا اگر سالکى را تعلیم ذکر مى‌نمودند، بر استمرار و مداومت آن اصرار داشته و ترک آن را در هیچ حالى جایز و روا نمى‌دانستند؛ و اشتغال به مشاغل و شواغل علمى و اجتماعى و غیرهما را مصحّح براى ترک ذکر نمى‌دیدند. ⬇️ ادامــــه (قضیه‌ی یکی از شاگردان ایشان که طبیب جرّاح بود) 📚نورمجرد، ج۱، ۴۵۹ ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ۱. صدر آیهٔ ۱۸، از سورهٔ ۳: آل‌عمران ۲. توحید صدوق، ص۸۹ 🆔 @allame_tehrani
↩️ ادامــــهٔ مــطـلـب قــبـلـی ⬇️ یکى از شاگردان ایشان طبیب جرّاح بود و در زمان جنگ تحمیلى در مرز کشور خدمت می‌کرد. آن طبیب مى‌گفت: تعداد مجروحین گاه آنقدر زیاد است که تا نیمه‌هاى شب در اطاق عمل، پى در پى مشغول درمان و معالجه بوده و در آن زمان نه خواب و خوراک مى‌فهمم، نه نماز و ذکر. به بنده گفت: شما خدمت حضرت علّامه عرض کنید اگر اجازه مى‌دهند مدّتى ذکر را ترک کرده و یا کمتر بگویم. علّامه والد فرمودند: به ایشان بگوئید: هر چقدر کاسه بیاورى همان قدر آش مى‌برى! بنده پیغام را رساندم و ایشان نیز غرض آقا را متوجّه شد و فوراً گفت: چشم، چشم! سیرهٔ تربیتى حضرت آقاى حدّاد نیز بر همین منوال بود. در سفر آخرى که خدمت ایشان مشرّف شدم عرض کردم: حال بنده طورى است که قادر بر ذکر لفظى نیستم. فرمودند: نمى‌شود! به هر حال، ذکر باید گفته شود؛ ذکر غذاى نفس است. 📚نورمجرد، ج۱، ص۴۶۱ 🆔 @allame_tehrani
🔥 اهتمام به ذکر یونسیّه أذكارى كه حضرت علّامه والد به سالكانى كه در حجر تربيت ايشان قرار گرفته و در حوزهٔ عرفانى ايشان مدارج كمال را طىّ مى‌نمودند، تعليم مى‌دادند، همان أذكار و أوراد وارده در قرآن‌كريم و روايات أهل‌بيت عليهم‌السّلام بود. و عموماً بعد از دستور توبه[۱]، سفارش به ذكر تهليل: «لا إلَـٰهَ إلّا اللّٰه» و ذكر يونسيّه: «لا إِلَـٰهَ إلّا أَنتَ سُبْحَـٰنَكَ إِنِّى كُنتُ مِنَ الظَّالِمِينَ»[۲] مى‌كردند. و وقت مطلق اذكار را بين‌الطّلوعين تعيين مى‌فرمودند، مگر تهليل در ماه رجب كه دستور مى‌فرمودند در شب بجا آورده شود. و مى‌فرمودند اگر بين‌الطّلوعين به ذكر موفّق نشديد الأقرب فالأقرب ذكر را بجا آوريد و سعى كنيد به شب نيفتد. نسبت به ذكر يونسيّه عنايت خاصّى داشتند و آن را در حال سجده مطلوب مى‌دانستند. مى‌فرمودند: «سالک بايد در قسمت أوّل ذكر يونسيّه: «لا إِلَـٰهَ إلّا أَنتَ سُبْحَـٰنَكَ»، حضرت پروردگار را در اوج عزّت و قدرت و رفعت لحاظ كرده و نظر به جلال و كبرياى او و تنزّهش از هر عيب و نقصى داشته باشد، و در قسمت دوّم: «إِنِّى كُنتُ مِنَ الظَّالِمِينَ» خود را در حضيض ذلّت و فقر و مسكنت ببيند؛ پس سالک در ذكر يونسيّه يک قوس صعود و يک قوس نزول دارد.» أمّا در قوس صعود، به نحو خطاب و حضور، الوهيّت را منحصر در حضرت حقّ كرده و پشت‌پا بر بساط عالم اعتبار زده و براى هيچ‌چيز جز خدا أصالت قائل نشده، و او را تسبيح گفته و بر فراز قلّهٔ توحيد مى‌ايستد. و أمّا در قوس نزول، از آنجا كه هنوز در قيد و اسارت تعيّن خويش بوده و توحيد او خالص نشده، پس از تسبيح خدا نزول كرده و در مقام عبوديّت قرار گرفته و هر آنچه از كرامات و قرب حضرت دوست از او فوت شده است را ناشى از ظلم و تقصير خود می‌داند كه به سوء اختيار، خود را در سجن عالم طبيعت محبوس كرده است.[۳] 📚 نورمجرد، ج۱، ص۴۶۲ ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ۱- مراد از دستور توبه، دستورى است كه مرحوم سيّد در إقبال و محدّث قمّى در مفاتيح‌الجنان در أعمال يکشنبهٔ أوّل ماه ذى‌القعده از رسول خدا صلّى‌اللـه‌عليه‌وآله‌وسلّم روايت نموده‌اند و طبق نقل مرحوم سيّد اين دستور اختصاص به ماه ذى‌القعده ندارد. محدّث قمّى در بيان كيفيّت آن می‌گويد: غسل كند و وضو بگيرد و چهار ركعت نماز گزارد و در هر ركعت حمد يک‌مرتبه و «قُلْ هُوَ اللّٰهُ أَحَدٌ» سه‌مرتبه و معوَّذتَين يک‌مرتبه، پس استغفار كند هفتادمرتبه، و ختم كند استغفار را به «لا حَولَ وَ لا قُوَّةَ إلّا باللّٰهِ العلىِّ العَظيم». پس بگويد: «يا عزيزُ يا غفّارُ اغفِر لى ذُنوبى و ذُنوبَ جَميعِ المؤمنين و المؤمناتِ فإنّه لايَغفِرُ الذُّنوبَ إلّا أنْتَ». (الإقبال، ج۲، ص۲۰؛ و مفاتيح‌الجنان، ص۲۴۷) ۲. قسمتى از آيهٔ ۸۷، از سورهٔ ۲۱: الأنبيآء. ۳. كلمهٔ شريفهٔ: «سُبْحَانَكَ» در اين ذكر شريف، گرچه مقدّمهٔ اعتراف به اين است كه هر نقص و ظلمى به بنده منسوب است و خداوند از هر جهت منزّه است، ولى شخص ذاكر در هنگام ذكر و تلفّظ به اين كلمهٔ شريفه بايد توجّه به خداوند داشته باشد و جمع بين توحيد و تنزيه كند؛ و لذا در حقيقت تتمّهٔ: «لاَ إلَـٰهَ إلّا أَنتَ» محسوب می‌گردد، و لذا در برخى از أدعيهٔ شريفه مثل دعاى جوشن كبير، تسبيح قبل از تهليل وارد شده است. 🆔 @allame_tehrani