eitaa logo
دفتر آیت الله العظمی مظاهری
3.2هزار دنبال‌کننده
1.5هزار عکس
620 ویدیو
45 فایل
کانال رسمی دفتر مرجع عالیقدر حضرت آیت الله العظمی مظاهری @almazaheri مؤسسهٔ فرهنگی مطالعاتی الزهراء @alzahrabook_ir مشاهده فیلم و کلیپ صوتی B2n.ir/g17641 ارتباط با دفتر: @almazaheri_admin
مشاهده در ایتا
دانلود
#پرسش_و_پاسخ 🆔 @almazaheri
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎞اهانت به دیگران، ناشی از تکبّر 📱 instagram.com/almazaheri 🌐 aparat.com/alzahra_isbn #صوت 🆔 @almazaheri
#عکس_نوشته 🆔 @almazaheri
🔺نوشتار مرجع عالیقدر حضرت آیت‌الله العظمی مظاهری«مدّظلّه‌العالی» با موضوع پیامبر اکرم«ص» مظهر فضائل اخلاقی خلاصۀ نوشتار: بِسْمِ‏ اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحيم‏ 🔹خداوند تعالی در قرآن کریم خلق و خوی رسول خویش را «عظیم» توصیف کرده است: «وَ إِنَّكَ لَعَلى‏ خُلُقٍ‏ عَظيمٍ». 🔹اميرالمؤمنین«ع» در توصیف پیامبر«ص» می‌فرمایند: «رسول خدا از همۀ مردم بخشنده‏تر، دليرتر، راستگوتر، باوفاتر و نرم‌خوتر بودند و برترین معاشرت را با مردم داشتند». 🔹بعثت ایشان به‌خاطر تهذیب نفوس آدمیان و رساندن آنان به مقام آدميّت بوده است: «إِنَّمَا بُعِثْتُ لِأُتَمِّمَ‏ مَكَارِمَ‏ الْأَخْلَاقِ». 🔹امیرالمؤمنین«ع» از پیامبر گرامی«ص» راجع به روش و سنّت ایشان سؤال کردند. رسول اکرم«ص» رمز موفقیّت خویش را برخورداری از اهمّ فضیلت‌ها دانسته، به برخی از فضائل نیز اشاره کردند؛ از جمله فرمودند: «وَ الْحُبُّ أَسَاسِی»؛ یعنی شخصیّت من بر اساس محبّت پایه‌ریزی شده است. 🔹در بحبوحۀ جنگ احد، برخی از اصحاب از ایشان خواستند که مشرکان را نفرین کنند. نبیّ رحمت«ص» در پاسخ به این درخواست فرمودند: من برای لعن و نفرین مبعوث نشده‌ام، بلکه مبعوث شده‌ام تا بشریّت را به‌سوی «حق» دعوت کنم و وسیلۀ «هدایت» آنان و مایۀ «رحمت» مخلوقات خداوند باشم. سپس از سر خیرخواهی و مهربانی، به‌جای نفرین، دشمنان سرسخت خود را دعا کردند و به درگاه احدیّت عرضه داشتند: خدایا! قوم من را ببخش، گناهان آنها را بپوشان، آنان جاهلند و نمی‌فهمند چه می‌کنند! 🔹پس از فتح مكّه نیز نبیّ رحمت«ص»، تمام افراد تسلیم شده را بخشیدند. سپس به آنها فرمودند: «بروید که شما آزادشدگان هستید». 🔹از ابو سعيد خدرى، صحابی مشهور پیامبر«ص» روایت شده است که: «حیای رسول خدا«ص» از دختران پرده‏نشين بیشتر بود». 🔹امام صادق«ع» با توجه به ضرورت الگوگیری از اخلاق پیامبر اکرم«ص» فرمودند: خداوند تعالی رسول خويش را به «مکارم اخلاق» مخصوص گردانيد؛ یعنی ایشان به‌طور ویژه از «فضیلت‌های اخلاقی» برخوردارند. سپس خطاب به پیروان آن حضرت فرمودند: «شما هم خود را بيازماييد، اگر آن اخلاق نيكو را در خود می‌یابید و اگر از فضائل برخوردارید، شکر خداوند را به‌جا آورید و از او بخواهيد تا خلق نیکو را در شما بيفزايد». سپس امام«ع» ده خصلت از خصائل و صفات نیکوی پیامبر گرامی«ص» برشمردند که عبارتند از: «يقين، قناعت، صبر، شكر، بردبارى، خوش‏خلقى، سخاوت، غيرت، شجاعت و جوانمردى». 🔹رسول خدا«ص» برخی از معیارهای شباهت به خوشان را در روایتی متذکّر شده‌اند؛ ایشان روزی خطاب به اصحاب خود فرمودند: آيا می‌خواهید خبر دهم كدام یک از شما شباهت بيشتری به من دارد؟ سپس به آنها فرمودند: او خوش خلق‌ترینِ شماست، ملايم‏ترین برخورد را با مردم دارد، نسبت به خويشانش نيكوكارترین است و برادران دينی خود را بيش از همه دوست دارد؛ او صبورترین افراد است، بیش از همه خشم خود را فرو می‌خورد و گذشتش از همه بهتر است، او در هر حال، چه خشنود و چه خشمگین باشد، با انصاف‌ترینِ مردم است. 🔸شیعه باید به تبع اولیای خویش و با پیروی از اسوه‌های حسنه، خیرخواه، دیگرخواه، بخشنده، متواضع، انعطاف‌پذیر و صابر باشد و غیر از عمل صالح، عملی از او سرنزند. 🔸کوتاهی در تهذیب نفس و تزکیۀ روح و سستی در زدودن صفات رذیله و کسب صفات حسنه، خطایی بزرگ است که هیچ توجیهی برای آن پذیرفته شده نیست. 🔹متن کامل در: 🌐 https://b2n.ir/u24399 🆔 @almazaheri
🔺اعمال استحبابی روز ۱۷ ماه ربیع الاول: ۱. روزه گرفتن ۲. زیارت پیامبر اکرم«صلی‌الله‌علیه‌و‌آله» ۳. زیارت امام علی«سلام‌الله‌علیه» ۴. زیارت ائمه بقیع«سلام‌الله‌علیهم» ۵. صدقه دادن و شادمانی کردن ۶. غسل کردن ۷. دو رکعت نماز مستحبی، در هر رکعت بعد از سورۀ حمد، ده مرتبه سورۀ قدر و ده مرتبه سورۀ توحید خوانده شود. برگرفته از الجنان. 🆔 @almazaheri
🔸هنگام ولادت پیامبر اکرم«ص»، تلاطم عجیبى جهان را فرا گرفت. چنان‏كه تاریخ نویسان نوشته‌‏اند: این تلاطم عجیب در كاخ پادشاهان امپراطورى ایران و روم بیشتر نمود یافت و اضطراب و نگرانى خاصى فرمانروایان و كاخ‌‏نشینان را در خود فرو برد. اضطراب آنان به حدى بود كه قدرت تحكّم و تصمیم‌‏گیرى را از آنان گرفت. دریاچۀ ساوه- كه هزاران سال از عمر آن می‌گذشت- خشك و آتشكدۀ فارس خاموش شد و چشمه‏‌اى زیر آن آتشكده جارى گردید كه هنوز از چشمه، نهرى جارى است. 🔸با ولادت آن حضرت، عالم روشن گردید و از آن حضرت شنیده شد: «وَ قُلْ جاءَ الحَقُّ وَ زَهَقَ الباطِلُ إنّ الباطِلَ كان زَهُوقاً»1 چنانكه در ولادت ائمۀ طاهرین«ع» مشابه این ماجرا روى داده است؛ مثلًا هنگام ولادت حضرت ولیعصر«عج» چنین اتّفاقى روى داد و حكیمه خاتون«س» می‌گوید: آن حضرت به سجده افتادند و شهادتین گفتند و به عصمت ائمۀ طاهرین«ع» شهادت دادند تا نوبت به خودشان رسید. آن‏گاه فرمودند: «یَملَأُ الله بِهِ الاَرضَ قِسطاً وَ عَدلاً کَما مُلِئَت ظُلماً و جَورا.»2 1. اسراء، ‌81. 2. تاریخ یعقوبى، ج 2، ص 8 📚برگرفته از کتاب تجلی حق. 💠میلاد پیامبر اکرم«ص» مبارک باد 🆔 @almazaheri
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎞کسب روزی حلال در کلام امام صادق«سلام‌الله‌علیه» 💠ولادت امام صادق«سلام‌الله‌علیه» مبارک باد #صوت 🆔 @almazaheri
39 BAGHAREH-Ayeh 27.mp3
3.67M
🎙در سایه سار وحی 🔹نگاهی اخلاقی به آیات قرآن کریم 🔸جلسۀ سی‌‌ونهم: آیه 27 سوره بقره #قرآن_کریم #سوره_بقره 🆔 @almazaheri
پیامبر اكرم«صلی‌الله‌علیه‌و‌آله» فرمودند: غضب ایمان را از بین مى‌برد، همانگونه كه سركه عسل را نابود مى‌كند 📚الکافی، جلد 2، صفحۀ 302. #روایات 🆔 @almazaheri
#پرسش_و_پاسخ 🆔 @almazaheri
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎞نقش تقوا در عاقبت بخیری 📱 instagram.com/almazaheri 🌐 aparat.com/alzahra_isbn #صوت 🆔 @almazaheri
40 BAGHAREH-Ayeh 27.mp3
4.02M
🎙در سایه سار وحی 🔹نگاهی اخلاقی به آیات قرآن کریم 🔸جلسۀ چهلم: آیه 27 سوره بقره #قرآن_کریم #سوره_بقره 🆔 @almazaheri
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎞آيه‌اي اميد دهنده به جوانان 📱 instagram.com/almazaheri 🌐 aparat.com/alzahra_isbn #صوت 🆔 @almazaheri
پیامبر اكرم«صلی‌الله‌علیه‌و‌آله» فرمودند: در روز قیامت فریادى از داخل عرش حضرت حق به گوش آید كه: هركس ثوابش برعهدۀ من است برخیزد!. در این هنگام تنها كسانى كه دیگران را بخشیده‌اند، برخواهند خاست 📚العدد القویه، جلد 156. #روایات 🆔 @almazaheri
🔺خلاصۀ درس اخلاق آیت‌الله العظمی مظاهری؛ فضیلت‌های فراموش شده 🔸فضیلت نهم؛ انتقاد و انتقادپذیری بِسْمِ‏ اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحيم‏ 🔹یکی از فضیلت‌های فراموش شده در اجتماع، «انتقاد» است. 🔹معنای انتقاد آن است که عیب، گناه یا اشتباه دیگران با دلسوزی و به قصد اصلاح، بدون سرزنش، به خودشان گوشزد شود. البته در این میان اهمیّت «انتقادپذیری» کمتر از اهمیّت انتقاد نیست و این دو فضیلت فعلاً در خانواده‌ها، و در جامعه فراموش شده است. 🔹از تبعات ترک و فراموشی انتقاد و انتقادپذیری، فراگیر شدن گناهانی مانند سرزنش، غیبت، تهمت، افشای اسرار، شایعه‌پراکنی، عیب‌جویی، تحقیر و اهانت در جامعه است. 🔹توصیۀ پیغمبر اکرم«ص» به مؤمنین آن است که آینۀ یکدیگر باشند: «الْمُؤْمِنُ مِرْآةُ الْمُؤْمِن‏». 🔹چیزی که الان راجع به انتقاد مشهور شده و غلط است، آنست که در سایت‌ها، روزنامه‌‌ها و در فضای مجازی آبروی دیگران را می‌‌ریزد و بعد می‌‌گوید: من انتقاد کردم؛ یا دسته‌‌ای از جوان‌های تند، غیبت می‌‌کنند، تهمت می‌‌زنند و شایعه‌پراکنی می‌‌کنند و بعد می‌‌گویند ما انتقاد می‌‌کنیم. 🔹اینکه در رسانه‌های مختلف رسمی و غیر رسمی آبروریزی می‌‌کنند، انتقاد نیست. بعضی از روزنامه‌‌ها فحش‌‌نامه شده‌اند. بعضی از سایت‌ها افتضاح‌نامه شده‌اند. 🔹خداوند متعال در حدیث قدسی می‌فرماید: هركه به یک شیعه اهانت كند، آشكارا به جنگ من برخاسته است. 🔹نکتۀ دقیق و قابل توجه اینکه، در انتقاد، عیب‌یابی داریم نه عیب‌جویی؛ یعنی مؤمنین، عیب و ایرادی که آشکار است را یافته، به همدیگر تذکر می‌دهند تا رفع شود، ولی جستجوی عیب، نه تنها وظیفۀ کسی نیست، بلکه گناه است. 🔹نکتۀ دیگر اینکه انتقاد به اشخاص، اگر با تندی، تحقیر و نظایر آن همراه گردد، سرزنش است و دیگر انتقاد نیست، حتی اگر در خلوت و تنها به خود شخص تذکر داده شود. 🔹همچنین اگر عیب افراد به خودشان گفته نشود و در غیاب آنها برای دیگران بازگو گردد. این عمل ناپسند، از یک سو آبروریزی و از سوی دیگر، غیبت است، گاهی نیز با اهانت همراه می‌شود. 🔹باید توجه شود که که اسلام عزیز آبروریزی، اهانت و غیبت ندارد. 🔹پیامبر«ص» غیبت را چنین معنا کرده‌اند: «ذِكرُكَ أَخاكَ بِما يَكرَههُ»؛ یعنی آنچه که در رویش نتوانی بگویی، پشت سرش بگویی. غیبت آن است که اگر بشنود، بدش بیاید. 🔹گاهی نیز عیبی نسبت داده می‌شود که اساساً حقیقت ندارد و تهمت است. امام صادق«ع» می‌فرمایند: کسی که به مرد یا زنی تهمت زند را در قیامت روی تلّی از چرک و خون نگاه می‌دارند. 🔹امام صادق«ع» می‌‌فرمایند: بهترینِ دوستان و برادران من کسی است که عیوب مرا بگوید، ولی از آن به‌عنوان هدیه یاد می‌کنند. بر این اساس، انسان باید با شنیدن انتقاد دیگران و اطلاع از عیوبش، مثل وقتی که هدیه‌ای دریافت می‌کند، خوشحال ‌‌شود. 🔹امام على«ع» می‌فرمایند: دوست تو از آن جهت «صديق» ناميده شده است كه «صادقانه» دربارۀ خودت و معايبت، نصيحت مى‏گويد. پس هر كه چنين بود، رفیق او باش كه دوست، اوست. 🔹آن حضرت در روایت دیگری فرموده‌اند: آنكه عيب تو را بپوشاند، و در غياب تو از تو عيب‌جويى كند، دشمن توست، از او بر حذر باش. 🔹اگر انتقاد و انتقادپذیری در بین ملتی رواج یابد، آنگاه آن ملت، ملتی عاقل و مترّقی خواهد شد. 🔹بیشتر مردم به‌جای اینکه از انتقاد خوشحال شوند، از شنیدن تعریف و تمجید خود، خشنود می‌گردند. 🔹امیرالمؤمنین«ع» می‌فرمایند: آنكه عيب تو را برای خودت آشکار سازد، خیرخواه توست و کسی که از تو تعریف کند و مدح و ستایش تو را بگوید، مثل این است که سرت را بريده باشد، یعنی کمر به نابودی‌ات بسته است. 🔹زن و شوهر باید با تلطف و مهربانی از همدیگر انتقاد کنند. مسلّم است که هر دو عیب و ایراد دارند و باید به هم تذکر بدهند تا رفع شود. 🔹متأسفانه در بسیاری از خانه‌ها به‌جای انتقاد نیکو، زن و شوهر همدیگر را سرزنش می‌کنند و نسبت به هم پرخاشگرند. 🔹پدر و مادر باید در آداب اجتماعی فرزندان خود نیز نظارت داشته و عیوب آنها را با انتقاد سالم رفع نمایند. اگر بچه‌ها بی‌‌ادب باشند، پدر و مادر باید به آنها ادب یاد بدهند، البته با تلطف و مهربانی. 🔹در این خصوص لازم است مواظب باشند تذکر آنها با تحقیر و سرزنش همراه نگردد و به شخصیّت فرزند ضربه نزند. 🔹متن کامل در: 🌐 https://b2n.ir/m48110 🆔 @almazaheri
🔹اگر امام حسن مجتبى«ع»، حاضر مى‌شوند با معاویه صلح كنند، بر مبناى تكلیف‌مدارى و وظیفه‌شناسى است؛ چنان‌كه قیام و شهادت حضرت سیدالشّهداء«ع»، از وظیفه‌شناسى و تكلیف‌مدارى آن امام بزرگوار سرچشمه مى‌گیرد. و اگر هریك از این دو امام، به جاى دیگرى بودند، به انجام همان وظیفه‌اى مى‌پرداختند كه آن امام پرداخته است. 🔹پیامبراكرم«ص» فرمودند: «الْحَسَنُ وَ الْحُسَینُ إمَامَانِ قَامَا أوْ قَعَدَا»1 حسن و حسین«سلام‌الله‌علیهما» هر دو امامند، یكى وظیفه دارد صلح كند و در خانه بنشیند و دیگرى وظیفه دارد قیام كند و حماسۀ كربلا را به وجود بیاورد. 1. الإرشاد، ج ۲، ص ۳۰. 📚برگرفته از کتاب سیروسلوک؛ منزل دوم: توبه، ص 261. #صلح_امام_حسن_مجتبی 🆔 @almazaheri
#پرسش_و_پاسخ 🆔 @almazaheri
📝نامۀ حضرت آیت‌الله‌ ا‌لعظمی مظاهری«مدّظلّه‌العالی» خطاب به حضرت آیت‌الله‌ ا‌لعظمی آقای صافی گلپایگانی«مدّظلّه‌العالی» بِسْمِ‏ اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحيم‏ 🔸️حضور مبارک حضرت آیت‌الله آقای صافی گلپایگانی«دامت‌برکاته‌الشّریف» پس از اهداءِ سلام و تحیّت و استعلام از سلامت وجود مبارک؛ 🔹️مواضع غیر اخلاقی و نادرستی که طی روزهای اخیر در خصوص توصیه‌های دلسوزانۀ حضرت مستطاب عالی از سوی برخی اشخاص و رسانه‌ها ابراز گردید و به رغم تذکّرات و توصیه‌های گوناگون، متأسّفانه در برخی دیگر از رسانه‌ها ادامه یافت، ناشی از یک تحلیل اشتباه در خصوص جایگاه رفیع نهاد مرجعیّت و عدم اطّلاع درست از مسئولیّت خطیر مراجع تقلید به عنوان «زبان دین و زبان ملّت»، در نصیحت و خیرخواهی برای متصدّیان امور است. 🔹️بحمدالله و المنّة أصالت فکر و إصابت رأی حضرتعالی همواره در طول دهه‌های متمادی بر همۀ آگاهان، روشن و مبرهن است و مسلّماًً آنگونه مواضع ناپسند که برخلاف ادبِ نقد و اخلاقِ آزادی بیان است، نه‌تنها هیچ خللی در شخصیّت والا و مقام رفیع آن جناب ایجاد نخواهد کرد، بلکه موجب تحکیم محبوبیّتِ جایگاه مرجعیّت در قلوب مسلمین و توجّه بیشتر به اهمیّت این نهاد گرانقدر در نزد افکار عمومی خواهد شد. 🔹️از پیشگاه خداوند تعالی اعتلاء و عزّت روزافزون اسلام و مسلمین و همچنین طول عمر با برکت حضرت مستطاب عالی، همراه با عافیت و نفوذ کلمه را مسألت می‌کنم. ملتمس دعا بوده و دعاگو هستم. حسین‌المظاهری ۱۲ / آبان / ۱۴۰۰ ۲۷ / ربیع‌الأول / ۱۴۴۳ 🆔 @almazaheri
#کتاب #توبه 🆔 @almazaheri
41 BAGHAREH-Ayeh 27.mp3
2.23M
🎙در سایه سار وحی 🔹نگاهی اخلاقی به آیات قرآن کریم 🔸جلسۀ چهل‌و‌یکم: آیه 27 سوره بقره #قرآن_کریم #سوره_بقره 🆔 @almazaheri
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎞صبر، مانع سقوط انسان 📱 instagram.com/almazaheri 🌐 aparat.com/alzahra_isbn #صوت 🆔 @almazaheri
#استفتائات #ارث 🆔 @almazaheri
امام صادق«سلام‌الله‌علیه» فرمودند: خداوند هیچ عملى را از هیچ مؤمنى نمى‌پذیرد، در حالى كه او نسبت به مؤمن دیگرى نیت بدى در دل دارد 📚المحاسن، جلد 1، صفحۀ 99. #روایات 🆔 @almazaheri
#پرسش_و_پاسخ 🆔 @almazaheri