💠 نظر آیتالله بهاءالدینی دربارۀ علامه حسنزاده آملی (رحمهالله علیهما)؛
«حاج آقای حسنزاده شخص ذیقیمتی است. ما بعد از مرحوم حاج شیخ (عبدالکریم حائری) از حوزه نااُمید شدیم، وقتی چشممان به آقای حسنزاده افتاد که توی حوزه اینجور افرادی هستند امیدوار شدیم.
بعد از ارتحال آقای بروجردی (رحمهالله علیه) یک حالت نااُمیدی به ما دست داده بود، چون میدیدم بین اصحاب بیوت برای تصاحب مرجعیت کشمکش است، لذا با خودم گفتم نکند اصل اسلام هم از قبیل همین حرکات بوده است، فکر خطرناکی به ذهن ما آمده بود که خداوند مرا نجات داد و فهمیدم نه آقا، اصل اسلام درست است».
🔹 آیتالله حسن رمضانی
@allameyedahr1400
┄┅═══❉💠❉═══┅┄
کانال «علامه دهر» در پیام رسان «ایتا»
https://eitaa.com/allameyedahr1400
.
« بروی و برنگردی»!
روزی استاد حسنزاده آملی (رفع الله درجاته) فرمودند:
«شخصی به خدمت حضرت آقای سیّد عبدالکریم کشمیری رحمهالله علیه رسید و به ایشان عرض کرد: آقا! من میخواهم به حج بروم، لذا سفارشی بفرمایید که در این سفر برایم مفید و کارساز باشد. ایشان فرمودند: امیدوارم بروی و برنگردی!! آن شخص از شنیدن این سخن جا خورده و مرادِ آقای کشمیری را نفهمیده بود. آقای کشمیری در توضیح مطلب خود فرمودند: مرادِ من این بود :
امیدوارم بروی و وقتی که بر میگردی عوض شده باشی، نه این که همان گونه که میروی همانطور عوض نشده برگردی و....»
@allameyedahr1400
┄┅═══❉💠❉═══┅┄
کانال «علامه دهر» در پیام رسان «ایتا»
https://eitaa.com/allameyedahr1400
.
💠 علامه حسنزاده آملی رفع الله درجاته:
« برادرم!
به فکر خود باش و از خویشتن غافل مباش. همواره کشیک نفس بکش که کشیک نفس کشیدن کشکی نیست. از خداوند توفیق بخواه.
با اَبنایِ روزگار بساز و مرد تحمّل باش. به مثل معروف که چه خوش مثلی است «آسیا باش، درشت بستان و نرم باز دِه» مردِ فکر باش که فکر لُبّ عبادت است. مناجات و راز و نیاز با دوست را قطع نکن...
@allameyedahr1400
┄┅═══❉💠❉═══┅┄
کانال «علامه دهر» در پیام رسان «ایتا»
https://eitaa.com/allameyedahr1400
.
💠 علامه حسنزاده آملی رفع الله درجاته:
« أنبیاء برای همین دو کلمه آمدند، پاک باشید و تحصیل علوم و معارف کنید»
@allameyedahr1400
┄┅═══❉💠❉═══┅┄
کانال «علامه دهر» در پیام رسان «ایتا»
https://eitaa.com/allameyedahr1400
.
💠 علامه حسنزاده آملی رفع الله درجاته میفرمود:
« استاد علامه طباطبایی فرمودند مرحوم قاضی اول دستوری که میدادند ذکر یونسی بود «لا اله إلا أنت سبحانک إنی کنت من الظالمین» که در مدت یک سال در وقتی خاص به حالت سجده خوانده شود.
دیگر مُسبّحات ستّ (ششگانه) که هر شب تلاوت شود.
فرمودند ولی در خبر مسبحات خمس است که سوره اعلی را ندارد و ما این حدیث را به مرحوم آقای قاضی عرضه داشتیم و ایشان با وجود این، سخت مُصرّ بودند که مُسبّحات ستّ قرائت شود زیرا خودش هم چیزهایی میدانست که از استادان سینه به سینه اخذ کرده بود».
@allameyedahr1400
┄┅═══❉💠❉═══┅┄
کانال «علامه دهر» در پیام رسان «ایتا»
https://eitaa.com/allameyedahr1400
.
علامه دهر (حسن زاده آملی رفع الله درجاته)
💠 علامه حسنزاده آملی رفع الله درجاته میفرمود: « استاد علامه طباطبایی فرمودند مرحوم قاضی اول دستوری
توضیح:
«مُسبّحات» اسم فاعل از مادۀ «سبح» است و «سبح» در لغت به معناي حمد، ستايش، تقديس، پاك و منزه دانستن است.
تعداد مسبحات:
شش سوره؛
۱- حدید
۲- حشر
۳- صف
۴- جمعه
۵- تغابن
۶- أعلی
بعضیها هم مسبحات را ۵ سوره (به جز سورۀ اعلی) میدانند و بعضی هم ۷ سوره (اسراء) .
@allameyedahr1400
┄┅═══❉💠❉═══┅┄
کانال «علامه دهر» در پیام رسان «ایتا»
https://eitaa.com/allameyedahr1400
.
🖋️علامه حسن زاده آملی رفع الله درجاته:
آقای من!
در نزد اولیاءالله مجرّب است که اکثار ذکر شریف «یا حیّ یا قیوم یا من لا إله إلا أنت» موجب حیات عقل است.
وقتی (را) با خدایت خلوت کن که بدن استراحت کرده باشد و از خستگی به در آمده باشد و در حال امتلاء و اشتهاء نباشد.
در آن حال با کمال حضور، مراقبت و ادب مع الله، خداوند سبحان را بدان ذکر شریف میخوانی. عدد ندارد. اختیار مدت با خود جنابعالی است، مثلاً در حدود بیست دقیقه یا بیشتر و بهتر این که کمتر از یک اربعین نباشد، بیشترش چه بهتر.
@allameyedahr1400
┄┅═══❉💠❉═══┅┄
کانال «علامه دهر» در پیام رسان «ایتا»
https://eitaa.com/allameyedahr1400
.
🔺برنامه زنده تلویزیونی کلمه
▫️کلمه بیستودوم : ذوالفنون
▫️یادنامه علامه حسن حسنزاده آملی (رفع الله درجاته)
▫️مهمان: آیت الله حسن رمضانی
▫️میزبان: وحید یامینپور
🔻 چهارشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۲ - ساعت ۲۳
شبکه یک سیما
▫️«برنامه تلویزیونی کلمه»
@allameyedahr1400
┄┅═══❉💠❉═══┅┄
کانال «علامه دهر» در پیام رسان «ایتا»
https://eitaa.com/allameyedahr1400
.
💠 من ماتِ قد و قامتِ موزونِ تواَم
مفتون جمال روی بیچون توام
حاشا که بگویَمَت تو لیلای منی
اما منِ دلباخته مجنون توام
@allameyedahr1400
┄┅═══❉💠❉═══┅┄
کانال «علامه دهر» در پیام رسان «ایتا»
https://eitaa.com/allameyedahr1400
@allameyedahr1400
┄┅═══❉💠❉═══┅┄
کانال «علامه دهر» در پیام رسان «ایتا»
https://eitaa.com/allameyedahr1400
@allameyedahr1400
┄┅═══❉💠❉═══┅┄
کانال «علامه دهر» در پیام رسان «ایتا»
https://eitaa.com/allameyedahr1400
💠 متنی به قلم یکی از ارادتمندان حضرت علامه (حفظه الله) ....👇👇👇👇
اما و اگرهای فضای مجازی و دست به دست شدنِ نظراتی پیرامون رؤیتِ ماه مرا بر آن داشت تا مطالبی را تقدیم مخاطبان محترم کنم؛
علمِ نجوم و اهمّیتِ آن تا بدان اندازه است که بارها علامه حسن زاده آملی (رفع الله درجاته) در سخنرانی ها و کلاس هایشان جمله ای را بدین مضمون می فرمودند:
(دو قشر و رَسته ی شغلی اگر مُوحّد نباشند، در حقِّ خودشان ظلم کرده اند؛ یکی طبیب و دیگری منجّم. چرا که نظم در بدن جسمانی انسان و نیز نظام باعظمت هستی، قطعاً دلالت بر گرداننده و صانعی واحد دارد)
به همین جهت باید به قدر و منزلت علم نجوم در بین عالمان واقعی دین پی بُرد.
بسیاری تلاش کردند بحث علم و عالمان دینی را از هم تفکیک کنند امّا باید گفت هرگز دین از علم جدا نبوده و مکرّراً در آثار ارزشمند علامه حسن زاده آملی (ره) آمده که «تشریعیات، از دلِ تکوینیات برخاسته اند» از این منظر باید برای همه دستوراتِ شریعتِ مقدّس نیز ادلّه علمی قائل بود، حال این که علمِ تجربی تاکنون بدان رسیده باشد یا خیر!؟ بحث دیگری است و نمونه هایش به وفور در نظریات علمی دیده می شود.
سال ها قبل خبری با عنوان «شکافتِ ریزترین عنصر ماده و دیدن اشیائی نورانی توسّط دانشمندان روس» منتشر شد که بسیار قابل توجّه بود در حالی که جناب هاتف اصفهانی(ره) بیش از دویست و پنجاه سال قبل با یک بیت این نکته را عنوان کرده بود (دلِ هر ذرّه را که بشکافی/ آفتابیش در میان بینی) این تقدّم و تأخّر نه تنها نزدِ اهلش چیزی از ارزش های دستورات دین و شریعتِ مقدّس کم نمی کند بلکه در صورت رسیدن علم تجربی بدان، مایه و پایه اعتقادات را مستحکم تر نیز می کند.
در همین راستا نیز چند سالی است مقارن با شب عید فطر عدّه ای با مقایسه دو مقوله علم و دین، بر عالِمان دین میتازند که چرا شما در این مورد تخصصی اظهارنظر می کنید!؟ جماعتی نیز در نهایت قدرنشناسی، روحانیون را با موضوعِ «رصد» غریبه میخوانند و فرقه ای نیز با دادنِ رنگ و لعابِ سیاسی (که نسبت به دو گروه قبلی پُررنگ تر است) این مشکلات را مربوط به دهه های بعد از انقلاب اسلامی میدانند.
ابتدائاً باید گفت علامه حسن زاده آملی(ره) که یدِ طولایی در علم نجوم قدیم و رصدِ اجرام آسمانی داشته و صاحبنظر بودند، واقعه ای را مربوط به زمانِ مرحوم آیت الله کاشانی نقل کردندکه به ضرس قاطع می توان دریافت که این مباحث در قبل از انقلاب نیز وجود داشته اما به خاطر محدودیت های رسانه ای و امکانات محدودِ آن زمان، به این صورت منتشر نمی شده است.
اجمالاً آن واقعه مربوط به سلخ بودنِ ماه مبارک رمضان بود که توسّط هیچیک از استخراج کنندگان تقویم آن زمان پیش بینی نشده بود و حضرت علامه (ره) که آن دوران در تهران مقیم بودند) در این موضوع متفرّد بودند و آیت الله کاشانی به آن استاد مدّعیِ دانشگاه تهران (که در روز عید فطر به دیدارش آمده بود) گفته بودند (چه شد که شما -دانشگاهیان- نتوانستید این موضوع را پیش بینی کنید امّا فقط یک طلبه (آیت الله حسن زاده آملی) آن را پیش بینی کرد و صحیح هم بود!؟) و ادامه ماجرا...
نکته بعدی هم در مورد تسلّط علامه حسن زاده آملی بر علم نجوم است که در دیوان فرمودند؛
گهی در جدول اوفاق بودم
گهی با اطلسِ آفاق بودم
و در جایی گفتند؛
چه شب ها می نشستم گاه و بیگاه
که از سیرِ کواکب گردم آگاه
بسی با نقشه های آسمانی
نمودم آسمان را دیده بانی
اصول اوقلیدس را سراسر
نمودم تحشیه تا شکلِآخر
به شرحِ کامل زیج بهادر
بسی سر بُرده ام بیخواب و بیخور
گهی رُبعِ مُجَیَّب بود دستم
گهی ذاتُ الحِلَق را کار بستم
به قدر و طول و عرض و برج و صورت
جهت ها یک به یک می یافت صورت
من و ماه و شبانگاه و ستاره
به روی یکدگر اندر نظاره
مرا با شاهدان آسمانی
چه شبها بود بس راز نهانی
چنان دل بر سر افلاک بستم
که عمری با مجسطی می نشستم
چنان در فنِّ اسطرلاب ماهر
که هم بر صنعتش استاد قادر
چنان در پیشه ام سُتوار بودم
که روز و شب همی در کار بودم
ز جفر و زیج و اسطرلاب و اعداد
برآید از نهادم آه و فریاد
از این ابیات که بگذریم کتاب دو جلدیِ حدود هشتصد صفحه ای «دروس هیئت و دیگر رشته های ریاضی» است که در آن مباحث مفصلی درباره اصطلاحات هیوی و نجومی شده است، از قدرهای مختلف ستارگان گرفته تا اجتماع کواکب در بروج مختلف و ...
کتاب «دروس معرفت وقت والقبله» اثر حدود هزار صفحه ای دیگری از حضرت علامه است که در انتهای آن طول و عرض جغرافیایی بسیاری از شهرهای شرق و غرب جهان، از آرژانتین و آمریکا گرفته تا آفریقا و هند و چین آمده است. در آن کتاب استاد ذوفنون موقعیت شهرها را نه تنها به درجه و ثانیه، که ثالثه و رابعه نیز آورده اند و این موضوع نشان از توجه استاد به علوم ریاضی و آفاقی دارد.