eitaa logo
المحکمات
1.1هزار دنبال‌کننده
110 عکس
15 ویدیو
0 فایل
🌐المحکمات 🔰بازتاب اندیشه های استاد حجت الاسلام و المسلمین سید فرید موالی زاده 📜استاد درس خارج حوزه علمیه قم 📚نکات تفسیری براساس تفسیر المیزان 📙تبیین منظومه فقه الخمینی 📕بایسته های روش تحصیل در‌حوزه 📞 ارتباط با ادمین: @adminalmohkamat
مشاهده در ایتا
دانلود
🖊«جِدال أحسَن» در سیره امام جواد ✍به قلم : ➖در زمان معتصم عباسی ، امام جواد به نشستی علمی با حضور تعدادی از علمای برجسته اهل تسنن دعوت گردید . در این جلسه یحیی بن أکثم روایتی در فضیلت ابوبکر نقل کرد که جبرئیل بر پیامبر اکرم نازل شد و بدو گفت :« خداوند به تو سلام رساند و از تو می خواهد که از ابوبکر بپرسی : همانگونه که خداوند از او راضی است آیا ابوبکر هم از خداوند راضی می باشد ؟ «سَلْ أَبَا بَكْرٍ هَلْ هُوَ عَنِّي رَاضٍ فَإِنِّي عَنْهُ رَاضٍ» آنگاه آن عالم درباری به قصد تحریک احساسات مذهبی جمع علیه امام جواد ، دیدگاه ایشان را نسبت به این روایت پرسید ؟ ◾️امام جواد در نزاع بر سر اشخاص وارد نشد بلکه با احترام به احساسات دینی جمع ، فرمود: ما فضيلت ابوبكر را انكار نداريم ولى پیامبر اسلام در حجةالوداع فرمود : «كَثُرَتْ عَلَىَّ الْكَذّابَةُ» كسانى ‏كه به من دروغ مى‏بندند، زيادند . لذا دستور داد درستی هر روایت را با عرضه بر قرآن بسنجند . 🖇امام جواد در ادامه روایت فضیلت ابوبکر را با عرضه بر این آیه ارزیابی کرد :«وَ لَقَدْ خَلَقْنَا الْإِنْسانَ وَ نَعْلَمُ ما تُوَسْوِسُ بِهِ نَفْسُهُ وَ نَحْنُ أَقْرَبُ إِلَيْهِ مِنْ حَبْلِ الْوَرِيدِ» (ق/16) و فرمود :« آیا رضایت و عدم رضایت ابوبکر بر خداوند متعال پنهان است که نیازمند پرسش از اوست ؟»و با تمسک به قرآن و مساله بنیادین توحید ، دروغ بودن روایت را ثابت کرد . در این روایت با آنکه شجاعت امام ، کیاست امام در تقیه ، و دانش و علم امام را می بینیم اما مهم تر از همه ، بازگرداندن بحث به مبانی فکری اسلام یعنی «توحید» و نسبت آن با انسان می باشد. ➖در آیه مورد استناد امام جواد دقت کنید . در این آیه به احاطه قیومیه خداوند بر انسان اشاره دارد که تنها با اضافه اشراقیه بودن انسان و نفی اضافه مقولی سازگار است . ➖امام جواد همانند سائر امامان ، در ارزیابی اشخاص مطرح ، به احساسات سائر مسلمانان احترام می گذارد اما در برابر انحراف در مبانی فکری اسلام خصوصا « توحید» ساکت نمی نشیند . امام جواد در این مباحثه علمی ، به جای پرداختن به ارزیابی اشخاص ، بر مساله بنیادین «توحید» و «انسان» تمرکز داشت، و کاستی های معرفتی علمای اهل تسنن در نقل روایات را گوشزد کرد . ➖امام جواد به ما یادآوری می کند «جِدال احسن» با اهل تسنن باید دارای دو ویژگی باشد : 1⃣ آغاز آن از مبانی بنیادین فکری اسلام در حوزه توحید و انسان شناسی باشد . 2⃣ روش آن با مرجعیت قرآن و بهره گیری از آیات قرآنی صورت پذیرد . بر اساس آیه « وَ جَادِلْهُمْ بِالَّتِي هِيَ أَحْسَنُ »(نحل/125) ، روش مجادله علمی امام جواد با اهل تسنن با «وحدت اسلامی» سازگاری دارد بلکه در راستای آن می باشد ؛ زیرا وحدت اسلامی به معنای وحدت سیاسی و اخلاقی است نه وحدت کلامی و فقهی اگر چه می تواند وحدت فلسفی باشد. 🖊ضرورت مرجعیت قرآن در تحقیقات علمی ➖امام جواد در این مباحثه ، نکته ای را هم به شیعه تذکر داد و آن ضرورت مرجعیت قرآن در مباحث علمی است . امام در این میان بر دیدگاه ممنوعیت مراجعه به قرآن بدون روایات اهل بیت خط بطلان کشید بلکه قرآن را ملاک سنجش صحت و سقم روایات معرفی کرد . 🏴سالروز علیه السلام تسلیت باد. @almohkamat
🖊رهبر معظم انقلاب: 🔹شما جوانان عزیز، دلهای نورانی، روحیه‌های شاداب، فرزندان عزیز من، توجه داشته باشید که یکی از بهترین روزها و شبهای دوره‌ی سال، از لحاظ فضیلت و امکان ارتباط دلها با خدا، همین روزهاست. 📌مایه و قوام اصلی همه‌ی حرکتهای بزرگ و پیروز، ذکر الهی است؛ یاد خدا بودن، با خدا ارتباط داشتن. در قرآن میفرماید: «و یذکروا اسم الله فی ایّام معلومات».در حدیث دارد که «ایام معلومات» که خدای متعال به ذکر در این ایام دستور داده است، همین ده روز اول ذی‌حجه است. 🔸در این ده روز، روز عرفه وجود دارد، که روز دعا و استغفار و توجه است. دعای سراسر عشق و شور و سوز در روز عرفه، که سیدالشهداء امام حسین (علیه‌السّلام) در مراسم عرفات انشاء فرموده است، نشان‌دهنده‌ی آن روحیه‌ی شیدائی و عشق و شوری است که پیروان اهل‌بیت در یک چنین ایامی باید داشته باشند. 🔺 این ایام را قدر بدانید. فرصت مال شماست. همچنان که امروز فرصت پیشرفت، فرصت شکوفائی، فرصت حرکتهای بزرگ سیاسی و انقلابی و اجتماعی مال شما جوانهاست، فرصت توجه به خدای متعال و ذکر الهی و مستحکم کردن رابطه‌ی قلبی با خدا هم متعلق به شماست. 📆۱۳۹۰/۰۸/۱۱ @almohkamat
🖊فِي مَكَارِمِ الْأَخْلَاقِ عَنِ الْبَاقِرِ ـ علیه السلام ـ قَالَ: «وَ لَا تُحَقِّرُوا صَغِيراً مِنْ حَوَائِجِكُمْ فَإِنَّ أَحَبَّ الْمُؤْمِنِينَ إِلَى اللَّهِ تَعَالَى أَسْأَلُهُمْ. » 📌امام باقر فرمود : « حاجت های کوچک و ناچیز را حقیر نشمارید (و آنها را هم از خدا بخواهید) که دوست داشتنی ترین مومنان در نزد خداوند ، کسی است که بیشتر از همه از خداوند درخواست می کند » 📚بحار الأنوار (ط - بيروت) ؛ ج‏90 ؛ ص346 🏴 سالروز علیه السلام تسلیت باد. @almohkamat
🖊لطف و فضل الهی موجب به نتیجه رسیدن کارها 🔰 : 🔹روز عرفه را... قدر بدانید و با دعا و تضرّع و توجّه و مسئلت از خداوند متعال به معنای واقعی کلمه گره‌گشایی کنید. اگر ‌فضل الهی و لطف الهی نباشد، کوشش‌های ما، و زحماتی که میکشید و میکشیم، به جایی نمیرسد. 🔸 در دعای شریف ‌کمیل [عرض میکند:] «لا یُنالُ‌ ذلِکَ‌ اِلّا بِفَضلِک‌»؛ یعنی همه‌ی وظایف را انجام میدهیم، [امّا] آنچه به این ‌تلاشهای ما و وظایف ما روح میدهد، جان میدهد، لطف الهی و فضل الهی و توجّه الهی است. البتّه در همه‌ی آنات ‌میشود با خدا ارتباط گرفت؛ رابطه گرفتن با خدا آسان است منتها بعضی از ساعات، بعضی از روزها یک اهمّیّت ویژه‌ای ‌دارد؛ 📌 در رأس این روزها، یکی همین روز است؛ عید قربان هم همین‌جور. 📆‌۱۴۰۲/۰۴/۰۶ @almohkamat
🖊عید قربان مبداء امامت ابراهیم پیامبر ✍به قلم: 🔹علامه در تفسیر آیه «وَ إِذِ ابْتَلَى إِبْرَاهِيمَ رَبُّهُ بِكَلِمَاتٍ فَأَتَمَّهُنَّ قَالَ إِنِّي جَاعِلُكَ لِلنَّاسِ إِمَاماً »جریان «ذبح اسماعیل» را که در قرآن از آن به «بلاء» یاد می کند «إِنَّ هٰذَا لَهُوَ الْبَلاَءُ الْمُبِينُ» ، از واضح ترین موارد امتحان الهی می داند که ابراهیم پس از آن ، قابلیت پذیرش منصب امامت را یافت . ⁉️پرسش اینجاست که در ذبح فرزند چه ویژگی نهفته است که آمادگی برای انجام آن ، شرط واگذاری منصب امامت امت به حضرت ابراهیم می گردد ؟ در پاسخ باید از چیستی امامت گفت . امامت چه امانتی که انسان برای به دوش کشیدن آن به آمادگی برای هر گونه فداکاری و ایثار حتی ذبح فرزند نیاز دارد ؟ «إِنَّا عَرَضْنَا الْأَمَانَةَ عَلَى السَّمَاوَاتِ وَ الْأَرْضِ وَ الْجِبَالِ فَأَبَيْنَ أَنْ يَحْمِلْنَهَا وَ أَشْفَقْنَ مِنْهَا وَ حَمَلَهَا الْإِنْسَانُ»(احزاب/72) « آسمان بارِ امانت نتوانست کشید » اما قرعه ی کار را به نامِ کسی زدند که دیوانه وار عاشق است و حاضر است فرزندش را هم در راه معشوق ذبح کند . 🖊عنصر مبارزه با طاغوت در امامت 🔸امام باید جامعه را به سوی توحید راهبری کند و به راهنمایی بسنده نکند . تفاوت امام و پیامبر در این است که پیامبر مقصد را نشان می دهد اما امام به مقصد می رساند . پیامبر مردم را بیدار می کند اما امام مردم را حرکت می دهد . پیامبر مردم را می شوراند اما امام مردم را رشد می دهد . پیامبر مردم را می گدازد اما امام مردم را شکل می دهد . 📌اما بر اساس «لا اله الا الله» راهبری جامعه به سوی توحید بدون رهاندن از بند طاغوت و شرک میسر نیست لذا امام باید به مبارزه با نظام شرک بپردازد و در این مبارزه جامعه را با خود همراه کند و این بخش سخت امامت است که در نبوت نیست .(برخی از انبیاء امام هم بودند ) حضرت ابراهیم تا پیش از منصب امامت ، به مبارزه با دستگاه شرک می پرداخت و بت شکنی می کرد اما به تنهایی ، لکن پس از امام شدن باید جامعه ای را در کنار کعبه سامان دهد تا با طاغوت و شرک مبارزه کنند « وَ أَذِّنْ فِي النَّاسِ بِالْحَجِّ يَأْتُوكَ رِجَالاً »(حج/27) 🖊عاشقی شرط مبارزه با طاغوت 🔺حضرت ابراهیم پیامبر است و برای پذیرش مقام امامت باید آماده راه اندازی جبهه مبارزه با طاغوت شود . تاکنون به تنهایی بر علیه شرک و طاغوت فریاد می زد اما پس از امامت وظیفه همراه کردن مردم در مبارزه را بر دوش دارد . ابراهیم باید در آزمون عاشقی شرکت کند که «عاشقی شیوه رِندان بلا کِش باشد». آزمون فدا کردن عزیزترین ثمره حیات خود یعنی «ذبح اسماعیل» . ابراهیم به ذبح اسماعیل آزموده شد تا آن درجه از پختگی روحی جهت بر عهده گرفتن منصب امامت را بیابد . 🖇ابراهیم در این امتحان سربلند شد و خداوند این روز را عید دانست لذا عید قربان مبداء امامت ابراهیم گشت . همچنین خداوند قربانی کردن را بر حجاج واجب کرد تا ذبح اسماعیل نمادی برای از خود گذشتگی عاشقان قیام لله و رزمندگان جبهه مبارزه با طاغوت و کفر بماند . @almohkamat
🖊: ✏️التواضع اَن تعطی الناس ما تُحِبُّ ان تُعطاهُ؛ 🖇فروتنی آن است که با مردم چنان رفتار کنی که دوست داری با تو چنان باشند. 📚(الکافی، ج۲، ص۱۲۴) 🌹ولادت با سعادت مبارک باد. @almohkamat
🖊مقام معظم رهبری: 🔹حقیقتاً غدیر و معرّفی امیرالمؤمنین (علیه‌السّلام) به‌عنوان ولیّ امر امّت اسلامی و جانشین پیغمبر، یکی از نعمتهای بزرگ خدای متعال بود؛ یعنی همچنان که خود اصل نبوّت و رسالت، منّت الهی و نعمت بزرگ الهی است که «لَقَد مَنَّ اللهُ عَلَی المُؤمِنینَ اِذ بَعَثَ فیهِم رَسولًا مِن اَنفُسِهِم»، 📌در مورد ولایت امیرالمؤمنین هم حقیقتاً یک نعمت بزرگ و یک منّت بزرگی بود: «خَلَقَکُمُ‌ اللهُ‌ اَنوَاراً فَجَعَلَکُم بِعَرشِهِ مُحدِقینَ حَتّى مَنَّ اللهُ عَلَینا بِکُم فَجَعَلَکُم فی بُیُوتٍ اَذِنَ اللهُ اَن تُرفَع‌» تا آخر؛ حقیقتاً نعمت بزرگی است. 🔸خب ولایت امیرالمؤمنین و مسئله‌ی ولایت، یک جا در قرآن -در سوره‌ی مائده- مایه‌ی یأس کفّار است: اَلیَومَ یَئِسَ الَّذینَ کَفَروا مِن دینِکُم؛ آن روزی که مسئله‌ی ولایت مطرح شده، آن روزی است که به نصّ قرآن «یَئِسَ الَّذینَ کَفَروا مِن دینِکُم»، مایه‌ی یأس کّفار است. 📆۱۳۹۷/۰۶/۰۷ @almohkamat
🖊الإمام الكاظم(ع : تَفَقَّهوا فی دینِ اللّهِ، فَإِنَّ الفِقهَ مِفتاحُ البَصیرَةِ. 📌امام كاظم(ع):در دین خدا، ژرفكاوی كنید؛ زیرا دین شناسی، كلید بصیرت است. 📚تحف العقول: ص۴۱۰ علیه السلام مبارک باد . @almohkamat
هدایت شده از KHAMENEI.IR
🗳رهبر انقلاب، هم‌اکنون پس از حضور در انتخابات: مردم برای حضور در انتخابات تردید نکنند. برای اثبات صحت و صداقت نظام جمهوری اسلامی حضور مردم لازم و واجب است. ۱۴۰۳/۰۴/۰۸ 🖼 | پویش 🖥 پخش زنده: Farsi.khamenei.ir/live
🖊رهبر معظم انقلاب : 🔺 استثنائی بودن روز مباهله را در «شاخص روشنگر بودن» و نقش ممتاز آن در «تمایز جبهه‌ی حق و باطل» می‌دانند. 🔹روز مباهله، روزی است که پیامبر مکرم اسلام، عزیزترین عناصر انسانی خود را به صحنه میآورد. نکته‌ی مهم در باب مباهله این است: «و انفسنا و انفسکم» در آن هست؛ «و نسانا و نساکم»در آن هست؛ عزیزترین انسانها را پیغمبر اکرم انتخاب میکند و به صحنه میآورد برای محاجه‌ای که در آن باید تمایز بین حق و باطل و شاخص روشنگر در معرض دید همه قرار بگیرد. 🔸هیچ سابقه نداشته است که در راه تبلیغ دین و بیان حقیقت، پیغمبر دست عزیزان خود، فرزندان خود و دختر خود و امیرالمومنین را - که برادر و جانشین خود هست - بگیرد و بیاورد وسط میدان؛ استثنائی بودن روز مباهله به این شکل است. 📌یعنی نشان دهنده‌ی این است که بیان حقیقت، ابلاغ حقیقت، چقدر مهم است؛ میآورد به میدان با این داعیه که میگوید بیائیم مباهله کنیم؛ هر کدام بر حق بودیم، بماند، هر کدام بر خلاف حق بودیم، ریشه‌کن بشود با عذاب الهی. 📆 ۲۲ آذرماه ۱۳۸۸ روز گرامی باد. @almohkamat
هدایت شده از KHAMENEI.IR
🗳 رهبر انقلاب: شنیدم شوق مردم بیشتر از قبل است اگر این‌جور باشد خرسندکننده است/ در این مرحله همت مردم باید بیشتر باشد/ خداوند ان‌شاءالله ملت را موفق و کشور را آباد کند ✏️ رهبر انقلاب پس از حضور در دور دوم انتخابات ریاست جمهوری چهاردهم: بحمدالله روز خوبی است روز حضور مردم، روز شرکت مردم، روز فعال شدن مردم عزیزمان در یک امر مهم سیاسی کشور یعنی انتخابات. ✏️ شنیدم که شوق و علاقه‌ی مردم بیشتر از قبل است. خدا کند این جور باشد و اگر این جور باشد خرسندکننده است. و ان‌شاءالله مردم عزیزمان موفق باشند رأی بدهند و بهترین را انتخاب بکنند. ✏️ در این مرحله، مردم قاعدتاً باید همت‌شان بیشتر باشد برای اینکه کار را تمام می‌کنند و ان‌شاءالله فردا رئیس جمهورمان را داشته باشیم. ✏️ خداوند ان‌شاءالله ملت را موفق کند و کشور را آباد کند و همه‌ی کسانی که در این راه زحمت می‌کشند مشمول لطف و رحمت خودش قرار بدهد. ۱۴۰۳/۰۴/۱۵ 🖼 💻 Farsi.Khamenei.ir