شرح ملاجامی_۹۵.mp3
14.43M
#خبر_کان_وأخواتها
۹۸/۲/۲۹،ص۲۱۰
@alnokar
شرح ملاجامی_۹۶.mp3
13.85M
#المنصوب_بلاالتی_لنفی_الجنس
۹۸/۲/۳۰،ص۲۱۴
@alnokat
شرح ملاجامی_۹۷.mp3
15.56M
#وان_کان_ای_المسندالیه
۹۸/۲/۳۱،ص۲۱۶
@alnokat
اختصاصی کانال النکات:
#اصطلاح_شناسی_صرفی
تغییراتی که در کلمات رخ می دهد،اصطلاحا به چهار دسته تقسیم می شوند؛
#قلب_انقلاب:تغییری که اختصاص به حروف عله دارد.
#ابدال:جعل حرف موضع حرف آخر(قرار گرفتن حرفی موضع حرف دیگر).این جعل اختصاص به حروف ابدال دارد(أنصت یوم جد طاه زال)
#عوض_معوض:حرفی حذف شود و عوض از همان حرف،حرف دیگری بیاید
اما در جای حرف محذوف نباشد،مثل عوض آمدن همزه به جای واو در إبن(حرف محذوف آخر کلمه است اما عوض در ابتدا).
#ردّ:کلماتی در کلام عرب ،حرفی از انها حذف شده و گاهی به خاطر عارض شدن اموری،رد و عودت پیدا می کنند مثلا أب،أخ و... در حال نسب واو انها برمی گردد ابوی و اخوی ،به این عود ردّ می گویند.
تدریج الادانی،ص۱۲۷
@alnokat
شرح ملاجامی_۹۸.mp3
14.45M
#والخامس_رفع_الاول
۹۸/۳/۴،ص۲۱۹
@alnokat
❌توصیه می شود بادقت این مبحث دنبال شود:
✅مشارکتی که مستفاد از افعل تفضیل می باشد،مشارکت تحقیقی است اما گاهی از این معنای تحقیقی خارج می شود و سه نوع استعمال پیدا می کند:
1⃣مشارکت تقدیری و فرضیِ اعتقادی:یعنی مشارکت مستفاد تقدیری و بنابر اعتقاد مخاطب مشارکت وجود دارد مثل قول علی علیه السلام:
🔅اللهم ابدلنی بهم خیرا منهم أی فی اعتقادهم و ابدلهم لی شرا أی فی اعتقادهم.
🔰ترجمه و توضیح:خدایا بجای آنها،بهتر از آنهارا به من بده (یعنی انها در اعتقاد خودشان خوب هستند و حضرت دنبال بهتر از انها هست،در حالی که انها حقیقتا در خوبی مشارکت با غیر ندارند بلکه انها شر هشتند.
♻️ و در مقابل حضرت میفرماید به انها، به جای من بدتر از من بده یعنی در اعتقاد فاسد انها حضرت در بدی با غیر مشارک است و حال انکه حضرت خیر است نه شرّ).
🔆و قول خداوند متعال:
اصحاب الجنة خیر مستقرا و احسن مقیلا.
💠برای فهم این ایه و روایت جونگی دو مثال میزند:
زید اعلم من الحمار
عمرو افصح من الاشجار،
یعنی اگر(لو امتناعیه) برای حمار و درختان علم و فصاحتی فرض داشت زید و عمرو از انها افضل بودند...
‼️دونوع دیگر از استعمال افعل تفضیل(که خیلی دقیق تر و پرنکته تر و در فهم روایات پرکاربرد تراست) به همراه منبع در ادامه بارگزاری می شوند ان شاء الله.
✍مومیوند
@alnokat
Recording 3 (f985a258-5c6f-43bf-b6d4-53035cec8933).aac
14.54M
شرح ملاجامی_۱۰۰
#ولیس_أی_مثل_هذین
۹۸/۳/۸،ص۲۲۴
اتمام باب منصوبات
@alnokat
ألنکت الأدبیة والٱصولیة
❌توصیه می شود بادقت این مبحث دنبال شود: ✅مشارکتی که مستفاد از افعل تفضیل می باشد،مشارکت تحقیقی است
ادامه مبحث بالا:
2⃣گاهی استعمال افعل تفضیل،اصلا برای تفضیل بین دو طرف(مفضّل و مفضول) نیست،بلکه برای بیان کمال وصف خاص مفضّل (لفظی) می باشد و اصلا وصف مشترکی نیست بین آن دو،که تفضیل معنا داشته باشد.
🔆مثلا در کلام عرب آمده:
✅الصیف ابرد من الشتاء
(تابستان سرد تر از زمستان است).
💠واضح است که سرما وصف مشترک بین تابستان و زمستان نیست که تابستان برتری داشته باشد نسبت به آن ،بلکه مقام برای بیان کمال وصف گرمای تابستان است،یعنی تابستان در حرارتش اکمل است از زمستان در برودتش.
(یا همچنان که سرمای زمستان کامل است،تابستان هم ،همان کمال را در گرما دارد،این کلام برای کسی است که اهل مکان سرد است و گرما ان چنانی ندیده.)
ادامه دارد↪️
@alnokat
#بیان_تبیان
✅بیان یا مصدر به معنای تبیّن و ظهر(روشن و ظاهر شدن)،یا اسم مصدر از بیّن (در این صورت اطلاق می شود به اظهار شی یا انچه که بوسیله ان اظهار شی رخ می دهد).مثل سلام و کلام که اسم مصدر از سلّم و کلّم هستند.
💠تبیان: همچنین مصدر از بیّن که مصدر شاذ می باشد، زیرا قیاس در این باب فتح اول است.
♨️فرق تبیان با بیان ان است که در تبیان کدّ خاطر و اعمال قلب(تفکر در روشن شدن مطلب) نیاز است و قریب به این تفاوت ان است که تبیان اظهار با دلیل و برهان است.
❗️بعید نیست این فرق بخاطر قاعده زیادة المبانی تدل علی زیادة المعانی باشد.
💥نکتة:
✨این قاعده اولا اکثری است نه یک قاعده کلی.
✨ثانیا مشروط است بعد از انکه دو بناء مشتق از اصل واحدی باشند، در نوع هم متحد باشند،پس قاعده با صفت مشبهه و اسم فاعل نقض نمیشود به اینکه صفت مشبهه دلالت بر زیادت معنا دارد و ان ثبوت و جِبلیّه(فطری) است با انکه مبانی ان کمتر از اسم فاعل است(بعضا)مثل حذِر و حاذر.حسن و حاسن.
↩️(هرچند) چه بسا از این مشروطیت هم جواب داده شده به اینکه حذر ابلغ بودنش به خاطر تکیه ان به امور جبلی(فطری،نفسی)می باشد والاجایز است حاذر ابلغ از حذر باشد بخاطر دلالت بر زیادة حذر اگرچه معنای لزوم ندارد.
حاشیة جونگی علی شرح التصریف،ص۲۴
@alnokat