eitaa logo
بحث تفسیر، فقه و اصول
3.8هزار دنبال‌کننده
37 عکس
21 ویدیو
96 فایل
مطالب را در سایت hoseinm.ir نیز می‌توانید پیگیری کنید.
مشاهده در ایتا
دانلود
💥علامه طباطبایی ره: اختلاف قرائات مستند به اجتهاد نیست. "تلميذ: ممكن نيست كه بگوئيم همان‏طوركه نحوييّن مثل سيبويه و كسائى و غيرهما روى قواعدى كه در دستشان است اختلاف دارند يكى شعر عربىّ را بقسمى می خواند؛ و ديگرى بقسم ديگر؛ در اعراب اختلاف دارند همين‏طور ابىّ بن كعب و زيد بن ثابت و ساير از قرّاء هم عرب بوده ‏اند؛ اهل لسان بوده‏اند از حقيقت علم نحو و ادبيّت و عربيّت مطّلع بوده‏اند؛ و روى زبان مادرى و قواعدى كه در دستشان بود اين‏طور مى‏ خوانده‏ اند؛ و چنين بگوئيم كه اختلاف قرائت مستند به اختلاف و اجتهاد نظر خودشان است؟ علّامه: نه اين‏طور نيست؛ ظاهر اختلافشان از نقطه نظر روايت است؛ يعنى استناد به رسول الله مى‏ دهند؛ مثلا در ملك يوم الدّين رواياتى داريم كه مى ‏گويند رسول خدا هم ملك مى‏ خوانده‏ اند و هم مالك است؛ اگر دو روايت متواتر باشد لازمه‏ اش اينست." 📚 مهرتابان، ص ۴٠۴-۴٠۵
🌹ضمن تبریک به مناسبت میلاد باسعادت امام هشتم به اطلاع می رساند روز دوشنبه جلسه بحث تعطیل است
🏴 انا لله و انا الیه راجعون ▪️با اندوه و تاسف فراوان درگذشتِ شهادت گونه‌ی عالم مجاهد، رئیس جمهور مردمی و با کفایت و پرتلاش، جناب حجة الاسلام و المسلمین آقای حاج سید ابراهیم رئیسی و همراهان گرامی ایشان رضوان الله علیهم را خدمت شما تسلیت عرض می نماییم.
🏴 اطلاعیه با توجه به تعطیلی حوزه‌های علمیه به مناسبت تعزیت درگذشت رئیس جمهور محترم و همراهانشان، جلسات بحث در روزهای سه‌شنبه و چهارشنبه تعطیل می‌باشد.
1403-03-03 فقه هوش مصنوعی-23.mp3
21.4M
در این جلسه بالاخره دورنمای کلی‌ای از بحث امکان هوش مصنوعی قوی (امکان درک و آگاهی پایه‌محور) ارائه شد که مسیر بحث معلوم باشد
💥شهید اول ره: قرائات عشر، متواتر است. فرع:تجوز القراءة بالمتواتر، و لا تجوز بالشواذ. و منع بعض الأصحاب من قراءة أبي جعفر و يعقوب و خلف و هي كمال العشر، و الأصح جوازها، لثبوت تواترها كثبوت قراءة القرّاء السبعة. ✅پ.ن: ابوجعفر یزید بن قعقاع مدنی(١٣٢) یعقوب بن اسحاق حضرمی بصری(٢٠۵) خلف بن هشام بغدادی(٢٢٩) هر سه از قرّاء؛ قرائت آن ها به ضمیمه قرائات سبع،‌ قرائات عشر را تشکیل می دهد. 📚 ذکری الشیعة فی احکام الشریعة، ج ٣، ص ٣٠۵
1403-03-07 رویت هلال-247.mp3
20.05M
آخرین جلسه فقه در سال تحصیلی 1402-1403 تا ابتدای عبارت «هذا فیما روی عن ابی عبدالله ...» در ص 14 از جزوه برگرفته از کتاب مصابیح الاحکام سید بحر العلوم (مصباح فی حکم رویه الهلال قبل الزوال) بحث شد.
Neshast Elmi62_403_03_05_KarimiNia.mp3
37.05M
شماره 62 نشست علمی با موضوع: قرائات مختلف در نسخه های کهن قرآنی اهل سنت و شیعه 🎤 ارائه توسط استاد مرتضی کریمی نیا 📆 زمان: شنبه 5 خرداد 1403 🆔 @neshast_mfemb
توصیه شده در جلسه درس تعدد قراءات (روز سه‌شنبه 8 خرداد)👆👆👆
مطالب مرتبط با جلسه تعدد قرائات مفتاح الکرامة ٩۵(٨/ ٣/ ١۴٠٣) بررسی روایات سبعة احرف در جلسات تفسیر سال ١٣٩۵-١٣٩۶: جلسه ٢ جلسه ۵-تبیین معنای درست سبعة احرف جلسه ١٨ و جلسه ١٩- بررسی روایات سبعة‌ احرف در مقدمه تفسیر طبری بررسی روایت ان الله یأمرک ان تقرأ القرآن علی سبعة احرف: جلسه ١٣ تیر ١۴٠١ بررسی مقدمه تفسیر مجمع البیان در ابتدای تفسیر سال ١۴٠٢-١۴٠٣: جلسه ٧٣ جلسه ٧۴ روایات سبعة‌احرف در مقدمه تفسیر طبری-ابعد شیطاناً وجود نقطه در صدر اسلام در کتاب تاریخ الخط العربی-اعط کل حرف ما ینوبه من النقط لقنها الجائز من القرائات السبع اشکال فخر رازی بر تواتر قرائات سبع التمهید-هفوة من عظیم تواتر و انواع آن مصحف ابن مسعود در زمان خود مستفیض بود-فتوای ابوحنیفه-متتابعات نسخه شناسی مصاحف قرآنی-دکتر کریمی نیا
1403-03-09 توحید صدوق-61.mp3
18.95M
در این جلسه در توضیح «یسلموا تسلیما» دورنمایی از آن حدیث در الكافي (ج‏1، ص: 451) بیان شد و تا حدودی معلوم شد که چرا در جلسات قبل بیان شده بود که ارزش این حدیث با هیچ چیزی در دنیا قابل مقایسه نیست. متن حدیث مذکور: بَعْضُ أَصْحَابِنَا رَفَعَهُ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ سِنَانٍ عَنْ دَاوُدَ بْنِ كَثِيرٍ الرَّقِّيِّ قَالَ: قُلْتُ لِأَبِي عَبْدِ اللَّهِ مَا مَعْنَى السَّلَامِ عَلَى رَسُولِ اللَّهِ؟ فَقَالَ: إِنَّ اللَّهَ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى لَمَّا خَلَقَ نَبِيَّهُ وَ وَصِيَّهُ وَ ابْنَتَهُ وَ ابْنَيْهِ وَ جَمِيعَ الْأَئِمَّةِ وَ خَلَقَ شِيعَتَهُمْ أَخَذَ عَلَيْهِمُ الْمِيثَاقَ وَ أَنْ يَصْبِرُوا وَ يُصَابِرُوا وَ يُرَابِطُوا وَ أَنْ يَتَّقُوا اللَّهَ وَ وَعَدَهُمْ أَنْ يُسَلِّمَ لَهُمُ الْأَرْضَ الْمُبَارَكَةَ وَ الْحَرَمَ الْآمِنَ وَ أَنْ يُنَزِّلَ لَهُمُ الْبَيْتَ الْمَعْمُورَ وَ يُظْهِرَ لَهُمُ السَّقْفَ الْمَرْفُوعَ وَ يُرِيحَهُمْ مِنْ عَدُوِّهِمْ وَ الْأَرْضِ الَّتِي يُبَدِّلُهَا اللَّهُ مِنَ السَّلَامِ وَ يُسَلِّمُ مَا فِيهَا لَهُمْ لا شِيَةَ فِيها قَالَ لَا خُصُومَةَ فِيهَا لِعَدُوِّهِمْ وَ أَنْ يَكُونَ لَهُمْ فِيهَا مَا يُحِبُّونَ وَ أَخَذَ رَسُولُ اللَّهِ ص عَلَى جَمِيعِ الْأَئِمَّةِ وَ شِيعَتِهِمُ الْمِيثَاقَ بِذَلِكَ وَ إِنَّمَا السَّلَامُ عَلَيْهِ تَذْكِرَةُ نَفْسِ الْمِيثَاقِ وَ تَجْدِيدٌ لَهُ عَلَى اللَّهِ لَعَلَّهُ أَنْ يُعَجِّلَهُ جَلَّ وَ عَزَّ وَ يُعَجِّلَ السَّلَامَ لَكُمْ بِجَمِيعِ مَا فِيهِ.