🌿 #حق_و_قدرت از دیدگاه علامه جعفری
🔰 قسمت ۳۷
براى توضیح معنای «پیروزى»، دو نوع عمده آن را در نظر مىگیریم:
🔅یکم- به فعلیت رسیدن استعدادهاى مثبت آدمى، با برخوردارى از آزادى در مسیر کمال. قدرتى که در این جریان نصیب یک انسان یا یک جامعه مىشود، هیچ موجودى را با شکست روبهرو نمىکند، بلکه هر موجود پلید و ساقط از هویت اصلى خود را، از سر راه برمىدارد و با همه موجودات دیگر رابطه سازندگى در مسیر کمال برقرار مىکند. تغییراتى را که این پیروزى به وجود مىآورد، تغییرات تکاملى است، اگرچه موجودات ناقص در برابر آن مقاومت کنند. شکستن مقاومت موجودات ناقص براى بهرهمند کردن آنان از استعداد و قدرت، تکامل است و کراهت آنها از شکستن در برابر این پیروزى، کراهتى است که طفل نوظهور در موقع از دست دادن چاقویى که بازى با آن به ضرر خودش و دیگران تمام مىشود، از خود نشان مىدهد. این پیروزمندان، هستىِ واقعىِ انسانها را نمىشکنند، بلکه حیات آلوده آنان را تصفیه و یا جهل آنان را تبدیل به دانایى و ناتوانیشان را مبدل به قدرت مىکنند، اگرچه مغلوبشدگان در این جریانات کراهت داشته باشند.
جعفری، محمدتقی، ترجمه و #تفسیر_نهج_البلاغه، ج ۶، ص ۸۸ و ۸۹
🌺استاد علامه محمدتقی جعفری🌺
@allameh_jafari
⭕️ ترس و ناتوانی، علت گرایش به مذهب؟!
✳️ وایِت(مصاحبهگر): علت اینکه در طی قرون، بشر، خواستارِ #مذهب بوده است چیست؟
#برتراند_راسل : من اصولاً فکر میکنم که علت این خواستاری #ترس بوده است، چون بشر تا حدی خود را ناتوان میبیند...
✅ پاسخ:
🔻 مسئله مهم این است که آقای راسل #معلول یا #فایده ی یک پدیده را به جای #علت استعمال کردهاند زیرا خودِ ترس از امور مزبور (مثل زلزله، صاعقه، جنگ و...) یک #حالت_همگانی است، بهدست آوردن آرامش و اطمینان در مواقع ترس یکی از فواید گرویدن به مذهب است؛ بدینمعنی انسانِ معتقد به مذهب میتواند ناملایمات و شکنجهها را در غیر صورت اختیار (به استثناء ناملایماتی که به اختیار خود مبتلا شده است) به مشیّت خداوندی مربوط ساخته و از آن ناملایمات رهایی یابد.
🔻 ولی علت [اصلی] تحریککنندهی انسان به یک مذهب، مسائل دیگری است از قبیل:
#احساس_عظمت_دستگاه_هستی و اینکه این دستگاه با عظمت از یک موجود عالی بوجود آمده است، و همچنین #احساس_تکلیف است که در مقابل تمامی تمایلات حیوانیِ انسان خودنمایی کرده و از انسان، انجام آنرا به جهت انسانیتش طلب میکند.
🔻 از دیگر عوامل گرویدن به مذهب:
یقین یا حداقل #احتمال_عاقلانه به #جاودانی_بودن_انسان است. البته این علل با سایر عوامل در گرویدن انسان به امور ماوراء طبیعی شرکت میکنند، و امور مزبور را که آقای راسل گوشزد کردند از فواید خود مذهب میباشد.
📚 کتاب " بررسی و توضیح مصاحبه راسل-وایت/ #علامه_جعفری "
🌺استاد علامه محمدتقی جعفری🌺
@allameh_jafari
🌿 #حق_و_قدرت از دیدگاه علامه جعفری
🔰 قسمت ۳۸
براى توضیح معنای «پیروزى»، دو نوع عمده آن را در نظر مىگیریم:
🔅دوم- پیروزى عبارت است از: تغییر دادن موقعیت طبیعى مغلوب، بر خلاف خواسته آن مغلوب، بدون اینکه هدف والایى که به خود مغلوب یا بر دیگر انسانها بازگردد، منظور شده باشد. در این پیروزى، قدرت براى تورم خودِ طبیعىِ پیروزمند استخدام شده است، نه در راه تکاملى او که موجودیت مغلوب را اصلاح مىکند. انساننماهایى حمله مىکنند و انسانهاى دیگرى را از وطنهایشان آواره مىکنند. آدمنماهایى حیات آدمیان را استثمار کرده، خود را مسلط و آن را تحت سلطه خود قرار مىدهند. کسانى هستند که آزاد و آزادى مطلق را فقط در اختصاص خود مىبینند و انسانهاى دیگر را چیزهایى تلقى مىکنند که فقط به عنوان وسیلههایى براى اشباع خودخواهىها و خودکامگىهاى آنان به وجود آمدهاند و آنگاه نام این درندگىها را پیروزى تلقى کرده، این قضیه کشنده را که: «قدرت پیروز است»، قانون ابدى تلقى مىکنند! و متفکرنماهایى هم در کنار این جریان نشسته، چپق شرقى به دست یا آدامس و پیاله شراب غربى در دهان، از تماشاى این جریان وقیح لذت مىبرند و براى توجیه آن، فلسفهها مىبافند. اینان حتى یک لحظه هم فکر نمىکنند که وقتى امروز، از «من هستم»، «تو نیستى» نتیجهگیرى شود، فردا «من نیستم» هم به دنبالش خواهد آمد. این تفسیرکنندگان پیروزى چه بدانند و چه ندانند، چه بخواهند و چه نخواهند، قدرت پایین آوردن پرچم کاروان انسانیت را که صدها هزار مجاهد و شهید، آن را به دوش مىکشند و تاریخ بشرى را آبرو مىدهند، ندارند.
اینان براى آنکه حداقل یکبار مطلب صحیحى در عمرشان بگویند، باید به جاى کلمه پیروزى، این کلمات را به کار برند: غارت، کشتن، تارومار کردن، گریاندن، نابود کردن. بنا بر این، ما باید پیروزى را بدین ترتیب توصیف کنیم: هر انسانى که بتواند معرفت و کردار خود را در مجراى واقعیتهایى که حق نامیده مىشوند، به جریان بیندازد، در زندگى پیروز است؛ چه یک لحظه و چه همه عمر؛ خواه نماینده این جریان، یک نمود ناچیزى از فکر و عمل و خواه نمودى به عظمت جهان هستى باشد.
جعفری، محمدتقی، ترجمه و #تفسیر_نهج_البلاغه، ج ۶، ص ۸۹ و ۹۰
🌺استاد علامه محمدتقی جعفری🌺
@allameh_jafari
❇️ مذهب و الزام ما به احکامی که دلیلش را نمیدانیم...
🔻 اصول و فروعِ مذاهب حَقه (مخصوصاً مذهب اسلام) بر دو قِسم است:
👈 یک عده اصول و فروعی که کاملاً با #عقل_منطقی و #علمی میتوان توضیح و تفسیر نمود؛
👈 و بعضی از احکام که عقل درباره آنها ساکت است، #نه_نفی میکند و #نه_اثبات .
💢 قِسم اول از این اصول و فروع جای بحث و تردید نیست؛
قسم دوم را چون عقل نه اثبات و نه نفی میکند، از آنجهت که به طور #کلی ، عقل، صحتِ مذهبِ مفروض را قبول نموده است باز جای اعتراض نیست،
زیرا نهایتش این است که عقل به جهت محدودیتش، از علل واقعشدهی آن اطلاعی ندارد.
💢 تبعیت انسانها از این قسم احکام(قِسم دوم) هیچگونه مخالفت با منطق ندارد؛
زیرا اکثریت قریببهاتفاقِ جوامع بشری از اولین دورانی که از #حقوق و #قوانین ِ معیّنی تبعیت کرده است، از عللِ بهوقوعپیوستهی [یا فلسفهی] آن حقوق و قوانین اطلاعی نداشته است، بلکه به همین اندازه قناعت ورزیده است که بگوید: باید به قوانین سرِ تسلیم فرود آورد زیرا بزرگانِ قوم آنها را تصویب کردهاند؛ از بزرگان قوم میپرسید علل این حقوق و قوانین چیست؟ میگویند: عادات و رسوم و روش عمومی انسانها چنین اقتضا میکند.
♦️ پس به مجرد اینکه بشر در یک مذهبی نتوانست علل بعضی احکام آن مذهب را بفهمد، دلیل بر تباهیِ آن مذهب نخواهد بود. و اما #احکام و قوانینی که برخلاف عقل بوده باشد (به طوری که عقل حکم کند) این حکم مخالف واقع و حقیقت است، به هیچوجه در مذاهب حَقه وجود نداشته است ... هر مسئلهای که مخالف صریح عقل باشد مسلماً از ساختههای سودجویان بوده و نمیتوان آنرا به حساب مذاهب حقه درآورد.
📚 کتاب "توضیح و بررسی مصاحبه راسل-وایت / #علامه_جعفری
🌺استاد علامه محمدتقی جعفری🌺
@allameh_jafari
یک دلیل قاطعانه برای اثبات قدرت علی (ع) بر تجرید و بر نهادن شخصیت خویشتن ، مالکیت مطلق او بر همه عوامل و پدیده های برونی و درونی مربوط به شخصیت او بوده است . عوامل جالب دنیا که هر گونه شخصیت را به اندازه قدرت خود ، تحت تأثیر قرار می دهند ، همین که نزدیک به منطقه شخصیت امیر المؤمنین (ع) می رسیدند دگرگون می گشتند و مانند یک عدّه جریانات بی اثر بدون اینکه وارد آن منطقه شوند ، براه خود می رفتند . ریاست مطلق چند کشور که جامعه آن روز اسلام را تشکیل می دادند ، جالب ترین عاملی است که منطقه هر گونه شخصیت را اشغال می نماید . امّا بشهادت تمام تواریخ دیدیم که نتوانست منطقه شخصیت علی (ع) را اشغال نماید . حسّ انتقام جویی از دشمنان خون آشامش نتوانست شخصیت او را دستخوش هیجانات خام نموده مالکیتش را از شخصیت خویشتن سلب نماید . علی (ع) چنین شخصیتی است که می تواند درباره خویشتن سخن بگوید و خود را بهتر از همه معرفی نماید .
علامه جعفری رحمة الله علیه ، #تفسیر_نهج_البلاغه ،جلد ۱ ص۱۷۶
🌺استاد علامه محمدتقی جعفری🌺
@allameh_jafari
🌿 سخن ابن سینا درمورد امام علی علیه السلام
(حسین بن عبد اللّه) : و برای این بود که شریف ترین انسان و عزیزترین انبیاء و خاتم رسولان صلّی اللّه علیه و آله و سلّم چنین گفت با مرکز حکمت و فلک حقیقت و خزانه عقل امیر المؤمنین که : یا علىّ اذا رأیت النّاس یتقرّبون الی خالقهم بانواع البرّ تقرّب انت الیه بانواع العقل تسبقهم . گفت : ای علی ، چون مردمان در تکثر عبادت رنج برند ، تو در ادراک معقول رنج بر تا بر همه سبقت گیری ، و این چنین خطاب را جز چون او بزرگی راست نیامدی که او در میان خلق چنان بود که معقول در میان محسوس ، لاجرم چون با دیده بصیرت عقل مدرک اسرار گشت همه حقایق را دریافت و دیدن حکم داد و برای این بود که گفت : لو کشف الغطاء ما ازددت یقینا (اگر پرده برداشته شود ، بر یقین من افزوده نگردد) . هیچ دولت آدمی را زیادت از ادراک معقول نیست ، بهشتی که به حقیقت آرسته باشد به انواع زنجبیل و سلسبیل ادراک معقول است و دوزخ با عقاب و اشغال متابعت اشغال جسمانی است که مردم در بند هوا افتند و در جحیم خیال بماند .....
( 1 مرکز حکمت 2 فلک حقیقت 3 خزانه عقل . حکمت و عقل عالی ترین وسائل رشد و کمال انسانی است که بدون تحقق آنها هیچ انسانی در مسیر رشد قرار نمی گیرد . این حکمت و عقل هنگامی که در روان آدمی در حدّ اعلای خود به فعاليّت بپردازند ، وصول به حقیقت که کمال نهایی انسانی است ، حتمی میباشد )
علامه جعفری رحمة الله علیه ، #تفسیر_نهج_البلاغه ،جلد ۱ ص۱۷۴
🌺استاد علامه محمدتقی جعفری🌺
@allameh_jafari
پيامبر اکرم صلّي الله عليه و آله فرمودند:
ولايَةُ عَلِيِّ بنِ أبي طالِبٍ وِلايَةُ اللّه ِ و حُبُّهُ عِبادَةُ اللّه ِ وَ اتِّباعُهُ فَريضَةٌ مِنَ اللّه ِ ؛
ولايت على بن ابى طالب عليه السلام ولايت خدا و محبّت او عبادت خدا و پيروى از او فريضه اى از جانب خدا است .
بشارة المصطفى ، ص ۱۶
💐 عید سعید غدیر مبارکباد 💐
@allameh_jafari
عَن مُوسَى بنِ جَعفَر عليه السلام :
لا تَسْتَكْثِرُوا كَثيرَ الْخَيْرِ وَلا تَسْتَقِلُّوا قَليلَ الذُّنُوبِ، فَإنَّ قَليلَ الذُّنُوبِ يَجْتَمِعُ حَتّى يَكُونَ كَثيرا.
امالى، شيخ مفيد، ص 157
امام كاظم عليه السلام فرمود:
كار نيك بسيار را، زياد نشماريد، و گناهان كم را هم كم به حساب نياوريد، چرا كه گناهان اندك، جمع مى شوند، تا آنكه گناه بزرگ و بسيار مى گردند.
💐 ولادت امام موسی کاظم علیه السلام را تبریک عرض مینماییم 💐
@allameh_jafari
🌿 #حق_و_قدرت از دیدگاه علامه جعفری
🔰 قسمت ۳۹
«حق» همواره در مافوق پیروزى و شکست، ثابت است، و قدرت یک واقعیت اساسى در جهان هستى است که اگر در اختیار حمایتکنندگان حق قرار گیرد و آنان پیروز شوند، در حقیقت، انسانهایى پیروز شده و حق را در جهان عینى مجسم کرده و به نمایش درآوردهاند که ممکن است این تجسم و نمایش، روزى دیگر رو به زوال برود، و اگر قدرت در اختیار باطلگرایان قرار گیرد و آنان را در جهان عینى به پیروزى برساند و مدتى مردم را بفریبد و گمراه کند و زیر فشار قرار دهد و سپس در مجراى دگرگونىها و فریاد حقطلبان از بین برود، در همه حالات، حق از دسترس قدرت و باطل بالاتر است.
جعفری، محمدتقی، ترجمه و #تفسیر_نهج_البلاغه، ج ۶، ص ۹۰
🌺استاد علامه محمدتقی جعفری🌺
@allameh_jafari
✳️ تفاوت حکم تعبّدی با اخلاقِ تابو
🔻 آنچه که بعضی از مردم از حکم تعبدی میفهمند این است که انسان کاری را انجام دهد بدون اینکه کوچکترین علتی بر آن منظور داشته باشد؛ این تصور دربارهی حکم تعبدی، همان #اخلاق_تابو است... و این تصور دربارهی حکم تعبدی عاری از حقیقت است.
🔻 حکم تعبدی در اصطلاح مذاهب حَقه (مخصوصاً در اصطلاح فقهای اسلام) ، این است که انسان کاری را انجام بدهد به علت:
👈 #توجه_به_خدا
👈 و #استناد_به_امر_او ؛
یعنی خداوند امر فرموده است که توجه به پیشگاه او باید با احکام مزبور انجام بگیرد. لذا اعمالِ مفروض برای توجه به خدا و امتثال دستور او لزوم پیدا کرده است؛
در صورتی که اخلاق تابو هیچگونه استنادی به خداوند ندارد.
📚 کتاب " توضیح و بررسی مصاحبه راسل-وایت/ #علامه_جعفری "
🌺استاد علامه محمدتقی جعفری🌺
@allameh_jafari
🌿 جهت دسترسی سریع به پیام ها از هشتگ های زیر استفاده نمایید:
💠 #تفسیر_نهج_البلاغه
💠 #خاطرات
💠 #فایل_تصویری
💠 #حق_و_قدرت
💠 #حقوق_بشر
💠 #Human_Universal_Rights
💠 #حقوق_جهاني_بشر
💠 #امام_حسین_شهید_فرهنگ_پیشرو_انسانیت
💠 #دكتر_على_شريعتى
💠 #برتراند_راسل
💠 #فایل_تصویری
💠 #فایل
💠 #صوتی
💠 #تصویری
💠 #مقالات
💠 #سخنرانی
💠 #اطلاع_رسانی
🌺 @allameh_jafari
🌿 #حق_و_قدرت از دیدگاه علامه جعفری
🔰 قسمت ۴۰
بعضى از متفکران این سؤال را مطرح مىکنند: آیا حمایتکنندگان تنازع در بقا، از عقل و خرد سالم برخوردارند؟ باید دید منظور از حمایتکنندگان تنازع در بقا چه کسانى هستند؟ اگر منظور، کسانى هستند که فقط جریان تأسفانگیز تاریخ بشرى را بازگو مىکنند که اغلب دستخوش اسلحه بران زورگویان قدرتمند شده است، البته اینان از جریان سرگذشت دردناک بشرى حکایت مىکنند، بدون اینکه توجهى به این حقیقت داشته باشند که در گذرگاه این سرگذشت خونبار، چه عظمتهایى از انسانها بروز کرده و در برابر آن خونآشامىهاى درندهخو، چه انسانهاى ملکوتى و فرشتهخو در عرصه زندگى نمودار شده و چهره انسانىِ انسان را در مقام والاى خداگونهاى نمودار ساختهاند. جاى تأسف است که این حکایتکنندگان جریان دردناک بشرى، به تاریخ حیوانى بیش از تاریخ انسانى اهمیت داده و سراسر تاریخ را کشاکش حیوانى تلقى کردهاند.
اگر مقصود از حمایتکنندگانِ تنازع در بقا کسانى هستند که براى این کشاکش حیوانى اصالت قائل شده و آن را قانون صحیح تلقى مىکنند و مىگویند: «زندگى چیزى جز میدان جنگ و پیروزى اقویا نیست»، اینان آگاهانه یا ناآگاه، نبرد را براى اقویا و به سود آنان آماده مىکنند و در حقیقت، با این انسانشناسى و جهانبینى بیمارگونه، شمشیر قدرتمندان را تیزتر مىکنند و به آنان اطمینان مىدهند که شما قدرتمندان با از بین بردن ناتوانان و با حیات خودمحورى، منطق واقعى حیات را درک کرده و به آن عمل مىکنید! نخست باید این حیواناتِ از انسان بىخبر را از عظمت و طعم واقعى حیات و ناگوارىهایى که به سبب آسیب به حیات، ذائقه آدمى را به شدت تلخ مىکند، باخبر ساخته و استعدادها و ابعاد حیرتانگیز انسانى را براى آنان قابل درک کنیم و سپس آنان را به دست قدرتمندان بسپاریم و بگوییم: اى قدرتمندان! تا بتوانید، براى اشباع لذت خودخواهىهایتان، این حمایتکنندگان قدرت و تنازع در بقا را، زیر ضربات اسلحه بران خود بنوازید، تا ببینیم آیا در این حال هم از تنازع در بقا و قدرتمحورى دفاع مىکنند یا نه؟
جعفری، محمدتقی، ترجمه و #تفسیر_نهج_البلاغه، ج ۶، ص ۹۰ و ۹۱
🌺استاد علامه محمدتقی جعفری🌺
@allameh_jafari
استاد علامه محمد تقی جعفری (ره)
🔰 #جمله_تصویر 🌿 #خاطرات ۷ 🌺 @allameh_jafari
🔰 #خاطرات ۷
🌿تفریحات سالم
💎پدرمان به تفريح سالم و گردش فرزندان خود بسيار اهميت مى داد. گاهى ما را به باغ وحش تهران در خیابان ولی عصر فعلی، و يا كوهنوردى مى بردند. وقتى با ايشان و برادرها و خواهرها به ييلاق ايگِل (يكى از روستاهاى اطراف اوشان) مى رفتيم، براى ما مسابقه مى گذاشتند و مى گفتند: هر كدام از شما زودتر به بالاى كوه برسيد، جايزه مى گيريد. آن وقت خود ايشان پايين كوه مى نشستند و ما سعى مى كرديم كه هر كدام زودتر به بالاى كوه برسيم و جايزه را دريافت كنيم. البته بیشتر روزها در همین روستا، برای فراغت خاطر، با ما به کوهنوردی می پرداختند. برخى اوقات نيز از منزلمان در خيابان خراسان، تا مرقد شريف شاه عبدالعظيم، با پاى پياده ايشان را همراهى مى كرديم.
یکی از صبیه های استاد جعفری
🌺استاد علامه محمدتقی جعفری🌺
@allameh_jafari
🌿 #حق_و_قدرت از دیدگاه علامه جعفری
🔰 قسمت ۴۱
به نظر مىرسد، حمایتکنندگان تنازع در بقا بر دو نوعند:
یکم- کسانى که طعم فرو رفتن میخ بزرگ و آهنین در سینه و جمجمهشان را که همراه لبخندهاى قدرتمندِ کوبنده آن میخ و مته مىباشد، نچشیدهاند و آه و نالههاى همسر و فرزندان و کودک شیرخوارشان را زیر چکمه قدرتمندان نشنیده و همواره در بالاى قله پیروزى، عربده مستانه کشیده و حقیقتى جز قدرت و تنازع در بقاء به ذهن آنان خطور نکرده است.
دوم- کسانى که بىخبر از ویرانگرى قدرت و دور از میدانهاى خونبار نبرد، در گوشهاى از اتاق نشسته، چهره فیلسوفانه به خود گرفته، درباره جانهاى آدمیان به اظهارنظر مىپردازند! دیدگاه اینان در صحنه تاریخ بشرى، میدانى است که موجوداتى متحرک به تکاپو افتاده، یکدیگر را با مایعى قرمز، رنگین ساخته و بر زمین مىافکنند. خب، چه منظره زیبایى! آیا آنان که روى زمین افتادهاند، پس از این تب نخواهند کرد و سردرد نخواهند گرفت؟ اگر خود آنان آگاه بودند که بر زمین افتادن چه آسایش و خوشى به دنبال دارد، میدان نبرد را زودتر براى قدرتمندان آماده کرده، سپس شمشیرهاى آنان را با دست خود تیز و دو دستى به آن قدرتمندان تقدیم مىکردند! خصوصاً اگر این به خاک و خون آغشتهها مىدانستند که قدرتمندان پس از نابود کردن آنان، چه تورمى پیدا خواهند کرد و چگونه در روى تخت قدرت نشسته و از تماشاى متلاشى شدن اعضاى میلیونها ناتوان دیگر لذت خواهند برد و این افتخار غرورآمیز براى آن ناتوانانِ به خاک و خون آغشته ابدى خواهد بود، زیرا آنان بودند که منظره متلاشى شدن کالبد ناتوانان و از پاى درآمدن جاماندگان در بیابانها را در حال فرار و غرقشدگان در دریاها و خودکشىکنندگان را براى قدرتمندان سلطهگر آماده کردهاند!
حمایتکنندگان از این قدرت و قدرتمندى و تنازع در بقا، به یقین از عقل و خرد سالم برخوردار نیستند، زیرا شخصیت این حمایتکنندگان آتشافروز بر دو قسمت تجزیه شده است: قسمتى از آن، که عواطف و احساسات انسانى است، یا تباه شده و از بین رفته است و یا هیزمى شده است براى شعلهور کردن قسمت دوم شخصیت، که عبارت است از: «من هستم، چون قدرتمندم». با این شخصیت ویرانگر چگونه مىتوان گفت که حمایتکنندگان قدرت و تنازع در بقاء از عقل و خرد سالم برخوردارند؟
جعفری، محمدتقی، ترجمه و #تفسیر_نهج_البلاغه، ج ۶، ص ۹۲ و ۹۳
🌺استاد علامه محمدتقی جعفری🌺
@allameh_jafari
⭕️ آیا تعبد و تبعیت از احکامی که فلسفهی بعضی از آنها مشخص نیست، تنها مختص به جامعهی دینی است؟
✅ علامه جعفری:
🔸 اغلب وظایفِ #تعبدی دارای اشکالی هستند که در #ظاهر، علل محسوسی برای آنها فهمیده نمیشود و به همینجهت در نظر بعضی اذهان معمولی، اینگونه وظایف بیهوده جلوه کرده و گاهی هم در صدد انکار آن برمیآیند.
🔸 اولاً، منطقی نیست که ما فلسفه هر حکمی را که نفهمیدیم، بدون تامل آنرا بیهوده و پوچ قلمداد کنیم؛ وَالا فلسفه و عللِ اغلب #حقوق و #قوانین_اجتماعی در جوامع بشری مجهول میباشد...
🔸 بالاتر از این میتوان گفت: به جهت رابطهی شدیدی که فلسفه و مدارک اصلی حقوق، با #فلسفه_نظری و همچنین با #روانشناسی و #اخلاق و #جامعهشناسی و #دموگرافی (علم روش طوایف و اقوام) دارد، و تا هر یک از امور مزبور در تمامیِ جوامع و افراد بررسی نشده و صحیح و فساد آن مشخص نگشته است، حقوق مفروض نمیتواند برای همهی افراد از روی مدرک و فلسفه تحمیل گردد؛
و در هر جامعهای عدهی آن کسانی که با معرفت به عللِ حقوق جامعهی خود زندگی میکنند بسیار کماند، و همان افراد معدود هم تنها کلیّت و اصولی را از حقوق جاری خودشان میتوانند تفسیر کنند.
♦️ بدینسان ملاحظه میشود که حرکات و پدیدههای حقوقیِ اغلبِ افراد اجتماعات، جنبهی #تعبدی و یا شبیه به #اخلاق_تابو دارد.
📚 برگرفته از کتاب " توضیح و بررسی مصاحبه راسل-وایت ؛ #علامه_جعفری "
🌺استاد علامه محمدتقی جعفری🌺
@allameh_jafari
وابسته نمودن اصول انسانی به یک پدیده غیر اختیاری که تولّد از شخصیت باشد ، مساوی نابود کردن همه تکامل ها و رشدهای واقعی است . لذا باید آیه پاداش رسالت را با دقت بیشتری در نظر بگیریم که منظور از این محبت چیست ؟ این محبت را می توانیم از آیاتی که درباره بی نیازی رسالت پیامبر اکرم از پاداش های معمولی و اینکه پاداشی که درخواست کرده ، حقیقتی مافوق ارزش های معمولی است ، وارد شده است استفاده نماییم : وَ ما تَسْئَلُهُمْ عَلَيْهِ مِنْ اَجْرٍ اِنْ هُوَ اِلاَّ ذِكْرٌ لِلْعالَمینَ (و تو از آنان پاداشی برای رسالت نمی خواهی ، این رسالت [یا این قرآن] جز عامل تذکر برای عالمیان نیست) . قُلْ لا اَسْئَلُكُمْ عَلَيْهِ مِنْ اَجْرٍ اِلاَّ مَنْ شاءَ اَنْ يَتَّخِذَ اِلی رَبِّهِ سَبيْلاً (به آنان بگو : من برای رسالتم مزدی نمی خواهم ، مزد من [حرکت و تحول دینی] کسی است که می خواهد راهی بسوی خدا اتخاذ کند) . در این دو آیه مبارکه پاداش خود را گرویدن به دین و نجات از گمراهی ها و رهسپار شدن مردم به سوی کمالات انسانی معرفی می کند که مسیر مستقیم بسوی خداست . بنابر مضمون دو آیه ، مودت قربی (محبت به اهل بیت) راهی به سوی خدا و وسیله ذکر (اعتلای روحی) عالمیان است . خداوند متعال در یکی از آیات قرآنی منفعت و پاداش رسالت را از پیامبر نفی کرده آن را بخود مردم مربوط می سازد قُلْ ما سَئَلْتُكُمْ مِنْ اَجْرٍ فَهُوَ لَكُمْ اِنْ اَجْرِىَ اِلاَّ عَلَی الْلَّهِ (به آنان بگو : آنچه که به عنوان پاداش رسالت از شما درخواست کرده ام ، برای خود شما است ، پاداش من فقط با خدا است) . مسلم است که پیامبر از هیچکس هیچگونه پاداشی برای خود نخواسته است جز محبت و وداد خاندان عصمت ، نتیجه بدیهی این آیات اینست که تبعیت مردم از خاندان عصمت ، آن منفعت والاست که بخود مردم می رسد نه به پیامبر اکرم ( صل الله علیه و آله وسلم )
علامه محمدتقی جعفری رحمة الله علیه ، #تفسیر_نهج_البلاغه جلد ٢ خطبه دوم
🌺استاد علامه محمدتقی جعفری🌺
@allameh_jafari
🌿 #حق_و_قدرت از دیدگاه علامه جعفری
🔰 قسمت ۴۲
روانپزشکان حرفهاى- البته قيد «حرفهاى» را به اين علت بر كلمه روانپزشكان ضميمه كرديم كه شامل همه آنان نشود- با مشاهده جریان استثمار و غارت و کشتن و تارومار کردن و گریاندن و نابود کردن در سراسر تاریخ، این پدیدهها را چنان معمولى تلقى مىکنند که همه موجودیت انسانى را که عواطف و احساسات انسانى، از عناصر اساسى آن است، از یاد مىبرند و لزومى نمىبینند که سراغ بیسمارک را براى معاینه روانى فرابخوانند و این بیمارىِ رسوبشده در درون او را پیدا و چارهجویى کنند که مىگوید:
«اگر ما به قانون طبیعت احترام نگذاریم و اراده خود را به حکم قوىتر بودن، بر دیگران تحمیل نکنیم، روزى خواهد رسید که حیوانات وحشى، ما را دوباره خواهند درید و آنگاه حشرات نیز حیوانات را خواهند خورد و چیزى بر زمین نخواهد ماند، مگر میکروبها». (از نطقهاى ايام جوانى هيتلر)
اگر هیتلر به گرفتن شمشیر و ریختن خون در حدود پنجاه میلیون نفر از انسانها قناعت مىورزید، تنها کارى که کرده بود، خود را در ردیف سلاخهاى وقیح تاریخ، مانند چنگیز و نرون قرار مىداد و کیفر تاریخى و ابدى نیز دامانش را مىگرفت. اما او و یا آنان به این کار قناعت نمىورزند، بلکه با تمام وقاحت و بىشرمى، براى توجیه کار و آرام کردن فریاد وجدان خود و وجدان حساس تاریخ، فلسفهبافى هم مىکنند و بدین ترتیب، جنایتکارى بر ارواح انسانها را به سلاخى جسمانى اضافه مىکنند.
جعفری، محمدتقی، ترجمه و #تفسیر_نهج_البلاغه، ج ۶، ص ۹۳ و ۹۴
🌺استاد علامه محمدتقی جعفری🌺
@allameh_jafari
🎞 #فایل_تصویری
📌 تقسیم بندی شخصیت و حقوق انسان در اسلام از نگاه علی ابن ابیطالب علیه السلام
🔰 سال ۱۳۶۹
🌿کنگره نهج البلاغه - حسینیه ارشاد
https://www.aparat.com/v/gSIQU
🌺استاد علامه محمدتقی جعفری🌺
@allameh_jafari
🌿 #حق_و_قدرت از دیدگاه علامه جعفری
🔰 قسمت ۴۳
شما مىتوانید براى مشاهده درون پلید جنایتکاران و یکهتازان تنازع در بقا، به فلسفهبافى آنان بنگرید. دقت کنید! مىگوید: «قانون طبیعت واجبالاحترام است»! آخر، مگر کسى پیدا نمىشد که به هیتلر بگوید: جوشش و تحرک (دینامیسم) حیات براى دفاع از خود که ناتوانان نیز تا آخرین نفس انجام مىدهند، قانون طبیعت است؛ آیا این قانون واجبالاحترام نیست؟ آیا آن در خاک و خون آغشتهاى که زیر ضربات سلاح مرگبار تو، براى نجات جان خویش دست به هر وسیله دفاع یا گریز از ضربات تو مىبرد، بر خلاف قانون طبیعت عمل مىکند؟ اگر عین قانون طبیعت است، چرا واجبالاحترام نیست؟
با این تحقیق بىطرفانه کاملاً روشن مىشود که این خودخواهان زبون و ناتوان از تحمل وجود دیگر انسانها، در بیان این پدیده نیز دست به مغلطهکارى ماکیاولى زده، به جاى جمله: «قدرت خودخواهانه من واجبالاحترام است»، این جمله «قانون طبیعت واجبالاحترام است» را تحویل سادهلوحان مىدهند؛ مانند فلسفه آن گرگ خونخوار که بزى را دید که از چشمهسارى آب مىخورد. براى اینکه حمله به بز و متلاشى کردن آن را با یک فلسفه جهانبینانه و تاریخشناسى، موجه جلوه دهد، نخست خطاب به بز فریاد زد: چرا سلام نکردى؟ بز سر از آب بلند کرد و گفت: من سلام عرض کردم، ولى شما نشنیدید. گرگ گفت: پدرت هم دیروز مرا دید و سلام نکرد. بز گفت: پدر من دو سال است که به رحمت خدا رفته است. گرگ گفت: پس مادرت بود که به من سلام نکرد. بز گفت: مادرم هم یکسال پیش با دیدن پلنگى پا به فرار گذاشت و از شدت اضطراب به رودخانهاى افتاد و آب او را برد. گرگ گفت: آیا نمىبینى من مىخواهم از این چشمه آب بخورم؟ چرا آب را گلآلود مىکنى؟ بز گفت: من از پایین چشمه آب مىخوردم؛ آب که از پایین به بالا نمىرود! بز گفت: تو که منظورى جز خوردن گوشت من ندارى، چرا براى من تاریخ مىگویى و فلسفه مىبافى؟
جعفری، محمدتقی، ترجمه و #تفسیر_نهج_البلاغه، ج ۶، ص ۹۴
🌺استاد علامه محمدتقی جعفری🌺
@allameh_jafari
💠 #جمله_تصویر
🔰 #خاطرات ۸
🌿تواضع در مقابل کودکان و نوجوانان
💎مرحوم استاد جعفرى، به همه احترام مى گذاشتند، حتى به كودكان و نوجوانان. گاهی اوقات می دیدیم كه به احترام آنها از جاى خود بلند مى شدند و تواضع مى كردند.
یکی از شاگردان استاد جعفری
🌺استاد علامه محمدتقی جعفری🌺
@allameh_jafari
🌿 #حق_و_قدرت از دیدگاه علامه جعفری
🔰 قسمت ۴۴
فلسفه قدرتمندان به هنگام لغزش در سراشیبى سقوط
در آن هنگام که قدرتمند در میدان نبرد در سراشیبى سقوط قرار مىگیرد، فلسفه او به چه صورت درمىآید؟ معلوم است که فلسفه او از زیربناى «قدرت واجبالاحترام است»، تغییر یافته و بر مبناى «حیات و جان آدمى واجبالاحترام است»، استوار مىشود و هرگز پیش از تمام شدن قدرتش، با این فلسفه که: «قدرت واجبالاحترام است»، تسلیم قدرتمندى که او را از پاى درمىآورد، نمىشود. اگر خودکشى امثال هیتلر که شکستخوردگان فلسفه ابتکارىِ! خود هستند، واقعیت داشته باشد، براى احترام به فلسفه نابودکننده خویش صورت نگرفته است، بلکه براى گریز از اجراى قدرت خصم درباره او بوده است که حیات و جان او دستور داده است، و یا به علت وحشت از داغ ننگ اسارت بر پیشانىاش بوده که شخصیت او دستور به اجتناب از آن صادر کرده است. این خودکشى و گریز و تسلیم نشدن بر قدرتمندتر از خود، مطابق فلسفهاى که خود ساختهاند، توهین به قانون طبیعت است!
جعفری، محمدتقی، ترجمه و #تفسیر_نهج_البلاغه، ج ۶، ص ۹۵
🌺استاد علامه محمدتقی جعفری🌺
@allameh_jafari