eitaa logo
ألنکت الأدبیة والٱصولیة
1.9هزار دنبال‌کننده
90 عکس
31 ویدیو
88 فایل
ادمین @Alhamd_leallah کانال شرح الجامی @sharholjami کانال شرح ریاض السالکین @RiazAlsalekin کانال مختصرالمعانی @MOKHTASAR_ALMANI
مشاهده در ایتا
دانلود
بسم الله الرحمن الرحیم با الطاف الهی وعنایات امام زمان ارواحنا فداه،تدریس شرح ملا جامی را آغاز کرده ایم،و صوت هارا در کانال بار گزاری می کنیم. @alnokat
۱.الواحد الشخصی: فردی را گویند که مفهوم آن بر یک چیز فقط صدق می کند مثل اعلام شخصیه(زید ،عمرو،بکر و...) ۲.الواحد الجنسی: نسبت به جنس اعلای خود فرد است اما دارای مصادیق زیادی بوده و صدق بر قلیل و کثیر دارد.مثل: الحیوان واحد و فردی از اوحاد جسم نامی است،با این حال دارای مصادیق کثیره است. واحد نوعی،واحد صنفی،واحد در مقابل کلی،واحد در مقابل کل و... برای تفصیل رجوع شود به منهاج الاصول(تقریر درس خارج آیت الله علی محمدی خراسانی)ج۴/ص۳۷۸ @alnokat
💥اشتقاق و نقل از لغت به اصطلاح بسیاری از اصطلاحات نحوی،منقول از معانی لغوی آن ها است،مثل : اسم فعل حرف کلمه و... تمامی این مفردات مذکوره دارای معانی اصطلاحی در فن نحو هستند،که این معانی با معانی لغوی مفردات مغایر است. مثلا کلمه در لغت به معنای جراحة است،در اصطلاح ما یدل علی معنی فی نفسها. برای اثبات آنکه کلمه اصطلاحی از لغوی نقل داده شده دو شرط دارد: ۱.در حروف اصلی عین هم باشند. ۲.مناسبت معنایی بین آن ها باشد. مثلا می گوییم کلمه از کلْم نقل داده شده زیرا در حروف اصلی مشترک هستند در معنا هم مناسب زیرا کلْم در لغت جرح است کلمه هم جرح ذهنی را افاده می دهد. شرح ملاجامی،ص۶ @alnokat
💥لا یلزم الاطراد فی وجه التسمیه اصطلاحات علمی در علوم مختلف به خاطر علت و مناسباتی بر ماهیات و تعاریف وضع می شوند. مثلا حرف اصطلاحی را حرف گفته اند،چون در جانب مقابل اسم و فعل قرار داردزیرا آن دو عمدة واقع می شوند اما حرف عمدة واقع نمی شود(۱). اشکال:مقابله یک معنای نسبی است که دو طرف دارد،یعنی همیت حکمت و وجه تسمیه در حرف در فعل و اسم هم وجود دارد پس چرا به آن دو هم حرف نگفتند؟ جواب:در وجه تسمیه لازم نیست اطراد باشد یعنی لازم نیست ما در اصطلاح سازی برای ماهیات و ... نامی انتخاب کنیم که آن نام بخاطر مناسبتی انتخاب شده که در غیر آن مسمی این علت و مناسبت وجود ندارد و تنها وجه و علت تسمیه در همان مسمی باشد بر خلاف تعریف شیئ که لازم است مطرد و منعکس باشد. این قاعده(لا یلزم الاطراد فی وجه التسمیه)جواب بسیاری از اشکالاتی است که به علل النحو می کننند،فتأمل!(۲) ۱.شرح ملا جامی،ص ۸ ۲.حاشیه کابلی بر ملاجامی ص۲۲ @alnokat