🎞 #فایل_تصویری
📌 اقامه نماز عید فطر توسط علامه محمد تقی جعفری (ره) - سال ۱۳۷۲
🔰 کتابخانه شخصی علامه جعفری رحمة الله علیه
https://www.aparat.com/v/pezvh
🌿استاد علامه محمدتقی جعفری🌿
@allameh_jafari
🔹 على (ع) و مسئلۀ مرگ
ادامه...
💠 تاريخ شرمآور و ننگين فرزندان ناخلف آدم با صراحت مىگويد:
ننگ باد بر اولاد آدم، كه هنگام يادآورى ستيزهجويى و جنگاورى آنان، حتى فضاى پهناور با تمامى ستارگانش كه ناظر و گواه كردارهاى اين خاكنشينان است، سرافكنده و شرمنده مىشود.
درندگى اولاد آدم و زير پا گذاشتن اصول انسانيت در معركۀ رزمجويى، به حدى بىباكانه و ستمگرانه است كه حتى وحوش بيابان و جنگلها نيز به آن اندازه عنان گسيخته نيستند. آيا انسان دشمن هنگامى كه بداند سوزاندن دشمن با آتش، سريعتر و نابودكنندهتر است، مهلت مىدهد تا دشمن را با آب خفه كند؟ البته نه.
آرى، يقيناً اگر در آب خفه كردن دشمن و يا كشتن با تشنگى، زودتر و بهتر انجام مىگيرد، نوبت به صفآرايى و نابود كردن با شمشير نمىرسد.
تاريخ بشرى، تنها پيشوايان توحيد و نمونۀ تمام عيار آنها فرزند نازنين و سلحشور ابيطالب را از اين رسم و قانون عمومى استثنا كرده است.
اگر تاريخِ دقيقِ زندگىِ على (ع) را مطالعه كنيد، خواهيد ديد كه معاويه، آن شخص وارونه و آن جانور انساننما، در يكى از جنگهاى صفين به نهر فرات مسلط شد و لشكريان على (ع) را از نزديك شدن به آب جلوگيرى كرد تا با تشنگى و بدون احتياج به اسلحه و صرف مدت زمان طولانى، ياوران على (ع) را از پاى درآورد. فرمان هجوم به طرف آب و اشغال آن از ناحيه على (ع) صادر شد و با كوچكترين حمله به نهر فرات، پيروز شدند. بديهى است كه ياوران على (ع) درصدد مقابله به مثل برآمدند، ولى على (ع) هرگز اصول انسانيت و قوانين اسلام را در هنگام سلحشورى از دست نداده است. او با تمامى تنفر از كردار يارانش، راه آب را به روى لشكريان معاويه باز كرد و همگان را به سوى آشاميدن آب دعوت فرمود، زيرا در منطق زندگى و زندگىِ منطقىِ على (ع)، جنگ براى اصلاح انسان است نه براى نابود كردن آن.
همچنين، تاريخ بشرى جز فرزند قهرمان پارسا و متواضع ابيطالب، دست نيرومندى را نشان نداده است كه قريب پنجاه سال قبضۀ شمشير را بفشارد و قطره خونى بناحق نريزد.
آن تاريخ كه شاهدِ زندگىِ انسانىِ علىبن ابيطالب (ع) است، با صداى بلند فرياد برمىآوَرَد:
على (ع) از غوغاى مرگ و غائلۀ پس از مرگ نگرانى ندارد.
ادامه دارد...
💠 #دلنوشته ی علامه محمد تقی جعفری درباره شهادت امیرالمؤمنین علی بن ابیطالب (ع) از کتاب «مجموعه آثار ۱۱ ـ #معنای_زندگی »، صص ۴۴۸- ۴۵۹
🍃استاد علامه محمدتقی جعفری🍃
@allameh_jafari
🔹 على (ع) و مسئلۀ مرگ
ادامه...
در منطق علىبن ابيطالب (ع)، آن مرگى كه تمامى افراد و اجتماعات بايد از آن بهراسند، عبارت است از:
مرگ وجدان و فطرت،
زيرا فرد و اجتماعى كه خودپرستى و عشق به شخصيت را به جايى برساند كه تمامى ارزشهاى زندگى را به تراكم ثروت و امر و نهى و خيره شدن به اسافل اعضا منحصر كند، چنين فرد و اجتماعى دو اسبه به سوى انقراض و نابودى مىتازد.
در آن فرد و اجتماعى كه وجدان و فطرت اوليه مىميرد، احساس تكليف نابود شده، و مبادى انسانيت كه انسان را از وحشى جدا مىكند و به او علم و فلسفه و اخلاق و دين ياد مىدهد، جاى خود را براى تنازع در بقا و پايمال کردن ناتوانان خالى مىكند.
از طرفى، اين دنياى كهن در مقابل هر نيرومند، نيرومندترى و در مقابل هر دست، دست بالاترى تهيه مىكند كه هر يك با دست ديگرى، راه نيستى در پيش مىگيرند. اين است مرگى كه همگان از قيافۀ آن مىترسند و بايد هم بترسند.
اما آن يگانه شخصيت زنده كه هميشه اهميت تكليف را به اولاد آدم گوشزد فرموده و خود را كشتهشدۀ تسليم در پيشگاه قانون (قصاص پيش از جنايت ممنوع است) قرار داد، اگر خود نيز هرگز دربارۀ مرگ چيزى نمىگفت، حقيقت مقدس و جاودانى تكليف را با رساترين صداى خود به گوش جهانيان مىرساند. آرى:
على (ع) از غوغاى مرگ و غائلۀ پس از مرگ نگرانى ندارد.
ادامه دارد...
💠 #دلنوشته ی علامه محمد تقی جعفری درباره شهادت امیرالمؤمنین علی بن ابیطالب (ع) از کتاب «مجموعه آثار ۱۱ ـ #معنای_زندگی »، صص ۴۴۸- ۴۵۹
🍃استاد علامه محمدتقی جعفری🍃
@allameh_jafari
🔹 على (ع) و مسئلۀ مرگ
ادامه...
آيا ممكن است كسى از مرگ بهراسد و با توجه به سوء قصد حتمى قاتل جنايتكار، هيچ موأخذهاى دربارۀ قاتل انجام ندهد؟ آيا علىبن ابيطالب (ع) نمىتوانست با آن قدرت زمامدارى خود، قوانين را مطابق تمايلات متعارف انساننماها منحرف كند و روى زمين را از مجسمۀ پليد و جنايتكار ابن ملجم مرادى پاك كند؟
اگر آن نمونۀ تمامعيار پيشوايان توحيد، كوچكترين نگرانى از مرگ داشت، ميان انبوه دشمن از رعيت و لشكر كه هواى سفرههاى رنگارنگ و ثروتهاى گزاف و كرسىهاى امر و نهى بر سر داشتند و على (ع) را تنها مزاحم خود مىديدند، بدون سلاح و بدون مأمورين محافظ در دل شب تاريك، مانند روز روشن حركت نمىكرد!
آن يگانه نسخۀ انسانيت كه براى انجام تكليف در هر شبانهروز چندبار به آستانۀ باعظمت مرگ با رضايت خاطر گام مىگذاشت، مرگ را مبهوت ساخته بود و خود مرگ هم مانند زندگى شگفتانگيزش فرياد مىزد:
على (ع) از غوغاى مرگ و غائلۀ پس از مرگ نگرانى ندارد.
ادامه دارد...
💠 #دلنوشته ی علامه محمد تقی جعفری درباره شهادت امیرالمؤمنین علی بن ابیطالب (ع) از کتاب «مجموعه آثار ۱۱ ـ #معنای_زندگی »، صص ۴۴۸- ۴۵۹
🍃استاد علامه محمدتقی جعفری🍃
@allameh_jafari
🔹 على (ع) و مسئلۀ مرگ
ادامه...
سرانجام، آن زمامدار پارسا و نيرومندى كه از فراوانى وصلۀ لباس در هنگام رياست مطلقه، از وصلهكننده شرمنده مىشود و در تمامى مدت زندگى، به نيرومندان و ناتوانان دربارۀ حقوق انسانى به يكسان نظر مىكند و از دم شمشيرِ برّان خود، با اينكه همواره خون تبهكاران از آن مىچكيد و در جنگهاى مرگبار در صف اول برق مىزد و در صدها حادثۀ مختلف كه انتقامجويى در آنها، انسانيت را از انسان سلب مىكند، قطره خونى بناحق نمىريزد، و در زير زخم سنگينبار مرگ، غذاى قاتل جنايتكار را فراموش نمىكند و از هيجان پدركشتگى فرزندانش جلوگيرى مىكند، مىگويد:
يَا بَنِي عَبْدِ الْمُطَّلِبِ ، لاَ أُلْفِيَنَّكُمْ تَخُوضُونَ دِمَاءَ الْمُسْلِمِينَ خَوْضاً، تَقُولُونَ : «قُتِلَ أَمِيرُالْمُوْمِنِينَ ». (نهجالبلاغه، نامۀ (وصيت) شمارۀ 47)
اى فرزندان عبدالمطلب! هرگز شما را نبينم كه در خونهاى مسلمانان فرو رفتهايد، با اين دليل كه «اميرالمؤمنين كشته شده است».
كيست كه هنگام عبور از دالان مرگ به سوى صفحات پس از مرگ، لباس وصلهخورده را عوض و با قطعهاى كفن معمولى، مانند لباس احرام، جسد خود را به زير خاك بفرستد و خود به ملاقات پيشگاه معبودش بشتابد؟ كدام نگرانى مىتواند او را شكنجه و آزار دهد؟ به عظمت خداوند اعلا سوگند! آن لباس وصلهدار و آن انسان كه ارزش خود را از على (ع) دريافته است و آن قلب رئوف و بامحبت، حتى خود آن قاتل جنايتكار و آن كفن معمولى، گواه صدقند كه:
على (ع) از غوغاى مرگ و غائلۀ پس از مرگ نگرانى ندارد.
💠 #دلنوشته ی علامه محمد تقی جعفری درباره شهادت امیرالمؤمنین علی بن ابیطالب (ع) از کتاب «مجموعه آثار ۱۱ ـ #معنای_زندگی »، صص ۴۴۸- ۴۵۹
🍃استاد علامه محمدتقی جعفری🍃
@allameh_jafari
📌 #اطلاع_رسانی
🌾 انتشار جلد یازدهم تفسیر نهج البلاغه با عنوان " حکمت اصول سیاسی اسلام "
🔹 با خاموشی فروغ حیات استاد جعفری در آبانماه سال ۱۳۷۷، شرح و تفسیر نهجالبلاغه ناتمام ماند و تفسیر این مجموعۀ نفیس تنها تا خطبۀ ۱۸۵ آماده شد؛ لذا فرصتی باقی نماند تا ایشان به تفسیر نامهها و کلمات قصار نیز بپردازند.
اما با وجود این، مهمترین و باعظمتترین نامۀ این بخش که همان فرمان علی(ع) به مالک اشتر است، در اثری مجزا در سال ۱۳۶۸ شمسی به نام «حکمت اصول سیاسی اسلام» به طور مفصل شرح و تفسیر شد.
با توجه به اینکه ایشان در این کتاب به شرح و تفسیر نامۀ ۵۳ نهجالبلاغه پرداختهاند، تصمیم بر آن شد که اثر مزبور با بازبینی و ویرایشی جدید به عنوان یازدهمین جلد ترجمه و تفسیر نهجالبلاغه در اختیار علاقمندان و پژوهشگران قرار بگیرد.
شایان ذکر است که این مجلد الزاماً جزء مجموعۀ ده جلدی نبوده و به صورت مستقل نیز عرضه میشود.
🔰 مدیریت پخش و فروش:
👈🏻 تهران، میدان امام خمینی، خیابان فردوسی، بنبست هنر، بنبست اول، پلاک ۴ و ۵
📞 تلفن:
۰۲۱۳۳۹۱۲۳۵۵ و ۰۲۱۳۳۱۱۴۲۸۸
💠 آدرس فروشگاه سایت:
daftarnashr.org
🌿 @allameh_jafari
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📌 برگی از یک نوشته
فرصتی که برای بشریت در همه طول تاریخ از دست رفت
🌿 علامه محمد تقی جعفری رحمه الله علیه، ترجمه و #تفسیر_نهج_البلاغه، ج ۱۰ ، صص۲۰۴ و ۲۰۵
💠استاد علامه محمدتقی جعفری💠
@allameh_jafari
🔹نماد حیات معقول، علامه محمدتقی جعفری
💠 پرترۀ آواتار ــ کاری از هنرمند گرامی جناب آقای محمود همتی ترابی
🌿 @allameh_jafari
نظم و قانون گرایی در زندگی.mp3
19.5M
🎞 #فایل_صوتی
📌 اخلاق در نهج البلاغه
💠 قسمت پنجم
👈🏻 موضوع:
🔹 نظم و قانون گرایی در زندگی
👈🏻 تهران، مسجد بلال، دی ماه ۱۳۷۶ ، ماه مبارک رمضان
🌿استاد علامه محمدتقی جعفری🌿
@allameh_jafari
🏴شهادت امام صادق (علیه السلام ) را خدمت امام زمان عج و شیعیان و محبان حضرتش تسلیت عرض مینماییم.
@allameh_jafari
🎞 #فایل_تصویری
📌 اخلاق در نهج البلاغه
💠 قسمت پنجم
👈🏻 موضوع:
🔹 نظم و قانون گرایی در زندگی
👈🏻 تهران، مسجد بلال، دی ماه ۱۳۷۶ ، ماه مبارک رمضان
💠
https://www.aparat.com/v/nfdl2
💠 https://www.youtube.com/watch?v=J_RAVnMaBD8
🌿استاد علامه محمدتقی جعفری🌿
@allameh_jafari
💐ولادت حضرت معصومه سلام الله علیها و روز دختر مبارکباد💐
@allameh_jafari
📌 #اطلاع_رسانی 🔴 فوری
🌿 عرضه آثار علامه محمد تقی جعفری رحمه الله علیه با ۳۰ درصد تخفیف
👈🏻 اطلاعات بیشتر در تصویر
💠 @allameh_jafari
📌 #اطلاع_رسانی 🔴 فوری
🌿 عرضه آثار علامه محمد تقی جعفری رحمه الله علیه با ۳۰ درصد تخفیف
🔴 تمدید تا ۲۵ خرداد
🔰 شماره تماس:
۰۹۹۰۲۲۰۶۰۶۶
انتشارات ارمغان طوبی
👈 موجودی و قیمت کتاب ها در سایت موجود است:
www.ketabfroosh.com
💠 @allameh_jafari
💐ولادت امام رضا علیه السلام بر امام زمان عج و تمام شیعیان و محبان حضرتش مبارکباد💐
@allameh_jafari
🌿 ...۴ تقسیم ساعتهای عمر در زندگی بر چهار قسمت در بعضی از روایات و بر سه قسمت در برخی دیگر از آنها است که یک قسمت برای آسایش و تفریح و برخوردار شدن از لذائذ مشروع یکی از بهترین دلائل اثبات کننده همین معنی است که دین اسلام دین مشقت و سختی نیست. ما بعنوان نمونه یکی از آن روایات را در اینجا می آوریم و مأخذ بقیه روایت مربوطه را متذکر می گردیم:
💠 امام رضا علیه السّلام فرموده است :
. . . و کوشش کنید زمانی که بر شما میگذرد چهار قسمت باشد :
🔹 قسمت یکم برای مناجات [و عبادت] خداوندی .
🔸 قسمت دوم برای تحصیل معاش .
🔹 و قسمت سوم برای انس و الفت با برادران مورد وثوق که عیوب شما را برای شما بشناسانند و در درونشان برای شما اخلاص بورزند [این قسمت شامل تعلیم و تربیت و ارشاد به معارف دینی و اعمال صالحه نیز میباشد]
🔸و قسمت چهارم برای برخورداری از لذائذی که برای شما مباح شده و با این قسمت است که برای عمل در سه قسمت قبلی تقویت می گردید .
( بحار الانوار ، مجلسی ، 17 208 و الفروع من الکافی کلینی 5 87 و مستدرک نهج البلاغه ص 119 و تحف العقول حسن بن علی بن شعبه ص 203 )
📌 علامه محمد تقی جعفری، #تفسیر_نهج_البلاغه ، ج ۲۱ ، خطبه ۱۱۴
💐 @allameh_jafari
قسمت ششم اخلاق در نهج البلاغه.mp3
13.65M
🎞 #فایل_صوتی
📌 اخلاق در نهج البلاغه
💠 قسمت ششم
👈🏻 موضوع:
🔹 ایمان و عشق و ادامه بحث نظم و قانون گرایی در زندگی
👈🏻 تهران، مسجد بلال، دی ماه ۱۳۷۶ ، ماه مبارک رمضان
🌿استاد علامه محمدتقی جعفری🌿
@allameh_jafari
🏴 شهادت امام محمد تقی(علیه السلام ) را خدمت امام زمان عج و شیعیان و محبان حضرتش تسلیت عرض مینماییم.
@allameh_jafari
🎞 #فایل_تصویری
📌 اخلاق در نهج البلاغه
💠 قسمت ششم
👈🏻 موضوع:
🔹 ایمان و عشق و ادامه بحث نظم و قانون گرایی در زندگی
👈🏻 تهران، مسجد بلال، دی ماه ۱۳۷۶ ، ماه مبارک رمضان
💠 https://www.aparat.com/v/zuV3X
💠 https://www.youtube.com/watch?v=C4IH0afpqZs
🌿استاد علامه محمدتقی جعفری🌿
@allameh_jafari
💐سالروز ازدواج مولا علی (علیه السلام) و حضرت فاطمه زهرا (سلام الله علیها ) مبارکباد💐
🌿 @allameh_jafari
قسمت هفتم اخلاق در نهج البلاغه.mp3
15.24M
🎞 #فایل_صوتی
📌 اخلاق در نهج البلاغه
💠 قسمت هفتم
👈🏻 موضوع:
🔹 بی نظمی و خسارت های آن
👈🏻 تهران، مسجد بلال، دی ماه ۱۳۷۶ ، ماه مبارک رمضان
🌿استاد علامه محمدتقی جعفری🌿
@allameh_jafari
💠 ... از نظر شخصیت رشد یافته، یک فرد از افراد جامعه بعنوان اینکه انسان است ، محبوب است ، از طرف دیگر قوانین فردی و اجتماعی وجود دارد که آن انسان خواه ناخواه مشمول آن قوانین است ، تطبیق آن قوانین به آن انسان محبوب ، جریان عدالت را درباره او نیز حتمی می سازد ، پس محبوبیت آن شخصیت در اجتماع با عدالت درهم آمیخته است ، یعنی اگر آن انسان خلاف قانونی مرتکب شود ، در عین حال که از محبوبیت انسانی برخوردار است ، مستحق کیفر نیز می باشد . اگر محبت بانگیزگی عاملِ مادیِ شخصی لذت بار بوده باشد ، همینکه مشمول کیفر گشت ، آن محبت به خصومت و عداوت مبدل می گردد در صورتیکه چون برای شخصیت رشد یافته ، خود انسان ذاتا محبوب است ، و هنوز حق انسانیت او ساقط نگشته است ، لذا محبت مبدل به خصومت شخصی نمی شود ، بلکه رفتار خلاف قانونی به اندازه خود نه کم و زیاد، از موجودیت او در مجرای انسانیت میکاهد ، امّا او با اینحال انسان است و از همان جهت انسانی مطلوب و محبوب است .
🔹 این پدیده را رفتار عینی علی بن ابیطالب (علیه السلام) در همه زندگانیش اثبات نموده است . در جنگ های صفین لشکریان معاویه ، آب فرات را بروی لشکریان علی می بندند و آنان را در معرض هلاکت قرار می دهند ، با فرمان علی فرات بدست لشکریان علی می افتد و می خواهند در مقابل خلاف قانون لشکریان معاویه ، آب را بروی آنان ببندند ، علی (علیه السلام) فرات را در اختیار آنان می گذارد و از بستن آب بروی لشکریان معاویه ، آن دشمن خونخوار جلوگیری می کند . همچنین رفتار او با قاتلش . و بطور عموم رفتار او با همه دشمنانش که دنیا را بر او تنگ کرده بوده اند...
🌷 علامه محمد تقی جعفری ، #تفسیر_نهج_البلاغه ، جلد ۱
🌿استاد علامه محمدتقی جعفری🌿
@allameh_jafari
🏴شهادت امام محمد باقر(علیه السلام) را خدمت امام زمان عج و شیعیان و محبان حضرتش تسلیت عرض مینماییم.
@allameh_jafari
🏴شهادت حضرت مسلم ابن عقیل و همچنین حضرت هانی ابن عروه (علیهم السلام) تسلیت باد
@allameh_jafari
🔰 #جمله_تصویر
🌿 روز عرفه، روز دعا و نیایش
💠 التماس دعای فرج 💠
@allameh_jafari