eitaa logo
کانال علامه طهرانی
3هزار دنبال‌کننده
1.3هزار عکس
786 ویدیو
190 فایل
❤️عرفان با طعم زندگی❤️ 💎نشر آثار و معارف منتخب و ناب حضرت علامه آیت‌الله حسینی طهرانی (قدس سره) و سایر علما و عرفای بالله💎 ادمین: @Ya_bab_allah پیام ناشناس: daigo.ir/secret/allametehrani کانال خانواده و زندگی الهی: @ezdevaje_elahi
مشاهده در ایتا
دانلود
👥 رفیقِ سلوکی 🤝 رفیقِ طریق 🌿 رفقای همدل 👥 رفیق است رفیق 💗 محبّت به رفیقِ الهی 💞 پیوند دل‌ها 💐 بدون انتظار پاداش 💓 با عشق برای رفیق 🫂 نقشِ رفیقِ ایمانی 👥 سالِک و رفیقِ راه ❤️ بهترین پیش‌برنده... ✍ حضرت آیت‌الله حاج سید محمدصادق حسینی طهرانی (حفظه‌الله) 🆔 @allame_tehrani
👥 رفیق سلوکی رفیق در کلام بزرگان: «الرفیق ثم الطریق» یعنی «ابتدا رفیق شفیق هم‌سفر پیدا كن و سپس به راه قدم بگذار». فهرست ↓۱- انسان، نماد اُنس ↓۲- گونه‌های ارتباط سالک با دیگران ↓۲.۱- هم‌سفران کیانند؟ ↓۲.۲- ارتباط سالک با غیرسالکان و سالکان ↓۲.۳- نقش هم‌سفران در حلّ مشکلات سالک ↓۳- چند نكته ↓۴- پانویس ✍ آیةالله حاج شیخ علی رضائی تهرانی 📚 کتاب سیر و سلوک (طرحی نو در عرفان عملی شیعی) صفحهٔ 189 تا 201 📍مشاهده از طریق لینک زیر:👇 http://erfanvahekmat.com/e/jK 🆔 @allame_tehrani
🫂 رفیق سلوکی از عناصر پايه در سير و سلوک، رفقاء و إخوان فى‌الله هستند كه با سالک در منازل آخرت و اين راه پر فراز و نشيب مصاحبت و مرافقت دارند و به مقتضاى رُحَمَآءُ بَيْنَهُمْ بار يكديگر را كشيده تا به جوار قرب حضرت پروردگار رسيده و سرخوش از نعيم ولايت نداى الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِى هَدَانَا لِهَـٰذَا سر دهند. فهرست ↓۱- ترغيب به مؤاخات فى الله در روايات ↓۲- سرعت سير و طمأنينه، از آثار اخوّت فى الله ↓۳- رفقاى طريق، دقائق آداب سلوک را به يكديگر مى‌آموزند ↓۴- حقوق و شرائط رفاقت و مؤاخات فى الله ↓۵- صفا و صميميّت و يكرنگى در بين رفقاى طريق ↓۶- رفقاى طريق مانند دانه‌هاى تسبيح هستند و فرقى بين آنها نيست ↓۷- پرهيز از بى‌ادبى و تحقير و حسادت و كينه‌توزى نسبت به رفيق ↓۸- لزوم مواسات و ايثار در طريق إلى الله ↓۹- آثار رفاقت فى الله در سير انسان ↓۱۰- آثار رفاقت فى الله در سير انسان ↓۱۱- رفيق؛ كيمياى سعادت ↓۱۲- پانویس ✍ حضرت آیت‌الله حاج سید محمدصادق حسینی طهرانی (حفظه‌الله) 📚 نور مجرد، ص ۶۲۳ تا ۶۳۳ 📍مشاهده از طریق لینک زیر:👇 http://B2n.ir/rafighe_solouki 🆔 @allame_tehrani
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔰 🏴 مراسم شهادت حضرت امام جعفر صادق علیه‌السلام 🌐 از طریق: (صفحهٔ نورمجرد در آپارات)👇 https://www.aparat.com/Nooremojarrad_com/live ⏰ زمان: سه‌شنبه ۲۵ شوال المکرم، حدود ساعت ۴:۲۵ صبح 📍مکان: از بیت حضرت آیت‌الله حسینی طهرانی (مد‌ظله‌العالی) @Nooremojarrad_com 🆔 @allame_tehrani
🏴 امـام بـه حـق نـاطـق جـعـفـر بـن مـحـمـد الـصـادق اوَّلین‌ کس‌ که‌ سِرِّ ولایت‌ و حقیقت‌ نبوَّت‌ را برای‌ عامّۀ مردم‌ منکشف کرد امام‌ به‌حقّ ناطق‌ جعفر بن‌ محمد الصَّادق‌ - علیه‌ أفضل‌ السَّلام‌ و الصَّلوة‌ - بود. 📚 امام‌شناسی، ج۱۶-۱۷، ص۲۵۲ 🆔 @allame_tehrani
مکان و منزلت امام جعفر صادق علیه‌السلام در مکتب جعفری.pdf
3.74M
🔰مکان و منزلت امام جعفر صادق علیه‌السلام در مکتب جعفری - يكی از عوامل‌ ظهور علوم‌ امام‌ صادق‌ عليه‌السّلام طول‌ عمر ايشان‌ بود - علل‌ ناميده‌ شدن‌ تشيّع‌ به‌ مذهب‌ جعفری - تا زمان‌ امام‌ صادق‌ عليه‌السّلام فقه‌ عامّۀ مردم‌، فقه‌ عامّه‌ بود - نماياندن‌ شالودۀ اسلام‌ توسط‌ امام‌ صادق‌ عليه‌السّلام - نظريهٔ احمد امين‌ دربارۀ تشيع‌ - كار امام‌ صادق‌ عليه‌السّلام آفتابی نمودن‌ اسلام‌ حقيقی بود - چرا امام‌ صادق‌ عليه‌السّلام به‌ كار حكومت‌ نپرداخت‌ - سخن‌ مترجم‌ كتاب‌ مغز متفكر جهان‌ شيعه‌ دربارهٔ مذهب‌ جعفری ✍ حضرت علامه آیت‌الله حاج سید محمدحسین حسینی طهرانی (قـدس‌اللـه‌نـفـسـه‌الـزکـیـة) 📚 امام‌شناسی، ج ۱۷، ص ۲۴۴ تا ۲۶۷ 🆔 @allame_tehrani
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🏴 یه مدینه یه بقیعه 🏴 یه امامی که حرم نداره 🎙حاج محمود کریمی ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 📍مشاهدهٔ کلیپ کامل:👇 eitaa.com/ezdevaje_elahi/2848 🆔 @allame_tehrani
1402.02.24_2.mp3
12.06M
🔊 روضهٔ امام صادق علیه‌السلام 🎙حجت‌الاسلام میرزامحمدی 🆔 @allame_tehrani
📜 صلوات خاصّهٔ امام صادق علیه‌السّلام اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَی جَعْفَرِ بْنِ مُحَمَّدٍ الصَّادِقِ خَازِنِ الْعِلْمِ الدَّاعِی إِلَیْکَ بِالْحَقِّ النُّورِ الْمُبِینِ اللَّهُمَّ وَ کَمَا جَعَلْتَهُ مَعْدِنَ کَلامِکَ وَ وَحْیِکَ وَ خَازِنَ عِلْمِکَ وَ لِسَانَ تَوْحِیدِکَ وَ وَلِیَّ أَمْرِکَ وَ مُسْتَحْفَظَ [مُسْتَحْفِظَ] دِینِکَ فَصَلِّ عَلَیْهِ أَفْضَلَ مَا صَلَّیْتَ عَلَی أَحَدٍ مِنْ أَصْفِیَائِکَ وَ حُجَجِکَ إِنَّکَ حَمِیدٌ مَجِیدٌ. خدایا درود فرست بر جعفر بن محمد صادق، خزانه‏‌دار علم و دانش، دعوت‌‌کننده به سوی تو بر پایهٔ حق، آن نور آشکار! خدایا چنان‏که او را قرار دادی معدن کلامت، و وحی‌‌ات، و خزانه‌دار دانشت، و زبان توحیدت و سرپرست‏ فرمانت، و نگهدارندهٔ دینت، پس بر او درود فرست؛ بهترین درودی که بر یکی از برگزیدگانت، و حجّت‌هایت فرستادی که تو ستوده و بزرگواری. 📚 مفاتیح‌الجنان 🆔 @allame_tehrani
💫 ابدیّت امام صادق علیه‌السلام 🔆 امام‌ صادق‌ علیه‌السلام نمونۀ بارز بلد طیّب‌ حضرت امام جعفر صادق علیه‌السلام از آن یگانه نباتى است که در زمین طیّب توحید روئیده است و آثار علمى و هدایتى وى نه تنها براى شیعه بلکه براى نسل آدمیّت، و نه تنها براى مدینهٔ منوّره بلکه براى سراسر گیتى، و نه تنها براى زمانى و قرنى و قرونى بلکه بطور جاودان إلى الأبد ضمانت دارد. چرا؟ براى آنکه وى داراى عصمت است، و هر معصومى همچون قرآن که داراى عصمت است أبدیّت خواهد داشت. کلمه و فتوى و حکم و رأى هر فقیهى از شیخ طوسى و علَّامهٔ حلّى تا آیةالله بروجردى و حکیم و من شابَهَهم در زمان حیاتشان حجیّت دارد و به مجرّد مرگ ساقط مى‌گردد. زیرا داراى عصمت نیستند و براى مردم لازم است از مجتهد حَىّ أعْلَم جامع‌الشَّرایط زمان تقلید کنند. اما آیات کریمهٔ قرآنیّه، و سُنَّت ثابتهٔ نبویّه، و سیرهٔ مُسَلَّمهٔ امامیّه تا روز قیامت حُجَّت است. 📚 امام شناسی، ج۱۸، ص۱۸ 🆔 @allame_tehrani
🔸تأثیر امام صادق علیه‌السلام بر علم پزشکی و تدریس آن [حضرت علامه طباطبایی رضوان‌الله‌علیه می‌فرمایند:] آثاری كه‌ از ائمۀ طاهرين‌: و پيشوايان‌ عاليقدر اسلام‌ بجای مانده‌ هر محقّقی را حيرت‌ زده‌ و مبهوت‌ می‌كند. ما كه‌ رهبران‌ اسلام‌ را برگزيدگان‌ خدا و علوم‌ آنان‌ را منشعب‌ از علم‌ الهی می‌دانيم‌ هنگام‌ برخورد با پيشگوئی‌های علمی آنان‌ دچار تعجّب‌ نمی‌شويم‌، ولی محقِّقان‌ غير مسلمان‌ كه‌ می‌خواهند همه‌ چيز را از دريچۀ علوم‌ مادّی و بشری بررسی كنند دچار بهت‌ و حيرت‌ می‌شوند به‌ طوری كه‌ نمی‌توانند تحيّر خود را پنهان‌ كنند. چندی قبل‌ مجلّۀ خواندنیها اقدام‌ به‌ ترجمه‌ و انتشار كتابی به‌ نام‌ «مغز متفكر جهان‌ شيعه‌» كرد. كتاب‌ مزبور به‌ وسيلۀ گروه‌ دانشمندان‌ و محققين‌ (مركز مطالعات‌ اسلامی استراسبورگ‌[1]) كه‌ عموماً مسيحی هستند تأليف‌ و منتشر گرديد. در كتاب‌ نامبرده‌ زندگانی پيشوای ششم‌ حضرت‌ امام‌ جعفر صادق‌ علیه‌السلام و علوم‌ آن‌ حضرت‌ مورد بررسی و تجزيه‌ و تحليل‌ قرار گرفته‌ است‌. نويسندگان‌ محقِّق‌ و دانشمند اين‌ كتاب‌ كه‌ هر يک در رشته‌ای از علوم‌ تخصّص‌ دارند، سخنان‌ امام‌ صادق‌ را با علوم‌ و اكتشافات‌ امروزه‌ تطبيق‌ نموده‌ و همه‌ حيرت‌زده‌ و سرگردانند كه‌ امام‌ صادق‌ علیه‌السلام اين‌ علوم‌ را از چه‌ منبعی فراگرفته‌ است‌. در اينجا برای نمونه‌ چند بخش‌ از كتاب‌ مزبور را نقل‌ می‌كنيم‌: راجع‌ به‌ تدريس‌ علم‌ طبّ در محضر درس‌ محمد باقر علیه‌السلام دو روايت‌ مثبت‌ و منفی وجود دارد. و بعضی می‌گويند كه‌ در آنجا علم‌ طبّ تدريس‌ می‌شد، و بعضی تدريس‌ علم‌ پزشكی را از طرف‌ محمد باقر علیه‌السلام انكار كرده‌اند. ولی ترديدی وجود ندارد وقتی خود جعفر صادق‌ شروع‌ به‌ تدريس‌ كرد علم‌ طب‌ را درس‌ می‌داد. نظريّه‌های علمی جعفر صادق‌ علیه‌السلام روی علم‌ طب‌ اثر گذاشت‌ و پزشكان‌ در قرن‌ دوم‌ و سوم‌ هجری از نظريه‌های طبی جعفر صادق‌ علیه‌السلام استفاده‌ می‌كرده‌اند.[2] گفتيم‌ كه‌ نمی‌دانيم‌ آيا محمد باقر علیه‌السلام علم‌ طب‌ را تدريس‌ می‌كرده‌ يا نه‌؟ و پسرش‌ آن‌ علم‌ را در محضر او فرا گرفته‌ يا خير؟ ولی ترديدی نداريم‌ كه‌ خود جعفر صادق‌ علم‌ پزشكی را تدريس‌ می‌كرده‌ و در آن‌ علم‌ چيزهائی آورده‌ كه‌ پزشكان‌ در شرق‌ قبل‌ از او نياورده‌ بودند. و منظورمان‌ از شرق‌ عربستان‌ نيست‌ برای اينكه‌ عربستان‌ دارای علم‌ پزشكی نبوده‌ و بعد از اسلام‌ آن‌ علم‌ از جاهای ديگر به‌ عربستان‌ سرايت‌ كرد. اگر قبول‌ كنيم‌ كه‌ جعفر صادق‌ علیه‌السلام علم‌ طب‌ را در محضر پدرش‌ آموخته‌ لازمه‌اش‌ آن‌ است‌ كه‌ پدر آن‌ علم‌ را از جائي‌ فرا گرفته‌باشد و نمی‌دانيم‌ از كجا فرا گرفته‌ است‌؟[3] ما می‌دانيم‌ كه‌ جعفر صادق‌ علیه‌السلام حرفۀ پزشكی نداشته‌ كه‌ آن‌ قواعد را ضمن‌ كار استنباط‌ كند و لذا اين‌ فكر به‌ نظر می‌رسد كه‌ آن‌ قواعد را از جائی آموخته‌ و هرگاه‌ در محضر درس‌ پدر آن‌ قواعد را آموخته‌ باشد باز اين‌ سؤال‌ به‌ نظر می‌رسد كه‌ پدرش‌ آن‌ قواعد را از كجا فراگرفته‌ است‌. 📚 امام شناسی، ج۱۸، ص۱۴۶ ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 1ـ Strasbourg : يكی از شهرهای فرانسه‌، مركز ايالت‌ آلزاس‌، در كنار رود رن‌، دارای 195000 نفر جمعيّت‌، كليساهای مجلّل‌ و با شكوه‌ دارد. (فرهنگ‌ عميد. اطلاعات‌ عمومی) 2- «خواندنيها»، شمارۀ 37، سال‌ 33. 3- «خواندنيها»، شمارۀ 37، سال‌ 33. 🆔 @allame_tehrani
🕌 کیفیّت مدرسهٔ عِلمیّهٔ إمام صادق علیه‌السلام طرز و شکل أخذ علوم از حضرت شبیه طرز و شکل أخذ علوم در حوزه‌هاى علمیّهٔ امروزه نبوده است که با مناقشه در دلیل و مأخذِ کلام، بحث را طىّ کنند. بلکه تلامذهٔ او جز مقدار اندکى از ایشان قائل به امامتش بوده‌اند. و شیعهٔ امامیّه همچنانکه گذشت اعتقادشان بر آن است که: در علم امام، رأى و اجتهاد وى مدخلیّت ندارد تا آنکه امام از روى مَصَدر و مُستند محاسبه کند. علم إمام موروثى است. بلى گاهى اتّفاق مى‌افتد که سائلى از علّت حکم سؤال مى‌نماید امّا این سؤال، سؤال تعلّم و استفاده مى‏باشد نه سؤال ردّ و جَدَل‏. علاوه بر این، آنان که از غیر امامیّه هم علوم خود را از وى اخذ نموده‌اند معتقد به جلالت و سیادت و إمامتش بوده‌اند.[1] و آن تعلّم و اخذ را براى خویشتن منقبت و فضیلتى به شمار مى‌آورده‌اند که بدان مُشَرَّف گردیده‌اند.[2] و دانستیم که ابن أبى‌الحدید، علم مذاهب أربعه را در فقه به وى ارجاع مى‌دهد.[3] پرسش کنندگان از مسائل و مشکلات و علوم به حضورش مى‌آمدند و براى رفع مشکله و عویصهٔ خود از او استعلام مى‌نمودند. و جمعى بسیار از آنان با خودشان دوات و کاغذ حاضر داشتند تا آنچه را که امام برایشان املاء مى‏کند، از روى ضَبط و ثَبت از او روایت کنند. و اگر اشتیاق دارى مقدار علم او را بدانى پس نظر کن به کثرت کسانى که از آبشخوار و بحر عظیم او از علوم مختلف سیراب گردیده‌اند! آنها به چهار هزار نفر یا بیشتر از آن بالغ گردیده‌اند. به چه علّت این جماعت کثیره از او روایت کرده‌اند و از غیر او روایت نکرده‌‏اند با وجود کثرت و وفور علماء در عصر او؟! و به چه علّت چون یکى از ایشان از او روایتى را نقل مى‌نمود، بر آن روایت وقوف مى‌نمود و دیگر نمی‌‏پرسید: امام از چه کسى آن را براى وى املاء نموده است مگر آنکه خود امام خبر می‌‏داد که: آنچه را که املاء کرده است، از آبائش از جدّش رسول أکرم صلى‌الله‌علیه‌و‌آله‌و‌سلّم مى‌باشد. این مدرسه‌اى که این تعداد افراد بسیار از آن خارج شده‌اند منظورش از تعلّم علوم، صیت و آوازه و افتخار و شرف نبوده است. و مقصد و مقصود از تلامذه‌اش فقط آن بوده است که علم را براى علم، و براى خدمت به دین و شریعت تعلّم کنند. و کسى که از این روش و منهاج، تجاوز مى‌نمود امام او را از حوزه‌اش دور مى‌ساخت. چه بسیار مردمانى را که امام طرد فرمود، و چه بسیار اقوامى را که در سیره و سَریره با وى مخالف بودند، لعن نمود. پیوسته مواعظ و ارشادات إمام، قبل از تعالیم و دروس بیان مى‌شد، و یا در ضمن خود دروس صورت مى‌گرفت. 📚 امام شناسى، ج18، ص28 ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 1- «تهذیب الأسماء و اللّغات»، و «ینابیع المودّة». 2- «مطالب السَّؤول» ص81. 3- شرح «نهج البلاغة»، ج1، ص6. 🆔 @allame_tehrani
تعالیم امام صادق علیه‌السلام.pdf
293.6K
🔹تعالیم امام صادق علیه‌السلام برای شاگردانش و تجلیل آن حضرت از علماء 📚 امام شناسی، ج۱۸، ص۳۰-۳۶ ✍ حضرت علامه آیت‌الله حاج سید محمدحسین حسینی طهرانی (قـدس‌اللـه‌نـفـسـه‌الـزکـیـة) 🆔 @allame_tehrani
🔸فداکاری امام صادق علیه‌السلام فداکاری‌ سیدالشّهداء عَمَلاً و فداکاری‌ امام‌ صادق‌ عِلْماً پشت‌ به‌ پشت‌ هم‌ داده‌، یکدگر را تأیید نمودند للّه‌ الحمد و له‌ الشکر ما امروزه‌ تا اندازه‌ای‌ به‌ فهم‌ حقایق‌ دین‌ و نبوّت‌ و سِرّ ولایت‌ و سِرّ نبوت‌ و قرآن‌ آشنا شده‌ایم‌. و یا به‌ عبارت‌ صحیح‌تر فداکاری‌ سیّدالشهداء سَیْفاً و فداکاری‌ امام‌ صادق‌ لِساناً دو عامل‌ نیرومند بودند که‌ پشت‌ به‌ پشت‌ هم‌ داده‌ هر یک‌ دیگری‌ را تقویت‌ نمودند تا اسلام‌ راستین‌ رخسارۀ رخشان‌ خود را از پس‌ ابرهای‌ انبوه‌ سیاه‌ و ظلمت‌زا ظاهر نمود. درست‌ است‌ که‌ آیة‌الله‌ مُظَفَّر فرموده‌ است‌ چقدر راستگو بوده‌ است‌ گویندۀ این‌ سخن‌ که‌: إنَّ الإسْلَامَ عَلَوِیٌّ وَ التَّشَیُّعَ حُسَیْنِیٌّ.(۱) «به‌ درستی‌ که‌ اسلام‌ مرهون‌ خدمات‌ علی‌، و تشیّع‌ مرهون‌ خدمات‌ حسین‌ است‌.» اما حقیر می‌گویم‌: إنَّ الإنْسَانِیَّةَ و الإسْلَامَ وَ التَّشَیُّعَ حُسَیْنِیُّ السَّیْفِ، وَ صَادِقیُّ الْقَلَمِ وَالْبَیَانِ. «به‌ درستی‌ که‌ عالم‌ انسانیّت‌ و اسلام‌ و تشیّع‌ همگی‌ منوط‌ به‌ شمشیر امام‌ حسین‌، و به‌ قلم‌ و بیان‌ امام‌ صادق‌ است‌.» آری‌ کاری‌ را که‌ امام‌ صادق‌ علیه‌السّلام نمود آن‌ بود که‌ با علوم‌ خود عالم‌ را به‌ اسلام‌ واقعی‌ و دین‌ حقیقی‌ آشنا فرمود. و زنگار کدورت‌ از چهرۀ دگرگون‌ گردیدۀ آن‌ برگرفت‌. آن‌ شریعت‌ حقَّه‌ را کماهوحَقُّه‌ نشان‌ داد. 📍مشاهدهٔ متن کامل📍 📚 «امام‌شناسی»، ج۱۶، ص۲۵۴ ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ۱- «تاريخ‌ شيعه‌»، تأليف‌ محقّق‌ عظيم‌ شيخ‌ محمدحسين‌ مظفّر، ص۲۷. 🆔 @allame_tehrani
🔸فداکاری امام صادق علیه‌السلام 🔹نمایاندن‌ شالودۀ اسلام‌ توسط‌ امام‌ صادق‌ علیه‌السّلام ساليان‌ دراز امّت‌ با اعتقاد به‌ حق‌ از باطل‌ پيروی كرده‌ است‌، و باطل‌ را حقّ شناخته‌ است‌، و به‌ اعتقاد باطل‌ خود از حقّ گريزان‌ و فراری بوده‌ است‌. چه‌ كسی است‌ كه‌ در اين‌ مصيبت‌ كبری بتواند دم‌ زند، و عَلَناً صَلای بطلان‌ همۀ دستگاهها و حكومتها را سر دهد؟ يكی حضرت‌ امام‌ حسين‌ عليه‌السّلام است‌ كه‌ با آن‌ بيداری و هوشياری تكيه‌ به‌ شمشير داد، و فاتحۀ خاندان‌ ستم‌ را خواند، و عالم‌ را بيدار و هشيار نمود، و با خطابه‌ها و خطبه‌ها و سخنان‌ مكرّرش‌ عنوان‌ عَدل‌ و حقّ و صدق‌ را در عالم‌ بشريّت‌ مطرح‌ نمود. و يكی حضرت‌ امام‌ صادق‌ عليه‌السّلام است‌ كه‌ به‌ پيروی از آن‌ فداكاری و تضحيۀ عظيم‌، در مدَّت‌ سی سال‌ با هزاران‌ رنج‌ و مشكله‌، و درد و مصيبت‌ سِرِّ آن‌ فداكاری را روشن‌ ساخت‌، و روح‌ دين‌ و حقيقت‌ اسلام‌ را كه‌ زير جِبال‌ راسِياتِ جهل‌ و ظلمت‌ نادانی مدفون‌ گرديده‌ بود برمَلا ساخت‌. فداكاری سيدالشّهداء عَمَلاً و فداكاری امام‌ صادق‌ عِلْماً پشت‌ به‌ پشت‌ هم‌ داده‌، يكدگر را تأييد نمودند تا للّه‌ الحمد و له‌ الشكر ما امروزه‌ تا اندازه‌ای به‌ فهم‌ حقايق‌ دين‌ و نبوّت‌ و سرّ ولايت‌ و سِرّ نبوت‌ و قرآن‌ آشنا شده‌ايم‌. و يا به‌ عبارت‌ صحيح‌تر فداكاری سيّدالشهداء سَيْفاً و فداكاری امام‌ صادق‌ لِساناً دو عامل‌ نيرومند بودند كه‌ پشت‌ به‌ پشت‌ هم‌ داده‌ هر يک ديگری را تقويت‌ نمودند تا اسلام‌ راستين‌ رخسارۀ رخشان‌ خود را از پس‌ ابرهای انبوه‌ سياه‌ و ظلمت‌زا ظاهر نمود. درست‌ است‌ كه‌ آيةالله‌ مُظَفَّر فرموده‌ است‌ چقدر راستگو بوده‌ است‌ گويندۀ اين‌ سخن‌ كه‌: إنَّ الإسْلَامَ عَلَوِيٌّ وَ التَّشَيُّعَ حُسَيْنِيٌّ[۱]. «به‌ درستی كه‌ اسلام‌ مرهون‌ خدمات‌ علی، و تشيّع‌ مرهون‌ خدمات‌ حسين‌ است‌.» اما حقير می‌گويم‌: إنَّ الإنْسَانِيَّةَ و الإسْلَامَ وَ التَّشَيُّعَ حُسَيْنِيُّ السَّيْفِ، وَ صَادِقيُّ الْقَلَمِ وَ الْبَيَانِ. «به‌ درستی كه‌ عالم‌ انسانيّت‌ و اسلام‌ و تشيّع‌ همگی منوط‌ به‌ شمشير امام‌ حسين‌، و به قلم‌ و بيان‌ امام‌ صادق‌ است‌.» آری كاری را كه‌ امام‌ صادق‌ عليه‌السّلام نمود آن‌ بود كه‌ با علوم‌ خود عالم‌ را به‌ اسلام‌ واقعی و دين‌ حقيقی آشنا فرمود. و زنگار كدورت‌ از چهرۀ دگرگون‌گرديدۀ آن‌ برگرفت‌. آن‌ شريعت‌ حقَّه‌ را كما هو حَقُّه‌ نشان‌ داد. وَه‌ چه‌ كاری است‌ صَعْب‌. چرا كه‌ در اصول‌ و فروع‌ آن‌ تغيّر و تبدّل‌ راه‌ يافته‌ و مدت‌ يک قرن‌ جميع‌ امَّت‌ از عالم‌ و جاهل‌، و عالی و دانی، و خرد و كلان‌، و پير و جوان‌ با آن‌ خو گرفته‌ و انس‌ و اُلفت‌ يافته‌ و اينک همه‌ و همه‌ را به‌ طور عموم‌ شمولی بدون‌ استثناء (غير از اندک افرادی) بايد نه‌ با تعبّد، كه‌ از تعبّد در اينجا كاری ساخته‌ نيست‌، بلكه‌ با منطق‌ و برهان‌، و قلم‌ و بيان‌، و ارشاد به‌ كيفيّت‌ استدلال‌ به‌ آيات‌ قرآن‌ و أخذ احكام‌ از فرقان‌، به‌ آن‌ دين‌ اصيل‌ راهنمائی نمود، و شيرازۀ افكار و مناهج‌ و مذاهبی را كه‌ برای به‌ دست‌ آوردن‌ آن‌ می‌پيموده‌اند گسيخت‌، و نشان‌ داد كه‌: راه‌ و روش‌ وصول‌ به‌ دين‌ راستين‌ اين‌ است‌ و بس‌. لهذا راهی را كه‌ امام‌ جعفر صادق‌ عليه‌السّلام پيمود و آن‌ دين‌ را نشان‌ داد، همچون‌ رائد و رهنمونی كه‌ در ميان‌ بيابان‌ خشک و سوزان‌ قافله‌ را به‌ مكان‌ خَصْب‌ و آب‌ و گياه‌ رهبری كند، امَّت‌ را به‌ دينِ آورده‌شدۀ پيامبر و شريعت‌ مرسلۀ از جانب‌ خدا رهنمون‌ گرديد. 📚 امام‌شناسی، ج۱۶، ص۲۵۳ ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ۱- «تاريخ‌ شيعه‌» تأليف‌ محقّق‌ عظيم‌ شيخ‌ محمدحسين‌ مظفّر، ص‌27. 📍مشاهدهٔ متن کامل و اطلاعات بیشتر:👇 eitaa.com/allame_tehrani/1712 🆔 @allame_tehrani
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔆 رنگِ خدا 🔰 شرح فقره‌ای از دعای صباح 🎙حضرت علامه آیت‌الله حاج سید محمدحسین حسینی طهرانی (قـدس‌اللـه‌نـفـسـه‌الـزکـیـة) 🆔 @allame_tehrani
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔸استفاده از عمر 🎙حضرت آیت‌الله حاج سید محمدصادق حسینی طهرانی (حفظه‌الله) از تک تک ساعات شبتون استفاده کنید، از روزتان هم همینطور؛ روز را درس بخوانید، شب‌ها را بگذارید برای خدا. از تک تک ساعات‌ استفاده کنید، بهره ببرید؛ دفتر داشته باشید، بنویسید برنامه‌هایتان را که عمرتان به بطالت نگذرد... @Nooremojarrad_com 🆔 @allame_tehrani
🌿 «سُبُلِ سَلام» 🔰 25 راهکار موفقیت در بیان امام صادق علیه‌السلام 1- طَلَبْتُ‏ الْجَنَّةَ فَوَجَدْتُهَا فِي السَّخَاءِ؛ بهشت را جست و جو نمودم، پس آن را در بخشندگی و جوانمردی یافتم. 2- وَ طَلَبْتُ الْعَافِيَةَ فَوَجَدْتُهَا فِي الْعُزْلَة؛ و تندرستی و رستگاری را جست و جو نمودم، پس آن را در گوشه‌گیری (‌مثبت و سازنده) یافتم. 3- وَ طَلَبْتُ ثِقْلَ الْمِيزَانِ فَوَجَدْتُهُ فِي شَهَادَةِ أَنْ لا إِلَـٰهَ إِلّا اللَّهُ مُحَمَّدٌ رَسُولُ اللَّه‏؛ و سنگینی ترازوی اعمال را جست و جو نمودم، پس آن را در گواهی به یگانگی خدای تعالی و رسالت حضرت محمد صلی الله علیه و آله یافتم. 4- وَ طَلَبْتُ السُّرْعَةَ فِي الدُّخُولِ إِلَي الْجَنَّةِ، فَوَجَدْتُهَا فِي الْعَمَلِ لِلَّهِ تَعَالَي‏؛ سرعت در ورود به بهشت را جست و جو نمودم، پس آن را در کار خالصانه برای خدای تعالی یافتم. 5- وَ طَلَبْتُ حُبَّ الْمَوْتِ فَوَجَدْتُهُ فِي تَقْدِيمِ الْمَالِ لِوَجْهِ اللَّه‏؛ و دوست داشتن مرگ را جست و جو نمودم، پس آن را در پیش فرستادن ثروت (انفاق) برای خشنودی خدا یافتم. 6- وَ طَلَبْتُ حَلاوَةَ الْعِبَادَةِ فَوَجَدْتُهَا فِي تَرْكِ الْمَعْصِيَة؛ و شیرینی عبادت را جست و جو نمودم، پس آن را در ترک گناه یافتم. 7- وَ طَلَبْتُ رِقَّةَ الْقَلْبِ فَوَجَدْتُهَا فِي الْجُوعِ وَ الْعَطَش‏؛ و رقت (نرمی) قلب را جست و جو نمودم، پس آن را در گرسنگی و تشنگی یافتم. 8- وَ طَلَبْتُ نُورَ الْقَلْبِ فَوَجَدْتُهُ‏ فِي التَّفَكُّرِ وَ الْبُكَاءِ؛ و روشنی قلب را جست و جو نمودم، پس آن را در اندیشیدن و گریستن یافتم. 9- وَ طَلَبْتُ الْجَوَازَ عَلَي الصِّرَاطِ فَوَجَدْتُهُ فِي الصَّدَقَة؛ و (آسانی) عبور بر صراط را جست و جو نمودم، پس آن را در صدقه یافتم. 10- وَ طَلَبْتُ نُورَ الْوَجْهِ فَوَجَدْتُهُ‏ فِي صَلاةِ اللَّيْل‏؛ و روشنی رخسار را جست و جو نمودم، پس آن را در نماز شب یافتم. 11- وَ طَلَبْتُ‏ فَضْلَ‏ الْجِهَادِ فَوَجَدْتُهُ فِي الْكَسْبِ لِلْعِيَال‏؛ و فضیلت جهاد را جست و جو نمودم، پس آن را در به دست آوردن هزینهٔ زندگی زن و فرزند یافتم. 12- وَ طَلَبْتُ حُبَّ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ فَوَجَدْتُهُ فِي بُغْضِ أَهْلِ الْمَعَاصِي‏؛ و دوستی خدای تعالی را جست و جو کردم، پس آن را در دشمنی با گنهکاران یافتم. 13- وَ طَلَبْتُ الرِّئَاسَةَ فَوَجَدْتُهَا فِي النَّصِيحَةِ لِعِبَادِ اللَّهِ؛ و سروری و بزرگی را جست و جو نمودم، پس آن را در خیرخواهی برای بندگان خدا یافتم. 14- وَ طَلَبْتُ فَرَاغَ الْقَلْبِ فَوَجَدْتُهُ فِي قِلَّةِ الْمَالِ؛ و آسایش قلب را جست و جو نمودم، پس آن را در کمی ثروت یافتم. 15- وَ طَلَبْتُ عَزَائِمَ الْأُمُورِ فَوَجَدْتُهَا فِي الصَّبْرِ؛ و کارهای پرارزش را جست و جو نمودم، پس آن را در شکیبایی یافتم. 16- وَ طَلَبْتُ الشَّرَفَ فَوَجَدْتُهُ فِي الْعِلْمِ؛ و بلندی قدر و حسب را جست و جو نمودم، پس آن را در دانش یافتم. 17- وَ طَلَبْتُ الْعِبَادَةَ فَوَجَدْتُهَا فِي الْوَرَعِ؛ و عبادت را جست و جو نمودم، پس آن را در پرهیزکاری یافتم. 18- وَ طَلَبْتُ الرَّاحَةَ فَوَجَدْتُهَا فِي الزُّهْدِ؛ و آسایش را جست و جو نمودم، پس آن را در پارسایی یافتم. 19- وَ طَلَبْتُ الرِّفْعَةَ فَوَجَدْتُهَا فِي التَّوَاضُعِ؛ برتری و بزرگواری را جست و جو نمودم، پس آن را در فروتنی یافتم. 20- وَ طَلَبْتُ الْعِزَّ فَوَجَدْتُهُ فِي الصِّدْقِ؛ و عزت (ارجمندی) را جست و جو نمودم، پس آن را در راستی و درستی یافتم. 21- وَ طَلَبْتُ الذِّلَّةَ فَوَجَدْتُهَا فِي الصَّوْمِ؛ و نرمی و فروتنی را جست و جو نمودم، پس آن را در روزه یافتم. 22- وَ طَلَبْتُ الْغِنَى فَوَجَدْتُهُ فِي الْقَنَاعَةِ؛ و توانگری را جست و جو نمودم، پس آن را در قناعت یافتم. 23- وَ طَلَبْتُ الْأُنْسَ فَوَجَدْتُهُ فِي قِرَاءَةِ الْقُرْآنِ؛ و آرامش و همدمی را جست و جو نمودم، پس آن را در خواندن قرآن یافتم. 24- وَ طَلَبْتُ صُحْبَةَ النَّاسِ فَوَجَدْتُهَا فِي حُسْنِ الْخُلُقِ؛ و همراهی و گفت و گوی با مردم را جست و جو نمودم، پس آن را در خوش‌خویی یافتم. 25- وَ طَلَبْتُ رِضَى اللَّهِ فَوَجَدْتُهُ فِي بِرِّ الْوَالِدَيْنِ؛ و خشنودی خدای تعالی را جست و جو نمودم، پس آن را در نیکی به پدر و مادر یافتم. 📚 مستدرک الوسائل، ج 12، ص 173- 174، ح 13810 🆔 @allame_tehrani