تبیین چهل مسألۀ #اعتقادی
💠 اصل چهارم: #امامت
مسأله 18: امامت دوازده امام«سلاماللهعلیهم»
🔸نزدیک به ده هزار روایت از طریق شیعه و سنی دربارۀ امامت دوازده نفر از اهلبیت پیامبر گرامی«ع» نقل شده و در کتب معتبر شیعه و سنی موجود است.
🔸برخی از این روایات نظیر روایات «ثقلین»، «سفینه» و «ائمۀ اثنی عشر» به طور فشرده دلالت بر مدّعای شیعه دارند.
🔹«اَلْاَئِمَّةُ بَعْدى اِثْنا عَشَرَ كُلُّهُمْ مِنْ قُرَیشٍ»
🔸و برخی دیگر مقصود را رساتر و گویاتر بیان کرده است.
🔹«ابنی هذا الْحُسَین إِمَامُ ابْنُ امَامِ أَخُو إِمَام أبو أئمة تِسْعَة تَاسِعُهُمْ قَائِمُهُم یمْلَأُ الْأَرْضَ قِسْطاً وَ عَدْلًا كَمَا مُلِئَتْ ظُلْماً وَ جَوْراً»
🔸و دستهای از روایات مزبور به صورت روشن و بدون ابهام، نام آن بزرگواران را یکی پس از دیگری، به وضوح میشمارد. در این مجال به جهت رعایت اختصار، به ذکر یک روایت از روایات دستۀ سوّم، میپردازیم:
🔸(پیامبر اكرم«ص» دربارۀ «اولى الامر» در پاسخ به سؤال جابر بنعبداللَّه انصارى كه سؤال كرد اولىالامر چهكسانى هستند؟ فرمود: آنها جانشینان من و امام مسلمانان بعد از من هستند، اوّل آنها على بن ابیطالب، سپس حسن، سپس حسین، سپس على بن حسین، سپس محمّد بن على كه در تورات به باقر معروف است و اى جابر تو او را درك مىكنى؛ هنگامى كه او را ملاقات كردى سلام مرا به او برسان. سپس جعفر بن محمّد صادق، سپس موسى بن جعفر، سپس على بن موسى، سپس محمّد بن على، سپس على بن محمّد، سپس حسن بن على، سپس هم نام و كنیهام حجّت خدا در زمین و ذخیره خدا در بین بندگان خدا، فرزند حسن بن على، اوست كسى كه خدا شرق و غرب زمین را به دست او فتح مىكند، اوست كسى كه از شیعیان و دوستانش غایب مىشود، غیبتى كه بر امامتش ثابت نمىماند مگر كسى كه خداوند قلب او را براى ایمان امتحان كرده باشد.)
#عصاره_دین(رسالۀ جوان و نوجوان)
آیتالله العظمی مظاهری
🆔 @almazaheri
هدایت شده از مؤسّسهٔ الزّهرا
📗سؤال:
⬅️ اگر در هنگام وضو گرفتن شیر آب را ببندیم و آبهای روی شیر به دست منتقل شود، در ادامۀ وضو مشکلی ایجاد میشود؟
✍🏻پاسخ:
⬅️ اشکال ندارد، زيرا معمولاً آب روی شير بر آب وضو غلبه پيدا نمیکند.
آیتالله العظمی مظاهری
#استفتائات #وضو
🆔 @almazaheri
026 Tahzibe Nafs.mp3
10.73M
🎙درس اخلاق با موضوع تهذیب نفس
🔸آیتالله العظمی مظاهری
🔹جلسۀ بیستوششم: بهترین راه خودسازی - محبت خدا(2)
#درس_اخلاق #تهذیب_نفس
🆔 @almazaheri
هدایت شده از مؤسّسهٔ الزّهرا
📱نسخۀ الکترونیک کتاب یقظه
🌐 B2n.ir/a57890
#کتاب_الکترونیک #سیر_و_سلوک #یقظه
🆔 @alzahrabook_ir
🆔 @almazaheri
218 BAGHAREH-Ayate 190-191.mp3
3.53M
🎙در سایه سار وحی
🔹نگاهی اخلاقی به آیات قرآن کریم
🔸جلسۀ 218: آیات 190و191 سوره بقره
#قرآن_کریم #سوره_بقره
🆔 @almazaheri
#احکام شرعی
🔰#آب_ها
مسأله 15:
🔹 اگر چیزی نجس شده باشد، چنانچه بعد از برطرف شدن نجاست یک مرتبه در آب عاصم(کر، جاری، باران، چشمه و چاه) فرو برده شود یا زیر آب لولهکشی که به کر وصل است گرفته شود به طوریکه آب به همه جای آن برسد، پاک میشود و در فرش و لباس و مانند اینها فشار دادن هم لازم نیست.
#عصاره_دین(رسالۀ جوان و نوجوان)
آیتالله العظمی مظاهری
🆔 @almazaheri
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎞 انسان فطرتاً حقّالنّاس را قبیح میداند
#صوت
🆔 @almazaheri
219 BAGHAREH-Ayate 190-191.mp3
2.87M
🎙در سایه سار وحی
🔹نگاهی اخلاقی به آیات قرآن کریم
🔸جلسۀ 219: آیات 190و191 سوره بقره
#قرآن_کریم #سوره_بقره
🆔 @almazaheri
#برگی_از_کتاب
💠تشخیص وظیفه، ضرورتی اجتنابناپذیر
🔹 افرادی، با دوری از تعالیم قرآن و عترت، دچار جهل مرکب شده، راه را گم میکنند. مثلاً واجبات مالی، نظیر خمس و زکات را نمیپردازند، یا نیازهای ضروری فقرا و همنوعان خود را برطرف نمیسازند، امّا دلشان برای عزیمت به حجّ مکرّر یا سفرهای زیارتی متعدّد پر میکشد؛ به اعمال خیر و مستحبّات اهمیّت میدهند، ولی در اقامۀ نماز کاهلند! بهعنوان سیاست، مرتکب غیبت، تهمت، شایعهپراکنی، تعدّی به آبروی دیگران و شکستن حریم خصوصی افراد میشوند و نام گناه بزرگ خود را روشنگری یا بصیرت یا حفظ مصلحت کشور یا حفظ نظام اسلامی میگذارند و آن را نیکو و بلکه واجب میشمارند! به خانواده، همسر و فرزندان خود رسیدگی نمیکنند و آنها را در مضیقه و تنگنا میگذارند، ولی به برخی کارهای اجتماعی که وظیفۀ آنها نیست، میپردازند!!!
🔹انسان باید در هر حالی، وظیفۀ خود را بهدرستی بشناسد و طبق وظیفه، بهخوبی عمل کند. بسیاری از رفتارهای مردم، بهجای انجام وظیفه، تبعیت از هوا و هوس است که عاقبت بدی برای آنها رقم میزند.
🔹حافظ میگوید:
گل بهجوش آمد و از مِی نزدیمش آبی
لاجرم زآتش حرمان و هوس میجوشیم
📚 برگرفته از کتاب تجلیه اثر آیتالله العظمی مظاهری، ص 130.
#کتاب #تجلیه
🆔 @almazaheri
تبیین چهل مسألۀ #اعتقادی
💠 اصل چهارم: #امامت
مسأله 19: امامت و ولایت امیرالمؤمنین علی بن ابیطالب
🔸در خصوص ولایت و خلافت بلافصل امیرالمؤمنین، على بن ابیطالب«ع» بیش از هزار دلیل آورده شده است و عالمان بزرگ شیعه و سنّى در این باره كتابها نوشتهاند، كتابهایى مانند: عبقات الانوار، المراجعات، الغدیر، احقاق الحقّ از عالمان برجسته شیعه، و ینابیع الموّدة، فصول المهمّة و شرح نهج البلاغه ابن ابى الحدید از عالمان بزرگ اهل سنّت؛ ما از بین این دلیلها به سه دلیل اشاره مىكنیم:
🔸دلیل اوّل: بنابر دلایل فراوانی، امیرالمؤمنین«ع» از هر نظر بهخصوص از نظر علمی مقدّم بر همگان است و بر اساس آیۀ مباهله آن حضرت «نفس پیامبر گرامی» نامیده شده است که خود نشان بارزی برای افضل بودن امیرالمؤمنین«ع» نسبت به سایرین است. به خصوص اینکه نظیر این آیه و آیات دیگری که در شأن حضرت علی«ع» نازل شده است، در شأن هیچکس دیگری نازل نشده است. و بنابر حکم عقل، هرکه افضل است باید مقدم باشد، بهویژه در امر مهمّی چون خلافت و ولایت لزوم مقدّم بودن امیرالمؤمنین«ع» بدیهی است.
🔸دلیل دوّم: به اقرار شیعه و سنی و بر اساس روایات متواتر فراوانی، پیامبر گرامی«ص» هرکجا فرصتی بهدست میآوردند، خلافت امیرالمؤمنین«ع» را گوشزد میکردند.
🔸روایاتی که در آن با صراحت به ولایت و خلافت امیرالمؤمنین«ع» اشاره شده است، بسیار است و در این نوشتار مختصر امکان بیان آن روایات نیست.
🔹اینگونه روایات برای اهل انصاف و معرفت قابل توجیه بر امر دیگری به جز خلافت بلافصل امیرالمؤمنین«ع» نیست و اگر توجیه نیز بشود، توجیه کننده به خوبی میداند که توجیه غلطی است و از لجاجت و عناد سرچشمه گرفته است.
🔹جریان غدیرخم که در حجةالوداع اتفاق افتاده و در آن، پیامبرگرامی«ص» بنابر دستور مستقیم خداوندمتعال، با صراحت تمام، امیرالمؤمنین«ع» را به خلافت منصوب کردند، قابل انکار یا توجیه نیست. در غدیر، پس از نصب امیرالمؤمنین«ع» به خلافت، طبق بیان آشکار قرآن کریم، دین اسلام کامل شد و کافران از این دین مأیوس شدند.
🔸دلیل سوّم: آیاتی از قرآن کریم به خوبی دلالت بر ولایت و خلافت امیرالمؤمنین«ع» دارد. بهترین و یا دست کم یکی از بهترین آیات در این باره «آیۀ ولایت» است:
🔹«انِّما وَلیكُمُ اللهُ وَ رَسُولُهُ وَ الِّذینَ امَنُوا الِّذینَ یقیمُونَ الصِّلوةَ وَ یؤْتُونَ الزِّكوةَ وَ هُمْ راكعُونَ»
🔸تردیدی وجود ندارد که این آیۀ شریفه صرفاً در شأن امیرالمؤمنین«ع» و در موقعی که انگشتری خود را در نماز و هنگام رکوع به فقیر اعطا کردند، نازل شده است.
🔸علاوه بر اتّفاق شیعه، علامۀ امینی در کتاب شریف «الغدیر» آورده است که بیش از بیست نفر از عالمان بزرگ اهلسنّت و هر یک از طرق متعدد و مختلف نقل کردهاند که این آیۀ شریفه در شأن امیرالمؤمنین«ع» نازل شده است. حتی برخی از علمای سنّی مذهب که تعصّب خاصّی در اعتقادات خود داشتهاند نیز گفتهاند که علماء اجماع کردهاند شأن نزول این آیه امیرالمؤمنین«ع» است. همچنانکه شک نیست که منظور از «ولایت» در آیۀ شریفه، دست کم ولایت تشریعی، یعنی حکومت بر مردم از طرف خداوند است.
🔸نظر دقیق و علمی به آیۀ شریفه، نمایانگر این مطلب مهم است که خدای سبحان، ولایت تکوینی و تشریعی خود را به طور ذاتی و استقلالی دارا است و به طور تبعی و غیر ذاتی، به پیامبرگرامی«ص» و امیرالمؤمنین علی«ع» عنایت فرموده است.
#عصاره_دین(رسالۀ جوان و نوجوان)
آیتالله العظمی مظاهری
🆔 @almazaheri
هدایت شده از مؤسّسهٔ الزّهرا
📙پرسش:
⬅️ چرا انسان از مرگ می ترسد؟
✍🏻پاسخ:
⬅️ ترس از مرگ، به خاطر آن است که انسان برای آخرت خود زاد و توشهای فراهم نکرده، بلکه عذابها تهیه کرده است.
#پرسش_و_پاسخ
🆔 @almazaheri
027 Tahzibe Nafs.mp3
8.74M
🎙درس اخلاق با موضوع تهذیب نفس
🔸آیتالله العظمی مظاهری
🔹جلسۀ بیستوهفتم: بهترین راه خودسازی - محبت خدا(3)
#درس_اخلاق #تهذیب_نفس
🆔 @almazaheri
امیرالمؤمنین«سلاماللهعلیه» فرمودند:
هركس به خداوند اطمینان كند خداوند او را شادمان كند، و هركس بر او توكّل كند خداوند امور او را خود بر عهده گیرد
📚کشف الغمة، جلد 2، صفحۀ 346.
#روایات
🆔 @almazaheri
📝پيام مرجع عالیقدر حضرت آیتالله العظمی مظاهری«مدّظلّهالعالی» به هجدهمین دورۀ همایش«حکمت مطهّر»
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحيم
قالَ الله سُبحانَه و تَعالی: «إِلَيْهِ يَصْعَدُ الْكَلِمُ الطَّيِّبُ وَ الْعَمَلُ الصَّالِحُ يَرْفَعُه»
🔹به رغم گذشت چهل و چهار سال از شهادت اسفناک متفکّر عالیمقام و اندیشمند بزرگ مرحوم آیةالله شهید مطهّری«قدسسرّهالشّریف»، هم ثُلمه و خلأ فقدان آن استادِ اسلامشناسِ برجسته، هنوز در جامعۀ اسلامی محسوس و ملموس است که: «ثُلِمَ فِي الْإِسْلَامِ ثُلْمَةٌ لَا يَسُدُّهَا شَيْءٌ»؛ و هم به فضل خداوند متعال، آثار بنان و بیان آن دانشمند پرتلاش، همچنان مورد استفادۀ فرهیخنگان و حقجویان است که: «ضَرَبَ اللَّهُ مَثَلاً كَلِمَةً طَيِّبَةً كَشَجَرَةٍ طَيِّبَةٍ أَصْلُها ثابِتٌ وَ فَرْعُها فِي السَّماءِ تُؤْتي أُكُلَها كُلَ حينٍ بِإِذْنِ رَبِّها».
🔹همایش با سابقۀ «حکمت مطهّر» که با هدف زنده نگاه داشتن یاد و نام و آثار علمی این شهید والامقام برگزار میشود، و از این جهت باید به اهتمام نیکوی متصدّیان و دستاندرکاران آن آفرین گفت، اینک و در هجدهمین دورۀ خود، موضوع بسیار با اهمیّت «جوانان» را مطمح نظر قرار داده است، موضوعی که یکی از مهمترین و بلکه باید گفت اساسیترین نقطۀ هدفگذاری مرحوم شهید مطهّری«رضواناللهتعالیعلیه» در عموم تلاشهای علمی و فکری ایشان بوده است.
🔹آن متفکّر زمانشناس، به حق، یکی از موفقترین اندیشمندان و مصلحان اسلامی بود که با روحیّات و نیازهای فکری نسل جوان در زمانۀ خود، آشنایی کامل داشت و علاوه بر این زبان آن نسل تکاملخواه و جستجوگر را به خوبی میدانست و با گوش جان، پیامها و خواستههای به جای این نسل را میشنید و متناسب با آن نیازهای فکری و نظری، به موقع و بدون فوت وقت، به وسیلۀ آثار ارزشمند خود با جوانان، ارتباط مؤثّر و تعامل سازنده برقرار مینمود. آن استاد فهیم و نکتهپرداز به نیکی دریافته بود که اگر اذهان و ضمائر جوانان حقطلب، با حقایق، سیراب نگردد، با مطالب ناحق پر خواهد شد، و از اینرو تمام سعیِ مشکور خود را بر این نقطۀ اساسی متمرکز کرده بود که نسل جوانِ آن دوره را که از سویی با هجوم افکار مادی و الحادی مواجه بودند و از سوی دیگر تحت سیطرۀ فرهنگ غربگرایی رژیم طاغوت قرار داشتند، به روشهای متین علمی و فکری، با حقایق اسلام و معارف انسانساز قرآن و عترت آشنا سازد و چه بسیار جوانان و محافل جوان که به دستِ قدرتمندِ دانش و بینش این استاد متفکّر، در سرتاسر ایران و خارج از مرزهای این کشور، از خطر الحاد مارکسیستی و انحطاط لیبرالیستی و التقاط دینیِ گروهکهای پر سر و صدای آن دوران، نجات پیدا کرده و با آشنایی با حقایق نورانی قرآن کریم و عترت طاهره«سلاماللهعلیهم»، به رشد فکری و دینی دست یافته و به حیات طیّبه نائل گشتند و سپس در مهمترین مقاطع دوران معاصر یعنی در نهضت و انقلاب شکوهمند اسلامی و سپس در تأسیس نظام جمهوری اسلامی و پس از آن در بزنگاههای خطیر این نظام، نظیر دفاع مقدّس و نظایر آن و همچنین در عرصۀ حوزههای علمیّه و دانشگاهها و متن جامعۀ اسلامی و محافل جوانان، نقش برجسته و سازندۀ نظری و عملی ایفاء کردند و اثرات گسترده و عمیق مجاهدتهای فکری آن استاد فکور را در مقام عمل و نظر به منصۀ ظهور درآوردند و هنوز نیز آن برکات بزرگ، بحمدالله و المنّه استمرار دارد و بیجهت نبود که امام بزرگوار«اعلیاللهمقامه» توصیه فرمودند: «کتابهای این استاد عزیز را نگذارند با دسیسههای غیراسلامی فراموش شود».
🔹رحمت بیکران و رضوان بیپایان حقتعالی بر روح آن استاد شهید متفکّر باد که بیتردید، حقّ بزرگی بر نسل جوان این کشور در آن دوره و دورههای پس از آن تا به امروز دارد و بیسبب نبود که استادان عظیمالشّأن او یعنی امام راحل بزرگوار و حضرت علّامه طباطبایی«قدّساللهتعالیسرّهما» در شهادت و فقدان اسفناک او، همچون پدرِ فرزند از دست داده، گریستند و ملّت فهیم ایران نیز در غم مصیبت او یکپارچه عزدار شد: «وَ سَلَامٌ عَلَيْهِ يَوْمَ وُلِدَ وَ يَوْمَ يَمُوتُ وَ يَوْمَ يُبْعَثُ حَيًّا».
🔹در این فرصت کوتاه و به مناسبت طرح مسألۀ مهمّ «جوانان» لازم میدانم بر دو نکتۀ اساسی، در این محفل فکری و فرهنگی تأکید نمایم:
🔸نکتۀ اول اینکه: همانگونه که مرحوم شهید مطهّری«طابثراه» به خوبی دریافته بود، برخورد و مخاطبه با نسل جوان، بسیار خطیر و حسّاس است و باید براساس منطق و استدلال و واقعبینی در همۀ ابعاد مسائل نظری و مشکلات عملی جوانان، تنظیم و ساماندهی شود، زیرا اگر به سؤالات نظری و پرسشهای نسل جوان که چه بسا، بسیار اندیشهسوز و ذهنآزار نیز باشد، و همچنین به احساسات و عواطف این نسل پرتکاپو و نیز به خواستههای به حق و به جای آنان، پاسخ منطقی و صحیح داده نشود، قطعاً موجب سرخوردگی و ناامیدی و بیاعتمادی و در نهایت طغیانگری این نسل مطالبهگر خواهد شد و زیان آن برای جامعۀ انسانی، بسیار وسیع و عمیق خواهد بود.
🔹روش مخاطبه و مواجهه با جوانان، روش دهنکجی و انتقاد و سرزنش و رَمی به بیعقلی و بیدینی نیست، و با چنین روشی محال است که بتوانیم جلوی انحرافات دینی و کجرویهای اخلاقی را در نسل جوان بگیریم. اگر خواهان هدایت و رشد نسل جوان هستیم، تنها راه متین و صحیح آن این است که: اولاً باید از نزدیک با درد و رنج جوانان آشنا شد و ثانیاً با زبان منطق و عطوفت و مهربانی با آنان، تعامل سازنده برقرار کرد، چنانکه در آن بیانِ بلندِ رییس مذهب جعفری، حضرت امام صادق«سلاماللهعلیه»، که این روزها در آستانۀ سالروز شهادت آن امام به حق ناطق، قرار داریم، آمده است که به بعضی از اصحاب خود که دربارۀ مخالفان عقیدتی در آن روزگار از آن امام همام پرسیده بود، فرمودند: «فَلَا تَخْرَقُوا بِهِمْ أ مَا عَلِمْتَ أَنَ إِمَارَةَ بَنِي أُمَيَّةَ كَانَتْ بِالسَّيْفِ وَ الْعَسْفِ وَ الْجَوْرِ وَ أنَّ إِمَارَتَنَا بِالرِّفْقِ وَ التَّأَلُّفِ وَ الْوَقَارِ وَ التَّقِيَّةِ وَ حُسْنِ الْخُلْطَةِ وَ الْوَرَعِ وَ الِاجْتِهَادِ فَرَغِّبُوا النَّاسَ فِي دِينِكُمْ وَ فِيمَا أَنْتُمْ فِيهِ»: با آنان خشونت نورزید، مگر نمیدانید که فرمانروایی و خلافت بنیامیّه، مبتنی بر زورِ شمشیر و فشار و ستم بود، ولی حکمرانی و ولایت ما مبتنی بر ملایمت و دوستی و متانت و تقیّه و رفتار نیکو و پارسایی و کوشش فراوان است، پس کاری کنید که مردم به دین شما و مسلکی که دارید رغبت و گرایش پیدا کنند.
🔹قرآن کریم با اینکه دین و معارف تابناک آن را «حق و مطابق با حقیقت» معرّفی میکند و آن را «حنیف و منطبق بر فطرت» برمیشمارد و «قیّم و پایدار و به دور از هرگونه سستی» قلمداد میکند، ولی با همۀ این اوصاف، به پیامبر رحمت و محبّت و دانایی، که سراسر وجودش، سرشار از عطوفت و مهربانی و نرمخویی با مردمان بود و برخلاف پارهای از تفکّرات اعوجاجی، ذرّهای تلخی و تندی و خشونت در آن راه نداشت، به طور مکرّر تصریح میفرماید که در ارائۀ دین و تعالیم دینی نباید تحمیل و اکراه و اجبار وجود داشته باشد: «فَذَكِّر إِنَّمَا أَنتَ مُذَكِّرٌ، لَّستَ عَلَيهِم بِمُصَيطِرٍ» «وَمَا أَنْتَ عَلَيْهِمْ بِجَبَّارٍ فَذَكِّرْ بِالْقُرْآنِ مَنْ يَخَافُ وَعِيدِ» و آیاتِ بیّنات متعدد دیگر.
🔸و امّا نکتۀ دوم که آن نیز برخوردار از اهمیّت جدّی است این است که: خواستههای به حقّ نسل جوان برای برخورداری از یک زندگی سرافراز و آبرومند، باید در رأس توجّه مسئولان و کارگزاران کشور قرار گیرد و همگان باید به این آسیب اساسی، توجّه کنیم که اگر این مطالبات و انتظارات، به درستی پاسخ داده نشود و جوانان ما با معضلات بزرگی نظیر فشارِ بیکاری و افسانۀ مسکن و بحرانِ افزایش سنّ ازدواج و فقر و تبعیض و فساد و اعتیاد و سایر آسیبهای شکنندۀ اجتماعی مواجه بوده و خود را در مقابلۀ با این مشکلات خانمانسوز، بیپناه ببینند، قطعاً ما با بحران سرمایۀ اجتماعی بزرگی مواجه خواهیم شد که کمترین نتیجۀ خسارتبار آن کاهش مشارکتهای ملّی و اجتماعی است.
🔹تعالیم دینی و نیز تجربۀ تاریخ بشری به خوبی نشان میدهد که مردمی که با غول فقر، دست و پنجه نرم کنند، در جهات فرهنگی و دینی هم، قوّت و قدرت خود را از دست میدهند، چرا که به مصداق آن سخن والای تکاندهنده که ائمّۀهدی«سلاماللهعلیهم» از رسول خدا«صلیاللهعلیه وآله و سلّم» نقل کردهاند که: «كَادَ اَلْفَقْرُ أَنْ يَكُونَ كُفْراً»، فقر، هممرز با بیایمانی است. پیامبر اکرم که به تعبیر خداوند متعال، تمام وجود مبارکش آکنده از نهایت دلسوزی برای ایمان مردمان بود، ولی به خوبی دریافته بود که تنگنای نان و گردباد اقتصاد ناسالم و معضلات طاقتفرسای معیشتی، چگونه دین و ایمان آدمی را در مینوردد و از اینرو با تضرّع به پیشگاه خداوند مهربان عرضه میداشت: «اَللَّهُمَّ بَارِكْ لَنَا فِي اَلْخُبْزِ وَ لاَ تُفَرِّقْ بَيْنَنَا وَ بَيْنَهُ فَلَوْ لاَ اَلْخُبْزُ مَا صُمْنَا وَ لاَ صَلَّيْنَا وَ لاَ أَدَّيْنَا فَرَائِضَ رَبِّنَا عَزَّ وَ جَلَّ!»
🔹این بیان هشداردهندۀ رسول خدا«صلواتاللهعلیه وآله» باید نصب العین و در منظر دیدِ هر روزۀ مسئولان کشور و همۀ دلسوزان این مرز و بوم و همۀ دغدغهمندان برای نسل جوان باشد و با نهایت جدّیّت و صداقت، تمام مساعی خود را در رفع معضلات اقتصادی مردم و خصوصاً مشکلات پیش روی جوانان به کار گیرند تا به امید خداوند تعالی همگان به ویژه نسل جوان در این کشور اسلامی، برخوردار از یک زندگی آبرومندو سرافراز باشند و خدای ناخواسته، تعلّق و پیوند آنان با دین و معارف دینی، و نیز علاقه و دلبستگی آنان به کشور و وطن، پایمال ناتوانیها و ضعفها و خطاها و بیعملیهای ما نشود، که در اینصورت هم شاهد هجرت و قهر آنان از دین و هم نظارهگر مهاجرت و ترک آنان از وطن خواهیم بود؛ و این مسلّماً شایستۀ نظام اسلامی نیست.
🔹هر دو نکتهای که به اجمال بیان شد، چه نکتۀ اول که مربوط به ساحت اندیشه و فکر و نظر بود، و چه نکتۀ دوم که مربوط به عرصۀ اجرا و عمل میشود، مطمح نظر همۀ متفکّران دینی و مصلحان اجتماعی از جمله مرحوم آیةالله شهید مطهّری«اعلیاللهمقامه» بوده و امید است همۀ اندیشهورزان و نیز همۀ مجریان و سیاستمداران، بدان توجّه بیش از پیش نمایند. انشاءالله.
🔹از خداوند تعالی علوّ درجات استاد شهید مطهّری«قدّسسرّه» و نیز صلاح و سداد نسل جوان و سرافرازی و تأیید ملّت ایران را مسألت مینمایم. انّه ولیّ الهدایة و التّوفیق.
والسّلام علیکم و رحمةالله و برکاته.
حسین المظاهری
۹ / اردیبهشت / ۱۴۰۳
۱۹ / شوال / ۱۴۴۵
#پیام
🆔 @almazaheri
📝پيام مرجع عالیقدر حضرت آیتالله العظمی مظاهری«مدّظلّهالعالی» به هجدهمین دورۀ همایش«حکمت مطهّر»
🔹مطالعۀ متن کامل پیام:
🌐 B2n.ir/a40955
#پیام
🆔 @almazaheri
220 BAGHAREH-Ayate 193-194.mp3
3.79M
🎙در سایه سار وحی
🔹نگاهی اخلاقی به آیات قرآن کریم
🔸جلسۀ 220: آیات 193و194 سوره بقره
#قرآن_کریم #سوره_بقره
🆔 @almazaheri