امیرالمومنین‹ع› از میان ائمه‹ع› چه خصوصیتی دارد که آن بزرگوار را به عنوان میزان اعمال معرفی نمودهاند؟
پاسخ علامه طباطبایی‹ره›:
«زیرا از همه مظلومتر بود.»
📓در محضر علامه، ص۱۶۳
رسانه المیزان؛
رسانهٔاختصاصینشرافکارعلامهطباطبایی‹ره›
©️ @AlmizanMedia
عدهاى اين فجايع را انجام دادند، و عدهاى هم تماشا نمودند.
مردم صدای گریه فاطمه را شنیدند...
فشارهايى كه به خاندان پيغمبر اكرم‹ره› وارد آوردند و به يگانه يادگار او «فاطمه» ظلم كردند خيلى زياد است. ما دو مورد از آنچه را كه ذكر شده است نقل نموده:
۱- روزى كه خليفهٔ اول بر فراز منبر نشست دستور داد تا خانه فاطمه زهرا شديداً تحت مراقبت واقع شود، و متخلفين از بيعت كه در خانه على‹ع› گرد آمده، و در حقيقت در آنجا متحصّن شده بودند از آنجا اخراج و از آنها بيعت بگيرند.
عدهاى از مهاجرين و انصار- كه از طرفداران ابوبكر بودند- به در خانه آمدند.
ابنقتيبه در كتاب خود مىگويد: عمر آمد و متحصّنين را صدا زد و آنها در خانه على‹ره› بودند كه از بيرون آمدن امتناع كردند، عمر آتش خواست و گفت: قسم به خدا، اگر بيرون نشويد خانه را با آنچه كه در آن است آتش مىزنم.
گفتند: فاطمه دختر پيغمبر درون خانه است.
عمر گفت: باشد و اين مطلب را به يك روايت مفصلترى ذكر كرده و مىگويد:
عمر به ابوبكر گفت: آيا از اين متخلف بيعت نمىگيرى؟ ابوبكر به قنفذ گفت برو و به على بگو بيايد، قنفذ به خانه على‹ع› آمد على عليهالسلام فرمود: براى چه آمدى؟ قنفذ گفت:
خليفه رسول خدا تو را مىطلبد! على عليه السلام فرمود: چه زود دروغ به پيغمبر بستيد!
قنفذ آمد و جريان را نقل كرد، ابوبكر گريه آغاز كرد. عمر دوباره گفت: على را مهلت نده. ابوبكر به قنفذ گفت: برو به على بگو اميرالمؤمنين تو را مىطلبد. قنفذ آمد و پيام را رسانيد، على عليه السلام با صداى بلند فرمود: سبحاناللَّه! چيزى را ادعا كرده كه به او نمىرسد!
عمر بلند شد و با عدهاى به سوى خانه على عليه السلام آمده در زدند، فاطمه صداى در را شنيد و با صداى بلند گفت:
اى پدر! اى رسولخدا، چه چيزها پس از تو از پسر ابىقحافه ديديم! مردم صداى فاطمه و گريهاش را شنيدند و برگشتند.
عمر با عدهاى ايستاد و على را بيرون آورد و در پيشگاه ابوبكر حاضر نمود. گفتند: بيعت كن! على عليه السلام فرمود: اگر بيعت نكنم چه مىشود؟ گفتند: قسم به خدا گردنت را مىزنيم...
على عليه السلام رو به قبر پيغمبر اكرم‹ص› نموده بانگ زد و گفت:
«يابن العم! إن القوم استضعفوني و كادوا يقتلونني»...
همه مورخان نوشتهاند: فاطمه عليهاالسلام وصيت كرد كه شبانه غسل داده شده و كفن و دفن شود و احدى از آنهايى كه در حقش ظلم كردند به نماز و تشيع وى حاضر نشوند و بنا به وصيت، شبانه او را برداشته و دفن كردند.
عدهاى اين فجايع را انجام دادند، و عدهاى هم تماشا نمودند...
📓 #کتاب_شیعه، ص۲۷۸
رسانه المیزان؛
رسانهٔاختصاصینشرافکارعلامهطباطبایی‹ره›
©️ @AlmizanMedia
شعر آیتالله غروی اصفهانی درباره حضرت زهرا سلاماللهعلیها که علامه طباطبایی ‹ره› به آن علاقهمند بود و آن را زمزمه میکرد:
«مُفتَقِرا متاب رو از در او به هیچ سو
زان که مس وجود را، فضه او طلا کند»
رسانه المیزان؛
رسانهٔاختصاصینشرافکارعلامهطباطبایی‹ره›
©️ @AlmizanMedia
•
چون اهالی اجتماع، همه در انسانیت شریک و مساوی میباشند، پس باید همه در حقوق مساوی بوده باشند. یعنی هر یک به حسب وزنی که در اجتماع داشته و خدمتی که انجام میدهند بهرهٔ خود را ببرند و در سایهٔ عدالت اجتماعی از هرگونه استضعاف و استثمار جلوگیری شود و فاصله میان طبقات تعدیل شود.
📓 کتاب شیعه، صفحهٔ۸۷ (مذاکرات و مکاتبات پروفسور هانری کُربَن با علامه سیدمحمدحسین طباطبایی)
رسانه المیزان؛
رسانهٔاختصاصینشرافکارعلامهطباطبایی‹ره›
©️@AlmizanMedia
جامعهٔ مدنی کنونی، هدفی نهاییاش دستیابی به کامروایی مادی است، واضح است که چنین هدفی یک زندگی احساساتی را به دنبال خواهد داشت که در آن از تمایلات نفسانی پیروی میشود، اعم از اینکه این تمایلات موافق چیزی باشد که «عقل» آن را «حق» میداند یا موافق نباشد، بنابراین، چنین جامعهای فقط در مواردی از حکم عقل پیروی میکند که با هدف مذکور مخالفتی نداشته باشد.
بدین جهت قوانین در این جوامع از لحاظ وضع و اجرا دنباله رو هوا و هوس اکثریت افراد جامعه و تمایلات نفسانی آنان میباشد و ضمانت اجرایی صرفا برای قوانین مربوط به کارها و فعالیتها وجود دارد، اما برای اخلاقیات و معارف زیربنایی هیچگونه ضمانت اجرایی وجود ندارد و مردم در داشتن یا نداشتن و پیروی کردن یا پیروی نکردن از این گونه مسائل آزاد هستند، مگر آن که در این مسیر تزاحمی با قوانین پیش آید که در آن صورت دچار ممنوعیتهایی خواهند شد.
لازمه این شیوه آن است که چنین جوامعی گرفتار و معتاد چیزهایی شوند که با تمایلات نفسانی انسان سازگاری دارد؛ مانند رذایل شهوت و غضب. در نتیجه در چنین جوامعی، بسیاری از چیزهایی که دین آن را زشت میداند، آنان آن را خوب و پسندیده به حساب میآورند و با پشتوانهٔ «آزادی قانونی»، فضایل اخلاقی و معارف عالی را آزادانه به بازی میگیرند.
📓 ترجمه #تفسیر_المیزان، ج ۴، ص ۱۰۱
رسانه المیزان؛
رسانهٔاختصاصینشرافکارعلامهطباطبایی‹ره›
©️ @AlmizanMedia
🌺
مادر
امام سجاد ‹ع›:
«حق مادرت اين است كه بدانى او تو را طورى حمل كرد كه احدى، احدى را آنطور حمل نمىكند، آرى او تو را در داخل شكم خود حمل كرد، و از ميوه قلبش چيزى به تو داد كه احدى به احدى نمىدهد، و او با تمامى اعضاى بدنش تو را محافظت نمود و باک نداشت از اينكه گرسنه و تشنه بماند، بلكه پروايش همه از گرسنگى و تشنگى تو بود، او باک نداشت از اينكه برهنه بماند، همه پروايش از برهنگى تو بود، او هيچ پروايى نداشت از گرما، ولى سعيش اين بود كه بر سر تو سايه بيفكند، او بهخاطر تو از خوابِ خوش صرفنظر كرد، و تو را از گرما و سرما حفظ نمود، همهٔ اين تلاشها براى اين است كه تو مال او باشى، و تو نمىتوانى از عهده شكر او برآيى، مگر با يارى و توفيق خدا.»
📓 ترجمه #تفسیر_المیزان، ج۱۶، ص۳۲۹
رسانه المیزان؛
رسانهٔاختصاصینشرافکارعلامهطباطبایی‹ره›
©️ @AlmizanMedia
آغاز سفر امام حسین ‹ع› از مدینه به مکه
شبانه با خاندان خود به سوی مکه حرکت کرد و در حرم خدا پناهنده شد
يزيد در اثر خودبينى و بىباكى كه داشت وصيت پدر را فراموش كرده بىدرنگ پس از درگذشت پدر به والى مدينه دستور داد كه از امام حسين‹ع› براى وى بيعت گيرد وگرنه سرش را به شام فرستد.
پس از آنكه والى مدينه درخواست يزيد را به امام حسين ‹ع› ابلاغ كرد آن حضرت براى تفكر در اطراف قضيه مهلت گرفت و شبانه با خاندان خود به سوى مكه حركت فرمود و به حرم خدا كه در اسلام مأمن رسمى مىباشد پناهنده شد.
اين واقعه در اواخر ماه رجب و اوايل ماه شعبان سال شصت هجرى بود و امام حسين ‹ع› تقريباً چهار ماه در شهر مكه در حال پناهندگى به سر برد و اين خبر تدريجاً در اقطار بلاد اسلامى منتشر شد از يك سوى بسيارى از مردم كه از بيدادگرىهاى دوره معاويه دلخور بودند و خلافت يزيد بر نارضايتيشان مىافزود به آن حضرت مراوده و اظهار همدردى مىكردند واز يك سوى سيل نامه از عراق و به ويژه از شهر كوفه به شهر مكه سرازير مىشد و از آن حضرت مىخواستند كه به عراق رفته و به پيشوايى و رهبرى جمعيت پرداخته براى برانداختن بيداد و ستم قيام كند والبته اين جريان براى يزيد خطرناك بود.
📓 #شيعه_در_اسلام، ص۱۷۷
رسانه المیزان؛
رسانهٔاختصاصینشرافکارعلامهطباطبایی‹ره›
©️ @AlmizanMedia
.
نامش را در افق مبین مینویسند
و در خصال از امام صادق ‹ع› روايت شده كه فرمود:
هر كس در هر روز از ماه شعبان هفتاد بار بگويد:
«استغفر اللَّه الذى لا اله الا هو الرحمن الرحيم الحى القيوم و اتوب اليه»
خداى تعالى نامش را در افق مبين مىنويسد، مىگويد: پرسيدم: افق مبين چيست؟ فرمود جايگاهى است در جلوی عرش كه در آنها نهرهايى است فراگير، و در آن جامهايى است به عدد ستارگان.
📓 ترجمه #تفسير_الميزان، جلد۲۰، ص۳۶۳
رسانه المیزان؛
رسانهٔاختصاصینشرافکارعلامهطباطبایی‹ره›
©️ @AlmizanMedia
.
هر که را جذبهی این عشق به زنجیرش کرد
نمک سفرهی «عباس» نمکگیرش کرد
رسانه المیزان؛
رسانهٔاختصاصینشرافکارعلامهطباطبایی‹ره›
©️ @AlmizanMedia
لزوم معرفت امام زمان ‹عج›
سؤال ۱۵۳:مقصود از معرفت امام زمان که در روایت آمده چیست که می فرماید:
«مَنْ ماتَ وَلَمْ يَعْرِفْ إمامَ زَمَانِهِ، ماتَ مِيتَةٌ جاهِلِيَّةً»
هر کس بمیرد و امام زمان خویش را نشناسد، بسان مردن زمان جاهلیت جان سپرده است.
جواب:یعنی -امام علیه السّلام ـ را مُفْتَرَضُ الطَّاعَة بداند چنان که در روایت دیگر به این معنی تفسیر شده است. وگرنه اسم و شخص امام -علیه السّلام- را که کافر و مؤمن میدانند و شناختن امام زمان -عجل الله تعالی فرجه الشريف- به عنوان مُفْتَرَضُ الطَّاعَة تحقق نمی یابد مگر این که امام سابق و نصب او را به نص از امام سابق بشناسد.
و اگر به یکی از ائمه - عليهم السلام - معرفت نداشته باشد معرفت او کامل نخواهد بود.
سؤال ۱۵۴:آیا از این روایت نمیتوان استفاده کرد که مخالفین کافرند؟
جواب:مخالفین مجرم هستند ولی کافر نیستند.
📓در محضر علامه،صفحه۹۹
رسانه المیزان؛
رسانهٔاختصاصینشرافکارعلامهطباطبایی‹ره›
©️ @AlmizanMedia
.
دعاى رسول اکرم صلیاللهعلیهوآله در شب نيمه ماه شعبان
سيد بن طاووس در«اقبال»در اعمال شب نيمه شعبان روايت كرده رسول خدا صلى الله عليه و آله در آن شب چنين دعا مىكرد: «خدايا، خشيت و خوفت را به قدرى در دلم قرار ده كه مانع از معصيت و نافرمانىام شود. همچنين به اطاعت و فرمان بردارىات، به اندازهاى مرا موفق دار كه موجب رضايت و خشنودى تو گردد و از يقين به قدرى به من موهبت نما، كه با داشتن آن تمام مصيبتهاى دنيا برايم آسان شود. خدايا! تا زندهايم ما را از چشم و گوش و توانايى كه به ما بخشيدهاى بهرهمند ساز و آنها را وارث ما قرار ده و خون ما را از آنكس كه بر ما ستم مىكند، بگير. و ما را بر دشمنان، نصرت و يارى ده. خدايا، بلا و مصيبتمان را در دينمان قرار مده و دنيا را بزرگترين هم و غم و منتهاى دانش ما مگردان. و كسى را كه رحم نمىكند، بر ما مسلط مساز. به رحمتت اى مهربانترينِ مهربانان».
📓سنن النبى( بوستان كتاب)، صفحه۲۰۲
رسانه المیزان؛
رسانهٔاختصاصینشرافکارعلامهطباطبایی‹ره›
©️ @AlmizanMedia
به علم و سیف و نسب کس به یار ما نرسد
تو را در این سخن انکار کار ما نرسد
اگرچه پادشهان در جهان بسی بودند
کسی به علم و به نصرت به یار ما نرسد
رسانه المیزان؛
رسانهٔاختصاصینشرافکارعلامهطباطبایی‹ره›
©️ @AlmizanMedia
هیچوقت «من» نگفت.
لینک خرید کتاب
رسانه المیزان؛
رسانهٔاختصاصینشرافکارعلامهطباطبایی‹ره›
©️@AlmizanMedia
•
سلام و احترام دوستان؛ وقت بخیر🌱
در نوبت قبل که برای ساخت کلیپ با موضوع امام زمان علیهالسلام به سوی شما دست یاری دراز کردیم، اینقدر از ما حمایت کردید که واقعا شرمنده محبت شما شدیم.
الحمدالله آن کار، هم از نظر دینی، هنری و هم از نظر رسانهای مورد توجه قرار گرفت. (کلیک کنید.)
با توجه به اقبال عمومی، بنا داریم نماهنگی دیگر با موضوع #خداوند و برای دختران روزه اولی در ماه مبارک رمضان بسازیم.
در این امر مبارک هم بنا نداریم سمت نهاد و ارگان خاصی برویم؛ چون به نظر ما کسی که از جان و دل به تولید اثر کمک میکند، نتیجهٔ کار مثل نتیجهٔ کار قبل میشود.
سنت شیعه همواره همین بوده که برای تولیدات دینی، مردم از مال خودشان که با اراده و اختیار و با کدّ یمین و عرق جبین به دست آوردهاند، خرج کنند.
۵۸۹۲۱۰۱۳۸۲۰۶۲۰۹۵
(روی عدد بزنید تا کپی شود.)
بهنام محمدامین نعمتی
@mahzaredoost
@AlmizanMedia
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🪧 مولایَ یا مولای؛ أنتَ الدلیلُ و أنا المتحیّر...
مناجات حضرت امیر صلواتاللهعلیه در مسجد کوفه.
📺 رسانه المیزان
@AlmizanMedia
•
اسلام به پيروان خود فرمان مىدهد تا يك ماه تمام- ماه رمضان- روزه بگيرند.
مسلمانان با روزه گرفتنِ يك ماه، زمينهٔ كاملى براى پديد آمدن حالت تقوا به معناى كامل آن در خويش فراهم میسازند. زيرا هر گاه انسان از انجام خواستههاى طبيعىِ تن (جسم)، خوددارى كرد، به خوبى مىتواند از پيروى هواى نفس خوددارى به عمل آورد.
البته اسلام براى رسيدن به چنين مرحله كمالى، در عملِ «روزه»، تنها خوددارى از خوردن و آشاميدن را كافى نمىداند، بلكه دستور مىدهد كه روزه دار از هر چه كه موجب آلودگى و ارتكاب گناه است و يا او را به وسوسههاى شيطانى و هوسهاى سركش نفسانى سوق مىدهد، امساك كند.
📓 تعاليم اسلام، صفحهٔ ۲۷۳
رسانه المیزان؛
رسانهٔاختصاصینشرافکارعلامهطباطبایی‹ره›
©️@AlmizanMedia