eitaa logo
علامه کرباسچیان
220 دنبال‌کننده
296 عکس
197 ویدیو
0 فایل
در زیر آسمان هیچ کاری به عظمت انسان‌سازی نیست بازخورد و ارتباط: https://eitaa.com/Allameh_admin
مشاهده در ایتا
دانلود
✉️ به فرزند عزیزم... نامه‌های علامه کرباسچیان بخشی از نامه هشتم آرى، براى کسى که تحت‌تأثیر افکار جاهلانۀ مردم است و مى‌خواهد آنان را از خودش راضى نگه ‌دارد، این امر ممکن نخواهد بود؛ ولى خواه‌ناخواه، روزى خواهد آمد که از گذشتۀ خود پشیمان شده و مى‌فهمد که کشتى وجودش در دریاى وهم پاره‌پاره شده است... صَعصعة بن ‌صوْحان در موقع دفن مولا علیه‌السلام نگاهى به آن بدن مقدس کرد و گفت: «یا على، خوشا به حالت که کشتى وجودت را سالم به ساحل رساندى!» آرى در این لجّه کشتى فروشد هزار که نامد از آن تخته‌اى بر کنار (سعدی) امید است از این گروه نباشى و از کسانى باشى که از گذشتۀ خودشان به‌اندازۀ سر سوزنى هم پشیمان نمى‌شوند. راهش همان است که عرض کردم. عاشق شو ارنه روزى کار جهان سرآید ناخوانده نقش مقصود از کارگاه هستى خدا نگهدارت باد 🌐 allameh.ir 💠 @allameh_karbaschian
📍درخت بی‌ثمر همۀ ما شنیده‌ایم که انسان باید به علم خود عمل کند و عالمِ بی‌عمل نباشد و اگر مطلبى را شنید، مثل وقتى نباشد که آن را نشنیده است. 🔹وقتى صحبت از عالم بى‌عمل مى‌شود، فوری فردی روحانى را در نظر مى‌آوریم که به دستورهاى دین عمل نمى‌کند؛ ولى این‌طور نیست. کدام کتاب لغت «عالم بى‌عمل» را روحانى‌ای معنى کرده است که به علم خودش عمل نمى‌کند؟ هرکس چیزى را بفهمد و عملش را طبق آن انجام ندهد مصداق عالم بى‌عمل است. پیامبر اکرم صلی‌الله علیه و آله فرمودند: «اَلعالِمُ بِلا عَمَلٍ کَالشَّجَرِ بِلا ثَمَرٍ» ؛ کسى که به علم خود عمل نکند مثل درختى است که میوه نمی‌دهد. (عيون الحكم والمواعظ، ص340) شاعر مى‌گوید: 🔰بسوزند شاخ درختان بى‌بر سزا خود همین است مر بى‌برى را (ناصرخسرو) 🔸کسى که مطلع شود آبروى فقیرى در خطر است و مثل وقتى که نشنیده بود به او کمک نکند عالم بی‌عمل است. کسى که بفهمد در محیطِ ناآرام و پر از جنگ و دعوا نمى‌شود انسان ساخت، اما باز هم در خانه براى هر مسئلۀ کوچک و بزرگی دعوا راه بیندازد عالم بی‌عمل است. به‌طور کلى، هرکس مطلبى را درک کند و عملش را مطابق آن انجام ندهد عالم بى‌عمل است. راستى در میان این‌همه مسلمان در دنیا چند نفر سراغ دارید که به علم خودشان عمل کنند و درخت بى‌ثمر نباشند؟ 🌐 allameh.ir 💠 @allameh_karbaschian
🔰در جوانی کن نثار دوست جان رو «عوانٌ بین ذلک» را بخوان پیرچون گشتی، گران‌جانی مکن گوسفند پیر، قربانی مکن🔰 بعضى از غرب‌زده‌ها مى‌گویند: «در مِنا‌ چندین هزار گوسفند را مى‌کشند و به‌کلى این قربانی‌ها از بین مى‌رود. آخر این چه فایده دارد؟» قرآن در جواب مى‌گوید:‌ 🔅لَن یَنالَ اللّهَ لُحومُها وَلا دِماؤُها وَلٰکِن یَنالُهُ التَّقوىٰ‌ مِنکُم🔅 [حج: ۳۷]؛ (گوشت و خون قربانی به خدا نمى‌رسد، بلکه تقوای شماست که به خدا مى‌رسد). راستى چقدر این آیه لطیف است و چه تعبیر شیرینى است. مى‌فرماید که مقصود از این دستورْ پیدایش آن حالت بندگى و تسلیم در مقابل امر خداست، وگرنه برفرض، همۀ گوسفندهاى کرۀ زمین را هم بکشید، کمترین نفعى براى خدا ندارد. به آموزگاران- جلد دوم (در مکتب ۱۶ تا ۳۰) 🌐 allameh.ir 💠 @allameh_karbaschian
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
گوش به فرمان | روایتی کوتاه از محمدمهدی موحدنیا به همراه گفتاری از مرحوم روزبه دربارهٔ عبودیت مشاهده و دانلود با کیفیت بالاتر: 📥 aparat.com/v/Xj1sb 🌐 allameh.ir 💠 @allameh_karbaschian
✉️ به فرزند عزیزم... نامه‌های علامه کرباسچیان بخشی از نامه نهم بالاترین نعمتِ جسم سلامتى است، که گفته‌اند: «نِعْمَتان مَجْهولَتان: اَلصِّحَّةُ وَ الْأمان.» پرسش اینجاست: انسانى که درنتیجۀ کم‌ظرفیتى، هر آن گرفتار غم‌ها و غصه‌هاى گوناگون است که مثلاً چرا فلان‌ کس آن سخن را گفت یا چرا آن خیال را دربارۀ من کرد و...، آیا ممکن است داراى مزاج سالمى باشد؟ مگر منشأ همۀ امراضْ اختلالات فکرى نیست؟ آیا در سرلوحۀ توصیه‌هاى بهداشتى، شادى روح مورد تأکید قرار نگرفته است؟ 🔻عزیزم، کسى که روحش کوچک است، اگرچه ممکن است لبخند مصنوعى هم بزند، چون گرفتار غم‌هاى درونى است، امکان ندارد از سلامتِ کاملِ جسم برخوردار باشد. در گذشته بزرگانى بودند که با غذاى بسیار ساده عمر طولانى داشتند. علتش بزرگى روح و شادى و انبساط خاطرشان بود. غم و غصه از کوچکى روح سرچشمه مى‌گیرد و علت اصلى پیرى و مرگ زودرس است. این مطلبْ قولى است که جملگى بر آن‌اند. 🌐 allameh.ir 💠 @allameh_karbaschian
📍دوستان علی علیه‌السلام اینکه بگوییم: «حُبُّ عَلیٍّ حَسَنَةٌ لا یَضُرُّ مَعَها سَیِّئَة» ؛ (دوستی علی علیه‌السلام حسنه‌ای است که هیچ گناهی با آن ضرر نمی‌زند). امکان ندارد کسی کسی را دوست داشته باشد و خودش را شبیه او قرار ندهد. اصلاً چنین چیزی می‌شود؟ امام صادق علیه‌السلام فرمود: 🔰تَعصَی الإلٰهَ وَأنتَ تُظهِرُ حُبَّهُ هذا لَعَمري فِی الفِعالِ بَديعٌ (نافرمانی خدا را می‌کنی و اظهار دوستی او را داری؟ به‌جان خودم، این کاری عجیب است). 🔰لَو كانَ حُبُّكَ صادِقًا لَأطَعتَهُ إنَّ المُحِبَّ لِمَن يُحِبُّ مُطيعٌ (اگر دوستی تو صادقانه بود، از او پیروی می‌کردی، چراکه دوست از کسی که دوستش دارد فرمان می‌برد). تحف‌العقول، ص۲۹۴. تو که می‌گویی من خدا را دوست دارم، اگر راست می‌گفتی، از او اطاعت می‌کردی. تو دروغ می‌گویی. 🔸جابر جعفی خدمت امام باقر علیه‌السلام عرض می‌کند: «بعضی ادعای دوستی شما را می‌کنند، ولی به فرمایشات شما ترتیب‌اثر نمی‌دهند.» حضرت می‌فرمایند: «مَن کانَ لِلّهِ مُطیعًا فَهُوَ لَنا وَليٌّ وَمَن كانَ لِلّهِ عَاصيًا فَهُوَ لَنا عَدُوّ» ؛ هرکس مطیع خدا باشد، پس او دوست ماست و هرکس که نافرمانیِ خدا کند، دشمن ماست. امالی (صدوق)، ص۶۲۵. 🌐 allameh.ir 💠 @allameh_karbaschian
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
مسافر خاص | حسن انصاری * روایت‌هایی از مواجهه‌ٔ آقای حسن انصاری، همکار و رانندهٔ دبستان علوی، با علامه کرباسچیان مشاهده و دانلود با کیفیت بالاتر: aparat.com/v/7NMxa 🌐 allameh.ir 💠 @allameh_karbaschian
✉️ به فرزند عزیزم... نامه‌های علامه کرباسچیان بخشی از نامه نهم ریشه و علت همۀ صفات کمالیه که مایۀ امتیاز انسان از سایر حیوانات است بزرگى روح است و، در مقابل، کلیۀ صفات رذیله که بشر را از حیوانات درنده پست‌تر مى‌کند از کم‌ظرفیتى و کوچکى روح سرچشمه مى‌گیرد. به‌عنوان مثال، آیا صفت حسد که علت همۀ شرارت‌ها و جنگ‌ها و فسادها و خونریزى‌هاست معلول چیزی جز روح کوچک است؟ آیا انسانى که داراى روحى بزرگ است، اگر همۀ عالم را هم به دیگری بدهند، ممکن است کمترین ناراحتى‌ای در خود احساس کند و به آن شخص حسد بورزد؟ آیا بُخل که یکى دیگر از صفات رذیله است، از غیر کم‌ظرفیتى سرچشمه مى‌گیرد؟ انسان بخیل چرا انفاق نمى‌کند؟ چون مى‌ترسد فقیر شود و دیگر مردم به او اعتنا نکنند؛ درحالى‌‌که انسانِ باظرفیت به مردم و اعتنا یا عدم‌اعتناى آنان کوچک‌ترین توجهى ندارد. 🌐 allameh.ir 💠 @allameh_karbaschian
حقیقت پرستی
📍حقیقت‌پرستی... عمامۀ بزرگ یا ریش بلند یا دکتر و مهندس بودن ملاک نیست. ما شخصیت‌زده‌ایم، نه حقیقت‌پرست. انسان باید حقیقت‌پرست باشد و هرجا حقیقت بود، دنبالش برود. 🔸امام صادق علیه‌السلام می‌فرمایند: «مَن کانَ لِلّهِ مُطیعًا فَهُوَ لَنا وَلیٌّ وَمَن کانَ لِلّهِ عاصیًا فَهُوَ لَنا عَدُوٌّ» ؛ کسی که مطیع خداست دوست ماست و کسی که گناه می‌کند دشمن ماست. این جمله تکلیف همه را روشن می‌کند. با دشمنِ خانوادۀ رسالت می‌خواهی دوستی کنی؟ حتی اگر دشمن خدا و خانوادۀ رسالتْ برادر و خواهرت باشند، باید رهایشان کنی. بنده در بیست‌سالگی منبر می‌رفتم. دوهزار نفر پای منبرم می‌نشستند. از این منبر به آن منبر می‌رفتم؛ اما فهمیدم راه این نیست. باید به داد بچه‌مسلمان‌ها برسم. اگر منبر را ادامه می‌دادم، شاید الان ثروت هنگفتی داشتم؛ ولی دیدم بعضی پدر و مادرها مسائل تربیتی را نمی‌دانند. تصمیم گرفتم مطالبی به آن‌ها بگویم که وقتی زیر خاک رفتم، نگویند چرا علمت را در اختیار مسلمان‌ها نگذاشتی؟ شما را به خدا به فرزندانتان رحم کنید! آن‌ها را به خواهرزن و دخترخاله و پسرخاله‌ نفروشید؛ به خدا بفروشید که وقتی در قبر رفتید، آثار و برکات فرزندتان که هزاران نفر را زنده کرده ‌است و ثواب کارهای او، به شما برسد. به فکر آن دنیا باشید. 🔸امام صادق در ادامۀ حدیث می‌فرمایند: «وَلا تُنالُ وِلایَتُنا إلّا بِالعَمَلِ والوَرَعِ»؛ جز با عمل و پرهیزکاری به ولایت ما نمی‌توان رسید. الکافی، ج۲، ص۷۴. 🌐 allameh.ir 💠 @allameh_karbaschian