امام صادق«سلاماللهعلیه» فرمودند:
دشمن انجام كارها، سستى و ضعف است
📚الکافی، جلد 2، صفحۀ 85.
#روایات
🆔 @almazaheri
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📱 اهانت به دیگران، ناشی از تکبّر
#استوری
🆔 @almazaheri
📙پرسش:
⬅️ برای توفیق جهت اقامۀ نماز شب توصیهای بفرمائید.
✍🏻پاسخ:
⬅️ اجتناب از گناه در روز و در صورت فوت نماز، به جا آوردن قضای آن در روز دیگر.
#پرسش_و_پاسخ
🆔 @almazaheri
#احکام شرعی
🔰#مطهرات
مسأله 38:
🔹 اگر خود انسان اطمینان پیدا کند چیزی که نجس بوده پاک شده است، یا کسی که مورد اطمینان است بگوید یا کسی که چیز نجس در اختیار او بوده بگوید یا مسلمانی آن چیز نجس را آب کشیده باشد، هرچند ندانیم درست آب کشیده یا نه، آن چیز پاک است.
#عصاره_دین(رسالۀ جوان و نوجوان)
آیتالله العظمی مظاهری
🆔 @almazaheri
72 BAGHAREH-Ayeh 67.mp3
4.09M
🎙در سایه سار وحی
🔹نگاهی اخلاقی به آیات قرآن کریم
🔸جلسۀ 72: آیه 67 سوره بقره
#قرآن_کریم #سوره_بقره
🆔 @almazaheri
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎞 خودگرایی ممنوع
#صوت
🆔 @almazaheri
💠«مَنْ کُنْتُ مَوْلَاهُ فَهَذَا عَلِيٌّ مَوْلَاهُ»
🔸وقتی پيامبر«ص» مناسک حجّ را انجام دادند، آيه نازل شد:
«يا أَيُّهَا الرَّسُولُ بَلِّغْ ما أُنْزِلَ إِلَيْكَ مِنْ رَبِّكَ وَ إِنْ لَمْ تَفْعَلْ فَما بَلَّغْتَ رِسالَتَه»1
ای پیامبر، آن وظیفهای را که بر عهدۀ تو قرار داديم بايد انجام دهی و به مردم ابلاغ کنی. اگر اين کار را نکنی، هیچ کاری انجام ندادهای؛ یعنی اسلام منهای ولایت مساوی با هيچ است. زحمات بيست و سه سالۀ تو هيچ نتيجهای ندارد مگر این که اين کار را به انجام برسانی.
🔹وقتی پيامبر«ص» به منطقۀ غدیر خم رسيدند، دو مرتبه آيه نازل شد. لذا پيامبر«ص» همان جا از مرکب پياده شدند و دستور دادند هر که جلوتر رفته برگردد و منتظر کسانی هم که هنوز نرسيدهاند، شدند تا به ايشان ملحق شوند.
🔸وقتی همه جمع شدند، سخنانشان را با حديث ثقلين آغار کردند و پس از آن فرمودند:
«ألَسْتُ اولی بِکُمْ مِنْکُمْ بِأنْفُسِکُمْ؟»
آيا من از خودتان به خودتان اولی نيستم؟
🔹خوب، خداوند در قرآن فرموده بود:
«النَّبِيُّ اوّلى بِالْمُؤْمِنينَ مِنْ أَنْفُسِهِم»2
پيامبر به مؤمنان از خودشان سزاوارتر [و نزديكتر] است.
🔸بنابراين، همگی گفتۀ پيامبر«ص» را تصديق کردند. اين جا بود که پيامبر«ص» دست اميرالمؤمنين«ع» را گرفتند و بالا بردند و فرمودند:
«مَنْ کُنْتُ مَوْلَاهُ فَهَذَا عَلِيٌّ مَوْلَاهُ»
هر که من رهبر و سرپرست دين و دنيای او هستم، علی«ع» هم سرپرست دین و دنیای اوست.
🔹پيامبر«ص» به فرمان خداوند اين منصب را به اميرالمؤمنين«ع» واگذار کردند. پس از آن، پيامبر«ص» هم دعا کردند و هم نفرين فرمودند:
«اللَّهُمَّ وَالِ مَنْ وَالَاهُ وَ عَادِ مَنْ عَادَاهُ وَ انْصُرْ مَنْ نَصَرَهُ وَ اخْذُلْ مَنْ خَذَلَه»
خداوندا، هر کس را که ولايت علی را بپذيرد، دوست داشته باش و دشمنِ کسی باش که با او سرِ دشمنی دارد. هر کس او را ياری کرد، ياری کن و آن کسی که خواست او را خوار و ذليل کند، خوار و ذليل فرما.
🔸پس از آن، آيۀ شريفه نازل شد:
«الْيَوْمَ يَئِسَ الَّذينَ كَفَرُوا مِنْ دينِكُمْ فَلا تَخْشَوْهُمْ وَ اخْشَوْنِ»3
امروز كسانى كه كافر شدهاند، از [كارشكنى در] دين شما نوميد گرديدهاند. پس، از ايشان مترسيد و از من بترسيد.
1. مائده، 67. / 2. أحزاب، 6. / 3. مائده، 3.
📚برگرفته از #کتاب #مظهر_حق، ص 84.
💠عید سعید غدیر خم مبارک باد
🆔 @almazaheri
از پیامبر اكرم«صلیاللهعلیهوآله» سؤال شد: كدامیك از مؤمنان زیركتر از دیگران است؟ فرمودند: آنكه بیشتر از مرگ یاد كند و براى آن بیش از دیگران آماده باشد
📚الکافی، جلد 3، صفحۀ 258.
#روایات
🆔 @almazaheri
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📱 نقش مهم اجتناب از گناه در خودسازی
#استوری
🆔 @almazaheri
🔸بُشر حافی در زمان امام موسی کاظم«ع» زندگی میکرد. خانۀ او محلِّ تجمّع و رفت و آمد اراذل و اوباش بود. همیشه صدای لهو و لعب و موسیقی از بیرون خانه به گوش میرسید و مؤمنین را آزار میداد.
🔹روزی امام هفتم«ع» در حال عبور از مقابل منزل او بودند. صدای موسیقی را شنیدند. اتّفاقاً همان موقع، خدمتکار بُشر حافی برای کاری به درب منزل آمد.
🔸حضرت موسی بن جعفر«ع» از فرصت استفاده کردند و پرسیدند: این خانه متعلّق به آزاد است یا بنده؟ گفت: آزاد است. فرمودند: آزاد است که چنین میکند و الاّ اگر بندۀ خدا بود، خانۀ او چنین نبود. همین جمله را فرمودند و رفتند.
🔹خدمتکار به داخل خانه برگشت و ماجرا را برای بُشر حافی شرح داد. فرمایش امام هفتم«ع»، مانند جرقّهای در وجود بُشر، سراسر وجود او را مشتعل کرد. او را به مقامی رساند که نه فقط از اولیاء الله شد، بلکه از او خرق عادت نقل کردهاند. بُشر حافی در اثر تذکّر امام زمان خویش بیدار شد و در راه افتاد و راه را ادامه داد تا به مقصد رسید.1
1. منهاج الکرامة، ص 19.
📚برگرفته از #کتاب سیروسلوک، منزل اول: #یقظه، ص 66.
💠ولادت امام کاظم«سلاماللهعلیه» مبارک باد
🆔 @almazaheri
#احکام شرعی
🔰#مطهرات
مسأله 39:
🔹 افراد وسواسی که دیر به پاک بودن چیزی مطمئن میشوند، باید طبق متعارف مردم عمل کنند و عمل آنها بر طبق مظنّه و حتّی یقین خود جایز نیست.
#عصاره_دین(رسالۀ جوان و نوجوان)
آیتالله العظمی مظاهری
🆔 @almazaheri
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎞 صیانت از بیتالمال در سیرهٔ علوی
#صوت
🆔 @almazaheri
🔹استاد بزرگوار ما، علامه طباطبايى«قدسسره» در درس اخلاق و در موضوع اخلاص مىفرمودند: اكسير چيزى است كه اگر به مس بزنند، طلا مىشود و من نمىدانم چنين چيزى واقعيت دارد يا خير، امّا من اكسيرى را سراغ دارم كه اگر به چيز بىبهايى زده شود، به اندازۀ هستى ارزش پيدا مىكند.
🔸بعد اخلاص اميرالمؤمنين«ع» را مثال میزدند و میگفتند: مثلاً در شأن نزول آيۀ «ولايت»، كه اميرالمؤمنين«ع» براى اينكه فقيرى مأيوس از خانۀ خدا خارج نشود، در ركوع، انگشتر كمارزش خود را صدقه دادند، چون خلوص در اين عمل بود، به اندازهاى ارزش يافت كه آيۀ «ولايت» در شأن اميرالمؤمنين«ع» نازل شد؛
🔹آيهاى كه ارزش آن نه فقط از دنيا، بلكه از عالم ملكوت و بهشت و هر چه در آن است، بالاتر است.
«انَّما وَلِيكُمُ اللَّهُ وَ رَسُولُهُ وَ الَّذينَ امَنُوا الَّذينَ يقيمُونَ الصَّلوةَ وَ يؤْتُونَ الزَّكوةَ وَ هُمْ راكِعُونَ»
1. مائده، 55.
📚برگرفته از کتاب سيروسلوک، منزل سوم: تقوا، ص 267.
#آیه_ولایت
🆔 @almazaheri
🔸بسم الله الرّحمن الرّحیم
«إِنَّما يُريدُ اللَّهُ لِيُذْهِبَ عَنْكُمُ الرِّجْسَ أَهْلَ الْبَيْتِ وَ يُطَهِّرَكُمْ تَطْهيراً»1
خدا فقط مىخواهد آلودگى را از شما خاندان پيامبر بزدايد و شما را پاك و پاكيزه گرداند.
🔹خداوند برای شما اهلبيت اين طور خواسته است که به هيچ وجه گناه و پليدی در زندگی شما نباشد و از هر نظر شما را پاک قرار داده است؛ نه گناه، نه انحراف و نه خطا و اشتباه. خلاصه، هيچ صفت رذيلهای و لو بسيار کوچک در شما وجود ندارد. از نظر باطن طاهر و مطهّر، از نظر ظاهر طاهر و مطهّر، از نظر گفتار و رفتار صددرصد طاهر و مطهّر.
🔸علاوه بر اين که گناه در زندگی ائمّۀ طاهرين«ع» وجود ندارد، هيچ گونه اشتباه و لغزش و ناپاکی در آنان پيدا نمیکنيد؛ نه خطا، نه نسيان، نه جهل به موضوعات، نه جهل به احکام.
🔹شيعه کسی را که حتّي يک ذرّه سهو در زندگیاش باشد، امام نمیداند. مقام امامت، بالاتر از مقام عبوديّت و رسالت و نبوّت است.
1. احزاب، 33.
📚برگرفته از کتاب مظهر حق، ص 45.
#آیه_تطهیر
🆔 @almazaheri
🔸به اتّفاق شيعه، بلکه به اتّفاق تمامی مسلمين، اين آيۀ مباهله در مورد پيامبراکرم«ص»، اميرمؤمنان«ع»، فاطمۀ زهرا«س» و حسنين«ع» نازل شده است.
مهمترين نکتۀ اين آيۀ شريفه که ائمّۀ اطهار«ع» و شيعه هميشه به آن افتخار میکردند و میکنند، اين است که در اين آيه، اميرالمؤمنين«ع»، نفس پيامبراکرم«ص» قلمداد شدهاند و نکتۀ اين تعبير اين است که پيامبر«ص» و اميرالمؤمنين«ع» از نظر فضائل يکسان هستند؛ هر فضيلتی پيامبر«ص» دارند، علی«ع» هم دارند و هر فضيلتی که اميرالمومنين«ع» دارند، پيامبر«ص» هم آن را دارند.
🔹تنها تفاوت اين دو وجود مقدّس، همان نبوّت است که پيامبر«ص» نبی بودند، امّا اميرالمؤمنين«ع» مقام نبوّت را نداشتند. پيامبر اکرم«ص» میفرمایند: من و علی از نور واحد خلق شديم قبل از اين که آدم خلق شود.
📚برگرفته از کتاب مظهر حق، ص 50.
#آیه_مباهله
🆔 @almazaheri
🔻درس اخلاق آیتالله العظمی مظاهری؛ فضیلتهای فراموش شده
🔸فضیلت دوازدهم؛ خلوص، جلسۀ پنجم
بِسْمِ اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحيم
🔹بحث این جلسۀ اخلاق، که یک بحث عرفانی است راجع به نیّت و انگیزۀ انسان در رفتار و گفتار و ارتباط آن با خلوص است. به عبارت دیگر، در این مبحث، خلوص به اعتبار نیّت و انگیزه یا هدف بررسی میگردد.
🔹خلوص، از دو جهت قابل نگرش است؛ جهت اوّل مربوط به «نیّت» است که حتماً باید برای خداوند متعال باشد. جهت دوّم، «هدف» یا «انگیزۀ» انجام عمل است که در کنار نیّت بوده، میتواند صددرصد الهی نباشد.
🔹الزاماً نیّت و انگیزه یکسان نیستند و ممکن است نیّت انسان چیزى و انگیزۀ او چیز دیگری باشد. پرواضح است كه بهترین صورت براى خلوص انسان، صورتى است كه نیّت و انگیزه، هردو الهى باشد و غیر خداوند در آن راه نیابد.
🔹اهدافی که راجع به گفتار و کردار و عبادات داریم، به هفت قسم یا هفت مرتبه منقسم میشوند.
🔸مرتبۀ اوّل، انجام عمل با نیّت الهی و با هدف رسیدن به سعادت دنیوی است. مثلاً عموم مردم عبادت میکنند و عبادتشان برای اینست که به دنیا برسند.
نزد اهل دل، پستترینِ عبادات، عبادتی است که در آن، هدف یا انگیزۀ عمل، دنیا باشد.
🔸مرتبۀ دوّم که برای اکثر مردم وجود دارد، انجام عمل برای رستگاری در آخرت است. اعمال صالح بهجا میآورند که به بهشت و نعمتهای آن برسند یا برای دوری از جهنّم و ترس از عذاب، گناه نمیکنند. این مرتبه نیز با نیّت الهی است و خوب است، اما از منظر اهل دل خیلی نازل است.
🔸مرتبۀ سوم، برای تجسّم عمل است. هر عملی انسان انجام دهد، تجسّم آن را در دنیا و آخرت خواهد دید. هویّت و شخصیّتی که انسان در دنیا یا در آخرت دارد، متناسب با صفات و اعمال اوست. انگیزۀ برخی از افراد از عبادت و انجام اعمال نیکو، برخورداری از تجسّم نیکو و هویّت انسانی در هر دو جهان است. چنانکه با هدف دوری از تجسّم بد و هویّت حیوانی، از ارتکاب گناه و انجام اعمال ناپسند خودداری میکنند.
🔸مرتبۀ چهارم، حیا از خداوند است. در این مرتبه، انسان گناه نمیکند یا به واجبات اهمیت میدهد، برای اینکه از خدا حیا کرده، ادب حضور را مراعات مینماید. انسان باحیا و مؤدب در این مرتبه از خلوص، کاری به دنیا و آخرت و بهشت و جهنم ندارد، به راستی عابد و زاهد است و به راستی عمل صالح انجام میدهد، برای اینکه آدم با حیایی است.
🔸مرتبۀ پنجم، مقام شکر و وفا است. بعضی اوقات انسان چون باوفاست، نماز شب میخواند. برای اینکه شکر نعمتهای خدا را بهجا آورد، نماز اول وقت میخواند و به دیگران کمک میکند، چون میداند که اموالش را خدا به او داده است.
🔹به پیغمبر اکرم«ص» گفتند: یا رسول الله! چرا اینقدر عبادت میکنی؟! جواب دادند: خدا این همه نعمت به من داده است، آیا من نباید شکر نعمت کنم؟!
🔸مرتبۀ ششم، مرتبۀ محبت و عشق است. کسی که محبت خدا در دلش نشسته است و عشق به معبود سر تا پایش را فراگرفته، معلوم است که بالاترین لذتش اینست که نماز بخواند.
🔹این مقامات را باید خدا بدهد و خود انسان نمیتواند به تنهایی کسب بکند. بله، مقدماتش را خود میتواند تهیه کند، اما اینکه به راستی بخواهد عشق خدا در دلش برافروخته شود و قلبش از محبت خدا آتش گرفته باشد، این را باید خدا بدهد.
🔸مرتبۀ هفتم، مقام عنداللّهی است. یعنی انسان مخلص، با نیّت الهی و با انگیزۀ رسیدن به مقام عنداللّهی به انجام عمل نیکو و شایسته میپردازد.
🔹این مرتبه، والاترينِ مراتب و درجات اخلاص است که معمولاً نصيب افراد عادی نمیشود و مختص به اهلبیت«ع» است. البته بزرگانی که تالی تلو معصوم هستند نیز گاهی به این مرتبه راه مییابند.
🔹محرّک، انگیزه و هدف اصلی هر عمل و عبادتی، در اين مرتبه از اخلاص، تنها و تنها خود خداوند سبحان است و هيچ چيز و هيچکس جز او در انگیزۀ انسان راه نخواهد یافت.
🔹قرآن کریم مصداق مقام عنداللهی را امام حسین«ع» میداند. امام حسین«ع» در روز عاشورا هرچه داشت، در راه خداوند نثار کرد و هدف ایشان فقط و فقط خدا بود.
🔸ما باید بدانیم که اصلاً خلق شدهایم برای رسیدن به همین مقامها تا اینکه به خدا برسیم. انسان خلیفة الله است. ما به دنیا آمدهایم تا راه را بپیماییم و به مقام عنداللّهی برسیم.
🔹متن کامل در:
🌐 https://b2n.ir/n92710
#درس_اخلاق #فضیلت_های_فراموش_شده
🆔 @almazaheri