eitaa logo
فرهنگ مسجد
744 دنبال‌کننده
199 عکس
35 ویدیو
11 فایل
مسجد شناسی آداب واحکام مسجد کارکردهای مسجد تبلیغ ومسجد امامت مسجد معماری مسجد اقتصادو مسجد اعتکاف #برگزاری_دوره_های_آموزشی_مدیریت_مسجد @almasjed_admin
مشاهده در ایتا
دانلود
💠 عَنْ أَبِي حَمْزَةَ الثُّمَالِيِّ قَالَ: قُلْتُ لِأَبِي جَعْفَرٍ علیه السلام فِي الْمَسْجِدِ الْحَرَامِ لِأَيِّ شَيْءٍ سَمَّاهُ اللَّهُ الْعَتِيقَ فَقَالَ إِنَّهُ لَيْسَ مِنْ بَيْتٍ وَضَعَهُ اللَّهُ عَلَى وَجْهِ الْأَرْضِ إِلَّا لَهُ رَبٌّ وَ سُكَّانٌ يَسْكُنُونَهُ غَيْرَ هَذَا الْبَيْتِ فَإِنَّهُ لَا رَبَّ لَهُ إِلَّا اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ وَ هُوَ الْحُرُّ ثُمَّ قَالَ إِنَّ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ خَلَقَهُ قَبْلَ الْأَرْضِ ثُمَّ خَلَقَ الْأَرْضَ مِنْ بَعْدِهِ فَدَحَاهَا مِنْ تَحْتِهِ. الكافي (ط - الإسلامية)، ج4، ص: 189 ✅ ابوحمزه ثمالى مى گوید: در ، به خدمت امام باقر علیه السلام رسیدم؛ عرض كردم: «به چه دلیل خانه را عتیق نامیده اند؟ حضرت فرمود: چون هیچ خانه اى نیست كه خداوند آن را بر روى زمین نهاده باشد، مگر اینكه صاحبى و ساكنانى دارد، جز این خانه. این خانه، صاحبى جز خداى عزّوجل ندارد و لذا حرّ و آزاد است. سپس حضرت فرمود: خداى عزوجل، قبل از زمین، آن را آفرید؛ سپس زمین را خلق كرد و از زیر آن خانه، زمین را گسترانید.» 🆔 @almasjed
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
امام خمینی (رحمه الله) : امروز ابر قدرت ها و شیاطین از و اجتماعات مومنین در ترس دارند. را پرکنید. ما برای و نماز انقلاب کردیم 🆔 @almasjed
ما انقلاب کردیم درست کنیم! 🆔 @almasjed
◻ برخی احکام فقهی از دیدگاه امام خمینی(رحمة الله علیه) ✅ «تصرف در موقوفات یا موقوفات دیگر موکول به اجازه و نظر متولی شرعی است.» [۱] نه اصل ؛ و این‌که خود را متولی، و عزل و نصب را در حیطه تولیت‌ خود قرار دهد اعتبار ندارد زیرا «جعل تولیت برای صحیح نیست، و عزل و نصب او اثر ندارد.» [۲] و یا این‌که بگوید: بنده نیتم این بوده که تولیت‌ را عهده‌دار شوم، نسبت به خود چنین حقی را ندارد. به جهت این‌که «اصل تولیت‌بردار نیست، ولی نسبت به موقوفات آن، واقف می‌تواند خود یا دیگری را متولّی قرار دهد.» [۳] پس «نمازخواندن در آن ()، موقوف بر اجازه کسی نیست»[۴] و حتی نسبت به تصرفاتی غیر از نمازخواندن در ، مانند اقامه مجلس و استفاده از بلندگو و برق و فرش و غیره «نهی واقف اثر ندارد. بلی، اگر برای اشیای مربوط به ، متولّی خاصی قرار داده شده؛ تصرف در آن‌ها موقوف است به نظر او و مراعات جهت وقف.» [۵] و ازآن‌جهت که « متولّی ندارد و متولّی بردار نیست.» [۶] بنابراین «رضایت کسی (حتی واقف زمین) در عبادت در آن معتبر نیست ولی تصرفاتی که منافی با احترام یا مزاحم نمازگزاران باشد جایز نیست.» [۷] 💠 از آنچه که گذشت معلوم می‌گردد که مسئولیت و وظیفه در ، در جهت حفظ و نگهداری از ساختمان و اموال و وسایل آن و فراهم‌آوردن شرایط جهت عبادت کردن مردم است، نه چیز دیگر، آن هم وفق مقررات و آداب و احکام ؛ و هر کاری «اگر خلاف مقرّرات یا خلاف مصلحت باشد جایز نیست.» [۸] و بر همین اساس حتی اگر لازم باشد « خراب کردن برای تجدید ساختمان و تعمیر آن مانع ندارد.» [۹] ۱. ↑ موسوعة الامام الخمینی، ج۳۸ استفتائات امام خمینی، ج‌۷، ص۶، سؤال۷۹۶۷. ۲. ↑ موسوعة الامام الخمینی، ج۳۸ استفتائات امام خمینی، ج‌۷، ص۶، سؤال۷۹۶۶. ۳. ↑ موسوعة الامام الخمینی، ج۳۸ استفتائات امام خمینی، ج‌۷، ص۱۰، سؤال۷۹۷۲. ۴. ↑ موسوعة الامام الخمینی، ج۳۸ استفتائات امام خمینی، ج‌۷، ص۷، سؤال۷۹۶۸. ۵. ↑ موسوعة الامام الخمینی، ج۳۸ استفتائات امام خمینی، ج‌۷، ص۷، سؤال۷۹۶۹. ۶. ↑ موسوعة الامام الخمینی، ج۳۸ استفتائات امام خمینی، ج‌۷، ص۸، سؤال۷۹۷۰. ۷. ↑ موسوعة الامام الخمینی، ج۳۸ استفتائات امام خمینی، ج‌۷، ص۹، سؤال۷۹۷۱. ۸. ↑ موسوعة الامام الخمینی، ج۳۸ استفتائات امام خمینی، ج‌۷، ص۵، سؤال۷۹۶۳. ۹. ↑ موسوعة الامام الخمینی، ج۳۸، استفتائات امام خمینی، ج‌۷، ص۴، سؤال۷۹۶۲. 🆔 @almasjed
✅ ارتباط با موسسه آموزشی و پژوهشی 💠 شناخت ، نقشی کلیدی در رونق و ارتقای جایگاه در جامعه ایفا می‌کند. در این مسیر، ارتباط با موسسات و مراکز تخصصی فعال در این حوزه، می‌تواند راهگشای فعالان و پژوهشگران باشد. ◻ موسسه و نقش آن در : ◽موسسه ، به عنوان یکی از پیشگامان در این زمینه، فعالیت‌های ارزشمندی در راستای شناخت و معرفی ابعاد مختلف انجام داده است. این موسسه با بهره‌گیری از دانش و تجربه 50 سالۀ حضرت حجت الاسلام و المسلمین حاج شیخ تقی قرائتی، به عنوان مرجعی تخصصی در زمینه خدمات متنوعی را به فعالان و پژوهشگران ارائه داده و با تبیین جایگاه و نقش در جامعه اسلامی، به ارتقای سطح آگاهی و شناخت مردم نسبت به این نهاد مقدس کمک کرده‌ است. ❇ خدمات موسسه : ✔• برگزاری دوره‌های آموزشی: موسسه ، دوره‌های آموزشی تخصصی را در سطوح مختلف برای فعالان و پژوهشگران این حوزه برگزار می‌کند. این دوره‌ها با بهره‌گیری از اساتید مجرب و با استفاده از جدیدترین یافته‌های علمی، به ارتقای دانش و مهارت‌های مخاطبان کمک می‌کنند. ✔• ارائه مشاوره: موسسه ، خدمات مشاوره‌ای تخصصی در زمینه‌های مختلف ، ساخت ، فرش و تجهیزات ، برنامه‌ریزی فرهنگی، مدیریت ، ارتباط با مخاطبان و حل چالش‌ها به فعالان ارائه می‌دهد. ✔• انجام پژوهش: موسسه ، با انجام پژوهش‌های علمی به شناخت ابعاد مختلف این نهاد مقدس و ارائه راهکارهای کاربردی برای حل چالش‌های پیش روی آن کمک می‌کند. ✔• تألیف و ترجمه منابع: موسسه ، با تألیف و ترجمه کتاب‌ها و مقالات علمی به غنی‌سازی منابع آموزشی و ارتقای سطح دانش فعالان و پژوهشگران این حوزه کمک می‌کند. ✔• کتابخانه تخصصی مسجد: برای تمرکز و تسهیل در امر تحقیقات پیرامون ، کتابخانه تخصصی با حدود 2000 جلد کتاب و موضوعاتی از قبیل شناسی، معماری، تاریخی، روائی، فقهی و دیگر مسائل مرتبط با گردآوری شده است. 📝 ارتباط با موسسه : فعالین و پژوهشگران می‌توانند از طریق وب‌سایت یا شبکه‌های اجتماعی موسسه ، با این مجموعه ارتباط برقرار کرده و دانش و مهارت‌های خود را در زمینه ارتقا داده و به ارائه خدمات اثربخش‌تر به این نهاد مقدس کمک کنند. همچنین، امکان شرکت در دوره‌های آموزشی، دریافت مشاوره و انجام پژوهش‌های مشترک با موسسه نیز فراهم است. ☎ راه‌های ارتباط با موسسه : در صورت تمایل به کسب اطلاعات بیشتر در مورد موسسه و فعالیت‌های حجت الاسلام و المسلمین حاج شیخ تقی قرائتی، می‌توانید به وب‌سایت یا شبکه‌های اجتماعی زیر مراجعه کنید: ✔• پایگاه اطلاع‌رسانی: 🌐 https://almasjed.blog.ir/ ✔• شبکه‌های اجتماعی: ○ ایتا: 🌐 https://eitaa.com/almasjed ○ آپارات: 🌐 https://www.aparat.com/aappaarraatt 📮 آدرس: قم - میدان آستانه - مدرسه علمیه دارالشفاء -ساختمان علامه طباطبایی -روبروی امتحانات شفاهی - مؤسسه مسجد تلفن همراه 09121519446 09124511161 09159645183 تلفن ثابت 02537737701 دورنگار 02537731448 🆔 @almasjed
🌺 اول ذیحجه سالروز ازدواج امیر المومنین علی (علیه السلام) و حضرت زهرا (سلام الله علیها): 🕌 بهترین مکان برای پیدا کردن همراز، همسفر، همکار، همفکر، همراه و است و خواستگاری ها و مشاوره های ازدواج در آرام ترین زندگی را در پی دارد. 🌸پیامبر اکرم(صلی الله علیه و آله) در و جشن ازدواج امیرمومنان علی (علیه السلام) و حضرت صدیقه طاهره فاطمه زهرا(سلام الله علیها) را برگزار کردند. 💠 ... فَبَسَطَ النُّطُوعَ فِي وَ صَدَرَ النَّاسُ وَ هُمْ أَكْثَرُ مِنْ أَرْبَعَةِ آلَافِ رَجُلٍ وَ سَائِرُ نِسَاءِ الْمَدِينَة - بحارالأنوار ج 43 ص 114 🆔 @almasjed
✅ ارتباط و تعلق با مهمترین ملاک برای هم کفو بودن در ازدواج است: 💠 قال النبی(صلى الله عليه و آله سلم): من کان جار بیت الله و لم یحضر الجماعة ثلاث ایام متوالیات، فعلیه لعنة الله و الملائکة و الناس اجمعین، فان خطب فلا تزوجوه، و ان مرض فلا تعودوه، و ان رفع جنازته فلا تشیعوه، الا فلا صلاة له، الا فلا صوم له، الا فلازکاة له، الا فلا حج له، الا فلا جهاد له، و ان مات مات میتة الجاهلیة. جامع الأخبار(للشعيري) ؛ ص79 💠 پیامبر گرامی اسلام (صلى الله عليه و آله سلم) فرمودند: کسی که همسایه باشد و سه روز پشت سر هم حاضر به جماعت نشود پس لعنت خدا و ملائکه و همه مردم بر او خواهد بود، اگر چنین شخصی خواستگاری نمود برای ، به او دختر ندهید، اگر مریض بود او را عیادت نکنید و اگر مُرد و جنازه او را برداشتند تشییع جنازه او نکنید. بدانید و توجّه داشته باشید نماز، روزه، زکات، حجّ و جهاد او (کسی که سه روز مسجد نرود) قبول نخواهد بود و اگر مُرد، به مرگ جاهلیت از دنیا رفته است (یعنی بدون دین از دنیا رفته) 💠 قال الصادق(علیه السلام) عن امیرالمومنین(علیه السلام) بلغه ان قوما لا یحضرون الصلاة فی ، فخطب فقال: ان قوما لا یحضرون الصلاة معنا فی فلایواکلونا، ولا یشاربونا، و لا یشاورونا، و لا یاخذوا من فیئنا شیئا او یحضروا معنا صلاتنا جماعة و انی لاوشک ان آمر لهم بنار تشعل فی دورهم فاحرقها علیهم او ینتهون. قال [الصادق(علیه السلام)]: فامتنع المسلمون عن مواکلتهم و مشاربتهم و حتی حضروا الجماعة مع المسلمین. 💠 امام صادق(علیه السلام) فرمودند از علی(علیه السلام) که به آن حضرت خبر رسید جماعتی حاضر به جماعت مسلمین در نمی شوند پس آن حضرت در ضمن خطبه ای فرمودند که گروهی به جماعت ما در حاضر نمی شوند پس این ها حقّ هم غذا شدن با ما ندارند و نیز مورد مشورت ما قرار نمی گیرند و با ما نمی توانند کنند و از غنیمت جنگی مسلمانان حقّ هیچ چیز ندارند تا این که در جماعت مسلمین حاضر شوند. و من زود باشد که امر کنم آتش روشن کنند و منازل ایشان را بسوزانند یا این که از این عمل خود توبه کنند. سپس امام صادق(علیه السلام) فرمودند: مسلمین مطابق دستور امیرالمؤمنین عمل کردند و خوردن و آشامیدن و ازدواج با آنان را ترک کردند تا این که آن جماعت توبه نمودند و به جماعت مسلمین حاضر شدند. 🔷🔹🔷 💠 مستحب است انسان با کسی که در حاضر نمی شود، غذا نخورد، در کارها با او مشورت نکند، همسایه او نشود، از او زن نگیرد و به او زن ندهد. (توضیح المسائل - مسئله 897) 🆔 @almasjed
✳️ نماز مستحب در خانه، واجب در 💠 فضیلت نماز در اختصاص به نماز واجب (یومیه) دارد چون خواندن نمازهای مستحب در خانه فضیلت جماعت در دارد. ✅ در روایات، خواندن نماز مستحب در خانه، بهتر از نماز حتی در (مدینه) می باشد! با اینکه برای نماز در فضائل زیادی مطرح شده است: 💠ٍ أَنَّ رَسُولَ اللَّهِ قَالَ صَلَاةُ الْمَرْءِ فِي بَيْتِهِ أَفْضَلُ مِنْ صَلَاتِهِ فِي هَذَا إِلَّا الْمَكْتُوبَةَ. خواندن نماز در خانه از نماز خواندن در من دارای فضیلت بیشتر است مگر نماز واجب 💠 قال رَسُولَ اللَّهِ :أفضل صلاتكم في بيوتكم إلا المكتوبة با فضیلت ترین نماز آن است که در خانه خوانده شود مگر نماز واجب 💠 قال رَسُولَ اللَّهِ : خير صلاتكم صلاتكم في بيوتكم إلا صلاة الفريضة بهترین نماز شما، نماز در خانه است مگر نماز واجب 💠 عَبْدِ اللَّهِ بْنِ سَعْدٍ قَالَ سَأَلْتُ رَسُولَ اللَّهِ أَيُّمَا أَفْضَلُ؟ الصَّلَاةُ فِي بَيْتِي أَوْ الصَّلَاةُ فِي قَالَ أَلَا تَرَى إِلَى بَيْتِي مَا أَقْرَبَهُ مِنْ فَلَأَنْ أُصَلِّيَ فِي بَيْتِي أَحَبُّ إِلَيَّ مِنْ أَنْ أُصَلِّيَ فِي إِلَّا أَنْ تَكُونَ صَلَاةً مَكْتُوبَةً. از پیامبر سوال شد که خواندن نماز در خانه دارای فضیلت است یا خواندن آن در ؟ پیامبر صلی الله علیه و آله فرمود: خواندن نماز در خانه نزد من محبوب تر است تا خواندن آن در ، مگر اینکه نماز واجب باشد. 🆔 @almasjed
✅ اجبار مردم به انجام اعمال مستحبی و خواندن نماز مستحبی بین نماز مغرب و عشاء در ، دارای مستند شرعی نمی باشد! ✅ یکی از دلایل جمع خواندن نمازهای واجب این است که بین آن‌ها اعمال مستحبی انجام نشود و الا جمع خواندن نمازها بی‌معنا است. 💠 مردم نباید در به خاطر انجام اعمال مستحبی وقتی از آنها گرفته شده و یا مجبور به انجام آن باشند لذا می توان نماز مغرب و عشا را باهم خواند و هر کسی که تمایل داشته باشد نماز های مستحبی را بعد از نماز عشا بخواند 🆔 @almasjed
💠 « عَنْ اَبِی الْحَسَنِ (علیه‌السّلام) قَالَ سَمِعْتُهُ یَقُولُ اِذَا جَمَعْتَ بَیْنَ الصَّلَاتَیْنِ فَلَا تَطَوَّعْ بَیْنَهُمَا؛ محمد بن حکیم می‌گوید: از امام کاظم (علیه‌السّلام) شنیدم که می‌فرمود هنگامی‌که خواستی نمازها را با هم بجا آورید، نافله بین آنها نخوانید.» 💠 «سَمِعْتُ اَبَا الْحَسَنِ (علیه‌السّلام) یَقُولُ الْجَمْعُ بَیْنَ الصَّلَاتَیْنِ اِذَا لَمْ یَکُنْ بَیْنَهُمَا تَطَوُّعٌ. محمد بن حکیم می‌گوید: از امام کاظم (علیه‌السّلام) شنیدم که می‌فرمود: جمع میان نمازها در صورتی است که بین آ‌نها نافله انجام نشود» الکافی ج3 ص 287 🆔 @almasjed
✳️ نماز مستحب در خانه ، واجب در 💠 فتوای مراجع معظم تقلید پیرامون خواندن نماز مستحبی در : 💠 حضرت آیت الله شبیری زنجانی حفظه الله: اگر مرتبه خفاء از دیگران در خانه و یکسان باشد بعید نیست افضل باشد ولی اگر مرتبه خفاء و سری بودن در خانه بیشتر باشد رجحان یکی بر دیگری ثابت نیست. 💠 حضرت آیت الله سید علی سيستانى حفظه الله: اگر به صورتی به جا آورد که آشکار نباشد در بهتر است. 💠 حضرت آیت الله نوری همدانی حفظه الله: خواندن نوافل و مستحباب در منزل افضل است. 💠 حضرت آیت الله وحید خراسانی حفظه الله: بهتر است نافله های یومیّه را در خانه بخوانید. 🆔 @almasjed
⚜ عنِ الْحَسَنِ بْنِ عَلِيٍّ ....أَقْوَى الْأَسْبَابِ الْجَالِبَةِ لِلرِّزْقِ .. وَ حُضُورُ قَبْلَ الْأَذَانِ ... ِ وَ الْوَتْرِ فِي الْبَيْت 💠 امام مجتبی علیه السلام : قوی ترین وسیله جذب روزی، حضور در قبل از اذان و خواندن نماز مستحب در خانه است. بحار الانوار 73/318 🆔 @almasjed
☑️ شهادت امام محمد باقر علیه السلام تسلیت باد 🔘 امام باقر عليه السلام : إذا قُمتَ إلى صَلاتِكَ فَقُل : ... اللّهُمَّ اجعَلني مِن زُوّارِ بَيتِكَ ، و عُمّارِ 💠 هر گاه براى نمازت ره سپار شدى، بگو : « . . . خداوندا! مرا از زيارت كنندگان خانه ات و آبادگران قرار ده ». ▫️ الكافي: ج ۳ ص ۴۴۵ ح ۱۲ 🆔 @almasjed
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅ آغاز مناسک حج در عربستان از امروز بیش از دو میلیون زائر خانه خدا که در مکه حضور دارند امروز برای به‌جا آوردن مناسک حج تمتع به منا و عرفات می‌روند. 🆔 @almasjed
💠 اللهم انا نسئلک أن نکتبنا من حجاج بیتک الحرام، المبرور حجهم، المشکور سعیهم 🆔 @almasjed
هلم الی الحج (دریاب خانه را) پژوهش و نگارش : محمد حسین ذاکر _ محمد رضا مهدیان ✅ پاسخی قاطع از زبان روایات، به آنان که تمنای تعطیلی آیین حج را دارند. جایگاه بلند حرم امن الهی و سفر حج در آیینه‌ی کلام اهل بیت و معرفت امام تنها راه پذیرش و اثرگذاری حج 💠 بخشی از کتاب: حج عبادتی است که برخی آنرا خوش نمی دارند و کوچکش می شمارند. با اندک بهانه ای ترکش می کنند و توانگری را که توفیق تشرف یافت نکوهش می کنند. •با دیدن این اوضاع آشفته، به میانه ی میدان آمدیم تا به سهم خود، مرهمی باشیم بر آلام کهنه ی این عبادت مظلوم؛ آمدیم تا غبار جهل از آن زدوده و درخشندگی اش را به رخ اهل ایمان کشیم. جُستار گسترد های را در آیات و روایات مرتبط با حج آغاز نمودیم. بیش از دو سال مهمان سفره ی رنگین روایات در ابواب گوناگون بودیم. همت گماشتیم تا دعوت الهی ابراهیم خلیل را به گوش مؤمنان رسانیم. دست به قلم شدیم و نگاشتیم: " هَلُمَّ إِلَى الْحَجِّ 🆔 @almasjed
💠 قال الصادق علیه السلام: «وَدَّ مَنْ فِي الْقُبُورِ لَوْ أَنَّ لَهُ حَجَّةً وَاحِدَةً بِالدُّنْيَا وَ مَا فِيهَا». (وسائل الشيعة: ١١٠/١١ - تهذيب الاحكام: ٢٣/۵) ✅ «مردگان در گورهايشان آرزو مى‌كنند: كاش دنيا و آنچه در دنيا هست را داده و به جاى آن پاداش يك به آنها داده مى‌شد.» 🆔 @almasjed
کتاب هلم الی الحج.pdf
11.01M
هلم الی الحج (دریاب خانه را) پژوهش و نگارش : محمد حسین ذاکر _ محمد رضا مهدیان 🆔 @almasjed
💠 قال علی علیه السلام: الله الله فی بیت ربکم لا تخلوه ما بقیتم فانه ان ترک لم تناظروا. ✅ امیر المومنین علی علیه السلام فرمودند: خدا را! درباره خانه پروردگارتان در نظر داشته باشید تا هستید، آن را خالی نگذارید. زیرا اگر حج متروک شود نظر رحمت خدا از شما قطع خواهد شد. بحارالانوار ج 96 16 ✅ عن الرضا علیه السلام قال:ما رایت شیئا اسرع غنا و لا انفی للفقر من ادمان الحج 💠 از امام رضا علیه السلام نقل شده که فرمود: ندیده ام که چیزی همانند مداومت بر زیارت خانه خدا چنان سریع توانگری آورد و فقر رابزداید. بحار الانوار، ج 74، ص 318 🆔 @almasjed
از جمله ثمرات و برکات امنیت است؛ بدون آنکه کمترین دلهره و اضطرابی ایجاد کند، به خلاف سازمان های امنیتی مثل شورای امنیت و سازمان ملل که خود مرکز ناامنی برای کل دنیا شده اند. 💠 وَ إِذْ جَعَلْنَا الْبَيْتَ مَثابَةً لِلنَّاسِ وَ أَمْنا (البقره / 125) 💠 و من دخله كان امنا (آل عمران/97) 💠 وَ لاَ آمِّينَ الْبَيْت (المائده /2) 💠 ادخلوها بسلام امنين (الحجر/46) 💠 و هذا البلد الامین (تین/3) 💠 لَتَدْخُلُنَّ الْمَسْجِدَ الْحَرامَ إِنْ شاءَ اللَّهُ آمِنين (فتح/27) 💠 و آمنهم من خوف (قریش/4) 💠 رَبِّ اجْعَلْ هذا بَلَداً آمِناً (بقره/126) 💠 عند بيتك المحرم (37/ابراهیم) 💠 وَ مَنْ يُرِدْ فيهِ بِإِلْحادٍ بِظُلْمٍ نُذِقْهُ مِنْ عَذابٍ أَليم (حج/25) 💠 أَ وَ لَمْ نُمَكِّنْ لَهُمْ حَرَماً آمِنا. قصص/57 💠 أَ وَ لَمْ يَرَوْا أَنَّا جَعَلْنا حَرَماً آمِنا. عنکبوت/67 💠 الْحَجُّ أَشْهُرٌ مَعْلُوماتٌ فَمَنْ فَرَضَ فيهِنَّ الْحَجَّ فَلا رَفَثَ وَ لا فُسُوقَ وَ لا جِدالَ فِي الْحَجِّ وَ ما تَفْعَلُوا مِنْ خَيْرٍ يَعْلَمْهُ اللَّهُ وَ تَزَوَّدُوا فَإِنَّ خَيْرَ الزَّادِ التَّقْوى وَ اتَّقُونِ يا أُولِي الْأَلْباب (البقره ،197) 💠 فَإِذا أَمِنْتُمْ فَمَنْ تَمَتَّعَ بِالْعُمْرَةِ إِلَى الْحَجِّ فَمَا اسْتَيْسَرَ مِنَ الْهَدْيِ فَمَنْ لَمْ يَجِدْ فَصِيامُ ثَلاثَةِ أَيَّامٍ فِي الْحَجِّ وَ سَبْعَةٍ إِذا رَجَعْتُمْ تِلْكَ عَشَرَةٌ كامِلَةٌ ذلِكَ لِمَنْ لَمْ يَكُنْ أَهْلُهُ حاضِرِي الْمَسْجِدِ الْحَرامِ وَ اتَّقُوا اللَّهَ وَ اعْلَمُوا أَنَّ اللَّهَ شَديدُ الْعِقابِ (بقره196) 🆔 @almasjed
✅ ۸ ذیحجه، حرکت امام حسین علیه السلام از به سمت رفتي به پاس حرمت کعبه (مسجد) به کربلا ای صد هزار جان گرامی فدای تو 💠 ابن زبیر به امام حسین علیه السلام پیشنهاد کرد که در مکه اقامت کند تا او با امام بیعت نموده، مردم نیز با امام بیعت نمایند. این کار بدین جهت بود که از خود رفع تهمت کند و مردم این پیشنهاد را به عنوان حسن نیت و خیرخواهی اوتلقی کنند. حضرت به او فرمود: «اِنَّ اَبِی حَدَّثَنِی اَنَّ بِها کبْشاً یسْتَحِلُّ حُرْمَتَها فَما اُحِبُّ اَنْ اَکونَ ذلِک الْکبْشُ؛ پدرم به من خبر داد که در مکه قوچی کشته می شود که به وسیله او حرمت خانه خدا شکسته می گردد و من دوست ندارم (هتک حرمت الهی با کشته شدن من باشد و) آن قوچ باشم.» 🆔 @almasjed 💠 محمّد بن حنفیه ملاقاتی نیز در مکه با امام حسین علیه السلام دارد که در آن ملاقات چنین عرض می کند: «ای برادر! تو مردم کوفه را خوب می شناسی و می دانی که با پدر و برادرت چه کردند و من می ترسم که سرنوشت شما نیز همان سرنوشت گذشتگان بشود. اگر مصلحت بدانی، در مکه بمان که هم جانت سالم می ماند و هم عزّت و احترامت محفوظ است.» حضرت فرمود: «خوف این را دارم که یزید به طور ناگهانی مرا بکشد و من همان کسی باشم که با کشته شدنش حرمت حرم شکسته می شود.» 🆔 @almasjed
✅ عرفه، «مسجد زمانی» است و بسیاری از فقهاء اهل سنت آنرا در کنار«مسجد مکانی و فضایی» و بنابر قول علماء شیعه، «مسجد ولایی» قرار داده اند که مراد خانه های ائمه و انبیاء علیهم السلام و بلکه وجود آن بزرگان است که «در هر منطقه و هر مکانی در حکم مسجد هستند». 💠 عده ای از فقهاء، صحرای عرفات را در روز عرفه در حکم مسجد می دانند «مسجد زمانی» و اینکه انجام هیچ عملی خاصی در آنجا الزام نشده است چنانچه تحیتی دارد به نام وقوف و در مسجد هم، فقط حضور شرط است و در عرفات هم فقط وقوف و بعید نیست که ما در مسجد هم قائل به وقوف شویم ویژگی عرفه در روز عرفه است و بقیه ایام اعم از قدر و جمعه و غدیر و اعیاد دیگر، شب در آن افضل یا دخیل است. ✅ بعضی عرفه را «با اینکه در آستانه عید قربان قرار گرفته، ولی مستقلا بعنوان بزرگترین عید عالم اسلام» دانسته اند. 💠 کمیّت دعاهایی که در روز عرفه وارد شده از کل ماه رمضان بیشتر است و اذکار آن نیز بیش از اذکار روزهای بلند است، یعنی اگر کسی عند الطلوع شروع کند تا پایان روز قادر به اتمام آنها نیست. 💠🔹💠🔹💠 ✅ با اینکه دعای امام سجاد و امام حسین علیهماالسلام از لحاظ حجم و عبارت برابرند ولی هر کدام در جای خود مضامین شریف و اعجازگونه دارند، چراکه دعاهای عرفه جامع همه علوم و فنون، از کهکشان ها گرفته تا ذرات زمین از علوم طبی گرفته تا ریاضی و فیزیک و شیمی و غیره میباشند. 💠 یکی از آداب عرفه، زیارت است که هر جا زیارت خدا مطرح است زیارت امام حسین علیه السلام هم مطرح است. اکنون وظیفه ما که در عرفات نیستیم، چیست؟ دعا برای وقوف کنندگان در عرفات خصوصا حضرت حجت بن الحسن ارواحنافداه تا دعاهایش را خدا مستجاب کند. ✅ چون دعاها انفرادی است و با جماعت در متون دینی وارد نشده است چه زیباست مردم به جای پارکها و بیابانها، به روی آورند چرا که عرفه روز خشوع و خضوع و فزع است و طبق حدیث « افزعوا الی » یا طبق آیه شریفه « ففروا الی الله » بایستی در جمع شوند و هر کسی کنج خلوتی برگزیند و در حال خضوع و خشوع و معنویت خود باشد و کسی، دیگری را با صوت بلند صدا نزند و سخنرانی و دعا اذیت «به خلوت» دیگران نداشته باشد: 💠 قال رسول الله صلی الله علیه وآله: فَلَا یُؤْذِیَنَّ بَعْضُکُمْ بَعْضًا وَلَا یَرْفَعْ بَعْضُکُمْ عَلَى بَعْضٍ فِی الْقِرَاءَهِ أَوْ قَالَ فِی الصَّلَاهِ.(۱) (در با صدای قرآن یا نماز مزاحم همدیگر نشوید) ✅ اینکه روزه گرفتن در عرفه جزء چهار روزی است «که از دهها سال عبادت برتر است » ولی بهقدری در این روز به تضرع و دعا سفارش شده که اگر بواسطه روزه گرفتن، ضعفی عارض شود بهتر است روزه ترک شود با اینکه در ماه مبارک رمضان که ماه خدا و دعا و قرآن است به هیچ وجه نمیتوان روزه را فدای دعا کرد و این جای تامل بسیار است. —————————————————- (۱) – سنن ابی داود ۱/۲۲۹ 🆔 @almasjed
💠 مستحب است نماز عيد را در صحرا بخوانند، ولي در مستحب است در خوانده شود. 💠 کراهت دارد نماز عید را زیر سقف بخوانند. 🆔 @almasjed
اَللهُ اَکْبَرُ، اَللهُ اَکْبَرُ، لا اِلـهَ اِلاَّ اللهُ وَ اللهُ اَکْبَرُ، اَللهُ اَکْبَرُ، و للهِِ الْحَمْدُ، اَللهُ اَکْبَرُ عَلى ما هَدانا; اَللهُ اَکْبَرُ عَلى ما رَزَقَنا مِنْ بَهیمَةِ الاَْنعامِ; وَ الْحَمْدُ لِلّهِ عَلى ما أبْلانا 💠 عید قربان و ✅ در متون روائی ما به احیاء شب عید قربان و شب عید فطر سفارش و تاکید شده، ولی شرط آن شب زنده داری، وقوف و بیتوته در مطرح شده است. ❇️ نکته ای دیگر که باید به آن توجه داشت این است که اعتکاف هیچ زمانی بر زمان دیگر برتری و شرافت ندارد. اگر بنا دارند ۱۲۰ نفر در یک شهری معتکف شوند بهتر است هر کدام ۳ روز معتکف شوند تا در تمام سال اعتکاف در برقرار باشد و خالی از خدمتگزار نباشد چرا که خالی بودن معبد از عابد، خلاف ادب است و نکته جالب اینجاست که چون شرط اعتکاف، روزه است و روزه در ایام عیدین باطل است فقط روز عید می شود معتکف نبود که شاید دلیل آن همین باشد که شب عید مردم در حضور دارند و معتکف نیاز ندارد و روز عید از لحظه نماز صبح تا بعد از نماز عید خالی از عابد نیست پس بنابراین نیازی به معتکف نخواهد بود. ✅ نتیجه اینکه: منحصر بودن احیاء شب عید در ؛ پیام های متعدد دارد. 🔆 هر عملی از اعمال الهی به مباحث اقتصادی ختم می شود. مثلا: ۳۰ روز ماه رمضان با فطره تکمیل می شود ولی عید قربان و اعمال حج به قدری مهم هستند که با یک صاع تمام نمی شود و بلکه باید گوسفند کامل و سالم قربانی شود. 🆔 @almasjed
✅ در ادیان گذشته برای خدمت به کارهای گوناگونی انجام می شده است؛ از جمله خدماتی که حتی توسط انبیاء الهی علیهم السلام در جهت خدمت به صورت گرفته: قربانی کردن فرزند در راه است که حضرت ابراهیم علیه السلام مأمور به انجام آن شده است و در قرآن کریم نسبت به این عمل مذمت و نکوهشی صورت نگرفته است! 💠 همچنین در آیات دیگر قرآن کریم نذر کردن فرزند برای خدمت در از جمله خدمات پسندیده و سنت حسنه ای است که مورد پذیرش و قبول خداوند نیز قرار گرفته است. 🔆 توصیه قرآن: نذر فرزند داخل رحم، برای خدمت به 💠 إذْ قالَتِ امْرَأَتُ عِمْرانَ رَبِّ إِنِّي نَذَرْتُ لَكَ ما في بَطْني مُحَرَّراً فَتَقَبَّلْ مِنِّي إِنَّكَ أَنْتَ السَّميعُ الْعَليم - آل عمران/35 ✳️ نکات: ✅ بنابر روایتی که از امام باقرو امام صادق (علیهم السلام) نقل شده است، محرر، کسی است که پیوسته در است «1» ✅ محرر: تحریر فرزند برای خدمت گذاری «2» ✅ خدمت به خانه خدا و آنقدر شریف است که مادر مریم با اینکه ثمره وجودش را نذر می کند در عین حال از خداوند تقاضای قبول می کند (فتقبّل منّی) ✅ محرر وظیفه اش خدمت به و زائران خدا است. ✅ محرر به كسي ميگويند كه از همه قيود حتی از کمک به پدر و مادر آزاد بوده و گویا از او هیچ توقعی ندارند تا در خدمت و عبادت باشد. ✅ مریم یعنی زنی که به و خدمت می کند «3» ✅ بهترین نذر، نذر خدمت به است و بالاترین نذر، نذر فرزند است. —---------------------------— 1- (عروسی حویزی، تفسير نور الثقلين، ج1، ص332؛ محمدباقر مجلسی، بحارالانوار، ج14، ص204.) 2- ابن‌منظور، لسان العرب، ج4، ص181. 3- ترجمه الميزان، ج3، ص: 271) 🆔 @almasjed