🏴 شهادت هادی امت؛ امام علی النقی علیه السلام را خدمت امام زمان (عج) و محبان حضرتش تسلیت عرض مینماییم.
@allameh_jafari
💠 #سرگذشت_و_ایام
🌱 آشنایی با مولوی و آثار او
🖋 اولین آشنایی بنده با افکار و اندیشههای جلالالدین محمد مولوی در همان زمان تحصیلاتم در نجف بود، اما اصل پرداختن به مثنوی از آنجا آغاز شد که جمعی از دوستان تحصیلکردۀ دانشگاهی از اینجانب خواستند یک درس مثنوی برایشان بگویم.
در طول این درس، عمق مضامینِ عالیِ آن را بیشتر احساس کردم و دیدم ملای رومی در این کتاب، یک نگرشِ قویِ عرفانی و حِکْمی و روانی و اخلاقی دارد. علاوه بر این، استناد او در این کتاب به آیات و روایات هم بسیار زیاد است. همچنین، متوجه شدم که این کتاب در فرهنگ ما مطرح است و جایگاه ویژهای دارد. از طرفی، آن را در عین داشتن مضامین عالی و والا، دارای اشتباهات و تناقضاتی یافتم. از اینرو گفتم: این کتاب که در فرهنگ انسانی جایگاه ویژهای دارد و به آن مراجعه و استناد میشود، باید از نظر یک روحانی شیعه مورد تفسیر، نقد و تحلیل قرار گیرد تا این کار مقداری از افراط و تفریطها را بزداید، زیرا افراط و تفریط زیادی نسبت به این کتاب شده است. بعضی آن را به طور مطلق میپذیرند و بعضی به طور مطلق رد میکنند، در حالی که به طور مطلق قابل پذیرش و به طور مطلق قابل رد نیست. مثنوی به طور فراوان حاوی مطالب خوب با مضامین عالی است، و اشتباه و تناقض هم دارد. بنده کوشیدم ضمن شرح و تفسیر آن مطالب مثنوی، صحیح را از ناصحیح بازشناسم و در این راه کوشش بسیار کردهام، اگرچه امکان دارد مواردی هم از قلم افتاده باشد.
همانگونه که عرض کردم: اینجانب بر این تألیف، احساس وجوب کردم، چرا که این کتاب قرنهاست در فرهنگ انسانی مطرح است و میتواند مورد استفاده یا سوء استفادههایی واقع شود؛ چنان که شده است. بعضی آن را در ردیف کلام انبیاء و بعضی دیگر آن را مبتنی بر اندیشههای غیر اسلامی میدانند.
این مرد بزرگ در کتاب مثنوی تقریباً به یک سوم قرآن استناد میکند. قطعاً او محصول مکتب اسلام است و آنچه دارد، از اسلام دارد. روزی در جلسهای که حضور داشتم، کسی گفت: «ملای رومی بزرگتر از اسلام است؛ اسلام نمیتواند چنین اندیشهای بپرورد!» بنده در پاسخ او گفتم: شما ملای رومی را خوب شناختهاید، اما متأسفانه اسلام را نمیشناسید! اگر اسلام را میشناختید، چنین چیزی نمیگفتید.
🔹 علامه محمدتقی جعفری، سرگذشت و ایام، ص ۱۲۶ و ۱۲۷، دفتر نشر فرهنگ اسلامی، چاپ دوم، ۱۴۰۲
📚 @allameh_jafari
📌 #اطلاع_رسانی
💠 انتشار شانزدهمین مجموعه آثار علامه محمدتقی جعفری (ره) به نام «در قلمرو اندیشه»
https://daftarnashr.org/all-the-books/references-and-generalities/%d9%85%d8%ac%d9%85%d9%88%d8%b9%d9%87-%d8%a2%d8%ab%d8%a7%d8%b1-%db%b1%db%b6-%d8%af%d8%b1-%d9%82%d9%84%d9%85%d8%b1%d9%88-%d8%a7%d9%86%d8%af%db%8c%d8%b4%d9%87/
📚 پیشگفتار:
در جهان غرب و در يونان باستان، هر کسى شايستۀ آن نبود که فيلوسوفوس (دوستدار حکمت و دانايى) ناميده شود، زيرا محتواى حکمت چيزى بود که هر کسى دسترسى به آن نداشت و نه هر کسى به لحاظ فکرى، توان و فهم و ادراک آن را داشت. اما هرچه از يونان باستان دور و به زمان معاصر نزديک مىشويم، جايگاه فلسفه و معناى فلسفه نيز دچار تحول و دگرگونىهاى فراوان مىشود؛ تا جايى که برخى مثل ژاک دريدا و ريچارد رورتى، اساساً معتقدند که امروز بايد به جاى فلسفه، ادبيات بخوانيم و فلسفه ديگر به کار ما نمىآيد.
در سنت و فرهنگ اسلامى نيز تا قبل از اينکه فلسفه در فضاى دانشگاهى تدريس شود، فلسفه براى همگان تدريس نمىشد، بلکه اهل فلسفه تلاش مىکردند فقط به افرادى اين دانش را انتقال دهند که شايستگى کسب آن را دارند.
با ورود دانشگاه به معناى مدرن آن در صحنۀ تعليم و تعلم، اتفاق جديدى در حوزۀ فلسفه افتاد. بنا به گفتۀ بعضى از متفکران اين دانش :
از وقتى فلسفه چونان يک رشتۀ دانشگاهى در نهاد آموزشى دانشگاه استقرار يافت، هر کسى با هر ميزان ادراک و هر نوع سليقه و طرز فکر و اخلاق و منشى، در ظاهر، شايستگى پيدا کرد که در رشتۀ فلسفه تحصيل يا به تدريس آن بپردازد. به عبارتى ديگر: ضوابط و معيارهاى ورود در عرصۀ فلسفه در نظام آموزشى جديد، چه در مدرسه و چه در دانشگاه، کمّى و آمارى تلقى شد و به دنبال آن، برخى ديگر از ضوابط حاشيهاى ولى همچنان کمّى و صورى را نيز ضميمۀ پذيرش فرد به عنوان دانشجو يا استاد فلسفه کردند، اما در واقعيت امر تفاوتى حاصل نمىشود. در واقع، فلسفه در دوران امروزى با تمام گرايشهاى آن در نهادها و مراکز آموزشی جديد، به مرتبهاى از تنزل و انحطاط درغلتيده است که براى فراگيرى آن نيازى به صلاحيتها و شايستگىهاى دقيق و عميقِ عقلانى، اخلاقى، شخصيتى و مانند اينها ـ که در گذشته شرط لازم ورود به فراگيرى فلسفه بود ـ ندارد و چنين مىنمايد که هم در محتواى تفکر فلسفى معاصر و هم در نحوۀ تعليم و تعلم فلسفه، تحول بزرگى رخ داده است؛ تحولى که محور اصلى آن، رو سوى تعالى ندارد.
در چنين فضايى، علامه محمدتقى جعفرى فلسفه و حکمت را، هم آموخت و هم آموزش داد. اما نه در فضاى آموزشى او کميت نمره و ارقام رقم خورد و نه روش او با عدد و آمار عجين شد. ايشان به تعليم علم و حکمت و فلسفه پرداخت، ولى ساحت آنها را در مسير حقيقت، برتر از آن قرار مىداد که در قالبهاى صورى آموزشى منجمد شود. او رويکردهاى علمى، فلسفى، حِکمى، شهودى، عرفانى، مذهبى و اخلاقى را در جهت وصول به حقيقت کاملاً از يکديگر متمايز مىکرد و معتقد بود که هر يک از اين رويکردها، آدمى را به مرتبهاى از حقيقت واصل مىکند که او را از آن ديگرى بىنياز مىکند و کمال آدمى در این است که تا حد مقدور، توشهاى از تمامى اين رويکردها براى وصول به حقيقت برگيرد.
... و اما کتاب حاضر که در چهار بخش سامان يافته، جانمايۀ آن، نگاه حِکمى و فلسفى محمدتقى جعفرى به موضوعاتى در حوزۀ فلسفه، علم، فرهنگ و تمدن اسلامى است. پيش از اين، برخى از مباحث اين مجموعه به طور پراکنده در آثار مکتوب، مقالات و سخنرانىها منتشر شده است، اما اینک در اينجا براى جلوگيرى از آن پراکندگى، در قالب مجموعه آثار شماره ۱۶ به حليۀ طبع آراسته مىشود.
اميدواريم مجموعه مباحث مطرحشده در اثر حاضر بتواند گامى در جهت تعالى تفکر و فرهنگ محسوب شده، مورد استفادۀ اهل تحقيق و نظر قرار گيرد.
🌱 @allameh_jafari
بر نور جمال اهل ایمان صلوات
بر راوی و بر قاری قرآن صلوات
بر مولد فرخنده بیت رضوی
تا صبح قیامت ز دل و جان صلوات
💐ولادت امام محمد تقی علیه السلام را بر امام زمان عج و تمام شیعیان و محبان حضرتش تبریک عرض مینماییم 💐
@allameh_jafari
استاد علامه محمد تقی جعفری (ره)
📌 #اطلاع_رسانی 💠 انتشار شانزدهمین مجموعه آثار علامه محمدتقی جعفری (ره) به نام «در قلمرو اندیشه» ht
📌 #اطلاع_رسانی
📚 فهرست مطالب مجموعه آثار ۱۶ ــ در قلمرو اندیشه
💠 بخش اول ـ مباحثی در فلسفه و علم
فصل ۱: مقدمهای بر فلسفه
فصل ۲: مقدمهای بر تفاوت میان فلسفه و حکمت و کلام
فصل ۳: نظری به فلسفه در دوران معاصر
فصل ۴: تقسیمبندی جدید فلسفهها
فصل ۵: علم و عرفان از دیدگاه معرفتی ابن سینا
فصل ۶: لذت در فلسفه و عرفان حسينبن عبداللهبن سينا
فصل ۷: تحول «من» از دیدگاه عرفانی لاهوری و مولوی
فصل ۸ : علیت
فصل ۹: قانون علیت و اختیار از دیدگاه علامه طباطبایی
فصل ۱۰: فلسفۀ غرب از دیدگاه علامه طباطبایی
فصل ۱۱: حركت و تحول از ديدگاه علم و فلسفه
فصل ۱۲: دنیای فلسفی برتراند راسل
فصل ۱۳: رابطۀ علم و حقیقت
فصل ۱۴: علم در خدمت انسان
فصل ۱۵: شناخت فرهنگ
💠 بخش دوم ـ طرح ژنوم انسانى، پاسخ به سؤالات اعلامیۀ جهانى ژنوم انسانى و حقوق بشر
💠 بخش سوم ـ سؤالها و پاسخها
فصل ۱: انسان ـ خدا
فصل ۲: انسان ـ دین
فصل ۳: انسان ـ ماورای طبیعت
فصل ۴: انسان ـ خویشتن
💠 بخش چهارم ـ تاریخ علوم اسلامی
فصل ۱: علم در اسلام
فصل ۲: نگاهی به تاریخ علوم در تمدن اسلامی
فصل ۳: ریاضیات و نجوم
فصل ۴: فیزیک، مکانیک و شیمی
فصل ۵: معدنشناسی و گیاهشناسی
فصل ۶: علوم پزشکی
فصل ۷: جغرافیا و تاریخ
فصل ۸: سایر علوم
🌱 @allameh_jafari
💐 ولادت مولا علی علیه السلام، اسوه عدالت و تقوا بر امام زمان عج و شیعیان و محبان حضرتش و تمام جویندگان حق و حقیقت مبارکباد💐
@allameh_jafari
🌿 امام علی علیه السلام :
(سوگند به خدا ، اگر با بی خوابی شبانگاهی روی خارهای شکنجه زای سعدان تا بامداد بیدار بمانم و در زنجیرهایی که مرا در خود بفشارد روی خاک ها کشیده شوم ، برای من محبوب تر از آن است که در آغاز ابدیت با خدا و رسولش دیدار کنم در حالی که به بعضی از بندگانش ستمی کرده باشم و یا چیزی از متاع دنیا را غصب کنم . و چگونه به سود موجودیت طبیعی ام به کسی ظلم کنم ، در صورتیکه به سرعت رو به پوسیدگی می رود و زمانی بس طولانی در زیر خاک های تیره می ماند) .
💠 ای فرزند بزرگوار ابیطالب ، سخنت صدق و سرتاسر زندگیت گواه آن است که حقیقت با تو بوده است ، که ابوذرها و عمارها و مالک اشترها و اویس قرنی ها و مقدادها تربیت کردی و به تاریخ بشریت تقدیم نمودی . اینان حقیقت جویان حقیقت بینی بودند که در جاذبه تو قرار گرفتند و پندارهای پوچی حیات را نابود کردند .
آری :
🔹 دیده اهل حقیقت که حقیقت بین است
🔹 در تو بینند حقیقت که حقیقت اینست
چه می توان کرد
🔹نیست چشم دگران سوی حقیقت نگران
🔹 ورنه آن راست حقیقت که چنین آیین است
فؤاد کرمانی
📚 علامه محمد تقی جعفری ، #تفسیر_نهج_البلاغه ، جلد ۳ ، خطبه ۴
🌱 @allameh_jafari
🏴شهادت حضرت زینب سلام الله علیها را خدمت امام زمان (عج) و محبان حضرتش تسلیت عرض مینماییم.
@allameh_jafari
📌 #اطلاعیه
👈🏻 تصویر فوق و زیرنویس آن اخیرا و پس از دو سال بازنشر شده است.
در این خصوص به اطلاع میرسانیم مرحوم اسماعیل ناکایاما در سال ۱۳۸۷ شمسی فوت کرده و اصلا کتاب خاطرات ننوشته اند. همچنین هیچ مکتوبی به زبان فارسی یا ژاپنی از ایشان منتشر نشده است.
لذا مطلب منتشر شده از اساس کذب بوده و با نیاتی سوء تنظیم و منتشر شده است.
دفتر نشر آثار علامه جعفری
بهمنماه ۱۴۰۲
💠 @allameh_jafari
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📌 #خاطره
🔹 خاطره ای از یک ژاپنی مسلمان (کوزو ناکایاما)، از شاگردان علامه جعفری
🌿 مرحوم اسماعیل (کوزو) ناکایاما ( Kozo Nakayama) ، اهل توکیو و از سال ۱۳۵۹ ش رئیس دفتر نمایندگی شرکت ان ئی سی در خاورمیانه بود که دفتر مرکزی آن در تهران قرار داشت. وی در سال ۱۳۴۹ ش به همراه سه نفر از هموطنانش در شهر قم به دین مقدس اسلام و مذهب تشیع روی آوردند و پس از آن در اوایل دهۀ ۱۳۵۰ش به منظور فراگیری معارف اسلامی به مدت چند سال در کتابخانۀ شخصی علامه جعفری حضور می یافتند. آقای ناکایاما در سال ۱۳۸۷ش بر اثر بیماری سرطان، رخ در نقاب خاک کشید و به
ابدیت پیوست. روحش شاد
💠 https://www.aparat.com/v/O9cLV
💠 https://m.youtube.com/watch?v=SU78WFc26Rc
🌱استاد علامه محمدتقی جعفری🌱
@allameh_jafari
🏴 شهادت امام موسی کاظم( علیه السلام ) را خدمت امام زمان عج و شیعیان و محبان حضرتش تسلیت عرض مینماییم.
@allameh_jafari
🏴 وفات حضرت ابوطالب علیه السلام ، عموی پیامبر صلوات الله علیه و پدر مولا علی علیه السلام را تسلیت عرض مینماییم.
@allameh_jafari
🔹 غایت و هدف از درخت میوه آن است!
💠 میتوان گفت : امیر المؤمنین علی بن ابیطالب علیه السلام هم میوه درخت مکتب اسلام بود و هم میوه ممتاز قبیله بزرگ قریش . هیچکس در شایستگی امیر المؤمنین علیه السلام به اینکه او عالیترین محصول مکتب اسلام بود ، نمی تواند تردیدی داشته باشد . او بدرجهای از فضیلت و شایستگی رسیده بود که اندیشهاش تجسمی از اسلام بود و کردارش عینیت اسلام را نشان میداد و گفتارش در هر مقولهای که بود قانونی از اسلام را بیان می کرد . و این یک توجه فوق العاده منطقی است که گفته شده است : برای اثبات جهانی و جاودانی بودن دین اسلام و اینکه اسلام میتواند پاسخگوی همه مسائل بشری بوده باشد ، بهترین دلیل شخصیت علی بن ابیطالب (ع) است که ساخته شده این مکتب انسانی است .
آیا محصولی عالی تر از این شخصیت ، برای اسلام می توان تصور نمود ؟
و اما از جهت نسب او از فرزندان هاشم و پسر بزرگمردی که از مؤثرترین حامیان بنیان گذار اسلام ، یعنی ابوطالب (علیهالسلام) بود که با گرفتاری به فقر مالی (آنچنانکه تواریخ می نویسند) با شخصیت ترین فرد در آنروز بود که شیخ الاباطح نامیده می شد . او پسر عموی پیامبر اسلام بود که همسر یگانه دختر او فاطمه (ع) و او را به برادری خویش پذیرفته بود . درست است که امیر المؤمنین بجهت داشتن عظمت های بیشمار انسانی بالاتر از آن بود که شخصیت خود را با نژاد و نسب به رخ جامعه بکشد ، ولی این یک واقعیت انکار ناپذیر بود که او در سلسله بهترین فرزندان آدم (علیهالسلام) است که در زیارت فرزند نازنینش حسین بن علی علیهما السلام می خوانیم :
أشهد انّک کنت نورا فی الأصلاب الشّامخة و الأرحام المطهّرة (گواهی میدهم به اینکه وجود تو از فرزند علی و فاطمه (ع) نوری بود در پشت پدران با عظمت و ارحام طاهره) .
بنابر این ، استدلال امیر المؤمنین علیه السلام باینکه عین همان احتجاجی که قریش به انصار نمودند ، و آنان را ساکت کردند ، من به قریش دارم ، زیرا اگر قرابت و خویشاوندی آنان با پیامبر اسلام عامل شایستگی امامت و زمامداری بوده باشد ، قرابت و خویشاوندی من بسیار نزدیکتر بوده و من مانند میوهای که محصول درخت پیامبر است هم از جهت معنی و هم از بعد طبیعی شایستهتر به مدعای آنان (امامت) هستم.
🌿 علامه محمد تقی جعفری، #تفسیر_نهج_البلاغه ، خطبه ۶۷
💠 @allameh_jafari
💐 عید مبعث مبارکباد 💐
🔹 امام مهدى عليه السّلام فرمودند:
خداوند محمّد را برانگيخت تا رحمتى براى جهانيان باشد و نعمت خود را تمام كند .
بحار الأنوار ، ج ۵۳، ص ۱۹۴
🌿 @allameh_jafari
💠 مقدمهای بر شناخت و ارزیابی تحولات
🔹مفهوم کلمه تحول و انقلاب در گذرگاه تاریخ که دگرگونی ها در شئون فردی و اجتماعی انسانها است، از معنائی باردار شده است که دارای اهمیت حیاتی میباشد. این یک مفهومی است که بیان کننده جدی ترین چهره آدمیان در جوامع و در هر دورانی میباشد. مسلم است که برداشت مردم از این مفهوم، بستگی به شرایط ذهنی آنان درباره زندگی و هدف های آن دارد. ما میتوانیم از حد اقل برداشت تا حد اعلای آن را مطرح نموده مراتب متوسط را با تعیین دو حد، درک کنیم.
تحول و انقلاب کسی که در زندگانی آرمانی جز ثروت و مقام و اشباع حس لذت جوئی و انتقام گیری ندارد، برداشت او از تحول و انقلاب و ارزیابی وی درباره این رویداد فوق العاده با اهمیت، وصول به یکی از امور مزبوره است. این برداشت معلول شرایط ذهنی انسانی است که معنای زندگی و هدف آن را جز امور فوق الذکر نمیداند. اینان متوجه نیستند که خود همین خود خواهی ها در اشکال مختلف است که موجب بوجود آمدن دگرگونی ها و تحولات میگردد. بعبارت دیگر اینان نتیجه انقلاب را علتی دیگر برای بوجود آمدن تسلسل در تحول و انقلابات میسازند. اگر برداشت های این خود خواهان از انقلاب صحیح بوده باشد، بایستی جوامع بشری تا نابودی منظومه شمسی، بجای ساختن زندگی و آبادی جوامع و دیگر پیشرفتها، همه شهرها و کوی و برزن ها را برای نابود کردن یکدیگر بصورت میدان نبرد در آورند، مگر اینکه مقهور ناتوانی بوده باشند. این است حداقل یا پست ترین برداشت از انقلاباتی که به وجود میآید.
اما حد اعلا و با ارزش ترین برداشتی که میتوان از دگرگونی ها و انقلابات تصور نمود، عبارتست از به وجود آمدن حیات معقول در جامعه. این حیات معقول یک مفهوم افلاطونی محض نیست و همچنین بازگو کننده زندگی فرشتگان پشت پرده طبیعت هم نیست، این حیات معقول محور و هدفی جز برقرار گرفتن عدالت و آزادی مثبت که به فعلیت رسیدن استعدادهای آدمی را تأمین میکند چیز دیگری نیست. اگر این حیات او تو پیائی و خیالی محض بود، تاریخ بشری شاهد آنهمه اشتیاق جدی تا سر حد مرگ میلیونها انسان با شرافت در بوجود آوردن این حیات معقول، نمیبود. جانبازان و شهدای انقلابات بشری درهنگام ورود به مرز زندگی و مرگ، شیرینی طعم حیات را چشیده بودند، آنان مطلوب مطلق بودن جان را کاملا دریافت کرده بودند. آنان به میدانهای نبرد میرفتند برای شهادت نه به بیغولهها و زیر زمین ها برای خودکشی. آیا خیال و پندار آن قدرت دارد که نه یک انسان را، نه چند انسان را و نه مردم یک شهر و کشور را، بلکه جوامع فراوانی را در دوران های مختلف به از دست دادن مطلوب مطلق انسانهایش که جان نامیده میشود، تحریک نماید؟
تکاپوگران تحولات راستین با هدف گیری حیات معقول انسانها است که دست از همه لذایذ کشیده و تن بهمه ناگواری ها و محرومیت ها و پایان دادن به حیات شخصی خود، براه میفتند. آنان حیات معقول آیندگان را دامنه زندگی شخصی خود تلقی نموده، چنانکه، همین زندگی آگاهانه خود را دامنه حیات معقول گذشتگان میدانند. آیا امکان داشت که سر گذشت بشری فاقد رهبران راستین و تفسیر کنندگان حق و عدالت و فداکاران رسالت های انسانی باشد و تکاپوگر امروزی ناگهان و بدون علت در اصلاح حیات انسانها تا مرز زندگی و مرگ پیش برود و با تمام هشیاری و آزادی به زندگی خود خاتمه بدهد؟ گروهی دیگر از تکاپوگران در گذرگاه تاریخ دیده میشوند که سالیان عمر را بجهت اشتیاق به حیات معقول همه لحظات عمرشان را در مرز زندگی و مرگ به سر میبرند، از لذایذ زندگی دست بر میدارند، پشت پا به مقام و سلطهگری می زنند، از بدیهی ترین حقوق حیاتی خود دست بر میدارند، آیا جز به وجود آوردن حیات معقول در اجتماع انسانها چیز دیگری میتواند هدف اینهمه گذشت ها و فداکاری ها بوده باشد؟
از این مطالب یک نتیجه قطعی که به دست ما میآید، اینست که هدف و انگیزه تحولات و انقلابات راستین فقط حیات معقول انسانها است.
🌿 علامه محمد تقی جعفری، #تفسیر_نهج_البلاغه ، خطبه ۲۷
💠 @allameh_jafari
🔹 ادامه/
اگر از هر دو دسته تکاپوگران تحولات بپرسیم: که شما برای کدامین هدف دست از خوشی های زندگی برداشته و دائما در زجر و ناگواری ها بسر میبرید و تردد در مرز زندگی و مرگ را به رختخواب های گرم و نرم ترجیح داده بجای سر نهادن به بالش های پرنیان سر بر زمین میگذارید و آسایش را از خود سلب می نمائید؟ بنظر شما پاسخی را که این تکاپوگران خواهند داد، چیست؟
آیا خواهند گفت: ما بهمه ناگواری ها تن میدهیم و زیر خاک را با همه هشیاری و آزادی بر روی خاک ترجیح می دهیم، برای اینکه مردم در دروغ گفتن آزاد باشند و بتوانند با خاطری آسوده ارزش فعالیت های فکری و عضلانی انسانها را ساقط نموده، دست استثمارگران ضد بشری در استثمار انسانها آزاد باشد، در کامیابی از شهوات با هیچ مانعی برخورد نکنند، از نردبان خود خواهی پله به پله بالا روند و ما با کمال هشیاری و آزادی همه لذایذ و امتیازات زندگی را بر خود تحریم می کنیم تا یکهتازان میدان تنازع در بقا بیایند و هشیاری ها و آزادی های مردم را مطابق خود خواهی هایشان قالب گیری کنند؟
گمان نمیرود حتی یکنفر از کاروانیان شهدای تحولات تکاملی تاریخ، چنین پاسخی را به شما بدهد.
اگر از آن انسانها که در طول تاریخ دنبال رهبران راستین خود را گرفته و با تمام موجودیت در جاذبه شخصیت رهبران قرار گرفتهاند، بپرسید: رابطه شما با این رهبر که هستی خود را وابسته هستی او نمودهاید، چیست؟ چه پاسخی جز این خواهد داد که این رهبر پیشتاز عامل تحقق حیات معقول انسانها است.
ممکن است پاسخ دهنده از تحلیل این پاسخ به اجزای دقیق و ریشههای اولیه آن عاجز بماند، و از اطلاعات و دانش های مربوط به عناصر آن شخصیت ناتوان بوده باشد، ولی درک او درباره تجسم حیات معقول در وجود رهبر، درک کامل و سازنده باشد. اغلب بینایان آفتاب را می بینند و از نور و حرارت آن بهرهور میگردند، بدون اینکه درباره عناصر تشکیل دهنده و فعالیتهای متنوع آن درک مشروحی داشته باشند. مثل اینان در سه بیت زیر از جلال الدین توضیح داده شده است:
پَر کاهم در مصاف تند باد
خود ندانم در کجا خواهم فتاد
پیش چوگانهای حکم کن فکان
میدویم اندر مکان و لا مکان
هر چه هست و این حرکت مرا از هر سمت که ببرد بالاخره این را یقین میدانم که دنبال آفتاب میروم.
گر هلالم گر بلالم میدوم
مقتدی بر آفتابت میشوم
امروزه این حقیقت در تاریخ ثبت شده است که مردم فراوانی دل به رهبر بزرگشان میدهند و میگویند: بیا این دل ما، اینان دل به یک فرد از انسان با مشخصات مخصوص و قیافه و لباس ویژه نمیدهند، اینان دل به ادامه حیات تجسم انسانیت میدهند که سالیان متمادی در نمودار شدن این تجسم زبانهها کشیده است. این دل دادن و دست شستن از حیات، پاسخ عملی پوچ گرایان و سرخوشان (هدو نیست های) قرن ما است که دل ها و مغزهای مردم جوامع را با فرمول (هر کاری که داری، انجام بده، مرگ فرا میرسد) از احساس حیات خالی نموده، بصورت وسایلی در اختیار خود خواهان قدرتمند قرار دادهاند.
🌿 علامه محمد تقی جعفری، #تفسیر_نهج_البلاغه ، خطبه ۲۷
💠 @allameh_jafari
🌿 #اطلاع_رسانی #سخنرانی
🎞 دسترسی به تمام سخنرانی های تصویری منتشر شده در سایت یوتیوب:
✅ ویژه مخاطبان خارج از کشور
🌐 https://www.youtube.com/user/ostadjafari/videos
🎞 دسترسی به تمام سخنرانی های تصویری منتشر شده در سایت آپارات:
🌐 https://www.aparat.com/ostad_jafari
@allameh_jafari
اَلسَّلَامُ عَلَیکَ یَا رَحْمَةِ اللهِ الْوَاسِعَة و يا بابَ نِجاةِ الْأمّة...
💐ولادت امام حسین علیه السلام را خدمت امام زمان عج و شیعیان و محبان حضرتش تبریک عرض مینماییم.💐
@allameh_jafari
نیمهےگمشدهے حضرتِ ارباب، سلام
شیر دشمـن شکنِ حضرتِ ارباب، سلام
💐ولادت حضرت عباس علیه السلام را خدمت امام زمان عج و محبان حضرتش تبریک عرض مینماییم.💐
@allameh_jafari
ای که خورشید جمالت پرتو افشانی کند
عالمی را جلوه ات زیبا و نورانی کند
تو همان خورشید تقوایی که عرش و فرش را
از فروغ و جلوه تو حق چراغانی کند
💐 ولادت امام زین العابدین علیه السلام را خدمت امام زمان عج و شیعیان و دوستداران حضرتش تبریک عرض مینماییم. 💐
@allameh_jafari
39.99M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎞 #فایل_تصویری #سخنرانی
📌 برشی از سخنرانی "رسالت شعر و شاعری"
شرح مشاعره یک شخص عرب و ذوق شعری امام حسن و امام حسین علیهما السلام
🔰 سخنرانی علامه محمد تقی جعفری در هشتادمین سال تولد استاد شهریار
🔹 دانشگاه تبریز - ۲۹ فروردین ۱۳۶۳
🔴 به دلیل محدودیت حجم فایل در پیام رسان ایتا، فیلم فشرده شده است. جهت دسترسی به فایل باکیفیت بالاتر می توانید از سایر پیام رسان ها استفاده کنید.
👈🏻 سخنرانی کامل در لینک های زیر:
💠 https://www.aparat.com/v/h4V53
💠 https://www.youtube.com/watch?v=5XRoNQ_TwwU
🌿استاد علامه محمدتقی جعفری (ره)🌿
@allameh_jafari
چهار شاعر. مجموعه آثار ۶.pdf
1.34M
💠 متن ماجرایی که علامه در سخنرانی "رسالت شعر و شاعری" در مورد ذوق شعری امام حسن و امام حسین علیهما السلام نقل میکنند.
📚 از کتاب #چهار_شاعر ، مجموعه آثار ۶ علامه محمدتقی جعفری، صص ۳۲۹ الی ۳۳۱
🌿 @allameh_jafari
استاد علامه محمد تقی جعفری (ره)
‼️آیا دین اسلام با شمشیر پیش رفته است؟‼️ @allameh_jafari
‼️ آیا دین اسلام با شمشیر پیش رفته است؟ ‼️
🔹 شاید همه ما این اتهام را درباره پیشرفت اسلام شنیدهایم که اسلام به زور شمشیر گسترش یافته است و اگر شمشیر در کار نبود اسلام در همان شبه جزیره عربستان رو به جمود تدریجی میرفت و از تاریخ مکتب ها و عقاید کنار میرفت . ما سؤالاتی برای این تهمت پیشهگان مطرح میکنیم :
۱-این شمشیری را که در شبه جزیره عربستان کشف کردهاید، آیا از نظر کمیت و کیفیت میتوانید برای ما تفسیر نمایید؟ هیچ مورخ و باستانشناسی نتوانسته است در عربستان شمشیری را سراغ بدهد که دارای آن قدرت باشد که به رخ امپراطورهای آن زمان کشیده شود . چند عدد شمشیر و نیزه و تیر و کمان را یارای مقاومت در برابر اسلحه ممتاز امپراطوران ایران و رم نبوده است. هیچ مورخ آگاهی سراغ فنون و اسلحه سپاهیگری را در عربستان نداده است.
۲-آیا پای یکنفر سرباز مسلمان به اندونزی رسیده است؟ ، این نود یا صد میلیون مسلمان در اندونزی از زمین مانند قارچ روییده، یا از آسمان باریده است؟ آیا یک شمشیر اسلامی به چین وارد شده است که اسلام را بزور تحمیل مردم چین نماید؟ این سی یا بیست و پنج میلیون مسلمان در چین از کجا روییدهاند؟ آیا گسترش اسلام در شبه قاره هند، بجز نقاط بسیار محدودی که در زمان غزنویان با جنگ فتح شده است، مستند به شمشیر بوده است؟ همچنین باستثنای شهرهای بسیار اندک در افریقا آنهمه گسترش روز افزون اسلام مستند به تیر و کمان مسلمانان بوده است؟
۳-هنگامیکه مغول دنیای آن روز را مورد تاخت و تاز قرار میدهد و همه اقوام و ملل را بخاک و خون میکشد و جوامع اسلامی را تار و مار میسازد ، به چه دلیل تدریجا اسلام را میپذیرد و ابعادی از تمدن اسلامی را بوجود میآورد؟ مگر شمشیر دست مغول نبود؟ مگر مسلمانان زیر پای مغول تار و مار نشده بودند؟
۴-کاربرد شمشیر ، تسلط موقتی است که محدود به ادامه زور بازو و برندگی آن است، شمشیر جز به کالبد مادی آدمی راهی ندارد. منطقه ممنوعه شخصیتهای رشد یافته انسانها محکمتر از آنست که تیر و نیزه و شمشیر و اتم هیدرژن بتواند آن را باز کند و بدرون آن راه بیابد. هیچ عقیده و ایدهای را نمیتوان با لبه شمشیر به سطوح عمیق روان آدمیان تحمیل نمود. برای پذیرش یک عقیده ، مخصوصا برای ایمان به مکتبی متشکل از انواعی عقاید که همه ابعاد آدمی را تحریک میکند و آنها را به فعلیت میرساند، آگاهی و آزادی کامل برای شخصیت لازم است. مگر در امتداد تاریخ هزاران اقوام و ملل بر روی همدیگر شمشیر نکشیدهاند، در هیچ دوران و هیچ جامعهای دیده نشده است که پیروزمندان بتوانند عقاید خود را بر شکست خوردگان تحمیل نمایند، مگر اینکه نخست بر شخصیت های آنان شکست وارد بسازند و این حقیقت را هم میدانیم که چنانکه شخصیت های ناتوان بوسیله شمشیر از پای در میآیند، همچنان با فریبکاریهای شهوانی و حیلهگریهای ماکیاولی و ایجاد سستی در ارادهها و مات کردن رنگ عقاید نیز شخصیت ها را میتوان با شکست مواجه ساخت، چنانکه در اسپانیا اتفاق افتاد. هیچ محققی آگاه با نظر به منابع اصلی اسلام و اندیشه و رفتار پیامبر اسلام، نمیتواند کمترین دلیل و شاهدی برای اثبات شخصیت شکنی و ببازی گرفتن ارزش های اصیل انسانی بوسیله پیامبر، بیاورد.
۵- در کتاب آسمانی اسلام که قرآن نامیده میشود ، این آیه وجود دارد : اِنَّهُ مَنْ قَتَلَ نَفْساً بِغَيْرِ نَفْسٍ اَوْ فَسادٍ فىِ الأَرْضِ فَكَاَنَّما قَتَلَ النَّاسَ جَمیعاً وَ مَنْ اَحْیاها فَكَأَنَّما اَحْيَا النَّاسَ جَمیعاً (قطعا چنین است که هر کس انسانی را بدون عنوان قصاص و بدون فساد در زمین بکشد، مانند آن است که همه مردم را کشته است و هر کس انسانی را احیاء نماید، مانند آن است که همه مردم را احیاء کرده است) آیا میتوان ملل و اقوام آن دوران را متهم به حماقت بینهایت نموده و بگوئیم: با اینکه آنان این ماده را در قانون اسلام در دست محمد بن عبد اللّه ص میدیدند و با اینحال سر در برابر شمشیر وی فرود میآوردند؟ آنان به آسانی میتوانستند پیامبر را با همین آیه محکوم بسازند و بگویند: این آیه فعالیت شمشیر را در اعضای انسانها ممنوع نموده است، تو چه میکنی؟
ادامه در پیام بعدی👇🏻
🌿 علامه محمد تقی جعفری، #تفسیر_نهج_البلاغه ، خطبه ۲۷
💠 @allameh_jafari
استاد علامه محمد تقی جعفری (ره)
‼️ آیا دین اسلام با شمشیر پیش رفته است؟ ‼️ 🔹 شاید همه ما این اتهام را درباره پیشرفت اسلام شنیدهایم
ادامه 👇🏻
بنابر این مسائل پنجگانه ، بایستی تهمت گران متحمل زحمت شده تن به اسلام شناسی واقعی بدهند و ریشههای اصلی نفوذ و گسترش اسلام را در جوامع بشری درک کنند. چنین اسلام شناسی بطور قطع این نتیجه را در بر خواهد داشت که اولا آورنده آن با کمال خلوص و صمیمیت، از همه امتیازات دنیوی که در آنروز اشراف و اعیان شبه جزیره عربستان در اختیارش میگذاشتند، صرف نظر کرده است و با کمال اعتقاد و ایمان جزمی جان خود و نزدیکانش را در حدود هشتاد بار در جنگ و دفاع به مرز زندگی و مرگ کشیده است. ثانیا محتوای مکتبی که آورده، ساده و خردمندانه و بی پیچ و خم و بی معما است. این مکتب دارای اصولی فطری، تکالیفی ساده و سازگار با قدرت آدمی و شکوفا کننده دو بعد مادی و معنوی انسان است. با این دو موضوع بوده است که مادامیکه گردانندگان اسلام با عرضه متن آن، با جوامع بشری رویاروی قرار میگرفتند ، موفق به گسترش دادن اسلام بودند.
🌿 علامه محمد تقی جعفری، #تفسیر_نهج_البلاغه ، خطبه ۲۷
💠 @allameh_jafari