💥رویکرد عبدالقاهر جرجانی به بلاغت
مقایسهای با برخی نظریه پردازان مدرن:
تحقیقات فراوانی دربارۀ مفهوم بلاغت، نقد ادبی و همچنین نظریه نظم عبدالقاهر جرجانی انجام شده است امّا مطالعات اندکی هستند که مفاهیم بلاغی جرجانی را با اندیشمندان دیگر، به خصوص اندیشمندان غربی مقایسه کرده باشند. هدف از این تحقیق، مقایسه بلاغت از دیدگاه جرجانی با عقاید و نظریههای دو تن از مشهورترین اندیشمندان بلاغی غرب در عصر حاضر، یعنی برک آمریکایی و باختین روس است. اندیشههای این متفکرین با استفاده از منابع داخلی و خارجی مطالعه و به صورت تطبیقی بررسی وموارد اشتراک و تفاوت آنها تبیین شده است. در پایان مشخّص گردید که تحولاتی که در بلاغت غرب رخ داده و باعث ایجاد عصر مدرن بلاغت شده، اشتراکات فراوانی با اندیشههای جرجانی دارد که قرنها پیش، آنها را بیان نموده است.
مقاله👇👇👇
http://jsm.journals.iau.ir/article_516912.html
@alnokat
💠 معرفی کتاب "الفوائد الضیائیه".
🔸"شرح ملا جامى"، با نام اصلى «الفوائد الضيائية على متن الكافية في النحو»، اثر عبد الرحمن بن احمد بن محمد جامى است.
🔸این اثر از شروح مشهور كتاب «الكافية في النحو» اثر «ابن حاجب» است كه جامى آن را در روز شنبه 11 رمضان سال 897 ق، به نام پسرش ضياء الدين يوسف، گويا در هرات، به انجام رسانده است.
🔸اين شرح به جهت اهميت بيان مباحث نحوى در زبان و ادبيات عرب، مورد توجه بسيارى از دانشمندان علوم ادبى قرار گرفته و صدها سال در مدارس، بهعنوان كتاب درسى دانشجويان علوم اسلامى در عراق، هند، ايران و افغانستان تدريس مىشده است و بر آن تعليقات و حواشى متعددى نوشتهاند.
🔸کتاب شرح جامی، متنی بسیار متقن دارد و مشهور است که طلاب با خواندن این کتاب، مسلط به متن نویسی عربی می شوند.
🔸در سیر درسی حوزه های علمیه، شرح جامی پس از سیوطی، تحت نظر استادی ماهر، خوانده میشود.
آیت الله صمدی آملی حفظه الله در خاتمه ترجمه شان بر شرح ملا جامی نوشته اند:
این برکات از ناحیه افاضات مولای مکرمم حضرت محقق و ادیب بارع ابو الفضایل علامه حسن زاده آملی روحی فداه است که بارها در فرمایشاتشان از عظمت شرح جامی بر کافیه ،به عنوان عالی ترین کتاب درسی نحوی در حوزه های قدیم سخن به میان آورده بودند...
@matalebelmi96
بسم الله الرحمن الرحیم
با الطاف الهی وعنایات امام زمان ارواحنا فداه،تدریس شرح ملا جامی را آغاز کرده ایم،و صوت هارا در کانال بار گزاری می کنیم.
@alnokat
هدایت شده از Moumivand
شرح ملا جامی_1_Default_1535130936.mp3
16.52M
#معرفی_شرح_ملاجامی
#خطبه_شارح
جلسه اول
#اصطلاح
۱.الواحد الشخصی:
فردی را گویند که مفهوم آن بر یک چیز فقط صدق می کند مثل اعلام شخصیه(زید ،عمرو،بکر و...)
۲.الواحد الجنسی:
نسبت به جنس اعلای خود فرد است اما دارای مصادیق زیادی بوده و صدق بر قلیل و کثیر دارد.مثل:
الحیوان واحد و فردی از اوحاد جسم نامی است،با این حال دارای مصادیق کثیره است.
واحد نوعی،واحد صنفی،واحد در مقابل کلی،واحد در مقابل کل و...
برای تفصیل رجوع شود به منهاج الاصول(تقریر درس خارج آیت الله علی محمدی خراسانی)ج۴/ص۳۷۸
@alnokat
هدایت شده از Moumivand
شرح ملاجامی_4_Default_1535356375.mp3
14.18M
هدایت شده از Moumivand
شرح ملاجامی_5.mp3
13.47M
هدایت شده از Moumivand
شرح ملاجامی_6.mp3
16.04M
💥اشتقاق و نقل از لغت به اصطلاح
بسیاری از اصطلاحات نحوی،منقول از معانی لغوی آن ها است،مثل :
اسم
فعل
حرف
کلمه
و...
تمامی این مفردات مذکوره دارای معانی اصطلاحی در فن نحو هستند،که این معانی با معانی لغوی مفردات مغایر است.
مثلا کلمه در لغت به معنای جراحة است،در اصطلاح ما یدل علی معنی فی نفسها.
برای اثبات آنکه کلمه اصطلاحی از لغوی نقل داده شده دو شرط دارد:
۱.در حروف اصلی عین هم باشند.
۲.مناسبت معنایی بین آن ها باشد.
مثلا می گوییم کلمه از کلْم نقل داده شده زیرا در حروف اصلی مشترک هستند در معنا هم مناسب زیرا کلْم در لغت جرح است کلمه هم جرح ذهنی را افاده می دهد.
شرح ملاجامی،ص۶
@alnokat
💥لا یلزم الاطراد فی وجه التسمیه
اصطلاحات علمی در علوم مختلف به خاطر علت و مناسباتی بر ماهیات و تعاریف وضع می شوند.
مثلا حرف اصطلاحی را حرف گفته اند،چون در جانب مقابل اسم و فعل قرار داردزیرا آن دو عمدة واقع می شوند اما حرف عمدة واقع نمی شود(۱).
اشکال:مقابله یک معنای نسبی است که دو طرف دارد،یعنی همیت حکمت و وجه تسمیه در حرف در فعل و اسم هم وجود دارد پس چرا به آن دو هم حرف نگفتند؟
جواب:در وجه تسمیه لازم نیست اطراد باشد یعنی لازم نیست ما در اصطلاح سازی برای ماهیات و ... نامی انتخاب کنیم که آن نام بخاطر مناسبتی انتخاب شده که در غیر آن مسمی این علت و مناسبت وجود ندارد و تنها وجه و علت تسمیه در همان مسمی باشد بر خلاف تعریف شیئ که لازم است مطرد و منعکس باشد.
این قاعده(لا یلزم الاطراد فی وجه التسمیه)جواب بسیاری از اشکالاتی است که به علل النحو می کننند،فتأمل!(۲)
۱.شرح ملا جامی،ص ۸
۲.حاشیه کابلی بر ملاجامی ص۲۲
@alnokat