eitaa logo
دفتر آیت الله العظمی مظاهری
3.3هزار دنبال‌کننده
1.6هزار عکس
650 ویدیو
46 فایل
کانال رسمی دفتر مرجع عالیقدر حضرت آیت الله العظمی مظاهری @almazaheri مؤسسهٔ فرهنگی مطالعاتی الزهراء @alzahrabook_ir مشاهده فیلم و کلیپ صوتی B2n.ir/g17641 ارتباط با دفتر: @almazaheri_admin
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
تبیین چهل مسألۀ 💠 اصل پنجم: مسأله 24: اثبات معاد 🔸مسألۀ معاد از نظر ادیان الهی مسأله‌ای ضروری است و در قرآن کریم به صورت بارزی به این مسألۀ مهم و ضرورت آن پرداخته شده است. 🔸اثبات معاد، براهین و ادلّۀ گوناگونی دارد که در این نوشتار به سه برهان اشاره می‌گردد. 🔸الف) برهان حکمت: تردیدی وجود ندارد که آفرینش جهان با این عظمت، نمی‌تواند بدون هدف و باطل باشد. رسیدن به این زندگی دنیوی که تکرار مکرّراتی بیش نیست، حتّی برای مرفّهین، پر رنج است و قطعاً نمی‌تواند هدف از خلقت باشد؛ پس باید بعد از مرگ نیز حیاتی باشد تا بتوان ابدیت و لذّت واقعی بدون درد و رنج و محنت را در آن دید، وگرنه خلقت جهان هستی، عبث و باطل و بر خلاف حکمت خواهد بود. 🔸ب) برهان عدالت: این جهان، ظرفیت و اقتضای اعطای کامل پاداش نیکوکاران و کیفر بدکاران را ندارد. قصاص کسی که هزاران نفر را کشته است، در این دنیا بیش از یک مرتبه امکان ندارد و پاداش واقعی کسی که عالَمی را احیا کرده و به هم‌نوعان خود خدمت نموده است، در این دنیا اعطا نمی‌شود. در حالی که عدالت خداوند متعال اقتضا می‌کند که هر کس نتیجۀ اعمال خود را ببیند. بنابراین باید جهان دیگری که ظرف حقیقی پاداش‌ها و کیفرها است، وجود داشته باشد. 🔸ج) برهان خلقت: همان‌گونه که نوزاد برای ماندن در رحم مادر خلق نشده و اعضا و جوارحی دارد که در این جهان به کار می‌آید، وجود آدمی برای جهان دیگری خلق شده که به خواسته‌های بلند انسانیت و امیدهای ارجمند آدمیت دسترسی پیدا کند. جهانی که در آن به هرچه اراده کند، دست می‌یابد و در حقیقت ظرف استکمال نهایی انسان است. 🔸به یقین انسان با سعۀ وجودی که دارد، برای رسیدن به یک زندگی ابدی و بدون رنج خلق شده است. یک زندگی جاویدان که در آن شادی‌های بدون غم، ارضای غرائز انسانی بدون ملامت، سلامتی بدون مرض، جوانی بدون پیری، قوّت بدون ضعف، رسیدن به معنویات، رفع جهل و عجز، کنار رفتن حجاب‌های ظلمانی، یقین مطلق و مدینۀ فاضله، به آسانی قابل دسترسی باشد. محیطی که در آن، رذالت، حسد، کینه و تکبّر وجود نداشته باشد و بالأخره این انسان برای محیطی بدون ظلم و معصیت خلق شده است که عدالت و اطاعت الهی در آن حکم‌فرما باشد. 🔸رسیدن به این آرمان‌های واقعی در این دنیا برای هیچ انسانی ممکن نیست و جهان دیگری باید باشد که آرزوهای واقعی بشریت را محقّق سازد. (رسالۀ جوان و نوجوان) آیت‌الله العظمی مظاهری 🆔 @almazaheri
💠 روزۀ دحوالارض به ارزش شصت‌ماه روزه 🆔 @almazaheri
▪️حساسیت امام خمینی«قدّس‌سرّه» نسبت به بیت‌المال 🆔 @almazaheri
228 BAGHAREH-Ayate 202-203.mp3
3.14M
🎙در سایه سار وحی 🔹نگاهی اخلاقی به آیات قرآن کریم 🔸جلسۀ 228: آیات 202و203 سوره بقره 🆔 @almazaheri
شرعی 🔰 مسأله 337: 🔹 در قرض باید همان را كه گرفته است پس بدهد و زیادتر دادن، ربا و حرام است. گرچه در وقت اداء، قدرت خریدِ آن كم شده باشد. ولى در غیر قرض نظیر مهریّه و غصب، باید قدرت خرید مراعات شود و به پولِ روز ادا گردد. چنانچه در قرض نیز اگر بدهکار بدهی خود را می‌تواند بدهد و تسامح می‌کند و طلبکار طلب می‌کند و او نمی‌دهد، باید در وقت پرداخت، قدرت خرید مراعات شود و دیرکرد به این معنی اشکال ندارد. (رسالۀ جوان و نوجوان) آیت‌الله العظمی مظاهری 🆔 @almazaheri
▪️امام رضا«سلام‌الله‌علیه» به یارانشان فرمودند: این فرزندم از روی ستم و خشم کشته می‌شود، اهل آسمان بر او گریه خواهند كرد، و خداوند بر دشمن ستمكار او خشم مى‏‌گیرد و اندکی زنده نخواهد بود که خداوند او را به عذاب دردناک و کیفر شدید خود گرفتار می‌نماید. 📚 بحارالأنوار، ج 50، ص 15. ◾️شهادت امام جواد«سلام‌الله‌علیه» تسلیت باد #عکس_نوشته #روایات 🆔 @almazaheri
229 BAGHAREH-Ayate 204-206.mp3
2.23M
🎙در سایه سار وحی 🔹نگاهی اخلاقی به آیات قرآن کریم 🔸جلسۀ 229: آیات 204تا206 سوره بقره #قرآن_کریم #سوره_بقره 🆔 @almazaheri
💠 اوّلین مانع ازدواج، بهانه‌گیری است #عکس_نوشته #کتاب #مشق_اخلاق 🆔 @almazaheri
تبیین چهل مسألۀ #اعتقادی 💠 اصل پنجم: #معاد مسأله 25: خبر دادن صادق مصدّق از معاد 🔸از خصوصیات معاد، جز دورنمائی در اختیار ما نیست و عقل بشری نمی‌تواند به خصوصیات آن پی ببرد، زیرا راهی به آن‌ها ندارد. برای آشنائی با این خصوصیات باید به «صادق مصدّق» مراجعه شود. «صادق مصدّق» یعنی راستگوئی که سخنش تأیید شده و پذیرفته شده است. فیلسوفان و متکلّمان بزرگ، متذکّر شده‌اند که برهان، فلسفه و عقل نمی‌تواند خصوصیات معاد را اثبات کند. ولی چون صادق مصدّق که همان قرآن شریف و رسول گرامی«ص» و ائمۀ طاهرین«ع» می‌باشند، از وجود آن خبر داده‌اند، عقل انسان نیز آن را می‌پذیرد. زیرا بعد از آنکه عقل، آمدن پیامبر و قرآن و امام را از طرف خداوند دانست، باید گفتار ایشان را نیز بپذیرد و قبول کند که هرچه می‌گویند مطابق واقعیت است و تمام گفتار آنان از جانب خدای تعالی است. 🔸در واقع باید گفت: «آنچه قرآن گفته، وحی است» و «آنچه وحی است، از جانب خداوند است»، پس «آنچه در قرآن است، از طرف خداوند است.» 🔸آنچه در مباحث بعدی می‌آید، همه از قرآن شریف است؛ بنابراین، عقل حکم می‌کند که مدّعای این مباحث همراه با دلیل است و اگر این دلیل قرآنی بهتر از برهان فلسفی نباشد ـ‌که هست ـ لااقل برای ادّعای ما دلیلی عقل پسند است. #عصاره_دین(رسالۀ جوان و نوجوان) آیت‌الله العظمی مظاهری 🆔 @almazaheri