eitaa logo
استاد علامه محمد تقی جعفری (ره)
1.3هزار دنبال‌کننده
757 عکس
128 ویدیو
21 فایل
این کانال تنها کانال رسمی موسسه تدوین و نشر آثار علامه جعفری (ره)، در ایتا است و تحت نظر موسسه اداره می شود. آی دی کانال : @allameh_jafari ارتباط با مدیر کانال: @MTJafari لینک صفحه اینستاگرام : https://www.instagram.com/jafari_allameh/
مشاهده در ایتا
دانلود
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📌 🌱 ماجرای کشتی جوانمردانه شهید ابراهیم هادی ( از دوست داران علامه محمد تقی جعفری ) 💠 @allameh_jafari
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
📌 به مناسبت روز بزرگداشت حافظ 🔹 طرز تفکرات حافظ 🔸 سخنرانی علامه محمد تقی جعفری رحمه الله علیه، شهریور ۱۳۶۷ 🌿استاد علامه محمدتقی جعفری🌿 @allameh_jafari
📌 💠 خلوت انس ( تحلیل اندیشه ها و شخصیت حافظ) 🌿 استاد محمدتقى جعفرى از جمله متفكران اسلامى است كه توجهى خاص و نگاهى عميق به ادبيات و شعر دارد. در آثار ايشان، استنادهاى بسيارى به شعرهاى شاعرانِ گوناگون شده است كه شايد بتوان گفت مجموعه آنها با استنادهاى هيچ يك از متفكران مسلمان قابل مقايسه نيست. او على‌رغم مشغله‌هاى فكرى و فلسفىِ مختلف، براى بيان مطالب و مقاصد خود، گاه به اشعارى از شاعران گمنام اشاره مى‌كند كه تعجب‌برانگيز است. در سال‌هاى پيش از كوچِ ابدپروازِ محمدتقى جعفرى، ايشان در حال نگارش اثرى مهم در باب حافظ بودند، ولى بنا به دلايلى آن را در نيمه راه رها ساختند. مطالعه نوشته‌هاى موجود نشان‌دهنده آن است كه وى به هنگام تحقيق درباره حافظ، در ابتدا اشعار مختلف را در موضوعاتى چون: خدا، هستى، انسان، عبادت، عشق، دل و مى، از ديوان حافظ استخراج و در دفاتر مجزا ثبت كرده، و سپس در صدد تفسير و تحليل همه ابيات با موضوعات خاص بوده است. اگرچه اثر حاضر ناتمام است و در آن برخى ابعاد انديشه حافظ بيان شده، اما همين مطالب موجود، روشنگر بسيارى از زواياى فكرىِ حافظ است؛ به ويژه آن كه نويسنده تلاش كرده است تا از زواياى حِكَمى و نگاه فلسفى، اشعار حافظ را تفسير و تحليل كند. با وجود همه آثارى كه در سال‌هاى اخير درباره حافظ نگاشته شده، اين اثر نيز ارزشِ خاصِ خود را دارد، و اميد است مانند ساير آثار انديشمندان، مورد توجه و استفاده اهل نظر قرار گيرد. 🔹 نحوه تهیه کتاب: 🔰 تماس با انتشارات ارمغان طوبی، قم، تلفن: 025-37733779 🔰 تماس با انتشارات ارمغان طوبی، تهران، تلفن: 021-66959731 و 021-66959945 🔰 مراجعه به سایت: https://www.ketabfroosh.com/%D8%AE%D8%B1%DB%8C%D8%AF%DA%A9%D8%AA%D8%A7%D8%A8-%D8%AE%D9%84%D9%88%D8%AA-%D8%A7%D9%86%D8%B3-%D8%B9%D9%84%D8%A7%D9%85%D9%87-%D8%AC%D8%B9%D9%81%D8%B1%DB%8C 🔸 @allameh_jafari
خلوت انس.PDF
1.41M
👈🏻 فهرست مطالب و نمونه ای از متن کتاب خلوت انس 🌿 @allameh_jafari
💠 عـلـمـایـی کـه رمـان‌ مـی‌خـوانـدنـد 🔹 آیا بزرگان قدیم حوزوی آن‌قدر اهل خواندن رمان و داستان بودند تا ادبیات روسیه و آمریکای جنوبی را بشناسند؟ آیا حوزویان در میان قیل و قال‌های فقه و اصول و منطق و اخلاق، به ادبیات هم رو می‌آوردند؟ نه آن ادبیاتی که مثل خیلی از کتاب‌های درسی، سطحی همه چیز را مرور کند. آیا خودشان کتاب‌های رمان و داستان به دست می‌گرفتند و ساعت‌ها وقت صرف خواندنش می‌کردند؟ این سؤالی است که در این گزارش به دنبالش رفتیم تا ببینیم کدام یک از بزرگان حوزوی رمان خوانده‌اند؟ نتایج جالبی به دست آمد. گرچه بعضی‌هایش کوتاه بود. مثل اینکه شهید محمدباقر صدر، به خواندن داستان به ویژه آثار پلیسی علاقه داشته و «بینوایان» ویکتور هوگو را دوست داشته و حتی ادبیات مصر و لبنان را بر عراق ترجیح می‌داده است. بعضی‌هایش هم آن‌قدر مفصل بود که مجبور شدیم فقط به چند مورد از آن اشاره کنیم. 🔸 عـلامـه جـعـفـری، رمـان را از حـفـظ مـی‌خـوانـد! علامه جعفری به کتابخوانی‌هایش همیشه شهرت داشته‌است. حتی به آن کتابخانۀ شخصی خیلی خیلی بزرگش که هنوز هم مخاطبان می‌توانند از آن آثاری که در جوانی با کلی زحمت و حتی با بی‌پولی جمع شدند، استفاده کنند. یکی از همراهان و شاگردان او با نام شهرام تقی‌زاده انصاری در یک مصاحبه قدیمی تعریف می‌کرد: «علامه به ادبیات ایران ‌اشراف و تسلط خوبی داشتند و همواره گلستان و بوستان ورد زبانشان بود و با استشهاد به آنها حرف می‌‌‌زدند. در همان دهه‌های ۳۰ و ۴۰ به مطالعۀ ادبیات غربی‌ها مانند آثار ویکتور هوگو، بالزاک، شکسپیر، چارلز دیکنز، گوته و حتی آثار نویسندگان ادبیات روس مثل تولستوی، داستایفسکی و ماکسیم گورکی و حتی رمان‌هایی از نویسندگان آمریکای جنوبی پرداخته بودند». گویا علامه جعفری بر این عقیده بوده که این آثار مهم ادبی به تحلیل روان‌شناسانۀ انسان پرداخته‌اند. همان‌طور که خود علامه نیز در شرح مثنوی نه فقط به مولوی، که به انسان توجه کرده است. شاگرد علامه که خودش در رشتۀ فیزیک درس خوانده، صحبتش را این‌طور ادامه می‌دهد: «ایشان تبحر خاصی در خواندن رمان داشت. این نکته را کمتر کسی می‌‌‌داند که استاد جعفری متن‌ رمان‌ها را از حفظ می‌‌‌خواند. ما معمولاً شعر را از حفظ میخوانیم، ولی ایشان متن نثر کتاب را با همان ادبیات خودشان از حفظ می‌‌‌خواندند و گاهی هنگام درس ۱۵‌ـ‌‌۱۰ سطر از یک کتاب را عینا از حفظ می‌‌‌خواندند». 🔰 روزنامۀ جام جم- شمارۀ ۸۰۵۳ چهارشنبه ۲۱ مهر۱۴۰۰ 🌿 @allameh_jafari
🏴شهادت امام حسن عسکری (علیه السلام) را خدمت امام زمان عج و شیعیان و محبان حضرتش تسلیت عرض مینماییم. @allameh_jafari
🌿 تا فصل قرار منتظر خواهم ماند      🌿تا دیدن یار منتظر خواهم ماند                     💠  در غیبت تو اگر مرا دار زنند 💠بر چوبه دار منتظر خواهم ماند  💐آغاز امامت امام زمان (عج) مبارکباد💐 @allameh_jafari
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📌 🔹 بررسی شخصیت و افکار مولوی- جلسه چهارم ( آخر) 🔸 سخنرانی علامه محمد تقی جعفری رحمه الله علیه، تابستان ۱۳۷۵ 💠 https://www.aparat.com/v/gQPSJ 🌿استاد علامه محمدتقی جعفری🌿 @allameh_jafari
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📌 🔹 چقدر محدود فکر می کنند کسانی که عقل را رویاروی دین می دانند 💠 نقل مطالبی از افلاطون در کتاب "سیاست" نوشته ارسطو 🔸 سخنرانی علامه محمد تقی جعفری رحمه الله علیه، سال ۱۳۷۵، شب هشتم محرم 🌿استاد علامه محمدتقی جعفری🌿 @allameh_jafari
💠 وحدت امت اسلامی (۱) 🌱 بخش اول 👇🏻 🌿 استاد علامه محمدتقی جعفری 🌿 @allameh_jafari
💠 وحدت امت اسلامی (۱) 👈🏻 تاریخ اسلام در همۀ مسائل نظری خود، شاهد اختلاف آراء و عقاید بوده است. این اختلاف تا آنجا به اصولِ کلیِ مشترک اخلالی وارد نیاورده است، رایج و مورد استقبال بوده و بلکه به عنوان یک امر ضروری تلقی شده است. حتی در اصول کلی مشترک، مثل: توحید، نبوت، رهبری بعد از پیامبر (امامت)، معاد، صفات خداوندی و قرآن نیز مباحث نظری فراوانی مطرح شده و نه تنها اغلب موجب آن نشده است که متفکران اسلامی یکدیگر را تکفیر کنند، بلکه عامل گسترش و عمق معارف حِکمی و کلامی نیز شده است ... 🔹 اختلاف در امت اسلامی به دو نوع تقسیم می شود: الف) اختلاف معقول ب) اختلاف نامعقول 🔰 الف) اختلاف معقول، عبارت است از: اختلافی که ناشی از چگونگی اطلاعات مربوط به مسئله و استعدادها، خصوصاً نبوغ و عموم موضع گیری های طبیعی و قانونی است که اشخاص در ارتباط با حقایق دارند، مانند اختلاف نظر دربارۀ دریافت واقعیات عالم هستی از دیدگاه علوم نظری و فلسفه ها. این، همان «اختلاف معقول» است که نه تنها نباید مورد تردید و انکار قرار گیرد، بلکه موجب گسترش و عمق بیشتر در معارف نیز می شود ... اگر به تاریخ اسلام بنگریم، خواهیم دید بسیاری از دانشمندان اسلامی در حضور دانشمندانی دیگر که در مسائل نظری همرأی نبوده اند، شاگردی کرده و کتاب های یکدیگر را مورد شرح و تحقیق قرار داده اند. به عنوان نمونه: کتاب تجرید الاعتقاد خواجه نصیرالدین طوسی که یکی از علمای شیعه است، مورد شرح ملا علی قوشچی از علمای اهل سنت قرار گرفته است، و کتاب المحجة البیضاء ملا محسن فیض از علمای شیعه، در شرح و تحقیق احیاءالعلوم تألیف غزالی از معروف ترین علمای اهل سنت، تألیف شده است. 🔰 ب) اختلاف نامعقول، عبارت است از: اختلافی که از عوامل غیر قانونی و انحرافی ناشی می شود، مانند پیروی از هوا و هوس که از مهمترین نمودهای آن، «خودنمایی» و «شهرت پرستی» است. در طول تاریخ، همواره کسانی بوده اند که خواسته اند خود را مطرح کنند و با تظاهرهایی مثل آزادی فکری، آزادی اراده و آزادی بیان، اما در حقیقت، با عشق به قدرت مشهور شوند! عشقی که نهایتِ ناتوانیِ انسانها را اثبات می کند. همانگونه که در سازندگان و ترویج کنندگان مذاهب دروغین می بینیم، یکی از اساسی ترین عواملِ به دست آوردن قدرت در طول تاریخ، ایجاد اختلاف در عقیده یا عقاید مردم یک جامعه بوده است. این جریان، نه تنها موجب پراکندگی افکار و عقاید و ایده آل های متحدکنندۀ یک جامعه می گردد، بلکه گاه عامل شدیدترین خصومت ها و تضادها در میان مردمِ یک یا چند جامعه می شود که در اصل، افکار و عقایدِ مشترکِ بسیاری با یکدیگر داشته اند. از آن رو که عقاید و آرمانها، تفسیرکنندۀ هدف و فلسفۀ حیاتِ انسانهاست، بازی با آنها یا به وجود آوردن اختلاف های نامعقول میان انسانها برای نیل به قدرت، یکی از ضد انسانی ترین روش های قدرت طلبان محسوب می شود ... اختلاف های نامعقول که برای به دست آوردن سلطه و قدرت به وجود می آیند، سطحی و زودگذر و اغلب تکراری هستند، مانند کتابهایی که برای اختلاف افکندن میان شیعه و سنی در دوران ما نوشته می شوند. اینگونه آثار معمولاً برای صاحب نظران و متفکران، تنها اسباب تمسخر و تأسف خواهند بود، و در افکار ساده و بی اطلاع نیز اثری زودگذر و فراموش شدنی بجای خواهد گذاشت. از طرف دیگر، هر کجا آتشی از اختلاف برافروخته شده، اگرچه نهال هایی چند از باغ خداوندی را سوزانده است، اما برای متفکران نیز روشنایی هایی به وجود آورده است که در نور آن، هم ابعاد مخفی و مزایای مکتب روشن شده و هم نیّات تفرقه افکن را واضح تر ساخته است. چه، اگر قضیه ای از واقعیت صحیح برخوردار باشد، هر حمله ای که از طرف غرض ورزان صورت گیرد، سطوح و ابعاد و توانایی مقابلۀ آن واقعیت را بالاتر برده، روشن تر می سازد، و این عکسِ هدفی است که غرض ورزان تصور کرده اند. 💠 ر.ک: جعفری، محمدتقی، مجموعه آثار ۲ ـ تکاپوی اندیشه ها (مجموعه ای از مصاحبه ها و گفتگوهای شخصیت های خارجی با علامه جعفری)، صص ۱۹۹-۲۲۵، دفتر نشر فرهنگ اسلامی، چاپ اول، مصاحبۀ پروفسور کورودا. 🌿 استاد علامه محمدتقی جعفری 🌿 @allameh_jafari
🍃 اثر یکی از مخاطبان محترم جناب آقای علی آبروان از شیراز 🔹 @allameh_jafari
💠 وحدت امت اسلامی (۲) 🔹 برخی از وحدت هایی که برای امت اسلامی متصور است، عبارتند از: وحدت مطلق وحدت معقول 🔰 وحدت مطلق عبارت است از: اتفاق نظر در همۀ عقاید و معارف احکام اسلامی با همۀ اصول و فروع آنها. اینگونه وحدت، با نظر به آزادی اندیشه و تعقل در خصوصیات و کیفیات و انتخاب دلایل در عناصر و اجزای اصلی عقاید و احکام دین اسلام، به اندازه ای بعید است که می توان گفت امری امکان ناپذیر است؛ خصوصاً با در نظر گرفتن اختلاف متفکران در ذوق و اندیشه و کمی و فراوانی اطلاعات دربارۀ منابع. همچنین اختلاف آنان در نبوغ و هوش و حافظه که بدون تردید در انتخاب و فهم قضایا و تنظیم استدلال ها و غیر آن مؤثرند، وحدت مطلق و اتفاق آراء میان متفکران، امری غیر ممکن خواهد بود. تا زمانی که این اختلاف، همراه با اخلاص و با هدف حقیقت یابی و با اطلاع لازم و کافی از منابع و اصول مربوطه باشد، نه تنها ضرری به وحدت امت اسلامی وارد نمی آورد، بلکه پدیده ای مطلوب است که برای پیشرفت معارف اسلامی ضروری می باشد. 🔰 وحدت معقول با توجه به متن کلیِ دین که قبلاً ذکر شد، و با توجه به آزادی اندیشه و تعقل در خصوصیات و کیفیات و انتخاب دلایل در عناصر و اجزای اصلی، عقاید و احکام دین اسلام، وحدت مطلوب در میان امت اسلامی، نوع «وحدت معقول» خواهد بود. وحدت معقول را می توان اینگونه تعریف کرد: قرار دادن متن کلیِ دین اسلام برای اعتقاد همۀ جوامع مسلمان و برکنار نمودن عقاید شخصیِ نظری و فرهنگ های محلی و خصوصیات آراء و نظریات مربوط به هر یک از اجزای متن کلیِ دین که به تعقل و اجتهاد گروهی یا شخصی مربوط است. تحقق این نوع وحدت، هیچ مانع شرعی و عقلی ندارد و هر متفکر آگاه از منابع اولیۀ اسلام و طرز تفکر ائمۀ معصومین ـ علیهم السلام ـ و صحابۀ عادل متقی و تابعین حقیقیِ آنان می داند که پیروی از متن کلیِ دین، با تکاپو و اجتهاد برای فهم خصوصیات و کیفیت انتخاب دلایل، امری ضروری است. بدیهی است هماهنگی و اتحادی که منابع اولیۀ اسلام (قرآن، سنت، عقل سلیم و اجماع) و شخصیت های پیشتاز اسلامی مثل آیت الله العظمی بروجردی مرجع شیعیان جهان و شیخ محمد شلتوت رهبر عالی مقام اهل سنت، در گذشته و حال با آن دعوت کرده اند، نه وحدتِ مصلحتیِ عارضی است و نه وحدت مطلق که عملی نیست، بلکه نظر این دو بزرگوار و امثال اینان بر اساس آنچه مطلوبِ جدیِ منابع اولیۀ اسلامی بوده و هست، خواستار انطباق حیات اجتماعی و دینیِ مردم همۀ جوامع اسلامی بر متن کلی و مشترکِ دین اسلام هستند که می تواند فراگیرندۀ همۀ فرقه ها و مذاهب معتقد به آن متن کلی باشد، و این، بدون شک «وحدت معقول» است. نخستین گام در وصول به وحدت معقول، وسعت یافتن دیدگاه متفکران و شخصیت های بزرگ اسلامی است. عامل اساسی این توسعۀ دیدگاه ها، رهایی از چارچوب تنگ و تاریکِ تعصب های غیر منطقی است. 👈🏻 اسلام به خاطر عظمت و تنوع ابعاد نامحدود خود، توانسته است همانگونه که فارابی را در دامن خود بپروراند، همچنین ابن سینا و ابن رشد و مولوی و میرداماد و صدها امثال اینان را با آراء و عقاید مختلف در قلمروهای مختلف جهان شناسی و الهیات و حقایق مذهبی پرورش داده است. از طرف دیگر، صدها فقیه و اصولی در هر دو مذهب بزرگ اسلامی (تشیع و تسنن) در هزاران مسئلۀ شرعی بحث و اجتهاد داشته اند. آنها گاه با یکدیگر موافق و گاه مخالف یکدیگر بوده اند، اما هیچ تزاحم و تضادی ویرانگر در میان آنان نبوده است. 💠 ر.ک: جعفری، محمدتقی، مجموعه آثار ۲ ـ تکاپوی اندیشه ها (مجموعه ای از مصاحبه ها و گفتگوهای شخصیت های خارجی با علامه جعفری)، صص ۱۹۹-۲۲۵، دفتر نشر فرهنگ اسلامی، چاپ اول، مصاحبۀ پروفسور کورودا. 🌿 استاد علامه محمدتقی جعفری 🌿 @allameh_jafari
💐 میلاد با سعادت حضرت محمد صلوات اللّه علیه و امام صادق علیه السّلام را خدمت امام زمان عج و حقجویان عالم تبریک عرض مینماییم 💐 @allameh_jafari
📌 🍃 به مناسبت بیست و سومین سال رحلت علامه محمدتقی جعفری، مجمع عالی حکمت اسلامی آذربایجان با همکاری مراکز دانشگاهی و حوزوی تبریز برگزار می‌کند: بزرگداشت مقام علمی و معنوی علامه محمدتقی جعفری 🔹 سخنرانان علمی: 👈🏻 دکتر عبدالله نصری ، استاد دانشگاه علامه طباطبایی (از شاگردان علامه جعفری) 👈🏻دکتر کریم زاده قراملکی ، عضو هئیت علمی دانشگاه تبریز 🗓 تاریخ بزرگداشت: پنجشنبه ۲۰ آبان‌ماه ۱۴۰۰ ساعت ۱۰ صبح مکان بزرگداشت: تالار شهید باکری دانشگاه تبریز 🔹 آدرس وبینار جهت شرکت مجازی در مراسم: svc.sut.ac.ir/elmvadin 🌿 @allameh_jafari
📌 🔴 🌿 برنامه زنده: بررسی آراء فلسفی و عرفانی علامه محمد تقی جعفری تبریزی 👈🏻 رادیو گفتگو 🔹 سه شنبه ۱۸ آبان ۱۴۰۰ ( امشب ) 🔸 ساعت ۲۲ 💠 @allameh_jafari
📌 🌿 آیین رونمایی از مجموعه آثار علامه محمد تقی جعفری 💠 به مناسب بیست و سومین سال رحلت 🔹 با حضور: 🍃 دکتر عبدالله نصری 🍃 دکتر محمدرضا اسدی 🔸 زمان: سه شنبه ۲۵ آبان ۱۴۰۰-ساعت ۱۴ 🔹 مکان: مجتمع فرهنگی کتاب زیتون 🔴 به دلیل شرایط همه گیری بیماری کرونا امکان حضور برای عموم وجود ندارد. 👈🏻 پخش زنده مراسم از طریق آپارات و اینستاگرام دفتر نشر فرهنگ اسلامی. آی دی اینستاگرام: jafari_allameh آی دی سایت آپارات: ostad_jafari 💠 @allameh_jafari
📌 🌿 مراسم گرامیداشت بیست و سومین سالگرد ارتحال علامه محمد تقی جعفری(ره) 🔹 در فضای مجازی 👈🏻 سخنرانان: آیت الله العظمی جوادی آملی استاد منوچهر صدوقی سها دکتر سید سلمان صفوی دکتر غلامرضا اعوانی دکتر عبدالله نصری دکتر سید محسن فاطمی دکتر محمدرضا اسدی 🔸 زمان: دوشنبه ۲۴ آبان ماه ۱۴۰۰ - ساعت ۲۰ 💠 پخش در آدرس های زیر: 🍃 اینستاگرام: www.instagram.com/jafari_allameh 🍃 تلگرام: t.me/allameh_jafari 🍃 آپارات: www.aparat.com/ostad_jafari 🔘 @allameh_jafari
💐ولادت امام حسن عسکری علیه السلام را بر امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف و تمام شیعیان و محبان حضرتش تبریک عرض مینماییم 💐 @allameh_jafari
📌 👈🏻 مراسم گرامیداشت بیست و سومین سالگرد ارتحال علامه محمد تقی جعفری (ره) راس ساعت ۲۰:۰۰ از طریق آدرس های زیر پخش خواهد شد. 🌿 https://www.aparat.com/ostad_jafari/live 🌿 http://www.instagram.com/jafari_allameh 🔸 ضمنا فیلم مراسم در کانال تلگرام آپلود می شود. 🔹 @allameh_jafari
🏴 دهم ربیع الثانی، سالروز وفات حضرت فاطمه معصومه علیها السلام را تسلیت عرض مینماییم. @allameh_jafari
📌 🌿 آیین رونمایی از مجموعه آثار علامه محمد تقی جعفری 💠 به مناسب بیست و سومین سال رحلت 🔹 با حضور: 🍃 دکتر عبدالله نصری 🍃 دکتر محمدرضا اسدی 🔸 زمان: سه شنبه ۲۵ آبان ۱۴۰۰-ساعت ۱۴ 🔹 مکان: مجتمع فرهنگی کتاب زیتون 🔴 به دلیل شرایط همه گیری بیماری کرونا امکان حضور برای عموم وجود ندارد. 👈🏻 پخش زنده مراسم از طریق آپارات و اینستاگرام دفتر نشر فرهنگ اسلامی. آدرس صفحه اینستاگرام: http://www.instagram.com/jafari_allameh آدرس صفحه آپارات: https://www.aparat.com/ostad_jafari/live 💠 @allameh_jafari
🌿 مردی که جهان را به ضیافت بهت می برد! 🔹 دکتر کریم فیضی 👈🏻 خبرگزاری ایکنا https://iqna.ir/fa/news/4013524/%D9%85%D8%B1%D8%AF%DB%8C-%DA%A9%D9%87-%D8%AC%D9%87%D8%A7%D9%86-%D8%B1%D8%A7-%D8%A8%D9%87-%D8%B6%DB%8C%D8%A7%D9%81%D8%AA-%D8%A8%D9%8F%D9%87%D8%AA-%D9%85%DB%8C%E2%80%8C%D8%A8%D8%B1%D8%AF 💠 علامه جعفری انسانی بود مبهوت‌کننده که تا پایان مبهوت‌کننده باقی ماند. گویا با بهت عهدی ازلی و ابدی داشت و مصمم بود تا جهان را به ضیافت بهت نبرده است، دست از تلاش برندارد چرا که از منظر او، مفهوم این کار وفا نکردن به عهد بود با قباحتی که برای آن اثبات می‌کرد. مبهوت‌کنندگی استاد جعفری از بدایت حال او شروع می‌شود و بدون اینکه در جایی خاص و نقطه‌ای معین متوقف شود تا پایان ادامه پیدا می‌کند. فهرست مبهوت‌کنندگی‌های او طوماری طولانی از کارهای شگفت‌انگیزی است که چه بسا از نظر خود او نیز تحلیل‌ناپذیر باشد چه برسد به دیگران، چرا که او مصمم بود کار خودش را بکند بدون اینکه کاری به عنوان بیرونی آن و تفاسیری که از آن ارائه می‌شود داشته باشد. اینکه یک روحانی خوش‌ذوق بسیار بااستعداد در اوج جوانی، در سال‌های اقامت در شهر مذهبی نجف در اواسط قرن بیستم، وسط دروس رسمی فقه و اصول آن هم در حلقۀ نخست درس فقیه‌ترین فقهای زمان، در کنار درس‌هایی که به تصریح همگان به کمال می‌آموخت و از عهدۀ تدریس آنها نیز به کمال و اتقان برمی‌آمد، زیر عبای رنگ و رو رفتۀ خویش، با فقر مستأصلانه‌ای که کشیدن چند نخ سیگار را نیز برای او دشوار می‌کرد، مثل یک پژوهشگر مصمم اروپایی در کالج‌هایی مثل هاروارد و پرینستون اولین و آخرین کتاب‌های مربوط به دو دانش «فیزیک» و «فلسفه» را حمل کند و در جست‌وجوی یافتن مرز نامرئی و ناشناخته‌ای که میان این دو علم کشیده شده است، روزها و شب‌های بی‌شماری را با تئوری‌های متقدمین و متأخرین هستی‌شناسی قدیم و جدید دربارۀ ذره و ماده سیر و سفر کند و آنگاه کتابی را با نام بهت‌انگیز «ارتباط انسان - جهان» را به جهان عرضه کند، به راستی کاری شبیه معجزه است، معجزه‌ای باور نکردنی. و چنین است دیگر کارهای او. او آنگاه که همگان به اعتراض فکر می‌کردند و شورمندانه از سیاست می‌گفتند و می‌نوشتند و نسلی آماده برای ستیز را برای نبردهای نه تنها ایدئولوژیک که حتی نبردهای فیزیکی و مسلحانۀ همه‌جانبه آماده می‌کردند، بدون اینکه ذره‌ای از تفکرات و مطالعات قبلی‌اش دربارۀ ذره و ماده اعراض کند و حتی فاصله بگیرد، شروع به پژوهش در متنی نامتنظره و در واقع نامنتظره‌ترین متن ممکن در آن سال‌ها یعنی «مثنوی معنوی» کرد. برای این مقصود، در قدم نخست با حفظ علاقه و اشتیاق قبلی خودش به فیزیک و فلسفه، چند سال از عمر را به تدریس مثنوی به گروهی از شیفتگان اندیشه‌های ناشناخته اختصاص داد و سپس برای مدت چند سال، تمرکز بی پایانش را صرف نگارش تفسیر مثنوی به سبکی خاص کرد و درست زمانی که مبارزان و مجاهدان زمان، سال‌های زیستن در حصارهای مبارزه و زندان را روزی پس از روزی می‌شمردند و با تابش آفتاب و سایه و حوادث ریز و درشت اندازه می‌گرفتند، او خواندن رمان را هم به منظومه‌ای که تا آن روز شامل «فقه و اصول» از یک طرف و «فلسفه و فیزیک» و البته «مثنوی» از سوی دیگر بود، اضافه کرد و چنین بود که وقتی در اواخر دهۀ چهل خورشیدی در اوج التهاب مبارزات نسل دانشگاهی و روشنفکر نخستین مجلدات تفسیر مثنوی‌اش را با عنوان جدید و جذاب «تفسیر و نقد و تحلیل» به لباس چاپ و انتشار مزین کرد، همگان دیدند که کتابش با بندهای حساس و نفس‌گیر شاهکارهای رایج روزگار «جنگ و صلح» تولست وی، «بینوایان» ویکتور هوگو، «برادران کارامازوف» داستایوفسکی، «درۀ زنبق» بالزاک، «یادداشت‌های زیرزمینی» داستایوفسکی و هر چیزی که در این تراز بود، آغشته شده است. این حرکت و این اثر که بی هیچ داد و فریادی بزرگ‌ترین و مفصل‌ترین شرح و تفسیر مثنوی را وارد اقلیم فرهنگ کرده بود، در اصل یکی دیگر از شگفتی‌ها و شگفت‌سازی‌های مرد بهت روزگار بود، اما نه اولین آنها بود و نه آخرین آنها. او بهت در بهت به زندگی، فعالیت و تحقیق و تفحص و تلاش و تکاپوی خود ادامه داد و هرگز دست از آنچه باور داشت، برنداشت. بنابراین آنچه در واپسین سال‌های عمر خود می‌خواند و می‌نوشت نیز، برکنار از داب مبهوت‌کننده‌اش نبود تا امروز رو به نام بلند و متعالی او بایستیم، کلاه از سر برداریم، به نشان تعظیم و احترامش، دست بر سینه بگذاریم و بگوییم: ای مرد بهت و بهت‌ها! اینک با اینکه سال‌ها از عمر حکومت و سلسله‌ای که تو با بهت‌های بنیاد براندازت پایه‌گذاری کرده‌ای می‌گذرد، ولی ما نه در ظاهر و نه در پنهان کسی را نمی‌شناسیم که چونان تو به آستان واقعیت برود و در موقف حقیقت چونان تو بایستد و تعجب نخواهی کرد اگر بگوییم هنوز که هنوز است، کسی شروع به خواندن کتاب بهت تو نکرده است. 🔹 @allameh_jafari
📌 👈🏻 مراسم رونمایی مجموعه‌ی ۱۳ جلدی از آثار علامه محمدتقی جعفری در مجتمع فرهنگی کتاب زیتون | ایبنا 💠 https://www.ibna.ir/fa/gallery/314090/2 🌿 @allameh_jafari
👈🏻 تصویر پوستر ارزش کتاب 💠 فایل باکیفیت جهت چاپ در کانال تلگرام ارسال شده است. 🌿 @allameh_jafari