eitaa logo
استاد علامه محمد تقی جعفری (ره)
1.3هزار دنبال‌کننده
754 عکس
125 ویدیو
21 فایل
این کانال تنها کانال رسمی موسسه تدوین و نشر آثار علامه جعفری (ره)، در ایتا است و تحت نظر موسسه اداره می شود. آی دی کانال : @allameh_jafari ارتباط با مدیر کانال: @MTJafari لینک صفحه اینستاگرام : https://www.instagram.com/jafari_allameh/
مشاهده در ایتا
دانلود
🕋 خانه خدا، مردم ادامه/ 💠 ۱ مسلم است که در همه جوامع و همه دوران ها مخصوصا در آن جمعیت هائی که پیامبران و خداشناسان وجود داشته‌اند، جایگاه‌های مخصوصی برای و تفکرات معنوی ساخته شده است. این معابد در حقیقت رصدگاه‌هائی برای نظاره به بی نهایت و ایجاد رابطه میان بی نهایت بزرگ ‌‏( ) و بی نهایت کوچک ‌‏(انسان) می باشند. در این رصدگاه‌ها است که آدمیان بدون واسطه با خویشتن روبرو می شوند و با امواج مقدس وجدان خویش با خدا به راز و نیاز می پردازند. در هیچ یک از جایگاه‌ها و مسکن هایی که بشر با دست خود می سازد، مصالح ساختمانی از آنچه که هستند، تغییری پیدا نمی کنند، مگر مصالح ساختمان معابد که با آجر بالا می رود و مبدل به روح و جان شفاف می شود و انوار الهی را در دل ها منعکس می سازد. این معابد مانند چشمه‌سارهائی زلال در میان سنگلاخ ها و دشت های سوزان زندگی حیوانی آدمیان قرار گرفته است. انسان ها با شستشو در این چشمه‌سارها طراوت و شادابی روح را درمی‌یابند. بیت اللّه الحرام که کعبه و بكّه نیز نامیده شده است، اولین معبد جهانی است که برای همه مردم با دست ابراهیم خلیل ‌‌‏(علیه‌السلام) ساخته شده است . اِنَّ اَوَّلَ بَيْتٍ وُضِعَ لِلْنَّاسِ لَلَّذی بِبَكَّةَ مُبارَکاً وَ هُدًی لِلْعالَمینَ ۱. ‌‌‏(اولین خانه‌ای که برای مردم بنا شده است خانه‌ایست که در ساخته شده است، این خانه مبارک و جایگاه و وسیله هدایت عالمیان ‌‌‏است) . دومین خانه جهانی که بعنوان معبد عمومی بنا شده است : است که بوسیله حضرت سلیمان ‌‌‏(علیه‌السلام) در سال ۱۰۰۵ پیش از میلاد، پس از قرنها از تاریخ بنای کعبه، ساخته شده است. البته پیش از کعبه و مسجد اقصی معابد زیادی وجود داشته است، زیرا بقول بعضی از انسان شناسان: تاریخ معابد مساوی تاریخ انسان ها است. خصوصیت این دو معبد بجهت عمومی بودن و خالی بودن از رنگ و شکل محلّی و خصوصیات نژادی و غیره است . روایتی از امیر المؤمنین علیه السلام درباره اینکه کعبه اولین معبد الهی است وارد شده است: مردی از امیر المؤمنین ‌‌‏(علیه‌السلام) پرسید: آیا اولین خانه خدا کعبه بوده است؟ آن حضرت فرمودند: نه، پیش از کعبه خانه هایی برای عبادت ساخته شده است، ولی کعبه اولین خانه مبارک و وسیله هدایت و رحمت و برکت است. و اولین کسی که آن را بنا نموده است، ابراهیم خلیل بوده سپس جرهم از قبیله عرب آن را تجدید بنا کرد و بار دیگر منهدم شد و عمالقه ‌‌‏[جمع عملیق و عملاق سلاطین شام از بقیه قوم عاد] ۲ آن را تجدید کردند. قدرت عمالقه در شام و مانند فراعنه مصر بوده است./ادامه دارد ‌‌‏(۱) آل عمران آیه ۹۶ (۲) النهایة ابن الاثیر ج ۳ ص ۱۲۹ 📚 علامه محمدتقی جعفری، ، خطبه اول 🌱 @allameh_jafari
🕋 خانه خدا، مردم ادامه/ 💠 ۲ کعبه در جایگاهی بنا شده است که هیچ گونه وسیله تفریح و مناظر طبیعی خوشایندی ندارد. سنگلاخی در میان اقیانوسی از ریگزارها و دیدگاه‌های خشن که مجالی به اندیشه‌های گسترده و عمیق و فوق ضرورت های زندگی معمولی نمی دهد. حکمت بالغه ایست که کعبه را در این جایگاه خسته کننده قرار داده است که انسان ها از محیط‌های زیبا و خوش آب و هوای بهشتی روی به آن بیاورند و هدفی جز چشیدن طعم تکلیف نداشته باشند. در حجّ خانه خدا هیچ یک از عوامل طبیعی و نفسانی و اجتماعی دخالتی در انجام تکلیف نمی کند، بلکه در آن تکاپو، انسان است و خدایش که رویارویش قرار گرفته است. ۳ شگفت انگیزترین حکمتی که در حج بیت اللّه وجود دارد: احساس وحدت و یگانگی است که در حدّ اعلای مفهوم انسانیت بوجود می آید. عالم و جاهل، کوچک و بزرگ، زن و مرد، سیاه و سفید، کسی که عالی ترین مقام جامعه خویش را داشته باشد و کسی که گمنام ترین فرد جامعه خود باشد، همه و همه با دو قطعه لباس سفید با جدّی ترین قیافه حیات می جوشند و می خروشند و می روند و می نشینند. تضادها و تنوعاتی که انسان ها را از یکدیگر جدا کرده، هر یک را مانند گرگی در برابر دیگری قرار داده آنان را به جنگ و پیکار در کارزارهای رنگارنگ وادار کرده است، مبدل به هماهنگی و وحدتی می گردد که تنها در شعر و سخنان مبلّغان آرمان اعلای انسانی دیده می شود. این احساس وحدت است که اگر ادامه یابد و مربیان جوامع آن را بطور جدی در تعلیم و تربیت ها اجرا کنند، دردهای بشری را که هر روز با کیفيّت دیگری بسراغ افراد و جوامع می آید، مداوا خواهد کرد./ادامه دارد 📚 علامه محمدتقی جعفری، ، خطبه اول 🌱 @allameh_jafari
🏴 شهادت امام محمد باقر(علیه السلام) را خدمت امام زمان عج و شیعیان و محبان حضرتش تسلیت عرض مینماییم. @allameh_jafari
🕋 خانه خدا، مردم ادامه/ 💠 ۴ در این عمل فوق العاده سازنده است که خودخواهی آن عامل درّندگی آدمی با ضربه قاطعی از پای درمی آید و فضای درون را برای خداخواهی خالی می کند. براستی انسان آگاه در اعمال گوناگون حج بارها تجرد روح و فوق طبیعی بودن آن را ، بخوبی احساس می کند. روح در این عمل با باز کردن زنجیرهای سنگین بار محیط و اجتماع و خواسته‌های طبیعی خویش، به قدرت پرواز خود در بیکرانه‌ها آگاه می شود و حیات خود را در افق بسیار والائی که هدف اساسی خود را در سطوح مختلفش جای داده است، مشاهده می کند . ۵ در آن اجتماع الهی افراد اجتماعات گوناگون از همه نقاط دنیا بخوبی می توانند از دردها و ناگواری‌های خویشتن اطلاع پیدا کنند. از حوادث و رویدادهای سالیانه خود یکدیگر را آگاه بسازند، از امتیازات و احتیاجات یکدیگر باخبر گردند . درباره آینده خویش بیاندیشند و راه‌های گوناگون تکامل و جلوگیری از سقوط را در میان بگذارند و ارتباطات خود را تا حد ارتباطات اعضای یک خانواده بالا ببرند./ادامه دارد 📚 علامه محمدتقی جعفری، ، خطبه اول 🌱 @allameh_jafari
🏴شهادت حضرت مسلم ابن عقیل و جناب هانی ابن عروه (علیهم السلام) را تسلیت عرض مینماییم. @allameh_jafari
🍃 اشتباه در نتیجه 💠 واقعا گروه زیادی از مردم معمولی و حتّی آنانکه تا حدودی علم و فضلی تحصیل کرده‌اند، گمان میکنند که عبادتی که مردم انجام میدهند، منفعتش بخدا میرسد و هم مانند انسانها سود میخواهد و این سود پاداشی است که مردم در برابر کار خدا درباره خلقت به او می پردازند. مسلّم است که اینان کلمه خدا را شنیده‌اند و رابطه نامعقول اکثريّت مردم را در گفتار و طرز تفكّرات و اعمال با خدا، ملاک قرار داده، از عظمت و بی نیازی مطلق او اطّلاعی ندارند. اینان نمیدانند که آن موجودی که نیاز به سود دارد، قطعا ناقص است و نقص در هر شکل که باشد با ذات خداوندی سازگار نیست، زیرا معنای کامل مطلق اینست که هیچگونه نیازی نداشته باشد. حضرت سيّد الشّهداء علیه السّلام در دعای جمله‌ای دارد که عرض میکند: خداوندا ، تو بی نیازتر از آن هستی که به خودت سودی برسانی چگونه من میتوانم سودی به تو برسانم! ولی چه میتوان گفت که خدای ساخته مغزهای بشری مورد بحث بعضی از متفكّران قرار میگیرد و درباره چنین خدای موهوم به نفی و اثبات و تردید می پردازند. 📚 علامه محمدتقی جعفری، ، خطبه ۱۰۹ 🌱 روز عرفه، روز و گرامی باد. 🙏 التماس دعای فرج @allameh_jafari
💐عید سعید قربان مبارکباد💐 💠 @allameh_jafari
🕋 خانه خدا، مردم ادامه/ 💠 ۶ هر یک از اعمال متنوع حج، عامل مستقلی برای بارور ساختن بعدی از ابعاد شخصیت آدمی است که مجموعا در چند روز محدود، حیوانی را مبدل به یک انسان می‌سازند و انسان را بیک موجود الهی مبدل می‌سازند. •دو قطعه پارچه سفید بنام لباس احرام عاریتی بودن لباس های فاخر و رنگارنگ معمولی را برای انسان قابل درک میسازد . همین دو قطعه پارچه سفید بخوبی می تواند اثبات کند که حیات را نباید قربانی وسیله حیات نمود. •آدمی با جمله لبّیک الّلهمّ لبّیک لبّیک، می تواند عقده‌های حقارتی را که یک عمر روان او را مختل نموده است، دریابد و مرتفع سازد و ارزش و عظمت موجودیت خود را لمس کند، زیرا او با این لبّیک پاسخی به دعوت الهی به سوی خود می دهد. با این ذکر روحانی سازنده وابستگی خود را به خداوند اعلا که او را به سوی خود خوانده است درک می کند. پس این بی نهایت کوچک شایستگی تماس با آن بی نهایت بزرگ را دارا است که این صدا را در گوش او طنین انداز کرده است که: باز آ باز آ هر آنکه هستی باز آ آدمی • با طواف خانه خدا که ظاهرا چیزی بیش از چند سنگ روی‌هم نهاده نیست، می تواند شفّافیت در و دیوار عالم طبیعت را که پرده‌های کمّيّت و کیفیت روی آن را پوشیده است، دریابد و بداند که همین سنگ ها در مقابل روح سَبُکرو و بلندپرواز آدمی، تیرگی و سختی خود را کنار می گذارد و بشکل رصدگاهی برای نظاره و انجذاب به بارگاه ربوبی برمی آید. • دو رکعت نماز مقام ابراهیم ‌‌‏(علیه‌السلام) بزرگترین حقیقتی را که تعلیم می دهد، اینست که معبدی که در روی زمین بنا می شود و جایگاهی که کمال یافته‌ترینِ مردم در آنجا می‌ایستد و با خدای خود رابطه برقرار می کند، برای همگان یکسان است. • چه حکمت والایی در سعی و تکاپو میان صفا و مروه وجود دارد که قابل توصیف نیست. این حکمت می گوید : اگر انسانی، بکوش، حرکت کن، راکد و جامد مباش؛ عنصر پایدار روح آدمی کوشش و تکاپو است . یا اَيُّهَا الْإِنْسانُ اِنَّكَ کادِحٌ اِلی رَبِّكَ كَدْحاً فَمُلاقیهِ. ‌‌‏(الانشقاق آیه ۶) (ای انسان ، تو ناچار با کوشیدن ها و تقلاها رهسپار پیشگاه پروردگار خود هستی و بدیدار او خواهی ‌‌‏رسید) . بدین ترتیب هر یک از اعمال حجّ یکی از عناصر سازنده آدمیان را بارور و تقویت می نماید و به فعلیت می رساند . 📚 علامه محمدتقی جعفری، ، خطبه اول 🌱 @allameh_jafari
🌿 به مناسبت سالروز درگذشت دکتر  آقای دکتر عبدالرحیم گواهی از نویسندگان و مترجمان آثاردینی و … درباره دیدار دکتر شریعتی با استاد محمدتقی جعفری خاطراتی دارند که از قضا در آن دیدار بحث انتقادات و ایرادات بر برخی نوشته ها و آثار دکتر شریعتی می شود که دکتر شریعتی هم در کمال فروتنی آمادگی خود را برای پذیرش و تصحیح اشتباهات اعلام می دارد: دکتر علی شریعتی را در سالهای ۱۳۴۰ به بعد زیاد می دیدم و در حسینیه ارشاد در سخنرانیهای ایشان حضور داشتم یک بار ایشان که می دانست من شاگرد استاد محمدتقی جعفری هستم به من گفت مرا به خانه استاد ببر . برای روز جمعه قرار گذاشتیم یک ماشین فولکس داشتم گه در ان موقع ماشین کوچکی بود با این ماشین با دکتر به منزل استاد رفتیم . دکتر بسیار به استاد جعفری احترام کرد و به ایشان گفت واقعا دین را اساتید پرمایه و بی مدعایی مثل شما حفظ کرده اند . استاد به دکتر شریعتی گفتند : بعضی افراد از برخی مطالب کتابهای شما ناراحت هستند و ایراد می گیرند دکتر گفت آقا نظریه در دین عرضه کردن کار شما و تخصص شماست من یک جامعه شناس هستم و بلد هستم مردم و جوانها را به حرکت درآورم . این ماشین را من روشن می کنم و به حرکت درمی آورم اما اینکه به کدام سمت برود شما باید جهت آن را بگویید دکتر شریعتی سپس مطلب عجیب تری گفت و افزود استاد شما همه آثار مرا وکالتا و نیابتا از سوی من بخوانید و هر کجا را که مایل باشید با مداد قرمز خط بکشید اصلا من نمی خواهم بدانم کجاها را خط می زنید من در چاپهای بعد می دهم آن مطالب را از نوشته هایم حذف کنند . این کمال تواضع دکتر شریعتی بود و استاد بسیار به ایشان محبت کرد و گفت چشم و پذیرفت . اما این که این مطلب عملی شد یا نشد ظاهرا قضایا طور دیگر پیش آمد و دکتر شریعتی زندانی شد و کار ان طور که دکتر می خواست پیش نرفت ولی شاهد بودم که ایشان در حضور من به استاد گفت از الف تا یای تمام مجموعه ها را هر کجا که مایلید خط بزنید . 💠 کتاب سیره استاد علامه محمدتقی جعفری به نقل از آقای عبدالرحیم گواهی 🌿 @allameh_jafari
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎞 💠 حیات واقعی 👈🏻 از نماهنگ های مزامیر دریا مجموعه نیایش‌های علامه محمدتقی جعفری در دو کتاب «نیایش امام حسین علیه السلام در صحرای عرفات» و «تفسیر مثنوی». 🔹 @allameh_jafari
🔰 🌷به یاد شهید دکتر مصطفی چمران🌷 💠 عبارتست از به پرواز در آوردن روح از کالبد جسمانی با دست شستن از موجودیت در این دنیای فانی در راه ایده ال و هدفی اعلا که همان جاذبه ملکوتی تقرب به است. 🍃 علامه محمد تقی جعفری ، ، خطبه ۱۱۰ @allameh_jafari