✳️ امام صادق«سلاماللهعلیه» فرمودند:
دعا نافذتر از نیزۀ آهنین است
📘 الکافی، جلد 2، صفحۀ 469.
#روایات
🆔 @almazaheri
241 BAGHAREH-Ayeh 214.mp3
2.71M
🎙در سایه سار وحی
🔹نگاهی اخلاقی به آیات قرآن کریم
🔸جلسۀ 241: آیه 214 سوره بقره
#قرآن_کریم #سوره_بقره
🆔 @almazaheri
▪️امام سجاد«علیه السلام» فرمودند:
هر که از ریختن آبروی مسلمانان خودداری کند، خدای تعالی روز قیامت از لغزشش بگذرد.
📚بحارالأنوار، ج ۷۲، ص ۲۵۶.
#عکس_نوشته #روایات
🆔 @almazaheri
📝 پيام تسليت مرجع عالیقدر حضرت آيتالله العظمى مظاهرى«مدّظلّه» در پی شهادت جناب آقای اسماعيل هنيّه«رحمةاللهعلیه»
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحيمِ
«إِنَّا لِلَّهِ وَ إِنَّا إِلَيْهِ راجِعُونَ»
▪️حادثۀ هولناك تروريستى در تهران كه منجر به شهادت ميهمان جمهورى اسلامى ايران، رهبر مجاهد و خستگىناپذير فلسطينى جناب آقای اسماعيل هنيّه گرديد، بار ديگر چهرۀ زشت و دست پلید و ماهيت خبيث رژيم خونريز صهيونيستى را در مقابل جهانيان آشكارتر ساخت.
▪️ضمن عرض تسليت به جبهۀ مقاومت و ملّت مظلوم فلسطين، براى اين مجاهد شجاع و همۀ شهيدان فلسطين و غزّه، رحمت و غفران الهى را مسألت كرده و اميد است خون شهداى بىشمار مقاومت، بشارت دهندۀ فتح و نصرت و رهايى فلسطين و غزّۀ مظلوم از ظلم عظیم رژيم جنایتکار صهيونيستى باشد.
مَا النَّصْرُ إِلَّا مِنْ عِنْدِ اللَّهِ الْعَزِيزِ الْحَكِيمِ.
حسين المظاهرى
۲۶ / محرم الحرام / ۱۴۴۶
۱۱ / مرداد / ۱۴۰۳
#پیام
🆔 http://eitaa.com/joinchat/1723138081Ce8fd358f85
242 BAGHAREH-Ayeh 214.mp3
3.48M
🎙در سایه سار وحی
🔹نگاهی اخلاقی به آیات قرآن کریم
🔸جلسۀ 242: آیه 214 سوره بقره
#قرآن_کریم #سوره_بقره
🆔 @almazaheri
#برگی_از_کتاب
📙پرسش:
⬅️ چرا امام عصر«عج» به (طلبكنندۀ خون امام حسین«ع») ملقّب شدهاند؟ آیا امام عصر«عج» طالب خون سایر ائمّۀ هدى«ع» نمىباشند؟
✍🏻پاسخ:
⬅️ كار امام حسین«ع» در میان همۀ حضرات ائمّه«ع»، داراى ویژگىها و نیز داراى امتیازات خاص است و از جمله این امتیازها، آن است كه خداىتعالى مقرّر فرموده است فرزند ایشان، یعنى حضرت مهدى«عج»، ولىّ خون مطهّر ایشان باشند؛ چنانكه گفته شده خود خداى متعال، ولىّ خون مطهّر سیدالشّهداء«ع» است.
📚 برگرفته از کتاب فضائل و قیام امام حسین«ع» اثر آیتالله العظمی مظاهری، ص 103.
#کتاب #اندیشه_های_ناب
🆔 @almazaheri
تبیین چهل مسألۀ #اعتقادی
💠 اصل پنجم: #معاد
مسأله 29: ابطال تناسخ
🔸برخی از فرقهها معتقدند که روح انسان بعد از مرگ، به بدن دیگری در این دنیا باز میگردد و زندگی مجددی را آغاز مینماید. اگر متوفّی جزء صالحان باشد، روح او در یک شخص متنعّم و آسوده و اگر جزء ناپاکان باشد، روح او در یک شخص بلاکش و ناآرام حلول میکند.
🔸این عقیده هم از نظر عقلی و هم از نظر شرعی باطل است و وجود عالم برزخ و تصریح قرآن کریم به وجود چنین عالمی، مهمترین دلیل بر ردِّ این اعتقاد است.
🔹«قالَ رَبِّ ارْجِعُونِ لَعَلّى اَعْمَلُ صالِحاً فیما تَرَكْتُ كَلّا اِنَّها كَلِمَةٌ هُوَ قائِلُها وَ مِنْ وَرائِهِمْ بَرْزَخٌ اِلى یومِ یبْعَثُونَ»
🔸دلایل علمی و عقلی دیگری نیز جهت ردِّ این اعتقاد وجود دارد که در این نوشتار فرصت بازگوئی آن دلایل نیست و در کتب اعتقادی آمده است.
#عصاره_دین(رسالۀ جوان و نوجوان)
آیتالله العظمی مظاهری
🆔 @almazaheri
📗سؤال:
⬅️ اگر فردی وسیلهای را پیدا کند و آن را بردارد، سپس با کمی فکر متوجّه شود که نمیتواند صاحب آن را بیابد، آیا میتواند آن را سرجایش بگذارد و رد شود یا نسبت به آن وظیفهای دارد؟
✍🏻پاسخ:
⬅️ اگر برداشت، وظیفه دارد.
آیتالله العظمی مظاهری
#استفتائات #لقطه
🆔 @almazaheri
035 Tahzibe Nafs.mp3
9.5M
🎙درس اخلاق با موضوع تهذیب نفس
🔸آیتالله العظمی مظاهری
🔹جلسۀ سیوپنجم: تلاش و کوشش و عبادت
#درس_اخلاق #تهذیب_نفس
🆔 @almazaheri
✳️ امام صادق«سلاماللهعلیه» فرمودند:
انصاف دادن مرد از خود تا آنجا كه براى برادرش از خود نپسندد، جز آنچه را براى خود از او ميپسندد، مواسات نمودن با برادر نسبت بهمال و ياد خدا در هر حال.
📘 الکافی، جلد 2، صفحۀ 170.
#روایات
🆔 @almazaheri
243 BAGHAREH-Ayeh 215.mp3
3.66M
🎙در سایه سار وحی
🔹نگاهی اخلاقی به آیات قرآن کریم
🔸جلسۀ 243: آیه 215 سوره بقره
#قرآن_کریم #سوره_بقره
🆔 @almazaheri
#احکام شرعی
🔰#وقف
مسأله 519:
🔹 واقف، قبل یا در حین وقف میتواند شرایطی وضع کند و نیز میتواند متولّی و ناظر برای وقف قرار دهد. ولی اگر وقف کرد، کلیۀ آن امور مربوط به حاکم شرع است.
#عصاره_دین(رسالۀ جوان و نوجوان)
آیتالله العظمی مظاهری
🆔 @almazaheri
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎞 سلام امام حسين«سلاماللهعلیه» بر جوان تائب
#صوت #محرم
🆔 http://eitaa.com/joinchat/1723138081Ce8fd358f85
📝پيام مرجع عالیقدر حضرت آيتالله العظمى مظاهرى«مدّظلّهالعالی» به نشست نکوداشت علّامۀ مجلسی«قدّسسرّهالشّریف»
احیاگر حدیث شیعه و میراث اهلبیت«علیهمالسلام»
🔸در بخشی از این پیام آمده است:
🔹بیتردید، جناب علّامۀ مجلسی«قدّسسرّهالشّریف» یکی از برجستهترین عالمان نامبردار مکتب تشیّع است که نقشی اساسی در تاریخ این مکتبِ معرفتگرا و حفظ و تعمیق و گسترش معارفِ والای این مکتب داشته است.
🔹در عرصۀ علمی و معارفی، جایگاه بینظیر علّامۀ مجلسی«قدّسسرّه» حقّاً اعجابانگیز است.
🔹خدمات علّامۀ مجلسی«قدّسسرّه» به عرصۀ علمی، منحصر نیست.
🔹به طور خلاصه باید گفت علّامۀ مجلسی«قدّسسرّهالشّریف» مصداق بارز «عالمِ عاملِ عاقل» است.
🔹با همۀ این توصیفات، امّا مجلسیِ بزرگ«رضواناللهعلیه»، همچنان مظلوم است.
🔹امید است این نشست، مقدمه و نقطۀ آغازی برای یک حرکت شایسته دربارۀ علّامۀ مجلسی باشد و دست کم همایش بینالمللی در آیندۀ نزدیک به همّت حوزۀ علمیّۀ اصفهان برای ایشان برگزار گردد.
🔹 متن پیام:
🌐 B2n.ir/d90173
#پیام
🆔 eitaa.com/joinchat/1723138081Ce8fd358f85
244 BAGHAREH-Ayeh 215.mp3
3.41M
🎙در سایه سار وحی
🔹نگاهی اخلاقی به آیات قرآن کریم
🔸جلسۀ 244: آیه 215 سوره بقره
#قرآن_کریم #سوره_بقره
🆔 @almazaheri
#برگی_از_کتاب
📙پرسش:
⬅️ حقیقت معنی «ثار الله» كه در زیارت امام حسین«ع» آمده چیست؟
✍🏻پاسخ:
⬅️ یعنی خون حضرت سیدالشّهداء«ع»، از خداوند تعالی است و حضرت حق متعال، ولی آن دم (خون) مطهّر است، چنانكه خدای سبحان، این مقام ولایتِ دم و طلب ثار را به حضرت بقیة الله«عج» هم عطا فرموده است.
📚 برگرفته از کتاب فضائل و قیام امام حسین«ع» اثر آیتالله العظمی مظاهری، ص 220.
#کتاب #اندیشه_های_ناب
🆔 @almazaheri
تبیین چهل مسألۀ #اعتقادی
💠 اصل پنجم: #معاد
مسأله 30: قیامت
🔸منزل دوّم بعد از مرگ، «عالم قیامت» است که خود دارای منازلی است: منزل نفخ صور، منزل اجتماع تمام انسانها، منزل حسابرسى به اعمال انسانها، منزل تحویل دادن نامۀ اعمال خوبان و بدكاران، منزل شفاعت، منزل عبور انسانها از روى صراط و سپس جاى گرفتن در منزلگاه ابدى (بهشت براى نیكوكاران و جهنّم براى بدكاران).
🔸در قرآن شریف دربارۀ هر یك از این منازل، آیات فراوانى وجود دارد که در این مجال امکانبازگوئی آن آیات نیست.
#عصاره_دین(رسالۀ جوان و نوجوان)
آیتالله العظمی مظاهری
🆔 @almazaheri
▪️امام حسن مجتبی«سلاماللهعلیه» فرمودند:
پسرم با هیچ کس پیمان دوستی مبند مگر این که بدانی از کجا میآید و به کجا میرود؛(یعنی خصوصیات اخلاقی و خانوادگیاش را بهدستآور) و چون دقیق بررسی کردی و او را انسانی شایسته یافتی، بر پایۀ گذشت و اغماض و برادری در سختیها و لغزشها با او رفتار کن و دوستیات را استمرار بخش.
📚 تحف العقول عن آل الرسول، ص۲۳۳.
#عکس_نوشته #روایات
🆔 @almazaheri
🔻درس اخلاق آیتالله العظمی مظاهری؛ انسان در قرآن
🔸 جلسۀ یازدهم: هدف از خلقت انسان(5)
بِسْمِ اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحيم
🔹خداوند به انسان خطاب کرده است: یک قدم بیا، من ده قدم میآیم. یک قدم بیا، هزارها قدم میآیم. تو مرا دوست داشته باش، من عاشق تو میشوم، من عاشق تو هستم.
🔹در سورۀ فجر میخوانیم: «يا أَيَّتُهَا النَّفْسُ الْمُطْمَئِنَّةُ، ارْجِعي إِلى رَبِّكِ راضِيَةً مَرْضِيَّةً، فَادْخُلي في عِبادي، وَ ادْخُلي جَنَّتي»؛ ای بندهای که «نفس مطمئنه» هستی! بیا بیا، به سوی خودم بیا.
🔹انسان میتواند به آنجا برسد كه از خدا راضی باشد و خدا هم از او راضی باشد: «راضِيَةً مَرْضِيَّةً». آن وقت به مقامی میرسد که قرآن فرموده است: «فَادْخُلي في عِبادي». معنای این جمله چیست؟ یک معنایش اینست که در قیامت نزد چهارده معصوم«ع» است، وقتی هم به بهشت میرود، در خدمت ایشان است.
🔹معنای دیگرش هم اینست که در همین دنیا در حضور پیغمبر اکرم«ص» و اهل بیت ایشان است، در حضور امیرالمومنین«ع» و در حضور امام عصر«ارواحنافداه» است.
🔹باید توجه شود که ما در سلام نماز در حضور اهلبیت«ع» هستیم. سلام نماز، خطاب است و برای خطاب حضور لازم است و باید مواجهه باشد.
🔹ما خلق شدهایم برای اینکه خطاب کنیم: «السّلام علیكَ ایّها النّبیّ» و پیغمبر«ص» را ببینیم و پاسخ سلامشان را بشنویم.
🔹رسیدن به این مقامات، الزاماً سواد و تحصیلات نمیخواهد، دل میخواهد، رابطه با خدا میخواهد. چه بسیار از باسوادها که در اینگونه مسائل راه به جایی نمیبرند.
🔹باید توجه شود که در تحصیل مقامات معنوی، همه در یک صف قرار نمیگیرند، برخی تندتر و گروهی کندتر حرکت میکنند، تا اینکه همه برسند به آنجا که از خدا باشند، یعنی همۀ ما از خدا بشویم و صددرصد عبد خدا باشیم. خداوند هم خدای ما بشود و این افتخار بزرگی است.
🔹یافتن این حقایق خیلی لذّت دارد. لذّت حقیقی و لذّت انسانی، این لذّت است، نه لذّت خوردن و خوابیدن.
🔹انسان سه نوع لذت دارد؛ یک نوع لذت، لذت حیوانی است که بین انسان و حیوانات مشترک است، یعنی میخورد، میآشامد و استراحت میکند. حیوانها هم چنین لذّاتی دارند و خیلی راحتتر از انسان، از لذّات مادّی بهره میبرند. نوع دوّم لذّت انسان، لذّت تخیّلی و عاطفی است؛ مثل اینکه از ریاست لذّت میبرد یا محبّت به اولاد برایش دوستداشتنی است. این لذّت هم بین انسان و حیوان مشترک است. امتیاز انسان امّا، در برخورداری از نوع سوّم لذّت است که لذّت معنوی نام دارد. مثال این نوع لذّت، لذّت عبادت یا لذّت گرهگشایی و خدمت به خلق خداست.
🔹این قبیل لذّتها، مادّی نیست، معنوی است و نمیشود بفهمیم چقدر شیرین است، یعنی قابل وصف نیست و تنها کسی که از آن برخوردار شده، مزۀ آن را درک میکند.
🔹ما خلق شدهایم که این لذّتها را بچشیم، وگرنه اگر خلقت ما برای خورد و خوراک و پوشاک و نظایر آن باشد، هفتاد هشتاد سال زندگی در دنیا چه فایدهای دارد؟
🔹متن کامل در:
🌐 B2n.ir/q45357
#درس_اخلاق #انسان_در_قرآن
🆔 @almazaheri