eitaa logo
استاد علامه محمد تقی جعفری (ره)
1.5هزار دنبال‌کننده
774 عکس
148 ویدیو
22 فایل
این کانال تنها کانال رسمی موسسه تدوین و نشر آثار علامه جعفری (ره)، در ایتا است و تحت نظر موسسه اداره می شود. آی دی کانال : @allameh_jafari ارتباط با مدیر کانال: @MTJafari لینک صفحه اینستاگرام : https://www.instagram.com/jafari_allameh/
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎞 💠 دو گروهی که از فلسفه و هدف زندگی نمی پرسند 🔹 علامه محمد تقی جعفری 🌿استاد علامه محمدتقی جعفری🌿 @allameh_jafari
🏴 شهادت حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها را خدمت امام زمان (عج) و محبان حضرتش تسلیت عرض مینماییم. @allameh_jafari
💠 🔹 شهر گمشده 👈🏻 نویسنده : محمد حسن زورق 🔸 کتاب حاضر تحلیلی درباره حضرت فاطمه (سلام الله علیها) و سیره و اندیشه های حضرت (سلام الله علیها ) می باشد. کتاب حاضر در چهار فصل با عنوان های "در عصر بعثت"، "قریش، محمد و فاطمه"، "مدینه النبی و مدینه العرب" و "فاطمه چه گفت؟ مدینه چه شد؟" منتشر شده است. 🔹نویسنده درفصل نخست درچهار بخش جداگانه به "جهان وجای پیامبران"، "نگاه ازشرق به جهان"، "کالبدشکافی جهان"، "خاورمیانه" و "عربستان" پرداخته است. 🔸در فصل دوم در پنج بخش به " قریش"، "محمد و خدیجه"، " بعثت محمد"، "ولادت فاطمه" و "فاطمه و مکه" پرداخته شده است. 🔹 در فصل سوم کتاب نیز "هجرت"، "پیدایش دو مدینه"، "فاطمه و علی"، "مدینه النبی" و "مدینه العرب" مورد بررسی قرار گرفته 🔸 و چهارمین فصل کتاب به "رحلت پیامبر"، "مدینه چه شد؟"، "فاطمه چه گفت؟"،"فاطمه و مرگ" و "ازفاطمه تا مرگ" پرداخته است. 🔰 انتشارات : دفتر نشر فرهنگ اسلامی 02133114288 ، 02133112100 https://www.ketabfroosh.com/%D8%AE%D8%B1%DB%8C%D8%AF%DA%A9%D8%AA%D8%A7%D8%A8-%D8%B4%D9%87%D8%B1%DA%AF%D9%85%D8%B4%D8%AF%D9%87 🌿 @allameh_jafari
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎞 💠 احترام به روح قانون از نشانه های فهم فلسفه و هدف زندگی است 🔹 علامه محمد تقی جعفری 🌿استاد علامه محمدتقی جعفری🌿 @allameh_jafari
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎞 💠 هدف وجود انسان 🔹 علامه محمد تقی جعفری 🌿استاد علامه محمدتقی جعفری🌿 @allameh_jafari
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎞 💠 ارزش کار و کالای انسان ها را ساقط نکنید 🔹 علامه محمد تقی جعفری 🌿استاد علامه محمدتقی جعفری🌿 @allameh_jafari
👈 به درخواست مخاطبین محترم آثار علامه جعفری (ره) ( لازم به ذکر است کتبی هم جدیدا به چاپ رسیده است که در این سیر مطالعاتی نیست) 👇استاد علامه محمدتقی جعفری (ره)🌿 @allameh_jafari
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎞 💠 تفاوت هدف و خواسته 🔹 علامه محمد تقی جعفری 🌿استاد علامه محمدتقی جعفری🌿 @allameh_jafari
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎞 💠 یک مثال ساده... 🔹 علامه محمد تقی جعفری 🌿استاد علامه محمدتقی جعفری🌿 @allameh_jafari
💐 میلاد بزرگ الگوی حیات طیبه، حضرت فاطمه زهرا (سلام الله علیها) را بر امام زمان(عج) و محبان حضرتش تبریک عرض مینماییم.💐 ❤️ روز مادر مبارک❤️ 🌿 @allameh_jafari
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎞 💠 دو نکته اساسی برای معلمان و مربیان... 🔹 علامه محمد تقی جعفری 🌿استاد علامه محمدتقی جعفری🌿 @allameh_jafari
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎞 💠 مرد و زن : از نظر هویت و ارزش شخصیتی،از نظر حقوقی 🔹 علامه محمد تقی جعفری 🌿استاد علامه محمدتقی جعفری🌿 @allameh_jafari
💐حلول ماه رجب و ولادت با سعادت امام محمد باقر(علیه السلام) بر امام زمان عج و شیعیان و محبان حضرتش مبارک باد💐 @allameh_jafari
🏴 شهادت هادی امت؛ امام علی النقی علیه السلام را خدمت امام زمان (عج) و محبان حضرتش تسلیت عرض مینماییم. @allameh_jafari
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎞 💠 مراحل صیانت ذات 🔹 علامه محمد تقی جعفری 🌿استاد علامه محمدتقی جعفری🌿 @allameh_jafari
💐ولادت امام محمد تقی علیه السلام را بر امام زمان عج و تمام شیعیان و محبان حضرتش تبریک عرض مینماییم 💐 @allameh_jafari
💠 ... هیچ پدیده برونی هر اندازه هم که دارای عظمت باشد ، شایستگی تجسم نیروها و استعدادهای درونی آدمی را ندارد ، اگر چه ناچیزترین آنها بوده باشد . 🔹 پول وسیله تبادل کارها و کالاها است که خود آنها نیز حقیقتی چیزی جز وسیله حیات نیستند . 🔸 مقام وسیله ای برای مدیریت انسان هائی است که برای ادامه حیات فردی و اجتماعی در سیستمی قرار می گیرند و به فعالیت می پردازند . 🔹 شهرت اجتماعی و توجه مردم اگر از روی استحقاق بوده باشد ، در حقیقت تقاضائی است که مردم از شخصیت مشهور درباره برآوردن احتیاجات مادی و معنوی خود دارند . 👈🏻 بنابراین ، همه پدیده های مزبور که نادانها خود را در آن مجسم می کنند ، وسایلی هستند که باید به مقداری ضروری و تنها برای هدف مورد توجه و علاقه قرار بگیرند . 👈🏻 این یکی از مختصات وسایل است که تکثیر و اندوختن آنها خلاف منطق خود وسایل است. 💠 علامه محمد تقی جعفری ، ، جلد ۴ ، خطبه ۱۷ 🌿استاد علامه محمدتقی جعفری🌿 @allameh_jafari
💐ولادت مولا علی علیه السلام بر امام زمان عج و شیعیان و محبان حضرتش مبارکباد💐 @allameh_jafari
🎞 📌 نگاهی به شخصیت امیرالمومنین علی علیه السلام 🔰 سال ۱۳۷۲ 🌿کنگره نهج البلاغه - حسینیه ارشاد 👈🏻(کیفیت پایین به دلیل کاهش حجم است) https://www.aparat.com/v/R9XLJ 🌺استاد علامه محمدتقی جعفری🌺 @allameh_jafari
مشروح ترین بیاناتی را که مولوی درباره امیر المؤمنین علیه السلام آورده است ، در چند مورد از کتاب مثنوی است . 🌿 مورد یکم: داستان خدو انداختن خصم بر روی امیرالمومنین علیه السلام و انداختن آن حضرت شمشیر را از دست. (مثنوی دفتر اول ص ۷۲ نسخه رمضانی) 💠 ۱ نخست باید در نظر بگیریم که داستانهایی را که مولوی در مثنوی آورده است ، برای نقل وقایع و حوادث تاریخی که واقعا تحقق یافته باشند نیست ، بلکه منظور وی بیان حقایق آموزنده و توضیح عناصر شخصیت های پیشتازان بشری است که برای تفهیم به مردم و تحریک آنان به رشد و کمال احتیاج به تمثیل و تشبیه دارند . یعنی مطالبی که مولوی در این داستان در باره امیر المؤمنین می گوید ، حقایقی است که قابل تحقق واقعی از عناصر شخصیتی آن حضرت می باشد و او می خواهد با ارایه این حقایق از آن شخصیت بزرگ ، مقام والای انسانی را که در نتیجه تأدب به آداب اللّه و تخلق به اخلاق اللّه به آن ، نایل می گردد توضیح دهد . مولوی در این مورد چنین شروع می کند : 🔹از علی آموز اخلاص عمل 🔹شیر حق را دان منزه از دغل 🔸 در غزا بر پهلوانی دست یافت 🔸 زود شمشیری بر آورد و شتافت 🔹 او خدو انداخت بر روی علی 🔹افتخار هر نبی و هر ولی 🔸او خدو انداخت بر رویی که ماه 🔸 سجده آرد پیش او در سجدگاه در سرتاسر زندگی امیر المؤمنین علیه السلام که در بارگاه الهی سپری شده است نمی توان لحظه ای را پیدا کرد که از اخلاص بی بهره بوده باشد ، چون کسی که اخلاص ندارد ، راهی به بارگاه الهی ندارد . زیرا دوری از این گرایش محض روح به خدا ، ناشی از غوطه ور شدن در خود طبیعی و هوی و هوس های آن است . این شیر حق و این منبع خلوص و صفا در یکی از کارزارها بر پهلوانی پیروز می شود و آن پهلوان مانند گنجشکی ناتوان در پنجه آهنین آن بزرگ دلاور تاریخ زبون می گردد . یأس و نومیدی مطلق بر وجود آن پهلوان چیره می شود و چیزی برای مقابله با آن سر آمد یلان قرون و اعصار در خود نمی بیند ، با تلاشی سخت ، عصاره بقایای نیروی خود را که قطراتی از آب دهانش بود ، بر روی علی علیه السلام می اندازد قطراتی از آب دهان یک شکست خورده در راه دفاع از باطل . این روی چه کسی بود ؟ 👈🏻 ادامه دارد.... 🌿 علامه محمد تقی جعفری، ، ج ۲۱ ، خطبه ۱۱۴ 💐 @allameh_jafari
👈🏻 ادامه... 💠 این روی چه کسی بود ؟ ۱ روی مردی بود که همه انبیاء علیهم السلام به او افتخار نموده اند . زیرا همانگونه که روایت تساوی امیر المؤمنین علیه السلام با پیامبران عظیم الشان ‌‌‏(آدم و نوح و ابراهیم و موسی و عیسی علیهم ‌‌‏السلام) میگوید آنچه را که همه خوبان دارند او به تنهایی دارد . ۲ ماه در سجده گاه سجده بر روی او می آورد . منظور مولوی از سجده نهایت تعظیم است که کائنات عالم هستی درباره هدف اعلای خود که انسان کامل است دارند . وقتی که آن اهانت از آن نابکار شکست خورده سر می زند... 🔹در زمان انداخت شمشیر آن علی 🔹کرد او اندر غزایش کاهلی امری که انتظار آن نمی رفت ، بلکه چنان اهانتی مقتضی بود که امیر المؤمنین شدت عمل بیشتری بخرج بدهد و با شتاب و کیفیتی سخت تر جان آن پهلوان را بگیرد . ولی برخاست و او را بحال خود رها کرد ، که اگر بر فرض محال موج خشم آن بزرگوار نمی نشست ، دیگر برای کشتن او بر نمی گشت . با مشاهده این پدیده شگفت انگیز 🔸گشت حیران آن مبارز زین عمل 🔸 وز نمودن عفو و رحم بی محل این پدیده انسانی الهی چنان تحت تأثیرش قرار داده بود که نتوانست خود داری نماید و بی اختیار دهان به سخن باز کرد ‌‏ (پاورقی: تردیدی نیست که حقایق و عظمت هایی را که مولوی در ابیات مورد بحث می آورد ، مقاصد قلبی و معتقدات خود او درباره امیر المؤمنین علیه السلام است نه از یک پهلوان معمولی که شکست خورده است . مگر اینکه بگوییم : هنگامیکه دیوار زندگی آدمی برای خروج روح از هم شکافت ، حقایق و عظمت هایی را که در ظلمت کده زندگی نمی دید از آن شکاف مشاهده می کند .) 🔹 گفت بر من تیغ تیز افراشتی 🔹از چه افکندی مرا بگذاشتی ای سلحشور نا آشنا ، پیکار و تکاپو برای کشتن همچون من پهلوانی حادثه ای است بسیار بزرگ و وسیله افتخاری بس و الا و آرمانی است که هیچ کس را یارای صرف نظر از آن نیست ، پس - 🔸آن چه دیدی بهتر از پیکار من 🔸 تا شدی تو سست در اشکار من 🔹 آن چه دیدی که چنین خشمت نشست 🔹 تا چنین برقی نمود و باز جست 🔸آن چه دیدی که مرا زان عکس دید 🔸در دل و جان شعله ای آمد پدید ۳ ای شهود کننده حقیقی مافوق کون و مکان ، حال بفرما ای دلاور دوران که علت دست کشیدن از شکار کردن من چیست ؟ چه حقیقتی را دیدی و چه بارقه ای درخشیدن گرفت که چنین خشمت را فرو نشاند و آرامت ساخت ؟ چه دیدی که حتی انعکاسی از آن در درون من بوجود آمد و دل و جانم را که در ظلمت و جهل و هوی غوطه ور بود بر افروخت ؟ 🔹 آن چه دیدی برتر از کون و مکان 🔹 که به از جان بود بخشیدیم جان ‌‏👈🏻 ادامه دارد... 🌿 علامه محمد تقی جعفری، ، ج ۲۱ ، خطبه ۱۱۴ 💐 @allameh_jafari
👈🏻 ادامه... 🔹 آن چه دیدی برتر از کون و مکان 🔹 که به از جان بود بخشیدیم جان بگو ای قدرتمند عادل ، آن حقیقتی که برتر از کون و مکان در دیدگاه تو پدیدار گشت که پیروزی و لذت بالاتر از مالکیت کون و مکان را از دیدگاه تو ناپدید نمود چیست ؟ و چه حقیقتی بالاتر و بهتر از جان بود که جان از دست رفته ام را به من بخشیدی ؟ این همان حقیقت است که می تواند عامل همه گونه گذشت از لذایذ و فداکاری ها در این زندگانی بوده باشد . آری ، فقط این حقیقت است که می تواند هدف و غرض اقصای دل و جان آدمی بوده باشد . 🔸حاصل کارگه کون و مکان اینهمه نیست 🔸 باده پیش آر که اسباب جهان اینهمه نیست 🔹 از دل و جان شرف صحبت جانان غرض است 🔹 غرض این است و گرنه دل و جان اینهمه نیست 🔸 ای علی که جمله عقل و دیده ای 🔸 شمه ای واگو از آنچه دیده ای گوینده این سخنان و درخواست کننده پاسخ به این سؤالات ، خود مولوی است که در حقیقت برای کسانی که در صدد علی شناسی برآیند ، مطرح می نماید . اکنون مولوی با آن علی ابن ابیطالب علیه السلام رویاروست که گفته است : 🌿 لم أعبد ربّا لم أره ‌‏(خدایی را که ندیده باشم ‌‏نپرستیده ام) و گفته است : 🌿 لو کشف الغطاء ما ازددت یقینا ‌‏ (اگر پرده از روی واقعیات برداشته شود ، بر یقین من افزوده ‌‏نگردد) و گفته است : 🌿ما شککت فی حقّ مذ أریته ‌‏(از موقعی که حق به من ارائه شده است در هیچ حقی شکی ‌‏نکرده ام) اگر چه خود مولوی گاهی ادعای رؤیت و شهود کرده است مانند : 🔹 ذره ها دیدم دهانشان جمله باز 🔹 گر بگویم خردشان گردد دراز با این حال خود بهتر از همه می داند که نتوانسته است بکلی پرده را از روی واقعیات هستی بردارد و به قله مرتفع شهود کلی بر آید . لذا هم اوست که می گوید : 🔸کاشکی هستی زبانی داشتی 🔸 تا ز هستان پرده ها برداشتی 🔹 هر چه گویی ای دم هستی از آن 🔹پرده دیگر بر او بستی بدان 🔸 آفت ادراک آن قال است و حال 🔸 خون به خون شستن محال است و محال اینک مولوی با کمال صدق و خلوص از علی علیه السلام می خواهد و التماس می کند که مقداری از آنچه را که دیده است بازگو کند ، منظورش این است که آنچه ما از علوم و معارف و عرفان اندوخته ایم ، شبیه به آب کدر و آلوده آن مشک است که عرب از بیابان برداشته و به عنوان هدیه سراغ دربار خلیفه را می گرفت که دجله به آن عظمت در مسیر دربارش موج می زد . 🔹 چیست این کوزه تن محصور ما 🔹 و اندر آن آب حواس شور ما 🔸ای خداوند این خم و کوزه مرا 🔸 در پذیر از فضل اللّه اشتری 🔹کوزه ای با پنج لوله پنج حس 🔹 پاک دار این آب را از هر نجس 🔸 تا شود زین کوزه منفذ سوی بحر 🔸 تا بگیرد کوزه ما خوی بحر ‌‏👈🏻 ادامه دارد... 🌿 علامه محمد تقی جعفری، ، ج ۲۱ ، خطبه ۱۱۴ 💐 @allameh_jafari