«وسَلامٌ عَلَيهِ يَومَ وُلِدَ ويَومَ يَموتُ ويَومَ يُبْعَثُ حَيّا»
در زمستان سال ۱۳۵۰ شمسی وقتی عازم بیتاللهالحرام بودم، روزی در هوایی سرد و برفی برای عرض سلام و تودیع به منزل ایشان رفتم و عرض کردم که عازم بيت الله هستم و برای خداحافظی خدمت رسیدم. نصیحتی بفرمایید که در این سفر، ره توشه من باشد و به کارم آید. معظمله آیه مبارکه فاذکرونی اذكُركُم را به عنوان پند و زاد راه قرائت کرد و فرمود خدای سبحان میفرماید به یاد من باشید تا
من هم به یاد شما باشم؛ شما نیز به یاد خدا باش تا خدا به یادت باشد.
آنچه علامه دیگران را بدان توصیه فرمود دقیقاً در وی متجلی بود. ذکر وی (یاد خدا در قلب) دائمی بود و در اذکار الهی مستغرق شده بود، از همین رو یاد او در دلها زنده است، چون کسی که خداوند را به یاد داشته باشد، هرگز نخواهد مرد و فراموش نخواهد گشت؛
روانش شاد و دولتش جاوید باد.
📓شمسالوحی تبریزی، ص ۳۰۵
رسانه المیزان؛
رسانهٔاختصاصینشرافکارعلامهطباطبایی‹ره›
©️ @AlmizanMedia
مانند کعبه
على عليهالسلام به فرمايش پيغمبر اكرم عمل نمود كه فرموده بود: «يا على تو مانند كعبه هستى، مىآيند به سوى تو، اگر اين قوم آمدند و خلافت را به تو تسليم كردند بپذير و اگر نيامدند تو نرو، تا بيايند.»
📓رسالت تشيع در دنياى امروز، ص:۱۵۸
رسانه المیزان؛
رسانهٔاختصاصینشرافکارعلامهطباطبایی‹ره›
©️ @AlmizanMedia
«كه مسرت و اندوه و شادى و غم و رغبت و نفرت و رنج و راحت آدمى، داير مدار طرز فكر آدمى در مساله سعادت و شقاوت است.»
📓ترجمه تفسير الميزان، ج۳، ص: ۱۴
رسانه المیزان؛
رسانهٔاختصاصینشرافکارعلامهطباطبایی‹ره›
©️ @AlmizanMedia
بساط قُرب
رهروان راه کمال هنگامى كه وارد مرحله توحيد شده، پاى روى بساط قرب نهادند، هرچه تا امروز داشتند و از آن خود مىديدند و در آن دعوت استقلال مىنمودند يكسره از دست داده و از آن حق ديده، دعوى دروغين خود را پس مىگيرند. آن وقت است كه بزرگترين راحتى را درمىيابند و از مطلق رنج و تعب آزاد مىشوند و از هر ترس و اندوه رهايى مىيابند؛ زيرا چيزى را مالك نيستند تا از رسيدن آسيبى بترسند يا از آسيبى كه رسيده باشد اندوهگين گردند.
«أَلا إِنَّ أَوْلِياءَ اللَّهِ لا خَوْفٌ عَلَيْهِمْ وَ لا هُمْ يَحْزَنُونَ».
آن وقت است كه تلخ و شيرين و زشت و زيبا و فراز و نشيب جهان در نزد ايشان يكسان مىشود و زندگى ديگرى يافته جهان و آنچه را كه در آن است با چشم ديگر مىبينند.
و بالاخره خودشان و هرچه داشتند از آن خدا مىشود و خدا از آن ايشان.
«من كانللَّه كان اللَّه له».
📓بررسي هاي اسلامي، ج1، ص: 56
رسانه المیزان؛
رسانهٔاختصاصینشرافکارعلامهطباطبایی‹ره›
©️ @AlmizanMedia
📓 نقل مشهوری از شاگردان علامه طباطبایی
رسانه المیزان؛
رسانهٔاختصاصینشرافکارعلامهطباطبایی‹ره›
©️ @AlmizanMedia
و نسبت به اهل بيت خصوصاً حضرت زهرا سلاماللهعلیها و حضرت سيدالشهدا عليهالسلام ارادت فراوان داشت و بر مصائب آنان زار زار مىگريست.
📓مرزبان وحي و خرد، ص: ۷۱۱
رسانه المیزان؛
رسانهٔاختصاصینشرافکارعلامهطباطبایی‹ره›
©️ @AlmizanMedia
گاهى جوان بودن على عليه السلام را دستآويز قرار مىدادند، و گاهى مىگفتند خلافت و نبوت در يك جا جمع نمىشود، ولى حقيقت مطلب همان بود كه عمر گفت:
قريش نمىتواند على را در آن مقام ببيند و بس.
📓شيعه (خسروشاهى)، ص: ۲۶۳
رسانه المیزان؛
رسانهٔاختصاصینشرافکارعلامهطباطبایی‹ره›
©️ @AlmizanMedia
مفهوم حقیقی درخواست وفات از سوی حضرت زهرا علیها السلام
تلمیذ: آیا کلام منسوب به فاطمه زهرا علیها السلام: «يا إلهي عجل وفاتي سریعاً» طلب و درخواست مرگ است؟
استاد: خیر زیرا برای رفع ابتلاء، ابتلا خواستن معنی ندارد. مرگ نیز ابتلاست نه رهایی از ابتلائات. پس مراد حضرت عليهاالسلام لقاء و ملاقات حق و اظهار اشتیاق به آن است. فاطمه زهرا سلاماللهعلیها فانی در رسولالله صلىاللهعلیه بوده، لذا تمنا میکند آن چه را که پدر بزرگوارش در وقت وفاتش به او وعده و فرموده است: «أنت أول من يله يلحق بي من أهل أهل بیتی.» از همین بیان است کلماتی که منسوب به امیرالمؤمنین و موسی بن جعفر و امام رضا می باشد.
📓از کتاب ثمرات الحيات
رسانه المیزان؛
رسانهٔاختصاصینشرافکارعلامهطباطبایی‹ره›
©️ @AlmizanMedia
﴿يا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا اتَّقُوا اللَّـهَ وَ قُولُوا قَوْلًا سَدِيداً﴾
كلمه "سديد" از ماده "سداد" است، كه به معنای اصابت رأی، و داشتن رشاد است، و بنا بر اين، قول سديد، عبارت است از كلامی كه هم مطابق با واقع باشد، و هم لغو نباشد، و يا اگر فايده دارد، فايدهاش چون سخنچينی و امثال آن، غير مشروع نباشد. پس بر مؤمن لازم است كه به راستی آنچه میگويد مطمئن باشد، و نيز گفتار خود را بيازمايد، كه لغو و يا مايه افساد نباشد.
📓ترجمه #تفسیر_المیزان، جلد۱۶، صفحه۵۲۳
رسانه المیزان؛
رسانهٔاختصاصینشرافکارعلامهطباطبایی‹ره›
©️ @AlmizanMedia
بسماللهالرحمنالرحیم
رو به آقا کرد و گفت:« آقاجان! من عجولم و کم صبر عصارهٔ همهٔ معارف دین را در یک جمله بگویید.»
لبخند آقا عمق گرفت و در همان حال که نگاه پُر از محبت آقا قلب او را نشانه گرفته بود، فرمود:« با همه مهربان باش، با دوستان مروت با دشمنان مدارا خلاصهٔ همهٔ دین و قرآن «بسماللهالرحمنالرحیم» است، هر حرکتی که از تو سر میزند، یادآور بسمالله رحمان و رحیم باش، یعنی هم رحمان باش با تمام خلق خدا و هم رحیم باش با اهل ایمان و محبّت!»
به اینجا که رسید با صدای لرزان و جانبخش فرمود:« در خانه اگر کس است، یک حرف بس است!»
📚عَلّامه، صفحهٔ۷۷
©️ @AlmizanMedia
ودیعهیالهی
و اگر یکى از ماها به عمر گذشته خود مراجعه کند، و بیندیشد: که در این مدت چه کمالات، و ترقیاتى را میتوانست بدست آورد، ولى در بدست آوردن آنها کوتاهى کرده، آنوقت خود را به باد ملامت مىگیرد، و به خود خشم نموده ، یکى یکى کوتاهىها را به رخ خود مىکشد، و به خود بد و بیراه میگوید، و ناگهان متوجه به جهالت و جنون جوانى خود میشود، که در آن هنگام چقدر نادان و بىتجربه بوده به محض آنکه به یاد آن دوران تاریک عمر مىافتد، خشمش فرو مىنشیند، و خودش به خود رحم مىکند، و دلش براى خودش میسوزد، در حالیکه این حس ترحم که در فطرت او است ، یک ودیعهاى است الهى، و قطرهایست از دریاى بىکران رحمت پروردگار، با این که حس ترحم او ملک خود او نیست، بلکه عاریتی است، و علاوه قطرهایست در برابر رحمت خدا، معذلک خودش براى خودش ترحم میکند، آنوقت چطور ممکن است، که دریاى رحمت ربالعالمین، در موقفى که او است و انسانى جاهل، و ضعیف، به خروش نیاید؟ و چطور ممکن است مجلاى اتم رحمت رب العالمین، یعنی رسولخدا (ص) به دستگیرى او نشتابد، و او را که در زندگى دنیا و در حین مرگ که در مواقف خطرناک دیگر، وزر و وبال خطایاى خود را چشیده، همچنان در شکنجه دوزخ بگذارد، و او را نجات ندهد.
📚ترجمه #تفسیر_المیزان، جلد۱، صفحهٔ۳۱۹
رسانه المیزان؛
رسانهٔاختصاصینشرافکارعلامهطباطبایی‹ره›
©️ @AlmizanMedia
صدایش، صدای توحید بود و تمام نصایحش، برای توحید، در هرجلسه و در هر دیداری، اولین و آخرین چیزی که بیان میشد این بود:«خدا را نباید فراموش کرد، همیشه مدنظرتان باشد در خواب؛ در بیداری در هر حال و موقعیتی خدا را نباید فراموش کرد. من هم بالاتر از این نصیحتی ندارم.»
📓 عَلّامه، صفحهٔ۹۴
رسانه المیزان؛
رسانهٔاختصاصینشرافکارعلامهطباطبایی‹ره›
©️ @AlmizanMedia