eitaa logo
دفتر آیت الله العظمی مظاهری
3.3هزار دنبال‌کننده
1.6هزار عکس
644 ویدیو
46 فایل
کانال رسمی دفتر مرجع عالیقدر حضرت آیت الله العظمی مظاهری @almazaheri مؤسسهٔ فرهنگی مطالعاتی الزهراء @alzahrabook_ir مشاهده فیلم و کلیپ صوتی B2n.ir/g17641 ارتباط با دفتر: @almazaheri_admin
مشاهده در ایتا
دانلود
تبیین چهل مسألۀ 💠 اصل چهارم: مسأله 23: توسّل 🔸واسطه آوردن و وسیله قرار دادن کسی برای برآورده‌شدن حاجت، در میان مردم، مشهور و امری عقلی است. قرآن کریم این امر عقلی و بدیهی را تأیید و حتّی در آیاتی بدان امر فرموده است. 🔹«یا اَیهَا الَّذین‌َ امَنُوا اتَّقُوا اللهَ وَ ابْتَغُوا الَیه‌ الْوَسیلَةَ» ای‌ كسانی‌ كه‌ ایمان‌ آورده‌اید از (مخالفت‌ فرمان‌) خدا بپرهیزید و وسیله‌ای‌ برای‌ تقرّب‌ به‌ او بجویید. 🔸در روایات معصومین«ع» نقل شده است که «وسیلۀ بندگان» به‌سوی خداوند متعال‌، همان اهل‌بیت عصمت و طهارت«ع» هستند. چنانكه نبىّ اكرم«ص» فرمودند: «نَحْنُ الوَسیلَةُ إِلىَ اللَّهِ» ما وسیله به سوى خداوند متعال هستیم. 🔸و نیز امام صادق«ع» فرمودند: «نَحْنُ وَ اللَّهِ الْاَسْماءُ الْحُسْنى» به خدا سوگند، اسماء حُسنى و نام‌هاى نیك در قرآن، ما هستیم. 🔸امّا در قرآن کریم آیاتی نیز وجود دارد که بت پرستان را به این دلیل که بت را وسیلۀ تقرّب به خدا می‌دانسته‌ و آن را شفیع قرار می‌داده‌اند، مذمّت کرده است. 🔸زیرا کار آنها نه واسطه قرار دادن بت‌ها، بلکه عبادت آنها بود که بالاترین ظلم است و ثانیاً، کار آنها خرافی و مخالف با عقل بود، زیرا بتی که نه شعور و نه نفع و ضرر دارد و نه می‌تواند خود را حفظ کند و نه دیگری را، چگونه می‌تواند شفیع یا موجب تقرّب به خدای متعال شود؟ (رسالۀ جوان و نوجوان) آیت‌الله العظمی مظاهری 🆔 @almazaheri
📗سؤال: ⬅️ اگر کسی ناخن و مژۀ مصنوعی کاشته و نمی‌‌تواند آنها را بردارد، وظيفه‌اش در مورد وضو و غسل چيست و نماز او چه حکمی دارد؟ ✍🏻پاسخ: ⬅️ گرچه مرتکب حرام شده، امّا نماز او صحیح است و وضو و غسل او خودبه‌‌خود جبیره می‌شود. آیت‌الله العظمی مظاهری 🆔 @almazaheri
✳️ امام صادق«سلام‌الله‌علیه» فرمودند: کسی که نماز را سبک بشمارد، به شفاعت ما نخواهد رسید. 📘 من‌لایحضره‌الفقیه، جلد 1، صفحۀ 206. 🆔 @almazaheri
226 BAGHAREH-Ayate 198-199.mp3
3.89M
🎙در سایه سار وحی 🔹نگاهی اخلاقی به آیات قرآن کریم 🔸جلسۀ 226: آیات 198و199 سوره بقره 🆔 @almazaheri
شرعی 🔰 مسأله 369: 🔹 وکالت از عقود جایز است و طرفین می‌توانند عقد وکالت را فسخ کنند، مگر اینکه شرط عدم عزل کرده باشند. نظیر آنکه خانه را به کسی بفروشد و پول آن را بگیرد و به خریدار وکالت بلاعزل ‌دهد که خانه را به نام خود کند. یا اینکه زن از مرد وکالت بلاعزل بگیرد که اگر مرد معتاد شد، خود را طلاق بدهد. (رسالۀ جوان و نوجوان) آیت‌الله العظمی مظاهری 🆔 @almazaheri
◾️ متأسّفانه برخى از انسان‌ها علاوه بر آنكه مسير تقرّب به درگاه الهى را طى نمى‌كنند و خود را به تباهى مى‌كشانند، باعث زحمت و رنجش ديگران هم مى‌شوند و لذا قرآن كريم مى‌فرمايد از حيوانات پست‌تر هستند. ◾️استكبار جهانى يا رژيم صهيونيستى را با كدام گرگ درنده مى‌توان مقايسه كرد؟ سران نظام سلطۀ جهانى مانند يك غدّۀ سرطانى به جان مردم دنيا افتاده‌اند و روزانه افراد فراوانی را به خاك و خون مى‌كشند. خطر اين اشخاص هزاران مرتبه از گرگى كه در يك گلّۀ گوسفند وارد شود، بيشتر است. ◾️بنابراين خداوند متعال بر اساس وجود چنين كسانى مى‌فرمايد: «بَلْ‌ هُم اضَلّ‌» یعنی بعضى انسان‌ها گمراه‌تر از حيوانات هستند و اين گمراهى از غفلت سرچشمه مى‌گيرد. 📚 برگرفته از کتاب یقظه(بیداری) اثر آیت‌الله العظمی مظاهری، ص 89. 🆔 @almazaheri
227 BAGHAREH-Ayate 200-201.mp3
3.45M
🎙در سایه سار وحی 🔹نگاهی اخلاقی به آیات قرآن کریم 🔸جلسۀ 227: آیات 200و201 سوره بقره 🆔 @almazaheri
🔳 اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى عَلِیِّ بْنِ مُوسَى الرِّضَا الْمُرْتَضَى ◼️هروى می‌گوید: موقعى كه حضرت رضا«ع» در داخل زندان بود و او را در بند كرده بودند، از زندانبان اجازه خواستم به خدمت آن جناب برسم اما گفت: نمی‌توانى با او ملاقات کنی. ◼️پرسیدم چرا؟ گفت: چون او در شبانه روز هزار ركعت نماز می‌خواند. فقط اول صبح یك ساعت و قبل از ظهر نیز ساعتى فراغت دارد و یكى هم موقع غروب آفتاب است كه در این اوقات در محراب خود نشسته و مشغول مناجات با خدا است. گفتم: در همین مواقع براى من اجازۀ ملاقات بگیر. او اجازه گرفت و خدمت ایشان رسیدم و دیدم در محراب خود نشسته و در اندیشه است‏. 📚 بحارالأنوار، ج 49، ص 91. 🔲 ۲۳ ذی القعده روز مخصوص زیارت امام رضا«ع» و بنا به قولی سالروز شهادت ایشان می‌باشد و زیارت ایشان از دور و نزدیک مستحب است. 🆔 @almazaheri
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
تبیین چهل مسألۀ 💠 اصل پنجم: مسأله 24: اثبات معاد 🔸مسألۀ معاد از نظر ادیان الهی مسأله‌ای ضروری است و در قرآن کریم به صورت بارزی به این مسألۀ مهم و ضرورت آن پرداخته شده است. 🔸اثبات معاد، براهین و ادلّۀ گوناگونی دارد که در این نوشتار به سه برهان اشاره می‌گردد. 🔸الف) برهان حکمت: تردیدی وجود ندارد که آفرینش جهان با این عظمت، نمی‌تواند بدون هدف و باطل باشد. رسیدن به این زندگی دنیوی که تکرار مکرّراتی بیش نیست، حتّی برای مرفّهین، پر رنج است و قطعاً نمی‌تواند هدف از خلقت باشد؛ پس باید بعد از مرگ نیز حیاتی باشد تا بتوان ابدیت و لذّت واقعی بدون درد و رنج و محنت را در آن دید، وگرنه خلقت جهان هستی، عبث و باطل و بر خلاف حکمت خواهد بود. 🔸ب) برهان عدالت: این جهان، ظرفیت و اقتضای اعطای کامل پاداش نیکوکاران و کیفر بدکاران را ندارد. قصاص کسی که هزاران نفر را کشته است، در این دنیا بیش از یک مرتبه امکان ندارد و پاداش واقعی کسی که عالَمی را احیا کرده و به هم‌نوعان خود خدمت نموده است، در این دنیا اعطا نمی‌شود. در حالی که عدالت خداوند متعال اقتضا می‌کند که هر کس نتیجۀ اعمال خود را ببیند. بنابراین باید جهان دیگری که ظرف حقیقی پاداش‌ها و کیفرها است، وجود داشته باشد. 🔸ج) برهان خلقت: همان‌گونه که نوزاد برای ماندن در رحم مادر خلق نشده و اعضا و جوارحی دارد که در این جهان به کار می‌آید، وجود آدمی برای جهان دیگری خلق شده که به خواسته‌های بلند انسانیت و امیدهای ارجمند آدمیت دسترسی پیدا کند. جهانی که در آن به هرچه اراده کند، دست می‌یابد و در حقیقت ظرف استکمال نهایی انسان است. 🔸به یقین انسان با سعۀ وجودی که دارد، برای رسیدن به یک زندگی ابدی و بدون رنج خلق شده است. یک زندگی جاویدان که در آن شادی‌های بدون غم، ارضای غرائز انسانی بدون ملامت، سلامتی بدون مرض، جوانی بدون پیری، قوّت بدون ضعف، رسیدن به معنویات، رفع جهل و عجز، کنار رفتن حجاب‌های ظلمانی، یقین مطلق و مدینۀ فاضله، به آسانی قابل دسترسی باشد. محیطی که در آن، رذالت، حسد، کینه و تکبّر وجود نداشته باشد و بالأخره این انسان برای محیطی بدون ظلم و معصیت خلق شده است که عدالت و اطاعت الهی در آن حکم‌فرما باشد. 🔸رسیدن به این آرمان‌های واقعی در این دنیا برای هیچ انسانی ممکن نیست و جهان دیگری باید باشد که آرزوهای واقعی بشریت را محقّق سازد. (رسالۀ جوان و نوجوان) آیت‌الله العظمی مظاهری 🆔 @almazaheri