eitaa logo
فرهنگ مسجد
741 دنبال‌کننده
199 عکس
35 ویدیو
11 فایل
مسجد شناسی آداب واحکام مسجد کارکردهای مسجد تبلیغ ومسجد امامت مسجد معماری مسجد اقتصادو مسجد اعتکاف #برگزاری_دوره_های_آموزشی_مدیریت_مسجد @almasjed_admin
مشاهده در ایتا
دانلود
✅ ارتباط و تعلق با مهمترین ملاک برای هم کفو بودن در ازدواج است: 💠 قال النبی(صلى الله عليه و آله سلم): من کان جار بیت الله و لم یحضر الجماعة ثلاث ایام متوالیات، فعلیه لعنة الله و الملائکة و الناس اجمعین، فان خطب فلا تزوجوه، و ان مرض فلا تعودوه، و ان رفع جنازته فلا تشیعوه، الا فلا صلاة له، الا فلا صوم له، الا فلازکاة له، الا فلا حج له، الا فلا جهاد له، و ان مات مات میتة الجاهلیة. جامع الأخبار(للشعيري) ؛ ص79 💠 پیامبر گرامی اسلام (صلى الله عليه و آله سلم) فرمودند: کسی که همسایه باشد و سه روز پشت سر هم حاضر به جماعت نشود پس لعنت خدا و ملائکه و همه مردم بر او خواهد بود، اگر چنین شخصی خواستگاری نمود برای ، به او دختر ندهید، اگر مریض بود او را عیادت نکنید و اگر مُرد و جنازه او را برداشتند تشییع جنازه او نکنید. بدانید و توجّه داشته باشید نماز، روزه، زکات، حجّ و جهاد او (کسی که سه روز مسجد نرود) قبول نخواهد بود و اگر مُرد، به مرگ جاهلیت از دنیا رفته است (یعنی بدون دین از دنیا رفته) 💠 قال الصادق(علیه السلام) عن امیرالمومنین(علیه السلام) بلغه ان قوما لا یحضرون الصلاة فی ، فخطب فقال: ان قوما لا یحضرون الصلاة معنا فی فلایواکلونا، ولا یشاربونا، و لا یشاورونا، و لا یاخذوا من فیئنا شیئا او یحضروا معنا صلاتنا جماعة و انی لاوشک ان آمر لهم بنار تشعل فی دورهم فاحرقها علیهم او ینتهون. قال [الصادق(علیه السلام)]: فامتنع المسلمون عن مواکلتهم و مشاربتهم و حتی حضروا الجماعة مع المسلمین. 💠 امام صادق(علیه السلام) فرمودند از علی(علیه السلام) که به آن حضرت خبر رسید جماعتی حاضر به جماعت مسلمین در نمی شوند پس آن حضرت در ضمن خطبه ای فرمودند که گروهی به جماعت ما در حاضر نمی شوند پس این ها حقّ هم غذا شدن با ما ندارند و نیز مورد مشورت ما قرار نمی گیرند و با ما نمی توانند کنند و از غنیمت جنگی مسلمانان حقّ هیچ چیز ندارند تا این که در جماعت مسلمین حاضر شوند. و من زود باشد که امر کنم آتش روشن کنند و منازل ایشان را بسوزانند یا این که از این عمل خود توبه کنند. سپس امام صادق(علیه السلام) فرمودند: مسلمین مطابق دستور امیرالمؤمنین عمل کردند و خوردن و آشامیدن و ازدواج با آنان را ترک کردند تا این که آن جماعت توبه نمودند و به جماعت مسلمین حاضر شدند. 🔷🔹🔷 💠 مستحب است انسان با کسی که در حاضر نمی شود، غذا نخورد، در کارها با او مشورت نکند، همسایه او نشود، از او زن نگیرد و به او زن ندهد. (توضیح المسائل - مسئله 897) 🆔 @almasjed
✳️ نماز مستحب در خانه، واجب در 💠 فضیلت نماز در اختصاص به نماز واجب (یومیه) دارد چون خواندن نمازهای مستحب در خانه فضیلت جماعت در دارد. ✅ در روایات، خواندن نماز مستحب در خانه، بهتر از نماز حتی در (مدینه) می باشد! با اینکه برای نماز در فضائل زیادی مطرح شده است: 💠ٍ أَنَّ رَسُولَ اللَّهِ قَالَ صَلَاةُ الْمَرْءِ فِي بَيْتِهِ أَفْضَلُ مِنْ صَلَاتِهِ فِي هَذَا إِلَّا الْمَكْتُوبَةَ. خواندن نماز در خانه از نماز خواندن در من دارای فضیلت بیشتر است مگر نماز واجب 💠 قال رَسُولَ اللَّهِ :أفضل صلاتكم في بيوتكم إلا المكتوبة با فضیلت ترین نماز آن است که در خانه خوانده شود مگر نماز واجب 💠 قال رَسُولَ اللَّهِ : خير صلاتكم صلاتكم في بيوتكم إلا صلاة الفريضة بهترین نماز شما، نماز در خانه است مگر نماز واجب 💠 عَبْدِ اللَّهِ بْنِ سَعْدٍ قَالَ سَأَلْتُ رَسُولَ اللَّهِ أَيُّمَا أَفْضَلُ؟ الصَّلَاةُ فِي بَيْتِي أَوْ الصَّلَاةُ فِي قَالَ أَلَا تَرَى إِلَى بَيْتِي مَا أَقْرَبَهُ مِنْ فَلَأَنْ أُصَلِّيَ فِي بَيْتِي أَحَبُّ إِلَيَّ مِنْ أَنْ أُصَلِّيَ فِي إِلَّا أَنْ تَكُونَ صَلَاةً مَكْتُوبَةً. از پیامبر سوال شد که خواندن نماز در خانه دارای فضیلت است یا خواندن آن در ؟ پیامبر صلی الله علیه و آله فرمود: خواندن نماز در خانه نزد من محبوب تر است تا خواندن آن در ، مگر اینکه نماز واجب باشد. 🆔 @almasjed
✅ اجبار مردم به انجام اعمال مستحبی و خواندن نماز مستحبی بین نماز مغرب و عشاء در ، دارای مستند شرعی نمی باشد! ✅ یکی از دلایل جمع خواندن نمازهای واجب این است که بین آن‌ها اعمال مستحبی انجام نشود و الا جمع خواندن نمازها بی‌معنا است. 💠 مردم نباید در به خاطر انجام اعمال مستحبی وقتی از آنها گرفته شده و یا مجبور به انجام آن باشند لذا می توان نماز مغرب و عشا را باهم خواند و هر کسی که تمایل داشته باشد نماز های مستحبی را بعد از نماز عشا بخواند 🆔 @almasjed
💠 « عَنْ اَبِی الْحَسَنِ (علیه‌السّلام) قَالَ سَمِعْتُهُ یَقُولُ اِذَا جَمَعْتَ بَیْنَ الصَّلَاتَیْنِ فَلَا تَطَوَّعْ بَیْنَهُمَا؛ محمد بن حکیم می‌گوید: از امام کاظم (علیه‌السّلام) شنیدم که می‌فرمود هنگامی‌که خواستی نمازها را با هم بجا آورید، نافله بین آنها نخوانید.» 💠 «سَمِعْتُ اَبَا الْحَسَنِ (علیه‌السّلام) یَقُولُ الْجَمْعُ بَیْنَ الصَّلَاتَیْنِ اِذَا لَمْ یَکُنْ بَیْنَهُمَا تَطَوُّعٌ. محمد بن حکیم می‌گوید: از امام کاظم (علیه‌السّلام) شنیدم که می‌فرمود: جمع میان نمازها در صورتی است که بین آ‌نها نافله انجام نشود» الکافی ج3 ص 287 🆔 @almasjed
✳️ نماز مستحب در خانه ، واجب در 💠 فتوای مراجع معظم تقلید پیرامون خواندن نماز مستحبی در : 💠 حضرت آیت الله شبیری زنجانی حفظه الله: اگر مرتبه خفاء از دیگران در خانه و یکسان باشد بعید نیست افضل باشد ولی اگر مرتبه خفاء و سری بودن در خانه بیشتر باشد رجحان یکی بر دیگری ثابت نیست. 💠 حضرت آیت الله سید علی سيستانى حفظه الله: اگر به صورتی به جا آورد که آشکار نباشد در بهتر است. 💠 حضرت آیت الله نوری همدانی حفظه الله: خواندن نوافل و مستحباب در منزل افضل است. 💠 حضرت آیت الله وحید خراسانی حفظه الله: بهتر است نافله های یومیّه را در خانه بخوانید. 🆔 @almasjed
⚜ عنِ الْحَسَنِ بْنِ عَلِيٍّ ....أَقْوَى الْأَسْبَابِ الْجَالِبَةِ لِلرِّزْقِ .. وَ حُضُورُ قَبْلَ الْأَذَانِ ... ِ وَ الْوَتْرِ فِي الْبَيْت 💠 امام مجتبی علیه السلام : قوی ترین وسیله جذب روزی، حضور در قبل از اذان و خواندن نماز مستحب در خانه است. بحار الانوار 73/318 🆔 @almasjed
#لبیک_اللهم_لبیک #اللهم_ارزقنا_حج_بیتک_الحرام 💠 قال علی علیه السلام: الله الله فی بیت ربکم لا تخلوه ما بقیتم فانه ان ترک لم تناظروا. ✅ امیر المومنین علی علیه السلام فرمودند: خدا را! درباره خانه پروردگارتان در نظر داشته باشید تا هستید، آن را خالی نگذارید. زیرا اگر حج متروک شود نظر رحمت خدا از شما قطع خواهد شد. بحارالانوار ج 96 16 ✅ عن الرضا علیه السلام قال:ما رایت شیئا اسرع غنا و لا انفی للفقر من ادمان الحج 💠 از امام رضا علیه السلام نقل شده که فرمود: ندیده ام که چیزی همانند مداومت بر زیارت خانه خدا چنان سریع توانگری آورد و فقر رابزداید. بحار الانوار، ج 74، ص 318
به مناسبت 17 مرداد، روز خبرنگار ✅ یکی از نیازهای مهم بشر، وسایل ارتباطی است تا انسانها را از اخبار مهم مطلع ساخته و آنان را در حوادث به یاری یکدیگر طلبیده و از حملة دشمنان آگاهی داده، آنان را آمادة دفاع نماید. دین مبین اسلام از 1400 سال پیش این نیاز را در نظر گرفته و مکانی به نام را به عنوان پایگاه ارتباطی بسیار مهم در افزایش پیوندهای انسانی و توسعة فرهنگی اسلام معرفی کرده است. به همین دلیل کارکرد رسانة ارتباط جمعی با همة تحولات تکنیکی، زمانی قرین توفیق قلمداد می شود که بتواند عمیق ترین ارتباط و پیوند را با مخاطب برقرار سازد که این ویژگی فقط در یافت می شود. 💠 هر چند ممکن است چنین تلقی شود که با وجود وسایل ارتباط جمعی پیشرفتة امروزی، این نقش اهمیت قبلی خود را از دست داده است؛ ولی گسترش در تمامی نقاط شهری و روستایی از یک سو و از سوی دیگر، حرمت، قداست و معنویت خاصی که دارد، سبب شده است تا نقش مهم و غیر قابل انکار خود را در این کارکرد ایفا نمایند. ✅ در اینجا مناسب است به برخی ویژگیهای خاص رسانه ای اشاره می شود: 1. پیام همگانی بوده و اخبار خصوصی و محرمانه ندارد؛ به خلاف برخی رسانه ها. 2. پیام منفی ندارد؛ به خلاف بعضی رسانه ها که پیام منفی هم دارند. 3. پیام موجب نفوذ در قلبها و افکار مخاطبین می شود؛ به خلاف اخبار تعدادی از رسانه ها. 4. پیام می تواند انقلاب ساز باشد؛ ولی اخبار برخی رسانه ها انقلاب سوز. 5. اخبار رسانه ها در روز بعد و یا حتی چند ساعت بعد کهنه می شود؛ به خلاف پیام های 6. در رسانة اولویت با پیام دینی و تحت تأثیر احکام دین است؛ اما در اکثر رسانه ها اولویت با مسائل اقتصادی و سیاسی است. 7. پیام ارشاد و هدایت است؛ به خلاف اخبار برخی رسانه ها که فقط اطلاع رسانی است و احیاناً همراه با تخریب و گمراهی. 8. پیام دهنده در (امام) باید عادل و عالم باشد؛ به خلاف پیام دهنده در بعضی از رسانه ها که شرط خاصی نداشته و هر کس می تواند در مقام پیام دهنده باشد. 9. پیام دهندة مخاطب را می شناسد و طبق ظرفیت او پیام می دهد؛ ولی رسانه ها عمدتاً به هر گیرنده ای پیام می دهند. 10. پیام آرامش بخش است؛ به خلاف عمده رسانه ها. 11. در طول تاریخ مخاطبین خود را از مسیر حق منحرف نساخته است؛ ولی رسانه ها و سایر مراکز فرهنگی، معاویه را امیر و حضرت علی(علیه السلام) را کافر و امام حسین(علیه السلام) را خارجی معرفی کردند. 🆔 @almasjed
✅ تفاوت رسانه با دیگر رسانه‌ها 1- بر خلاف اکثر رسانه‌های دنیا که توسط مشرکین و معاندین اسلام، اداره و یا تأیید می‌شود، رسانه از نفوذ مشرکین و منافقین در امان است. چنانکه قرآن می‌فرماید: «مَاکَانَ للْمُشْرِکِین َأَنْ یَعْمُرُوامَسَاجِدَاللَّهِ» 2- رسانه پیامی را ارائه می‌دهد که از وحی واهل‌بیت (علیه السلام) باشد و درتربیت و رشد مخاطبین دخالت داشته باشد، بر خلاف رسانه‌های دیگر که هرخبری را می‌گیرند و ارائه می‌دهند. 3- رسانه اختصاص به هیچ ارگان و حزبی و تابع هیچ نهادی نیست، اماهیچ رسانه‌ای نیست که به جایی وابسته نباشد و افکارعمومی را به سمتی خاص که نهادهای سیاسی و حکومت‌های قدرتمند و غالب دنیا می‌خواهند، سوق ندهند. 4- برخلاف رسانه‌های دیگر که همدیگر را نفی می‌کنند، هیچ دیگر را نفی نمی‌کند، بلکه مؤید یکدیگرند. 5- وجود در هر مکانی موجب رشد مردم و تقویت باورهای دینی آنان می‌شود، اما وجود برخی رسانه‌ها مردم را از دین و دینداری دور می‌کند. 6- برخلاف سایر رسانه‌ها و ادیان که پذیرش هفتگی، ماهیانه و سالیانه دارند، پذیرش روزانه داشته و تعطیل بردار نیست. 7- رسانه‌ها یا ناطق‌اند (رادیو و تلویزیون) یامکتوب (روزنامه‌ها) ویا الکترونی (ماهواره و اینترنت)؛ اما هرکسی را به نحوی اطلاع‌رسانی می‌کند، گاهی نگاه به ساختمان و یا خطوط نوشته شده در آن و... پیام دهنده و بیدارکننده است. 🆔 @almasjed
کارکرد رسانه ای مسجد.pdf
592.3K
✅ هرچند وسایل ارتباط جمعی گسترش پیدا کرده است اما همچنان به عنوان رسانه اسلام جهت ترویج تبلیغ فرهنگ اسلام خودنمایی می‌کنند 🆔 @almasjed
☑️ شهادت امام محمد باقر علیه السلام تسلیت باد. 🔘 امام باقر عليه السلام : إذا قُمتَ إلى صَلاتِكَ فَقُل : ... اللّهُمَّ اجعَلني مِن زُوّارِ بَيتِكَ ، و عُمّارِ 💠 هر گاه براى نمازت ره سپار شدى، بگو : « . . . خداوندا! مرا از زيارت كنندگان خانه ات و آبادگران قرار ده ». ▫️ الكافي: ج ۳ ص ۴۴۵ ح ۱۲ 🆔 @almasjed
✅ به مناسبت 6 ذی الحجه 1407 قمری - حج خونین (1366 شمسی) امنیت و آرامش را در جان و نهاد افراد جامعه تثبیت میکند و در مسیر دستیابی به این هدف متعالی و رساندنِ امنیتِ مسلمانان به بالاترین درجات امنیت روانی، فردی و اجتماعی، از شیوه های مختلفی استفاده می کند؛ از جمله پر کردن اوقات فراغت جوانان و بزرگسالان، ریشه کن کردن ناهنجاری های اخلاقی و آثار آن، بازدارندگی از جرم و جنایت، تربیت همسایگان صالح، ایجاد جامعه امن، و بالاخره، مسجد به همه مراجعات دینی و دنیایی مردم پاسخ می‌دهد. شیفتگان دانش و علم و فتوا که از مسجد یاری می‌خواهند و پویندگان امور دنیایی که بدان پناه می‌برند، گمشده خود را در آن می‌جویند و به هدف خود دست می‌یابند. 🌐 http://miqat.hajj.ir/article_36445
از جمله ثمرات و برکات امنیت است؛ بدون آنکه کمترین دلهره و اضطرابی ایجاد کند، به خلاف سازمان های امنیتی مثل شورای امنیت و سازمان ملل که خود مرکز ناامنی برای کل دنیا شده اند. 💠 وَ إِذْ جَعَلْنَا الْبَيْتَ مَثابَةً لِلنَّاسِ وَ أَمْنا (البقره / 125) 💠 و من دخله كان امنا (آل عمران/97) 💠 وَ لاَ آمِّينَ الْبَيْت (المائده /2) 💠 ادخلوها بسلام امنين (الحجر/46) 💠 و هذا البلد الامین (تین/3) 💠 لَتَدْخُلُنَّ الْمَسْجِدَ الْحَرامَ إِنْ شاءَ اللَّهُ آمِنين (فتح/27) 💠 و آمنهم من خوف (قریش/4) 💠 رَبِّ اجْعَلْ هذا بَلَداً آمِناً (بقره/126) 💠 عند بيتك المحرم (37/ابراهیم) 💠 وَ مَنْ يُرِدْ فيهِ بِإِلْحادٍ بِظُلْمٍ نُذِقْهُ مِنْ عَذابٍ أَليم (حج/25) 💠 أَ وَ لَمْ نُمَكِّنْ لَهُمْ حَرَماً آمِنا. قصص/57 💠 أَ وَ لَمْ يَرَوْا أَنَّا جَعَلْنا حَرَماً آمِنا. عنکبوت/67 💠 الْحَجُّ أَشْهُرٌ مَعْلُوماتٌ فَمَنْ فَرَضَ فيهِنَّ الْحَجَّ فَلا رَفَثَ وَ لا فُسُوقَ وَ لا جِدالَ فِي الْحَجِّ وَ ما تَفْعَلُوا مِنْ خَيْرٍ يَعْلَمْهُ اللَّهُ وَ تَزَوَّدُوا فَإِنَّ خَيْرَ الزَّادِ التَّقْوى وَ اتَّقُونِ يا أُولِي الْأَلْباب (البقره ،197) 💠 فَإِذا أَمِنْتُمْ فَمَنْ تَمَتَّعَ بِالْعُمْرَةِ إِلَى الْحَجِّ فَمَا اسْتَيْسَرَ مِنَ الْهَدْيِ فَمَنْ لَمْ يَجِدْ فَصِيامُ ثَلاثَةِ أَيَّامٍ فِي الْحَجِّ وَ سَبْعَةٍ إِذا رَجَعْتُمْ تِلْكَ عَشَرَةٌ كامِلَةٌ ذلِكَ لِمَنْ لَمْ يَكُنْ أَهْلُهُ حاضِرِي الْمَسْجِدِ الْحَرامِ وَ اتَّقُوا اللَّهَ وَ اعْلَمُوا أَنَّ اللَّهَ شَديدُ الْعِقابِ (بقره196) 🆔 @almasjed
💠 نقش در ایجاد امنیت اجتماعی در شهرها جعفر مروجی(فعال عرصه رسانه) ✅ ایجاد امنیت اجتماعی، همواره یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های دولت‌ها بوده است. امری که دولت‌ها هزینه‌های سنگینی بابت آن پرداخته‌اند و گاه به نتیجة مطلوب و مورد نظر خود نرسیده‌اند. تجربه نشان داده که تأمین امنیت اجتماعی از عهدة دولت‌ها خارج است و مشارکت مردم در این امر ضروری است. تکیه بر قوة‌ قهریه، روشی است که سال‌ها کارآیی خود را از دست داده است. شعار "پیشگیری بهتر از درمان است" در این زمینه کارآیی دارد. به این معنا که با افزایش آگاهی عمومی و رفاه اجتماعی، جلوی بروز ناهنجاری‌های اجتماعی گرفته می‌شود. نهادی است که با تربیت صحیح افراد، امنیت اجتماعی را به بهترین صورت سامان می‌دهد. متأسفانه نگرش غالب بر افراد مذهبی و غیرمذهبی به گونه‌ای است که باعث شده از فقط کارکرد عبادی آن را در نظر بگیرند؛ حال آنکه با توجه به پتانسیل عظیم نهفته در آن، می‌تواند کارکردهای دیگری نیز داشته باشد. از جمله تأمین امنیت اجتماعی و حفظ سلامت اجتماعی جامعه. ✅ کنترل درونی افراد نقش اخلاق و وجدان در جلوگیری از نابسامانی‌های اجتماعی و فردی و برتری آن بر عوامل بازدارنده بیرونی بر هیچ‌کس پوشیده نیست. کنترل‌های درونی، جایگاه خاصی در جلوگیری از وقوع جرم دارند. کنترل‌های درونی ویژگی‌های خاصی دارند؛‌ از جمله اینکه برخلاف کنترل‌های بیرونی،‌ نیازمند هزینه‌های گاه سرسام‌آور نیستند و در زمانی که امکان ایجاد یا اعمال کنترل‌های بیرونی وجود ندارد، همچنان کارایی خود را دارند. دین اسلام تأکید جدی بر کنترل درونی دارد. برای نمونه امیرالمؤمنین علیه السلام در بیانی به این نکته اشاره می‌کنند: «بدانید که هر که از سوی خویشتن یاری نشود، به‌گونه‌ای که که از درون پنددهنده‌ و بازدارنده‌ای برای خود نداشته باشد،‌ از سو دیگران برای او بازدارنده‌ای نخواهد بود».1 اما چگونه می‌توان افراد یک جامعه را به‌گونه‌ای پرورش داد که با اتکا بر اخلاق و بدون ترس از نیروهای انتظامی و زندان، خود به تأمین امنیت جامعه مبادرت بورزند؟ مطمئناً بدون در نظر گرفتن نقش دین، رسیدن به این مهم امکان‌پذیر نیست. با تقویت روحیه دینداری افراد، تأثیری انکارناشدنی بر افراد و به تبع آن، جامعه دارند. تأکید بسیار دین اسلام بر رعایت حق‌الناس بر هیچ‌کس پوشیده نیست؛ تا جایی که در بین مردم، البته به غلط، این گفته رایج است که خداوند از حق خود می‌گذرد ولی از حق مردم نمی‌گذرد. کسانی که به رفت و آمد دارند، با احادیثی که بر رعایت حقوق اجتماعی تأکید دارد، بیشتر از دیگر مردم آشنا شده، در نتیجه در رعایت حق‌الناس بیشتر می‌کوشند. همچنین با تقويت نفس لوامه، كه انسان را هنگام سرپيچي از قوانين و مقررات و اسلامي سرزنش می‌کند، زمينة كنترل اجتماعي و مبارزه با انحرافات اجتماعي را فراهم می‌سازد. ذکر این نکته ضروری است که عوامل بازدارندة بیرونی همچون اجرای حدود و زندان نیز تأثیر به‌سزایی در حفظ سلامت اجتماعی جامعه دارد. منتها همان‌گونه که عنوان شد پیشگیری بهتر از درمان است. ضمن اینکه مجازات زندان، هزینة سنگینی را بر دولت‌ تحمیل می‌کند. ✅ تقویت همبستگی اجتماعی یکی از عواملی که سلامت اجتماعی را به خطر می‌اندازد، تفرقه است. با تقویت همبستگی اجتماعی، جلوی این آفت را نیز می‌گیرند. در مردم از هر قشر و گروهی که باشند، در صفوف نماز بدون توجه به جایگاه اجتماعی و نژاد، برادروار در کنار یکدیگر قرار می‌گیرند که این امر، کمک شایانی به ایجاد وحدت و همدلی در میان اقشار مختلف جامعه می‌کند. ثمرة این وحدت و همدلی، کاهش عوامل تنش‌زا در جامعه و حفظ سلامت اجتماعی است. ✅ و همنشینی دین اسلام تأکید بسیاری بر اثرگذار بودن همنشینی دارد. در قرآن درباره تأثیر دوست بر انسان می‌خوانیم: «وَيَوْمَ يَعَضُّ الظَّالِمُ عَلَى يَدَيْهِ يَقُولُ يَا لَيْتَنِي اتَّخَذْتُ مَعَ الرَّسُولِ سَبِيلاً* يَا وَيْلَتَى لَيْتَنِي لَمْ أَتَّخِذْ فُلَاناً خَلِيلاً؛2 و روزى كه ستمكار دستهاى خود را به دندان گزد و گويد: اى كاش با پيامبر راهى پيش مىگرفتم. اى واى بر من، كاش فلانى را دوست خود نگرفته بودم». پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله نیز در روایتی زیبا، تأثیر همنشین را بر انسان چنین بیان کردند: «همنشین صالح همانند عطرفروش است که یا از عطرش به تو هدیه می‌دهد یا بوی آن را در جامه‌ات باقی می‌گذارد. همنشین بد مانند آهنگر است که اگر جامه‌ات را نسوزاند، یا بدبویت می‌کند یا با آن بو، تو را می‌آزارد».3 مطالعات اجتماعی نیز تأثیر همنشینی بر افراد را نشان می‌دهد.4 محل یافتن دوستان خوب و خدایی و انس با آنان است که این همنشینی قطعاً فرد را از ارتکاب به اعمال ناشایست بازمی‌دارد. ادامه👇👇👇
امیرمؤمنان علی علیه السلام در روایتی، هشت فایده را برای کسانی که به رفت‌وآمد دارند، برمی‌شمرد که یکی از آنها، برادر ایمانی است که انسان در مسیر خداوند از او استفاده می‌کند.5 ✅ مسجد، پناهگاهی در برابر حوادث و گرفتاری‌ها آرامش درونی باعث می‌شود تا فرد از رفتارهای نابه‌هنجار بپرهیزد. حال اگر افراد یک جامعه به آرامش درونی برسند، آن جامعه از سلامت اجتماعی بالایی برخوردار خواهد بود. ، بهترین مکانی است که آرامش درونی انسان را تأمین می‌کند. یکی از نویسندگان غیرمسلمان به نام ج.هوگ می‌نویسد: « در سرزمین‌های اسلامی به عنوان پناهگاهی برای زندگی پرآشوب و پرتلاطم شهر به شمار می‌آید. هزاران نفر در روزهای جمعه در صحن و شبستان سرپوشیده آن گرد می‌آیند و به طور دسته‌جمعی در برابر دیوار قبله، که به سوی مکه قرار دارد، به سجده می‌پردازند. در سراسر جهان، عموم مسلمانان همچنان‌که ذرات آهن به سوی آهن‌ربا جذب می‌شود، به سوی این مراکز مقدس روی می‌آورند. هریک از افراد این گروه در عین شرکت در آن اجتماع، با خود خلوت می‌کند و هرکدام، مجذوب سعادت ابدی خود می‌شود و در آرامش و سکوتی درونی فرو می‌رود که برای غربی‌ها ناشناخته است».6 پی‌نوشت: 1. نهج‌البلاغه،‌ خطبه90. 2. فرقان: 27ـ28. 3. ابن سلامه قضاعی، ابوعبدالله؛ مسندالشهاب؛ ج2، ص287. 4. ر.ک: سلیمی، علی، ابوترابی، محمود و داوری، محمد؛ هم‌نشینی و کجروی؛ قم: پژوهشگاه حوزه و دانشگاه(1388). 5. صدوق؛ من لایحضره الفقیه؛ ج1، ص237. 6. فجری، محمدمهدی؛ «مسجد و مسجدی‌ها»؛ ماهنامه مبلّغان؛ شماره123، ص146. 🆔 @almasjed
✅ ۸ ذیحجه، حرکت امام حسین علیه السلام از به سمت رفتي به پاس حرمت کعبه (مسجد) به کربلا ای صد هزار جان گرامی فدای تو 💠 ابن زبیر به امام حسین علیه السلام پیشنهاد کرد که در مکه اقامت کند تا او با امام بیعت نموده، مردم نیز با امام بیعت نمایند. این کار بدین جهت بود که از خود رفع تهمت کند و مردم این پیشنهاد را به عنوان حسن نیت و خیرخواهی اوتلقی کنند. حضرت به او فرمود: «اِنَّ اَبِی حَدَّثَنِی اَنَّ بِها کبْشاً یسْتَحِلُّ حُرْمَتَها فَما اُحِبُّ اَنْ اَکونَ ذلِک الْکبْشُ؛ پدرم به من خبر داد که در مکه قوچی کشته می شود که به وسیله او حرمت خانه خدا شکسته می گردد و من دوست ندارم (هتک حرمت الهی با کشته شدن من باشد و) آن قوچ باشم.» 🆔 @almasjed 💠 محمّد بن حنفیه ملاقاتی نیز در مکه با امام حسین علیه السلام دارد که در آن ملاقات چنین عرض می کند: «ای برادر! تو مردم کوفه را خوب می شناسی و می دانی که با پدر و برادرت چه کردند و من می ترسم که سرنوشت شما نیز همان سرنوشت گذشتگان بشود. اگر مصلحت بدانی، در مکه بمان که هم جانت سالم می ماند و هم عزّت و احترامت محفوظ است.» حضرت فرمود: «خوف این را دارم که یزید به طور ناگهانی مرا بکشد و من همان کسی باشم که با کشته شدنش حرمت حرم شکسته می شود.» 🆔 @almasjed
#لبیک_اللهم_لبیک #اللهم_ارزقنا_حج_بیتک_الحرام ✅ اعمال حج آغاز شد 🔹اعمال حج تمتع رسما از امروز آغاز شد. 💠 نزدیک به ۲ میلون زائر در مناسک امسال شرکت کرده‌اند. 🆔 @almasjed
✅ عرفه، «مسجد زمانی» است و بسیاری از فقهاء اهل سنت آنرا در کنار«مسجد مکانی و فضایی» و بنابر قول علماء شیعه، «مسجد ولایی» قرار داده اند که مراد خانه های ائمه و انبیاء علیهم السلام و بلکه وجود آن بزرگان است که «در هر منطقه و هر مکانی در حکم مسجد هستند». 💠 عده ای از فقهاء، صحرای عرفات را در روز عرفه در حکم مسجد می دانند «مسجد زمانی» و اینکه انجام هیچ عملی خاصی در آنجا الزام نشده است چنانچه تحیتی دارد به نام وقوف و در مسجد هم، فقط حضور شرط است و در عرفات هم فقط وقوف و بعید نیست که ما در مسجد هم قائل به وقوف شویم ویژگی عرفه در روز عرفه است و بقیه ایام اعم از قدر و جمعه و غدیر و اعیاد دیگر، شب در آن افضل یا دخیل است. ✅ بعضی عرفه را «با اینکه در آستانه عید قربان قرار گرفته، ولی مستقلا بعنوان بزرگترین عید عالم اسلام» دانسته اند. 💠 کمیّت دعاهایی که در روز عرفه وارد شده از کل ماه رمضان بیشتر است و اذکار آن نیز بیش از اذکار روزهای بلند است، یعنی اگر کسی عند الطلوع شروع کند تا پایان روز قادر به اتمام آنها نیست. 💠🔹💠🔹💠 ✅ با اینکه دعای امام سجاد و امام حسین علیهماالسلام از لحاظ حجم و عبارت برابرند ولی هر کدام در جای خود مضامین شریف و اعجازگونه دارند، چراکه دعاهای عرفه جامع همه علوم و فنون، از کهکشان ها گرفته تا ذرات زمین از علوم طبی گرفته تا ریاضی و فیزیک و شیمی و غیره میباشند. 💠 یکی از آداب عرفه، زیارت است که هر جا زیارت خدا مطرح است زیارت امام حسین علیه السلام هم مطرح است. اکنون وظیفه ما که در عرفات نیستیم، چیست؟ دعا برای وقوف کنندگان در عرفات خصوصا حضرت حجت بن الحسن ارواحنافداه تا دعاهایش را خدا مستجاب کند. ✅ چون دعاها انفرادی است و با جماعت در متون دینی وارد نشده است چه زیباست مردم به جای پارکها و بیابانها، به روی آورند چرا که عرفه روز خشوع و خضوع و فزع است و طبق حدیث « افزعوا الی » یا طبق آیه شریفه « ففروا الی الله » بایستی در جمع شوند و هر کسی کنج خلوتی برگزیند و در حال خضوع و خشوع و معنویت خود باشد و کسی، دیگری را با صوت بلند صدا نزند و سخنرانی و دعا اذیت «به خلوت» دیگران نداشته باشد: 💠 قال رسول الله صلی الله علیه وآله: فَلَا یُؤْذِیَنَّ بَعْضُکُمْ بَعْضًا وَلَا یَرْفَعْ بَعْضُکُمْ عَلَى بَعْضٍ فِی الْقِرَاءَهِ أَوْ قَالَ فِی الصَّلَاهِ.(۱) (در با صدای قرآن یا نماز مزاحم همدیگر نشوید) ✅ اینکه روزه گرفتن در عرفه جزء چهار روزی است «که از دهها سال عبادت برتر است » ولی بهقدری در این روز به تضرع و دعا سفارش شده که اگر بواسطه روزه گرفتن، ضعفی عارض شود بهتر است روزه ترک شود با اینکه در ماه مبارک رمضان که ماه خدا و دعا و قرآن است به هیچ وجه نمیتوان روزه را فدای دعا کرد و این جای تامل بسیار است. —————————————————- (۱) – سنن ابی داود ۱/۲۲۹ 🆔 @almasjed
💠 مستحب است نماز عيد را در صحرا بخوانند، ولي در مستحب است در خوانده شود. 💠 کراهت دارد نماز عید را زیر سقف بخوانند. 🆔 @almasjed
اَللهُ اَکْبَرُ، اَللهُ اَکْبَرُ، لا اِلـهَ اِلاَّ اللهُ وَ اللهُ اَکْبَرُ، اَللهُ اَکْبَرُ، و للهِِ الْحَمْدُ، اَللهُ اَکْبَرُ عَلى ما هَدانا; اَللهُ اَکْبَرُ عَلى ما رَزَقَنا مِنْ بَهیمَةِ الاَْنعامِ; وَ الْحَمْدُ لِلّهِ عَلى ما أبْلانا 💠 عید قربان و ✅ در متون روائی ما به احیاء شب عید قربان و شب عید فطر سفارش و تاکید شده، ولی شرط آن شب زنده داری، وقوف و بیتوته در مطرح شده است. ❇️ نکته ای دیگر که باید به آن توجه داشت این است که اعتکاف هیچ زمانی بر زمان دیگر برتری و شرافت ندارد. اگر بنا دارند ۱۲۰ نفر در یک شهری معتکف شوند بهتر است هر کدام ۳ روز معتکف شوند تا در تمام سال اعتکاف در برقرار باشد و خالی از خدمتگزار نباشد چرا که خالی بودن معبد از عابد، خلاف ادب است و نکته جالب اینجاست که چون شرط اعتکاف، روزه است و روزه در ایام عیدین باطل است فقط روز عید می شود معتکف نبود که شاید دلیل آن همین باشد که شب عید مردم در حضور دارند و معتکف نیاز ندارد و روز عید از لحظه نماز صبح تا بعد از نماز عید خالی از عابد نیست پس بنابراین نیازی به معتکف نخواهد بود. ✅ نتیجه اینکه: منحصر بودن احیاء شب عید در ؛ پیام های متعدد دارد. 🔆 هر عملی از اعمال الهی به مباحث اقتصادی ختم می شود. مثلا: ۳۰ روز ماه رمضان با فطره تکمیل می شود ولی عید قربان و اعمال حج به قدری مهم هستند که با یک صاع تمام نمی شود و بلکه باید گوسفند کامل و سالم قربانی شود. 🆔 @almasjed
✅ در ادیان گذشته برای خدمت به کارهای گوناگونی انجام می شده است؛ از جمله خدماتی که حتی توسط انبیاء الهی علیهم السلام در جهت خدمت به صورت گرفته: قربانی کردن فرزند در راه است که حضرت ابراهیم علیه السلام مأمور به انجام آن شده است و در قرآن کریم نسبت به این عمل مذمت و نکوهشی صورت نگرفته است! 💠 همچنین در آیات دیگر قرآن کریم نذر کردن فرزند برای خدمت در از جمله خدمات پسندیده و سنت حسنه ای است که مورد پذیرش و قبول خداوند نیز قرار گرفته است. 🔆 توصیه قرآن: نذر فرزند داخل رحم، برای خدمت به 💠 إذْ قالَتِ امْرَأَتُ عِمْرانَ رَبِّ إِنِّي نَذَرْتُ لَكَ ما في بَطْني مُحَرَّراً فَتَقَبَّلْ مِنِّي إِنَّكَ أَنْتَ السَّميعُ الْعَليم - آل عمران/35 ✳️ نکات: ✅ بنابر روایتی که از امام باقرو امام صادق (علیهم السلام) نقل شده است، محرر، کسی است که پیوسته در است «1» ✅ محرر: تحریر فرزند برای خدمت گذاری «2» ✅ خدمت به خانه خدا و آنقدر شریف است که مادر مریم با اینکه ثمره وجودش را نذر می کند در عین حال از خداوند تقاضای قبول می کند (فتقبّل منّی) ✅ محرر وظیفه اش خدمت به و زائران خدا است. ✅ محرر به كسي ميگويند كه از همه قيود حتی از کمک به پدر و مادر آزاد بوده و گویا از او هیچ توقعی ندارند تا در خدمت و عبادت باشد. ✅ مریم یعنی زنی که به و خدمت می کند «3» ✅ بهترین نذر، نذر خدمت به است و بالاترین نذر، نذر فرزند است. —---------------------------— 1- (عروسی حویزی، تفسير نور الثقلين، ج1، ص332؛ محمدباقر مجلسی، بحارالانوار، ج14، ص204.) 2- ابن‌منظور، لسان العرب، ج4، ص181. 3- ترجمه الميزان، ج3، ص: 271) 🆔 @almasjed
23 مرداد - روز مقاومت اسلامی 💠 جَعَلَ اللَّهُ الْكَعْبَةَ الْبَيْتَ الْحَرَامَ قِيَامًا لِلنَّاسِ. مائده،/97 ✅ خداوند را كه خانه محترم است باعث قوام امر مردم قرار داد ✅ در قیام و قوام انسانها نقش اساسي دارد. ✅ خداوند مقاومت را در سایه توجه به و خانه خود جعل نموده است ✅ صرف فراهم آوردن امکانات نظامی و غیرنظامی اگر بدون قرارگاه و پشتوانه دینی ( ) باشد سبب طغیان و استبداد می شود نه پیروزی! 🔹🔸🔹🔸🔹 💠 امام صادق علیه السلام: تا زمانى كه كعبه پابرجا و پايدار است و مردم به حج خانه خدا مى روند، هلاك نمى شوند، اما همين كه كعبه ويران گردد و مردم حج نگزارند، نابود مى شوند. [ مادامت الكعبه قائمه و يحج الناس اليها، لم يهلكوا، فاذا هدمت و تركوا الحج هلكوا. "تفسير قمى 194:1".  💠 امام صادق علیه السلام: لا یَزالُ الدّینُ قائِمًا ما قامَتِ تا زمانى که بر پاست، دین بر پاست الکافی : ج ۴ ، ص ۲۷۱ ، ح ۴ 💠 [ عن عبدالرحمن بن ابى عبدالله: قلت لابى جعفر عليه السلام: ان اناسا من هولاء القصاص يقولون اذا حج رجل حجه ثم تصدق و وصل كان خيرا له فقال عليه السلام: كذبوا، لو فعل هذا الناس لعطل هذا البيت. ان الله عز و جل جعل هذا البيت للناس. "بحارالانوار ج 96 ص 18". ] عبدالرحمان بن ابى عبدالله مى گويد: به امام باقر علیه السلام عرض كردم: گروهى از قصه گويان و افسانه پردازان كه مردم را با سخنان خويش سرگرم مى سازند، مى گويند كه اگر كسى يك بار حج گزارد و ديگر بار به جاى حج، پول آن را صدقه دهد و به خويشاوندانش رسيدگى كند، برايش بهتر از حج دوباره است. امام عليه السلام فرمود: دروغ مى گويند و ياوه مى سرايند. اگر مردم چنين كنند، خانه ى خدا خالى مى ماند و حج تعطيل مى شود در حالى كه خداوند اين خانه را مردم قرار داده است. 🆔 @almasjed
✅ مسجد سرزمین خاطره ها 💠 هر در هر نقطه ای از دنیا که بنا می شود بر اساس یک خاطره و واقعه ای است که در آنجا بوقوع پیوسته است. 💠 عن ابی عمیر ، عن بعض اصحابه قال: «قُلْتُ لِأَبِي عَبْدِ اللَّهِ علیه السلام إِنِّي لَأَكْرَهُ الصَّلَاةَ فِي مَسَاجِدِهِمْ فَقَالَ لَا تَكْرَهْ فَمَا مِنْ مَسْجِدٍ بُنِيَ إِلَّا عَلَى قَبْرِ نَبِيٍّ أَوْ وَصِيِّ نَبِيٍّ قُتِلَ فَأَصَابَ تِلْكَ الْبُقْعَةَ رَشَّهٌ مِنْ دَمِهِ فَأَحَبَّ اللَّهُ أَنْ يُذْكَرَ فِيهَا فَأَد فِيهَا الْفَرِيضَةَ وَ النَّوَافِلَ وَ اقْضِ فِيهَا مَا فَاتَكَ». ابن ابی عمیر نقل نموده که گفت: «به امام صادق (علیه السلام) گفتم : من اقامه ی نماز را در ایشان (دیگر مذاهب و ادیان) مکروه می دارم. فرمود : چنین مکن، زیرا هیچ نیست مگر اینکه به روی قبر پبامبری یا وصی او که به قتل رسیده است ساخته شده باشد. و قطره ای از خون او بر آن نقطه از زمین ریخته شده باشد و خداوند دوست می دارد که در آن نماز خوانده شود. بنا بر این ، در آنهم نماز واجب و مستحب را ادا کن و هم نماز قضا شده است را بخوان» [1] ✅ از طرف دیگر با توجه به آیه 21 سوره کهف، موحدان و مومنان از هر فرصتی برای ساخت مسجد استفاده می کنند: إِذْ يَتَنازَعُونَ بَيْنَهُمْ أَمْرَهُمْ فَقالُوا ابْنُوا عَلَيْهِمْ بُنْياناً رَبُّهُمْ أَعْلَمُ بِهِمْ قالَ الَّذينَ غَلَبُوا عَلى‏ أَمْرِهِمْ لَنَتَّخِذَنَّ عَلَيْهِمْ مَسْجِدا) ❇️ ساخت بر آثار و وقايع، آن آثار را جاودانه کرده و بهترین راه حفظ و نشر آن مي باشد. 🔆 اگر به جای مجسمه های بی هویت و بجای بازسازی حادثه غدیر اگر غدیر را در احیا کنیم و در سرزمین خاطرات و یادمان ها، بسازیم باعث ماندگاری خواهد بود. ✳️ توجه به با روایات ذیل اشاره به این نکته دارد که محل وقوع حادثه ای تاریخی، سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و مذهبی است و از طرف دیگر احیا ءغدیر به احیاء آن است. ✅ علاوه بر آن اهتمام سلفی ها بر محو ولایت و وجود موانع زیاد در زمینه غدیر شناسی این امکان را به ما می دهد که گرچه برای غدیر نمی توانیم برنامه هایی داشته باشیم اما اگر را محور قرار دهیم، بخاطر ثبات ، مواضع ما نيز تثبیت می شود. 💠 عَنْ عَبْدِ الرَّحْمَنِ بْنِ الْحَجَّاجِ قَالَ سَأَلْتُ أَبَا إِبْرَاهِيمَعَنِ الصَّلَاةِ فِي مَسْجِدِ غَدِيرِ خُمٍّ بِالنَّهَارِ وَ أَنَا مُسَافِرٌ فَقَالَ صَلِّ فِيهِ فَإِنَّ فِيهِ فَضْلًا وَ كَانَ أَبِي يَأْمُرُ بِذَلِكَ. [2] عبدالرحمن بن حجاج می گوید: «روز بود و من مسافر بودم از حضرت موسی بن جعفر - علیه السلام - درباره خواندن نماز در پرسیدم.در پاسخ فرمود: در آن نماز بگزار، زیرا نماز در آن فضیلت بسیار دارد و پدرم همیشه به آن سفارش می کرد.» 💠 عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ قَالَ يُسْتَحَبُّ الصَّلَاةُ فِي مَسْجِدِ الْغَدِيرِ لِأَنَّ النَّبِيَّأَقَامَ فِيهِ أَمِيرَ الْمُؤْمِنِينَوَ هُوَ مَوْضِعٌ أَظْهَرَ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ فِيهِ الْحَقَّ. [3] ابان از امام صادق - علیه السلام - چنین روایت می کند: «نماز خواندن در مستحب است، زیرا که پیامبر صلی الله علیه و آله در آن مکان امیرالمؤمنان - علیه السلام - را به پا داشت (و او را به عنوان جانشینی خود به مردم معرفی کرد) و آن همان جایی است که خداوند حق را ظاهر ساخت.» 💠 وَ رَوَى حَسَّانُ الْجَمَّالُ قَالَ حَمَلْتُ أَبَا عَبْدِ اللَّهِ مِنَ الْمَدِينَةِ إِلَى مَكَّةَ فَلَمَّا انْتَهَيْنَا إِلَى مَسْجِدِ الْغَدِيرِ نَظَرَ إِلَى مَيْسَرَةِ الْمَسْجِدِ فَقَالَ ذَلِكَ مَوْضِعُ قَدَمِ رَسُولِ اللَّهِحَيْثُ قَالَ مَنْ كُنْتُ مَوْلَاهُ فَعَلِيٌّ مَوْلَاهُ اللَّهُمَّ وَالِ مَنْ وَالَاهُ وَ عَادِ مَنْ عَادَاهُ. [4] حسان جمال می گوید: «امام صادق - علیه السلام - را از مدینه به مکه همراهی می کردم، وقتی به رسیدیم حضرت نگاهی به سمت چپ کرد و فرمود: آنجا جای پای رسول خدا صلی الله علیه و آله است جایی که فرمود: من کنت مولاه فعلی مولاه ...» ✅ کلام آخر: تمام فضایل حضرت امیرالمومنین علیه السلام را یا غصب کرده اند یا منکر شده اند، اما تنها فضیلت منحصر بفرد امیر المومنین علیه السلام که احدی نمی تواند به آن خدشه ای وارد کند عبارت است از: 💠 تولد امیرالمومنین در ماه رجب در و خانه خدا و حضور چند روزه او در داخل کعبه و شهادت ایشان در ماه مبارک رمضان در ماه خدا در خانه خدا و ، ارزش ها و پیام های ویژه ای دارد که در جای خود مطرح خواهد شد. 💠 الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِی جَعَلَنَا مِنَ الْمُتَمَسِّکِینَ بِوِلاَیَةِ أَمِیرِ الْمُؤْمِنِینَ عَلیِّ بنِ أَبِی طالِب وَ الْأَئِمَّةِ عَلَیْهِمُ السَّلاَم 🆔 @almasjed
✅ الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِی جَعَلَنَا مِنَ الْمُتَمَسِّکِینَ بِوِلاَیَةِ أَمِیرِ الْمُؤْمِنِینَ وَ الْأَئِمَّةِ عَلَیْهِمُ السَّلاَمُ 💠 امیر المومنین و ✅ ولادت در ✅ پرورش در ✅ ازدواج در ✅ زندگی در ✅ زندگی در جوار ✅ حکومت در ✅ شهادت در و ... شیعیانِ امیرالمومنین با چه رابطه ای دارند؟؟؟ ✅ جواب را خودتان بدهید... 🆔 @almasjed
📢 قابل توجه شیعیان و پیروان امیرالمومنین: 🔆 بخشی از فرمایشات امام امیرالمومنین علی علیه السلام پیرامون فضائل و آداب : ✳️ امام علی - علیه السلام - فرمود: هر كس می خواهد به داخل گردد، با آرامش و طمأنینه وارد شود، چون خانه های خدا و محبوب ترین محل ها در نظر اوست. «من لایحضره الفقیه، ج 1، ص 170» ✳️ امام علی - علیه السلام - (در جواب عده ای كه به حضرت گفتند: عده ای از همسایگان در نماز جماعت حاضر نمی شوند)، فرمود: باید در نماز جماعت ما حضور یابند، یا این كه از ما دوری گزینند و همسایه ما نشوند و ما هم همسایه آن ها نباشیم. «وسائل الشیعه، ج 3، ص 479» ✳️ امام علی - علیه السلام - فرمود: حریم ، چهل ذرع و همسایه آن، چهل خانه از چهار طرف است. «وسائل الشیعه، ج 3، ص 484» ✳️ امام علی - علیه السلام - فرمود: هر كس حرمت را حفظ كند، خدا را در روز قیامت با چهره ای خندان و شادمان ملاقات می كند و نامه اش را به دست راستش می دهد. «بحار الانوار، ج 84، ص 16» ✳️ امام على علیه السلام :هر گاه خداوند ـ تبارک و تعالى ـ بخواهد که زمینیان را عذاب کند ، مى فرماید : «اگر نبودند کسانى که به پاس بزرگى و عظمت من ، یکدیگر را دوست مى دارند و را آباد مى کنند و سحرگاهان آمرزش مى طلبند ، بى تردید ، عذابم را فرو مى فرستادم . ( بحار الانوار ، ج 69، ص 392 ) ✳️ امام علی - علیه السلام - فرمود: پیامبر - صلی الله علیه و آله - به من تعلیم داد كه هنگام پوشیدن لباس نو بگویم: اَلْحَمْدُ لِله الَّذی كَسَانِی مِنَ اللِّبَاسِ مَا أَتَجَمَّلُ بِهِ فِی النَّاسِ اللَّهُمَّ اجْعَلْهَا ثِیَابَ بَرَكَةٍ أَسْعَى فِیهَا لِمَرْضَاتِكَ وَ أَعْمُرُ فِیهَا . سپاس خدای را سزاست که از لباس آن چه در میان مردم زیبا جلوه کنم را بر من پوشانید، خدایا آن را لباس با برکت قرار ده که درآن برای خشنودی ات تلاش کرده و را آباد کنم. پیامبر فرمود : علی جان ! هر که این دعا را بخواند هیچ گاه آن را نپوشد مگر آنکه مورد بخشش و مغفرت الهی شود. الكافي (ط - دارالحديث)، ج‏13، ص: 59 ✳️ امام على علیه السلام : ، از ویرانى خود نزد پروردگارش زبان به شکایت مى گشاید و از دیدن آباد کننده اش که مدّتى از او دور بوده و اکنون باز گشته ، شاد مى شود ، همان گونه که هر یک از شما از رسیدن کسى که از او دور بوده ، شادمان مى گردد. (بحار الأنوار (ط - بيروت) ج‏80 ، 380 ✳️ امام على علیه السلام : نشستن در ، پس از سپیده دم تا برآمدن آفتاب براى پرداختن به یاد خداى سبحان ، بیش از جستجوى روزى در همه سوى زمین ، مایه گشایش روزى است . بحار الأنوار (ط - بيروت)، ج‏82، ص: 318 ✳️ امام على علیه السلام : هرگز کسى که را آباد مى سازد و در آنها با رکوع و سجود ، شب را به سر مى آورد ، با کسى که به گونه اى ستیزه جویانه باز مى گردد و خود را از گَرد و غبار ، دور نگه مى دارد ، برابر نیست . ( بحار الأنوار (ط - بيروت)، ج‏9 ، 238 ✳️ امام على علیه السلام :پیامبر صلى الله علیه و آله فرمود : «هر گاه امّت من به پانزده ویژگى عمل کند ، بلا بر او فرود مى آید» . گفته شد : اى پیامبر خدا! آنها چیست ؟ فرمود : «هنگامى که . . . صداها در ، بلند شوند» . بحارالأنوار ج6 ص304 ✳️ امام علی علیه السلام: کسی که به رفت وآمد می کند، یکی از منافع هشت گانه نصیب او می شود: برادری مفید و باارزش در راه خدا، یا علم و دانش نو، یا دلیل و برهان محکم، یا کلماتی که موجب هدایت شود [می شنود]، یا رحمت مورد انتظاری [شامل حال او می شود]، یا مواعظی که او را از فساد و گناه بازدارد، [می شنود،] یا به خاطر ترس یا حیا و آبروی خود گناهی را ترک می کند. وسائل الشیعه، ج٣ ص ۴۸۰ ✳️ امیر المومنین علی علیه السلام فرمود: آخرین لحظه ای که از محبوب دلم، حضرت رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) جدا شدم، به من فرمود: یا علی! به هنگام نماز جماعت ، حال ضعیف ترین كسی را كه به تو اقتدا كرده است، رعایت كن. تهذيب ‏الأحكام ج 2 ص 283 🆔 @almasjed