eitaa logo
استاد علامه محمد تقی جعفری (ره)
1.9هزار دنبال‌کننده
796 عکس
168 ویدیو
22 فایل
این کانال تنها کانال رسمی موسسه تدوین و نشر آثار علامه جعفری (ره)، در ایتا است و تحت نظر موسسه اداره می شود. آی دی کانال : @allameh_jafari ارتباط با مدیر کانال: @MTJafari لینک صفحه اینستاگرام : https://www.instagram.com/jafari_allameh/
مشاهده در ایتا
دانلود
🌿 از دیدگاه علامه جعفری 🔰 قسمت ۵۳ هیچ ناتوانى‌اى وقیح‌تر از آن نیست که برده یک پدیده، خود را مالک آن تلقى کند. این بردگان قدرت هرگز به ذهن خود خطور نمى‌دهند که بردگان ناهشیار قدرتى هستند که وابسته به صدها عامل انسانى و طبیعى است. اینان قدرتى را مى‌پرستند که از هزاران مثبت‌ها و منفى‌هاى غیر اختیارى و نامعلوم عبور مى‌کند و در اختیار آنان قرار مى‌گیرد و آنان هم با تمام ساده‌لوحىِ مستانه گمان مى‌کنند که با همه آزادى و اختیار، قدرت را به دست آورده و مى‌توانند آن را با کمال هشیارى و آزادى حفظ کنند! مثلاً، آن بیمارى که در کودکى یا جوانى به سراغش آمده بود، با خوردن یک غذاى مفید که کمترین اطلاعى از خواص طبى آن نداشته باشد، منفى شده است؛ دشمنانى که براى از بین بردن او تعقیبش مى‌کردند، راه را گم کردند و او را ندیده‌اند؛ یا پس از عبور از دامنه کوهى، بهمنى سرازیر شده است که اگر چند لحظه در عبور از دامنه کوه تأخیر مى‌کرد، زیر آن بهمن متلاشى مى‌شد. این منفى‌ها که براى قدرتمند، مسیر و راهى بسیار باریک باز کرده و او را به موقعیت فعلى‌اش رسانده‌اند، مورد توجه قرار نمى‌گیرند. همچنین است مثبت‌هاى غیر اختیارى و نامعلوم، مانند اینکه معشوقه‌اش لباس زیباى نظامى را دوست دارد و براى جلب‌نظر او وارد دانشکده نظام مى‌شود و تحت تعلیم و تربیت یک استاد نظامى ماهر که به هیچ وجه در اختیارش نیست، مراتب نظامى‌گرى را سپرى مى‌کند؛ آنگاه براى به دست گرفتن مراحلى از قدرت، خواب‌ها مى‌بیند و در رؤیاها غوطه‌ور مى‌شود و بدون آنکه شایستگى واقعى براى مدیریت داشته باشد، همردیف‌هایش در یک جنگ کشته مى‌شوند، یا بازنشست و یا اخراج مى‌شوند و راه براى رسیدن او به قدرت باز مى‌شود. جعفری، محمدتقی، ترجمه و ، ج ۶، ص ۱۰۶ و ۱۰۷ 🌺استاد علامه محمدتقی جعفری🌺 @allameh_jafari
🏴شهادت امام حسن عسکری (ع) را خدمت امام زمان عج و شیعیان و محبان حضرتش تسلیت عرض مینماییم. @allameh_jafari
🌿 از دیدگاه علامه جعفری 🔰 قسمت ۵۴ از هنگامى که تاریخ رسمى بشرى مطرح شده و احساس همنوعى که احساس همدردى را به دنبال مى‌آورد، بروز کرده است و از آن موقع که حداقل هشیاران بشریت متوجه شده‌اند که آفریننده هستى، به مخلوقات خود محبت دارد، در هر جامعه‌اى، در هر دورانى دریایى از اشک سوزناک براى شکم‌هاى گرسنه و بدن‌هاى برهنه، ریخته شده است. اگر دوشادوش جریان سیل این اشک‌هاى مقدس، قطراتى هم در راه دلسوزى به نابودى قدرتمندان قدرت‌پرست ـ که به وسیله همان قدرت از انسانیت محروم شده و با سلاح «من قهرمانم» دست به خودکشى زده‌اند ـ ریخته مى‌شد، قرن‌ها پیش از اکتشاف باروت و سموم شیمیایى و اتم هیدروژن، حساب انسان‌هاى باقدرت تصفیه مى‌شد و پرستشى به نام قدرت‌پرستى در قاموس بشرى پیدا نمى‌شد و بنى‌نوع انسانى مى‌توانست با تحمل وجود دیگران، زندگى کند. اگر همزمان با ریختن دریایى از اشک‌هاى سوزان براى شکم‌هاى گرسنه و بدن‌هاى برهنه و بى‌مسکن، قطراتى هم بر ارواح تشنه و گرسنه معرفت و نور ریخته مى‌شد، بدون تردید قدرت‌پرستان براى سیراب کردن تشنگى روحشان به دنبال مایع قرمز رنگى به نام خون نمى‌رفتند و براى اشباع گرسنگى روحشان، در طمع گوشت و استخوان همنوع خود نبودند و براى روشن ساختن تاریکى‌هاى درونشان، به جاى نور معرفت، سراغ برق شمشیر را نمى‌گرفتند. جعفری، محمدتقی، ترجمه و ، ج ۶، ص ۱۰۷ و ۱۰۸ 🏴استاد علامه محمدتقی جعفری (ره)🏴 @allameh_jafari
💠 عقل سلیم یا وجدان اساسی ترین و مقدس ترین کاری را که انجام می دهد اینست که بارور شدن خود را به دو عامل مستند می داند : ١ _ تکاپو برای شناخت جهانی که در آن زندگی می کند . ٢ _ پذیرش تعلیم و تربیت از عظمای کمال یافته که اسرار هستی و حیات آدمی برای آنان روشن است . به نظر میرسد که اگر عقل یا وجدان آدمی این کار مقدس را انجام نمی داد آدمی در همان مراحل نخستین حیات ، راکد میگشت و تدریجا از بین می رفت . این عظمای کمال یافته پیامبران الهی هستند که با معرفی اوصیاء برای پس از حیات خود و با عرضه داشتن کتاب های آسمانی مأموریت بارور ساختن عقول و وجدان های آدمیان را تکمیل می نمودند . لذا میگوئیم کاری که اوصیاء و کتابهای آسمانی انجام می دهند ، دامنه فعالیت پیامبران است . با این ملاحظات نتیجه روشنی که بدست میآوریم ، اینست که وجود مربیان کمال یافته برای بهره مند شدن انسان ها از بایستگی ها و شایستگی ها که بایستی از روی اراده و اختیار مورد عمل قرار بگیرند ، ضرورت دارد . ما میدانیم که تنها ائمه معصومین علیهم السلام بودند که بدون اندک تمایلی شخصی و با هر گونه گذشت و فداکاری نگهبانی تعادل دین را چه در قلمرو عقاید و چه در قلمرو احکام و وظایف ، بعهده گرفته تا نفس های آخرین با انحراف و شیوع بدعت های ویران گر مبارزه میکردند علامه محمدتقی جعفری رحمة الله علیه ، جلد ٢ خطبه دوم 🏴استاد علامه محمدتقی جعفری (ره)🏴 @allameh_jafari
🌿 تا فصل قرار منتظر خواهم ماند      🌿تا دیدن یار منتظر خواهم ماند                     💠  در غیبت تو اگر مرا دار زنند 💠بر چوبه دار منتظر خواهم ماند  💐آغاز امامت امام زمان (عج) مبارکباد💐 @allameh_jafari
🌿 بخشی از مصاحبه خانم پروفسور هیسائه ناکانیشی به مناسبت بیستمین سال رحلت علامه محمدتقی جعفری 🔰 تهران ـ تابستان ۱۳۹۷ 📌 قسمت اول @allameh_jafari
استاد علامه محمد تقی جعفری (ره)
🌿 بخشی از مصاحبه خانم پروفسور هیسائه ناکانیشی به مناسبت بیستمین سال رحلت علامه محمدتقی جعفری 🔰 تهر
🌿 بخشی از مصاحبه خانم پروفسور هیسائه ناکانیشی به مناسبت بیستمین سال رحلت علامه محمدتقی جعفری 🔰 تهران ـ تابستان ۱۳۹۷ 📌 قسمت اول آشنایی من با علامه جعفری به بیست سال قبل بر‌می‌گردد. دوستی داشتم به نام آقای کوزو (اسماعیل) ناکایاما که وقتی جوان بودند و در قم و همچنین تهران تحصیل می‌کردند، از شاگردان علامه بودند. در سال ۱۹۹۸ که به تهران آمدم، راجع به موضوع تحقیقم با آقای ناکایاما مشورت کردم. موضوع تحقیقم در آن زمان درباره گفتگو بین تمدن‌ها و ارزش‌های اسلامی بود. آقای ناکایاما پیشنهاد کردند که علامه جعفری را ملاقات کنم. اینطور شد که ما به اتفاق هم به ملاقات ایشان رفتیم و من با علامه گفتگو کردم. یکی از اشتراکات این است که جامعه ژاپنی به اهمیت اخلاق بسیار تاکید می‌کند. برای همین فکر می‌کنم اعتقاد علامه جعفری نسبت به اهمیت اخلاق، در عدالت اجتماعی مفهومی است که ما نیز واقعاً در جامعه ژاپنی به آن ارج می‌نهیم و این یکی از مشترکات ماست. یکی از تفاوت‌های چشمگیر میان ارزش‌های اسلامی علامه جعفری و ارزش‌های جامعه ما، درباره ارتباط با خداوند است. چون در ژاپن بسیاری از مردم بودایی هستند و ما به شینتو باور داریم، ولی در نهایت، به یک خدای واحد اعتقاد نداریم؛ پس خیلی مذهب نداریم. ما افراد مذهبی زیادی در ژاپن نداریم، چون بودیسم و شینتوئیزم در ژاپن کمابیش شبیه فلسفه و جهان‌بینی هستند. ما از چیزی شبیه مذهب پیروی نمی‌کنیم. در نتیجه، از این مضمون، ما به خدای واحد اعتقاد نداریم، ولی علامه در فلسفه خود به اهمیت اسلام باور دارد، و اسلام مذهبی است که در آن، خداوند مهمترین قدرت است. در نتیجهٔ فلسفهٔ اعتقاد جعفری به اسلام، اعتقادات او درباره رابطۀ انسان با خداوند، چطور بگویم، به نوعی از قبل تعیین شده هستند. البته او همیشه تأکید دارد که انسان‌ می‌تواند سرنوشت خودش را تغییر دهد. اما در جامعۀ ما چون که رابطه با خداوند مهم نیست، در نتیجه، ما دوست داریم فکر کنیم که می‌توانیم هر کاری که دلمان می‌خواهد، انجام دهیم، زیرا خداوند واحدی وجود ندارد که مراقب ما باشد! این جالب‌ترین تفاوتی است که بین دو جامعه متوجه شده‌ام. 🌺استاد علامه محمدتقی جعفری🌺 @allameh_jafari
🏴انا لله و انا الیه راجعون🏴 در غم ما روزها بیگاه شد روزها با سوزها همراه شد روزها گر رفت گو رو باک نیست تو بمان ای آنکه چون تو پاک نیست از دست دادن جمعی از هموطنان عزیز در زلزله اخیر را خدمت خانواده های داغدار و همه عزیزان عزادار عرض می کنیم. @allameh_jafari
🌿 بخشی از مصاحبه خانم پروفسور هیسائه ناکانیشی به مناسبت بیستمین سال رحلت علامه محمدتقی جعفری 🔰 تهران ـ تابستان ۱۳۹۷ 📌 قسمت دوم @allameh_jafari
🌿 بخشی از مصاحبه خانم پروفسور هیسائه ناکانیشی به مناسبت فرا رسیدن بیستمین سال رحلت علامه محمدتقی جعفری 🔰 تهران ـ تابستان ۱۳۹۷ 📌 قسمت دوم در همان جلسه ای که به اتفاق آقای کوزو (اسماعیل) ناکایاما ـ سپتامبر ۱۹۹۸ ـ به منزل ایشان ‌رفتم، مدتی درباره سیاست معاصر با هم صحبت ‌کردیم. ایشان بسیار شوخ‌طبع بود و با تکرار صدای بعضی از قدرتمندان و سیاستمداران معاصر در دنیا، طرز سخن گفتن آنان را مثل خودشان بیان می کرد و می‌گفت: بعضی از آنها بسیار فاسد و بی‌ارزش هستند. گاهی اوقات در مورد برخی از سیاستمدارانِ بد چنان عصبانی می‌شد که نفرت خود را علیه آنها کاملاً ابراز می‌کرد. هر چند علامه جعفری بسیار آرام و مهربان صحبت می‌کرد، ولی هنگام صحبت درباره فساد در سیاست، بسیار تند و صریح بود و آن را با عصبانیت ابراز می‌کرد. این خاطرۀ بسیار مهمی است که از ایشان دارم. او بسیار صادق و رو راست بود و گاهی اوقات بسیار صریح. گاهی اوقات از سیاستمدارها به خاطر فساد‌شان انتقاد می‌کرد. او از گروه‌های خاصی از مردم که شأن و منزلت انسانی نداشتند، ناراحت بود و انتقاد می‌کرد، و وقتی از وضعیت فعلی دنیا انتقاد می‌کرد، بسیار رُک و صریح بود؛ همزمان بسیار مهربان و خوش قلب بود. خوشبختی انسان‌ها برای او اهمیت داشت. علامه جعفری همچنین در استفاده از استعاره، بسیار توانا بود. مثلاً، وقتی درباره انسانی حرف می‌زند که در روح و ذهن خود ثبات ندارد، می‌گوید: این فرد روی کوه آتشفشانی نشسته است، و وقتی آتشفشان خاموش است، زندگی او نیز بسیار ثبات دارد. اما هنگامی که اتفاقی می‌افتد، آتشفشان فوران می‌کند و زندگی این فرد بسیار ناپایدار می‌شود. او در آثار خود، از استعاره‌های بسیاری برای توضیح منظور خود استفاده می‌کند. 🌺استاد علامه محمدتقی جعفری🌺 @allameh_jafari
🌿 از دیدگاه علامه جعفری 🔰 قسمت ۵۵ عشق و پرستش قدرت، ناتوانى دیگرى نیز به وجود مى‌آورد که با نادانى مطلق دست به هم داده، قدرتمند را به پایکوبى بر روى شخصیت متلاشى‌شده‌اش وادار مى‌سازد. او انسان و جهان را از دیده مالکیت خود بر آن دو تماشا مى‌کند. نظم و هندسه طبیعت و قوانین صحیح انسانى را در وجود خود متبلور مى‌بیند و چنین مى‌پندارد که انسان و جهان، نه پیش از او نظم و قانون داشته است و نه پس از او خواهد داشت! خداوندا، چه چاه عمیق و تاریکى است که این ناتوانان در آن افتاده‌اند! و کجاست آن طنابى که بتواند این چاه‌نشینان طبیعت را بیرون بیاورد؟ جلال‌الدین محمد مولوى در این‌باره اظهار یأس و نومیدى کرده است: در چهى افکنده او خود را که من در خور قعرش نمى‌یابم رسن در چهى افتاده، کان را غَور نیست آن گناه اوست، جبر و جور نیست جعفری، محمدتقی، ترجمه و ، ج ۶، ص ۱۰۸ 🌺استاد علامه محمدتقی جعفری🌺 @allameh_jafari
🎞 📌 نماهنگ تصویری 🔰 به مناسب بیست و یکمین سالگرد رحلت علامه جعفری 💠 https://www.aparat.com/v/2hN6q 💠 https://www.youtube.com/watch?v=_ybGdc1gDmw 🌿استاد علامه محمدتقی جعفری (ره)🌿 @allameh_jafari