eitaa logo
فرهنگ مسجد
738 دنبال‌کننده
199 عکس
35 ویدیو
11 فایل
مسجد شناسی آداب واحکام مسجد کارکردهای مسجد تبلیغ ومسجد امامت مسجد معماری مسجد اقتصادو مسجد اعتکاف #برگزاری_دوره_های_آموزشی_مدیریت_مسجد @almasjed_admin
مشاهده در ایتا
دانلود
✅ ۸ ذیحجه، حرکت امام حسین علیه السلام از به سمت رفتي به پاس حرمت کعبه (مسجد) به کربلا ای صد هزار جان گرامی فدای تو 💠 ابن زبیر به امام حسین علیه السلام پیشنهاد کرد که در مکه اقامت کند تا او با امام بیعت نموده، مردم نیز با امام بیعت نمایند. این کار بدین جهت بود که از خود رفع تهمت کند و مردم این پیشنهاد را به عنوان حسن نیت و خیرخواهی اوتلقی کنند. حضرت به او فرمود: «اِنَّ اَبِی حَدَّثَنِی اَنَّ بِها کبْشاً یسْتَحِلُّ حُرْمَتَها فَما اُحِبُّ اَنْ اَکونَ ذلِک الْکبْشُ؛ پدرم به من خبر داد که در مکه قوچی کشته می شود که به وسیله او حرمت خانه خدا شکسته می گردد و من دوست ندارم (هتک حرمت الهی با کشته شدن من باشد و) آن قوچ باشم.» 🆔 @almasjed 💠 محمّد بن حنفیه ملاقاتی نیز در مکه با امام حسین علیه السلام دارد که در آن ملاقات چنین عرض می کند: «ای برادر! تو مردم کوفه را خوب می شناسی و می دانی که با پدر و برادرت چه کردند و من می ترسم که سرنوشت شما نیز همان سرنوشت گذشتگان بشود. اگر مصلحت بدانی، در مکه بمان که هم جانت سالم می ماند و هم عزّت و احترامت محفوظ است.» حضرت فرمود: «خوف این را دارم که یزید به طور ناگهانی مرا بکشد و من همان کسی باشم که با کشته شدنش حرمت حرم شکسته می شود.» 🆔 @almasjed
✅ به مناسبت هفتم تیر «روز قوه قضائیه» 🔆 نماد عدالت و محل قضاوت در حکومت اسلامی 💠 «المسجدُ قصرُ العدلِ» 🔷 هنگامى که پیامبر(صلى الله علیه وآله) را بنا نهادند، همواره آنان که مورد تعدى و ستم قرار مى‌گرفتند به پناه مى آوردند و داد مظلومان از ظالمان در ستانده مى شد. قضاوت هاى امیرالمؤمنین(علیه السلام)در «دکّة القضاء» در امتداد همین نقش بوده است تا بین مردم قضاوت نماید و در پرتو عدالت اسلامى، به حل و فصل اختلافات و منازعات مردم مى پرداخت. 🆔 @almasjed
💠 محل حل اختلاف،احقاق حق، الفت و برادری و برابری است. ✅ قضاوتی که منجر به اجرای «حدّ» شود در کراهت دارد. 🆔 @almasjed
✅ عرفه، «مسجد زمانی» است و بسیاری از فقهاء اهل سنت آنرا در کنار«مسجد مکانی و فضایی» و بنابر قول علماء شیعه، «مسجد ولایی» قرار داده اند که مراد خانه های ائمه و انبیاء علیهم السلام و بلکه وجود آن بزرگان است که «در هر منطقه و هر مکانی در حکم مسجد هستند». 💠 عده ای از فقهاء، صحرای عرفات را در روز عرفه در حکم مسجد می دانند «مسجد زمانی» و اینکه انجام هیچ عملی خاصی در آنجا الزام نشده است چنانچه تحیتی دارد به نام وقوف و در مسجد هم، فقط حضور شرط است و در عرفات هم فقط وقوف و بعید نیست که ما در مسجد هم قائل به وقوف شویم ویژگی عرفه در روز عرفه است و بقیه ایام اعم از قدر و جمعه و غدیر و اعیاد دیگر، شب در آن افضل یا دخیل است. ✅ بعضی عرفه را «با اینکه در آستانه عید قربان قرار گرفته، ولی مستقلا بعنوان بزرگترین عید عالم اسلام» دانسته اند. 💠 کمیّت دعاهایی که در روز عرفه وارد شده از کل ماه رمضان بیشتر است و اذکار آن نیز بیش از اذکار روزهای بلند است، یعنی اگر کسی عند الطلوع شروع کند تا پایان روز قادر به اتمام آنها نیست. 💠🔹💠🔹💠 ✅ با اینکه دعای امام سجاد و امام حسین علیهماالسلام از لحاظ حجم و عبارت برابرند ولی هر کدام در جای خود مضامین شریف و اعجازگونه دارند، چراکه دعاهای عرفه جامع همه علوم و فنون، از کهکشان ها گرفته تا ذرات زمین از علوم طبی گرفته تا ریاضی و فیزیک و شیمی و غیره میباشند. 💠 یکی از آداب عرفه، زیارت است که هر جا زیارت خدا مطرح است زیارت امام حسین علیه السلام هم مطرح است. اکنون وظیفه ما که در عرفات نیستیم، چیست؟ دعا برای وقوف کنندگان در عرفات خصوصا حضرت حجت بن الحسن ارواحنافداه تا دعاهایش را خدا مستجاب کند. ✅ چون دعاها انفرادی است و با جماعت در متون دینی وارد نشده است چه زیباست مردم به جای پارکها و بیابانها، به روی آورند چرا که عرفه روز خشوع و خضوع و فزع است و طبق حدیث « افزعوا الی » یا طبق آیه شریفه « ففروا الی الله » بایستی در جمع شوند و هر کسی کنج خلوتی برگزیند و در حال خضوع و خشوع و معنویت خود باشد و کسی، دیگری را با صوت بلند صدا نزند و سخنرانی و دعا اذیت «به خلوت» دیگران نداشته باشد: 💠 قال رسول الله صلی الله علیه وآله: فَلَا یُؤْذِیَنَّ بَعْضُکُمْ بَعْضًا وَلَا یَرْفَعْ بَعْضُکُمْ عَلَى بَعْضٍ فِی الْقِرَاءَهِ أَوْ قَالَ فِی الصَّلَاهِ.(۱) (در با صدای قرآن یا نماز مزاحم همدیگر نشوید) ✅ اینکه روزه گرفتن در عرفه جزء چهار روزی است «که از دهها سال عبادت برتر است » ولی بهقدری در این روز به تضرع و دعا سفارش شده که اگر بواسطه روزه گرفتن، ضعفی عارض شود بهتر است روزه ترک شود با اینکه در ماه مبارک رمضان که ماه خدا و دعا و قرآن است به هیچ وجه نمیتوان روزه را فدای دعا کرد و این جای تامل بسیار است. —————————————————- (۱) – سنن ابی داود ۱/۲۲۹ 🆔 @almasjed
💠 مستحب است نماز عيد را در صحرا بخوانند، ولي در مستحب است در خوانده شود. 💠 کراهت دارد نماز عید را زیر سقف بخوانند. 🆔 @almasjed
اَللهُ اَکْبَرُ، اَللهُ اَکْبَرُ، لا اِلـهَ اِلاَّ اللهُ وَ اللهُ اَکْبَرُ، اَللهُ اَکْبَرُ، و للهِِ الْحَمْدُ، اَللهُ اَکْبَرُ عَلى ما هَدانا; اَللهُ اَکْبَرُ عَلى ما رَزَقَنا مِنْ بَهیمَةِ الاَْنعامِ; وَ الْحَمْدُ لِلّهِ عَلى ما أبْلانا 💠 عید قربان و ✅ در متون روائی ما به احیاء شب عید قربان و شب عید فطر سفارش و تاکید شده، ولی شرط آن شب زنده داری، وقوف و بیتوته در مطرح شده است. ❇️ نکته ای دیگر که باید به آن توجه داشت این است که اعتکاف هیچ زمانی بر زمان دیگر برتری و شرافت ندارد. اگر بنا دارند ۱۲۰ نفر در یک شهری معتکف شوند بهتر است هر کدام ۳ روز معتکف شوند تا در تمام سال اعتکاف در برقرار باشد و خالی از خدمتگزار نباشد چرا که خالی بودن معبد از عابد، خلاف ادب است و نکته جالب اینجاست که چون شرط اعتکاف، روزه است و روزه در ایام عیدین باطل است فقط روز عید می شود معتکف نبود که شاید دلیل آن همین باشد که شب عید مردم در حضور دارند و معتکف نیاز ندارد و روز عید از لحظه نماز صبح تا بعد از نماز عید خالی از عابد نیست پس بنابراین نیازی به معتکف نخواهد بود. ✅ نتیجه اینکه: منحصر بودن احیاء شب عید در ؛ پیام های متعدد دارد. 🔆 هر عملی از اعمال الهی به مباحث اقتصادی ختم می شود. مثلا: ۳۰ روز ماه رمضان با فطره تکمیل می شود ولی عید قربان و اعمال حج به قدری مهم هستند که با یک صاع تمام نمی شود و بلکه باید گوسفند کامل و سالم قربانی شود. 🆔 @almasjed
✅ در ادیان گذشته برای خدمت به کارهای گوناگونی انجام می شده است؛ از جمله خدماتی که حتی توسط انبیاء الهی علیهم السلام در جهت خدمت به صورت گرفته: قربانی کردن فرزند در راه است که حضرت ابراهیم علیه السلام مأمور به انجام آن شده است و در قرآن کریم نسبت به این عمل مذمت و نکوهشی صورت نگرفته است! 💠 همچنین در آیات دیگر قرآن کریم نذر کردن فرزند برای خدمت در از جمله خدمات پسندیده و سنت حسنه ای است که مورد پذیرش و قبول خداوند نیز قرار گرفته است. 🔆 توصیه قرآن: نذر فرزند داخل رحم، برای خدمت به 💠 إذْ قالَتِ امْرَأَتُ عِمْرانَ رَبِّ إِنِّي نَذَرْتُ لَكَ ما في بَطْني مُحَرَّراً فَتَقَبَّلْ مِنِّي إِنَّكَ أَنْتَ السَّميعُ الْعَليم - آل عمران/35 ✳️ نکات: ✅ بنابر روایتی که از امام باقرو امام صادق (علیهم السلام) نقل شده است، محرر، کسی است که پیوسته در است «1» ✅ محرر: تحریر فرزند برای خدمت گذاری «2» ✅ خدمت به خانه خدا و آنقدر شریف است که مادر مریم با اینکه ثمره وجودش را نذر می کند در عین حال از خداوند تقاضای قبول می کند (فتقبّل منّی) ✅ محرر وظیفه اش خدمت به و زائران خدا است. ✅ محرر به كسي ميگويند كه از همه قيود حتی از کمک به پدر و مادر آزاد بوده و گویا از او هیچ توقعی ندارند تا در خدمت و عبادت باشد. ✅ مریم یعنی زنی که به و خدمت می کند «3» ✅ بهترین نذر، نذر خدمت به است و بالاترین نذر، نذر فرزند است. —---------------------------— 1- (عروسی حویزی، تفسير نور الثقلين، ج1، ص332؛ محمدباقر مجلسی، بحارالانوار، ج14، ص204.) 2- ابن‌منظور، لسان العرب، ج4، ص181. 3- ترجمه الميزان، ج3، ص: 271) 🆔 @almasjed
⛔️ پخش موسیقی در مساجد: اخیراً مرسوم شده است در برخی از مساجد، افراد سرودهایی همراه با موسیقی پخش می‌کنند؛ با این توجیه که مضامین سرود، مذهبی است و این کار، یک کار فرهنگی محسوب می شود! ✅ نظر مراجع عظام تقلید: 🔹آیت الله خامنه ای: روشن است که برای مسجد، جایگاه شرعی خاصی است، و چنانچه پخش موسیقی در مسجد مناسب جایگاه و احترام مسجد نباشد، حرام است، حتی اگر موسیقی غیر مطرب باشد. 🔹آیت الله مکارم: موسيقی در مسجد و حسينيه به‌طورکلی جايز نيست. 🔹آیت الله سیستانی: اگر موسیقی لهوی یا صدای ترانه و مانند آن باشد، در همه جا حرام است. اگر از این قبیل نباشد، هم مناسب شأن مسجد نیست و باید اجتناب شود. 🔹آیت الله بهجت: جایز نیست . 🆔 @almasjed
✅ مستحب است از تکبیرة الاحرام بگوید: یا مُحْسِنُ قَدْ اَتاكَ الْمُسىءُ وَ قَدْ أَمَرْتَ الْمـُحْسِنَ اَنْ یَتَجاوَزَ عَنِ الْمُسیئِ اَنتَ الْمـُحْسِنُ وَ أَنَا الْمُسیئُ بِحَقِّ مُحَمَّد وَ آلِ مُحَمَّد صَلِّ عَلَى مُحَمَّد وَ آلِ مُحَمَّد وَ تَجاوَزْ عَنْ قَبِیحِ ما تَعْلَمُ مِنّى. امام خمینی مسئله ۹۵۴ آیت الله تبریزی مسئله ۹۵۴ آیت الله خویی مسئله ۹۶۳ آیت الله صافی گلپایگانی مسئله ۹۶۳ آیت الله موسوی اردبیلی مسئله ۹۷۶ آیت الله سیستانی مسئله ۹۶۳ آیت الله مکارم شیرازی مسئله ۸۷۶ آیت الله نوری همدانی مسئله ۹۵۵ 🆔 @almasjed
✅ الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِی جَعَلَنَا مِنَ الْمُتَمَسِّکِینَ بِوِلاَیَةِ أَمِیرِ الْمُؤْمِنِینَ وَ الْأَئِمَّةِ عَلَیْهِمُ السَّلاَمُ 💠 امیر المومنین و ✅ ولادت در ✅ پرورش در ✅ ازدواج در ✅ زندگی در ✅ زندگی در جوار ✅ حکومت در ✅ شهادت در و ... شیعیانِ امیرالمومنین با چه رابطه ای دارند؟؟؟ ✅ جواب را خودتان بدهید... 🆔 @almasjed
📢 قابل توجه شیعیان و پیروان امیرالمومنین: 🔆 بخشی از فرمایشات امام امیرالمومنین علی علیه السلام پیرامون فضائل و آداب : ✳️ امام علی - علیه السلام - فرمود: هر كس می خواهد به داخل گردد، با آرامش و طمأنینه وارد شود، چون خانه های خدا و محبوب ترین محل ها در نظر اوست. «من لایحضره الفقیه، ج 1، ص 170» ✳️ امام علی - علیه السلام - (در جواب عده ای كه به حضرت گفتند: عده ای از همسایگان در نماز جماعت حاضر نمی شوند)، فرمود: باید در نماز جماعت ما حضور یابند، یا این كه از ما دوری گزینند و همسایه ما نشوند و ما هم همسایه آن ها نباشیم. «وسائل الشیعه، ج 3، ص 479» ✳️ امام علی - علیه السلام - فرمود: حریم ، چهل ذرع و همسایه آن، چهل خانه از چهار طرف است. «وسائل الشیعه، ج 3، ص 484» ✳️ امام علی - علیه السلام - فرمود: هر كس حرمت را حفظ كند، خدا را در روز قیامت با چهره ای خندان و شادمان ملاقات می كند و نامه اش را به دست راستش می دهد. «بحار الانوار، ج 84، ص 16» ✳️ امام على علیه السلام :هر گاه خداوند ـ تبارک و تعالى ـ بخواهد که زمینیان را عذاب کند ، مى فرماید : «اگر نبودند کسانى که به پاس بزرگى و عظمت من ، یکدیگر را دوست مى دارند و را آباد مى کنند و سحرگاهان آمرزش مى طلبند ، بى تردید ، عذابم را فرو مى فرستادم . ( بحار الانوار ، ج 69، ص 392 ) ✳️ امام علی - علیه السلام - فرمود: پیامبر - صلی الله علیه و آله - به من تعلیم داد كه هنگام پوشیدن لباس نو بگویم: اَلْحَمْدُ لِله الَّذی كَسَانِی مِنَ اللِّبَاسِ مَا أَتَجَمَّلُ بِهِ فِی النَّاسِ اللَّهُمَّ اجْعَلْهَا ثِیَابَ بَرَكَةٍ أَسْعَى فِیهَا لِمَرْضَاتِكَ وَ أَعْمُرُ فِیهَا . سپاس خدای را سزاست که از لباس آن چه در میان مردم زیبا جلوه کنم را بر من پوشانید، خدایا آن را لباس با برکت قرار ده که درآن برای خشنودی ات تلاش کرده و را آباد کنم. پیامبر فرمود : علی جان ! هر که این دعا را بخواند هیچ گاه آن را نپوشد مگر آنکه مورد بخشش و مغفرت الهی شود. الكافي (ط - دارالحديث)، ج‏13، ص: 59 ✳️ امام على علیه السلام : ، از ویرانى خود نزد پروردگارش زبان به شکایت مى گشاید و از دیدن آباد کننده اش که مدّتى از او دور بوده و اکنون باز گشته ، شاد مى شود ، همان گونه که هر یک از شما از رسیدن کسى که از او دور بوده ، شادمان مى گردد. (بحار الأنوار (ط - بيروت) ج‏80 ، 380 ✳️ امام على علیه السلام : نشستن در ، پس از سپیده دم تا برآمدن آفتاب براى پرداختن به یاد خداى سبحان ، بیش از جستجوى روزى در همه سوى زمین ، مایه گشایش روزى است . بحار الأنوار (ط - بيروت)، ج‏82، ص: 318 ✳️ امام على علیه السلام : هرگز کسى که را آباد مى سازد و در آنها با رکوع و سجود ، شب را به سر مى آورد ، با کسى که به گونه اى ستیزه جویانه باز مى گردد و خود را از گَرد و غبار ، دور نگه مى دارد ، برابر نیست . ( بحار الأنوار (ط - بيروت)، ج‏9 ، 238 ✳️ امام على علیه السلام :پیامبر صلى الله علیه و آله فرمود : «هر گاه امّت من به پانزده ویژگى عمل کند ، بلا بر او فرود مى آید» . گفته شد : اى پیامبر خدا! آنها چیست ؟ فرمود : «هنگامى که . . . صداها در ، بلند شوند» . بحارالأنوار ج6 ص304 ✳️ امام علی علیه السلام: کسی که به رفت وآمد می کند، یکی از منافع هشت گانه نصیب او می شود: برادری مفید و باارزش در راه خدا، یا علم و دانش نو، یا دلیل و برهان محکم، یا کلماتی که موجب هدایت شود [می شنود]، یا رحمت مورد انتظاری [شامل حال او می شود]، یا مواعظی که او را از فساد و گناه بازدارد، [می شنود،] یا به خاطر ترس یا حیا و آبروی خود گناهی را ترک می کند. وسائل الشیعه، ج٣ ص ۴۸۰ ✳️ امیر المومنین علی علیه السلام فرمود: آخرین لحظه ای که از محبوب دلم، حضرت رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) جدا شدم، به من فرمود: یا علی! به هنگام نماز جماعت ، حال ضعیف ترین كسی را كه به تو اقتدا كرده است، رعایت كن. تهذيب ‏الأحكام ج 2 ص 283 🆔 @almasjed
✅ مسجد سرزمین خاطره ها 💠 هر در هر نقطه ای از دنیا که بنا می شود بر اساس یک خاطره و واقعه ای است که در آنجا بوقوع پیوسته است. 💠 عن ابی عمیر ، عن بعض اصحابه قال: «قُلْتُ لِأَبِي عَبْدِ اللَّهِ علیه السلام إِنِّي لَأَكْرَهُ الصَّلَاةَ فِي مَسَاجِدِهِمْ فَقَالَ لَا تَكْرَهْ فَمَا مِنْ مَسْجِدٍ بُنِيَ إِلَّا عَلَى قَبْرِ نَبِيٍّ أَوْ وَصِيِّ نَبِيٍّ قُتِلَ فَأَصَابَ تِلْكَ الْبُقْعَةَ رَشَّهٌ مِنْ دَمِهِ فَأَحَبَّ اللَّهُ أَنْ يُذْكَرَ فِيهَا فَأَد فِيهَا الْفَرِيضَةَ وَ النَّوَافِلَ وَ اقْضِ فِيهَا مَا فَاتَكَ». ابن ابی عمیر نقل نموده که گفت: «به امام صادق (علیه السلام) گفتم : من اقامه ی نماز را در ایشان (دیگر مذاهب و ادیان) مکروه می دارم. فرمود : چنین مکن، زیرا هیچ نیست مگر اینکه به روی قبر پبامبری یا وصی او که به قتل رسیده است ساخته شده باشد. و قطره ای از خون او بر آن نقطه از زمین ریخته شده باشد و خداوند دوست می دارد که در آن نماز خوانده شود. بنا بر این ، در آنهم نماز واجب و مستحب را ادا کن و هم نماز قضا شده است را بخوان» ✅ از طرف دیگر با توجه به آیه 21 سوره کهف، موحدان و مومنان از هر فرصتی برای ساخت مسجد استفاده می کنند: إِذْ يَتَنازَعُونَ بَيْنَهُمْ أَمْرَهُمْ فَقالُوا ابْنُوا عَلَيْهِمْ بُنْياناً رَبُّهُمْ أَعْلَمُ بِهِمْ قالَ الَّذينَ غَلَبُوا عَلى‏ أَمْرِهِمْ لَنَتَّخِذَنَّ عَلَيْهِمْ مَسْجِدا) ❇️ ساخت بر آثار و وقايع، آن آثار را جاودانه کرده و بهترین راه حفظ و نشر آن مي باشد. 🔆 اگر غدیر را در احیا کنیم و در سرزمین خاطرات و یادمان ها، بسازیم باعث ماندگاری خواهد بود. 🆔 @almasjed
✳️ توجه به با روایات ذیل اشاره به این نکته دارد که محل وقوع حادثه ای تاریخی، سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و مذهبی است و از طرف دیگر احیا ءغدیر به احیاء آن است. ✅ علاوه بر آن اهتمام سلفی ها بر محو ولایت و وجود موانع زیاد در زمینه غدیر شناسی این امکان را به ما می دهد که گرچه برای غدیر نمی توانیم برنامه هایی داشته باشیم اما اگر را محور قرار دهیم، بخاطر ثبات ، مواضع ما نيز تثبیت می شود. 💠 عَنْ عَبْدِ الرَّحْمَنِ بْنِ الْحَجَّاجِ قَالَ سَأَلْتُ أَبَا إِبْرَاهِيم َعَنِ الصَّلَاةِ فِي مَسْجِدِ غَدِيرِ خُمٍّ بِالنَّهَارِ وَ أَنَا مُسَافِرٌ فَقَالَ صَلِّ فِيهِ فَإِنَّ فِيهِ فَضْلًا وَ كَانَ أَبِي يَأْمُرُ بِذَلِكَ. عبدالرحمن بن حجاج می گوید: «روز بود و من مسافر بودم از حضرت موسی بن جعفر - علیه السلام - درباره خواندن نماز در پرسیدم.در پاسخ فرمود: در آن نماز بگزار، زیرا نماز در آن فضیلت بسیار دارد و پدرم همیشه به آن سفارش می کرد.» 💠 عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ قَالَ يُسْتَحَبُّ الصَّلَاةُ فِي مَسْجِدِ الْغَدِيرِ لِأَنَّ النَّبِي َّأَقَامَ فِيهِ أَمِيرَ الْمُؤْمِنِين َوَ هُوَ مَوْضِعٌ أَظْهَرَ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ فِيهِ الْحَقَّ. ابان از امام صادق - علیه السلام - چنین روایت می کند: «نماز خواندن در مستحب است، زیرا که پیامبر صلی الله علیه و آله در آن مکان امیرالمؤمنان - علیه السلام - را به پا داشت (و او را به عنوان جانشینی خود به مردم معرفی کرد) و آن همان جایی است که خداوند حق را ظاهر ساخت.» 💠 وَ رَوَى حَسَّانُ الْجَمَّالُ قَالَ حَمَلْتُ أَبَا عَبْدِ اللَّهِ مِنَ الْمَدِينَةِ إِلَى مَكَّةَ فَلَمَّا انْتَهَيْنَا إِلَى مَسْجِدِ الْغَدِيرِ نَظَرَ إِلَى مَيْسَرَةِ الْمَسْجِدِ فَقَالَ ذَلِكَ مَوْضِعُ قَدَمِ رَسُولِ اللَّه ِحَيْثُ قَالَ مَنْ كُنْتُ مَوْلَاهُ فَعَلِيٌّ مَوْلَاهُ اللَّهُمَّ وَالِ مَنْ وَالَاهُ وَ عَادِ مَنْ عَادَاهُ. 🆔 @almasjed حسان جمال می گوید: «امام صادق - علیه السلام - را از مدینه به مکه همراهی می کردم، وقتی به رسیدیم حضرت نگاهی به سمت چپ کرد و فرمود: آنجا جای پای رسول خدا صلی الله علیه و آله است جایی که فرمود: من کنت مولاه فعلی مولاه ...» 🆔 @almasjed
✅ تمام فضایل حضرت امیرالمومنین علیه السلام را یا غصب کرده اند یا منکر شده اند، اما تنها فضیلت منحصر بفرد امیر المومنین علیه السلام که احدی نمی تواند به آن خدشه ای وارد کند عبارت است از: 💠 تولد امیرالمومنین در ماه رجب در و خانه خدا و حضور چند روزه او در داخل کعبه و شهادت ایشان در ماه مبارک رمضان در ماه خدا در خانه خدا و ، ارزش ها و پیام های ویژه ای دارد که در جای خود مطرح خواهد شد. 💠 الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِی جَعَلَنَا مِنَ الْمُتَمَسِّکِینَ بِوِلاَیَةِ أَمِیرِ الْمُؤْمِنِینَ عَلیِّ بنِ أَبِی طالِب وَ الْأَئِمَّةِ عَلَیْهِمُ السَّلاَم 🆔 @almasjed
💠 الجلسه فی الجامع خیرلی من الجلسه فی الجنه؛ لان الجنه فیها رضی نفسی، و الجامع فیه رضی ربی. امیر المومنین امام على علیه السلام: نشستن در نزد من، از نشستن در بهشت، نیکوتر است؛ زیرا در بهشت، خشنودى من فراهم است و در ، خشنودى پروردگار من. الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِی جَعَلَنَا مِنَ الْمُتَمَسِّکِینَ بِوِلاَیَهِ أَمِیرِ الْمُؤْمِنِینَ وَ الْأَئِمَّهِ عَلَیْهِمُ السَّلاَمُ 🆔 @almasjed
💠 ایجاد مزاحمت برای نمازگزاران در جایز نیست، بنابراین تعلیم قرآن و احکام و آموزش اخلاق اسلامی در در صورتی اشکال ندارد که مزاحمت برای نمازگزاران نداشته باشد. ✅ رساله آموزشی مقام معظم رهبری 🆔 @almasjed
❓اجناسی که برای خریداری و یا به صورت هدیه و نذر و وقف داده می شود، آیا می توان در مناسبتهایی که در خارج از مکان و محدوده برگزار می شود (نماز عید فطر، نماز ظهر عاشورا و...) استفاده کرد؟ جواب: جایز نیست مگر در صورتی که احراز شود که وقف یا اهداء برای استفاده اعم از داخل و خارج است.   ❓آیا می شود از اموال در خارج از برای برنامه ها و مسائل مذهبی استفاده نمود؟ مثلاً فرش را در ایام عزاداری به مدت یک هفته در حسینیه جهت عزاداری استفاده کرد و خالی از فرش بماند؟ جواب: از اموال و موقوفات نمی توانند در خارج استفاده کنند مگر اینکه در ضمن وقف تصریح شده باشد. ✅ استفتائات مقام معظم رهبری  🆔 @almasjed
✅ مقام معظم رهبری در دیدار با مبلغان: ابزارهای ترغیب جوانان به التزامِ عملی به دین، خیلی مهم است؛ یکی از این جاذبه‌ها است. پ.ن: شهریور 1397 که این پیام در کانال بارگذاری شد، برخی انتقاد کردند و گفتند که این جمله ( مصداق التزام عملی به اسلام است) صحیح نیست. 🆔 @almasjed
دارای کارکردهای متعدد از جمله اجتماعی و حل مشکلات می باشد. ✅ حضور در نشانه خیر و ایمان و دوری از سبب انزوا و تنگدستی می شود. ✳️ اگر دیدار های فصلی و مناسبتی را مستثنا کنیم چیز زیادی از حضور مسئولان در باقی نمی ماند در حالی که دستور اسلام به آحاد مسلمین، حضور فعال و مستمر در و رعایت آداب آن است چه رسد به مسئولان و حاکمان جامعه اسلامی!! ✅ قرار دادن چندین نگهبان، منشی، دفتر دار، معاون و ... برای یک مسئول با سیره نبوی قابل جمع نمی باشد! ✅ حضور مسئولان در نباید ابزاری و تشریفاتی بوده و منحصر در ایام و مراسمات خاص (انتخابات، جلسات ختم و ...) باشد بلکه باید جزء سبد زندگی آنها باشد ✅ بهترین و ساده ترین دفتر کار برای مسئولان جامعه اسلامی است ✅ محور اجتماع و رجوع و رفت و آمد مردم و مسئولان بوده تا در سایه ارتباط و حضور در خانه خدا، مشکلات رفع شده و بلا ها دفع شود. ✅ حضور مسئولان در وظیفه بوده و سبب همدلی و همراهی با مردم است ✅ حضور مستمر مسئولان نظام اسلامی در علاوه بر ادای تکلیف شرعی و شخصی و فردی موجب می‌شود ضمن مشاهده بی‌واسطه مشکلات و درک بهتر از مسائل جامعه، برای رفع آن بکوشند لذا تکلیف مسئولان در زمینه حضور در سنگین‌تر است. ✅ حضور در بهترین مصداق التزام عملی به اسلام می باشد. اگر مسئولان در حضور می‌داشتند: ✅ مشکلات آنقدر خودنمایی نمی کرد ✅ مردم به نظام دلگرم تر و امیدوار تر بودند ✅ پشتیبانی آنها از نظام بهتر بود ✅ مشکلات راحت‌تر و سریع‌تر حل می‌شد. 🆔 @almasjed
💠 آباد کردن مساجد، زنده نگه داشتن ، یکی از کارهای واجب است. البتّه ما در سطح کشور نسبت به جمعیّت، که کم داریم امّا همانی هم که داریم، بعضی‌هایش یا شاید بسیاری‌اش، معمور نیست، آباد نیست. حدّاکثر [این است که] وقت نماز باز می کنند، نماز آنجا خوانده میشود، بعد درِ بسته میشود! این[طور] نمیشود. بایستی محلّ رفت ‌و آمد دائمی مردم باشد. (مقام معظم رهبری در دیدار با مبلغان حوزه علمیه) ❓سازمان ها و ارگان ها و اشخاصی که خود را صاحب قلمداد می کنند تا کی قرار است که این ظلم و حرام شرعی را مرتکب شوند؟ تا کی قراراست درب خانه های خدا بسته بماند؟ 📖 (وَ مَن أظلَمُ مِمَّن مَنَعَ اللّهِ أن یُذکَرَ فیهاَ اسمُهُ وَ سَعی فی خَرابِها اُولئکَ ما کانَ لَهُم أن یَدخُلُوها إلّا خائفینَ لَهُم فِی الدُّنیا خِزِیٌ وَ لَهُم فِی الاخِرَةِ عَذابٌ عَظیمٌ ) سوره بقره/ آیه 114 ☑️ (کیست ستمکارتر از آن کس که از بردن نام خدا در او جلوگیری کرد و سعی در ویرانی آنها نمود؟! شایسته نیست آنان، جز با ترس و وحشت، وارد شوند. بهره آنها در دنیا رسوایی است و در سرای دیگر، عذاب عظیم. 🆔 @almasjed
✅ در بین کتاب ها و متون فقهی شیعه کتاب مستقل و مجزا تحت عنوان وجود ندارد و احکام فقهی بصورت مجزا و مستقل تبویب نشده، بلکه به مناسبت در هر بابی برخی از آنها ذکر شده است مثلاً در کتاب طهارت یا در کتاب صلاة در بحث مکان نمازگزار، مقداری در کتاب صوم و قسمتی در کتاب بیع و قسمتی در کتاب وقف و غیره بیان شده است؛ در حالی که فروعات و موضوعات مربوط به به اندازه ای می باشد که در چندین جلد کتاب می‌توان پیرامون آن بحث کرد. 🆔 @almasjed
📚 کتاب فقه استدلالی مسجد دو جلد 💠مجموعه تقریرات درس خارج فقه حجت الاسلام والمسلمین استاد علی محمدی خراسانی که توسط موسسه آموزشی و پژوهشی مسجد از سال 1395 تا 1397 در قم برگزار شده است. در این مجموعه بخشی از فروعات فقهی مسجد جمع آوری شده و با ترتیب خاص با عنوان فقه مسجد مورد بررسی قرار گرفته است. 🔹 ویژگی های منحصر به فرد این کتاب: اولین کتاب فقه استدلالی مسجد در تاریخ شیعه. ✅ با توجه به اینکه کتاب و متن جامع در این زمینه وجود نداشت، تدوین این کتاب با سختی بسیار همراه بوده است و همانطور که مولف در پیشگفتار کتاب اشاره کرده است همچنان زوایای فراوانی از احکام فقهی مسجد باقی مانده که جای بحث و بررسی دارد. 🆔 @almasjed
✅ این مجموعه دارای یک پیشگفتار و یک مقدمه و ۵ بخش می باشد: مقدمه: در مقدمه راجع به چند مطلب بحث شده است: 1- ارزش و اهمیت مسجد در اسلام 2- قداست مسجد از نگاه فقهی 3- فضیلت بنای مسجد 4- فضیلت نماز در مسجد 5- اقسام مسجد و تفاوت مساجد ✅ بخش اول: تعریف واژه ها (هشت واژه شرح داده می‌شود نظیر معبد، کنیسه، صومعه، مسجد و ...) ✅ بخش دوم: تحقق مسجد در فقه اسلام ✅ بخش سوم: زوال مسجد از عنوان مسجد بودن ✅ بخش چهارم: اجزای مسجد و توابع آن مثل دیوار مسجد، محراب مسجد، رحبه مسجد و ... ✅ بخش پنجم: احکام مسجد که دارای 4 قسمت بوده: 1) اموری که در ارتباط با مسجد حرام می باشد که در این قسمت ۱۸ امر بحث گردیده است از قبیل: تخریب مسجد، منع از مسجد، نقش مساجد با صور و .. 2) اموری که در ارتباط با مسجد واجب میباشد؛ در این بخش دو امر اساسی بحث شده است الف) تعظیم و تکریم مسجد ب) تطهیر مسجد 3) اموری که در ارتباط با مسجد مکروه می‌باشد و در این قسمت ۶۰ امر بحث شده است نظیر: تظلیل و تسقیف مساجد، بلند کردن صدا در مسجد، اجرای حدود و قصاص و ... 4) اموری که در ارتباط با مسجد مستحب می باشد و در این قسمت ۴۲ عنوان بحث گردیده است از قبیل: احداث مسجد، تعمیر مسجد، تنظیف مسجد، نماز تحیت و ... و در پایان مسائل مسجد در ۳۱۱ مسئله طبق نظر مؤلف بیان گردیده است. 🆔 @almasjed
🕋🌻نحوه تعیین سمت دقیق قبله در دو روز از سال 🌻🕋 🔷 در ۲ روز مشخص از سال (روزهای ۷ خرداد و ۲۳ تیر)، آفتاب در لحظه ظهر شرعی شهر مکه، دقیقا در بالای خانه کعبه قرار می‌گیرد و این لحظه زمانی است که میل خورشید (فاصله مرکز خورشید تا دایره معدل النهار) معادل عرض جغرافیایی مکه است. از این نکته می توان برای تعیین قبله در اکثر نقاط زمین استفاده کرد. 🔶لذا یکی از بهترین روش ها برای تعیین قبله، این است که وقتی‌که خورشید دقیقاً در بالای سر مکه قرار گرفت (لحظه اذان ظهر مکه در همان دو روز )، ساکنین همه افق ها می توانند با نگاه کردن به خورشید، قبله شان را پیدا کنند .یعنی در واقع وقتی رو به سوی خورشید می ایستند انگار که رو به سوی کعبه ایستاده اند. 🔷برای دقیق تر مشخص شدن خط قبله ، می توان از یک شاخص نیز استفاده شود. جهت خلاف سایه شاخص در هر مکان،جهت قبله آنجا را نشان می‌دهد(مانند شکل بالا) 🔶 این اتفاق در روز ۲۳ تیر ⬅️ ساعت ۱۲ و ۵۷ دقیقه ➡️به وقت ایران می افتد. (مقارن لحظه اذان ظهر در مکه معظمه) 🔴 توجه به موارد زیر در امر قبله یابی با این روش ضروری است:👇👇 ❎ توجه ۱ : علاوه بر روز ۲۳ تیر ، در یک روز قبل و یک روز بعد از آن نیز می توان همین عمل را انجام داد و تفاوت زیادی در نتیجه ایجاد نمی شود . یعنی روز های 22 و 24 تیر ❎ توجه ۲ : بدیهی است که اگر در این روزهای نام برده شده ، هوا ابری باشد (خورشید در آسمان پیدا نباشد) نمی توان از این روش برای تعیین قبله استفاده نمود ❎ توجه ۳ : در استفاده از شاخص باید به دو نکته زیر توجه نمود : 1️⃣ حتما سطحی که شاخص روی آن قرار می گیرد باید مسطح، صاف و بدون شیب باشد. 2️⃣ حتما شاخص باید بر آن سطح کاملا عمود باشد ⬅️ برای اطمینان از صاف بودن سطح می توان از ابزارهای ساده ای مثل تراز بنّایی و برای اطمینان از عمود بودن شاخص، می توان از شاقول بنایی یا گونیا استفاده کرد. 🔴 نکته مهم : ❌❌ زمان ذکر شده مربوط به افق یا شهر خاصی نمی باشد بلکه طبق ساعت رسمی کشور در سراسر ایران قابل استفاده است ❌❌ 🆔 @almasjed
🔆 توصیه قرآن: نذر فرزند داخل رحم، برای خدمت به 💠 إذْ قالَتِ امْرَأَتُ عِمْرانَ رَبِّ إِنِّي نَذَرْتُ لَكَ ما في بَطْني مُحَرَّراً فَتَقَبَّلْ مِنِّي إِنَّكَ أَنْتَ السَّميعُ الْعَليم - آل عمران/35 ✳️ نکات: ✅ بنابر روایتی که از امام باقرو امام صادق (علیهم السلام) نقل شده است، محرر، کسی است که پیوسته در است «1» ✅ محرر: تحریر فرزند برای خدمت گذاری «2» ✅ خدمت به خانه خدا و آنقدر شریف است که مادر مریم با اینکه ثمره وجودش را نذر می کند در عین حال از خداوند تقاضای قبول می کند (فتقبّل منّی) ✅ محرر وظیفه اش خدمت به و زائران خدا است. ✅ محرر به كسي ميگويند كه از همه قيود حتی از کمک به پدر و مادر آزاد بوده و گویا از او هیچ توقعی ندارند تا در خدمت و عبادت باشد. ✅ مریم یعنی زنی که به و خدمت می کند «3» ✅ بهترین نذر، نذر خدمت به است و بالاترین نذر، نذر فرزند است. —---------------------------— 1- (عروسی حویزی، تفسير نور الثقلين، ج1، ص332؛ محمدباقر مجلسی، بحارالانوار، ج14، ص204.) 2- ابن‌منظور، لسان العرب، ج4، ص181. 3- ترجمه الميزان، ج3، ص: 271) 🆔 @almasjed