eitaa logo
فرهنگ مسجد
712 دنبال‌کننده
177 عکس
31 ویدیو
11 فایل
مسجد شناسی آداب واحکام مسجد کارکردهای مسجد تبلیغ ومسجد امامت مسجد معماری مسجد اقتصادو مسجد اعتکاف #برگزاری_دوره_های_آموزشی_مدیریت_مسجد @almasjed_admin
مشاهده در ایتا
دانلود
✅ مسجد سرزمین خاطره ها 💠 هر در هر نقطه ای از دنیا که بنا می شود بر اساس یک خاطره و واقعه ای است که در آنجا بوقوع پیوسته است. 💠 عن ابی عمیر ، عن بعض اصحابه قال: «قُلْتُ لِأَبِي عَبْدِ اللَّهِ علیه السلام إِنِّي لَأَكْرَهُ الصَّلَاةَ فِي مَسَاجِدِهِمْ فَقَالَ لَا تَكْرَهْ فَمَا مِنْ مَسْجِدٍ بُنِيَ إِلَّا عَلَى قَبْرِ نَبِيٍّ أَوْ وَصِيِّ نَبِيٍّ قُتِلَ فَأَصَابَ تِلْكَ الْبُقْعَةَ رَشَّهٌ مِنْ دَمِهِ فَأَحَبَّ اللَّهُ أَنْ يُذْكَرَ فِيهَا فَأَد فِيهَا الْفَرِيضَةَ وَ النَّوَافِلَ وَ اقْضِ فِيهَا مَا فَاتَكَ». ابن ابی عمیر نقل نموده که گفت: «به امام صادق (علیه السلام) گفتم : من اقامه ی نماز را در ایشان (دیگر مذاهب و ادیان) مکروه می دارم. فرمود : چنین مکن، زیرا هیچ نیست مگر اینکه به روی قبر پبامبری یا وصی او که به قتل رسیده است ساخته شده باشد. و قطره ای از خون او بر آن نقطه از زمین ریخته شده باشد و خداوند دوست می دارد که در آن نماز خوانده شود. بنا بر این ، در آنهم نماز واجب و مستحب را ادا کن و هم نماز قضا شده است را بخوان» [1] ✅ از طرف دیگر با توجه به آیه 21 سوره کهف، موحدان و مومنان از هر فرصتی برای ساخت مسجد استفاده می کنند: إِذْ يَتَنازَعُونَ بَيْنَهُمْ أَمْرَهُمْ فَقالُوا ابْنُوا عَلَيْهِمْ بُنْياناً رَبُّهُمْ أَعْلَمُ بِهِمْ قالَ الَّذينَ غَلَبُوا عَلى أَمْرِهِمْ لَنَتَّخِذَنَّ عَلَيْهِمْ مَسْجِدا) ❇️ ساخت بر آثار و وقايع، آن آثار را جاودانه کرده و بهترین راه حفظ و نشر آن مي باشد. 🔆 اگر به جای مجسمه های بی هویت و بجای بازسازی حادثه غدیر اگر غدیر را در احیا کنیم و در سرزمین خاطرات و یادمان ها، بسازیم باعث ماندگاری خواهد بود. ✳️ توجه به با روایات ذیل اشاره به این نکته دارد که محل وقوع حادثه ای تاریخی، سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و مذهبی است و از طرف دیگر احیا ءغدیر به احیاء آن است. ✅ علاوه بر آن اهتمام سلفی ها بر محو ولایت و وجود موانع زیاد در زمینه غدیر شناسی این امکان را به ما می دهد که گرچه برای غدیر نمی توانیم برنامه هایی داشته باشیم اما اگر را محور قرار دهیم، بخاطر ثبات ، مواضع ما نيز تثبیت می شود. 💠 عَنْ عَبْدِ الرَّحْمَنِ بْنِ الْحَجَّاجِ قَالَ سَأَلْتُ أَبَا إِبْرَاهِيمَعَنِ الصَّلَاةِ فِي مَسْجِدِ غَدِيرِ خُمٍّ بِالنَّهَارِ وَ أَنَا مُسَافِرٌ فَقَالَ صَلِّ فِيهِ فَإِنَّ فِيهِ فَضْلًا وَ كَانَ أَبِي يَأْمُرُ بِذَلِكَ. [2] عبدالرحمن بن حجاج می گوید: «روز بود و من مسافر بودم از حضرت موسی بن جعفر - علیه السلام - درباره خواندن نماز در پرسیدم.در پاسخ فرمود: در آن نماز بگزار، زیرا نماز در آن فضیلت بسیار دارد و پدرم همیشه به آن سفارش می کرد.» 💠 عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ قَالَ يُسْتَحَبُّ الصَّلَاةُ فِي مَسْجِدِ الْغَدِيرِ لِأَنَّ النَّبِيَّأَقَامَ فِيهِ أَمِيرَ الْمُؤْمِنِينَوَ هُوَ مَوْضِعٌ أَظْهَرَ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ فِيهِ الْحَقَّ. [3] ابان از امام صادق - علیه السلام - چنین روایت می کند: «نماز خواندن در مستحب است، زیرا که پیامبر صلی الله علیه و آله در آن مکان امیرالمؤمنان - علیه السلام - را به پا داشت (و او را به عنوان جانشینی خود به مردم معرفی کرد) و آن همان جایی است که خداوند حق را ظاهر ساخت.» 💠 وَ رَوَى حَسَّانُ الْجَمَّالُ قَالَ حَمَلْتُ أَبَا عَبْدِ اللَّهِ مِنَ الْمَدِينَةِ إِلَى مَكَّةَ فَلَمَّا انْتَهَيْنَا إِلَى مَسْجِدِ الْغَدِيرِ نَظَرَ إِلَى مَيْسَرَةِ الْمَسْجِدِ فَقَالَ ذَلِكَ مَوْضِعُ قَدَمِ رَسُولِ اللَّهِحَيْثُ قَالَ مَنْ كُنْتُ مَوْلَاهُ فَعَلِيٌّ مَوْلَاهُ اللَّهُمَّ وَالِ مَنْ وَالَاهُ وَ عَادِ مَنْ عَادَاهُ. [4] حسان جمال می گوید: «امام صادق - علیه السلام - را از مدینه به مکه همراهی می کردم، وقتی به رسیدیم حضرت نگاهی به سمت چپ کرد و فرمود: آنجا جای پای رسول خدا صلی الله علیه و آله است جایی که فرمود: من کنت مولاه فعلی مولاه ...» ✅ کلام آخر: تمام فضایل حضرت امیرالمومنین علیه السلام را یا غصب کرده اند یا منکر شده اند، اما تنها فضیلت منحصر بفرد امیر المومنین علیه السلام که احدی نمی تواند به آن خدشه ای وارد کند عبارت است از: 💠 تولد امیرالمومنین در ماه رجب در و خانه خدا و حضور چند روزه او در داخل کعبه و شهادت ایشان در ماه مبارک رمضان در ماه خدا در خانه خدا و ، ارزش ها و پیام های ویژه ای دارد که در جای خود مطرح خواهد شد. 💠 الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِی جَعَلَنَا مِنَ الْمُتَمَسِّکِینَ بِوِلاَیَةِ أَمِیرِ الْمُؤْمِنِینَ عَلیِّ بنِ أَبِی طالِب وَ الْأَئِمَّةِ عَلَیْهِمُ السَّلاَم 🆔 @almasjed
✅ الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِی جَعَلَنَا مِنَ الْمُتَمَسِّکِینَ بِوِلاَیَةِ أَمِیرِ الْمُؤْمِنِینَ وَ الْأَئِمَّةِ عَلَیْهِمُ السَّلاَمُ 💠 امیر المومنین و ✅ ولادت در ✅ پرورش در ✅ ازدواج در ✅ زندگی در ✅ زندگی در جوار ✅ حکومت در ✅ شهادت در و ... شیعیانِ امیرالمومنین با چه رابطه ای دارند؟؟؟ ✅ جواب را خودتان بدهید... 🆔 @almasjed
📢 قابل توجه شیعیان و پیروان امیرالمومنین: 🔆 بخشی از فرمایشات امام امیرالمومنین علی علیه السلام پیرامون فضائل و آداب : ✳️ امام علی - علیه السلام - فرمود: هر كس می خواهد به داخل گردد، با آرامش و طمأنینه وارد شود، چون خانه های خدا و محبوب ترین محل ها در نظر اوست. «من لایحضره الفقیه، ج 1، ص 170» ✳️ امام علی - علیه السلام - (در جواب عده ای كه به حضرت گفتند: عده ای از همسایگان در نماز جماعت حاضر نمی شوند)، فرمود: باید در نماز جماعت ما حضور یابند، یا این كه از ما دوری گزینند و همسایه ما نشوند و ما هم همسایه آن ها نباشیم. «وسائل الشیعه، ج 3، ص 479» ✳️ امام علی - علیه السلام - فرمود: حریم ، چهل ذرع و همسایه آن، چهل خانه از چهار طرف است. «وسائل الشیعه، ج 3، ص 484» ✳️ امام علی - علیه السلام - فرمود: هر كس حرمت را حفظ كند، خدا را در روز قیامت با چهره ای خندان و شادمان ملاقات می كند و نامه اش را به دست راستش می دهد. «بحار الانوار، ج 84، ص 16» ✳️ امام على علیه السلام :هر گاه خداوند ـ تبارک و تعالى ـ بخواهد که زمینیان را عذاب کند ، مى فرماید : «اگر نبودند کسانى که به پاس بزرگى و عظمت من ، یکدیگر را دوست مى دارند و را آباد مى کنند و سحرگاهان آمرزش مى طلبند ، بى تردید ، عذابم را فرو مى فرستادم . ( بحار الانوار ، ج 69، ص 392 ) ✳️ امام علی - علیه السلام - فرمود: پیامبر - صلی الله علیه و آله - به من تعلیم داد كه هنگام پوشیدن لباس نو بگویم: اَلْحَمْدُ لِله الَّذی كَسَانِی مِنَ اللِّبَاسِ مَا أَتَجَمَّلُ بِهِ فِی النَّاسِ اللَّهُمَّ اجْعَلْهَا ثِیَابَ بَرَكَةٍ أَسْعَى فِیهَا لِمَرْضَاتِكَ وَ أَعْمُرُ فِیهَا . سپاس خدای را سزاست که از لباس آن چه در میان مردم زیبا جلوه کنم را بر من پوشانید، خدایا آن را لباس با برکت قرار ده که درآن برای خشنودی ات تلاش کرده و را آباد کنم. پیامبر فرمود : علی جان ! هر که این دعا را بخواند هیچ گاه آن را نپوشد مگر آنکه مورد بخشش و مغفرت الهی شود. الكافي (ط - دارالحديث)، ج13، ص: 59 ✳️ امام على علیه السلام : ، از ویرانى خود نزد پروردگارش زبان به شکایت مى گشاید و از دیدن آباد کننده اش که مدّتى از او دور بوده و اکنون باز گشته ، شاد مى شود ، همان گونه که هر یک از شما از رسیدن کسى که از او دور بوده ، شادمان مى گردد. (بحار الأنوار (ط - بيروت) ج80 ، 380 ✳️ امام على علیه السلام : نشستن در ، پس از سپیده دم تا برآمدن آفتاب براى پرداختن به یاد خداى سبحان ، بیش از جستجوى روزى در همه سوى زمین ، مایه گشایش روزى است . بحار الأنوار (ط - بيروت)، ج82، ص: 318 ✳️ امام على علیه السلام : هرگز کسى که را آباد مى سازد و در آنها با رکوع و سجود ، شب را به سر مى آورد ، با کسى که به گونه اى ستیزه جویانه باز مى گردد و خود را از گَرد و غبار ، دور نگه مى دارد ، برابر نیست . ( بحار الأنوار (ط - بيروت)، ج9 ، 238 ✳️ امام على علیه السلام :پیامبر صلى الله علیه و آله فرمود : «هر گاه امّت من به پانزده ویژگى عمل کند ، بلا بر او فرود مى آید» . گفته شد : اى پیامبر خدا! آنها چیست ؟ فرمود : «هنگامى که . . . صداها در ، بلند شوند» . بحارالأنوار ج6 ص304 ✳️ امام علی علیه السلام: کسی که به رفت وآمد می کند، یکی از منافع هشت گانه نصیب او می شود: برادری مفید و باارزش در راه خدا، یا علم و دانش نو، یا دلیل و برهان محکم، یا کلماتی که موجب هدایت شود [می شنود]، یا رحمت مورد انتظاری [شامل حال او می شود]، یا مواعظی که او را از فساد و گناه بازدارد، [می شنود،] یا به خاطر ترس یا حیا و آبروی خود گناهی را ترک می کند. وسائل الشیعه، ج٣ ص ۴۸۰ ✳️ امیر المومنین علی علیه السلام فرمود: آخرین لحظه ای که از محبوب دلم، حضرت رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) جدا شدم، به من فرمود: یا علی! به هنگام نماز جماعت ، حال ضعیف ترین كسی را كه به تو اقتدا كرده است، رعایت كن. تهذيب الأحكام ج 2 ص 283 🆔 @almasjed
خانه خدا و محل عبادت و برترين و شريف ترين مكان روى زمين است؛ اتّصال قلب و روح به محبوب حقيقى و جاى شنيدن دعوت حضرت دوست به سوى خير و كمال است. آباد كننده دل، تصفيه كننده جان و مركز تجلّى انوار ربوبى بر قلب مؤمنان است. خانه هدايت و مركز تربيت و جايگاه اهل معرفت و محل سوز و گداز عاشقان الهى است. جاى خردمندان، خانه بركت براى مستمندان و جاى مناجات دردمندان و سرزمين برآورده شدن نياز حاجت مندان است. خانه قرآن، مدرسه عشق، مكتب دانش، مرز بينش و محل گرفتن فيوضات ربانى از عالم قدس است. جايگاه نزول بركات، مركز تدارك مافات و صحنه پيكار با عوامل شيطان و جاى نجات از دركات است. پلى به سوى بهشت و راهى به سوى فضيلت و طريقى به طرف هدايت و دليلى به سوى نقطه وصال براى فراق زدگان است. جايى است كه عبادت و بندگى در آن، افضل و برتر از ساير مكان ها است و آباد نگاه داشتن آن از اعظم عبادات و قربات است. جايگاه بسيج عباد خدا براى عبادت و خدمت به خلق، امر به معروف و نهى از منكر، حلّ مشكلات مسلمانان و آمادگى جهت جهاد و مبارزه با دشمنان خدا و انسانيت است. مركزى است كه امروز قدرش مجهول و فرداى قيامت براى آنان كه حقّش را ادا نكردند، بزرگ ترين اندوه و حسرت و واسطه شرمسارى و خجالت در پيشگاه حضرت دوست است! منبع: سایت عرفان - کتاب عرفان اسلامى جلد چهارم 🆔 @almasjed
🔆 12 شهریور، روز مبارزه با استعمار انگلیس 💠 #مساجد بهترین میراث فرهنگی ماست. ❗️❗️ اما بسیاری از بناهای تاریخی و کاخ ها، ميراث ظلم پذیری ماست! 🆔 @almasjed
#مباهله #مسجدمباهله ✅ بیست وچهارم ذی الحجّه سال دهم هجری اتفاق افتاد: 💠 مباهله پیامبر با مسیحیان نجران 🔹💠🔹💠🔹 🆔 @almasjed
🕌 سرزمین خاطره ها 💠 ✅ یکی از آداب شهر مدینه زیارت این شهرمی باشد و یکی از مدینه، مباهله است که زوّار و شیعیان، اهتمام به زیارت آن دارند. ✅ یکی از سیره های پیامبر و اهل بیت سلام الله علیهم و اصحاب پیغمبر، ساخت در سرزمین خاطره هاست. هر جا واقعه ای رخ می داده یا حادثه ای برطرف می شده، برای ماندگار شدن آن خاطره، اقدام به ساخت می کردند؛ چنانچه برغار اصحاب کهف هم پیشنهاد ساخت داده شد. ✅ در صورت دفع حادثه و وجود واقعه، شکر لازم است و بهترین و راحت ترین شکر، سجده شکر است و جای سجده است. 🆔 @almasjed ☑️ ما هم در یادمان ها و محل هایی که اتفاقات خاص و مهم به وقوع پیوسته، اقدام به ساخت کنیم. 🆔 @almasjed
masjed.pdf
1.73M
✅ نوشتاری جهت آشنایی با و جهت استفاده در منابر و محافل محرم 🆔 @almasjed
✅ به گزارش ایسنا به نقل از پایگاه مرکز اسناد انقلاب اسلامی، آیت‌الله سید محمود طالقانی خواستار تشکیل مجلس در بود و با استناد به مجلس مسلمانان در صدر اسلام که به شکل دایره روی زمین نشسته و مجلس آنها صدر و ذیل نداشت تا جایی که واردین و نمایندگان قبایل و کشورهای خارجی رسول خدا را چون هیچ‌گونه امتیازی در جایگاه و لباس از دیگران نداشت نمی‌شناختند، خود نیز در جلسه افتتاحیه مجلس خبرگان (28 مرداد 1358) هنگامی که با کمی تاخیر وارد مجلس شد در میان تعجب حاضرین به جای نشستن روی صندلی‌های مجلس روی زمین نشست و چند نفر از نمایندگان نیز به نشانه احترام با ترک صندلی‌هایشان روی زمین کنار وی نشستند. ✅ در فاصله تنفس جلسه اول و دوم، بسیاری از نمایندگان و علما و روحانیون عضو مجلس دور تا دور طالقانی روی زمین نشستند و به بحث پرداختند. ✅ در این حین وقتی آیت‌الله بهشتی از ایشان خواستند که در صورت امکان برای جلوگیری از سوء تعبیر طبق آیین‌نامه بر جایگاه خود بنشینند، طالقانی جواب داد: «قبلا به من گفتند که این کار خلاف آیین‌نامه است و من جواب دادم که جریمه آن را هر چه هست، می‌دهم. من دوست داشتم به جای این کاخ در جلسات را برگزار می‌کردیم ... وقتی می‌گوییم که جای همه‌گونه جلسات بحث و بررسی و تصمیم‌گیری‌های سیاسی و نظامی است چرا خودمان رعایت نمی‌کنیم؟» (19 شهریور، سالروز وفات آیت الله طالقانی) 🆔 @almasjed
💠 و مَنْ يَخْرُجْ مِنْ بَيْتِهِ مُهاجِراً إِلَى اللَّهِ وَ رَسُولِهِ ثُمَّ يُدْرِكْهُ الْمَوْتُ فَقَدْ وَقَعَ أَجْرُهُ عَلَى اللَّهِ 🗓 20 شهریور 1360 شهادت آیت الله مدنی، شهید #مسجد_و_محراب
✅ آیت الله مدنی همانند تمام نماز جمعه ها، بعد از خطبه‌ها شروع به نماز خواندن کرد که در آن لحظه یکی از حضار و نمازگزاران به ایشان نزدیک شد. حجت الاسلام والمسلمین اترابی چهرگانی که این صحنه را شاهد بود در این باره می‌گوید: «من در نماز جمعه بودم. شاید ده قدم با آیت الله مدنی فاصله داشتم ایشان پس از اتمام نماز‌های جمعه، همیشه استحبابات نماز ظهر و عصر را هم می‌خواندند. وقتی که می‌خواستند شروع به نماز کنند، ناگهان یکی از افراد که به ظاهر قصد دادن وجوهات شرعیه به آیت الله مدنی را داشت، به ایشان نزدیک شد و در یک لحظه با انفجار خود سبب شد تا آیت الله مدنی همراه با سه شهید به ملکوت عشق عروج نموده و بیش از پنجاه نمازگزار مؤمن زخمی، مجروح گردیدند.  🆔 @almasjed
برخی از اقدامات شهید آیت الله مدنی: ✅ ساخت در روستای مرادبیگ. ✅ ساخت در نورآباد ممسنی ✅ ساخت چهلستون همدان 🆔 @almasjed
قَالَ رَسُولُ اللَّهِ خِصَالٌ سِتٌّ مَا مِنْ مُسْلِمٍ يَمُوتُ فِي وَاحِدَةٍ مِنْهُنَّ إِلَّا كَانَ ضَامِناً عَلَى اللَّهِ أَنْ يُدْخِلَهُ الْجَنَّةَ مِنْهَا رَجُلٌ تَوَضَّأَ فَأَحْسَنَ الْوُضُوءَ ثُمَّ خَرَجَ إِلَى للصَّلَاةِ فَإِنْ مَاتَ فِي وَجْهِهِ كَانَ ضَامِناً عَلَى اللَّهِ شش خصلت است كه هر كس درآن حال بميرد، خداوند عزوجل ضمانت نموده كه او را در بهشت داخل كند: يكى از آن موارد، شخصى است كه وضوى خويش را نيكو به جا آورده و به سوى و محل نماز حركت كند و چون در راه، مرگ وى فرا رسد خداوند بهشت را براى او ضمانت نموده است. بحار الانوار ج83/ ص 372 مستدرك الوسائل، ج3، ص394 🆔 @almasjed
💠 اگر برگزاری نماز جماعت و مراسمات مذهبی، در خارج از (پارک، نمازخانه، مصلی، حسینیه و ...) باعث بی نیازی و بی توجهی نسبت به تهیه و ساخت شود، یا اینکه سبب شود مردم در حضور پیدا نکنند، تخریب محسوب شده، حرام است و بدترین ظلم می باشد. 🆔 @almasjed
✅ همیشه برایم سؤال بود، چرا وقتی قدیمی ها وارد می شوند، دستی به درب آن می کشند و یا با دست به در می کوبند؟ چرا بعضی ها درب های را می بوسند؟ چرا حتما اصرار دارند اول با پای راستشان وارد شوند؟ ✅ شاید اگر شما هم مثل من، این صحنه ها را دیده باشید و سؤالی در ذهنتان شکل گرفته باشد؛ 💠 با احادیث ذیل جوابش را بگیرید: 🆔 @almasjed
💠 از امام صادق (علیه السلام) نقل شده است که می فرمایند: هر گاه به درب رسیدى، پس بدان که تو آهنگ سلطانی بزرگ و ملِکى عظیم کرده اى که بر بساطش، جز پاکیزگان کسى پا ننهد و براى مجالست با او، جز به راستگویان و راست کرداران اجازه داده نشود؛ آنگاه که بر بساط او قدم نهى، بدان که اگر اندک غفلتى از تو سر بزند، در خطرى عظیم و پرتگاهى سهمگین قرار گرفته اى. پس در پیشگاه او به ناتوانى و تقصیر خود اعتراف کن؛ زیرا که قصد عبادت و انس با او کرده اى و اسرارت را بر او عرضه کن و بدان که او پنهان و آشکار همه آفریده ها را مى داند. در حضور او بسان فقیرترین بندگان باش و قلبت را از آنچه تو را از او باز مى دارد و به خود مشغول مى کند، خالى کن؛ زیرا او، جز پاکیزه ترین و خالص ترین دل ها را نپذیرد و نیک بنگر نام تو از کدامین دفتر خارج مى شود. پس اگر حلاوت مناجات با او را چشیدى و لذت سخت گفتن با او را احساس کردى و از جام رحمت و کرامت او نوشیدى، این نشانه حسن اقبال او به تو و اجابت دعوت از سوى او است و بدان که براى خدمت او شایسته هستى. پس، داخل شو که اذن و امان به تو داده است. ✅ مصباح الشریعه، ص ۱۳۰ و ۱۳۱٫ 🆔 @almasjed
💠 خداوند تبارک و تعالی می فرمایند: "خانه های من در زمین، است. خوشا به بنده ای که در خانه اش وضو بگیرد، و مرا در خانه ام زیارت کند، و جز این نیست که بر صاحب خانه لازم است، گرامی داشتن کسی که به زیارت او آمده است. بشارت ده حرکت کنندگان در تاریکی های شب به سوی را به نور روشنی که به آن ها در قیامت داده می شود." ✅ بحارالانوار/ج80/ص 373 🆔 @almasjed
💠 هر مکانی که به نام ، توسط هر مسلمانی چه شیعه و چه توسط سایر فرق اسلامی، بنا شود، حفظ حرمت آن واجب؛ و اهانت و بی حرمتی به آن حرام و گناه کبیره است. ✅ در نظر هر فرد مسلمان و دینداری بدیهی است که منتسب به خداوند است و اهانت به آن درواقع اهانت به خداوند عزوجل است. 🆔 @almasjed
🔆 توصیه قرآن: نذر فرزند داخل رحم، برای خدمت به 💠 إذْ قالَتِ امْرَأَتُ عِمْرانَ رَبِّ إِنِّي نَذَرْتُ لَكَ ما في بَطْني مُحَرَّراً فَتَقَبَّلْ مِنِّي إِنَّكَ أَنْتَ السَّميعُ الْعَليم - آل عمران/35 ✳️ نکات: ✅ بنابر روایتی که از امام باقرو امام صادق (علیهم السلام) نقل شده است، محرر، کسی است که پیوسته در است «1» ✅ محرر: تحریر فرزند برای خدمت گذاری «2» ✅ خدمت به خانه خدا و آنقدر شریف است که مادر مریم با اینکه ثمره وجودش را نذر می کند در عین حال از خداوند تقاضای قبول می کند (فتقبّل منّی) ✅ محرر وظیفه اش خدمت به و زائران خدا است. ✅ محرر به كسي ميگويند كه از همه قيود حتی از کمک به پدر و مادر آزاد بوده و گویا از او هیچ توقعی ندارند تا در خدمت و عبادت باشد. ✅ مریم یعنی زنی که به و خدمت می کند «3» ✅ بهترین نذر، نذر خدمت به است و بالاترین نذر، نذر فرزند است. —---------------------------— 1- (عروسی حویزی، تفسير نور الثقلين، ج1، ص332؛ محمدباقر مجلسی، بحارالانوار، ج14، ص204.) 2- ابن‌منظور، لسان العرب، ج4، ص181. 3- ترجمه الميزان، ج3، ص: 271) 🆔 @almasjed
دارای کارکردهای متعدد از جمله اجتماعی و حل مشکلات می باشد. ✅ حضور در نشانه خیر و ایمان و دوری از سبب انزوا و تنگدستی می شود. ✳️ اگر دیدار های فصلی و مناسبتی را مستثنا کنیم چیز زیادی از حضور مسئولان در باقی نمی ماند در حالی که دستور اسلام به آحاد مسلمین، حضور فعال و مستمر در و رعایت آداب آن است چه رسد به مسئولان و حاکمان جامعه اسلامی!! ✅ قرار دادن چندین نگهبان، منشی، دفتر دار، معاون و ... برای یک مسئول با سیره نبوی قابل جمع نمی باشد! ✅ حضور مسئولان در نباید ابزاری و تشریفاتی بوده و منحصر در ایام و مراسمات خاص (انتخابات، جلسات ختم و ...) باشد بلکه باید جزء سبد زندگی آنها باشد ✅ بهترین و ساده ترین دفتر کار برای مسئولان جامعه اسلامی است ✅ محور اجتماع و رجوع و رفت و آمد مردم و مسئولان بوده تا در سایه ارتباط و حضور در خانه خدا، مشکلات رفع شده و بلا ها دفع شود. ✅ حضور مسئولان در وظیفه بوده و سبب همدلی و همراهی با مردم است ✅ حضور مستمر مسئولان نظام اسلامی در علاوه بر ادای تکلیف شرعی و شخصی و فردی موجب می‌شود ضمن مشاهده بی‌واسطه مشکلات و درک بهتر از مسائل جامعه، برای رفع آن بکوشند لذا تکلیف مسئولان در زمینه حضور در سنگین‌تر است. ✅ حضور در بهترین مصداق التزام عملی به اسلام می باشد. اگر مسئولان در حضور می‌داشتند: ✅ مشکلات آنقدر خودنمایی نمی کرد ✅ مردم به نظام دلگرم تر و امیدوار تر بودند ✅ پشتیبانی آنها از نظام بهتر بود ✅ مشکلات راحت‌تر و سریع‌تر حل می‌شد. 🆔 @almasjed
🔲 شهادت امام سجادعلیه السلام، زین العابدین و سید الساجدین تسلیت باد ☑️ سیره امام سجاد علیه السلام برای رفتن به : ✅ آداب رفتن به : پوشیدن لباس نو برای 💠 عَنْ اَبى عَبْداللّه علیه السلام : قالَ: اِنَّ عَلَّى بَنُ الْحُسينِ (صَلَواتُ اللّه ِ عَلَيْه) اِسْتَقْبَلَهُ مَوْلىً لَهُ فى لَيْـلَةٍ بارِدَةٍ وَعَلَيْهِ جُبةُ ومُطْرَفُ خَزٍّ وَعَمامَةُ خَزٍّ وَهُوَ مُتَغَلِّفٌ بالْغالِيَةِ فَقالَ لَهُ جُعِلْتُ فَداكَ فى مِثْلِ هذه الساعَةِ عَلى هذهِ الْهَيْئَة اِلى اَيْنَ؟ قالَ: فَقالَ: اِلى جَدّى رَسُولِ اللّه ِ صلي الله عليه و آله اَخْطُبُ الْحُورَ العينَ اِلَى اللّه ِ عَزَّوَجَلّ. 💠 امام صادق عليه السلام فرموده است: يكى از غلامان امام چهارم، آن بزرگوار را در شبى خنك ديد. كه. لباس خَزّ، روپوش «پالتو» خَزَّ و عمّامه خزّ «گرانبهائى» پوشيده و غرق بوى خوش است. به حضرت گفت: اين موقع شب با اين لباس به كجا مى رويد؟ امام صادق عليه السلام فرمود: امام سجاد عليه السلام چنين پاسخ داد: به جدّم رسول خدا صلي الله عليه و آله مى روم تا از خداى عَزَّوَجَلَّ حورالعين را خواستگارى كنم! کافي ج 6 ص 517 🆔 @almasjed
✅ نگاهی گذرا به دوران انقلاب اسلامی، نشان می دهد که مردم حقایق انقلاب اسلامی و حوادث جهانی را از طریق مساجد دنبال می کردند. مسؤولان و شخصیت های سیاسی و مذهبی انقلاب، از طریق مساجد با مردم ارتباط داشتند و مطالب گفتنی را به مردم منتقل می کردند. 💠 در دوران دفاع مقدس هم حوادث جبهه ها و پیامدهای سیاسی و اجتماعی عملیات رزمندگان، بیش تر از تریبون های مساجد برای مردم تبیین می شد؛ حتی فرماندهان مؤثر دفاع مقدس پس از انجام عملیات های مهم، در مساجد حضور پیدا می کردند، و درباره چگونگی عملیات ها و دستاوردهای آن به ویژه تأثیر آن در تحولات منطقه ای و جهانی سخن می گفتند و مردم هم سخنان پرشور آنان را به عنوان سفیران صادق دفاع مقدس، به جان و دل می سپردند و برای دیگران نقل می کردند. 💠 جمع آوری کمک های مردمی توسط مساجد ✅ مساجد در دوران دفاع مقدس از جمله مراکز مهم اعلام اقلام مورد نیاز جبهه ها و نیز محل جمع آوری کمک های مردمی بودند. صرف نظر از ارزش مادی کمک های مردمی که در خور توجه است، حضور معنوی آحاد مختلف مردم در امر کمک رسانی به جبهه ها شگفت آور بود. پیرمردی را می بینی که انگشتر یادگاری پدرش را به عنوان با ارزش ترین متاع زندگانی خود تقدیم رزمندگان می نماید و از این که به دلیل کهولت سن توان حضور در جبهه ها را ندارد، گریه می کند؛ یا پیرزنی را می بینی که با اهدای چند تخم مرغ محلی، خود را در دفاع مقدس سهیم می داند؛ یا کودکی خردسال که قلک خود را به همراه نامه ای برای رزمندگان به مسجد می آورد؛ یا مادرانی که هنر دستی و خیاطی خود را تقدیم می کنند؛ یا نوعروسانی که جهیزیه خود را در شب اول عروسی به ستاد کمک های مردمی تحویل می دهند؛ و ده ها مورد دیگر، که شگفت انگیزترین جلوه های ایثار و حماسه این ملت در تاریخ دفاع مقدس است. ✅ از آن مهم تر، هنگامی که دشمن بعثی از نبرد رو یا رو با رزمندگان اسلام در جبهه ها درمانده می شد و ددمنشانه مناطق مسکونی، آموزشی و مراکز درمانی را مورد حملات شدید هوایی و موشکی خود قرار می داد، مردم سراسیمه برای اهدای خون و.. . به بیمارستان ها مراجعه می کردند. ✅ این حرکت های خدا پسندانه و ایثارگرانه مردم، موجب دلگرمی رزمندگان و فرماندهان و مسؤولان کشور می شد. مساجد پس از دوران دفاع مقدس نقش مهمی در نشر ارزش های دفاع مقدس و انتقال پیام شهیدان پیدا کردند. برگزاری مراسم سالگرد شهدا، برپایی نمایشگاه ها، تهیه روزنامه های دیواری و تبلیغات عمومی، از جمله فعالیت های مساجد پس از دفاع مقدس محسوب می شود. 💠 شهیدان درباره مسجد سفارش های فراوان نموده اند؛ از آن جمله: راه ما را با حضور در مساجد ادامه دهید. شهیدان، شب وروز به روی گلدسته های مساجد نشسته و هنگام اذان به درب مسجد می نگرند که کدام یک از دوستانشان در نماز جماعت حاضر می شوند. شهیدان، نام بچه های مسجد را نوشته و نزد امام حسین(ع) می برند، تا آن ها را به عنوان شیعه واقعی خود انتخاب کند و اعمالشان را تأیید نماید. 💠 شهیدی دیگر در وصیت نامه ی خود می نویسد: نام و خاطره ی ما را در مساجد زنده نگه دارید، زیرا ما در مساجد با حقایق دین و عاشورا آشنا شدیم. در مسجد جز یاد خدا همه چیز فراموش می شود، و راز این آیه در مسجد می فهمیم: «وَ اَنَّ الْمَساجِدَ لِلِّه فَلا تَدْعُوا مَعَ اللهِ اَحَداً»؛ و همانا مساجد از آن خداست. پس هیچ کس را با خدا نخوانید. ✅ با توجه به سفارش های شهدا، متولیان امور باید مساجد را همان گونه که در دوران دفاع مقدس محور اصلی فعالیت های فرهنگی مربوط به جنگ بود، اینک نیز مرکز اصلی نشر ارزش های دفاع مقدس بدانند و با برنامه ریزی درست و بلند مدت، نقش مساجد را در تداوم راه شهیدان نهادینه کنند. 💠 همان گونه که مساجد و روحانیت در پیدایش ارزش های انقلاب و دفاع مقدس نقش قابل توجهی داشتند، اینک در حفظ و نشر ارزش ها و حماسه های دوران دفاع مقدس هم نقش کلیدی و حساسی به عهده دارند، از این رو برای آن که مساجد در این زمینه به کارآمدی خود برسند، توجه به موارد زیر ضروری است: 💠 مساجد، همان طور که خانه ی رزمندگان و شهیدان در دوران دفاع مقدس بودند، امروز بهترین کانون دینی و فرهنگی برای نشر ارزش ها و اهداف والای آنان به حساب می آیند. اگر مسۆولان دفاع مقدس، مساجد را به عنوان مجاری انتقال ارزش های دفاع مقدس مورد توجه قرار دهند و به جای ریختن بودجه های کلان در هاضمه هنر مدرنیته، استعدادهای هنری و ادبی بسیجیان عزیز در پایگاه های مساجد و نمازگزاران خلاق را شکوفا کنند، درحقیقت پیوندی جاودانه بین نسل امروز و فردا و ارزش های دفاع مقدس ایجاد خواهند کرد. در آن صورت، آحاد مردم همان طور که حادثه ی عاشورا را در گنجینه ی تاریخ خود حفظ کرده اند، به همان شکل وقایع هشت سال دفاع مقدس را بخشی از اعتقادات خود دانسته، آن را جاودانه در سینه تاریخ این ملت دارد. ✅ ادامه: 👇👇👇
✅ ادامه: الف. تحقق مردم سالاری دینی در مساجد ✅ یکی از بسترهای عینی پیوند دین با مردم، مسجد است. از این رو، زمانی مردم سالاری دینی در کشور تحقق عینی پیدا می کند که مسۆولان و کارگزاران کشور، مساجد را مظهر پیوند علایق و آموزه های دینی با مردم بدانند، و ائمه جماعات را به عنوان زبان گویای مطالبات مردم بشناسند، و ارتباط خود را با مردم از طریق مساجد نهادینه کنند و حضور در مساجد را به عنوان استماع مطالبات مردم و رفع نیازهای آنان مغتنم بشمارند. ب. مسجد؛ مرکز فعالیت های فرهنگی ✅ لازم است کارهای فرهنگی و تبلیغات دینی با محوریت مساجد انجام شود؛ بودجه و سرمایه های فرهنگی در اختیار مساجد قرار گیرد؛ و بر اساس روز شمار انقلاب و دفاع مقدس، مجالس تبلیغی و علمی، با شکوه هر چه تمام تر در مساجد برگزا شود. ج. مسجد؛ مرکز مطالبات مردم ✅ وقتی مسجد به عنوان بنیادی ترین نهاد دینی و مدنی تحکیم یابد، آحاد مردم به مساجد هجوم می آورند، زیرا در کنار نیازهای معنوی و عبادی، مطالبات مادی و روزمره خود را نیز از طریق مساجد تأمین شده می دانند. د. مسجد و پیوند دین با سیاست ✅ پیوند دین با سیاست با شعار تحقق پیدا نمی کند. مساجد در طول تاریخ فعالیت خود نشان داده اند که برای راهبردی کردن اتحاد دین و سیاست، نقش اول را به عهده دارند. بسیاری از شاهان برای مشروع جلوه دادن حکومت خود، در ظاهر به مساجد و روحانیت نزدیک می شدند؛ در حالی که انقلاب اسلامی ما ماهیتی دینی دارد و باید پیوند باطنی خود را با مساجد حفظ کند. اگر انقلاب اسلامی بخواهد هویت دینی خود را منهای مساجد دنبال کند، عملاً در چالش سکولاریسم گرفتار خواهد شد. ه. مسجد؛ محل پیوند نسل دیروز، امروز با فردا ✅ مساجد، همان طور که خانه رزمندگان و شهیدان در دوران دفاع مقدس بودند، امروز بهترین کانون دینی و فرهنگی برای نشر ارزش ها و اهداف والای آنان به حساب می آیند. اگر مسۆولان دفاع مقدس، مساجد را به عنوان مجاری انتقال ارزش های دفاع مقدس مورد توجه قرار دهند و به جای ریختن بودجه های کلان در هاضمه هنر مدرنیته، استعدادهای هنری و ادبی بسیجیان عزیز در پایگاه های مساجد و نمازگزاران خلاق را شکوفا کنند، درحقیقت پیوندی جاودانه بین نسل امروز و فردا و ارزش های دفاع مقدس ایجاد خواهند کرد. در آن صورت، آحاد مردم همان طور که حادثه ی عاشورا را در گنجینه تاریخ خود حفظ نموده اند، به همان شکل وقایع هشت سال دفاع مقدس را بخشی از اعتقادات خود دانسته، آن را جاودانه در سینه تاریخ این ملت دارند. 🌐 https://hawzah.net/fa/article/view/93824