eitaa logo
تفسیر المیزان علامه طباطبایی
1.4هزار دنبال‌کننده
225 عکس
2 ویدیو
1 فایل
تدریس توسط وحید نجفیان نجف آبادی ارتباط با من @vahidnajafian
مشاهده در ایتا
دانلود
جلسه ۱۵۰ تفسیر المیزان .mp3
4.27M
صبح همگی به خیر و شادی جلسه ۱۵۰ سوره بقره آیات ۷۲ و ۷۳ دیدگاه های سایر مفسران قرآن ۵ شهریور ۱۴۰۳ https://eitaa.com/almizan_m
تفسیر المیزان جلسه ۱۵۱.mp3
6.47M
صبح همگی به خیر و شادی جلسه ۱۵۱ سوره بقره آیه ۷۴ دیدگاه های سایر مفسران قرآن ۶ شهریور ۱۴۰۳ https://eitaa.com/almizan_m
جلسه ۱۵۲ تفسیر المیزان .mp3
7.16M
صبح همگی به خیر و شادی جلسه ۱۵۲ سوره بقره آیات ۷۵ تا ۸۲ ۷ شهریور ۱۴۰۳ https://eitaa.com/almizan_m
وَ مَا النَّصْرُ إِلَّا مِنْ عِندِ اللَّهِ الْعَزِيزِ الْحَكِيمِ ﻭ ﻳﺎﺭﻱ ﻭ ﻧﺼﺮﺕ ﺟﺰ ﺍﺯ ﺳﻮﻱ ﺧﺪﺍﻱ ﺗﻮﺍﻧﺎﻱ ﺷﻜﺴﺖ ﻧﺎﭘﺬﻳﺮ ﻭ ﺣﻜﻴﻢ ﻧﻴﺴﺖ. (آل عمران ١٢٦) ✍ علامه طباطبایی یاری واقعی صرفاً از خدای سبحان است. هیچ چیز انسان را بی‌نیاز از او نمی‌کند. هیچ عاملی مستقلاً و بدون خواست او اثر ندارد. هر امری منتهی به اوست. عزیزی است که مغلوب نمی‌شود. و حکیمی است که جهل در حریم مقدسش راه ندارد. 📚 ترجمه تفسیر المیزان ذیل آیه مورد بحث به کانال تفسیر المیزان بپیوندید 👇👇👇👇👇👇👇 https://eitaa.com/almizan_m
یوْمَ تَشْهَدُ عَلَیهِمْ أَلْسِنَتُهُمْ وَأَیدِیهِمْ وَأَرْجُلُهُمْ بِمَا كَانُوا یعْمَلُونَ در روز قیامت زبانها و دستها و پاهایشان بر ضد آنها به اعمالی که مرتکب می‌شدند گواهی می‌دهند! (سوره نور آیه ۲۴) ✍ علامه طباطبایى(ره) شهادت اعضا، زمانى واقعیت دارد كه هر یك از اعضا در دنیا داراى شعور باشند و از عمل انسان آگاه باشند وگرنه هر گاه در قیامت خداوند به اعضاء شعور بدهد و یا در آن روز به آنها آگاهى و صوت بدهد كه شهادت نخواهد بود. زیرا شاهد باید به هنگام عمل، هم حاضر باشد و هم عالِم باشد تا بتواند ماجرا را دریابد و براى روزى دیگر گواهى بدهد. بنابراین همه اعضاى ما در این دنیا داراى یك نوع آگاهى و شعورند، گرچه نوع آن علم و شعور با علم و شعور ما فرق داشته باشد. 📓 تفسیر المیزان، ج ۱۷، ص۴۰۲ به کانال تفسیر المیزان بپیوندید 👇👇👇👇👇👇👇 https://eitaa.com/almizan_m
راه اشتباهی که شیعیان و اهل سنت درباره قرآن طی کردند. ✍ علامه طباطبایی رفتار عامه مردم شیعه در قبول هر سخنى که جنبه حدیث داشت رفتار عامه مردم سنى در مورد احادیث نبوى بود. و حتى عامه شیعه در این امر آنچنان افراط کردند که جمعى قائل شدند به اینکه ظواهر قرآن حجت نیست ولى کتاب‌هایى دیگر از قبیل «مصباح الشریعه» و «فقه الرضا» و «جامع الاخبار» حجت است. و افراط را از این حد نیز گذرانده به جائى رساندند که گفتند: حدیث هر چند که مخالف صریح قرآن باشد مى‌تواند قرآن را تفسیر کند. و این حرف نظیر و هم‌سنگ سخنى است که بیشتر اهل سنت گفته‌اند و آن این است که: حدیث اصلا مى‌تواند قرآن را نسخ کند. و به نظر مى‌رسد قضاوتى که دانشمندان درباره رفتار امت اسلام کرده‌اند قضاوت درستى باشد، آنها گفته‌اند: اهل سنت کتاب را گرفتند و عترت را رها کردند و سرانجام کارشان بدانجا کشیده شد که کتاب هم از دستشان رفت و شیعه عترت را گرفته کتاب را رها کردند و سرانجام کارشان بدینجا کشیده شد که عترت هم از دستشان رفت پس مى‌توان گفت که امت اسلام بر خلاف دستور صریح رسول خدا (صلى الله علیه وآله ) که فرموده : « انى تارک فیکم الثقلین ... » هم قرآن را از دست دادند و هم عترت را، هم کتاب را و هم سنت را. 📚 ترجمه تفسیر المیزان ج۵ صفحه ۴۵۰ به کانال تفسیر المیزان بپیوندید 👇👇👇👇👇👇👇 https://eitaa.com/almizan_m
جلسه ۱۵۳ تفسیر المیزان .mp3
6.27M
صبح همگی به خیر و شادی جلسه ۱۵۳ سوره بقره آیات ۷۵ تا ۸۲ (قسمت دوم) ۱۰ شهریور ۱۴۰۳ https://eitaa.com/almizan_m
✍ علامه طباطبایی اگر درباره برخی علوم دقت به خرج دهى خواهى دید که طورى تنظیم شده که پیداست گوئى هیچ احتیاجى به قرآن ندارد. حتى ممکن است یک محصل همه آن علوم را فرا بگیرد و متخصص در صرف و نحو،‌ بیان،‌لغت،‌ حدیث،‌ رجال، درایه،‌فقه و اصول بشود و همه این درس‌ها را تا آخر بخواند و قهرمان این علوم نیز گردد و حتى به پایه اجتهاد نیز برسد ولى قرآن را آن‌طور که باید نتواند قرائت کند و یا به عبارتى اصلا دست به هیچ قرآنى نزده باشد! پس معلوم مى‌شود از این دیدگاه هیچ رابطه‌اى میان آن علوم و میان قرآن نیست و در حقیقت مردم درباره قرآن به جز قرائت هیچ وظیفه‌اى ندارند و العیاذ بالله قرآن ارزشى جز خواندن و یا آویزان کردن به گردن نوزاد، تا از حوادث ناگوار محفوظ بماند، ندارد. پس ‌ شما خواننده عزیز اگر از این قسم مسلمانان هستى عبرت بگیر و در رفتارت با قرآن تجدید نظر کن! 📓 ترجمه تفسیر المیزان، ج۵، ص۴۵۲ ‌ به کانال تفسیر المیزان بپیوندید 👇👇👇👇👇👇👇 https://eitaa.com/almizan_m
جلسه ۱۵۴ تفسیر المیزان.mp3
5.2M
صبح همگی به خیر و شادی جلسه ۱۵۴ سوره بقره آیات ۷۵ تا ۸۲ (قسمت سوم) ۱۱ شهریور ۱۴۰۳ https://eitaa.com/almizan_m
چند جمله از فرمایشات پیامبر رحمت صلی الله علیه و آله 1⃣ یا علی! از سه خصلت بسیار زشت تو را نهی می کنم: حسادت، زیاده خواهی و دروغگویی یَا عَلِیُّ أَنْهَاكَ عَنْ ثَلَاثِ خِصَالٍ عِظَامٍ الْحَسَدِ وَ الْحِرْصِ وَ الْكَذِبِ 2⃣ بدترین انسان کسی است که مردم از ترس اینکه شرش به آنها نرسد به او احترام می گذارند. شَرُّ النَّاسِ مَنْ أَكْرَمَهُ النَّاسُ اتِّقَاءَ شَرِّهِ 3⃣ تا از دستت نرفته غنیمت شمار: جوانی‌ را قبل از پیری، سلامتی را قبل از بیماری، بی نیازی را قبل از نیازمندی، فراغت را قبل از مشغولیت، زندگی را قبل از مرگ. اغْتَنِمْ خَمْساً قَبْلَ خَمْسٍ شَبَابَكَ قَبْلَ هَرَمِكَ وَ صِحَّتَكَ قَبْلَ سُقْمِكَ وَ غِنَاكَ قَبْلَ فَقْرِكَ وَ فَرَاغَكَ قَبْلَ شُغُلِكَ وَ حَیَاتَكَ قَبْلَ مَوْتِكَ. 4⃣ ویژگی های منافق سه چیز است، هر چند نماز بخواند و روزه بگیرد و گمان کند مسلمان است: خیانت در امانت، دروغگویی، خلف وعده. ثَلَاثٌ مَنْ كُنَّ فِیهِ كَانَ مُنَافِقاً وَ إِنْ صَامَ وَ صَلَّی وَ زَعَمَ أَنَّهُ مُسْلِمٌ مَنْ إِذَا ائْتُمِنَ خَانَ وَ إِذَا حَدَّثَ كَذَبَ وَ إِذَا وَعَدَ أَخْلَفَ 5⃣ وقتی یک نفر می میرد مردم می گویند چه گذاشته است؟ ملائکه می گویند چه آورده است؟ إِذَا مَاتَ الْعَبْدُ قَالَ النَّاسُ مَا خَلَّفَ وَ قَالَتِ الْمَلَائِكَةُ مَا قَدَّمَ؟ 6⃣ هیچ خیری در سخن بدون عمل نیست. لَا خَیْرَ فِی قَوْلٍ إِلَّا مَعَ الْفِعْلِ 7⃣ هیچ تنهایی وحشتناک تر از خودپسندی نیست. لَا وَحْدَةَ أَوْحَشُ مِنَ الْعُجْبِ 8⃣ بالاترین کرامت اخلاقی سه چیز است: با کسی که با تو قطع ارتباط کرده است ارتباط برقرار کنی. به کسی که تو را محروم کرده عطا کنی. از کسی که به تو ظلم کرده بگذری. ثَلَاثٌ مِنْ مَكَارِمِ الْأَخْلَاقِ تَصِلُ مَنْ قَطَعَكَ وَ تُعْطِی مَنْ حَرَمَكَ وَ تَعْفُو عَمَّنْ ظَلَمَكَ. 9⃣ هیچ عبادتی به اندازه فکر کردن نیست. لَا عِبَادَةَ مِثْلُ التَّفَكُّرِ. 🔟 شرور ترین انسان این ویژگی‌ها را دارد: سخن چینی، ایجاد دشمنی میان دوستان... أَ لَا أُخْبِرُكُمْ بِشِرَارِكُمْ قَالُوا بَلَی یَا رَسُولَ اللَّهِ قَالَ الْمَشَّاءُونَ بِالنَّمِیمَةِ الْمُفَرِّقُونَ بَیْنَ الْأَحِبَّةِ... 📚 بحارالانوار جلد ۷۴ ✍ وحید نجفیان نجف آبادی به کانال تفسیر المیزان بپیوندید 👇👇👇👇👇👇👇 https://eitaa.com/almizan_m
اخلاق عظیم رسول خدا صلی الله علیه و آله وَإِنَّكَ لَعَلَىٰ خُلُقٍ عَظِيمٍ ﻭ ﻳﻘﻴﻨﺎً ﺗﻮ ﺑﺮ ﺑﻠﻨﺪﺍﻱ ﺳﺠﺎﻳﺎﻱ ﺍﺧﻠﺎﻗﻲ ﻋﻈﻴﻤﻰ ﻗﺮﺍﺭ ﺩﺍﺭﻱ. (سوره قلم آیه ۴) ✍ علامه طباطبایی کلمه "خلق" به معنای ملکه نفسانی است، که افعال بدنی مطابق اقتضای آن ملکه به آسانی از آدمی سر می‌زند، حال چه اینکه آن ملکه از فضائل باشد، مانند عفت و شجاعت و امثال آن، و چه از رذائل مانند حرص و جبن و امثال آن، ولی اگر مطلق ذکر شود، فضیلت و خلق نیکو از آن فهمیده می‌شود... و این آیه شریفه هر چند به خودی خود حُسن خلق رسول خدا (صلی الله علیه و آله) را می‌ستاید، و آن را بزرگ می‌شمارد، لیکن با در نظر گرفتن خصوص سیاق، به خصوص اخلاق پسندیده اجتماعیش نظر دارد. اخلاقی که مربوط به معاشرت است، از قبیل استواری بر حق، صبر در مقابل آزار مردم و خطاکاریهای اراذل و عفو و اغماض از آنان، سخاوت، مدارا، تواضع و امثال اینها، و ما قبلا در آخر جلد ششم این کتاب احادیثی را که محاسن اخلاقی آن جناب را می‌شمارد نقل کردیم. 📚 ترجمه تفسیر المیزان ذیل آیه مورد بحث به کانال تفسیر المیزان بپیوندید 👇👇👇👇👇👇 https://eitaa.com/almizan_m
لَقَدْ جاءَکُمْ رَسُولٌ مِنْ أَنْفُسِکُمْ عَزِیزٌ عَلَیْهِ ما عَنِتُّمْ حَرِیصٌ عَلَیْکُمْ بِالْمُؤْمِنِینَ رَؤُفٌ رَحِیمٌ هر آینه شما را رسولی از خود شما آمد که سختی های شما بر او گران است و او حریص است بر هدایت شما و به مؤمنین رءوف و رحیم است. (سوره توبه آیه ۱۲۸) ✍️ علامه طباطبایی: منظور از رسول، بطوری که سیاق دو آیه گواهی می‌دهد خاتم انبیاء محمد (صلی الله علیه و آله) است، چون می‌بینیم که او را وصف می‌کند به اینکه از خود ایشان است. معنای آیه این است: هان ای مردم! پیغمبری از جنس خود شما مردم بیامده که از اوصافش یکی این است که از خسارت دیدن شما و از نابود شدنتان ناراحت می‌شود، و دیگر اینکه او در خیرخواهی و نجات شما چه مؤمن و چه غیر مؤمن حریص است، و اینکه او نسبت به خصوص مؤمنین رؤوف و رحیم است. و با اینکه اوصافش چنین است آیا باز هم جا دارد که از او سرپیچی کنید؟ نه، بلکه سزاوار است که از او اطاعت کنید، چون او رسولی است که قیام نکرده مگر با امر خدا، اطاعت کردن از او اطاعت خدا است. آری، جا دارد به او نزدیک شوید و با او انس بگیرید، چون او هم مثل خود شما بشر است، پس بهرچه دعوت کرد بپذیرید، و هر خیرخواهی که نمود بکار ببندید. 📚 ترجمه تفسیر المیزان ذیل آیه ۱۲۸ سوره توبه به کانال تفسیر المیزان بپیوندید 👇👇👇👇👇👇 https://eitaa.com/almizan_m
چند جمله از فرمایشات امام حسن مجتبی علیه السلام 1️⃣ آن خیری که هیچ شری در آن نیست دو چیز است ۱. ادای شکر نعمت ها ۲. صبر بر مصیبت ها الْخَیْرُ الَّذِی لَا شَرَّ فِیهِ الشُّکْرُ مَعَ النِّعْمَةِ وَ الصَّبْرُ عَلَی النَّازِلَةِ. 2️⃣ هيچ مردمی باهم مشورت و نظرخواهى نكردند جز اينكه، راه خود را يافتند و به رشد خود رسيدند مَا تَشَاوَرَ قَوْمٌ إِلَّا هُدُوا إِلَی رُشْدِهِمْ 3️⃣ برای دنیای خودت چنان کار کن که گویا همیشه زنده ای و برای آخرتت چنان کار کن که گویا فردا می میری اعْمَلْ لِدُنْيَاكَ كَأَنَّكَ تَعِيشُ أَبَداً وَ اعْمَلْ لاِخِرَتِكَ كَأَنَّكَ تَمُوتُ غَداً 4️⃣ اساسِ عقل، معاشرت زیبا با مردم است رَأْسُ الْعَقْلِ مُعَاشَرَةُ النَّاسِ بِالْجَمِیلِ 5️⃣ هلاکت مردم در سه چیز است ۱. تکبر و خودبرتر بینی ۲. زیاده خواهی ۳. حسادت هَلَاکُ النَّاسِ فِی ثَلَاثٍ الْکِبْرِ وَ الْحِرْصِ وَ الْحَسَدِ 6️⃣ همانا جایگاه ما قبر ها و وعده گاهمان قیامت خواهد بود فَإِنَّ الْقُبُورَ مَحَلَّتُنَا وَ الْقِیَامَةَ مَوْعِدُنَا 7️⃣ با مردم به گونه ای رفتار کن که دوست داری آن گونه با تو رفتار کنند. در این صورت عادل هستی صَاحِبِ النَّاسَ بِمِثْلِ مَا تُحِبُّ أَنْ یُصَاحِبُوکَ بِهِ تَکُنْ عَدْلًا 8️⃣ بخیل کسی است که اگر انفاق کند فکر می کند مالش تلف شده و اگر آن را برای خود ذخیره کند فکر می کند کار خوب و با شرافتی انجام داده است سُئِلَ علیه السلام عَنِ الْبُخْلِ فَقَالَ هُوَ أَنْ یَرَی الرَّجُلُ مَا أَنْفَقَهُ تَلَفاً وَ مَا أَمْسَکَهُ شَرَفاً. 9️⃣ اگر کسی نسبت به تو خطایی انجام داد زود مجازاتش نکن بلکه به او فرصت بده تا بتواند عذرخواهی کند لَا تُعَاجِلِ الذَّنْبَ بِالْعُقُوبَةِ وَ اجْعَلْ بَیْنَهُمَا لِلِاعْتِذَارِ طَرِیقاً. 🔟 کارِ به جا و مناسب این است که بدی ها را با خوبی دفع کنید السَّدَادُ دَفْعُ الْمُنْکَرِ بِالْمَعْرُوفِ بحارالانوار جلد ۷۵ از صفحه ۱۰۱ به بعد ✍ وحید نجفیان نجف آبادی به کانال تفسیر المیزان بپیوندید 👇👇👇👇👇👇 https://eitaa.com/almizan_m
✍ علامه طباطبایی امام حسن مجتبى عليه السلام فرزند اميرالمؤمنين على عليه السلام از حضرت فاطمه عليها السلام دختر پيغمبر اكرم صلى الله عليه و آله بود. پيغمبر اكرم بارها مى‏فرمود كه حسن و حسين فرزندان منند و به پاس همين كلمه على عليه السلام به ساير فرزندان خود مى‏فرمود: «شما فرزندان من هستيد و حسن و حسين فرزندان پيغمبر خدايند.» امام حسن عليه السلام سال سوم هجرت در مدينه متولد شد و هفت سال و اندى جد خود را درك نمود و در آغوش مهر آن حضرت به سر برد و پس از رحلت پيغمبر اكرم صلى الله عليه و آله كه با رحلت حضرت فاطمه سه ماه يا شش ماه بيشتر فاصله نداشت تحت تربيت پدر بزرگوار خود قرار گرفت. امام حسن عليه السلام پس از شهادت پدر بزرگوار خود به امر خدا و طبق وصيت آن حضرت، به امامت رسيد و مقام خلافت ظاهرى را نيز اشغال كرده نزديك به شش ماه به اداره امور مسلمين پرداخت و در اين مدت معاويه كه دشمن سرسخت (على) و خاندان او بود و سال‏ها به طمع خلافت (در ابتدا به‏نام خون‏خواهى خليفه سوم و اخيراً به دعوى صريح خلافت) جنگيده بود به عراق كه مقر خلافت امام حسن عليه السلام بود لشكر كشيد و جنگ آغاز كرد واز سوى ديگر سرداران لشكريان امام حسن را تدريجاً با پول‏هاى گزاف و نويدهاى فريبنده اغوا نمود و لشكريان را بر آن حضرت شورانيد. بالاخره آن حضرت به صلح مجبور شده خلافت ظاهرى را با شرايطى (به شرط اين‏كه پس از درگذشت معاويه دوباره خلافت به امام حسن عليه السلام برگردد و خاندان و شيعيانش از تعرض مصون باشند) به معاويه واگذار نمود. معاويه به اين ترتيب خلافت اسلامى را قبضه كرد و وارد عراق شده و در سخنرانى عمومى رسمى شرايط صلح را الغاء نموده‏ و از هر راه ممكن استفاده كرده سخت‏ترين فشار و شكنجه را بر اهل بيت و شيعيان ايشان روا داشت. امام حسن عليه السلام در تمام مدت امامت خود كه ده سال طول كشيد در نهايت شدت و اختناق زندگى كرد و هيچ‏گونه امنى حتى درداخل خانه خود نداشت و بالاخره در سال پنجاه هجرى به تحريك معاويه به‏دست همسر خود مسموم و شهيد شد. امام حسن عليه السلام در كمالات انسانى يادگار پدر و نمونه كامل جد بزرگوار خود بود و تا پيغمبر اكرم صلى الله عليه و آله در قيد حيات بود، او و برادرش در كنار آن حضرت جاى داشتند و گاهى آنان را بر دوش خود سوار مى‏كرد. عامه و خاصه از پيغمبر اكرم صلى الله عليه و آله روايت كرده اندكه درباره حسن و حسين عليهما السلام فرمود: «اين دو فرزند من امام مى‏باشند خواه برخيزند و خواه بنشينند» (كنايه است از تصدى مقام خلافت ظاهرى وعدم تصدى آن) و روايات بسيار از پيغمبر اكرم صلى الله عليه و آله و اميرالمؤمنين على عليه السلام در امامت آن حضرت بعد از پدر بزرگوارش، وارد شده است. 📚 شیعه در اسلام صفحه ۱۷۳ تا ۱۷۵ به کانال تفسیر المیزان بپیوندید 👇👇👇👇👇👇 https://eitaa.com/almizan_m
چند جمله از فرمایشات امام رضا علیه السلام 1⃣ مَن فَرَّجَ مِن مُؤمِنٍ ، فَرَّجَ اللّه عَن قَلبِهِ يَومَ القِيامَةِ هر كس اندوه مؤمنى را بزدايد ، خداوند در روز قيامت ، غم از دلش مى زدايد . كافى ، ج ۲ ، ص ۲۰۰ 2⃣ لَیسَتِ العِبادَةُ کَثرَةَ الصیّامِ وَ الصَّلوةِ وَ انَّما العِبادَةُ کَثرَةُ التَّفَکُّر فی أمر اللهِ عبادت کردن به زیادی روزه و نماز نیست، بلکه (حقیقت) عبادت، اندیشیدن در کار خداوند است. کافی ج ۲ ص ۵۵ 3⃣ المُسلِمُ الَّذی یَسلَمُ المُسلِمونَ مِن لِسانِهِ و یَدِهُ ولَیسَ مِنّا مَن لَم یَأمَن جارُهُ بَوائِقَُه  مسلمان کسى است که مردم از شرّ دست و زبان او آسوده باشند و از ما نیست آن که همسایه اش از شرّ او در امان نباشد عیون اخبارالرضا (ع) ج۱ ص۲۴ 4⃣ السَّخِیُّ یَأْکُلُ مِنْ طَعَامِ النَّاسِ لِیَأْکُلُوا مِنْ طَعَامِهِ وَ الْبَخِیلُ لَا یَأْکُلُ مِنْ طَعَامِ النَّاسِ لِئَلَّا یَأْکُلُوا مِنْ طَعَامِهِ. سخاوتمند سر سفره مردم می نشیند و از غذای آنها می خورد تا مردم هم از غذاهای او بخورند ولی انسان بخیل سر سفره مردم نمی نشیند و از غذای مردم نمی خورد تا کسی هم از غذای او مصرف نکند 5⃣ لَیْسَ لِبَخِیلٍ رَاحَةٌ وَ لَا لِحَسُودٍ لَذَّةٌ وَ لَا لِمُلُوکٍ وَفَاءٌ وَ لَا لِکَذُوبٍ مُرُوَّةٌ. انسان بخیل هیچ وقت آسوده نیست ، انسان حسود از هیچ چیزی لذت نمی برد ، پادشاهان ظالم هیچگاه به عهد خود وفا نمی کنند و انسان دروغگو هیچ وقت مروّت و مردانگی ندارد 6⃣ عَلَیْکُمْ بِتَقْوَی اللَّهِ وَ الْوَرَعِ وَ الِاجْتِهَادِ وَ أَدَاءِ الْأَمَانَةِ وَ صِدْقِ الْحَدِیثِ وَ حُسْنِ الْجِوَارِ فَبِهَذَا جَاءَ مُحَمَّدٌ صلی الله علیه و آله بر شما باد که اهل خویشتنداری ، دوری از محرمات ، تلاش و کوشش ، امانتداری ، راستگویی و برخورد خوش با مردم باشید زیرا دین حضرت محمد ص همین ها است 7⃣ مَنْ سَأَلَ اللَّهَ التَّوْفِیقَ وَ لَمْ یَجْتَهِدْ فَقَدِ اسْتَهَزَأَ بِنَفْسِهِ کسی که از خداوند توفیق را طلب می کند ولی در راه رسیدن به آن تلاش و کوشش نمی کند خودش را مسخره کرده است 8⃣ کُونُوا زَیْناً وَ لَا تَکُونُوا شَیْناً حَبِّبُونَا إِلَی النَّاسِ وَ لَا تُبَغِّضُونَا جُرُّوا إِلَیْنَا کُلَّ مَوَدَّةٍ وَ ادْفَعُوا عَنَّا کُلَّ قَبِیحٍ ای شیعیان با رفتارتان موجب زینت ما اهل بیت باشید و وسیله سرافکندگی ما نشوید. کاری کنید که مردم ما را دوست داشته باشند نه اینکه به خاطر رفتارتان با اهل بیت دشمن شوند 9⃣ صَدِیقُ کُلِّ امْرِئٍ عَقْلُهُ وَ عَدُوُّهُ جَهْلُهُ. دوست هرکسی عقل اوست و دشمنش جهل او 🔟 لَا تَدَعُوا الْعَمَلَ الصَّالِحَ وَ الِاجْتِهَادَ فِی الْعِبَادَةِ اتِّکَالًا عَلَی حُبِّ آلِ مُحَمَّدٍ علیهم السلام لَا تَدَعُوا حُبَّ آلِ مُحَمَّدٍ علیهم السلام وَ التَّسْلِیمَ لِأَمْرِهِمْ اتِّکَالًا عَلَی الْعِبَادَةِ فَإِنَّهُ لَا یُقْبَلُ أَحَدُهُمَا دُونَ الْآخَرِ عمل صالح و تلاش در عبادت خدا را با تکیه به محبت اهل بیت رها نکنید و همچنین محبت اهل بیت علیهم السلام و تسلیم امر آن ها بودن را با تکیه به عبادت ترک نکنید زیرا هر یک از این دو (عمل صالح و محبت اهل بیت علیهم السلام) بدون دیگری پذیرفته نیست 📚 بحارالانوار جلد ۷۵ ✍ وحید نجفیان نجف آبادی https://eitaa.com/almizan_m
✍ علامه طباطبایی امام على بن موسى (رضا) فرزند امام هفتم كه (بنا به اشهر تواريخ) سال صد و چهل و هشت هجرى متولد و سال دويست و سه هجرى درگذشته است‏. امام هشتم پس از پدر بزرگوار خود به امر خدا و معرفى گذشتگان خود به امامت رسيد و مدتى از زمان خود با هارون خليفه عباسى و پس از آن با پسرش امين و پس از آن با پسر ديگرش مأمون معاصر بود. مأمون پس از پدر اختلافاتى با برادر خود امين پيدا كرد كه منجر به جنگ‏هاى خونين و بالاخره كشته شدن امين گرديد و مأمون به سرير خلافت استيلا يافت. تا آن روز سياست خلافت بنى عباس نسبت به سادات علوى، سياست خشونت‏آميز و خونينى بوده پيوسته رو به سختى مى‏رفت و هر چند گاهى يكى از علويين قيام كرده جنگ خونين و آشوبى برپا مى‏شد و اين خود براى دستگاه خلافت گرفتارى سختى بود. و ائمه و پيشوايان شيعه از اهل بيت اگر چه با نهضت و قيام كنندگان همكارى نمى‏كردند و مداخله‏اى نداشتند ولى شيعه كه آن روز جمعيت قابل توجهى بودند پيوسته ائمه اهل بيت را پيشوايان دينى مفترض الطاعه و خلفاى واقعى پيغمبر اكرم صلى الله عليه و آله مى‏دانستند و دستگاه خلافت را كه قيافه دربار كسرى و قيصر داشت، و به دست يك مشت مردم بى بند و بار اداره مى‏شد، دستگاهى ناپاك و دور از ساحت قدس پيشوايان خود مى‏ديدند و دوام و پيشرفت اين وضع براى دستگاه خلافت خطرناك بود و آن‏را به شدت تهديد مى‏كرد. مأمون به فكر افتاد كه به اين گرفتارى‏ها كه سياست كهنه و هفتاد ساله پيشينيان وى نتوانست چاره كند، با سياست تازه ديگرى خاتمه بخشد و آن اين بود كه امام هشتم را ولايت عهد بدهد و از اين راه هر گرفتارى را رفع كند، زيرا سادات علوى پس از آن‏كه دست خودشان به خلافت بند شد ديگر به ضرر دستگاه قيام نمى‏كردند و شيعه نيز پس از آن‏كه آلودگى امام خود را به خلافتى كه پيوسته آن‏را و كار گردانان آن‏را پليد و ناپاك مى‏شمردند، مشاهده كردند، ديگر آن اعتقاد معنوى و ارادت باطنى را كه در حق‏امامان اهل بيت داشتند، از دست مى‏دهند و تشكل مذهبيشان سقوط كرده ديگر خطرى از اين راه متوجه دستگاه خلافت نخواهد گرديد. بديهى است كه پس از حصول مقصود، از بين بردن امام براى مأمون اشكالى نداشت. مأمون براى تحقق دادن به اين تصميم، امام رااز مدينه به مرو احضار كرد و پس از حضور، اول خلافت و پس از آن ولايت عهد خود را به امام پيشنهاد نمود و آن حضرت اعتذار جسته نپذيرفت ولى بالاخره به هر ترتيب بود قبولانيد و امام نيز به اين شرط كه در كارهاى حكومتى و عزل و نصب عمال دولت مداخله نكند ولايت عهد را پذيرفت. اين واقعه در سال دويست هجرى اتفاق افتاد ولى چيزى نگذشت كه مأمون از پيشرفت سريع شيعه و بيشتر شدن ارادت ايشان نسبت به ساحت امام واقبال عجيب عامه مردم و حتى سپاهيان و اولياى امور دولتى، به اشتباه خود پى برد و به صدد چاره‏جويى آمده آن حضرت را مسموم و شهيد ساخت. امام هشتم پس از شهادت در شهر طوس ايران كه فعلا شهر مشهد ناميده مى‏شود مدفون گرديد. مأمون عنايت بسيارى به ترجمه علوم عقلى به عربى نشان مى‏داد و مجلس علمى منعقد كرده بود كه دانشمندان اديان و مذاهب در آن حضور يافته به مناظره علمى مى‏پرداختند امام هشتم نيز در آن مجلس شركت مى‏فرمود و با علماى ملل و اديان به مباحثه و مناظره مى‏پرداخت و بسيارى از اين مناظره‏ها در جوامع حديث شيعه مضبوط است. يكى از بركات وجودى آن حضرت اين بود كه احاديث بسيارى كه از پدران بزرگوارش در دست شيعه بود، به وى عرضه شد و به اشاره و تشخيص وى، روايات غير صحيح و مجعول كه دست‏هاى ناپاك در ميان اخبار اهل بيت داخل كرده بود، مشخص و متروك گرديد. آن حضرت در مسافرتى كه به عنوان ولايت عهدى از مدينه به سوى «مرو» فرمود، در طول راه و خاصه در «ايران» جنب و جوش عجيبى در ميان مردم پديد آورده بود و از همه جا دسته دسته به قصد ملاقات، متوجه حضورش مى‏شدند و شب و روز، پروانه وار به دور شمع وجودش مى‏گرديدند و معارف و احكام دين را ياد مى‏گرفتند. 📚 تعاليم اسلام ؛ ص۱۷۹ 📚 شيعه در اسلام (طبع جديد) ؛ ص۱۸۶ به کانال تفسیر المیزان بپیوندید 👇👇👇👇👇👇👇👇👇 https://eitaa.com/almizan_m
امام حسن عسکری علیه السلام ... يَا أَبَا هَاشِمٍ سَيَأْتِي زَمَانٌ عَلَى النَّاسِ روزی بر مردم خواهد آمد که: 1⃣ وُجُوهُهُمْ‏ ضَاحِكَةٌ مُسْتَبْشِرَةٌ وَ قُلُوبُهُمْ مُظْلِمَةٌ مُتَكَدِّرَةٌ مردم در چهره خندان هستند ولی دل هایشان تاریک و پر از غم است 2⃣ السُّنَّةُ فِيهِمْ بِدْعَةٌ وَ الْبِدْعَةُ فِيهِمْ سُنَّةٌ سنت های واقعی رسول خدا را بدعت می دانند و بدعت ها و خرافات را به عنوان دین می شناسند 3⃣ الْمُؤْمِنُ بَيْنَهُمْ مُحَقَّرٌ وَ الْفَاسِقُ بَيْنَهُمْ مُوَقَّرٌ مومن واقعی را تحقیر می کنند و به فاسق  احترام می گذارند 4⃣ أُمَرَاؤُهُمْ جَاهِلُونَ جَائِرُونَ حاکمانشان جاهل و ظالم هستند 5⃣ وَ عُلَمَاؤُهُمْ فِي أَبْوَابِ الظَّلَمَةِ دانشمندان در خدمت ظالمان هستند 6⃣ زَادَ الْفُقَرَاءِ فقرا زیاد می شوند 7⃣ وَ أَصَاغِرُهُمْ يَتَقَدَّمُونَ عَلَى الْكُبَرَاءِ انسان های بی مقدار از انسان های بزرگ پیشی می گیرند 8⃣ لَا يُمَيِّزُونَ بَيْنَ الْمُخْلِصِ وَ الْمُرْتَابِ... انسان با اخلاص را از ریاکار را تشخیص نمی دهند 📚 مستدرك الوسائل و مستنبط المسائل ؛ ج‏11 ؛ ص380 به کانال تفسیر المیزان بپیوندید 👇👇👇👇👇👇👇👇👇 https://eitaa.com/almizan_m
⚫️واپسين‌ سفارش‌های امام حسن عسکری به جامعه ی شيعيان ◾️أوصِيكُمْ؛ شما را وصيت مي‌کنم به: 1.بِتَقْوَى اللَّهِ؛ تقوای الهی را مراعات کنيد؛ 2.وَ الْوَرَعِ فِی دِينِكُمْ؛ مواظب دين خود باشيد؛ 3.وَ الِاجْتِهَادِ لِلَّهِ؛ برای خدا کار و تلاش کنيد؛ 4.وَ صِدْقِ الْحَدِيثِ؛ سخن راست بگوييد؛ 5.وَ أَدَاءِ الْأَمَانَةِ إِلَى مَنِ ائْتَمَنَكُمْ مِنْ بَرٍّ أَوْ فَاجِرٍ؛ امانت‌ دار کسی که شما را امين کرده است باشید، چه نيکوکار باشد و چه فاجر. 6.وَ طُولِ السُّجُودِ؛ سجده‌های طولانی کنيد. 7.وَ حُسْنِ الْجِوَارِ؛ با مردم خوش رفتار باشید فَبِهَذَا جَاءَ مُحَمَّدٌ ص؛ پيامبر برای همین دستورات مبعوث شد 8.صَلُّوا فِي عَشَائِرِهِمْ وَ اشْهَدُوا جَنَائِزَهُمْ وَ عُودُوا مَرْضَاهُمْ وَ أَدُّوا حُقُوقَهُمْ‏؛ (درباره اهل سنت) در ميان آنان نماز بخوانيد؛ در تشييع جنازه آنان حاضر شويد؛ به عيادت بيمارانشان برويد و حقوقشان را ادا کنيد. 🔸«فَإِنَّ الرَّجُلَ مِنْكُمْ إِذَا وَرِعَ فِي دِينِهِ وَ صَدَقَ فِي حَدِيثِهِ وَ أَدَّى الْأَمَانَةَ وَ حَسَّنَ خُلُقَهُ مَعَ النَّاسِ قِيلَ هَذَا شِيعِيٌّ فَيَسُرُّنِي ذَلِكَ؛ زيرا وقتی کسی از شما در دينش پارسایی بورزد و در سخنش راست‌گو باشد و امانت را ادا کند و با مردم، اخلاق نيک داشته باشد، اگر گفته شود که چنین شخصی شيعه است، همين مرا شاد می کند. 9.اتَّقُوا اللَّهَ وَ كُونُوا زَيْناً وَ لَا تَكُونُوا شَيْناً؛ پروای خدا را داشته باشيد و زينت [ما] باشيد و مایه ننگ [ما] نشويد. 10.جُرُّوا إِلَيْنَا كُلَّ مَوَدَّةٍ وَ ادْفَعُوا عَنَّا كُلَّ قَبِيحٍ فَإِنَّهُ مَا قِيلَ فِينَا مِنْ حُسْنٍ فَنَحْنُ أَهْلُهُ وَ مَا قِيلَ فِينَا مِنْ سُوءٍ فَمَا نَحْنُ كَذَلِكَ لَنَا حَقٌّ فِي كِتَابِ اللَّهِ وَ قَرَابَةٌ مِنْ رَسُولِ اللَّهِ وَ تَطْهِيرٌ مِنَ اللَّهِ لَا يَدَّعِيهِ أَحَدٌ غَيْرُنَا إِلَّا كَذَّابٌ؛ محبت‌ها را به سوی ما جلب کنيد و زشتی ها را از ما دور کنيد؛ زيرا هر چه از خوبی در حق ما گفته شود، ما اهل آنيم؛ و هر عيبی به ما نسبت دهند ما چنان نيستيم. ما را در کتاب خدا حقی است و با رسول خدا پيوندي و از جانب خدا طهارت و عصمتی؛ هيچکس غير از ما چنين ادعایی نمی کند؛ جز دروغگو. 11.أَكْثِرُوا ذِكْرَ اللَّهِ؛ فراوان ياد خدا کنيد؛ 12.وَ ذِكْرَ الْمَوْتِ؛ فراوان در انديشه مرگ باشيد؛ 13.وَ تِلَاوَةَ الْقُرْآنِ؛ فراوان قرآن تلاوت کنيد؛ 14.وَ الصَّلَاةَ عَلَى النَّبِيِّ ص فَإِنَّ الصَّلَاةَ عَلَى رَسُولِ اللَّهِ عَشْرُ حَسَنَاتٍ؛ و فراوان بر پيامبر خدا صلوات بفرستيد؛ چرا که صلوات بر رسول الله ده حسنه دارد. 15.احْفَظُوا مَا وَصَّيْتُكُمْ بِهِ؛ وصيت و سفارش مرا به خاطر بسپاريد. 🖐و أَسْتَوْدِعُكُمُ اللَّهَ وَ أَقْرَأُ عَلَيْكُمُ السَّلَامَ. شما را به خدا می سپارم و بر شما سلام می فرستم. به کانال تفسیر المیزان بپیوندید 👇👇👇👇👇👇👇👇👇 https://eitaa.com/almizan_m