audio-78-Mabani-Akhlagh-19.mp3
39.77M
🔰خطبهٔ عید سعید قربان
🔸فلسفهٔ قربانی و لزوم دفاع از حق
🎙حضرت علامه آیتالله حاج سید محمدحسین حسینی طهرانی (قـدساللـهنـفـسـهالـزکـیـة)
🗓 تاریخ سخنرانی: 1403/12/11
📝 متن مکتوب سخنرانی:
eitaa.com/allame_tehrani/1982
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
🔰توضیحات:
🔹حکمت تشریع حکم قربانی.
🔹میزان تأثیر ظاهر عمل در ارزش آن.
🔹ارزش یافتن عمل بهواسطۀ جنبۀ باطنی و الهی آن.
🔹معنای عید.
🔹علّت جعل عید فطر بهعنوان عید.
🔹علّت جعل عید قربان بهعنوان عید.
🔹لزوم حسن ظنّ به خدا در حج.
🔹قربانی حج به عوض فدا کردن و قربانینمودن نفس خود.
🔹عید گرفتن عید قربان بهسبب حصول حالات تجرّدی حج.
🔹علّت جعل عید غدیر بهعنوان عید.
🔹خطر انحطاط از اعیاد حقیقی به اعیاد اعتباری و موهومی.
🔹تنافی سلطۀ کفار بر مؤمنین با محوریّت توحید در اسلام.
🔹وجوب هجرت از دارالکفر به دارالإسلام.
🔹لزوم دفاع و حمایت از حق.
🔹آثار سوء بیتفاوتی و عدم دفاع از حق.
🔹حکایت کنارهگیری سعد بن وقّاص از دفاع و حمایت از حقّانیّت امیرالمؤمنین علیهالسّلام.
🔹محاجّۀ معاویه و سعد وقّاص.
🔹استشهاد سعد وقّاص به فضائل خاصّۀ امیرالمؤمنین.
🔹احتجاج معاویه علیه کنارهگیری سعد وقّاص از یاری امیرالمؤمنین با وجود علم به فضائلش.
🔹علّت حرمت شدید و اکید احتیاطکاری بیمورد در دفاع از حق.
🔹اعتراض منتصر عبّاسی به هتک حرمت نمودن پدرش متوکّل نسبت به اهلبیت علیهمالسّلام.
🔹حفظ اعتدال و انقیاد تام نسبت به ولایت در مکتب تشیّع.
🆔 @allame_tehrani
فلسفهٔ قربانی و لزوم دفاع از حق.pdf
5.89M
🔰خطبهٔ عید سعید قربان
🔸فلسفهٔ قربانی و لزوم دفاع از حق
📝 متن مکتوب سخنرانی
🎙حضرت علامه آیتالله حاج سید محمدحسین حسینی طهرانی (قـدساللـهنـفـسـهالـزکـیـة)
🗓 تاریخ سخنرانی: 1403/12/11
🔉 فایل صوتی سخنرانی:
eitaa.com/allame_tehrani/1981
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
🔰توضیحات:
🔹حکمت تشریع حکم قربانی.
🔹میزان تأثیر ظاهر عمل در ارزش آن.
🔹ارزش یافتن عمل بهواسطۀ جنبۀ باطنی و الهی آن.
🔹معنای عید.
🔹علّت جعل عید فطر بهعنوان عید.
🔹علّت جعل عید قربان بهعنوان عید.
🔹لزوم حسن ظنّ به خدا در حج.
🔹قربانی حج به عوض فدا کردن و قربانینمودن نفس خود.
🔹عید گرفتن عید قربان بهسبب حصول حالات تجرّدی حج.
🔹علّت جعل عید غدیر بهعنوان عید.
🔹خطر انحطاط از اعیاد حقیقی به اعیاد اعتباری و موهومی.
🔹تنافی سلطۀ کفار بر مؤمنین با محوریّت توحید در اسلام.
🔹وجوب هجرت از دارالکفر به دارالإسلام.
🔹لزوم دفاع و حمایت از حق.
🔹آثار سوء بیتفاوتی و عدم دفاع از حق.
🔹حکایت کنارهگیری سعد بن وقّاص از دفاع و حمایت از حقّانیّت امیرالمؤمنین علیهالسّلام.
🔹محاجّۀ معاویه و سعد وقّاص.
🔹استشهاد سعد وقّاص به فضائل خاصّۀ امیرالمؤمنین.
🔹احتجاج معاویه علیه کنارهگیری سعد وقّاص از یاری امیرالمؤمنین با وجود علم به فضائلش.
🔹علّت حرمت شدید و اکید احتیاطکاری بیمورد در دفاع از حق.
🔹اعتراض منتصر عبّاسی به هتک حرمت نمودن پدرش متوکّل نسبت به اهلبیت علیهمالسّلام.
🔹حفظ اعتدال و انقیاد تام نسبت به ولایت در مکتب تشیّع.
🆔 @allame_tehrani
بسم الله النور.
سلام بر شما عزیزان.🌷
أسعد الله أیامکم و تقبل الله أعمالکم.
💐 عید سعید غدیر خم، بزرگترین عید مسلمانان است و ثواب اعمال در آن چندین برابر است. لذا قصد داریم انشاءالله در این ایام سراسر نور، 3 کار مهم که مایهٔ شادی دل شیعیان حضرت و به تبع آن شادی دل اهلبیت علیهمالسلام است، انجام دهیم:
1⃣ اطعام مردم یک روستای محروم
2⃣ کمک به تعدادی از زیارت اولیها و افراد این روستای محروم برای زیارت مشهد مقدس
3⃣ تهیهٔ چند قلم کالای اساسی جهیزیه برای یک زوج جوان در این روستای محروم که به دلیل نداشتن اقلام ضروری و مشکلات اقتصادی و...، حدود ۷ سال است که در عقد هستند.
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
📩 برای کسب اطلاعات بیشتر و ارتباط با ما به آیدی زیر پیام دهید:
@Ya_bab_allah
🔴 از شما عزیزان تقاضا داریم که هر چقدر که برایتان مقدور است در این کار خداپسندانه سهیم شوید و اگر از بانیان و خیرین کسی را میشناسید حتماً به ما معرفی بفرمایید. أجرکم عند الله.🌷🙏
📍شماره کارت:
💳 6104337375092796
ابوالفضل قرهخانی
(روی شماره کارت بزنید کپی میشه...)
🤲 اللّٰهُمَّ وَفِّقنَا لِمَا تُحِبُّ وَ تَرضَی...
🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷
🆔 @allame_tehrani
audio-97-Managheb-Ahlebayt-07.mp3
40.4M
🔉 بیاناتی پیرامون امام هادی علیهالسلام
🎙مرحوم علامه طهرانی (قدس سره)
🗓 تاریخ سخنرانی: 1397/07/03
🔰توضیحات:
🔹فرمایش امام هادی علیهالسلام در تفاوت ایمان و اسلام.
🔹بیان تاریخ ولادت و شهادت حضرت امام هادی علیهالسّلام.
🔹مختصری از تاریخ حضرت امام هادی علیهالسلام.
🔹خفقان شدید علیه شیعیان در زمان امام هادی علیهالسلام.
🔹منع زوار سیدالشهدا علیهالسلام از زیارت و تخریب قبر مطهر.
🔹رفتن مغنیههای متوکل به زیارت سیدالشهدا علیهالسلام.
🔹تحمل مصائب و دشواریها برای زیارت سیدالشهدا علیهالسلام.
🔹نهایت ظلم و ستم بر شیعیان و علویین در عصر متوکل.
🔹هلاکت متوکل به دست فرزندش منتصر.
🔹خدمات منتصر به علویین.
🔹ملاقات علی بن مهزیار با حضرت هادی علیهالسلام.
🔹شفای متوکل توسّط حضرت هادی علیهالسلام.
🔹برخوردهای شدید متوکل لعنهالله با حضرت امام هادی علیهالسلام.
🔹احضار حضرت هادی علیهالسلام به مجلس شراب توسط متوکل.
🔹اشعار تکاندهندۀ حضرت هادی علیهالسلام در مجلس متوکل.
🔹تحقیر و تضعیف امام هادی علیهالسلام توسّط متوکل و عاقبت آن.
🔹مفید بودن ایمان قلبی در هر شرائطی.
🔹شهادت حضرت هادی علیهالسلام.
🔹محبوسبودن امام هادی علیهالسلام و رفاه خاندان متوکل.
🔹عصر امام هادی، عصر آمادگی جهت غیبت کبریٰ.
🔹تبیین علتِ کم بودن روایات منقول از امام هادی علیهالسلام.
🔹شهادت امام هادی علیهالسلام توسط بنیعباس و تجهیز بدن مطهر به دست خودِ آنها.
🔹هجوگویی شعراء و مردم علیه بنیعباس برای تخریب قبر مطهر سیدالشهدا علیهالسلام.
🔹تحمل شدائد و مصیبتها توسط اهلبیت علیهمالسلام برای هدایت انسان.
🆔 @allame_tehrani
کانال علامه طهرانی
🔷اشارهای دربارۀ روز ولادت امام هادی علیهالسلام🔷 [طبق قول أصحّ ولادت امام هادی علیهالسلام، دوّم ر
✅ طبق قول أصحّ ولادت امام هادی علیهالسلام، دوّم رجب است
عارف کامل مرحوم حضرت علامه طهرانی رحمةاللهعلیه میفرمودند:
در تاریخ ولادت امام هادی علیهالسلام اقوالی است که قویترین آنها قول به ولادت آن حضرت در ماه رجب است نه پانزدهم ذیالحجة و دعای "اَللّهُمَّ اِنّی اَسئَلُکَ بِالْمَوْلُودَیْنِ فی رَجَبٍ مُحَمَّدِ بْنِ عَلیٍّ الثانی وَ ابْنِهِ عَلِیِّ بْنِ مُحَمَّدٍ الْمُنْتَجَبِ وَ اَتَقَرَّبُ بِهِما اِلَیْکَ خَیْرَ الْقُرَبِ..." که از دعاهای معروف ماه رجب و از ناحیهٔ مقدسهٔ امام زمان علیهالسلام بوده بر آن تصریح دارد و چون این دعا دارای مدارک قوی و مورد وثوق بزرگان بوده، به دست میآوریم میلاد امام هادی علیهالسلام در ماه رجبالمرجّب واقع شده است و اگرچه در روز آن هم اختلاف است ولی ولادت آن حضرت نزد ما در روز دوم ماه رجب است.
🆔 @allame_tehrani
💐 علت عید بودن عید غدیر
💫 اوصاف نورانی و عظیم عید سعید غدیر
👑 أميرالمؤمنين عليهالسّلام تكويناً و تشریعاً سید و سالار امت است
امّا عید غدیر که اشرف و افضل اعیاد است، به جهت ربط امّت با امام، و وحدت دل هاى آنان با ولایت، و ورود در سلک سالکان راه و روندگان طریق مودّت و محبّت و ایثار و انفاق و عقل و شعور، و گسترش نور ربّانى، و نفحات قدسیّهٔ سبحانى، و ارتباط ملک با ملکوت است.
عید غدیر، روز عبودیّت و تسلیم در برابر حقّ، و خروج از فرعونیّت نفس امّاره، و انداختن ریسمان ذلّ رقیّت حضرت سبحان است، و اقرار و اعتراف به یگانه خاصّه از خواصّ درگاه با عظمت او، و قدم در صراط مستقیم ایقان نهادن، و گام استوار و راستین در ترک تجاملات نمودن، و بدون شائبه و تعارف به حقّ و حقیقت و واقعیّت درآمدن، و از زمرهٔ بهائم خارج شدن، و به صفّ انسان پیوستن است.
عید غدیر، نداى حضرت قدّوس و سبّوح را به حصر ولایت در قرآن کریم به: أَیُّهَا الرَّسُولُ بَلِّغْ پاسخ صحیح دادن، و گفتار حضرت پیامبر اعظمش را به: مَنْ کُنْتُ مَوْلاهُ فَعَلىٌّ مَوْلاهُ با جان و دل پذیرفتن، و در تحت دعاى: اللهُمَّ والِ مَن والاه قرار گرفتن، و از نفرین خانمان سوز: و عادِ مَن عاداه بیرون شدن، و استقبال از وَ انْصُر مَن نَصَرَه، و استدبار از وَ اخْذُل مَن خَذَلَه نمودن است.
عید غدیر، تماشاى جمال ملکوتى مولىالموالى امیرالمؤمنین علیهالسّلام را بر روى دو دست پیغمبر معظّم، در فراز منبر برآمده بر پالانهاى اشتران، در زیر درختان سَمُرات وادى جُحفه در غدیر خمّ، و نمایش دادن ولایت را به کافّهٔ مردم، و نزول ملکوت و جبروت در این عالم ملک است که: هان اى دشمنان على! و اى مخالفان اهلبیت که پیوسته رسول خدا را با شکایتهائى که از على میکردید، آزار و اذیّت مىرسانیدید، اینک بدانید که: على سزاوار شکایت نیست و در خور اذیّت و آزار نیست.
او والى ولایت و یگانه شاهباز بلندپرواز سدرهنشین کاخ عرفان است. او از خود شما به جانهاى شما نزدیکتر است و ولایتش بیشتر است. او تکویناً و تشریعاً سیّد و سالار و سرور و سپهسالار شماست!
📚 نورمجرد، ج۳، ص۴۹۸
🆔 @allame_tehrani
👑 ❤️ علت نشان دادن أمیرالمؤمنین بر روی دست در روز غدیر
پیغمبر على را به اطراف بگردانید تا همه ببینند، همچون زلیخا که یوسف را به زنان مصرى نشان داد که: اى زنانی که مرا در عشق این جوان، مورد ملامت قرار دادهاید و میگوئید: تو که ملکهٔ عزیز مصر هستى، ملکهٔ وجاهت و زیبائى، آخر حیف نیست که مفتون یک جوان گمنام که بندهٔ شما و زرخرید شماست شدهاى؟!
زلیخا زنان مصر را دعوت کرد و در یک خانه دو در قرار داد و به هر یک از آنها یک ترنج و یک کارد داد، که یوسف مىآید و از اینجا عبور میکند، شرط ادب شما اینستکه همین که او را دیدید، با این کارد یک قطعه از ترنج، ترنج خوشبو و معطّر ببرید و به او به رسم هدیّه تعارف کنید!
زلیخا یوسف را از یک در وارد کرد، از جلوى زنان مصرى عبورى نموده، و از در دیگر خارج شد. همین که زنان چشمشان به آن جمال که نمونهاى از جمال حضرت حقّ بود افتاد، و خواستند ترنج را ببرند و به یوسف تقدیم کنند، سر از پا نشناختند، و دست از ترنج نشناختند، دستهاى خود را بجاى ترنج بریدند و خون جارى شد و نفهمیدند.
گرش ببینى و دست از ترنج بشناسى
روا بود که ملامت کنى زلیخا را
یوسف که خارج شد، زلیخا زنان مصرى را گفت: این چه وضعى است؟ این چه کیفیّتى است؟! چرا لباسهاى سپید خود را خونین کردهاید؟ چرا دستهایتان را بریدهاید؟
زنان نگاهى به دستها و به دامنهاى خود نمودند و یکباره گفتند: حَـاشَ لِلَّهِ مَا هَـذَا إِلَّا مَلَکٌ کَرِیمٌ. «سبحانالله این جوان نیست مگر فرشتهاى بلندپایه!»
زلیخا گفت: فَذلِکُنَّ الَّذِی لُمْتُنَّنِی فِیه.(۱) «این همان جوان زرخرید و بندهٔ ماست، که شما مرا دربارهٔ او به ملامت و سرزنش کشیده بودید!»
پیامبر هم على را به روى دست بلند کرد، تا همه مردم ببینند و بدانند که آن جوانى که از او بدگوئى میکردند، و بغض و کینه و احقاد بدریّه و حنینیّه و شرف و منزلت عظیم او، از جهت شجاعت و علم و عرفان و ایثار، و حالات روحى و جذبات سبحانى و غیرها، به آنها اجازه نمیداد در مقابل او خاضع باشند و ابّهت و جلالت او را گردن نهند، و حسدهاى دیرین مانع مىشد که بند طوع او را بر گردن نهند، اینک بر روى دستهاى پیامبر خاتمالأنبیاءوالمرسلین سیّد وُلد آدم، شفیع پیغمبران سلف و شاهد آنها در پیشگاه موقف الهى، ارائه مىشود، که اسلام و ایمان در او منطوى است و عملى مقبول نیست مگر به پیروى از او و از منهاج او و سنّت او.
اوست قسیم بهشت و دوزخ. اوست میزان عدل و نَصِفَت. اوست مخزن اسرار و گنجینهٔ معرفت. اوست از هر مؤمنى به او اولاتر و نزدیکتر. اوست حامل قرآن. اوست فرقان بین حقّ و باطل. اوست مأمور به جنگ بر تأویل کتاب خدا، همچنانکه پیامبر مأمور بود به جنگ بر تنزیل آن. اوست لوادار دفع و قلع و قمع ناکثین و قاسطین و مارقین. اوست شهید در محراب عبادت در بیت خدا همانطور که میلادش در کعبه و بیت خدا بود.
📚 نورمجرد، ج۳، ص۴۹۹
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
۱- قسمتی از آیهٔ ۳۲، از سورهٔ ۱۲: یوسف.
🆔 @allame_tehrani
💫 عنایت خداوندی بر شهرهٔ آفاق شدن عید غدیر است
🥰 أمر أئمه عليهمالسّلام به شادی و سرور در عید غدیر
📍لزوم زنده نگاه داشتن عید غدیر
🔹سنت عیدگرفتن غدیر به داستان ولایت خلود بخشیده است
⚡️لزوم تغییر عید اصلی، از نوروز به غدیر
🔸تعطیلیهای رسمی و دید و بازدیدها در ایام عید غدیر
...و به همین جهت، عنایت خداوندى بر آن شد که حدیث غدیر شهرۀ آفاق گردد و در زبانها سارى و جارى شود. و روز غدیر، موسم پر اهمیّت گردد، تا حجّتى قائم براى متابعان امام حقّ و مقتداى امّت شود. فلهذا پیوسته ائمّهٔ طاهرین سلاماللهعلیهم، این واقعه را زنده نگه میداشتهاند و با مخالفان به آن احتجاج مىنمودند، و اصحاب بزرگوار و گرامى و تابعین ذوى العزّه و الاحترام و علماء سلف، خَلَفاً عن خَلَفٍ در مجالس و محافل، و در مجتمعات با ذکر اشعار و قصائد آبدار، به رغم مرور دهور و گردش ایّام، این واقعه را تازه و جدید و طرىّ به نسلهاى آینده مىسپردهاند.
امامان معصومین سلاماللـهعلیهمأجمعین، شیعیان خود را امر به شادى و سرور و تهنیت و تبریک و تسلیم و روزه و انفاق در این روز نموده و با عنوان عید، و نام و نشانهٔ عید با آن رفتار مىنمودند.
و بالاخصّ طائفهٔ امامیّه در این روز، اجتماع عظیمى در کنار مرقد مطهّر مولى امیرالمؤمنین علیهالسّلام در نجف اشرف دارند، و زیارتىِ غدیر از زیارتىهاى مخصوصهٔ آن حضرت است. رجال شیعه از قبائل و شهرهاى دور و نزدیک، گرداگرد قبر آن حضرت اجتماع دارند، و زیارت مخصوصهٔ او را که از ائمّه طاهرین روایت شده، و حاوى جمیع کمالات و بیانگر همهٔ مقامات و درجات اوست مىخوانند، و از کتاب و سنّت آنچه را براى دفع مخالفان است، با حجّتهاى دامغه بازگو مىکنند.
و در تمام شهرها و حتّى قراء و قصبات، روز غدیر، روز عید رسمى است و میلیونها مرد و زن مسلمان اعمّ از شیعه و سنّى، این روز را محترم مىشمارند و به آداب عبادى و امور حسبى و قربى مشغول مىشوند.
سنّت عیدگرفتن در روز غدیر، به این داستان، خلود و دوام بخشیده است و متن غدیر را ثابت و محقّق، و گذشتگان آن را به آیندگان مىسپارند. بیدارى به عبادت در شب غدیر، و صلهٔ ارحام و ضعفاء و توسعه بر عیال، و زینت بستن، و لباسهاى نو و جامههاى پاک و پاکیزه پوشیدن، و احسان و برّ و گسترش خیرات و مبرّات در این روز، همه و همه از موجبات بقاء این اثر جاوید است، تا مردم به دنبال ریشه و سرچشمهٔ غدیر بروند و تفحّص و تجسّس از اصل قضیّه بنمایند و شاخههاى ایمان در دلهاى ایشان رشد کند و قوىّ گردد.
و چقدر زیباست که ایرانیان امروزه که در اثر غربزدگى مبتلا به آداب و رسوم ملّى باستانى و عیدهاى مجوسى و زردشتى شدهاند و غالباً در ایّام نوروز براى خود و خانوادهٔ خود لباس نو تهیّه مىکنند و جشن و سرور دارند، این بدعت زشت را ترک نموده، و عید غدیر را که ستون ایمان است، به عنوان تعطیل رسمى تا چند روز براى دیدنها و سرورها و تجدید لباسهاى کهنه به لباسهاى نو قرار دهند، تا یکسره دیو زشت طبیعت جاى خود را به فرشتهٔ رحمت دهد، و شیعه که پیوسته کارهایش از روى تعقّل و حساب بوده است، در این مقطع نیز بىحساب و غافلگیر در دام نیفتد.
عید غدیر، سلسلهٔ مکتب تشیّع را در هر سال، گذشته را به آینده متّصل میکند و رشته را دوام مىبخشد، و پیوسته دیو شوم و غول استکبار و خودسرى را منکوب، و مبارزه با آن را جاودان مىکند.(۱)
📚 نورمجرد، ج۳، ص ۵۰۱
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
۱- امامشناسی، ج۹، ص ۱۹۹ تا ۲۰۹
🆔 @allame_tehrani
🔰معیار اسلام در جشن و شادی، امور معنوی است، نه امور مادی و سرسبزی درختان
🔺مخالفت حضرت علامه (ره) با برگزاری جشن تولد
🔸جشن تولد، از ارمغانهای باطل غرب است
بارى از این بیان شریف و نورانى معلوم شد که عید، روز جشن و سرور عمومى است و معیار اسلام در جشن و شادى، امور معنوى و تقرّب به حضرت حقّ و توحید است، نه امور مادّى و سرسبزى درختان و درآمدن شکوفه ها و بلندشدن آواز بلبلان و جلوهنمائى غنچهها؛ این امور در منطق اسلام موجب برگزارى مراسم عمومى و جشن نیست.
آرى، هر نعمتى از نعمات الهى در جاى خود شکرى دارد و انسان مؤمن با دیدن این مناظر بهجتانگیز و سبزهها و شکوفهها و گلها، فکرش و ذهنش متوجّه جمال على الإطلاق حضرت حقّ شده و جمال و عظمت و اتقان صنع و حکمت وى را در این مظاهر مشاهده مىنماید و با تأمّل در از نو روئیدن گیاهان، به حرکت جوهرى همهٔ موجودات و سیر لحظه به لحظهٔ آنها به سوى غایةالغایات ملتفت گشته و به یاد سیر خود از این عالم به عوالم اخروى و قیام قیامت مىافتد و عبرت مىگیرد، و با تماشاى این مناظر از نغمههاى خوش پرندگان و رنگهاى دلانگیز طبیعت لذّت مىبرد و خداوند را بر نعمتش شکر مىگزارد؛ ولى شکرگزارى چیزیست و عیدگرفتن چیزى دیگر.
حوادث نیکو و نعمتهاى الهى در مسیر زندگى انسان بارها اتّفاق مىافتد و هر کدام شکرى مخصوص خود دارد، چه مادّى باشد و چه معنوى. همچون ازدواج و روزى شدن فرزند و خرید خانه و قبولى در امتحانات و سلامتى از مرض مهلک و... انسان باید شکر هر یک از نعمتها را بجا آورد و چه بسا در سالهاى بعد نیز که سالروز آن حادثه و اتّفاق است، به یاد حادثهٔ سالهاى گذشته صدقه داده یا روزه بگیرد و شکر بجا آورد، ولى جشن گرفتن مربوط به نعمتهائى خاصّ است که از همهٔ نعمتها برتر و بالاتر باشد و معلوم است که این نعمتها در منطق اسلام امورى است که مربوط به آخرت باشد.
به همین جهت علّامۀ والد با برگزارى جشن تولّد نیز مخالف بودند و میفرمودند: اگر بنا به جشن گرفتن باشد باید موالید اهلبیت علیهمالسّلام را جشن گرفت، نه به دنیاآمدن فرزند را. تولّد فرزند یک نعمت است ولى مسألهاى نیست که در میان دهها و صدها نعمت دیگر ممتاز باشد و مؤمن نسبت به آن عنایت خاصّى نشان داده و آن را جشن بگیرد و این جشن تولّد از ارمغانهاى باطل غرب است که اساس کار خود را بر دنیا و مادّه نهادهاند و از نعمتهاى حقیقى اخروى غافلند.
پس عید تکوینى در اسلام روزى است که ملائکه، آسمان و زمین را پر نموده و درهاى آسمان باز شده و باران فیوضات الهى بر قلوب مؤمنان سرازیر میگردد. عید تکوینى همان عید دینى و مذهبى است و اعیاد دینى و مذهبى واقعاً نشان دهندهٔ تحوّلات تکوینى است، منتها تحوّلات عالم معنا نه عالم حسّ و شهادت.
📚 نورمجرد، ج۳، ص۵۰۳
🆔 @allame_tehrani
🔸تغییرات تکوینی عالم حسّ برای مؤمن ارزشی ندارد
🌷روایت: «بهار مؤمن زمستان است»
🔺تحول تکوینی در نوروز، محل تأمل است
امّا تغییرات تکوینى عالم حسّ و شهادت براى مؤمن ارزش و بهائى ندارد که در آن ایّام همّ و غمّ خود را صرف جشن و شیرینى و لباس نو و امثال آن نماید.
به همین جهت است که بهار مؤمن بر خلاف ابناء دنیا آغاز سال شمسى نیست. بهار مؤمن زمستان است. شیخ صدوق در معانىالأخبار و صفاتالشّیعه و مجالس از حضرت امام صادق علیهالسّلام روایت مىکند که:
الشِّتآءُ رَبیعُ الْمُؤمِنِ؛ یَطُولُ فیهِ لَیْلُهُ فَیَسْتَعینُ بِهِ عَلَى قِیامِهِ وَ یَقْصُرُ فیهِ نَهارُهُ فَیَسْتَعینُ بِهِ عَلَى صِیامِهِ.(۱) «زمستان بهار مؤمن است؛ شبهاى آن طولانى است و از آن براى تهجّد و قیام لیل استعانت مىجوید و روزهاى آن کوتاه است و مؤمن از آن براى روزه گرفتن کمک مىگیرد.»
از منظر قرآن کریم و سنّت نبوى، روز عید، روز تقرّب است و لذا در نهجالبلاغة از حضرت أمیرالمؤمنین علیهالسّلام روایت میکند که: در یکى از اعیاد فرمودند: إنَّما هُوَ عیدٌ لِمَنْ قَبِلَ اللّٰهُ صِیامَهُ وَ شَکَرَ قِیامَهُ وَ کُلُّ یَوْمٍ لایُعْصَو اللّٰهُ فیهِ فَهُوَ یَوْمُ عیدٍ.(۲) «این روز براى کسانى عید است که خداوند روزهٔ ایشان را پذیرفته و عبادت ایشان را شکرگزارى نموده است. و هر روزى که معصیت خداوند در آن نشود، آن روز روز عید است.»
پس عید در اسلام معیارى خاصّ دارد که با روز نوروز و حوادث طبیعى آن به هیچ وجه قابل تطبیق نیست، و لذا هیچگونه اظهار سرور و شادمانى از أئمّه علیهمالسّلام در این ایّام نقل نشده و در اصحابشان رواج نیافته است، با اینکه این حادثه هرساله اتّفاق مىافتد و عید تکوینى نیازى به کتمان ندارد.
علاوه بر آنچه گذشت، اصل این سخن که نوروز هنگام تحوّل تکوینى است جاى تأمّل دارد؛ زیرا علماء هیئت، نوروز را چون مطابق با اعتدال ربیعى بوده روز اوّل بهار اعتبار کردهاند. امّا روئیدن گیاهان و سرسبزى زمین و زیبائى طبیعت خصوصاً در کشورهائى چون ایران معمولاً در برج دوّم از سال شمسى اتّفاق مىافتد، و در روز نوروز از خرّمى عالم و شکوفائى درختان خبر چندانى نیست.
📚 نورمجرد، ج۳، ص۵۰۴
📍(برای اطلاعات بیشتر در این زمینه،
به ضمیمهٔ جلد سوم کتاب شریف نورمجرد؛ تحقیقی دربارهٔ نوروز، مراجعه فرمایید.)
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
۱- بحارالأنوار، ج۸۰، ص۱۳۳
۲- نهجالبلاغة، ص۵۵۱
🆔 @allame_tehrani
🔰 #پخش_زنده_صوتی
💐 مراسم جشن عید الله الأکبر، عید سعید غدیر 💐
🌐 از طریق:
(صفحهٔ نور مجرد در آپارات)
https://www.aparat.com/Nooremojarrad_com/live
⏰ زمان:
جمعه ۱۸ ذیالحجةالحرام، حدود ساعت ۴:۳۰ صبح
💠 مکان:
از بیت حضرت آیتالله حسینی طهرانی (مدظلهالعالی)
@Nooremojarrad_com
🆔 @allame_tehrani
👂حلقهٔ حیدری
❤️ غلام حضرت حیدر (علیهالسلام)
والدهٔ حقير در زمان كودكى گوش راست مرا سوراخ كرده و در آن حلقهاى عبور داده بودند به نام حلقه حَيْدَرى، و مرا هم غلام حَيدرى میخواندند. يعنى اين طفل، غلام حلقه به گوش حيدر است. و تا اين زمان گوش راست من سوراخ است، و ديگر قابل التيام نيست. زيرا كسى كه نطفهاش و شيرش با ولايت حيدر بسته شده است، و گوشش را به نام و مهر حيدر سوراخ كرده و حلقه گذراندهاند، كجا میتواند ظاهراً و باطناً سرّاً و عَلَناً از غلامى خود دست بردارد؟
📚 «روحمجرّد»، ص۷۸
@Nooremojarrad_com
🆔 @allame_tehrani
💐 ایام خوش غدیر
🔰 سفارش به برپائى مجالس سرور و خرید لباسهاى نو در ایّام عید سعید غدیر
...میفرمودند كه: در ايّام عيد سعيد غدير به خانواده و فرزندان بيش از پيش رسيدگى كنيد و با برگزارى محافل جشن و سرور و خريد لباسهاى نو و شيرينى و هدايا، خاطرۀ خوش ايّام غدير را هميشه در ذهن اهل و عيال خود تازه نگه داريد.
📚 «نورمجرّد»، ج۳، ص۴۰۲
📍(برای اطلاعات بیشتر در این زمینه،
به ضمیمهٔ جلد سوم کتاب شریف نورمجرد؛ تحقیقی دربارهٔ نوروز، مراجعه فرمایید.)
🆔 @allame_tehrani
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💫 غیر قابل توصیف
🎙حضرت آیتالله حاج سید محمدصادق حسینی طهرانی (حفظهالله)
🆔 @allame_tehrani
44.57M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🕌 باید برید دور «علی» بگردید 🕋
🎙حضرت آیتالله حاج سید محمدصادق حسینی طهرانی (حفظهالله)
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
🔰مسجود ملائک...
🎙آیتالله شجاعی رحمةاللهعلیه
🆔 @allame_tehrani
[@Nooremojarrad_com]podcast(1).mp3
9.85M
📜 #حکایت_خوانی | شیخ علی
💬 داستان سیّد جواد کربلائی و پیرمرد مستضعف سنّی
📚 برگرفته شده از کتاب شریف «معادشناسی»، ج۳، ص۱۰۸
📝 مشاهدهٔ متن حکایت
🆔 @allame_tehrani
حکایت شیخ علی.pdf
968.2K
📜 حکایت شیخ علی
💬 داستان سیّد جواد کربلائی و پیرمرد مستضعف سنّی
📚 معادشناسی، ج۳، ص ۱۰۸ تا ۱۱۳
✍ حضرت علامه آیتالله حاج سید محمدحسین حسینی طهرانی (قـدساللـهنـفـسـهالـزکـیـة)
🆔 @allame_tehrani
💫 عید غدیر افضل اعیاد
🔴 ضـرورت احـیـاء عید غدیر
🔆 عید غدیر، عید بزرگ اسلام و روز تهنیت
عید غدیر، تماشاى جمال ملکوتى مولىالموالى امیرالمؤمنین علیهالسّلام را بر روى دو دست پیغمبر معظّم، در فراز منبر برآمده بر پالانهاى اشتران، در زیر درختان سَمُرات وادى جُحفه در غدیر خمّ، و نمایش دادن ولایت را به کافّهٔ مردم، و نزول ملکوت و جبروت در این عالم ملک است که: هان اى دشمنان على! و اى مخالفان اهلبیت که پیوسته رسول خدا را با شکایتهائى که از على میکردید، آزار و اذیّت مىرسانیدید، اینک بدانید که: على سزاوار شکایت نیست و در خور اذیّت و آزار نیست.
او والى ولایت و یگانه شاهباز بلندپرواز سدرهنشین کاخ عرفان است. او از خود شما به جانهاى شما نزدیکتر است و ولایتش بیشتر است. او تکویناً و تشریعاً سیّد و سالار و سرور و سپهسالار شماست!
↓۱- عيد غدير، عيد بزرگ اسلام و روز تهنيت است.
↓۲- روز غدير خمّ، روز عيد است
↓۳- خطبهٔ حضرت أميرالمؤمنين عليهالسّلام در فضيلت غدير
↓۴- أبيات بِشْنَوى كُرْدى، دربارهٔ عيد غدير
↓۵- معناى عيد در لغت و در اصطلاح مردم
↓۶- معناى عيد فطر و عيد قربان
↓۷- عيد غدير، أفضل اعياد است
↓۸- أئمّهٔ شيعه و شيعيان، عيد غدير را زنده نگه میدارند
↓۸.۱- عيد غدير، در نزد سائر مسلمين از عامّه
↓۹- مصافقه و بيعت با مردم با أميرالمؤمنين عليهالسّلام در روز غدير
↓۱۰- بيعت أبوبكر و عمر با أميرالمؤمنين عليهالسّلام به ولايت
↓۱۰.۱- تهنيت و تسليم شيخين با أميرالمؤمنين عليهالسّلام به ولايت
↓۱۰.۲- تهنيت عمر به أميرالمؤمنين عليهالسّلام در روز غدير
↓۱۱- تحليل شيعه از يكایک عمل صحابه
↓۱۲- بحث سيّد ابن طاووس، با فقيه سنّى مذهب در حرم كاظمين عليهماالسّلام
↓۱۳- بيان سيد ابن طاووس در موارد مختلفى كه صحابه مخالفت رسولالله كردهاند
↓۱۴- توبهٔ فقيه سنّى از متابعت خلفاء و رجوع به امامت أئمّه عليهمالسّلام
↓۱۵- بيان ابن طاووس در علّت أفضليت عيد غدير بر ساير أعياد
↓۱۶- عيد غدير، روز نزول جميع خيرات و بركات است
↓۱۷- عظمت روز غدير، و ثواب روزه در آن عيد
↓۱۸- روايت حِميرى در عظمت عيد غدير، و نماز وارد در آن
↓۱۹- زيارتهاى أميرالمؤمنين عليهالسّلام در روز غدير
↓۲۰- فتاوى و قضاوتهاى عامّه چون براى حفظ مذهب خودشان است حجّت نيست
↓۲۱- تمام ثوابها و پاداشها، تفضّل و احسان است
↓۲۲- حديث قدسى در آثار نوافل
↓۲۳- پانویس
🌐 مشاهده از طریق لینک زیر:👇
https://b2n.ir/eide_ghadir
📚 امامشناسی، ج۹، ص ۱۸۹ - ۲۲۳
✍ حضرت علامه آیتالله حاج سید محمدحسین حسینی طهرانی (قـدساللـهنـفـسـهالـزکـیـة)
🆔 @allame_tehrani
🔰مشخصّات روز غدير
🔆 غدیر روز بیعت با حق
داستان نصب اميرالمؤمنين على بن ابىطالب عليهالسلام در غدير خم به مقام ولايت كليهٔ كبراى الهيه، از داستانهاى بسيار مهم تاريخ اسلام است، و شايد واقعهاى با اين اهميت و با اين خصوصياتى كه بيان خواهد شد، نداشته باشيم. زيرا در حقيقت اين واقعه بيانگر بقاء رسالت پيامبر اكرم و دوام دورهٔ ولايت الهيهٔ آنحضرت در تجلىگاه وجود مبارک اميرالمؤمنين عليهالسلام بوده است.
غدير نمايشگر اتحاد و پيوند رسالت به امامت، و نبوت به ولايت است، و حكايت از آن مىكند كه همچون دو پستانى هستند كه براى اشراب و ارضاع طفل شيرخوار، پيوسته ملازم و مقارن و رفيق يكديگرند، و يا همچون دو نهالى كه از يک ريشه و بن روئيده شده و بهم پيوستهاند.
غدير نمايشگاه عَلِىٌّ مِنِّى وَ أنَا مُِنهُ در برابر ديدگان جميع خلائق و همگى امت، و اعلان و اعلام اين واقعيت به جهانيان تا روز بازپسين است.
غدير محل ظهور حقائق مخفيه، و بواطن مختفيه، و ارشاد و هدايت مردمان به اين راه است.
غدير صراط مستقيم و شاهراه اعلاى انسانيّت به مقام عرفان و ولايت كليهٔ حق است.
غدير مقام قالبگيرى قضاء كليهٔ الهيه به عالم قدر، و اندازهگيرى و تعيين و تشخيص و معرفى نور نامحدود حضرت احديت در اسماء و صفات مرئى و مشاهد خلق، و ربط قديم و حادث، و نزول تجرد و بساطت در قيود و حدود امكانيه، براى دسترسى همهٔ خلايق و استفاده از ماء معين و آبشخوار فيض و رحمت و سعادت و بركت است.
غدير روز تاجگذارى و عمامهگذارى رسولالله با دست شريف خود بر سر مولىالموحدين است.
غدير روز مَن کُنتُ مَولَاهُ فَعَلِىٌّ مَولَاهُ است.
غدير روز اللّهُمَّ وَالِ مَن وَالاهُ، وَ عَادِ مَن عَادَاهُ، وَ انصُر مَن نَصَرَهُ، وَ اخذُل مَن خَذَلَهُ است.
غدير روز بيعت با حق است، روز سرسپردگى است، روز مبادله و معامله نفس با خداوند نفس، روز داد و ستد جنود شيطان با جنود رحمان، روز فراق ظلمت و ورود در جهان روشنى است.
غدير روز محک است، روز تمايز ايمان و كفر، و خلوص و نفاق، و صفا و حيله، و نور و تاريكى است.
غدير روز درخشش خورشيد عالمتاب از پس پردههاى ابر گران، و تابش در دلهاى جانداران است.
غدير روز تعريف راستين، و بركنارى خوف از شيطان، و سرآمدن زمان تقيه، و وحى امر الزامى بر لزوم كشف حجاب حقيقت از روى چهرهٔ ولايت، و ابراز هو هويت است.
غدير روز بَخٍّ بَخًٍ لَکَ یَا عَلِى أصبَحتَ وَ أمسَیتَ مَولاىَ وَ مَولَى کُلِّ مُؤمِنٍ وَ مُؤمِنَةٍ است.
غدير روز عيد اكبر: روز بلند كردن رسول خدا على بن أبىطالب را در مرأى و مسمع مردم، و خواندن خطبه و امر به تسليم امت در برابر أوامر و نواهى مولاى متقيان است.
و لله الحمد و له المنة ما كه اينک توفيق يافتيم تا به قدر ذرهٔ خود، با بيان و تفسير اين واقعهٔ عظيم، ران ملخى به بارگاه سليمان حشمت[۱] و صاحب ذوالفقارش هديه آوريم، ناچار قبل از ورود در متن قضيهٔ غدير به ذكر چند مقدمه مىپردازيم.
📚 امامشناسی، ج۷، ص۱۱-۱۳
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
۱- جَاءَت سُلَيْمَانَ يَوْمَ العَرْضِ قُبَّرَة
بِضِلْعِ جَرَادٍ كَانَ فِى فِيهَا
نَاجَتْ خَفِىَّ الصَّوتِ وَ اعْتَذَرت
إنَّ الهَدَايَا عَلَى مِقدَارِ مُهْدِيهَا
«در روزى كه همهٔ مرغان را در مقام عرض پيشگاه سليمان عرضه مىداشتند، گنجشگ كاكلى كوهى، ران ملخى را در دهان گرفته و به رسم هديه براى سليمان آورد؛ آنگاه با صداى ضعيف و كوتاه خود چنين در مقام عذرخواهى برآمد كه هميشه هدايائى كه براى اشخاص مىبرند بر مقدار و ارزش هديه كننده است؛ نه بر مقدار و ارزش هديه شونده.»
🆔 @allame_tehrani