eitaa logo
دفتر آیت الله العظمی مظاهری
3هزار دنبال‌کننده
1.4هزار عکس
576 ویدیو
44 فایل
کانال رسمی دفتر مرجع عالیقدر حضرت آیت الله العظمی مظاهری @almazaheri مؤسسهٔ فرهنگی مطالعاتی الزهراء @alzahrabook_ir مشاهده فیلم و کلیپ صوتی B2n.ir/g17641 ارتباط با دفتر: @almazaheri_admin
مشاهده در ایتا
دانلود
📝پيام مرجع عالیقدر حضرت آیت‌الله العظمی مظاهری به نشست قرآنی اساتید و روحانیّون حوزۀ علمیّۀ اصفهان بِسْمِ اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحيمِ قال‌الله تَعالی: «وَ لَقَدْ يَسَّرْنَا الْقُرْآنَ لِلذِّكْرِ فَهَلْ مِنْ مُدَّكِر؟» 🔹قرآن کریم که صحیفۀ مقدّسِ جامع و جاودانِ نبی‌مکرّم«صلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلّم» است، منشور حیات‌بخشی است که تعالیم والای آن اگر به صحنۀ عمل درآید، مایۀ نجات انسان از تاریکی‌ها و نیل او به سوی روشنی‌هاست: «كِتَابٌ أَنْزَلْنَاهُ إِلَيْكَ لِتُخْرِجَ النَّاسَ مِنَ الظُّلُمَاتِ إِلَى النُّورِ بِإِذْنِ رَبِّهِمْ إِلَى صِرَاطِ الْعَزِيزِ الْحَمِيدِ». 🔹در این عرصۀ مبارک، مسئولیّت خطیرِ حوزه‌های علمیّه و همۀ حوزویان، اولاً: فهم درست و شناخت عمیق معارف تابناک قرآن کریم، به مصداقِ «لِيَتَفَقَّهُوا فِي الدِّين» است؛ و ثانیاً: التزام و عمل به این معارف انسان‌ساز، به مصداقِ «وَ مَنْ أَحْسَنُ قَوْلًا مِمَّنْ دَعا إِلَى اللَّهِ وَ عَمِلَ صالِحاً» است؛ و ثالثاً: تبیین و توسعۀ این معارف درخشان در متن جامعه است، به مصداقِ «لِیُنْذِرُوا قَوْمَهُمْ إِذا رَجَعُوا إِلَیْهِم». 🔹اکنون که در این نشست گرامی، شما فضلاء و اساتید و روحانیّون محترم حوزۀ علمیّۀ اصفهان به منظور استماع سخنانِ مفیدِ عالمِ مجاهدِ قرآنی، جناب حجت‌الاسلام والمسلمین آقای قرائتی«دامت‌افاضاته و تأییداته» اجتماع نموده‌اید، لازم می‌دانم ضمن تجلیل و تکریم از خدمات و تلاش‌های بی‌وقفۀ این خادمِ صادقِ قرآن کریم، طیّ دهه‌های متمادی، که بحمدالله آثار آن در جامعۀ اسلامی و حوزه‌های علمیّه مشهود است، به سهم خود بر ضرورتِ توجّه هرچه بیشتر و هرچه بهتر همۀ فضلا و روحانیّون حوزه‌های علمیّه خصوصاً اساتید گرامی، محقّقان و پژوهشگران، مؤلّفان و صاحبان قلم، خطباء و مبلّغان و بالأخره مسئولین، مدیران و دست‌اندرکاران امور آموزشی حوزه‌های علمیّه، به موضوع قرآن و تفسیر قرآن تأکید نمایم و به حضور همۀ آنان و شما عزیزان عرض کنم: «اللهَ اللهَ فِي الْقُرْآن»! 🔹همۀ ما باید با نهایت صداقت و اخلاص و جدّیّت و تلاش، در توسعه و گسترش و تعمیقِ تعالیم والای قرآن کریم چه در صحنۀ نظری و علمی و چه در عرصۀ عملی و اجتماعی بکوشیم و فرمان مکرّر «خُذِ الْكِتَابَ بِقُوَّةٍ» را در سر حدّ توان و با همۀ قوّت و امکان، عمل نماییم، تا هم به سر منزل هدایت و رحمت و بشارت، نائل شویم که: «وَ نَزَّلْنَا عَلَيْكَ الْكِتَابَ تِبْيَانًا لِكُلِّ شَيْءٍ وَ هُدًى وَ رَحْمَةً وَ بُشْرَى لِلْمُسْلِمِينَ»؛ و هم در روز رستاخیز، شرمنده از شکوۀ شکنندۀ رسول خدا که: «قالَ الرَّسُولُ يا رَبِّ إِنَّ قَوْمِي اتَّخَذُوا هذَا الْقُرْآنَ مَهْجُوراً» نباشیم. 🔹از پروردگار مهربان، توفیق و تأیید همگان را در علم هرچه عمیق‌تر به قرآن کریم و عمل هرچه خالصانه‌تر به تعالیمِ انسان‌ساز و حیات‌بخش این صحیفۀ الهی و ترویج و توسعۀ هرچه عالمانه‌تر معارفِ جامعه‌ساز این کتاب مقدّس، مسألت می‌کنم. حسین المظاهری 29 / ربیع‌المولود / 1444 4 / آبان / 1401 🆔 @almazaheri
📝پيام تسليت حضرت آيت‌الله العظمى مظاهرى در پى حادثه تروريستى در حرم حضرت احمد بن موسى«عليهماالسلام» : بسم الله الرحمن الرحيم انا لله و انا اليه راجعون ▪️حادثه مصيبت‌بار و هولناك تروريستى در حرم مطهّر حضرت احمد بن موسى«عليهماالسلام» و شهادت جمعى از زائران بى‌گناه و شكسته شدن حرمت آن بارگاه نورانى، مايۀ تأسف و تأثر گرديد. ▪️بى‌شك هدف خباثت آميز دست‌هاى جنايتكار و انديشه‌هاى پليدى كه اينگونه فجايع دلخراش را پديد مى‌آورند، برهم زدن امنيت و آرامش ميهن اسلامى و ايجاد شكاف در وحدت و انسجام ملت مظلوم ايران است. ▪️اميد است مسئولان مربوطه، با دقت و سرعت و با درك صحيح از شرايط حساس كشور، ريشه‌ها و زمينه‌هاى اين حادثه تلخ و فاجعه‌بار و ساير حوادث و ناامنى‌هاى اخير را به درستى شناسايى كرده و با درايت و جدّيت، براى علاج و اصلاح آن اقدام نمايند. ▪️ضمن عرض تسليت و اظهار همدردى با داغديدگان و مصيبت‌زدگان اين حادثۀ خونين و آرزوى شفاى عاجل مجروحان و رحمت واسعه براى شهيدان، از خداوند رحيم و رحمان، دفع شرّ بدخواهان و دشمنان اسلام و ايران و حفظ و اعتلاء امنيت و وحدت در كشور، كه حاصل مجاهدت ملت بزرگوار و خونبهاى شهداى عزيز است، و نيز فرج و ظهور دادرس و منجى بشريت، حضرت بقية‌الله‌الأعظم«عجل‌الله‌فرجه‌الشريف» را مسألت مى‌كنم. ۱/ ربيع الثانی /١٤٤٤ ٥/ آبان /١٤٠١ حسين المظاهرى 🆔 @almazaheri
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎙در سایه سار وحی 🔹نگاهی اخلاقی به آیات قرآن کریم 🔸جلسۀ 83: آیه 83 سوره بقره 🆔 @almazaheri
📗سؤال: ⬅️ آیا مستأجر می‌تواند بدون اذن مالک، تغییر شغل دهد و نوع کار در ملک اجاره را عوض نماید؟ ✍🏻پاسخ: ⬅️ نمی‌تواند. آیت‌الله العظمی مظاهری 🆔 @almazaheri
در آینۀ احکام 💠 حرام‌خواری مسأله 31: 🔸 مال حرام مالی است که از راه نامشروع به دست آید و مطلق تصرّف در آن، حرام است. خواه به مصرف خوردن و آشامیدن برسد، خواه صرف پوشاک و مسکن و نظیر آن شود. و حرام خوار علاوه بر اینکه گناه بزرگی مرتکب شده است، از مال حرام که در آن تصرّف نموده، نفع نمی‌برد و آن مال برکت ندارد. (رسالۀ جوان و نوجوان) آیت‌الله العظمی مظاهری 🆔 @almazaheri
امام صادق«سلام‌الله‌علیه» فرمودند: هیچكس ایمان خالص به خداوند پیدا نمى‌كند، تا آنگاه كه خداوند نزد او از خودش و پدرش و مادرش و فرزندانش و خانواده‌اش و مالش و از تمامى مردم، محبوب‌تر باشد 📚بحارالأنوار، جلد 67، صفحۀ 25. 🆔 @almazaheri
📙پرسش: ⬅️ آیا تقلید در اخلاق هم ضرورت دارد؟ ✍🏻پاسخ: ⬅️ تقلید در اخلاقیات یا در افعال اخلاقی ضرورت دارد؛ به این معنا که انسان در تشخیص حلال و حرام افعال و اعمال، تابع هوی‌وهوس و پیرو سلیقۀ شخصی نباشد و طبق نظر مرجع تقلید که حکم اسلام است، عمل کند تا رستگار شود. 🆔 @almazaheri
🔸امام حسن عسکری«سلام‌الله‌علیه» می‌فرمایند: «مَنْ رَكِبَ ظَهْرَ الْباطِلِ نَزَلِ بِهِ دَارَ النَّدَامَةِ.» 📚نزهة الناظر و تنبیه الخاطر، ص 146. 💠ولادت امام حسن عسکری«سلام‌الله‌علیه» مبارک باد 🆔 @almazaheri
🔳امام رضا«ع» فرمودند: یا سَعْدُ عِنْدَكُمْ لَنَا قَبْرٌ قُلْتُ جُعِلْتُ فِدَاكَ قَبْرُ فَاطِمَةَ بِنْتِ مُوسَى ع قَالَ نَعَمْ مَنْ زَارَهَا عَارِفاً بِحَقِّهَا فَلَهُ الْجَنَّةُ. 📚بحارالأنوار، ج 99، ص 266. ◾️وفات حضرت فاطمۀ معصومه«سلام‌الله‌علیها» تسلیت باد 🆔 @almazaheri
📗سؤال: ⬅️ آیا کسی که روزۀ قضا دارد، می‌تواند نذر کند که روزِ خاصّی را روزه بگیرد؟ ✍🏻پاسخ: ⬅️ می‌تواند. آیت‌الله العظمی مظاهری 🆔 @almazaheri
در آینۀ احکام 💠 حقّ النّاس مسأله 32: 🔸 ضایع کردن حقِّ دیگران، به هر نحوی که باشد، حقّ‌النّاس نام دارد و حرام است. دزدی، حیف و میل اموال، ربا و رشوه، عدم پرداخت دیون شرعی نظیر خمس و زکات، کتک زدن بیجا و وارد کردن جراحت بدنی به دیگران و رعایت نکردن نوبت دیگران در اموری که کارها به صورت نوبتی اداره می‌شود، از مصادیق حقّ‌النّاس است و گناه همۀ موارد ذکر شده بزرگ است. کسی که مرتکب حقّ‌النّاس شده است، باید صاحب حق را از خود راضی کند و حقِّ ضایع شده را ادا نماید تا توبۀ او پذیرفته شود. (رسالۀ جوان و نوجوان) آیت‌الله العظمی مظاهری 🆔 @almazaheri
امام جواد«سلام‌الله‌علیه» فرمودند: نعمتى كه سپاسگزارى نشود، مانند گناهى است كه بخشیده نمى‌شود. 📚نزهة الناظر و تنبیه الخاطر، صفحۀ 137. 🆔 @almazaheri
📙پرسش: ⬅️ چگونه می‌توانیم به آنچه که خداوند به ما داده است، راضی باشیم؟ چگونه در گرفتاری‌ها و فشار زندگی، از خدا شکایت نکنیم و همیشه شاکر خدا باشیم؟ ✍🏻پاسخ: ⬅️ یادآوری مکرّر نعمت‌ها و بازشماری آن نعمت‌ها و تلقین اینکه خداوند متعال نعمت‌های ظاهری و باطنی بی‌شماری به انسان عنایت فرموده، تأثیر خوبی در این‌ زمینه دارد. 🆔 @almazaheri
شرعی 🔰 مسأله 167: 🔹 باید ایستادن نمازگزار و ركوع او متّصل به هم باشد. یعنی در حال ایستادن به رکوع رود، چنانچه بعد از رکوع باید بایستد و به سجده رود و رکوع متحقّق نمی‌شود مگر به این دو قیام که به آن قیام متّصل به ركوع مى‏گویند و آن یك امر قهرى است و گفتنى یا به جا آوردنى، بلكه متوقّف بر نیت هم نیست. (رسالۀ جوان و نوجوان) آیت‌الله العظمی مظاهری 🆔 @almazaheri
🔺درس اخلاق آیت‌الله العظمی مظاهری؛ فضیلت‌های فراموش شده 🔸فضیلت چهاردهم: فعالیّت، جلسۀ اول بِسْمِ‏ اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحيم‏ 🔹رسیدن به هر خیر و نیکی و فضیلتی، کوشش و فعالیّت می‌طلبد. امکان ندارد انسان در زندگي خود، اهداف بلند مادي يا معنوي داشته باشد، ولي بدون تلاش و کوشش مداوم به آن اهداف دست يابد. 🔹از نظر قرآن شريف، انسان باید برای آنچه می‌خواهد به‌دست بیاورد، سعی و تلاش کند: «وَ أَنْ لَيْسَ لِلْإِنْسانِ إِلاَّ ما سَعى‏». 🔹هر ملتی تمدّن دارد، آن تمدّن را از ناحیۀ فعالیّت هدفمند کسب کرده است، چنان‌که جامعۀ تنبل و بدون حرکت، نمی‌تواند از نظر تمدن، جایگاهی در دنیا داشته باشد. 🔹امام باقر«ع» فرموده‌اند: من از کسی كه در كار دنياى خود تنبل باشد، بیزارم؛ بعد در بیان علت آن فرموده‌اند: آنكه در كار دنيایش تنبل است، در كار آخرت خود تنبل‏تر خواهد بود. 🔹در جنگ جهانی دوم، کشورهایی مثل آلمان یا ژاپن، آسیب فراوانی دیدند و تخریب شدند، اما در اثر تلاش و کوشش و کار، از جوان و پیر و زن و مرد آنها، بالاخره توانستند جبران خسارت کنند و به موقعیّت ممتازی در دنیا دست یابند. 🔹در مقطعی از تاریخ، مسلمین در اثر تلاش و کوشش، و با تکیه بر عقلانیّت، موفقیّت‌های چشمگیری از نظر اختراع، اکتشاف و ابتکار در علوم و فنون مختلف کسب کردند؛ ولی بعد تلاش و کوشش آنها مبدّل به سستی و تنبلی شد و به وضعیّت فعلی گرفتار شدند. 🔹وقتی که تلاش و کوشش و جدیت، در بین مسلمان‌ها فراموش شد، رسید به جایی که ما الان از لحاظ علمی و از نظر تمدّن، در جایگاه مناسبی قرار نداریم. 🔹انسان اینست که اگر بخواهد، می‌تواند به هرکجا که دوست داشته باشد، برسد، چه در مادیات و چه در معنویّات. امّا الان کار و تلاش و کوشش، برای مردم یک فضیلت فراموش شده است. 🔹کسانی که موفق به اختراع شده‌اند، خیال نکنید کار آنها ساده بوده است! دانشمندانی که اختراع یا اکتشاف یا نوآوری دیگری، از خود به یادگار گذاشته‌اند، با تلاش و با جدیّت و با پشتکار مثال زدنی، به اهداف خود رسیده‌اند. 🔹بزرگان جمله‌ای دارند و چقدر جملۀ خوبی است؛ می‌گویند: نمی‌دانم، نمی‌توانم و نمی‌شود در قاموس انسان‌ها راه ندارد. 🔹اگر کسی بخواهد، می‌داند و اگر بخواهد، می‌تواند و اگر بخواهد، می‌شود. اگر نشد، نخواسته است. اگر ندانست، نخواسته است و اگر نتوانست، نخواسته است، وگرنه نمی‌دانم و نمی‌شود و نمی‌توانم در قاموس انسان‌ها راه ندارد. انسان می‌تواند به هرکجا که بخواهد، برسد. 🔹اگر اکنون جامعۀ ما از جهاتی به سایر کشورها احتیاج دارد، اگر برای ساخت بعضی ماشین‌آلات و تجهیزات و وسایل، وابسته و محتاج به کشورهای دیگر هستیم و هنوز خودکفا نشده‌ایم، نشانۀ آن است که به اندازۀ لازم کار و تلاش از یک سو، و تفکّر و تعقّل از سوی دیگر، در جامعه نبوده است. 🔹چرا به جایی رسیده‌ایم که تحریم، یک جنگی برای ما شده است؟ چرا باید کشورهای دیگر ما را تحریم کنند و ما در بن بست بمانیم؟ در حالی که ما باید به قدری قدرت داشته باشیم که در صورت لزوم، بتوانیم آنها را تحریم کنیم. این در اثر چیست؟! چرا چنین است؟! 🔹امام صادق«ع» در نامه‌ای به یکی از اصحاب نوشته‌اند: در فراهم آوردن معيشت خود تنبل مباش، كه سربار ديگران خواهى شد. 🔹یک ملّت نیز اگر بخواهد سربار و محتاج دیگران نباشد، باید همۀ افراد آن ملّت، در انجام وظایف کوشا باشند و از کار و تلاش، مضایقه نکنند. 🔹افراد و امّت‌هایی اراده کردند و با تلاش خود به هرچه می‌خواستند، رسیدند؛ افتادند در معنویت و به مقامات والایی رسیدند، افتادند در مادیت و به درجات عالی دست یافتند. 🔹راوی نقل کرده است که روزی امام صادق«ع» به من فرمودند: به چه كاری مشغول هستی؟ گفتم: اين روزها كارى نمى‏كنم. فرمودند: چنين است كه اموالتان از دست مى‏رود؛ و از كار نكردن من سخت ناراحت شدند. 🔹وقتی کار و تلاش در بین ملّتی، یک فضیلت فراموش شده باشد، ناچارند شاهد اتلاف اموال خود باشند و بیگانگان با تسلّط بر آنان، اموال و منابع آن ملّت را به یغما می‌برند. 🔹امام کاظم«ع» در روایتی نقل کرده‌اند که پدرم امام صادق«ع» به یکی از فرزندان خود چنین سفارش فرمودند: از تنبلى و بى‏حوصلگى بپرهيز، زيرا كه اين دو، تو را از رسيدن به بهرۀ دنيا و آخرتت باز مى‏دارند. 🔸ان‌شاءالله در زمان ظهور امام زمان«ارواحنافداه»، و در دوران رجعت، یعنی در زمان حکومت اهل‌بیت«ع»، طبق آنچه در روایات آمده است، دنیا برای مردم بهشت می‌شود. آن زمان، از نظر اختراع، از نظر استغناء و از نظر امکانات، بهترینِ زمان‌ها است؛ زندگی منهای فقر، زندگی منهای بیماری و زندگی منهای اختلاف، نصیب آدمیان می‌شود و بالاخره در آن دوران، زندگی مردم به تمام معنا، انسانی خواهد شد. 🔹متن کامل در: 🌐 https://b2n.ir/t91244 🆔 @almazaheri
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎙در سایه سار وحی 🔹نگاهی اخلاقی به آیات قرآن کریم 🔸جلسۀ 83: آیه 83 سوره بقره 🆔 @almazaheri
📗سؤال: ⬅️ زمینی وقف شده است. آیا واقف می‌تواند زمین دیگری را جایگزین آن کند؟ ارزش زمین جدید بیش از زمین موقفۀ قبلی است. ✍🏻پاسخ: ⬅️ اگر در آن زمین ساختمانی ساخته نشده، می‌تواند. آیت‌الله العظمی مظاهری 🆔 @almazaheri
در آینۀ احکام 💠 خلف وعده مسأله 33: 🔸 تخلّف از وعده‏هایى كه موجب ضرر مالی یا آبرویى شود، یا موجب اتلاف عمر ‏شود و نیز تخلّف از عقود و شروط، حرام است و در بسیاری موارد ضمان‏آور نیز مى‏باشد. و کسی که خلف وعده می‌کند باید جبران خسارت كند یا لااقل طرف مقابل را راضى نماید. (رسالۀ جوان و نوجوان) آیت‌الله العظمی مظاهری 🆔 @almazaheri
📙پرسش: ⬅️ درخواست دارم یك آیه از قرآن كریم و یك روایت از اهل‌بیت عصمت و طهارت«ع» كه عمل به آن زمینۀ خیر دنیا و آخرت را برایم فراهم سازد، مرقوم فرمایید. ✍🏻پاسخ: ⬅️ قال الله تعالی: «قُلْ إِنَّما أَعِظُكُمْ بِواحِدَةٍ أَنْ تَقُومُوا لِلَّهِ مَثْنى‏ وَ فُرادى‏ ثُمَّ تَتَفَكَّرُوا» بگو: «شما را تنها به یك چیز اندرز مى‏دهم، و آن اینكه: دو نفر دو نفر یا یك نفر یك نفر براى خدا قیام كنید، سپس بیاندیشید. قال الباقر«ع»: «الْكَمَالُ كُلُّ الْكَمَالِ التَّفَقُّهُ فِی الدِّینِ وَ الصَّبْرُ عَلَى النَّائِبَةِ وَ تَقْدِیرُ الْمَعِیشَةِ» نهایت كمال، خوب فهمیدن دین است و شكیبائى بر ناگواری‌ها و اندازه‏گیرى در معاش و زندگى. 🆔 @almazaheri