eitaa logo
فرهنگ مسجد
712 دنبال‌کننده
173 عکس
29 ویدیو
10 فایل
مسجد شناسی آداب واحکام مسجد کارکردهای مسجد تبلیغ ومسجد امامت مسجد معماری مسجد اقتصادو مسجد اعتکاف #برگزاری_دوره_های_آموزشی_مدیریت_مسجد @almasjed_admin
مشاهده در ایتا
دانلود
دفاع مقدس «فیه رجال یحبون ان یتطهروا» 💠 95% شهدای انقلاب، بودند. 💠 46 درصد اوقات فراغت شهدا در سپری شده است. 🆔 @almasjed
💠 ، نه فقط در زمان ما و نه فقط در كشور عزیز اسلامی ما، بلكه در نقاط مختلف عالم و در طول تاریخ، منشأ آثار بزرگ و نهضتها و حركتهای اسلامی بزرگی شده است. مثلاً قیام مردم كشورهای شمال آفریقا كه مسلمان هستند - مثل الجزایر و دیگر كشورهایی كه سالها در زیر سلطه‌ی نظامی استعمار فرانسویها بودند - از شروع شد، كه به پیروزی هم رسید و كشورها استقلال پیدا كردند. انقلاب در این كشورها هم، آن روزی رو به شكست رفت و دوباره ملّتها استقلال خودشان را از دست دادند كه رابطه‌ی خود را با و با دین و ایمانِ مساجد قطع كردند. یكی از علل پیروزی انقلاب در ایران اسلامی نیز بودند. (مقام معظم رهبری؛ بیانات در دیدار مردم قم۱۳۷۵/۱۰/۱۹) ✅ انقلاب، فرزند و مولودِ است؛ پایگاه شکل گیری انقلاب در بوده لذا در ادامه راه و برای مصون ماندن از خطر و انحراف نیز باید تحت لوا و مدیریتِ باشد و به تعبیر دیگر: ، طراز و ملاک و میزان می باشد. 🆔 @almasjed
✅ نگاهی گذرا به دوران انقلاب اسلامی، نشان می دهد که مردم حقایق انقلاب اسلامی و حوادث جهانی را از طریق مساجد دنبال می کردند. مسؤولان و شخصیت های سیاسی و مذهبی انقلاب، از طریق مساجد با مردم ارتباط داشتند و مطالب گفتنی را به مردم منتقل می کردند. 💠 در دوران دفاع مقدس هم حوادث جبهه ها و پیامدهای سیاسی و اجتماعی عملیات رزمندگان، بیش تر از تریبون های مساجد برای مردم تبیین می شد؛ حتی فرماندهان مؤثر دفاع مقدس پس از انجام عملیات های مهم، در مساجد حضور پیدا می کردند، و درباره چگونگی عملیات ها و دستاوردهای آن به ویژه تأثیر آن در تحولات منطقه ای و جهانی سخن می گفتند و مردم هم سخنان پرشور آنان را به عنوان سفیران صادق دفاع مقدس، به جان و دل می سپردند و برای دیگران نقل می کردند. 💠 جمع آوری کمک های مردمی توسط مساجد ✅ مساجد در دوران دفاع مقدس از جمله مراکز مهم اعلام اقلام مورد نیاز جبهه ها و نیز محل جمع آوری کمک های مردمی بودند. صرف نظر از ارزش مادی کمک های مردمی که در خور توجه است، حضور معنوی آحاد مختلف مردم در امر کمک رسانی به جبهه ها شگفت آور بود. پیرمردی را می بینی که انگشتر یادگاری پدرش را به عنوان با ارزش ترین متاع زندگانی خود تقدیم رزمندگان می نماید و از این که به دلیل کهولت سن توان حضور در جبهه ها را ندارد، گریه می کند؛ یا پیرزنی را می بینی که با اهدای چند تخم مرغ محلی، خود را در دفاع مقدس سهیم می داند؛ یا کودکی خردسال که قلک خود را به همراه نامه ای برای رزمندگان به مسجد می آورد؛ یا مادرانی که هنر دستی و خیاطی خود را تقدیم می کنند؛ یا نوعروسانی که جهیزیه خود را در شب اول عروسی به ستاد کمک های مردمی تحویل می دهند؛ و ده ها مورد دیگر، که شگفت انگیزترین جلوه های ایثار و حماسه این ملت در تاریخ دفاع مقدس است. ✅ از آن مهم تر، هنگامی که دشمن بعثی از نبرد رو یا رو با رزمندگان اسلام در جبهه ها درمانده می شد و ددمنشانه مناطق مسکونی، آموزشی و مراکز درمانی را مورد حملات شدید هوایی و موشکی خود قرار می داد، مردم سراسیمه برای اهدای خون و.. . به بیمارستان ها مراجعه می کردند. ✅ این حرکت های خدا پسندانه و ایثارگرانه مردم، موجب دلگرمی رزمندگان و فرماندهان و مسؤولان کشور می شد. مساجد پس از دوران دفاع مقدس نقش مهمی در نشر ارزش های دفاع مقدس و انتقال پیام شهیدان پیدا کردند. برگزاری مراسم سالگرد شهدا، برپایی نمایشگاه ها، تهیه روزنامه های دیواری و تبلیغات عمومی، از جمله فعالیت های مساجد پس از دفاع مقدس محسوب می شود. 💠 شهیدان درباره مسجد سفارش های فراوان نموده اند؛ از آن جمله: راه ما را با حضور در مساجد ادامه دهید. شهیدان، شب وروز به روی گلدسته های مساجد نشسته و هنگام اذان به درب مسجد می نگرند که کدام یک از دوستانشان در نماز جماعت حاضر می شوند. شهیدان، نام بچه های مسجد را نوشته و نزد امام حسین(ع) می برند، تا آن ها را به عنوان شیعه واقعی خود انتخاب کند و اعمالشان را تأیید نماید. 💠 شهیدی دیگر در وصیت نامه ی خود می نویسد: نام و خاطره ی ما را در مساجد زنده نگه دارید، زیرا ما در مساجد با حقایق دین و عاشورا آشنا شدیم. در مسجد جز یاد خدا همه چیز فراموش می شود، و راز این آیه در مسجد می فهمیم: «وَ اَنَّ الْمَساجِدَ لِلِّه فَلا تَدْعُوا مَعَ اللهِ اَحَداً»؛ و همانا مساجد از آن خداست. پس هیچ کس را با خدا نخوانید. ✅ با توجه به سفارش های شهدا، متولیان امور باید مساجد را همان گونه که در دوران دفاع مقدس محور اصلی فعالیت های فرهنگی مربوط به جنگ بود، اینک نیز مرکز اصلی نشر ارزش های دفاع مقدس بدانند و با برنامه ریزی درست و بلند مدت، نقش مساجد را در تداوم راه شهیدان نهادینه کنند. 💠 همان گونه که مساجد و روحانیت در پیدایش ارزش های انقلاب و دفاع مقدس نقش قابل توجهی داشتند، اینک در حفظ و نشر ارزش ها و حماسه های دوران دفاع مقدس هم نقش کلیدی و حساسی به عهده دارند، از این رو برای آن که مساجد در این زمینه به کارآمدی خود برسند، توجه به موارد زیر ضروری است: 💠 مساجد، همان طور که خانه ی رزمندگان و شهیدان در دوران دفاع مقدس بودند، امروز بهترین کانون دینی و فرهنگی برای نشر ارزش ها و اهداف والای آنان به حساب می آیند. اگر مسۆولان دفاع مقدس، مساجد را به عنوان مجاری انتقال ارزش های دفاع مقدس مورد توجه قرار دهند و به جای ریختن بودجه های کلان در هاضمه هنر مدرنیته، استعدادهای هنری و ادبی بسیجیان عزیز در پایگاه های مساجد و نمازگزاران خلاق را شکوفا کنند، درحقیقت پیوندی جاودانه بین نسل امروز و فردا و ارزش های دفاع مقدس ایجاد خواهند کرد. در آن صورت، آحاد مردم همان طور که حادثه ی عاشورا را در گنجینه ی تاریخ خود حفظ کرده اند، به همان شکل وقایع هشت سال دفاع مقدس را بخشی از اعتقادات خود دانسته، آن را جاودانه در سینه تاریخ این ملت دارد. ✅ ادامه: 👇👇👇
✅ ادامه: الف. تحقق مردم سالاری دینی در مساجد ✅ یکی از بسترهای عینی پیوند دین با مردم، مسجد است. از این رو، زمانی مردم سالاری دینی در کشور تحقق عینی پیدا می کند که مسۆولان و کارگزاران کشور، مساجد را مظهر پیوند علایق و آموزه های دینی با مردم بدانند، و ائمه جماعات را به عنوان زبان گویای مطالبات مردم بشناسند، و ارتباط خود را با مردم از طریق مساجد نهادینه کنند و حضور در مساجد را به عنوان استماع مطالبات مردم و رفع نیازهای آنان مغتنم بشمارند. ب. مسجد؛ مرکز فعالیت های فرهنگی ✅ لازم است کارهای فرهنگی و تبلیغات دینی با محوریت مساجد انجام شود؛ بودجه و سرمایه های فرهنگی در اختیار مساجد قرار گیرد؛ و بر اساس روز شمار انقلاب و دفاع مقدس، مجالس تبلیغی و علمی، با شکوه هر چه تمام تر در مساجد برگزا شود. ج. مسجد؛ مرکز مطالبات مردم ✅ وقتی مسجد به عنوان بنیادی ترین نهاد دینی و مدنی تحکیم یابد، آحاد مردم به مساجد هجوم می آورند، زیرا در کنار نیازهای معنوی و عبادی، مطالبات مادی و روزمره خود را نیز از طریق مساجد تأمین شده می دانند. د. مسجد و پیوند دین با سیاست ✅ پیوند دین با سیاست با شعار تحقق پیدا نمی کند. مساجد در طول تاریخ فعالیت خود نشان داده اند که برای راهبردی کردن اتحاد دین و سیاست، نقش اول را به عهده دارند. بسیاری از شاهان برای مشروع جلوه دادن حکومت خود، در ظاهر به مساجد و روحانیت نزدیک می شدند؛ در حالی که انقلاب اسلامی ما ماهیتی دینی دارد و باید پیوند باطنی خود را با مساجد حفظ کند. اگر انقلاب اسلامی بخواهد هویت دینی خود را منهای مساجد دنبال کند، عملاً در چالش سکولاریسم گرفتار خواهد شد. ه. مسجد؛ محل پیوند نسل دیروز، امروز با فردا ✅ مساجد، همان طور که خانه رزمندگان و شهیدان در دوران دفاع مقدس بودند، امروز بهترین کانون دینی و فرهنگی برای نشر ارزش ها و اهداف والای آنان به حساب می آیند. اگر مسۆولان دفاع مقدس، مساجد را به عنوان مجاری انتقال ارزش های دفاع مقدس مورد توجه قرار دهند و به جای ریختن بودجه های کلان در هاضمه هنر مدرنیته، استعدادهای هنری و ادبی بسیجیان عزیز در پایگاه های مساجد و نمازگزاران خلاق را شکوفا کنند، درحقیقت پیوندی جاودانه بین نسل امروز و فردا و ارزش های دفاع مقدس ایجاد خواهند کرد. در آن صورت، آحاد مردم همان طور که حادثه ی عاشورا را در گنجینه تاریخ خود حفظ نموده اند، به همان شکل وقایع هشت سال دفاع مقدس را بخشی از اعتقادات خود دانسته، آن را جاودانه در سینه تاریخ این ملت دارند. 🌐 https://hawzah.net/fa/article/view/93824
✅ فلسفه جهاد و دفاع: حفظ مساجد و معابد 💠 يكي از علل و فلسفه‌هاي تشريع جهاد، دفاع از و معابد می باشد: «و لولا دفع الله الناس...» اگر خداوند از مؤمنان دفاع نكند و از طريق اذن جهاد (تشريع جهاد) بعضي را به وسيله بعضي ديگر دفع ننمايد ديرها و صومعه‌ها و معبدهاي يهود و نصارا و كه نام خدا در آن بسيار برده مي‌شود ويران مي‌گردد. المیزان - تفسیر آیه 40/حج 🔹🔹🔷🔹🔹 ✳️ ولولا دفع الله الناس بعضهم ببعض لهدمت صوامع وبیع وصلوات ومساجد یذکر فیها اسم الله کثیرا ولینصرن الله من ینصره ان الله لقوی عزیز) ☑️ (همان کسانی که از دیارشان بدون سبب حقی بیرون شده اند، جز آنکه می گفتند: پروردگار ما خدای یکتاست . و اگرخدا بعضی از مردم را بوسیله بعضی دیگر دفع نمی کرد، هر آینه صومعه ها و کلیساها وکنشتها و که نام خدا در آن فراوان ذکر می شود، ویران می شد، خداوند هرآینه کسانی را که او را یاری می کنند، یاری می نماید که همانا او توانا و قاهر است ) 🆔 @almasjed
باسمه تعالی ثبت نام بیست و چهارمین دوره یکساله (سال تحصیلی 1402) «مسجدشناسی و مدیریت مسجد» موضوعات دوره: مسجدشناسی، آسیب شناسی سایر مراکز فرهنگی، آداب و احکام، امامت جماعت، کارکردها، تاریخ، اقتصاد، رسانه، معماری، بانوان، کودک. هدف از این دوره ارتقای معرفت و تربیت کارشناس مسجد از میان روحانیون و مبلّغین دینی است. 💠 امتیاز: 1. اعطای گواهی پایان دوره. 2. معرفی به مراکز حوزوی و تبلیغی. 3. سفرهای علمی-آموزشی. 💠 شرایط: 1. طلاب برادر پایه 6 حوزه به بالا 2.سابقه تبلیغ 💠 شروع کلاسها: از شنبه 8 مهر1402 ساعت 7 تا 8 صبح همه روزه از شنبه تا چهارشنبه واقع در دارالشفا، روبروی امتحانات شفاهی، دفتر مؤسسه مسجد. درضمن هر روز صوت کلاس برای طلاب خارج از شهر قم و معذور بصورت مجازی بارگذاری می شود. 💠 روش ثبت نام: ارسال نام و نام خانوادگی از طریق پیامک به شماره 09124511161 تا آخرمهرماه 1402. 💠 ارسال مدارک از طریق ایتا به شماره 09124511161 جهت ثبت نام: 1.تصویر کارت ملی و کارت حوزه. 2.ذکر پایه تحصیلی حوزوی (سطح یک، دو، سه، خارج برای رشته عمومی حوزه یا سطح مراکز تخصصی و دانشگاهی) 3.اگر امام جماعت، طرح هجرت، روحانی مستقر، عقیدتی سیاسی یا سفیران هدایت هستید، حتماً ذکر بفرمائید. 💠 پاسخگویی تلفنی: ساعت 9 تا 11 صبح با شماره تلفن 02537737701 و 09124511161 💠 پاسخگویی حضوری: قم،مدرسه دارالشفا،ساختمان1،طبقه2،روبروی امتحانات شفاهی،مؤسسه مسجد،ساعت9تا11 صبح. 🆔 @almasjed
💠 خجسته میلاد رسول خدا حضرت محمد مصطفی صلی الله علیه و آله مبارک باد 🆔 @almasjed
💠 قال رسول الله (صلى الله عليه و آله سلم): من کان جار بیت الله و لم یحضر الجماعة ثلاث ایام متوالیات، فعلیه لعنة الله و الملائکة و الناس اجمعین، فان خطب فلا تزوجوه، و ان مرض فلا تعودوه، و ان رفع جنازته فلا تشیعوه، الا فلا صلاة له، الا فلا صوم له، الا فلازکاة له، الا فلا حج له، الا فلا جهاد له، و ان مات مات میتة الجاهلیة. جامع الأخبار(للشعيري) ؛ ص79 پیامبر خدا حضرت محمد (صلى الله عليه و آله سلم) فرمودند: کسی که همسایه باشد و سه روز پشت سر هم حاضر به جماعت نشود پس لعنت خدا و ملائکه و همه مردم بر او خواهد بود، اگر چنین شخصی خواستگاری نمود برای ازدواج، به او دختر مدهید، اگر مریض بود او را عیادت نکنید و اگر مُرد و جنازه او را برداشتند تشییع جنازه او نکنید. بدانید و توجّه داشته باشید نماز، روزه، زکات، حجّ و جهاد او (کسی که سه روز نرود) قبول نخواهد بود و اگر مُرد، به مرگ جاهلیت از دنیا رفته است (یعنی بدون دین از دنیا رفته) 💠 قال رسول الله صلی الله علیه و آله: یا اباذر: ان الله تعالی یعطیک ما دمت جالساً فی بکل نفس تنفست فیه درجة فی الجنة و تصلی علیک الملائکة و تکتب لک بکل نفس تنفست فیه عشر حسنات و تمحی عنک عشر سیئات. رسول خدا صلی الله علیه و آله: ای ابوذر: خدای تبارک و تعالی تا تو در هستی به تو به شماره نفس هایت درجه در بهشت عطا خواهد فرمود و فرشتگان بر تو صلوات می فرستند و به هر نفس تو در ده حسنه برایت نوشته می شود و ده سیئه از تو محو می کند. بحار الأنوار (ط - بيروت)، ج80، ص: 369 💠 رسول خدا (صلی الله علیه و آله): «أَلَا إِنَّ بُيُوتِي فِي الأرْضِ تُضِي ءُ لأهْلِ السَّمَاءِ كَمَا تُضِيءُ النُّجُومُ لأهْلِ الْأَرْضِ أَلا طُوبَى لِمَنْ كَانَتِ بُيُوتَهُ أَلا طُوبَى لِعَبْدٍ تَوَضَّأَ فِي بَيْتِهِ ثُمَّ زَارَنِي فِي بَيْتِي أَلا إِنَّ عَلَى الْمَزُورِ كَرَامَةَ الزَّائِرِ أَلا بَشِّرِ الْمَشَّائِينَ فِي الظُّلُمَاتِ إِلَى الْمَسَاجِدِ بِالنُّورِ السَّاطِع ِيَوْمَ الْقِيَامَةِ» رسول خدا صلی الله علیه و آله فرمود: خدای متعال فرمود: آگاه باش که خانه هاى من در زمين هستند و براى اهل آسمان‌ها همچـون ستارگان براى اهل زمين مى درخشند؛ آگاه باش، خوشا به حال كسى كه خانه هاى اوست؛ آگاه باش، خوشا به حال بنده ای كه در خانهاش وضو بگيرد، سپس مرا در خانه ام زيارت كند؛ آگاه باش، بر زيارت شده واجب است كه زائرش را تكريم كند؛ آگاه باش، به كسانى كه در تاريكي ها به مى روند بشارت بده به نور ساطع در روز قيامت. (وسائل الشيعه، ج1، ص382) 💠 قالَ رَسُولُ اللَّهِ سَبْعَةٌ فِي ظِلِّ عَرْشِ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ يَوْمَ لَا ظِلَّ إِلَّا ظِلُّهُ رَجُلٌ خَرَجَ مِنَ وَ فِي نِيَّتِهِ أَنْ يَرْجِعَ إِلَيْهِ رسول خدا صلّی الله علیه و آله و سلّم فرمودند: در روزی که هیچ سایه ای جز سایه خدا نیست ، زیر سایه اش جای خواهند گرفت. بحار الأنوار (ط - بيروت)، ج81، ص: 2 💠 ما مِن یَومٍ إلاّ و مَلَكٌ یُنادی فِی المَقابِرِ: مَن تَغبِطونَ؟ فَیَقولونَ : أهلَ المَساجِدِ؛ یُصَلّونَ ولا نَقدِرُ، و یَصومُونَ ولا نَقدِرُ پیامبر خدا (صلی الله علیه و آله) می فرمایند: هیچ روزى نیست، مگر آن كه فرشتهاى به مردگان در در قبرستان ندا مىدهد: «به حال چه كسى غبطه مىبرید؟» مىگویند: به حال ؛ آنان نماز مى خوانند؛ ولى ما نمى توانیم، و روزه مى گیرند؛ ولى ما نمى توانیم . ✅مستدرك الوسائل جلد 3 ص 362 ✅إرشاد القلوب إلى الصواب (للديلمي)، ج1، ص: 53 🆔 @almasjed
💠 منْ أَحَبَّ اللَّهَ فَلْيُحِبَّنِي وَ مَنْ أَحَبَّنِي فَلْيُحِبَّ عِتْرَتِي إِنِّي تَارِكٌ فِيكُمُ الثَّقَلَيْنِ كِتَابَ اللَّهِ وَ عِتْرَتِي وَ مَنْ أَحَبَّ عِتْرَتِي فَلْيُحِبَّ الْقُرْآنَ وَ مَنْ أَحَبَّ الْقُرْآنَ فَلْيُحِبَّ الْمَسَاجِدَ فَإِنَّهَا أَفْنِيَةُ ا للَّهِ وَ أَبْنِيَتُهُ أَذِنَ فِي رَفْعِهَا وَ بَارَكَ فِيهَا مَيْمُونَةٌ مَيْمُونٌ أَهْلُهَا مُزَيَّنَةٌ مُزَيَّنٌ أَهْلُهَا مَحْفُوظَةٌ مَحْفُوظٌ أَهْلُهَا هُمْ فِي صَلَاتِهِمْ وَ اللَّهُ فِي حَوَائِجِهِمْ هُمْ فِي مَسَاجِدِهِمْ وَ اللَّهُ مِنْ وَرَائِهِمْ. رسول خدا(صلی الله علیه و آله و سلم) می فرمایند: کسی که خدا را دوست دارد، قطعا مرا دوست خواهد داشت و آن که مرا دوست بدارد باید خاندان و اهل بیت مرا نیز دوست داشته باشد. من در میان شما دو چیز گران سنگ باقی می گذارم: کتاب خدا و اهل بیتم؛ و هر که اهل بیت مرا دوست بدارد، حتما قرآن را نیز دوست می دارد و هر که دوست دار قرآن باشد را نیز دوست می دارد; چرا که درگاه ها و خانه های خداست. در مرتفع ساختن آن ها اذن داده شده و خدا در آن ها برکت قرار داده است. ، مبارک و محترم و آراسته اند؛ از خطرات در امانند. آن ها در نمازند و خداوند در حال رفع نیاز آن هاست، آنان در و خدا، پشتیبان آنان است. مستدرک الوسائل/ج۳/ص۳۵۵ 🆔 @almasjed
💠 خجسته میلاد امام جعفر صادق علیه السلام مبارک باد 🆔 @almasjed
از علامات شیعیان امام صادق علیه السلام، ارتباط با و اهتمام نسبت به حضور در است. 🔹🔹🔷🔹🔹 💠 امام صادق عليه السلام : عَلَيكُم بِإتيانِ فَإنَّها بُيوتُ اللّه ِ فِي الأرضِ ؛ ⚜️ امام صادق عليه السلام :بر شما باد به رفتن به ، كه ، خانه هاى خدا در روى زمين اند . 🔹🔹🔹 ⚜️ امام صادق عليه السلام : عَلَيكُم بِالصَّلاةِ فِي ؛ 💠 امام صادق عليه السلام :بر شما باد به نماز گزاردن در . 🔹🔹🔹 : 💠 امام صادق عليه السلام می فرمايد : به خداى متعال از همسايگانى كه در آنها حاضر نمی شوند شكايت كردند ، خداى عزّوجلّ به وحى فرمود : به عزت و جلالم سوگند ! يك نماز آنان را نمی پذيرم و عدالتى را از آنان در ميان مردم آشكار نمى كنم و به مهر و رحمتم نمی رسند و در بهشتم مجاور من نمی شوند. 🔹🔹🔹 ✅ حضور در ، مشکل گشاست. ⚜️ حضرت صادق علیه السلام فرمود: پدرم گاهی که حاجتی داشت، آن را وقت زوال شمس طلب می کرد . پس وقتی که آن را اراده می کرد، چیزی را مقدم داشته و صدقه می داد و عطر می زد و به می رفت و حاجت خود را از خدا می خواست .» بحار الأنوار، ج80، ص: 361 🔹🔹🔹 📜 از امام صادق علیه السلام روایت شده است: چه چيز مانع مى شود كه هر گاه بر يكى از شما غم و اندوه دنيايى رسيد، وضو بگيرد و به برود و دو ركعت نماز گزارد و در آن دعا كند؟ مگر نشنيده اى كه خداوند مى فرمايد: «اسْتَعِينُوا بِالصَّبْرِ وَالصَّلَاةِ »؟ بحارالأنوار ج 88 ،ص 348 🔹🔹🔹 ✅ امام صادق علیه السلام مي فرمايند: خدمتکار علی بن الحسین (زین‌العابدین) علیه السلام، ایشان را در شبی سرد، ملاقات کرد، در حالی که جامه و ردا و عمامه‌ای از خَز پوشیده و خود را با عطری، خوش‌بو کرده بود. گفت: فدایت شوم! در چنین ساعتی و با این وضع، رهسپار کجایی؟ امام علیه السلام فرمود: به جدّم پیامبر خدا می‌روم تا از خدای عز و جل حوریان را خواستگاری کنم. کافی ج6 ص517 🔹🔹🔹 : امام صادق(علیه السلام): «مَلْعُونٌ مَلْعُونٌ مَنْ لَمْ يُوَقِّرِ ....» ملعون است، ملعون است کسى که را تعظيم نکند... . وسائل الشیعه، ج3، ص554؛ 🔹🔹🔹 ✳️ از حضرت امام صادق عليه السلام پرسيدند: علّت تعظيم و بزرگداشت چيست؟ ❇️ حضرت فرمودند: خداوند امر فرموده به تعظيم به خاطر آنكه آنها خانه های خدا در زمين مى باشند. بحارالانوار، ج81، ص14. 🔹🔹🔹 🔆 هر کسی توفیق رفتن به را ندارد: 💠 إذَا بَلَغْتَ بَابَ فَاعْلَمْ أَنَّكَ قَصَدْتَ بَابَ بَيْتِ مَلِكٍ عَظِيمٍ لَا يَطَأُ بِسَاطَهُ إِلَّا الْمُطَهَّرُونَ وَ لَا يُؤْذَنُ بِمُجَالَسَةِ مَجْلِسِهِ إِلَّا الصِّدِّيقُونَ ✅ امام صادق علیه السلام می فرمایند: « هر گاه به درب رسیدی ، بدان که به آستان خانه سلطانی بزرگ و پر شکوه آمده ای , که جز پاکان بر بساط او قدم نگذارند و اجازه نشستن در وی جز صدّیقان داده نشود » 🔹🔹🔹 💠 محل استحابت دعا ـ معاویة بن عمّار از امام صادق علیه السلام روایت کرد و گفت: آن حضرت هرگاه حاجتی داشت آن را هنگام زوال خورشید طلب می‌کرد، و پیش از دعا کردن چیزی صدقه می‌داد، مقداری عطر می‌بویید و به می‌رفت و برای هر حاجتی که داشت دعا می‌کرد. (بحار الانوار ج 80 ص 361) 🔹🔹🔹 🌺 گردشگری امت اسلام حضور در مساجد است ـ عثمان بن مَظعون به پیامبر صلی الله علیه و آله عرض کرد: من قصد سیاحت و گردشگری دارم! فرمود: ای عثمان، دست نگه‌دار، گردشگری در امّت من، ملازمت و پایبندی به و انتظار کشیدن نماز بعد از نماز است. (مشكاة الأنوار : 262) 🔹🔹🔹 ابن ابی عمیر از برخی از اصحاب نقل نموده که گفت: «به امام صادق (علیه السلام) گفتم : من اقامه ی نماز را در ایشان (دیگر مذاهب ) مکروه می دارم. فرمود : چنین مکن، زیرا هیچ نیست مگر اینکه به روی قبر پبامبری یا وصی او که به قتل رسیده است ساخته شده باشد. و قطره ای از خون او بر آن نقطه از زمین ریخته شده باشد و خداوند دوست می دارد که در آن نماز خوانده شود. 🆔 @almasjed