eitaa logo
فرهنگ مسجد
738 دنبال‌کننده
199 عکس
35 ویدیو
11 فایل
مسجد شناسی آداب واحکام مسجد کارکردهای مسجد تبلیغ ومسجد امامت مسجد معماری مسجد اقتصادو مسجد اعتکاف #برگزاری_دوره_های_آموزشی_مدیریت_مسجد @almasjed_admin
مشاهده در ایتا
دانلود
✅ اجبار مردم به انجام اعمال مستحبی و خواندن نماز مستحبی بین نماز مغرب و عشاء در ، دارای مستند شرعی نمی باشد! ✅ یکی از دلایل جمع خواندن نمازهای واجب این است که بین آن‌ها اعمال مستحبی انجام نشود و الا جمع خواندن نمازها بی‌معنا است. 💠 مردم نباید در به خاطر انجام اعمال مستحبی وقتی از آنها گرفته شده و یا مجبور به انجام آن باشند لذا می توان نماز مغرب و عشا را باهم خواند و هر کسی که تمایل داشته باشد نماز های مستحبی را بعد از نماز عشا بخواند 🆔 @almasjed
💠 « عَنْ اَبِی الْحَسَنِ (علیه‌السّلام) قَالَ سَمِعْتُهُ یَقُولُ اِذَا جَمَعْتَ بَیْنَ الصَّلَاتَیْنِ فَلَا تَطَوَّعْ بَیْنَهُمَا؛ محمد بن حکیم می‌گوید: از امام کاظم (علیه‌السّلام) شنیدم که می‌فرمود هنگامی‌که خواستی نمازها را با هم بجا آورید، نافله بین آنها نخوانید.» 💠 «سَمِعْتُ اَبَا الْحَسَنِ (علیه‌السّلام) یَقُولُ الْجَمْعُ بَیْنَ الصَّلَاتَیْنِ اِذَا لَمْ یَکُنْ بَیْنَهُمَا تَطَوُّعٌ. محمد بن حکیم می‌گوید: از امام کاظم (علیه‌السّلام) شنیدم که می‌فرمود: جمع میان نمازها در صورتی است که بین آ‌نها نافله انجام نشود» الکافی ج3 ص 287 🆔 @almasjed
✳️ نماز مستحب در خانه ، واجب در 💠 فتوای مراجع معظم تقلید پیرامون خواندن نماز مستحبی در : 💠 حضرت آیت الله شبیری زنجانی حفظه الله: اگر مرتبه خفاء از دیگران در خانه و یکسان باشد بعید نیست افضل باشد ولی اگر مرتبه خفاء و سری بودن در خانه بیشتر باشد رجحان یکی بر دیگری ثابت نیست. 💠 حضرت آیت الله سید علی سيستانى حفظه الله: اگر به صورتی به جا آورد که آشکار نباشد در بهتر است. 💠 حضرت آیت الله نوری همدانی حفظه الله: خواندن نوافل و مستحباب در منزل افضل است. 💠 حضرت آیت الله وحید خراسانی حفظه الله: بهتر است نافله های یومیّه را در خانه بخوانید. 🆔 @almasjed
⚜ عنِ الْحَسَنِ بْنِ عَلِيٍّ ....أَقْوَى الْأَسْبَابِ الْجَالِبَةِ لِلرِّزْقِ .. وَ حُضُورُ قَبْلَ الْأَذَانِ ... ِ وَ الْوَتْرِ فِي الْبَيْت 💠 امام مجتبی علیه السلام : قوی ترین وسیله جذب روزی، حضور در قبل از اذان و خواندن نماز مستحب در خانه است. بحار الانوار 73/318 🆔 @almasjed
، گوهری بی همتا ✅ در آموزه ها و معارف دینی هدف از آفرینش، بندگی خدا بیان شده است. خداوند در قرآن کریم می فرماید: (ما خلقت الجن و الانس الا لیعبدون). یکی از فلسفه های بعثت انبیا تحقق بندگی می باشد: (و لقد بعثنا فی کل أمة رسولاً أن اعبدوا الله) و همچنین یکی از برترین مقام ها همانا بندگی و عبد خدا بودن است: و اشهد ان محمدا عبده و رسوله. راه سعادت و تکامل در عبودیت است: (وَ أَنِ اعْبُدُونِی هذا صِراطٌ مُسْتَقِیمٌ) . بهترین مکان برای اظهار بندگی و به نمایش گذاشتن آن است. حضور در به این نیت که انسان خود را مقید به رعایت آداب و احکام کند یکی از راه‌های مهم برای انجام بندگی است لذا حضور در نشانه ایمان و بندگی می باشد. ✅ از جمله فرصت های ویژه در زندگانی مومنان، حضور در و خدمت به خانه خداست. باتوجه به اینکه ارزش خدمت به هر مکانی نسبت به صاحب آن مکان سنجیده می شود و منتسب به خداوند است، خدمت به آن دارای ارزش و امتیاز والائی می باشد از جمله: کسب مقامات معنوی، بهره مندی از شفاعت در روز قیامت، هدایت خود و دیگران و سبب تقرب به خداوند می شود. بنابراین ضروری است که قدر این موهبت الهی را بدانیم و در راه خدمت به کوشا باشیم. ✅ خدمت به و خانه خد از جمله سنت های تاریخی در معارف دینی می باشد. در زندگانی انبیا و اولیاء الهی خدمت و رونق بخشیدن به از نکات کلیدی و برجسته بوده است تا جایی که حتی خود یا فرزندان خود را وقف برای این کار می کردند. حضرت ابراهیم علیه السلام برای عمارت و آبادانی خانه خدا به همراه خانواده‌اش از شام به شهر مکه هجرت نموده و با قرار دادن زن و فرزند خود در کنار خانه خدا از خداوند می خواهد تا قلوب مردم متوجه این این مکان گردد. همچنین وظیفه تدارک امکانات جهت استفاده زائران و عبادت کنندگان در خانه خدا بر عهده دو پیامبر یعنی حضرت ابراهیم و اسماعیل علیهم السلام قرار داشته است. علاوه اینکه قرآن سنت مبارک نذر فرزند برای خدمت به را ذکر کرده و از قول مادر حضرت مریم می فرماید: (إذْ قالَتِ امْرَأَتُ عِمْرانَ رَبِّ إِنِّي نَذَرْتُ لَكَ ما في بَطْني مُحَرَّراً) . با توجه به این آیه مادر حضرت مریم نذر کرد فرزند خود را به منظور خدمت به وقف آن کند و فرزندش نیز بر همین اساس (مریم) یعنی خادمه خانه خدا نامگذاری شد . بنابراین خدمت به یک افتخار و موهبت الهی است. ✅ حضور در علاوه بر اینکه دارای آثار و برکات ویژه می باشد به معنی زیارت خداوند متعال نیز می باشد. امام صادق عليه السلام : (بر شما باد رفتن به ؛ زيرا خانه هاى خدا در روى زمين است. هر كه پاك و پاكيزه وارد آنها شود خداوند او را از گناهانش پاك گرداند و در زمره زائران خود قلمداد می كند. پس در نماز و دعا بسيار بگزاريد.) بر این اساس یکی از فضایل و فواید برای اهل آن این است که آنها در ، زائر خداوند تبارک و تعالی محسوب می شوند. 🆔 @almasjed
🖌 *ثبت‌نام مسابقه:* https://survey.porsline.ir/s/NGRF8a2 🔸 *عضویت در کانال مسابقه:* https://ble.ir/tarighnoor
هدایت شده از فرهنگ مسجد
هلم الی الحج (دریاب خانه را) پژوهش و نگارش : محمد حسین ذاکر _ محمد رضا مهدیان ✅ پاسخی قاطع از زبان روایات، به آنان که تمنای تعطیلی آیین حج را دارند. جایگاه بلند حرم امن الهی و سفر حج در آیینه‌ی کلام اهل بیت و معرفت امام تنها راه پذیرش و اثرگذاری حج 💠 بخشی از کتاب: حج عبادتی است که برخی آنرا خوش نمی دارند و کوچکش می شمارند. با اندک بهانه ای ترکش می کنند و توانگری را که توفیق تشرف یافت نکوهش می کنند. •با دیدن این اوضاع آشفته، به میانه ی میدان آمدیم تا به سهم خود، مرهمی باشیم بر آلام کهنه ی این عبادت مظلوم؛ آمدیم تا غبار جهل از آن زدوده و درخشندگی اش را به رخ اهل ایمان کشیم. جُستار گسترد های را در آیات و روایات مرتبط با حج آغاز نمودیم. بیش از دو سال مهمان سفره ی رنگین روایات در ابواب گوناگون بودیم. همت گماشتیم تا دعوت الهی ابراهیم خلیل را به گوش مؤمنان رسانیم. دست به قلم شدیم و نگاشتیم: " هَلُمَّ إِلَى الْحَجِّ 🆔 @almasjed
💠 قال الصادق علیه السلام: «وَدَّ مَنْ فِي الْقُبُورِ لَوْ أَنَّ لَهُ حَجَّةً وَاحِدَةً بِالدُّنْيَا وَ مَا فِيهَا». (وسائل الشيعة: ١١٠/١١ - تهذيب الاحكام: ٢٣/۵) ✅ «مردگان در گورهايشان آرزو مى‌كنند: كاش دنيا و آنچه در دنيا هست را داده و به جاى آن پاداش يك به آنها داده مى‌شد.» 🆔 @almasjed
کتاب هلم الی الحج.pdf
11.01M
هلم الی الحج (دریاب خانه را) پژوهش و نگارش : محمد حسین ذاکر _ محمد رضا مهدیان 🆔 @almasjed
هدایت شده از فرهنگ مسجد
💠 قال علی علیه السلام: الله الله فی بیت ربکم لا تخلوه ما بقیتم فانه ان ترک لم تناظروا. ✅ امیر المومنین علی علیه السلام فرمودند: خدا را! درباره خانه پروردگارتان در نظر داشته باشید تا هستید، آن را خالی نگذارید. زیرا اگر حج متروک شود نظر رحمت خدا از شما قطع خواهد شد. بحارالانوار ج 96 16 ✅ عن الرضا علیه السلام قال:ما رایت شیئا اسرع غنا و لا انفی للفقر من ادمان الحج 💠 از امام رضا علیه السلام نقل شده که فرمود: ندیده ام که چیزی همانند مداومت بر زیارت خانه خدا چنان سریع توانگری آورد و فقر رابزداید. بحار الانوار، ج 74، ص 318 🆔 @almasjed
هدایت شده از فرهنگ مسجد
☑️ شهادت امام محمد باقر علیه السلام تسلیت باد 🔘 امام باقر عليه السلام : إذا قُمتَ إلى صَلاتِكَ فَقُل : ... اللّهُمَّ اجعَلني مِن زُوّارِ بَيتِكَ ، و عُمّارِ 💠 هر گاه براى نمازت ره سپار شدى، بگو : « . . . خداوندا! مرا از زيارت كنندگان خانه ات و آبادگران قرار ده ». ▫️ الكافي: ج ۳ ص ۴۴۵ ح ۱۲ 🆔 @almasjed
✅ به مناسبت 6 ذی الحجه 1407 قمری - حج خونین (1366 شمسی) امنیت و آرامش را در جان و نهاد افراد جامعه تثبیت میکند و در مسیر دستیابی به این هدف متعالی و رساندنِ امنیتِ مسلمانان به بالاترین درجات امنیت روانی، فردی و اجتماعی، از شیوه های مختلفی استفاده می کند؛ از جمله پر کردن اوقات فراغت جوانان و بزرگسالان، ریشه کن کردن ناهنجاری های اخلاقی و آثار آن، بازدارندگی از جرم و جنایت، تربیت همسایگان صالح، ایجاد جامعه امن، و بالاخره، مسجد به همه مراجعات دینی و دنیایی مردم پاسخ می‌دهد. شیفتگان دانش و علم و فتوا که از مسجد یاری می‌خواهند و پویندگان امور دنیایی که بدان پناه می‌برند، گمشده خود را در آن می‌جویند و به هدف خود دست می‌یابند. 🆔 @almasjed
از جمله ثمرات و برکات امنیت است؛ بدون آنکه کمترین دلهره و اضطرابی ایجاد کند، به خلاف سازمان های امنیتی مثل شورای امنیت و سازمان ملل که خود مرکز ناامنی برای کل دنیا شده اند. 💠 وَ إِذْ جَعَلْنَا الْبَيْتَ مَثابَةً لِلنَّاسِ وَ أَمْنا (البقره / 125) 💠 و من دخله كان امنا (آل عمران/97) 💠 وَ لاَ آمِّينَ الْبَيْت (المائده /2) 💠 ادخلوها بسلام امنين (الحجر/46) 💠 و هذا البلد الامین (تین/3) 💠 لَتَدْخُلُنَّ الْمَسْجِدَ الْحَرامَ إِنْ شاءَ اللَّهُ آمِنين (فتح/27) 💠 و آمنهم من خوف (قریش/4) 💠 رَبِّ اجْعَلْ هذا بَلَداً آمِناً (بقره/126) 💠 عند بيتك المحرم (37/ابراهیم) 💠 وَ مَنْ يُرِدْ فيهِ بِإِلْحادٍ بِظُلْمٍ نُذِقْهُ مِنْ عَذابٍ أَليم (حج/25) 💠 أَ وَ لَمْ نُمَكِّنْ لَهُمْ حَرَماً آمِنا. قصص/57 💠 أَ وَ لَمْ يَرَوْا أَنَّا جَعَلْنا حَرَماً آمِنا. عنکبوت/67 💠 الْحَجُّ أَشْهُرٌ مَعْلُوماتٌ فَمَنْ فَرَضَ فيهِنَّ الْحَجَّ فَلا رَفَثَ وَ لا فُسُوقَ وَ لا جِدالَ فِي الْحَجِّ وَ ما تَفْعَلُوا مِنْ خَيْرٍ يَعْلَمْهُ اللَّهُ وَ تَزَوَّدُوا فَإِنَّ خَيْرَ الزَّادِ التَّقْوى وَ اتَّقُونِ يا أُولِي الْأَلْباب (البقره ،197) 💠 فَإِذا أَمِنْتُمْ فَمَنْ تَمَتَّعَ بِالْعُمْرَةِ إِلَى الْحَجِّ فَمَا اسْتَيْسَرَ مِنَ الْهَدْيِ فَمَنْ لَمْ يَجِدْ فَصِيامُ ثَلاثَةِ أَيَّامٍ فِي الْحَجِّ وَ سَبْعَةٍ إِذا رَجَعْتُمْ تِلْكَ عَشَرَةٌ كامِلَةٌ ذلِكَ لِمَنْ لَمْ يَكُنْ أَهْلُهُ حاضِرِي الْمَسْجِدِ الْحَرامِ وَ اتَّقُوا اللَّهَ وَ اعْلَمُوا أَنَّ اللَّهَ شَديدُ الْعِقابِ (بقره196) 🆔 @almasjed
💠 نقش در ایجاد امنیت اجتماعی در شهرها جعفر مروجی(فعال عرصه رسانه) ✅ ایجاد امنیت اجتماعی، همواره یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های دولت‌ها بوده است. امری که دولت‌ها هزینه‌های سنگینی بابت آن پرداخته‌اند و گاه به نتیجة مطلوب و مورد نظر خود نرسیده‌اند. تجربه نشان داده که تأمین امنیت اجتماعی از عهدة دولت‌ها خارج است و مشارکت مردم در این امر ضروری است. تکیه بر قوة‌ قهریه، روشی است که سال‌ها کارآیی خود را از دست داده است. شعار "پیشگیری بهتر از درمان است" در این زمینه کارآیی دارد. به این معنا که با افزایش آگاهی عمومی و رفاه اجتماعی، جلوی بروز ناهنجاری‌های اجتماعی گرفته می‌شود. نهادی است که با تربیت صحیح افراد، امنیت اجتماعی را به بهترین صورت سامان می‌دهد. متأسفانه نگرش غالب بر افراد مذهبی و غیرمذهبی به گونه‌ای است که باعث شده از فقط کارکرد عبادی آن را در نظر بگیرند؛ حال آنکه با توجه به پتانسیل عظیم نهفته در آن، می‌تواند کارکردهای دیگری نیز داشته باشد. از جمله تأمین امنیت اجتماعی و حفظ سلامت اجتماعی جامعه. ✅ کنترل درونی افراد نقش اخلاق و وجدان در جلوگیری از نابسامانی‌های اجتماعی و فردی و برتری آن بر عوامل بازدارنده بیرونی بر هیچ‌کس پوشیده نیست. کنترل‌های درونی، جایگاه خاصی در جلوگیری از وقوع جرم دارند. کنترل‌های درونی ویژگی‌های خاصی دارند؛‌ از جمله اینکه برخلاف کنترل‌های بیرونی،‌ نیازمند هزینه‌های گاه سرسام‌آور نیستند و در زمانی که امکان ایجاد یا اعمال کنترل‌های بیرونی وجود ندارد، همچنان کارایی خود را دارند. دین اسلام تأکید جدی بر کنترل درونی دارد. برای نمونه امیرالمؤمنین علیه السلام در بیانی به این نکته اشاره می‌کنند: «بدانید که هر که از سوی خویشتن یاری نشود، به‌گونه‌ای که که از درون پنددهنده‌ و بازدارنده‌ای برای خود نداشته باشد،‌ از سو دیگران برای او بازدارنده‌ای نخواهد بود».1 اما چگونه می‌توان افراد یک جامعه را به‌گونه‌ای پرورش داد که با اتکا بر اخلاق و بدون ترس از نیروهای انتظامی و زندان، خود به تأمین امنیت جامعه مبادرت بورزند؟ مطمئناً بدون در نظر گرفتن نقش دین، رسیدن به این مهم امکان‌پذیر نیست. با تقویت روحیه دینداری افراد، تأثیری انکارناشدنی بر افراد و به تبع آن، جامعه دارند. تأکید بسیار دین اسلام بر رعایت حق‌الناس بر هیچ‌کس پوشیده نیست؛ تا جایی که در بین مردم، البته به غلط، این گفته رایج است که خداوند از حق خود می‌گذرد ولی از حق مردم نمی‌گذرد. کسانی که به رفت و آمد دارند، با احادیثی که بر رعایت حقوق اجتماعی تأکید دارد، بیشتر از دیگر مردم آشنا شده، در نتیجه در رعایت حق‌الناس بیشتر می‌کوشند. همچنین با تقويت نفس لوامه، كه انسان را هنگام سرپيچي از قوانين و مقررات و اسلامي سرزنش می‌کند، زمينة كنترل اجتماعي و مبارزه با انحرافات اجتماعي را فراهم می‌سازد. ذکر این نکته ضروری است که عوامل بازدارندة بیرونی همچون اجرای حدود و زندان نیز تأثیر به‌سزایی در حفظ سلامت اجتماعی جامعه دارد. منتها همان‌گونه که عنوان شد پیشگیری بهتر از درمان است. ضمن اینکه مجازات زندان، هزینة سنگینی را بر دولت‌ تحمیل می‌کند. ✅ تقویت همبستگی اجتماعی یکی از عواملی که سلامت اجتماعی را به خطر می‌اندازد، تفرقه است. با تقویت همبستگی اجتماعی، جلوی این آفت را نیز می‌گیرند. در مردم از هر قشر و گروهی که باشند، در صفوف نماز بدون توجه به جایگاه اجتماعی و نژاد، برادروار در کنار یکدیگر قرار می‌گیرند که این امر، کمک شایانی به ایجاد وحدت و همدلی در میان اقشار مختلف جامعه می‌کند. ثمرة این وحدت و همدلی، کاهش عوامل تنش‌زا در جامعه و حفظ سلامت اجتماعی است. ✅ و همنشینی دین اسلام تأکید بسیاری بر اثرگذار بودن همنشینی دارد. در قرآن درباره تأثیر دوست بر انسان می‌خوانیم: «وَيَوْمَ يَعَضُّ الظَّالِمُ عَلَى يَدَيْهِ يَقُولُ يَا لَيْتَنِي اتَّخَذْتُ مَعَ الرَّسُولِ سَبِيلاً* يَا وَيْلَتَى لَيْتَنِي لَمْ أَتَّخِذْ فُلَاناً خَلِيلاً؛2 و روزى كه ستمكار دستهاى خود را به دندان گزد و گويد: اى كاش با پيامبر راهى پيش مىگرفتم. اى واى بر من، كاش فلانى را دوست خود نگرفته بودم». پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله نیز در روایتی زیبا، تأثیر همنشین را بر انسان چنین بیان کردند: «همنشین صالح همانند عطرفروش است که یا از عطرش به تو هدیه می‌دهد یا بوی آن را در جامه‌ات باقی می‌گذارد. همنشین بد مانند آهنگر است که اگر جامه‌ات را نسوزاند، یا بدبویت می‌کند یا با آن بو، تو را می‌آزارد».3 مطالعات اجتماعی نیز تأثیر همنشینی بر افراد را نشان می‌دهد.4 محل یافتن دوستان خوب و خدایی و انس با آنان است که این همنشینی قطعاً فرد را از ارتکاب به اعمال ناشایست بازمی‌دارد. ادامه👇👇👇
امیرمؤمنان علی علیه السلام در روایتی، هشت فایده را برای کسانی که به رفت‌وآمد دارند، برمی‌شمرد که یکی از آنها، برادر ایمانی است که انسان در مسیر خداوند از او استفاده می‌کند.5 ✅ مسجد، پناهگاهی در برابر حوادث و گرفتاری‌ها آرامش درونی باعث می‌شود تا فرد از رفتارهای نابه‌هنجار بپرهیزد. حال اگر افراد یک جامعه به آرامش درونی برسند، آن جامعه از سلامت اجتماعی بالایی برخوردار خواهد بود. ، بهترین مکانی است که آرامش درونی انسان را تأمین می‌کند. یکی از نویسندگان غیرمسلمان به نام ج.هوگ می‌نویسد: « در سرزمین‌های اسلامی به عنوان پناهگاهی برای زندگی پرآشوب و پرتلاطم شهر به شمار می‌آید. هزاران نفر در روزهای جمعه در صحن و شبستان سرپوشیده آن گرد می‌آیند و به طور دسته‌جمعی در برابر دیوار قبله، که به سوی مکه قرار دارد، به سجده می‌پردازند. در سراسر جهان، عموم مسلمانان همچنان‌که ذرات آهن به سوی آهن‌ربا جذب می‌شود، به سوی این مراکز مقدس روی می‌آورند. هریک از افراد این گروه در عین شرکت در آن اجتماع، با خود خلوت می‌کند و هرکدام، مجذوب سعادت ابدی خود می‌شود و در آرامش و سکوتی درونی فرو می‌رود که برای غربی‌ها ناشناخته است».6 پی‌نوشت: 1. نهج‌البلاغه،‌ خطبه90. 2. فرقان: 27ـ28. 3. ابن سلامه قضاعی، ابوعبدالله؛ مسندالشهاب؛ ج2، ص287. 4. ر.ک: سلیمی، علی، ابوترابی، محمود و داوری، محمد؛ هم‌نشینی و کجروی؛ قم: پژوهشگاه حوزه و دانشگاه(1388). 5. صدوق؛ من لایحضره الفقیه؛ ج1، ص237. 6. فجری، محمدمهدی؛ «مسجد و مسجدی‌ها»؛ ماهنامه مبلّغان؛ شماره123، ص146. 🆔 @almasjed
💠 آغاز مناسک حج ✅ مناسک حج تمتع ۱۴۴۴ قمری (۱۴۰۲ شمسی) امروز هشتم ذی‌الحجه به وقت عربستان، به طور رسمی آغاز شد. در این روز زائران حج تمتع از کشورهای مختلف با لباس سفید احرام لبیک گویان و به قصد حج تمتع، مکه مکرمه را ترک کرده و به سوی عرفات می‌روند تا یک شب در آنجا بیتوته کنند. 💠 اللهم انا نسئلک أن نکتبنا من حجاج بیتک الحرام، المبرور حجهم، المشکور سعیهم 🆔 @almasjed
✅ ۸ ذیحجه، حرکت امام حسین علیه السلام از به سمت رفتي به پاس حرمت کعبه (مسجد) به کربلا ای صد هزار جان گرامی فدای تو 💠 ابن زبیر به امام حسین علیه السلام پیشنهاد کرد که در مکه اقامت کند تا او با امام بیعت نموده، مردم نیز با امام بیعت نمایند. این کار بدین جهت بود که از خود رفع تهمت کند و مردم این پیشنهاد را به عنوان حسن نیت و خیرخواهی اوتلقی کنند. حضرت به او فرمود: «اِنَّ اَبِی حَدَّثَنِی اَنَّ بِها کبْشاً یسْتَحِلُّ حُرْمَتَها فَما اُحِبُّ اَنْ اَکونَ ذلِک الْکبْشُ؛ پدرم به من خبر داد که در مکه قوچی کشته می شود که به وسیله او حرمت خانه خدا شکسته می گردد و من دوست ندارم (هتک حرمت الهی با کشته شدن من باشد و) آن قوچ باشم.» 🆔 @almasjed 💠 محمّد بن حنفیه ملاقاتی نیز در مکه با امام حسین علیه السلام دارد که در آن ملاقات چنین عرض می کند: «ای برادر! تو مردم کوفه را خوب می شناسی و می دانی که با پدر و برادرت چه کردند و من می ترسم که سرنوشت شما نیز همان سرنوشت گذشتگان بشود. اگر مصلحت بدانی، در مکه بمان که هم جانت سالم می ماند و هم عزّت و احترامت محفوظ است.» حضرت فرمود: «خوف این را دارم که یزید به طور ناگهانی مرا بکشد و من همان کسی باشم که با کشته شدنش حرمت حرم شکسته می شود.» 🆔 @almasjed
✅ به مناسبت هفتم تیر «روز قوه قضائیه» 🔆 نماد عدالت و محل قضاوت در حکومت اسلامی 💠 «المسجدُ قصرُ العدلِ» 🔷 هنگامى که پیامبر(صلى الله علیه وآله) را بنا نهادند، همواره آنان که مورد تعدى و ستم قرار مى‌گرفتند به پناه مى آوردند و داد مظلومان از ظالمان در ستانده مى شد. قضاوت هاى امیرالمؤمنین(علیه السلام)در «دکّة القضاء» در امتداد همین نقش بوده است تا بین مردم قضاوت نماید و در پرتو عدالت اسلامى، به حل و فصل اختلافات و منازعات مردم مى پرداخت. 🆔 @almasjed
💠 محل حل اختلاف،احقاق حق، الفت و برادری و برابری است. ✅ قضاوتی که منجر به اجرای «حدّ» شود در کراهت دارد. 🆔 @almasjed
✅ عرفه، «مسجد زمانی» است و بسیاری از فقهاء اهل سنت آنرا در کنار«مسجد مکانی و فضایی» و بنابر قول علماء شیعه، «مسجد ولایی» قرار داده اند که مراد خانه های ائمه و انبیاء علیهم السلام و بلکه وجود آن بزرگان است که «در هر منطقه و هر مکانی در حکم مسجد هستند». 💠 عده ای از فقهاء، صحرای عرفات را در روز عرفه در حکم مسجد می دانند «مسجد زمانی» و اینکه انجام هیچ عملی خاصی در آنجا الزام نشده است چنانچه تحیتی دارد به نام وقوف و در مسجد هم، فقط حضور شرط است و در عرفات هم فقط وقوف و بعید نیست که ما در مسجد هم قائل به وقوف شویم ویژگی عرفه در روز عرفه است و بقیه ایام اعم از قدر و جمعه و غدیر و اعیاد دیگر، شب در آن افضل یا دخیل است. ✅ بعضی عرفه را «با اینکه در آستانه عید قربان قرار گرفته، ولی مستقلا بعنوان بزرگترین عید عالم اسلام» دانسته اند. 💠 کمیّت دعاهایی که در روز عرفه وارد شده از کل ماه رمضان بیشتر است و اذکار آن نیز بیش از اذکار روزهای بلند است، یعنی اگر کسی عند الطلوع شروع کند تا پایان روز قادر به اتمام آنها نیست. 💠🔹💠🔹💠 ✅ با اینکه دعای امام سجاد و امام حسین علیهماالسلام از لحاظ حجم و عبارت برابرند ولی هر کدام در جای خود مضامین شریف و اعجازگونه دارند، چراکه دعاهای عرفه جامع همه علوم و فنون، از کهکشان ها گرفته تا ذرات زمین از علوم طبی گرفته تا ریاضی و فیزیک و شیمی و غیره میباشند. 💠 یکی از آداب عرفه، زیارت است که هر جا زیارت خدا مطرح است زیارت امام حسین علیه السلام هم مطرح است. اکنون وظیفه ما که در عرفات نیستیم، چیست؟ دعا برای وقوف کنندگان در عرفات خصوصا حضرت حجت بن الحسن ارواحنافداه تا دعاهایش را خدا مستجاب کند. ✅ چون دعاها انفرادی است و با جماعت در متون دینی وارد نشده است چه زیباست مردم به جای پارکها و بیابانها، به روی آورند چرا که عرفه روز خشوع و خضوع و فزع است و طبق حدیث « افزعوا الی » یا طبق آیه شریفه « ففروا الی الله » بایستی در جمع شوند و هر کسی کنج خلوتی برگزیند و در حال خضوع و خشوع و معنویت خود باشد و کسی، دیگری را با صوت بلند صدا نزند و سخنرانی و دعا اذیت «به خلوت» دیگران نداشته باشد: 💠 قال رسول الله صلی الله علیه وآله: فَلَا یُؤْذِیَنَّ بَعْضُکُمْ بَعْضًا وَلَا یَرْفَعْ بَعْضُکُمْ عَلَى بَعْضٍ فِی الْقِرَاءَهِ أَوْ قَالَ فِی الصَّلَاهِ.(۱) (در با صدای قرآن یا نماز مزاحم همدیگر نشوید) ✅ اینکه روزه گرفتن در عرفه جزء چهار روزی است «که از دهها سال عبادت برتر است » ولی بهقدری در این روز به تضرع و دعا سفارش شده که اگر بواسطه روزه گرفتن، ضعفی عارض شود بهتر است روزه ترک شود با اینکه در ماه مبارک رمضان که ماه خدا و دعا و قرآن است به هیچ وجه نمیتوان روزه را فدای دعا کرد و این جای تامل بسیار است. —————————————————- (۱) – سنن ابی داود ۱/۲۲۹ 🆔 @almasjed
💠 مستحب است نماز عيد را در صحرا بخوانند، ولي در مستحب است در خوانده شود. 💠 کراهت دارد نماز عید را زیر سقف بخوانند. 🆔 @almasjed
اَللهُ اَکْبَرُ، اَللهُ اَکْبَرُ، لا اِلـهَ اِلاَّ اللهُ وَ اللهُ اَکْبَرُ، اَللهُ اَکْبَرُ، و للهِِ الْحَمْدُ، اَللهُ اَکْبَرُ عَلى ما هَدانا; اَللهُ اَکْبَرُ عَلى ما رَزَقَنا مِنْ بَهیمَةِ الاَْنعامِ; وَ الْحَمْدُ لِلّهِ عَلى ما أبْلانا 💠 عید قربان و ✅ در متون روائی ما به احیاء شب عید قربان و شب عید فطر سفارش و تاکید شده، ولی شرط آن شب زنده داری، وقوف و بیتوته در مطرح شده است. ❇️ نکته ای دیگر که باید به آن توجه داشت این است که اعتکاف هیچ زمانی بر زمان دیگر برتری و شرافت ندارد. اگر بنا دارند ۱۲۰ نفر در یک شهری معتکف شوند بهتر است هر کدام ۳ روز معتکف شوند تا در تمام سال اعتکاف در برقرار باشد و خالی از خدمتگزار نباشد چرا که خالی بودن معبد از عابد، خلاف ادب است و نکته جالب اینجاست که چون شرط اعتکاف، روزه است و روزه در ایام عیدین باطل است فقط روز عید می شود معتکف نبود که شاید دلیل آن همین باشد که شب عید مردم در حضور دارند و معتکف نیاز ندارد و روز عید از لحظه نماز صبح تا بعد از نماز عید خالی از عابد نیست پس بنابراین نیازی به معتکف نخواهد بود. ✅ نتیجه اینکه: منحصر بودن احیاء شب عید در ؛ پیام های متعدد دارد. 🔆 هر عملی از اعمال الهی به مباحث اقتصادی ختم می شود. مثلا: ۳۰ روز ماه رمضان با فطره تکمیل می شود ولی عید قربان و اعمال حج به قدری مهم هستند که با یک صاع تمام نمی شود و بلکه باید گوسفند کامل و سالم قربانی شود. 🆔 @almasjed
✅ در ادیان گذشته برای خدمت به کارهای گوناگونی انجام می شده است؛ از جمله خدماتی که حتی توسط انبیاء الهی علیهم السلام در جهت خدمت به صورت گرفته: قربانی کردن فرزند در راه است که حضرت ابراهیم علیه السلام مأمور به انجام آن شده است و در قرآن کریم نسبت به این عمل مذمت و نکوهشی صورت نگرفته است! 💠 همچنین در آیات دیگر قرآن کریم نذر کردن فرزند برای خدمت در از جمله خدمات پسندیده و سنت حسنه ای است که مورد پذیرش و قبول خداوند نیز قرار گرفته است. 🔆 توصیه قرآن: نذر فرزند داخل رحم، برای خدمت به 💠 إذْ قالَتِ امْرَأَتُ عِمْرانَ رَبِّ إِنِّي نَذَرْتُ لَكَ ما في بَطْني مُحَرَّراً فَتَقَبَّلْ مِنِّي إِنَّكَ أَنْتَ السَّميعُ الْعَليم - آل عمران/35 ✳️ نکات: ✅ بنابر روایتی که از امام باقرو امام صادق (علیهم السلام) نقل شده است، محرر، کسی است که پیوسته در است «1» ✅ محرر: تحریر فرزند برای خدمت گذاری «2» ✅ خدمت به خانه خدا و آنقدر شریف است که مادر مریم با اینکه ثمره وجودش را نذر می کند در عین حال از خداوند تقاضای قبول می کند (فتقبّل منّی) ✅ محرر وظیفه اش خدمت به و زائران خدا است. ✅ محرر به كسي ميگويند كه از همه قيود حتی از کمک به پدر و مادر آزاد بوده و گویا از او هیچ توقعی ندارند تا در خدمت و عبادت باشد. ✅ مریم یعنی زنی که به و خدمت می کند «3» ✅ بهترین نذر، نذر خدمت به است و بالاترین نذر، نذر فرزند است. —---------------------------— 1- (عروسی حویزی، تفسير نور الثقلين، ج1، ص332؛ محمدباقر مجلسی، بحارالانوار، ج14، ص204.) 2- ابن‌منظور، لسان العرب، ج4، ص181. 3- ترجمه الميزان، ج3، ص: 271) 🆔 @almasjed
⛔️ پخش موسیقی در مساجد: اخیراً مرسوم شده است در برخی از مساجد، افراد سرودهایی همراه با موسیقی پخش می‌کنند؛ با این توجیه که مضامین سرود، مذهبی است و این کار، یک کار فرهنگی محسوب می شود! ✅ نظر مراجع عظام تقلید: 🔹آیت الله خامنه ای: روشن است که برای مسجد، جایگاه شرعی خاصی است، و چنانچه پخش موسیقی در مسجد مناسب جایگاه و احترام مسجد نباشد، حرام است، حتی اگر موسیقی غیر مطرب باشد. 🔹آیت الله مکارم: موسيقی در مسجد و حسينيه به‌طورکلی جايز نيست. 🔹آیت الله سیستانی: اگر موسیقی لهوی یا صدای ترانه و مانند آن باشد، در همه جا حرام است. اگر از این قبیل نباشد، هم مناسب شأن مسجد نیست و باید اجتناب شود. 🔹آیت الله بهجت: جایز نیست . 🆔 @almasjed
✅ مستحب است از تکبیرة الاحرام بگوید: یا مُحْسِنُ قَدْ اَتاكَ الْمُسىءُ وَ قَدْ أَمَرْتَ الْمـُحْسِنَ اَنْ یَتَجاوَزَ عَنِ الْمُسیئِ اَنتَ الْمـُحْسِنُ وَ أَنَا الْمُسیئُ بِحَقِّ مُحَمَّد وَ آلِ مُحَمَّد صَلِّ عَلَى مُحَمَّد وَ آلِ مُحَمَّد وَ تَجاوَزْ عَنْ قَبِیحِ ما تَعْلَمُ مِنّى. امام خمینی مسئله ۹۵۴ آیت الله تبریزی مسئله ۹۵۴ آیت الله خویی مسئله ۹۶۳ آیت الله صافی گلپایگانی مسئله ۹۶۳ آیت الله موسوی اردبیلی مسئله ۹۷۶ آیت الله سیستانی مسئله ۹۶۳ آیت الله مکارم شیرازی مسئله ۸۷۶ آیت الله نوری همدانی مسئله ۹۵۵ 🆔 @almasjed