eitaa logo
دفتر آیت الله العظمی مظاهری
3هزار دنبال‌کننده
1.4هزار عکس
569 ویدیو
44 فایل
کانال رسمی دفتر مرجع عالیقدر حضرت آیت الله العظمی مظاهری @almazaheri مؤسسهٔ فرهنگی مطالعاتی الزهراء @alzahrabook_ir مشاهده فیلم و کلیپ صوتی B2n.ir/g17641 ارتباط با دفتر: @almazaheri_admin
مشاهده در ایتا
دانلود
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥گریه امام زمان«عج» برای جدشان امام حسین«سلام‌الله‌علیه» 📱 instagram.com/almazaheri 🌐 aparat.com/alzahra_isbn 🆔 @almazaheri
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎞دعای امام سجاد«سلام‌الله‌علیه» برای کوتاهی عمر توأم با گناه و طول عمر بدون گناه 📱 instagram.com/almazaheri 🌐 aparat.com/alzahra_isbn 🆔 @almazaheri
◾️بازنشر بیانات آیت‌الله العظمی مظاهری در آستانۀ سالروز شهادت امام سجاد«سلام‌الله‌علیه» بِسْمِ‏ اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحيم‏ 🔹امام سجاد«ع» سی و چهار سال بعد از قضیۀ کربلا زنده بودند، یعنی دورۀ امامت آقا سی و چهار سال بوده است. دوران خیلی بدی بوده است، اما امام چهارم توانسته‌اند تشیّع را حفظ کنند. بلکه از تاریخ به خوبی استفاده می‌کنیم محبّت و مودّت مردم راجع به تشیع و راجع به اهل‌بیت«ع» در آن دوران بیشتر شده و این از زحمات آقا امام چهارم بوده است. 🔹یزید بیش از سه سال حکومت نکرد؛ سال اول امام حسین«ع» را شهید کرد و قضیۀ کربلا را جلو آورد؛ سال دوم قضیه حَرّه در مدینه جلو آمد. معنایش اینست که پنج هزار نفر از بنی امیّه و از آن جلادها را به مدینه فرستاد و مدینه را قتل عام کرد. در سال سوم، عبدالله بن‌زبیر در مکه علیه یزید قیام کرد. یزید هم لشکر مجهّزی را فرستاد و خانۀ خدا را خراب کرد. منجنیق به خانۀ خدا بست و خانۀ خدا را سنگباران کرد و بعد هم خانۀ خدا را آتش زد. 🔹در سال سوم یزید مُرد و نه تنها یزید مُرد، بلکه قضیۀ کربلا حکومت چهل سالۀ بنی امیه را نابود کرد. لذا تأثیر اولی که قضیۀ کربلا داشت، آن بود که امام حسین«ع» می‌خواست. امام حسین«ع» می‌خواست بنی امیه نابود شود و آن حکومت چهل سالۀ معاویه و به قول قرآن شجرۀ خبیثه، نابود شود و این درخت خبیث را امام حسین«ع» از ریشه کند. 🔹امام سجاد«ع» در همین کشت و کشتارها و در همین بحران‌ها توانستند نه تنها شیعه را حفظ کنند، بلکه توانستند محبت و مودت عجیبی در دل مردم ایجاد کنند؛ به طوری که همه اهل‌بیت«ع» را دوست داشته باشند. 🔹لذا باید بگوییم امام چهارم در میان ائمۀ طاهرین«ع» این خصوصیت را دارد که در زمان ایشان، محبت خاصی در دل مردم راجع به اهل‌بیت«ع» پیدا شد؛ اما برای امام سخت بود. سی و چهار سال مصیبت و سی و چهار سال زجر بود. 🔹کار دوّم امام سجاد«ع» که مهم‌تر از این کار هم هست، اینست که عزاداری را به مردم یاد دادند. اسلام عزیز در مخاطره بود و امام حسین«ع» قیام کردند و به واسطۀ قیام امام حسین«ع»، اسلام از مخاطره بیرون آمد و بعد اسارت جلو آمد و اسارت توانست آن موجی که در کربلا ایجاد شده بود، سرتاسری کند؛ اما باید ادامه پیدا کند و به دست ما برسد و ادامۀ آن عزاداری بود. 🔹امام چهارم«ع» همیشه به تناسبی با ذکر مصائب کربلا، یاد آن را در دل مردم زنده نگاه می‌داشتند. مثلاً وقتی می‌خواستند وضو بگیرند، نگاه به آب می‌کردند و گریه می‌کردند و می‌گفتند حسین را با لب تشنه کشتند. 🔹متن کامل در: 🌐 https://b2n.ir/573149 🆔 @almazaheri
#پرسش_و_پاسخ #محرم 🆔 @almazaheri
#استفتائات #قیام 🆔 @almazaheri
🔵حدیث ۲۱: قرب نوافل #چهل_حدیث 🔴 خلاصه شرح‌حدیث در لینک زیر👇🏻👇🏻 🌐 https://www.instagram.com/p/B8Bt9xapf1V/?igshid=hqoumze0kfhb 🆔 @almazaheri
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎙 درس اخلاق با موضوع شرح اخلاقی چهل حدیث؛ 🔸آیت‌الله العظمی مظاهری 🔹حدیث بیست و یکم: قرب نوافل(1) 🆔 @almazaheri
#پرسش_و_پاسخ #محرم 🆔 @almazaheri
🔺درس اخلاق آیت‌الله العظمی مظاهری؛ عوامل سقوط انسان 🔸عامل چهاردهم: دنیاگرایی بِسْمِ‏ اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحيم‏ 🔹زرق و برق دنیا، دلبستگی به دنیا و مشغول شدن به دنیا و بالاخره دنیای حرام، انسان را به سقوط می‌کشاند. اگر انسان مواظب نباشد، این عامل سقوط نمی‌گذارد او به جایی برسد، بلکه او را جهنّمی می‌کند. 🔹امام حسین«ع» می‌فرمایند: مردم بندۀ دنیا هستند؛ تا وقتی امتحان جلو نیامده ممکن است مردود نشوند، اما اگر امتحان جلو آمد، کم پیدا می‌شود کسی که بتواند نمره بیاورد. 🔹دنیا به معنای عام، پول، شهوت و ریاست است. هر یک از اینها جلو بیاید و انسان در آن امتحان نمره بیاورد، مشکل است. اگر انسان دلبستگی به دنیا پیدا کرد، معلوم نیست بتواند در امتحان‌ها قبول شود. 🔹قرآن کریم می‌فرماید: «كَلَّا إِنَّ الْإِنْسَانَ لَيَطْغَى أَنْ رَآهُ اسْتَغْنَى»، یعنی اگر مثلاً برای انسان پول جلو بیاید، سرکش می‌شود و در امتحان رفوزه می‌شود. خیلی مبارزه می‌خواهد که انسان بتواند در امتحان‌ها نمره بیاورد، ولو نمرۀ خوب هم نیاورد، ولی رفوزه نشود. انسان باید توجه داشته باشد که دنیا به معنای عام، ذاتش فریب است. قرآن کریم درمورد آن می‌فرماید: «یا أیها النّاس!فَلَا تَغُرَّنَّكُمُ الْحَيَاةُ الدُّنْيَا وَلَا يَغُرَّنَّكُم بِاللهِ الْغَرُورُ»؛ یعنی مواظب باشید که دنیا شما را گول نزند. 🔹روایتی از پیامبر اکرم«ص» است که روایت خیلی ارزنده است، برای کسانی که دنیا آنها را گول زده و دلبستگی به دنیا دارند و فریب دنیای حرام را خورده‌اند. می‌فرمایند: اگر کسی همّ و غمش دنیا باشد، اگر کسی دلبستگی به دنیا داشته باشد، اول مصیبتش اینست که دست عنایت خدا از روی سر او برداشته می‌شود. وای به کسی که دست عنایت خدا روی سر او نباشد و خدا او را به خودش واگذاشته باشد. 🔹علاوه بر این، در دل این شخص چهار خصلت پیدا می‌شود؛ 🔸اول: دلش پر از غم‌وغصه، دلهره و اضطراب خاطر و نگرانی است. شبانه روز غم‌وغصه، نگرانی و اضطراب خاطر دارد تا بالاخره با این مصیبت بمیرد. 🔸دوم: شخصی که دلبستگی به دنیا دارد، محتاج است. ولو پول، ثروت و امکانات دارد، اما محتاج صددرصد است. افراد زیادی را دیده‌ایم که از نظر امکانات خیلی بالا هستند، اما از نظر دل محتاجند. مثل آنکه در عمق ذات او فقر خوابیده و ذات او فقیر است. 🔸سوم: چنین شخصی دلش مشغول است و دنیا دل او را برده است. به جای اینکه مشغول معنویات و رابطه با خدا باشد، بلکه در نمازش هم به فکر دنیاست. شبانه روز دنیا، خواب دنیا می‌بیند و در بیداری به فکر دنیاست. 🔸چهارم: انسان در اثر دلبستگی به دنیا، اهل آمال و آرزو می‌شود. مثل اینکه می‌خواهد هزار سال در این دنیا بماند، فکر هزار سال دیگر را هم می‌کند. ممکن است فردا بمیرد اما چه افکار و چه آمال و آرزوهایی دارد. 🔹پیغمبر اکرم«ص» در روایتی خبر دادند: اگر محبت دنیا بیاید و اگر همّ و غم انسان دنیا بشود و اگر جامعه همّ و غمش دنیا باشد، استثمارگرها او و جامعه را می‌برند و دیگر نمی‌تواند مستقل باشد. 🔹باید همُ و غم انسان دنیا نباشد. انسان باید مواظب باشد که قناعت به معنای دنیای حلال و زهدِ به معنای عدم دلبستگی به دنیا، داشته باشد. 🔹اسلام نمی‌گوید دل به دنیا نداشته باشید، بلکه می‌فرماید: دنیای حلال خوب است. همان‌طور که به فکر آخرت هستید، باید به فکر دنیا هم باشید. باید از نظر خوراک، پوشاک، مسکن و ازدواج در رفاه باشید و باید جامعۀ اسلامی تلاش کند و محتاج نباشد. پس چه دنیایی بد است؟ دنیای حرام. چه چیزی بد است؟ دلبستگی به دنیا و اینکه دنیا انسان را رو به جهنّم بکشاند. 🔹متن کامل در: 🌐 https://b2n.ir/965150 🆔 @almazaheri
📝پيام به مناسبت رحلت حضرت آيت‌الله آقاى حاج شيخ يوسف صانعى«رضوان‌الله علیه» بسم الله الرحمن الرحیم حضور مبارک آیت‌الله آقای حاج شیخ حسن صانعی «دامت برکاته» با سلام و تحیّت و ابراز تأثر؛ رحلت عالم جلیل و اخوی معظّم، حضرت آیت‌الله آقای حاج شیخ یوسف صانعی«رضوان‌الله ‌تعالی علیه» را به بیت مکرّم و فرزندان محترم و شاگردان گرامی و مقلّدان و ارادتمندان ایشان و خصوصاً به آن‌جناب صمیمانه تسلیت عرض می‌کنم. از خداوند تعالی برای آن فقیه بزرگوار که از یاران وفادار و شاگردان دیرین امام راحل عظیم‌الشّأن«قدّس‌سرّه‌الشّریف» بودند، رضوان و غفران الهی و حشر با حضرات معصومین«علیهم‌السّلام» و برای خاندان مصاب و بالأخص جنابعالی سلامت و سعادت و صبر و اجر و توفیق مسألت می‌کنم. والسّلام علیه و علیکم و رحمة الله و برکاته. حسین المظاهری 23/محرّم‌الحرام/1442 ۲۲/شهریور/۱۳۹۹ 🆔 @almazaheri
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎞محبوبیت امام سجاد«سلام‌الله‌علیه» در قلوب مردم 📱 instagram.com/almazaheri 🌐 aparat.com/alzahra_isbn ◾️شهادت امام سجاد«سلام‌الله‌علیه» تسلیت باد 🆔 @almazaheri
#استفتائات #تکبیره_الاحرام 🆔 @almazaheri
🔵حدیث ۲-۲۱: قرب نوافل #چهل_حدیث 🔴 خلاصه شرح‌حدیث در لینک زیر👇🏻👇🏻 🌐 https://www.instagram.com/p/B8qTeNbJTNt/?igshid=1grkz1ek9qfe9 🆔 @almazaheri
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎙 درس اخلاق با موضوع شرح اخلاقی چهل حدیث؛ 🔸آیت‌الله العظمی مظاهری 🔹حدیث بیست و یکم: قرب نوافل(2) 🆔 @almazaheri
#پرسش_و_پاسخ #محرم 🆔 @almazaheri
بسمه تعالی درس خارج فقه آیت الله العظمی مظاهری، به صورت مجازی، به زودی آغاز می‌گردد. 🌐 https://eitaa.com/joinchat/2028863521C6b83dd3533 🆔 @almazaheri
🔰آغاز درس خارج فقه حضرت آیت‌الله العظمی مظاهری «مدّظلّه» به صورت مجازی. 📆یک‌شنبه 30 /شهریور/ 1399 📗ادامه کتاب الصلوة، مبحث نماز آیات. 🎙انتشار فیلم، صوت و متن دروس در پایگاه اطلاع‌رسانی: 🌐 https://b2n.ir/929484 و کانال دروس در پیام‌رسان ایتا: 🌐 https://eitaa.com/joinchat/2028863521C6b83dd3533 🆔 @almazaheri
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥درس ؛ ـ مبحث نماز آیات 🔸آیت‌الله العظمی مظاهری 🔹جلسه شماره ۲۰۹ 📆۱۳۹۹/۰۶/۳۰ 🆔 @almazaheri_dorous
#استفتائات #وسواس 🆔 @almazaheri
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎙 درس اخلاق با موضوع شرح اخلاقی چهل حدیث؛ 🔸آیت‌الله العظمی مظاهری 🔹حدیث بیست و یکم: قرب نوافل(3) 🆔 @almazaheri
◾️بازنشر درس اخلاق آیت‌الله العظمی مظاهری؛ نقش حضرت زینب«سلام‌الله‌علیها» در احیای تشیّع- جلسۀ اول بِسْمِ‏ اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحيم‏ 🔹امام حسین«ع» براي احياي اسلام و تشيّع قیام کردند. طبق گواهی تاریخ، پس از شهادت ایشان، طولی نکشید که ریشۀ بنی‌امیّه خشکید و اسلام عزیز باقی ماند. 🔹در اثر زحمات و تدابیر امام سجّاد«ع» و حضرت زینب«ع»، اهداف کلّي قيام عاشورا محقّق شد؛ از يک‌سو ريشۀ شجرۀ خبيثۀ بني‌اميّه خشکيد و مسلمين نسبت به آن سلسلۀ شوم، انزجار قلبي پيدا کردند. از سوي ديگر، تشيّع در بين مسلمان‌ها احياء شد و محبّت به اهل‌بيت«ع» در قلوب مردم ريشه دوانيد. 🔹حضرت زینب«ع» با تلاش و فداکاري فراوان، سفر اسارت را بسيار خوب اداره کرده، به ثمر رسانیدند. از این جهت، تشیّع، مرهون زحمات آن بانوی بزرگوار است. 🔹حضرت زینب برای پیروزی در وظیفۀ خطیر و عظیمی که بر عهده داشت و نیز برای نتیجه گیری از شهادت و اسارت، نیازمند برخورداری از فضائل نیکوی اخلاقی و صفات حسنه اخلاقی بود. به عبارت دیگر، قافله سالار اسراي کربلا باید به صفاتی همچون صبر، گذشت، وفا، اخلاص، ایثار و از جمله شجاعت، متصّف باشد و زینب مظلومه چنین بود. 🔹یکی از فضائل بارز حضرت زینب«ع» شجاعت ایشان است. 🔹شجاعت، سه مرتبه يا سه معنا دارد؛ مرتبۀ اوّل شجاعت، نترسيدن از ديگران به خصوص نترسيدن از افراد زورگو و قدرتمند است. مرتبۀ دوّم شجاعت كه بالاتر از معناى اوّل است، تسلّط بر هوى و هوس و نفس امّاره است. امّا بالاتر از اين دو مرتبه، معناى سوّم شجاعت است؛ به این معنا كه انسان در جزر و مدّ روزگار خودش را نبازد. 🔹زینب مظلومه«ع» از هر سه مرتبۀ شجاعت، در حدّ اعلاي آن برخوردار بودند. 🔹در مجلس ابن زياد حضرت زينب«ع» برخاست و با شدّت فراوان فرمود: ایشان به بیان ساده فرمود: تو نمی‌فهمی! ما در این مسافرت، چیزی جز خوبی ندیدیم. اگر شهادت برادرم و اسارت ما و صحنه‌هاي توهين آمیز توست، به جز خوبی چیزی نیست، زيرا شهادت و اسارت، سرنوشت ما بود و ريشۀ شما را خواهد سوزاند. تشيّع براي هميشه احياء خواهد شد، امّا تو به زودی خواهی مرد. پس، منتظر باش ببین چه کسی رسوا می‌شود؟ مادرت به عزایت بنشیند! 🔹در مجلس یزید هم حضرت زینب«ع» با شجاعت تمام، خطبۀ بسيار کوبنده‌ای خواند. آن جلسه به عنوان جشن پیروزی ترتيب داده شده بود، امّا سخنان قاطع حضرت زينب«ع» و امام سجّاد«ع» یزید را رسوا کرد و پیروزی ظاهری او را به شکستي مفتضحانه مبدّل ساخت. 🔹حضرت زينب«ع» در مجلس یزید فرمود: تو فکر می‌کنی که خداوند ما را ذلیل و تو را عزیز کرده است؟ هرگز چنین نیست؛ زیرا خدا به تو مهلت داده است که هرچه می‌خواهی ظلم کنی تا عذاب خود را زیاد کنی. پس، صبر کن و عاقبت خود را ببین. ای یزید! تو دشمن پیامبری. تو و کسانی که تو را بر حکومت نشاندند، به زودی خواهید فهمید که ظالمان چه جایگاه بدی دارند. هرچند مجبورم با تو سخن بگویم، امّا تو در نزد من خوار و کوچکی. 🔹ای یزید! هرچه نیرنگ داری به کار ببند و نهایت تلاش خود را بکن، اما تو هرگز نمی‌توانی یاد و نام ما را از ذهن مردم محو کنی و چراغ وحی ما را خاموش سازی و به موقعیّت و جایگاه ما آسیبی وارد نمایی. رای و سخن تو سست و زمان حکومت تو اندک است و جمعیّت از پیرامون تو پراکنده می‌شوند، در آن روز که منادی ندا دهد: «أَلا لَعْنَةُ اللهِ عَلَى الظَّالِمين‏». 🔹خطبه‌های کوبنده و رفتار شجاعانه و همراه با قاطعیّت حضرت زينب و امام سجّاد«ع» در شام، چنان تأثیرگذار بود که بنی امیّه را رسوا و افتضاح کرد. 🔹حتی یزید به ظاهر اظهار پشيماني کرد و همۀ تقصيرها را به گردن ابن زياد انداخت. سپس، بر خلاف توصیۀ برخی اطرافیان، نه تنها اسیران را نکشت، بلکه دستور داد آنان را به همراه تعدادی محافظ به مدینه ببرند و مراعات حالشان را بکنند؛ زیرا فهمید که بیش از این نباید بی‌آبرو شود. 🔹برخورداري از شجاعت، حتي در مرتبۀ اوّل آن، اين توان را به انسان مي‌دهد که پس از تشخيص وظيفه، به آن وظيفه عمل نمايد و هراسي از موانع انجام وظيفه نداشته باشد. حضرت زينب«ع» چنين بود؛ يعني شناخت وظيفه و عمل به وظيفه در سيرۀ ايشان، به خصوص در مدّت اسارت به خوبي مشهود بود. 🔹متن کامل در: 🌐 https://b2n.ir/376049 🆔 @almazaheri
◾️شهادت حضرت رقیه«سلام‌الله‌علیها» تسلیت باد #عکس_نوشته 🆔 @almazaheri