eitaa logo
فرهنگ مسجد
741 دنبال‌کننده
199 عکس
35 ویدیو
11 فایل
مسجد شناسی آداب واحکام مسجد کارکردهای مسجد تبلیغ ومسجد امامت مسجد معماری مسجد اقتصادو مسجد اعتکاف #برگزاری_دوره_های_آموزشی_مدیریت_مسجد @almasjed_admin
مشاهده در ایتا
دانلود
چشمه جوشان فیض الهی است انسان در فضای که آکنده از صفا و معنویت است دل و جان را شستشو میدهد و از این منبع رحمت و عزت و قدرت کسب توشه می کند: ✅ تسلیم بودن در برابر پروردگار ✅ تعهد نسبت به وظایف ✅ اقدام در کار دین و دنیا ✅ رحم و گذشت و تعامل ✅ اعتماد به نفس در برابر مشکلات ✅ امید و توکل به خداوند ✅ ساخت و پرداخت انسانی در تراز اسلام و مسلمانی در محقق می شود. اردوگاه تعلیم و تربیت و آوردگاه مبارزه با شیطان است آمیختگی دنیا و آخرت و فرد و اجتماع است تجلیگاه محشر عظیم الهی در دنیاست 👌 اگر فرصت را از دست بدهیم و به آن بی توجه باشیم و به شایستگی به آن خدمت نکنیم، خسران بزرگی دامنگیر ما خواهد شد: 💠 ((لَهُمْ فِي الدُّنْيَا خِزْيٌ وَلَهُمْ فِي الْآخِرَةِ عَذَابٌ عَظِيمٌ)) بقره/114 💠 ((وَ مَنْ أَعْرَضَ عَنْ ذِكْري فَإِنَّ لَهُ مَعيشَةً ضَنْكاً وَ نَحْشُرُهُ يَوْمَ الْقِيامَةِ أَعْمى)) طه/124 🆔 @almasjed
بر اثر عدم معرفت صحیح نسبت به آن، مشکلات بسیاری را متحمل شده است. بیشترین آسیب را کسانی رقم زدند که خود را صاحب اختیار می دانند! حاصل عملکرد آنان عقب ماندگی مردم از دینداری صحیح بوده است. 🆔 @almasjed
✅ هر کس نسبت به حقایق و معارف آشنا باشد و از غیرت و احساس وظیفه برخوردار باشد تردید نخواهد کرد که از دست دادن ذخیره عظیم و ضایع کردن این پشتوانه مستحکم الهی، خسارتی بی جبران و گناهی بی غفران است؛ لذا بیش از همیشه به معرفت به حقیقت و آداب و احکام آن نیازمندیم تا مشکلات و آسیب های فردی و اجتماعی حل گردد ان شاء االله. 🆔 @almasjed
💠 قال رسول اللّه صلي الله عليه و آله :ثَمَانِيَةٌ لاَ تُقْبَلُ مِنْهُمْ صَلاَةٌ ... إِمَامُ قَوْمٍ يُصَلِّي بِهِمْ وَ هُمْ لَهُ كَارِهُونَ رسول خدا صلي الله عليه و آله : نمازهاى هشت تن پذيرفته نمى گردد! : یکی از این هشت گروه كسى است كه امام جماعت مردم گردد ، حال آن كه مردم از او ناراضی بوده و خوشنود به امامت او نباشند. بحار الأنوار (ط - بيروت)، ج‏85، ص: 129 🆔 @almasjed
👌 گاهی موضوع ما را از توجه به جایگاه پیران و پیشکسوتان مسجد غافل کرده و به آنها به دید یک مانع برای انجام فعالیت نگاه می کنیم! ✅ خداوند بواسطه پيران مسجد بر همه رحم مى‏ كند: 💠 قال امیرالمومنین علیه السلام: و انّ اللَّه تبارك و تعالى ليريد عذاب اهل الارض جميعا حتّى لا يحاشى فيهم احدا فاذا نظر إلى الشّيب ناقلى اقدامهم إلى الصّلوات و الولدان يتعلّمون القرآن رحمهم اللَّه تعالى فاخّر ذلك عنهم. از حضرت امير المؤمنين صلوات اللَّه عليه منقولست كه فرمودند: بسيار است كه حق سبحانه و تعالى مى‏ خواهد كه اهل زمين را همه معذب سازد كه احدى را نجات ندهد پس چون نظر مى‏ كند كه جمعى از پیران با ضعف به مى ‏روند و اطفال تعلم قرآن مى‏ كنند به بركت ايشان بر همه رحم مى‏ كند و عقاب ايشان را از روى تفضّل تأخير مى ‏فرمايد كه شايد توبه كنند لوامع صاحبقرانى مشهور به شرح فقيه، ج‏3، ص: 275 🆔 @almasjed
💠 جایگاه : اولین نقطه آفریده شده زمین ✅ أ وَ لَمْ يَرَ الَّذينَ كَفَرُوا أَنَّ السَّماواتِ وَ الْأَرْضَ كانَتا رَتْقاً فَفَتَقْناهُما وَ جَعَلْنا مِنَ الْماءِ كُلَّ شَيْءٍ حَيٍّ أَ فَلا يُؤْمِنُونَ- الانبیاء/30 ✅ و الْأَرْضَ بَعْدَ ذلِكَ دَحاها - النازعات/30 ✅ و الْأَرْضِ وَ ما طَحاها - الشمس/6 ⚜ روز بیست و پنجم ذیقعده، هم زمان با یعنی گسترش یافتن زمین است. ✅ «دَحو» به معنای گسترش است. منظور از دحوالارض این است که در آغاز آفرینش، تمام سطح زمین را آب فراگرفته بود. این آب ها، به تدریج در گودال های زمین جای گرفتند و خشکی ها از زیر آب سر برآوردند و روز به روز گسترده تر شدند. 🔹🔹🔷🔹🔹 🔆 مطابق روایات، اولین نقطه ای که از زیر آب سر برآورد، مکان شریف و بود. ✅ «إِنَّ أَوَّلَ بَیْتٍ وُضِعَ لِلنَّاسِ لَلَّذی بِبَکَّةَ مُبارَکاً وَ هُدیً لِلْعالَمین» آل عمران/۹۶ نخستین خانه ای که برای مردم، نهاده شده، همان است که در مکه است و مبارک، و برای جهانیان[مایه] هدایت است» 🆔 @almasjed
💠 عَنْ أَبِي حَمْزَةَ الثُّمَالِيِّ قَالَ: قُلْتُ لِأَبِي جَعْفَرٍ علیه السلام فِي الْمَسْجِدِ الْحَرَامِ لِأَيِّ شَيْءٍ سَمَّاهُ اللَّهُ الْعَتِيقَ فَقَالَ إِنَّهُ لَيْسَ مِنْ بَيْتٍ وَضَعَهُ اللَّهُ عَلَى وَجْهِ الْأَرْضِ إِلَّا لَهُ رَبٌّ وَ سُكَّانٌ يَسْكُنُونَهُ غَيْرَ هَذَا الْبَيْتِ فَإِنَّهُ لَا رَبَّ لَهُ إِلَّا اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ وَ هُوَ الْحُرُّ ثُمَّ قَالَ إِنَّ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ خَلَقَهُ قَبْلَ الْأَرْضِ ثُمَّ خَلَقَ الْأَرْضَ مِنْ بَعْدِهِ فَدَحَاهَا مِنْ تَحْتِهِ. الكافي (ط - الإسلامية)، ج4، ص: 189 ✅ ابوحمزه ثمالى مى گوید: در ، به خدمت امام باقر علیه السلام رسیدم؛ عرض كردم: «به چه دلیل خانه را عتیق نامیده اند؟ حضرت فرمود: چون هیچ خانه اى نیست كه خداوند آن را بر روى زمین نهاده باشد، مگر اینكه صاحبى و ساكنانى دارد، جز این خانه. این خانه، صاحبى جز خداى عزّوجل ندارد و لذا حرّ و آزاد است. سپس حضرت فرمود: خداى عزوجل، قبل از زمین، آن را آفرید؛ سپس زمین را خلق كرد و از زیر آن خانه، زمین را گسترانید.» 🆔 @almasjed
🌺 اول ذیحجه سالروز ازدواج امیر المومنین علی (علیه السلام) و حضرت زهرا (سلام الله علیها): 🕌 بهترین مکان برای پیدا کردن همراز، همسفر، همکار، همفکر، همراه و است و خواستگاری ها و مشاوره های ازدواج در آرام ترین زندگی را در پی دارد. 🌸پیامبر اکرم(صلی الله علیه و آله) در و جشن ازدواج امیرمومنان علی (علیه السلام) و حضرت صدیقه طاهره فاطمه زهرا(سلام الله علیها) را برگزار کردند. 💠 ... فَبَسَطَ النُّطُوعَ فِي وَ صَدَرَ النَّاسُ وَ هُمْ أَكْثَرُ مِنْ أَرْبَعَةِ آلَافِ رَجُلٍ وَ سَائِرُ نِسَاءِ الْمَدِينَة - بحارالأنوار ج 43 ص 114 🆔 @almasjed
✅ ارتباط و تعلق با مهمترین ملاک برای هم کفو بودن در ازدواج است: 💠 قال النبی(صلى الله عليه و آله سلم): من کان جار بیت الله و لم یحضر الجماعة ثلاث ایام متوالیات، فعلیه لعنة الله و الملائکة و الناس اجمعین، فان خطب فلا تزوجوه، و ان مرض فلا تعودوه، و ان رفع جنازته فلا تشیعوه، الا فلا صلاة له، الا فلا صوم له، الا فلازکاة له، الا فلا حج له، الا فلا جهاد له، و ان مات مات میتة الجاهلیة. جامع الأخبار(للشعيري) ؛ ص79 💠 پیامبر گرامی اسلام (صلى الله عليه و آله سلم) فرمودند: کسی که همسایه باشد و سه روز پشت سر هم حاضر به جماعت نشود پس لعنت خدا و ملائکه و همه مردم بر او خواهد بود، اگر چنین شخصی خواستگاری نمود برای ، به او دختر ندهید، اگر مریض بود او را عیادت نکنید و اگر مُرد و جنازه او را برداشتند تشییع جنازه او نکنید. بدانید و توجّه داشته باشید نماز، روزه، زکات، حجّ و جهاد او (کسی که سه روز مسجد نرود) قبول نخواهد بود و اگر مُرد، به مرگ جاهلیت از دنیا رفته است (یعنی بدون دین از دنیا رفته) 💠 قال الصادق(علیه السلام) عن امیرالمومنین(علیه السلام) بلغه ان قوما لا یحضرون الصلاة فی ، فخطب فقال: ان قوما لا یحضرون الصلاة معنا فی فلایواکلونا، ولا یشاربونا، و لا یشاورونا، و لا یاخذوا من فیئنا شیئا او یحضروا معنا صلاتنا جماعة و انی لاوشک ان آمر لهم بنار تشعل فی دورهم فاحرقها علیهم او ینتهون. قال [الصادق(علیه السلام)]: فامتنع المسلمون عن مواکلتهم و مشاربتهم و حتی حضروا الجماعة مع المسلمین. 💠 امام صادق(علیه السلام) فرمودند از علی(علیه السلام) که به آن حضرت خبر رسید جماعتی حاضر به جماعت مسلمین در نمی شوند پس آن حضرت در ضمن خطبه ای فرمودند که گروهی به جماعت ما در حاضر نمی شوند پس این ها حقّ هم غذا شدن با ما ندارند و نیز مورد مشورت ما قرار نمی گیرند و با ما نمی توانند کنند و از غنیمت جنگی مسلمانان حقّ هیچ چیز ندارند تا این که در جماعت مسلمین حاضر شوند. و من زود باشد که امر کنم آتش روشن کنند و منازل ایشان را بسوزانند یا این که از این عمل خود توبه کنند. سپس امام صادق(علیه السلام) فرمودند: مسلمین مطابق دستور امیرالمؤمنین عمل کردند و خوردن و آشامیدن و ازدواج با آنان را ترک کردند تا این که آن جماعت توبه نمودند و به جماعت مسلمین حاضر شدند. 🔷🔹🔷 💠 مستحب است انسان با کسی که در حاضر نمی شود، غذا نخورد، در کارها با او مشورت نکند، همسایه او نشود، از او زن نگیرد و به او زن ندهد. (توضیح المسائل - مسئله 897) 🆔 @almasjed
✳️ نماز مستحب در خانه، واجب در 💠 فضیلت نماز در اختصاص به نماز واجب (یومیه) دارد چون خواندن نمازهای مستحب در خانه فضیلت جماعت در دارد. ✅ در روایات، خواندن نماز مستحب در خانه، بهتر از نماز حتی در (مدینه) می باشد! با اینکه برای نماز در فضائل زیادی مطرح شده است: 💠ٍ أَنَّ رَسُولَ اللَّهِ قَالَ صَلَاةُ الْمَرْءِ فِي بَيْتِهِ أَفْضَلُ مِنْ صَلَاتِهِ فِي هَذَا إِلَّا الْمَكْتُوبَةَ. خواندن نماز در خانه از نماز خواندن در من دارای فضیلت بیشتر است مگر نماز واجب 💠 قال رَسُولَ اللَّهِ :أفضل صلاتكم في بيوتكم إلا المكتوبة با فضیلت ترین نماز آن است که در خانه خوانده شود مگر نماز واجب 💠 قال رَسُولَ اللَّهِ : خير صلاتكم صلاتكم في بيوتكم إلا صلاة الفريضة بهترین نماز شما، نماز در خانه است مگر نماز واجب 💠 عَبْدِ اللَّهِ بْنِ سَعْدٍ قَالَ سَأَلْتُ رَسُولَ اللَّهِ أَيُّمَا أَفْضَلُ؟ الصَّلَاةُ فِي بَيْتِي أَوْ الصَّلَاةُ فِي قَالَ أَلَا تَرَى إِلَى بَيْتِي مَا أَقْرَبَهُ مِنْ فَلَأَنْ أُصَلِّيَ فِي بَيْتِي أَحَبُّ إِلَيَّ مِنْ أَنْ أُصَلِّيَ فِي إِلَّا أَنْ تَكُونَ صَلَاةً مَكْتُوبَةً. از پیامبر سوال شد که خواندن نماز در خانه دارای فضیلت است یا خواندن آن در ؟ پیامبر صلی الله علیه و آله فرمود: خواندن نماز در خانه نزد من محبوب تر است تا خواندن آن در ، مگر اینکه نماز واجب باشد. 🆔 @almasjed
✅ اجبار مردم به انجام اعمال مستحبی و خواندن نماز مستحبی بین نماز مغرب و عشاء در ، دارای مستند شرعی نمی باشد! ✅ یکی از دلایل جمع خواندن نمازهای واجب این است که بین آن‌ها اعمال مستحبی انجام نشود و الا جمع خواندن نمازها بی‌معنا است. 💠 مردم نباید در به خاطر انجام اعمال مستحبی وقتی از آنها گرفته شده و یا مجبور به انجام آن باشند لذا می توان نماز مغرب و عشا را باهم خواند و هر کسی که تمایل داشته باشد نماز های مستحبی را بعد از نماز عشا بخواند 🆔 @almasjed
💠 « عَنْ اَبِی الْحَسَنِ (علیه‌السّلام) قَالَ سَمِعْتُهُ یَقُولُ اِذَا جَمَعْتَ بَیْنَ الصَّلَاتَیْنِ فَلَا تَطَوَّعْ بَیْنَهُمَا؛ محمد بن حکیم می‌گوید: از امام کاظم (علیه‌السّلام) شنیدم که می‌فرمود هنگامی‌که خواستی نمازها را با هم بجا آورید، نافله بین آنها نخوانید.» 💠 «سَمِعْتُ اَبَا الْحَسَنِ (علیه‌السّلام) یَقُولُ الْجَمْعُ بَیْنَ الصَّلَاتَیْنِ اِذَا لَمْ یَکُنْ بَیْنَهُمَا تَطَوُّعٌ. محمد بن حکیم می‌گوید: از امام کاظم (علیه‌السّلام) شنیدم که می‌فرمود: جمع میان نمازها در صورتی است که بین آ‌نها نافله انجام نشود» الکافی ج3 ص 287 🆔 @almasjed
✳️ نماز مستحب در خانه ، واجب در 💠 فتوای مراجع معظم تقلید پیرامون خواندن نماز مستحبی در : 💠 حضرت آیت الله شبیری زنجانی حفظه الله: اگر مرتبه خفاء از دیگران در خانه و یکسان باشد بعید نیست افضل باشد ولی اگر مرتبه خفاء و سری بودن در خانه بیشتر باشد رجحان یکی بر دیگری ثابت نیست. 💠 حضرت آیت الله سید علی سيستانى حفظه الله: اگر به صورتی به جا آورد که آشکار نباشد در بهتر است. 💠 حضرت آیت الله نوری همدانی حفظه الله: خواندن نوافل و مستحباب در منزل افضل است. 💠 حضرت آیت الله وحید خراسانی حفظه الله: بهتر است نافله های یومیّه را در خانه بخوانید. 🆔 @almasjed
⚜ عنِ الْحَسَنِ بْنِ عَلِيٍّ ....أَقْوَى الْأَسْبَابِ الْجَالِبَةِ لِلرِّزْقِ .. وَ حُضُورُ قَبْلَ الْأَذَانِ ... ِ وَ الْوَتْرِ فِي الْبَيْت 💠 امام مجتبی علیه السلام : قوی ترین وسیله جذب روزی، حضور در قبل از اذان و خواندن نماز مستحب در خانه است. بحار الانوار 73/318 🆔 @almasjed
، گوهری بی همتا ✅ در آموزه ها و معارف دینی هدف از آفرینش، بندگی خدا بیان شده است. خداوند در قرآن کریم می فرماید: (ما خلقت الجن و الانس الا لیعبدون). یکی از فلسفه های بعثت انبیا تحقق بندگی می باشد: (و لقد بعثنا فی کل أمة رسولاً أن اعبدوا الله) و همچنین یکی از برترین مقام ها همانا بندگی و عبد خدا بودن است: و اشهد ان محمدا عبده و رسوله. راه سعادت و تکامل در عبودیت است: (وَ أَنِ اعْبُدُونِی هذا صِراطٌ مُسْتَقِیمٌ) . بهترین مکان برای اظهار بندگی و به نمایش گذاشتن آن است. حضور در به این نیت که انسان خود را مقید به رعایت آداب و احکام کند یکی از راه‌های مهم برای انجام بندگی است لذا حضور در نشانه ایمان و بندگی می باشد. ✅ از جمله فرصت های ویژه در زندگانی مومنان، حضور در و خدمت به خانه خداست. باتوجه به اینکه ارزش خدمت به هر مکانی نسبت به صاحب آن مکان سنجیده می شود و منتسب به خداوند است، خدمت به آن دارای ارزش و امتیاز والائی می باشد از جمله: کسب مقامات معنوی، بهره مندی از شفاعت در روز قیامت، هدایت خود و دیگران و سبب تقرب به خداوند می شود. بنابراین ضروری است که قدر این موهبت الهی را بدانیم و در راه خدمت به کوشا باشیم. ✅ خدمت به و خانه خد از جمله سنت های تاریخی در معارف دینی می باشد. در زندگانی انبیا و اولیاء الهی خدمت و رونق بخشیدن به از نکات کلیدی و برجسته بوده است تا جایی که حتی خود یا فرزندان خود را وقف برای این کار می کردند. حضرت ابراهیم علیه السلام برای عمارت و آبادانی خانه خدا به همراه خانواده‌اش از شام به شهر مکه هجرت نموده و با قرار دادن زن و فرزند خود در کنار خانه خدا از خداوند می خواهد تا قلوب مردم متوجه این این مکان گردد. همچنین وظیفه تدارک امکانات جهت استفاده زائران و عبادت کنندگان در خانه خدا بر عهده دو پیامبر یعنی حضرت ابراهیم و اسماعیل علیهم السلام قرار داشته است. علاوه اینکه قرآن سنت مبارک نذر فرزند برای خدمت به را ذکر کرده و از قول مادر حضرت مریم می فرماید: (إذْ قالَتِ امْرَأَتُ عِمْرانَ رَبِّ إِنِّي نَذَرْتُ لَكَ ما في بَطْني مُحَرَّراً) . با توجه به این آیه مادر حضرت مریم نذر کرد فرزند خود را به منظور خدمت به وقف آن کند و فرزندش نیز بر همین اساس (مریم) یعنی خادمه خانه خدا نامگذاری شد . بنابراین خدمت به یک افتخار و موهبت الهی است. ✅ حضور در علاوه بر اینکه دارای آثار و برکات ویژه می باشد به معنی زیارت خداوند متعال نیز می باشد. امام صادق عليه السلام : (بر شما باد رفتن به ؛ زيرا خانه هاى خدا در روى زمين است. هر كه پاك و پاكيزه وارد آنها شود خداوند او را از گناهانش پاك گرداند و در زمره زائران خود قلمداد می كند. پس در نماز و دعا بسيار بگزاريد.) بر این اساس یکی از فضایل و فواید برای اهل آن این است که آنها در ، زائر خداوند تبارک و تعالی محسوب می شوند. 🆔 @almasjed
🖌 *ثبت‌نام مسابقه:* https://survey.porsline.ir/s/NGRF8a2 🔸 *عضویت در کانال مسابقه:* https://ble.ir/tarighnoor
هدایت شده از فرهنگ مسجد
هلم الی الحج (دریاب خانه را) پژوهش و نگارش : محمد حسین ذاکر _ محمد رضا مهدیان ✅ پاسخی قاطع از زبان روایات، به آنان که تمنای تعطیلی آیین حج را دارند. جایگاه بلند حرم امن الهی و سفر حج در آیینه‌ی کلام اهل بیت و معرفت امام تنها راه پذیرش و اثرگذاری حج 💠 بخشی از کتاب: حج عبادتی است که برخی آنرا خوش نمی دارند و کوچکش می شمارند. با اندک بهانه ای ترکش می کنند و توانگری را که توفیق تشرف یافت نکوهش می کنند. •با دیدن این اوضاع آشفته، به میانه ی میدان آمدیم تا به سهم خود، مرهمی باشیم بر آلام کهنه ی این عبادت مظلوم؛ آمدیم تا غبار جهل از آن زدوده و درخشندگی اش را به رخ اهل ایمان کشیم. جُستار گسترد های را در آیات و روایات مرتبط با حج آغاز نمودیم. بیش از دو سال مهمان سفره ی رنگین روایات در ابواب گوناگون بودیم. همت گماشتیم تا دعوت الهی ابراهیم خلیل را به گوش مؤمنان رسانیم. دست به قلم شدیم و نگاشتیم: " هَلُمَّ إِلَى الْحَجِّ 🆔 @almasjed
💠 قال الصادق علیه السلام: «وَدَّ مَنْ فِي الْقُبُورِ لَوْ أَنَّ لَهُ حَجَّةً وَاحِدَةً بِالدُّنْيَا وَ مَا فِيهَا». (وسائل الشيعة: ١١٠/١١ - تهذيب الاحكام: ٢٣/۵) ✅ «مردگان در گورهايشان آرزو مى‌كنند: كاش دنيا و آنچه در دنيا هست را داده و به جاى آن پاداش يك به آنها داده مى‌شد.» 🆔 @almasjed
کتاب هلم الی الحج.pdf
11.01M
هلم الی الحج (دریاب خانه را) پژوهش و نگارش : محمد حسین ذاکر _ محمد رضا مهدیان 🆔 @almasjed
هدایت شده از فرهنگ مسجد
💠 قال علی علیه السلام: الله الله فی بیت ربکم لا تخلوه ما بقیتم فانه ان ترک لم تناظروا. ✅ امیر المومنین علی علیه السلام فرمودند: خدا را! درباره خانه پروردگارتان در نظر داشته باشید تا هستید، آن را خالی نگذارید. زیرا اگر حج متروک شود نظر رحمت خدا از شما قطع خواهد شد. بحارالانوار ج 96 16 ✅ عن الرضا علیه السلام قال:ما رایت شیئا اسرع غنا و لا انفی للفقر من ادمان الحج 💠 از امام رضا علیه السلام نقل شده که فرمود: ندیده ام که چیزی همانند مداومت بر زیارت خانه خدا چنان سریع توانگری آورد و فقر رابزداید. بحار الانوار، ج 74، ص 318 🆔 @almasjed
هدایت شده از فرهنگ مسجد
☑️ شهادت امام محمد باقر علیه السلام تسلیت باد 🔘 امام باقر عليه السلام : إذا قُمتَ إلى صَلاتِكَ فَقُل : ... اللّهُمَّ اجعَلني مِن زُوّارِ بَيتِكَ ، و عُمّارِ 💠 هر گاه براى نمازت ره سپار شدى، بگو : « . . . خداوندا! مرا از زيارت كنندگان خانه ات و آبادگران قرار ده ». ▫️ الكافي: ج ۳ ص ۴۴۵ ح ۱۲ 🆔 @almasjed
✅ به مناسبت 6 ذی الحجه 1407 قمری - حج خونین (1366 شمسی) امنیت و آرامش را در جان و نهاد افراد جامعه تثبیت میکند و در مسیر دستیابی به این هدف متعالی و رساندنِ امنیتِ مسلمانان به بالاترین درجات امنیت روانی، فردی و اجتماعی، از شیوه های مختلفی استفاده می کند؛ از جمله پر کردن اوقات فراغت جوانان و بزرگسالان، ریشه کن کردن ناهنجاری های اخلاقی و آثار آن، بازدارندگی از جرم و جنایت، تربیت همسایگان صالح، ایجاد جامعه امن، و بالاخره، مسجد به همه مراجعات دینی و دنیایی مردم پاسخ می‌دهد. شیفتگان دانش و علم و فتوا که از مسجد یاری می‌خواهند و پویندگان امور دنیایی که بدان پناه می‌برند، گمشده خود را در آن می‌جویند و به هدف خود دست می‌یابند. 🆔 @almasjed
از جمله ثمرات و برکات امنیت است؛ بدون آنکه کمترین دلهره و اضطرابی ایجاد کند، به خلاف سازمان های امنیتی مثل شورای امنیت و سازمان ملل که خود مرکز ناامنی برای کل دنیا شده اند. 💠 وَ إِذْ جَعَلْنَا الْبَيْتَ مَثابَةً لِلنَّاسِ وَ أَمْنا (البقره / 125) 💠 و من دخله كان امنا (آل عمران/97) 💠 وَ لاَ آمِّينَ الْبَيْت (المائده /2) 💠 ادخلوها بسلام امنين (الحجر/46) 💠 و هذا البلد الامین (تین/3) 💠 لَتَدْخُلُنَّ الْمَسْجِدَ الْحَرامَ إِنْ شاءَ اللَّهُ آمِنين (فتح/27) 💠 و آمنهم من خوف (قریش/4) 💠 رَبِّ اجْعَلْ هذا بَلَداً آمِناً (بقره/126) 💠 عند بيتك المحرم (37/ابراهیم) 💠 وَ مَنْ يُرِدْ فيهِ بِإِلْحادٍ بِظُلْمٍ نُذِقْهُ مِنْ عَذابٍ أَليم (حج/25) 💠 أَ وَ لَمْ نُمَكِّنْ لَهُمْ حَرَماً آمِنا. قصص/57 💠 أَ وَ لَمْ يَرَوْا أَنَّا جَعَلْنا حَرَماً آمِنا. عنکبوت/67 💠 الْحَجُّ أَشْهُرٌ مَعْلُوماتٌ فَمَنْ فَرَضَ فيهِنَّ الْحَجَّ فَلا رَفَثَ وَ لا فُسُوقَ وَ لا جِدالَ فِي الْحَجِّ وَ ما تَفْعَلُوا مِنْ خَيْرٍ يَعْلَمْهُ اللَّهُ وَ تَزَوَّدُوا فَإِنَّ خَيْرَ الزَّادِ التَّقْوى وَ اتَّقُونِ يا أُولِي الْأَلْباب (البقره ،197) 💠 فَإِذا أَمِنْتُمْ فَمَنْ تَمَتَّعَ بِالْعُمْرَةِ إِلَى الْحَجِّ فَمَا اسْتَيْسَرَ مِنَ الْهَدْيِ فَمَنْ لَمْ يَجِدْ فَصِيامُ ثَلاثَةِ أَيَّامٍ فِي الْحَجِّ وَ سَبْعَةٍ إِذا رَجَعْتُمْ تِلْكَ عَشَرَةٌ كامِلَةٌ ذلِكَ لِمَنْ لَمْ يَكُنْ أَهْلُهُ حاضِرِي الْمَسْجِدِ الْحَرامِ وَ اتَّقُوا اللَّهَ وَ اعْلَمُوا أَنَّ اللَّهَ شَديدُ الْعِقابِ (بقره196) 🆔 @almasjed
💠 نقش در ایجاد امنیت اجتماعی در شهرها جعفر مروجی(فعال عرصه رسانه) ✅ ایجاد امنیت اجتماعی، همواره یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های دولت‌ها بوده است. امری که دولت‌ها هزینه‌های سنگینی بابت آن پرداخته‌اند و گاه به نتیجة مطلوب و مورد نظر خود نرسیده‌اند. تجربه نشان داده که تأمین امنیت اجتماعی از عهدة دولت‌ها خارج است و مشارکت مردم در این امر ضروری است. تکیه بر قوة‌ قهریه، روشی است که سال‌ها کارآیی خود را از دست داده است. شعار "پیشگیری بهتر از درمان است" در این زمینه کارآیی دارد. به این معنا که با افزایش آگاهی عمومی و رفاه اجتماعی، جلوی بروز ناهنجاری‌های اجتماعی گرفته می‌شود. نهادی است که با تربیت صحیح افراد، امنیت اجتماعی را به بهترین صورت سامان می‌دهد. متأسفانه نگرش غالب بر افراد مذهبی و غیرمذهبی به گونه‌ای است که باعث شده از فقط کارکرد عبادی آن را در نظر بگیرند؛ حال آنکه با توجه به پتانسیل عظیم نهفته در آن، می‌تواند کارکردهای دیگری نیز داشته باشد. از جمله تأمین امنیت اجتماعی و حفظ سلامت اجتماعی جامعه. ✅ کنترل درونی افراد نقش اخلاق و وجدان در جلوگیری از نابسامانی‌های اجتماعی و فردی و برتری آن بر عوامل بازدارنده بیرونی بر هیچ‌کس پوشیده نیست. کنترل‌های درونی، جایگاه خاصی در جلوگیری از وقوع جرم دارند. کنترل‌های درونی ویژگی‌های خاصی دارند؛‌ از جمله اینکه برخلاف کنترل‌های بیرونی،‌ نیازمند هزینه‌های گاه سرسام‌آور نیستند و در زمانی که امکان ایجاد یا اعمال کنترل‌های بیرونی وجود ندارد، همچنان کارایی خود را دارند. دین اسلام تأکید جدی بر کنترل درونی دارد. برای نمونه امیرالمؤمنین علیه السلام در بیانی به این نکته اشاره می‌کنند: «بدانید که هر که از سوی خویشتن یاری نشود، به‌گونه‌ای که که از درون پنددهنده‌ و بازدارنده‌ای برای خود نداشته باشد،‌ از سو دیگران برای او بازدارنده‌ای نخواهد بود».1 اما چگونه می‌توان افراد یک جامعه را به‌گونه‌ای پرورش داد که با اتکا بر اخلاق و بدون ترس از نیروهای انتظامی و زندان، خود به تأمین امنیت جامعه مبادرت بورزند؟ مطمئناً بدون در نظر گرفتن نقش دین، رسیدن به این مهم امکان‌پذیر نیست. با تقویت روحیه دینداری افراد، تأثیری انکارناشدنی بر افراد و به تبع آن، جامعه دارند. تأکید بسیار دین اسلام بر رعایت حق‌الناس بر هیچ‌کس پوشیده نیست؛ تا جایی که در بین مردم، البته به غلط، این گفته رایج است که خداوند از حق خود می‌گذرد ولی از حق مردم نمی‌گذرد. کسانی که به رفت و آمد دارند، با احادیثی که بر رعایت حقوق اجتماعی تأکید دارد، بیشتر از دیگر مردم آشنا شده، در نتیجه در رعایت حق‌الناس بیشتر می‌کوشند. همچنین با تقويت نفس لوامه، كه انسان را هنگام سرپيچي از قوانين و مقررات و اسلامي سرزنش می‌کند، زمينة كنترل اجتماعي و مبارزه با انحرافات اجتماعي را فراهم می‌سازد. ذکر این نکته ضروری است که عوامل بازدارندة بیرونی همچون اجرای حدود و زندان نیز تأثیر به‌سزایی در حفظ سلامت اجتماعی جامعه دارد. منتها همان‌گونه که عنوان شد پیشگیری بهتر از درمان است. ضمن اینکه مجازات زندان، هزینة سنگینی را بر دولت‌ تحمیل می‌کند. ✅ تقویت همبستگی اجتماعی یکی از عواملی که سلامت اجتماعی را به خطر می‌اندازد، تفرقه است. با تقویت همبستگی اجتماعی، جلوی این آفت را نیز می‌گیرند. در مردم از هر قشر و گروهی که باشند، در صفوف نماز بدون توجه به جایگاه اجتماعی و نژاد، برادروار در کنار یکدیگر قرار می‌گیرند که این امر، کمک شایانی به ایجاد وحدت و همدلی در میان اقشار مختلف جامعه می‌کند. ثمرة این وحدت و همدلی، کاهش عوامل تنش‌زا در جامعه و حفظ سلامت اجتماعی است. ✅ و همنشینی دین اسلام تأکید بسیاری بر اثرگذار بودن همنشینی دارد. در قرآن درباره تأثیر دوست بر انسان می‌خوانیم: «وَيَوْمَ يَعَضُّ الظَّالِمُ عَلَى يَدَيْهِ يَقُولُ يَا لَيْتَنِي اتَّخَذْتُ مَعَ الرَّسُولِ سَبِيلاً* يَا وَيْلَتَى لَيْتَنِي لَمْ أَتَّخِذْ فُلَاناً خَلِيلاً؛2 و روزى كه ستمكار دستهاى خود را به دندان گزد و گويد: اى كاش با پيامبر راهى پيش مىگرفتم. اى واى بر من، كاش فلانى را دوست خود نگرفته بودم». پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله نیز در روایتی زیبا، تأثیر همنشین را بر انسان چنین بیان کردند: «همنشین صالح همانند عطرفروش است که یا از عطرش به تو هدیه می‌دهد یا بوی آن را در جامه‌ات باقی می‌گذارد. همنشین بد مانند آهنگر است که اگر جامه‌ات را نسوزاند، یا بدبویت می‌کند یا با آن بو، تو را می‌آزارد».3 مطالعات اجتماعی نیز تأثیر همنشینی بر افراد را نشان می‌دهد.4 محل یافتن دوستان خوب و خدایی و انس با آنان است که این همنشینی قطعاً فرد را از ارتکاب به اعمال ناشایست بازمی‌دارد. ادامه👇👇👇
امیرمؤمنان علی علیه السلام در روایتی، هشت فایده را برای کسانی که به رفت‌وآمد دارند، برمی‌شمرد که یکی از آنها، برادر ایمانی است که انسان در مسیر خداوند از او استفاده می‌کند.5 ✅ مسجد، پناهگاهی در برابر حوادث و گرفتاری‌ها آرامش درونی باعث می‌شود تا فرد از رفتارهای نابه‌هنجار بپرهیزد. حال اگر افراد یک جامعه به آرامش درونی برسند، آن جامعه از سلامت اجتماعی بالایی برخوردار خواهد بود. ، بهترین مکانی است که آرامش درونی انسان را تأمین می‌کند. یکی از نویسندگان غیرمسلمان به نام ج.هوگ می‌نویسد: « در سرزمین‌های اسلامی به عنوان پناهگاهی برای زندگی پرآشوب و پرتلاطم شهر به شمار می‌آید. هزاران نفر در روزهای جمعه در صحن و شبستان سرپوشیده آن گرد می‌آیند و به طور دسته‌جمعی در برابر دیوار قبله، که به سوی مکه قرار دارد، به سجده می‌پردازند. در سراسر جهان، عموم مسلمانان همچنان‌که ذرات آهن به سوی آهن‌ربا جذب می‌شود، به سوی این مراکز مقدس روی می‌آورند. هریک از افراد این گروه در عین شرکت در آن اجتماع، با خود خلوت می‌کند و هرکدام، مجذوب سعادت ابدی خود می‌شود و در آرامش و سکوتی درونی فرو می‌رود که برای غربی‌ها ناشناخته است».6 پی‌نوشت: 1. نهج‌البلاغه،‌ خطبه90. 2. فرقان: 27ـ28. 3. ابن سلامه قضاعی، ابوعبدالله؛ مسندالشهاب؛ ج2، ص287. 4. ر.ک: سلیمی، علی، ابوترابی، محمود و داوری، محمد؛ هم‌نشینی و کجروی؛ قم: پژوهشگاه حوزه و دانشگاه(1388). 5. صدوق؛ من لایحضره الفقیه؛ ج1، ص237. 6. فجری، محمدمهدی؛ «مسجد و مسجدی‌ها»؛ ماهنامه مبلّغان؛ شماره123، ص146. 🆔 @almasjed