1402-08-22 فواید یادگیری زبان برنامه نویسی برای طلاب.mp3
3.77M
فواید یادگیری زبان برنامه نویسی برای طلاب
(پرسش و پاسخ بعد از درس)
مطالب مرتبط با جلسه روز گذشته(٢٢/ ٨/ ١۴٠٢)
مراحل طولی انشاء حکم-روایت حفص بن غیاث
http://amafhhjm.ir/wp/almobin/Amafhhjm/q-tfs-009-122-feqh/q-tfs-009-122-feqh-000-qwaed-emtethaal-00000.html
ارتکاز متشرعه(مبحث برده داری و حضور زنان در فصل اول ذیل انواع ارتکاز/ ارتکاز جهت گیری مطرح شده است)
https://almabahes.bahjat.ir/?p=10336
رساله عدم اعتبار رؤیة الهلال قبل الزوال وحید بهبهانی(در ص 503 و 517 روایت اسحاق بن عمار مطرح شده است)
http://amafhhjm.ir/wp/almobin/Amafhhjm/q-tfs-009-122-feqh/q-tfs-009-122-feqh-050-sowm-100-helaal-zawaal-00012.html
مطالب مرتبط با جلسه امروز(٢٣/ ٨/ ١۴٠٢)
آیا عثمان در مصحف خود یک قرائت را اراده کرده است؟
http://amafhhjm.ir/wp/almobin/Amafhhjm/q-tfs-000-000/q-tfs-000-010-01151.html
مصحف الجماعة عثمانی
http://amafhhjm.ir/wp/almobin/Amafhhjm/q-tfs-000-000/q-tfs-000-010-01000.html
روند تاریخی قرائات
http://amafhhjm.ir/wp/almobin/Amafhhjm/q-tfs-000-000/q-tfs-000-008-00510.html
تکفیر اهل عراق نسبت به اهل شام
http://amafhhjm.ir/wp/almobin/Amafhhjm/q-tfs-000-000/q-tfs-000-010-00301.html
ابن مسعود نرم بود چگونه با خلیفه در افتاد؟
http://amafhhjm.ir/wp/almobin/Amafhhjm/q-tfs-000-000/q-tfs-000-010-00144.html
همراهی ابن مسعود با خلفا و سپس پشیمانی
http://amafhhjm.ir/wp/almobin/Amafhhjm/0001-0001-0622/0032-0032-0653-ibnmasud-00001.html
فرستادن عمر ابن مسعود را به عراق
http://amafhhjm.ir/wp/almobin/Amafhhjm/0001-0001-0622/0032-0032-0653-ibnmasud-00002.html
کتاب الرد علی من خالف مصحف عثمان
http://amafhhjm.ir/wp/almobin/Amafhhjm/0300-0292-0913/0328-0319-0940-ibnanbari-00010.html
ابن شنبوذ
http://amafhhjm.ir/wp/almobin/Amafhhjm/0300-0292-0913/0328-0319-0940-ibnshanbuz-00000.html
النسخ للقرآن بالاجماع فیه اختلاف
http://amafhhjm.ir/wp/almobin/Amafhhjm/q-tfs-000-000/q-tfs-000-007-00019.html
افتراء ناصر القفاری
http://amafhhjm.ir/wp/almobin/Amafhhjm/q-tfs-000-000/q-tfs-000-011-00001.html
جردوا مصاحفکم
http://amafhhjm.ir/wp/almobin/Amafhhjm/q-tfs-000-000/q-tfs-000-010-00306.html
سنجش انواع قرائت در قوت تعدد صدور
http://amafhhjm.ir/wp/almobin/Amafhhjm/q-tfs-000-000/q-tfs-000-000-00010.html
بلغ ما انزل الیک من ربک ان علیا مولی المومنین-قرائت ابن مسعود
https://shamela.ws/book/639/4898
اختلاف مصاحف عثمانی
http://amafhhjm.ir/wp/almobin/Amafhhjm/q-tfs-000-000/q-tfs-000-010-01020.html
لو کلفونی نقل جبل من الجبال- کلام زید بن ثابت در صحیح بخاری
http://amafhhjm.ir/wp/almobin/Amafhhjm/q-tfs-050-000-bahth/q-tfs-050-000-bahth-11-motafarreq-0003-1401-hawzah-001.html#toc_263
استانداردهای دوگانه اهل سنت در برخورد با روایات موهم تحریف قرآن
https://almabahes.bahjat.ir/?p=17122
مطالب مرتبط با جلسه امروز(٢۴/ ٨/ ١۴٠٢)
اصالت وجود یا ماهیت؟ تعلیقه استاد بر شرح منظومه
http://amafhhjm.ir/wp/almobin/Amafhhjm/q-tfs-002-269-hekmat/q-tfs-002-269-hekmat-00000.html#h10
مقاله «نفس الامر»
https://almabahes.bahjat.ir/?p=16550
سؤال و جواب در مباحث نفس الامر
http://amafhhjm.ir/wp/almobin/Amafhhjm/q-tfs-002-269-hekmat/q-tfs-002-269-hekmat-nafsolamr-00012.html
استیناس به روایات در اوسعیت نفس الامر
http://amafhhjm.ir/wp/almobin/Amafhhjm/q-tfs-002-269-hekmat/q-tfs-002-269-hekmat-nafsolamr-00001.html
حوزه های مختلف نفس الامر
http://amafhhjm.ir/wp/almobin/Amafhhjm/q-tfs-002-269-hekmat/q-tfs-002-269-hekmat-nafsolamr-00014.html
لوح الواقع اوسع من لوح الوجود-کلام شهید صدر
http://amafhhjm.ir/wp/almobin/Amafhhjm/q-tfs-002-269-hekmat/q-tfs-002-269-hekmat-nafsolamr-00009.html#nfs_1
حیثیت اطلاقیه-تعلیلیه-نفادیه از کتاب اصول و مبانی عرفان نظری و تعلیقه بر آن
http://amafhhjm.ir/wp/almobin/Amafhhjm/q-tfs-002-269-hekmat/q-tfs-002-269-hekmat-00001.html
سه برهان تنبیهی بر مبرهن البرهان
https://almabahes.bahjat.ir/?p=12491
من عرف نفسه؛ رویکردها و معانی
http://amafhhjm.ir/wp/almobin/Amafhhjm/q-tfs-091-009-akhlaaq/q-tfs-091-009-akhlaaq-00000.html#nafs_1
بحث تفسیر، فقه و اصول
شرح عبارت ِ وَ تَمَكَّنَ مِنْهَا لَا عَلَى الْمُمَازَجَة (توحید صدوق، ص۷۳) توضیحاتی درباره ماده «مزج
1402-08-24 توحید صدوق-46.mp3
22.02M
تا حدود 35 دقیقه اول به توضیحاتی درباره اوسعیت نفس الامر از وجود گذشت.
در ادامه توضیحاتی در ادامه بحث جلسه قبل درباره «لا بالممازجه» و برهان فرارابطه
مطالب مرتبط با جلسه امروز(27/ 8/ 1402)
جایگاه زوال شمس در استقرار احکام شرعی
http://amafhhjm.ir/wp/almobin/Amafhhjm/q-tfs-009-122-feqh/q-tfs-009-122-feqh-050-sowm-100-helaal-00056.html
امکان تجزی صوم در روایات(یتم صومه/تتم صومها)
http://amafhhjm.ir/wp/almobin/Amafhhjm/q-tfs-009-122-feqh/q-tfs-009-122-feqh-050-sowm-000-00002.html#tjzs_20
روایات صوم یوم الشک
http://amafhhjm.ir/wp/almobin/Amafhhjm/q-tfs-009-122-feqh/q-tfs-009-122-feqh-050-sowm-020-yowmeshakh-00001.html#sy_1
دسته بندی روایات صوم یوم الشک
http://amafhhjm.ir/wp/almobin/Amafhhjm/q-tfs-009-122-feqh/q-tfs-009-122-feqh-050-sowm-020-yowmeshakh-00001.html#sy_1
مطالب مرتبط با جلسه هوش مصنوعی ٧ (٢۵/ ٨/ ١۴٠٢)
علوم شناختی و جایگاه آن در مطالعات حوزوی
https://almabahes.bahjat.ir/?p=20413
حدیث لیتک تعلمت الفلسفة
http://amafhhjm.ir/wp/almobin/Amafhhjm/q-tfs-049-006-hadith/q-tfs-049-006-hadith-id-02-falsafah-00000.html
حدیث عرفان المرء نفسه باربع طبائع
http://amafhhjm.ir/wp/almobin/Amafhhjm/q-tfs-049-006-hadith/q-tfs-049-006-hadith-id-003-erfan-00000.html
حدیث النفس جناب کمیل بن زیاد
http://amafhhjm.ir/wp/almobin/Amafhhjm/q-tfs-049-006-hadith/q-tfs-049-006-hadith-id-003-nafskomeil-00000.html
بحران اول ریاضیات: اعداد گنگ
http://amafhhjm.ir/wp/almobin/Amafhhjm/q-tfs-017-012-riazi/q-tfs-017-012-riazi-00002.html
http://amafhhjm.ir/wp/almobin/Amafhhjm/q-tfs-017-012-riazi/q-tfs-017-012-riazi-00003.html
کاربرد مفاهیم ریاضی در تبیین معارف الهیّاتی: عدد پی
https://almabahes.bahjat.ir/?p=20493
تأملاتی پیرامون منطق جدید
https://almabahes.bahjat.ir/?p=20249
طبیعت و فرد
https://almabahes.bahjat.ir/?p=16429
مقاله «مثال دقیق، سؤال روان؛ ابزاری برای ارائه مجردات به همگان»(فصل دوم به بررسی کیفیت طرح سوال و انواع آن برای ارائه مفاهیم مجرد از ماده می پردازد)
https://almabahes.bahjat.ir/?p=12505
1402-08-28 رویت هلال-196.mp3
20.31M
📚متن مصباح فی حکم رویة الهلال، ص۸
الثاني: ما ذكره بعض مشايخنا المحقّقین (دام ظلّه العالي) و هو: أنّ المراد وجوب الإتمام لو وقع الاشتباه في آخر شهر رمضان، و استدلّ علیه بقوله علیه السّلام: «فأتمّ صومه إلى الليل» فإنّه يقتضي أن يكون هناك صوم محقّق أو مفروض التحقّق حتّى يصحّ الأمر بالإتمام، و لم يتحقّق شيء منهما في يوم الثلاثین من شعبان، كیف و قد نهي صوم في صدر الحديث، و أمر بقضائه إن شهد علیه أهل بلد آخر. فالمراد به إذا رأيت الهلال حال كونك صائما فأتمّ الصوم، يعني لو وقع هذا الاشتباه في آخر الشهر.
📚متن رساله مرحوم وحید بهبهانی که در بحث قرائت شد:
مسألة: إذا رئي الهلال قبل الزوال،فالمشهور بين الفقهاء (رضوان الله عليهم) عدم الفرق بينه و بين أن يرى بعد الزوال، بل هذا هو المعروف منهم، إلّا ما نقل عن السيّد رحمه اللّه أنّه إذا رئي قبل الزوال، فهو للّيلة الماضية. و ظاهره وجوب الإتمام لو كان صائما في يوم الثلاثين من شعبان، و وجوب الإفطار في يوم الثلاثين من رمضان.و ما قيل: إنّ الصدوق أيضا قائل وهم؛ لأنّه لا يقول بالرؤية، بل يقول بالعدد، كما هو معروف.
حجّة المشهور وجوه: ....
الثامن: ما رواه- في الموثّق كالصحيح- عن إسحاق بن عمّار قال: ...
فالظاهر- من جهة ما ذكره من ملاحظة الخبر الآخر- أنّ مراده عليه السلام: و إذا رأيته في صورة كونك صائما و صومك صحيحا فأتمّ، يعني لو وقع هذا الاشتباه في آخر رمضان حين كنت صائما لصحّته، فتأمّل.
مطالب مرتبط با جلسه امروز (٢٨/ ٨/ ١۴٠٢)
وحید بهبهانی:
http://amafhhjm.ir/wp/almobin/Amafhhjm/1200-1165-1786/1205-1170-1791-vahid-00000.html
سید بحرالعلوم:
http://amafhhjm.ir/wp/almobin/Amafhhjm/1200-1165-1786/1212-1177-1798-bahrololum-00000.html
جواز تقلید مجتهد از مجتهد دیگر:
https://almabahes.bahjat.ir/?p=18524
مصابیح الاحکام و لینک نسخ خطی آن:
http://amafhhjm.ir/wp/almobin/Amafhhjm/1200-1165-1786/1212-1177-1798-bahrololum-00001.html
رساله عدم اعتبار رؤیة الهلال قبل الزوال وحید بهبهانی:
http://amafhhjm.ir/wp/almobin/Amafhhjm/q-tfs-009-122-feqh/q-tfs-009-122-feqh-050-sowm-100-helaal-zawaal-00012.html
رساله فقها در زمینه رویت هلال قبل از زوال:
http://amafhhjm.ir/wp/almobin/Amafhhjm/q-tfs-009-122-feqh/q-tfs-009-122-feqh-050-sowm-100-helaal-zawaal-00000.html
کلمات فقها در زمینه رویت هلال قبل از زوال:
http://amafhhjm.ir/wp/almobin/Amafhhjm/q-tfs-009-122-feqh/q-tfs-009-122-feqh-050-sowm-100-helaal-zawaal-00001.html
دیدگاه سید مرتضی در مسئله رویت هلال قبل از زوال:
http://amafhhjm.ir/wp/almobin/Amafhhjm/q-tfs-009-122-feqh/q-tfs-009-122-feqh-050-sowm-100-helaal-zawaal-00001.html#rqz_1
این مبحث در جلسات ابتدایی درس فقه سال ١٣٩٩-١۴٠٠ مطرح شده است و از جلسه اول تا جلسه ششم را شامل می شود.
جلسه اول(١٧/ ۶/ ١۴٠٠)
https://almabahes.bahjat.ir/?p=8862
جلسه ششم(٢٧/ ۶/ ١۴٠٠)
https://almabahes.bahjat.ir/?p=10365
مبحث روایات عدد و رؤیت
http://amafhhjm.ir/wp/almobin/Amafhhjm/q-tfs-009-122-feqh/q-tfs-009-122-feqh-050-sowm-100-helaal-adad-00000.html
_ادعای واهی عثمان الخمیس در سند نداشتن قرآن نزد شیعه.mp3
4.05M
پرسش و پاسخ بعد از کلاس درباره ادعای عثمان الخمیس که شیعه سندی به قرآن ندارد!
۳۰ آذر ۱۴۰۲
مطالب مرتبط با جلسه امروز(١/ ٩/ ١۴٠٢)
نفس الامر
https://almabahes.bahjat.ir/?p=16550
خاستگاه مفهوم وجود
https://almabahes.bahjat.ir/?p=12876
تأملاتی پیرامون منطق جدید
https://almabahes.bahjat.ir/?p=20249
مطالب مرتبط با جلسه روز دوشنبه(٢٩/ ٨/ ١۴٠٢)
مبحث انصراف در سایت فدکیه:
http://amafhhjm.ir/wp/almobin/Amafhhjm/q-tfs-009-122-feqh/q-tfs-009-122-feqh-000-qwaed-enseraaf-00000.html
مبحث انصراف در جلسات متعدد فقه سال ١۴٠٠-١۴٠١ مورد بررسی قرار گرفته است که برخی از آن ها عبارتند از:
جلسه ٣٧(٣/ ٩/ ١۴٠٠)
https://almabahes.bahjat.ir/?p=11582
جلسه ٣٨
https://almabahes.bahjat.ir/?p=11616
جلسه ٣٩
https://almabahes.bahjat.ir/?p=11661
همین طور جلسات ۴١، ۴۴، ۵١ و ۵٧
برای مشاهده فهرست اجمالی جلسات فقه سال ١۴٠٠-١۴٠١ به این صفحه مراجعه فرمایید:
http://amafhhjm.ir/wp/almobin/Amafhhjm/q-tfs-009-122-feqh/q-tfs-009-122-feqh-050-sowm-100-helaal-00040.html
الخمسة المسترقة
http://amafhhjm.ir/wp/almobin/Amafhhjm/q-tfs-002-269-adadiyaat/q-tfs-002-269-adadiyaat-00005-00001.html
فوائد جلیلة للعلامة المجلسی
http://amafhhjm.ir/wp/almobin/Amafhhjm/q-tfs-009-122-feqh/q-tfs-009-122-feqh-050-sowm-100-helaal-00005.html#zf_3
مبحث تعدیلات در فصل سوم تشریح الافلاک مطرح شده است:
http://amafhhjm.ir/wp/almobin/Amafhhjm/1000-0971-1592/1031-1001-1622-bahaayi-00020.html#f%DB%B3
استدراک علی الفصل الثالث من تشریح الافلاک-شرح مرحوم علامه شعرانی:
http://amafhhjm.ir/wp/almobin/Amafhhjm/1000-0971-1592/1031-1001-1622-bahaayi-00021.html
تقریر شرح فصل ثالث از جلسات تشریح الافلاک استاد
http://amafhhjm.ir/wp/almobin/Amafhhjm/1000-0971-1592/1031-1001-1622-bahaayi-00020.html#tash_2
هفته (نزد ایرانیان)
http://amafhhjm.ir/wp/almobin/Amafhhjm/q-tfs-002-000/q-tfs-002-189-taqwim-00000.html#taq_10
زمان رؤیت پذیری هلال
http://amafhhjm.ir/wp/almobin/Amafhhjm/q-tfs-009-122-feqh/q-tfs-009-122-feqh-050-sowm-100-helaal-00010.html
النسیء(شامل بحث از کبیسه)
http://amafhhjm.ir/wp/almobin/Amafhhjm/q-tfs-009-000/q-tfs-009-037-00001.html
مطالب مرتبط با جلسه روز سه شنبه(٣٠/ ٨/ ١۴٠٢)
رسم آیه شریفه ملک-مالک یوم الدین
http://amafhhjm.ir/wp/almobin/Amafhhjm/q-tfs-000-000/q-tfs-000-002-001-004.html
القرائة- ملک-مالک یوم الدین
http://amafhhjm.ir/wp/almobin/Amafhhjm/q-tfs-001-000/q-tfs-001-004-00001.html
کلمات آیت الله اراکی در مورد قرائات
http://amafhhjm.ir/wp/almobin/Amafhhjm/q-tfs-000-000/q-tfs-000-008-00114.html
مصحف المشهد الرضوی(اخیرا رونمایی شده در مشهد مقدس)
http://amafhhjm.ir/wp/almobin/Amafhhjm/q-tfs-000-000/q-tfs-000-010-01152.html
نسخه شناسی مصاحف قرآنی
http://amafhhjm.ir/wp/almobin/Amafhhjm/q-tfs-000-000/q-tfs-000-010-00003.html
سایت Islamic awareness شامل تصاویر نسخ خطی نفیس قرآنی
https://www.islamic-awareness.org/quran/text/mss/
قواعد اصلی رسم المصحف
http://amafhhjm.ir/wp/almobin/Amafhhjm/q-tfs-000-000/q-tfs-000-002-000-018.html
قاعدة ما فیه قراءتان و رسم علی احداهما
http://amafhhjm.ir/wp/almobin/Amafhhjm/q-tfs-000-000/q-tfs-000-002-000-019.html
مقاله خط در روزگار پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم
http://amafhhjm.ir/wp/almobin/Amafhhjm/q-tfs-000-000/q-tfs-000-002-000-013.html
سر کتابة السین صاداً فی القرآن الکریم
http://amafhhjm.ir/wp/almobin/Amafhhjm/q-tfs-000-000/q-tfs-000-010-01054.html
صفحه رسم المصحف
http://amafhhjm.ir/wp/almobin/Amafhhjm/q-tfs-000-000/q-tfs-000-002-000-000.html
روایات عرش و کرسی از دیدگاه رسم و نقط
http://amafhhjm.ir/wp/almobin/Amafhhjm/q-tfs-000-000/q-tfs-000-002-000-017.html
جایگاه علم قرائات در سیره درسی استاد حسن زاده آملی
http://amafhhjm.ir/wp/almobin/Amafhhjm/q-tfs-000-000/q-tfs-000-008-00079.html#qh_1
May 11
«هرسال اهل سنّت یک گلایه ای دارند – حالا اهل سنّتِ بیرون از ایران هیچ، آن ها حساب دیگری دارند- امّا هر سال وقتی سوّم جمادی الثانی می شود این گلایۀ أهل سنّت ایران در شبکه ها و سایت ها می آید که آخر این چه کاری بوده؟
شما می گویید: اتحاد بین شیعه و سنّی، باهم برادر باشید. وقتی می گویید شهادت، به مهمترین مطالب ما برخورد دارد. حالا این جوابش چیست؟
چه کار باید بکنیم؟ بنویسیم شهادت، یا نه؛ برای این که ناراحت نشوند و گلایه نکنند، اُلفت قلوب باشد ننویسیم؟
من یک کلمه عرض دارم...»
برای مشاهده راهکار مطرح شده در این زمینه به مقاله «شهادت حضرت زهرا سلام الله علیها؛ وحدت شیعه و سنّی» مراجعه فرمایید:
https://almabahes.bahjat.ir/?p=20500
مطالب مرتبط با جلسه امروز(١١/ ٩/ ١۴٠٢)
اختلاف در تعیین روز عرفه(مشتمل بر بحث حج سال ١٣٨۶/١۴٢٨)
http://amafhhjm.ir/wp/almobin/Amafhhjm/q-tfs-009-122-feqh/q-tfs-009-122-feqh-000-osul-ijza-00002.html#ijzz_1
بیع فضولی:
مطرح شده در مقاله «اعتباریات؛ تکوینیات»
https://almabahes.bahjat.ir/?p=20458
تفصیل آن دردر جلسه فقه ١۶/ ٧/ ١٣٩٨
https://almabahes.bahjat.ir/?p=2634
و جلسه فقه ١٧/ ٧/ ١٣٩٨
https://almabahes.bahjat.ir/?p=2638
امکان و عدم امکان تجزی صوم
http://amafhhjm.ir/wp/almobin/Amafhhjm/q-tfs-009-122-feqh/q-tfs-009-122-feqh-050-sowm-000-00002.html
کلام مرحوم ملا محمد تقی مجلسی در زمینه رویت هلال قبل از زوال
http://amafhhjm.ir/wp/almobin/Amafhhjm/q-tfs-009-122-feqh/q-tfs-009-122-feqh-050-sowm-100-helaal-zawaal-00001.html#rqz_20