eitaa logo
کانال علامه طهرانی
3.1هزار دنبال‌کننده
1.4هزار عکس
820 ویدیو
197 فایل
❤️عرفان با طعم زندگی❤️ 💎نشر آثار و معارف منتخب و ناب حضرت علامه آیت‌الله حسینی طهرانی (قدس سره) و سایر علما و عرفای بالله💎 ادمین: @Ya_bab_allah پیام ناشناس: daigo.ir/secret/allametehrani کانال خانواده و زندگی الهی: @ezdevaje_elahi
مشاهده در ایتا
دانلود
💫 عید گرفتن عید قربان به‌سبب حصول حالات تجرّدی حج ... آن‌وقت امروز برای او عید می‌شود و می‌گوید: خدا را شکر! ما عمری در شهر خودمان زندگی کردیم و فکرمان به کسب و کار و تجارت و شخصیّت و به این بود که چرا او به من سلام نکرد، او به من اعتنا نکرد و در فلان مجلس مرا دعوت نکرد؛ مثلاً چرا رباب خانم، ما را در مجلس عروسی دخترش نگفت، با اینکه ما این‌همه برای او زحمت کشیده بودیم! یا چرا آقای فلانی ما را در عقد پسرش نگفت، چرا فلانی من را در آن مجلس نگفت، چرا فلان شخصی که ما هر روز از او جنس می‌خریم، آن روز که من به او گفتم: مثلاً بیست تومان دستی به من قرض بده، او نداد؟! همۀ فکرهای ما مگر خارج از این است؟! فکرهای بزرگان ما مگر در مورد چیست؟ همین مسائل، در یک سطح عالی‌تر و بزرگ‌تر! یکی آفتابه می‌دزد و یکی مثلاً صندوقچۀ طلا و برلیان می‌دزدد؛ وقتی مناط دزدی باشد، فرقی نمی‌کند! فکر ما از این کثرات بالاتر نمی‌رود. حالا ما رفتیم و حج کردیم و تماشا کردیم که اینها چیست، این مسائل چه بود، واقعاً این کثرات چه بود و چقدر ما را خسته می‌کرد، چقدر ما را ضعیف می‌کرد، چقدر ما را کسل می‌کرد و چقدر ناراحت می‌کرد! این جاها چه جاهای خوبی و چه زمین‌های خوبی است؛ عرفات چه جای خوبی است، مَشعر چه جای خوبی است، منا چه جای خوبی است، اصلاً محلّ طواف کردن چه جای خوبی است! انسان در بیت‌الله بنشیند و همین‌طور خانۀ خدا را تماشا کند؛ چقدر خوب است! اینها چیست؟! مسائلی در اینجا هست یا نه؟ آیا در جهان انسانیّت، اینها مسئله‌ای است یا نه؟ [انسان تازه] می‌فهمد که مسئله اصلاً این است؛ و بدبخت آن کسانی هستند که این مسائل را کنار گذاشته‌اند! شخصی که شاید حیات هم داشته باشد، یک روز با پسرعمّۀ ما که می‌خواست به مکّه برود، به منزل ما آمد تا خداحافظی کند. ما او را نمی‌شناختیم، خودش به ما گفت: من تمام عمرم را در اروپا و آمریکا و دانشگاه‌ها و خلاصه هرچه بگویید، مصرف کرده‌ام. یک سال یکی از همین رفقای ما به من گفت: «آقا شما همه کار کرده‌اید، حالا دیگر توبه‌ای بکن و حجّی برو!» گفتیم: علَی الله؛ این سفر را هم برای تماشا می‌رویم! و این سفر مکّه را به‌عنوان تماشا گرفتیم؛ ولی خدا شاهد است که آن لذّتی که من از آن سفر بردم، تا به‌حال هیچ لذّتی در دنیا به پای آن لذّت نرسیده است و اصلاً نمی‌شود با آن قیاس کرد! از آن سفر تا به‌حال این سفر یازدهم است، که امسال با پسرعمّه‌ات می‌خواهم بروم، و هر سال رفته‌ام! [این‌طور می‌گوید]: چون قلبِ ماهیّت پیدا کرده است، و این همان تقوا است! بنابراین ما مسلمان‌ها باید متوجّه این جهت باشیم که اساس زندگی خود را بر تقوا قرار بدهیم و بدانیم که عید، روز جایزه و قبولی است. عید قربان برای کسی قبول است که اعمالش قبول است، عید قربان برای کسی بهتر است که جایزۀ بهتری گرفته باشد، نمرۀ عالی‌تر گرفته باشد، حال بهتری پیدا کرده باشد، تجرّدش بیشتر شده باشد؛ این برای او عید است، پس باید نماز عید بخواند و شکر خدا را بجا بیاورد، چون این برای او عید است. 📚 مبانی اخلاق در آیات و روایات، ج۲، ص۱۲۵ 🆔 @allame_tehrani
14.31M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📽 موشن‌گرافیک 🔰رابطهٔ معنوی شهید چمران و علامه طهرانی ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 💌 نامهٔ عاشقانه عارفانهٔ شهید چمران که پس از 37 سال برای اولین بار منتشر می‌شود... ▪️سرنوشت همسر لبنانی دکتر چمران بعد از شهادتش چه شد؟ 🔹مصطفی می‌گفت من «شمع»🕯 هستم و تو بعد از من به «شمس»☀️ می‌رسی... 🔸گفتم منظورت از «شمس» چیه؟ گفت یکی از اولـیـاءالـلـه... من این ولـی‌ِخـدا (مرحوم علامه طهرانی) را در مشهد مقدس پیدا کردم... 📗«رسالهٔ لب‌اللباب» کتابی که سرنوشت غاده را تغییر داد... 🔖 مرحوم علامه طهرانی (قدس سره): شهید چمران از اَبرار و مخلَصین بود. من هیچ‌وقت او را ندیدم، اما با شنیدن اسمش با روحش به پرواز می‌رفتم. 🆔 @allame_tehrani
10.83M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💫 رمز موفقیت شهید دکتر چمران چه بود که بدون استاد، راه خدا را طی کرد و جزو اَبرار و مخلَصین شد؟ 🎙استاد وکیلی (حفظه‌الله) 🔅این شهید حجتی است بر همهٔ جوانان در عصر جدید ❎ سیروسلوک صرفاً کنج مسجد نشستن نیست بلکه انجام وظیفه است؛ حال این وظیفه جهاد شبانه‌روزی در میدان جنگ باشد یا کمک به فقرا یا کنج خانه خدمت به مادری مریض و از پا افتاده... 🆔 @allame_tehrani
🔷اشاره‌ای دربارۀ روز ولادت امام هادی (علیه‌السلام)🔷طبق قول أصحّ، ولادت امام هادی (علیه‌السلام) دوّم رجب است 💐 بسیاری از علماء، میلاد آن حضرت را در ماه رجب ذکر کرده‌اند. و دعایی که شیخ طوسی و سید ابن طاووس از حضرت بقیةالله (أرواحنا فداه) در روزهای رجب نقل کرده‌اند، صراحت بر این مطلب دارد. 💐 در مورد روز آن، دوم، سوم، پنجم، سیزدهم و نیمۀ ماه در مصادر آمده است. عیّاشی صاحب تفسیر و کفعمی، میلاد آن حضرت را در دوم رجب دانسته‌اند. 💐 مرحوم علّامه طهرانی (قدّس سرّه) نیز دوم رجب را قابل اعتمادتر می‌دانستند و مجلس میلاد امام هادی علیه‌السلام را در روز دوم و شهادت آن حضرت را در سوم رجب برگزار می‌کردند. ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ مرحوم علامه طهرانی می‌فرمودند: در تاریخ ولادت امام هادی علیه‌السلام اقوالی است که قوی‌ترین آنها قول به ولادت آن حضرت در ماه رجب است نه پانزدهم ذی‌الحجة و دعای "اَللّهُمَّ اِنّی‏ اَسئَلُکَ بِالْمَوْلُودَیْنِ فی‏ رَجَبٍ مُحَمَّدِ بْنِ عَلیٍّ الثانی‏ وَ ابْنِهِ عَلِیِّ بْنِ مُحَمَّدٍ الْمُنْتَجَبِ وَ اَتَقَرَّبُ بِهِما اِلَیْکَ خَیْرَ الْقُرَبِ..." که از دعاهای معروف ماه رجب و از ناحیهٔ مقدسهٔ امام زمان علیه‌السلام بوده بر آن تصریح دارد و چون این دعا دارای مدارک قوی و مورد وثوق بزرگان بوده، به دست می‌آوریم میلاد امام هادی علیه‌السلام در ماه رجب المرجّب واقع شده است و اگرچه در روز آن هم اختلاف است ولی ولادت آن حضرت نزد ما در روز دوم ماه رجب است. 💬 به نقل از یکی از شاگردان 🆔 @allame_tehrani
21.4M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🌻 چمرانِ عاشق... 🎙استاد وکیلی (حفظه‌الله) 🆔 @allame_tehrani
🇮🇷 مشارکت حداکثری 🗳 تأکید بر شرکت در انتخابات مرحوم علامه طهرانی به شاگردانشان می‌فرمودند: در مسائل اجتماعی در هر کاری که به نوعی تقویت اسلام و حکومت اسلام و تأیید نظام ولایت فقیه است باید شرکت کرد. و خودشان نیز در این موارد حضور می‌یافتند، اعم از انتخابات یا راهپیمایی یا نماز جمعه یا دیگر اجتماعاتی که تأیید اصل نظام بود، ولی به شرکت در اجتماعاتی که از طرف حزب یا گروه سیاسی خاصی تشکیل می‌شد ترغیب نمی‌فرمودند، مگر اینکه محرز می‌شد که این اجتماع مورد تأیید و نظر ولیّ‌فقیه و در مسیر تقویت حکومت اسلام است. 📚 نورمجرد، ج۳، ص۲۱۶ 🆔 @allame_tehrani
✅ شرکت در انتخابات، مصداق پشتیبانی از نظام اسلامی است مرحوم علامه طهرانی می‌فرمودند: شرکت در انتخابات مصداق پشتیبانی از نظام اسلامی است و آمار شرکت‌کنندگان نشانهٔ تعداد افرادی است که به این حکومت اهتمام داشته و مدافع آن می‌باشند. روى همین جهت در زمان حکومت طاغوت در انتخابات مطلقاً شرکت نمى‌کردند و می‌فرمودند: تا قبل از روز جمهورى اسلامى، هیچ گاه صندوق رأى را نیز ندیده بودم. ولى از آن روز به بعد در همۀ رأى‌گیری‌ها شرکت کردند. ... تا آخر عمر شریفشان در همۀ رأى‌گیرى‌ها به شکل منظّم و با اهتمام شرکت می‌کردند و در خدمتشان به یکى از صندوق‌هاى أخذ رأى که نزدیک منزل بود مى‌رفتیم و برگۀ رأى را به صندوق مى‌انداختند. نسبت به انتخاب اشخاص براى مجلس یا ریاست جمهورى یا خبرگان بسیار حسّاس و دقیق بودند و شرائط سختى را براى افرادى که در این مناصب وارد مى‌شدند معتقد بودند. 📚 نورمجرد، ج۳، ص۲۲۰ 🆔 @allame_tehrani
🇮🇷 وظائف مؤمن در قبال انتخابات مرحوم علامه طهرانی می‌فرمودند: اگر کسى را که واجد صلاحیّت است شناختید یا از میان چند نفر واجد صلاحیّت، أصلح را تشخیص دادید، نام او را بنویسید، و على أىّ حالٍ اصل شرکت در انتخابات را ترک نکنید. رأى دادن یک وظیفه است و انتخاب أصلح وظیفهٔ دیگرى. 📚 نورمجرد، ج۳، ص۲۲۱ 🆔 @allame_tehrani
🔴 لزوم احراز صلاحیت شخص برای رأی دادن به او 💢 انسان باید پاسخگوی انتخاب شخص غیرصالح باشد مرحوم علامه طهرانی می‌فرمودند: در رأى دادن باید انسان احراز کند که شخص صلاحیّت تصدّى یک امر ولائى را داشته و قابلیّت آن را داراست و مراتب و درجات عالى تقوا و علم و درایت و کاردانى در وى موجود است. (و البتّه شرائط علمى و عملى در مورد هر کدام از مجلس خبرگان و مجلس شورا و ریاست جمهورى را متفاوت دانسته و در مورد هر کدام نظراتى خاصّ داشتند.) می‌فرمودند: اگر نتوانستید احراز کنید حقّ ندارید کسى را در برگۀ رأى مشخّص نمائید و اگر کسى را انتخاب کردید و بعداً معلوم شد آن شخص صلاحیّت کافى نداشته، مسؤولیّت أعمال سیّئهٔ آن شخص دامن‌گیر شما هم خواهد بود و در آخرت باید پاسخگو باشید. لذا باید دقّت بسیار زیادى در این امر نمود، ولى در هر صورت، شرکت در اصل رأى‌گیرى که تأیید حکومت اسلامى است لازم مى‌باشد. 📚 نورمجرد، ج۳، ص۲۲۱ 🆔 @allame_tehrani
🌷فروش ویژهٔ عید قربان تا عید غدیر🌷 📚 کتب مرحوم علامه طهرانی (قدس‌سره) 📚 کتب حضرت آیةالله حسینی طهرانی (حفظه‌الله) 📚 کتب استاد واسطی، استاد وکیلی، استاد نخاولی و... 🎁 با 40% تخفیف ✅ با ثبت کد تخفیف 110 📍در سایت فروشگاه صبح توحید:👇 🌐 towhidshop.org 🆔 @allame_tehrani
🔰 علّت جعل عید غدیر به‌عنوان عید 🔴 خطر انحطاط از اعیاد حقیقی به اعیاد اعتباری و موهومی عید برای خوردن و آشامیدن و... نیست؛ اصلاً عید حقیقی این عید است! عید حقیقی عید غدیر است که ما به مقام ولایت معرّفی شده‌ایم! در روایت آمده است: «امیرالمؤمنین در عید غدیر به ما معرّفی شده و ما او را شناخته‌ایم.»(1) اگر ما امیرالمؤمنین را نمی‌شناختیم تکلیف ما چه بود؟ اگر نمی‌شناختیم، ما از این مسیر تبعیّت نمی‌کردیم و براساس تشیّع و ولایت نبودیم؛ آن‌وقت اگر تمام بدن ما از الماس‌ها و لباس الماس‌بافت بود، این برای ما چه فایده‌ای داشت؟! امیرالمؤمنین دست روی عقل ما گذاشت و با عقل ما سر و کار پیدا کرد، یعنی ما را از مرحلۀ بهیمیّت به انسانیّت رسانید و به ما شرف داد؛ امّا مکتب‌های دیگر، این عقل را به انسان نمی‌دهند و در عقل انسان تصرّف نمی‌کنند، بلکه در مادّۀ انسان تصرّف می‌کنند؛ هر مکتبی را شما می‌خواهید ببینید، ببینید. لذا روز عید غدیر عید است. روایت داریم که اگر کسی در روز عید غدیر روزه بگیرد، ثواب هشتاد هزار سال روزه دارد.(2) در روز عید غدیر صدقه بدهید، دیدن برادران مؤمن بروید و آنها را به ولایت تهنیت بگویید که: به به از امروز که شما به ولایت رسیدید!(3) برای بچّه‌های خودتان لباس عید را در روز عید غدیر بخرید، لباس نو تن کنید، عبای نو تن کنید، چارقد نو تن کنید! اگر ندارید، یک کلاف ابریشم نو گردن خودتان بیندازید که ما امروز یک چیز نو خریدیم. اینها سنّت است! حالا ببینید ما چه اندازه عقب رفته‌ایم که عید قربان رفت، عید فطر رفت، عید غدیر رفت و آن‌وقت عیدهای گَبری و عید نوروز به‌جایش آمد و نشست؛ عید نوروزی که هیچ اساس اسلامی ندارد و صِرف یک بدعت است! لباس نو می‌پوشیم، خانه‌تکانی می‌کنیم، دیدن همدیگر می‌رویم، و هر فجایعی که شما فرض کنید در عید نوروز پیدا می‌شود! ما هم که مسلمان هستیم می‌گوییم: «آقا ما دیدن فلانی می‌رویم، امّا قصد تبعیّت از سنّت زرتشت نمی‌کنیم، ما به قصد دیدن می‌رویم!» ای بندۀ خدا، می‌خواهید برای دیدن بروید، چرا پریروز نرفتید؟! اصلاً چرا این مبدأ را عید غدیر قرار نمی‌دهید؟! آخر اسلام به چیست؟ ما که مسلمانیم و ادّعای تحرّک و ادّعای تعهّد داریم، نباید کارهای خودمان را بر یک اساس قرار بدهیم؟! این مسئله‌ای است دیگر! اگر ما عید غدیر را عید قرار بدهیم و دیدن هم برویم، لباس نو بپوشیم، تبریک و تهنیت بگوییم، در مجالس و محافل ذکر اهل‌بیت و فضائل امیرالمؤمنین و خصوصیّاتش را بگوییم و اصلاً این امر را زنده کنیم ـ کما اینکه زنده کرده‌اند ـ این برای ما عید می‌شود. امّا اگر مدام خودمان را پایین و پایین و پایین‌تر آوردیم و از تعقّل به احساسات افتادیم، دیگر می‌گوییم: ای آقا، ما اگر در این عید نوروز مثلاً فرش خانۀ‌مان را عوض نکنیم و فلان فرش را اجاره نکنیم و فلان تلویزیون و فلان دکور را نیاوریم، خانۀ ما می‌آیند و می‌گویند: «فلانی ندار است!» آن‌وقت در یک عید نوروز، مثلاً یک دست اسباب زینت اطاق را به ده هزار یا بیست هزار تومان کرایه می‌کند تا وقتی برای دیدن می‌آیند [چنین و چنان] بگویند. حالا این بیچاره‌ای است که خودش ندارد و مثلاً روی زمین می‌نشیند! اینها همه بدبختی و انحراف است، و مؤمن آن کسی است که دارای تفکّر و تعقّل باشد! خدا إن‌شاءالله همۀ ما را از سطح احساسات به مرحلۀ تعقّل برساند، و از دیدن و شنیدن و پیروی آراء باطل و افکار کوتاه و کوتاه‌کننده، به درجۀ تأمّل و تفکّر و درایت و آن حقیقت ولایت برساند؛ حقیقت ولایت یعنی همین نقطه‌ای که انسان را به واقعیّت و بطن واقعیّت دعوت می‌کند و انسان را از همۀ عوارض و زوائد می‌رهاند. خدا إن‌شاءالله همۀ ما را به این مقام معرّفی کند. 📚 مبانی اخلاق در آیات و روایات، ج۲، ص۱۲۷ ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 1- إقبال الأعمال، ج١، ص٤٧٤؛ تفسیر فرات الکوفی، ص١١٨. 2- تهذیب الأحکام، ج٣، ص١٤٣؛ من لایحضره الفقیه، ج٢، ص٩٠؛ روضة الواعظین، ج٢، ص٣٥٠. 3- إقبال الأعمال، ج١، ص٤٧٢ـ٤٨١؛ مصباح المتهجّد، ج٢، ص٧٣٦ـ٧٣٨. 🆔 @allame_tehrani
💫 علامه طهرانی و تعظيم عيد غدير عيد غدير به فرمودهٔ رسول‌خدا صلّى‌الله‌عليه‌و‌آله بزرگترين عيد امّت است: يَوْمُ غَدِيرِ خُمٍّ أَفْضَلُ أَعْيَادِ أُمَّتِى.[۱] عيد امامت و ولايت، عيد استمرار رهبرى الهى، عيد رهائى از شيطانها و شيطنت‌ها، عيد بزرگ بت‌شكنى، عيد تكميل دين و اتمام نعمت و رضايت پروردگار از اسلام كه قرآن فرمود: الْيَوْمَ أَكْمَلْتُ لَكُمْ دِينَكُمْ وَ أَتْمَمْتُ عَلَيْكُمْ نِعْمَتِى وَ رَضِيتُ لَكُمُ الْإسْلَامَ دِينًا.[۲] عيد والاى الهى كه در همهٔ اديان ارزشمند شمرده شده، و در روايات بر آن تأكيد گشته، و از عيد قربان و فطر برتر و بزرگتر معرّفى شده است. حضرت آقا (مرحوم علامه طهرانی) بر اساس تعاليم قرآن و عترت، بر تعظيم اين عيد الهى تأكيد داشته و سيرهٔ سلف صالح را بر گسترش شعائر در آن تبليغ مى‌نمودند، كه به لطف الهى بيانات ايشان در كتاب ارزشمند «امام شناسی» جلد ۹ در اين زمينه بطور كافى و شافى مطرح و منتشر گرديده است. ايشان بر بى‌پايه بودن عيد نوروز و جائز نبودن إحياء آن، و لزوم اجتناب از منطقه‌اى كردن أحكام نورانى اسلام با إحياء سنن غير اسلامى و بومى هر منطقه، و لزوم نگرش فرامنطقه‌اى به تعاليم الهى، و تأكيد بر اعياد اسلامى كه در برخى از آثار خود بدان اشاره دارند[۳]؛ بر إحياء عملى عيد سعيد غدير خم پافشارى داشتند و در ميان همهٔ اعياد اسلامى آن عيد را گسترده‌تر برگزار مى‌نمودند، و معمولاً طلّاب فاضل را در اين عيد بزرگ و نيز عيد ميلاد بقيةالله‌الأعظم أرواحنا فداه معمّم می‌فرمودند. و در اين اواخر طرح اقامهٔ پنج‌روز «مجالس غديريّه» را براى خانواده‌ها (مخدّرات و اطفالشان) پى‌ريزى و اجرا مى‌نمودند كه در بين دوستان و ارادتمندانشان جايگاه خاصّى داشته و دارد. 📚 آیتِ‌نور، ص۵۱۵ ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ۱- «بحارالأنوار»، ج۳۷، ص۱۸. ۲- قسمتى از آيهٔ ۳، از سورهٔ ۵: المآئدة. ۳- «امام‌شناسی» ج۹، ص۲۰۱. 🆔 @allame_tehrani