eitaa logo
الو سلام حاج آقا
189 دنبال‌کننده
6 عکس
0 ویدیو
0 فایل
الو سلام حاج آقا، گفت و شنودی در موضوعات مختلف است و حاج آقا روحانیت عالم و عاملی را نمایندگی می‌کند که از سرچشمه اسلام سیراب شده و عقل را با نقل و علم را با تقوا و فضیلت‌های اخلاقی درآمیخته و اقتضائات زمانه خود را می‌شناسد. او به همین دلیل نامیراست.
مشاهده در ایتا
دانلود
♦️ الو سلام حاج آقا / ۱ 🔸 سلام بفرمایید. 🔹 حاج آقا چرا باید از خدا ترسید؟ مگه خدا موجودِ ترسناکی است؟ 🔸 چطور 🔹 چون ما معمولا از چیزهایی می‌ترسیم که از آنها احساس خطر کنیم. مگه خدا خطرناک است که باید از آن بترسیم؟ 🔸 منظور از ترس از خدا، ترس از خودِ خدا نیست. ذات مقدس الهی ترسناک، غضبناک یا خطرناک نیست. بلکه برعکس بسیار مهربان، رئوف و رحیم است. 🔹 اگر مهربون است، پس ترس از خدا برای چیست؟ چرا در منابع دینی ما به ترس از خدا سفارش شده است. 🔸 ترس از خدا دلایل مختلفی دارد، اما یکی از مهمترین آنها ترس از مقام و صفت عدل خداست. خدا عادل است و با بندگانش به عدالت رفتار می‌کند. 🔹 عدالت مگر ترسناک است؟ عدالت که یک ارزش و فضیلت است. 🔸 عدالت به خودی خود ترسناک نیست، اما اگر قرار باشد اعمال انسان در ترازوی عدل الهی محاسبه شود و به قدر ذره‌ای در آن اغماض صورت نگیرد، برای خطاکاران ترسناک خواهد بود. در واقع منشا ترس از خدا گناهانِ انسان است که باید در دادگاه عدل الهی نسبت به آنها پاسخگو باشد. 🔹 پس ترس از خدا یعنی ترس از عدالت خدا و ترس از عدالت خدا یعنی ترس از لغزش‌های خود؟ 🔸 بله. به همین‌ دلیل در ادعیه و روایات ما آمده است: «یا مَنْ لایخافُ اِلّا عَدْلُهُ» یعنی ای کسی که از او نمی‌ترسند، مگر از عدل او 🔹 پس در این صورت برای بی‌گناهان ترسی نیست؟ 🔸 پاکان و بی‌گناهان هیچ ترس، بیم و وحشتی ندارند. آنها در امن و امانند. خدا از آنها راضیست و آنها از خدا 🔹 ممنون حاج آقا ✍️ اکبر مظفری 📚 برداشتی از کتاب: آشنایی با قرآن، ج ۱۱، (معنی ترس از خدا)، تالیف: متفکر شهید استاد مرتضی مطهری (ره) ▪️به ما بپیوندید: https://eitaa.com/alosalamhajaqa
♦️ الو سلام حاج آقا / ۲ 🔸 سلام بفرمایید. 🔹 حاج آقا در منطقه ما مسجد نیست. مردم جایی برای جمع شدن و نماز خوندن ندارند. می‌خواهم یک مسجد بسازم. 🔸 خوب 🔹 یک مسجدِ بزرگ عالی که باقیات و صالحاتم باشد. 🔸 خوب 🔹 اما پولی در بساط ندارم، باید از مردم جمع کنم. بعضی‌ها هم که به این راحتی خرج نمی‌کنند. باید صد تا دروغ به هم ببافم تا چیزی از آنها در بیاید. این دروغ‌ها که اشکالی ندارد؟ 🔸 چرا ندارد؟ 🔹 چون من برای منفعت شخصی خودم که دروغ نمی‌گویم، می‌خوام برای مسلمانان مسجد بسازم. کار برای خداست. 🔸 کاری که برای خداست مقدس است و کار مقدس باید ابزار و لوازمش هم مقدس باشد. نمی‌شود برای رسیدن به یک هدف مقدس از ابزارهای نامقدس استفاده کرد. خدا این اجازه را نمی‌دهد. 🔹 چطور؟ 🔸 دین مجموعه‌ای از بایدها و نبایدهاست، راستگو بودن جزو بایدهای دین و دروغ گفتن جزو نبایدهای دین است. نبایدهای دین در واقع همان بی‌دینی است. نمی‌شود با بی‌دینی به دین کمک کرد. به نفع دین دروغ گفتن، به نفع دین بی‌دینی کردن است. دین چنین اجازه‌ای نمی‌دِهد، اسلام بر اساس حق و حقیقت بنا شده و اگر با باطل آمیخته شود از بین می‌رود. وقتی انسان حق را ضمیمه باطل کرد، حق تحمل نکرده و راه خودش از باطل جدا می‌کند. دروغ گفتن امری نامقدس و باطل است و ساخت مسجد امری مقدس است، این دو هیچگاه با همدیگر جمع نمی‌شوند. 🔹 پس مسجد نساختن بهتر از با دروغ ساختن است؟ 🔸 بله همین طور است. 🔹 ممنون حاج آقا ✍️ اکبر مظفری 📚 برداشتی از کتاب: سیری در سیره نبوی، (کیفیت استخدام وسیله)، تالیف: متفکر شهید استاد مرتضی مطهری (ره) ▪️به ما بپیوندید: https://eitaa.com/alosalamhajaqa
♦️ الو سلام حاج آقا / ۳ 🔸 سلام بفرمایید. 🔹 حاج آقا مگر اسلام مرده است که برخی متفکران مسلمان از احیای آن سخن می‌گویند؟ 🔸 منظور ایشان احیای تفکر اسلامی است، نه خود اسلام 🔹 چطور 🔸 آنها معتقدن شعائر اسلامی مانند بانگ اذان، برپایی نماز، روزه داری، پرداخت خمس و بسیاری از آداب و سنن اسلامی در میان مسلمین زنده است، اما روح اسلام در جوامع اسلامی مرده و نیاز به تجدید حیات دارد. تجدید حیات هم ممکن است، چون آنچه مرده است، خود اسلام نیست، بلکه برداشت و طرز تلقی مسلمین از اسلام است. علامه اقبال لاهوری از بزرگ پرچمداران این نهضت فکری به شمار می‌رود. 🔹 چه نتایجی بر این ادعا مترتب است؟ 🔸 نتیجه‌اش این است که اسلام هم هست و هم نیست. هست اما بی‏‌خاصیت و بی‏‌اثر، اسلامی که دیگر قادر به زندگی‌سازی، ستم‌‌سوزی، حرکت‌آفرینی، حرارت‌بخشی، جنبش‌زایی، بصیرت‌افزایی و دارای قدرت برانگیزندگی نیست. مثل یک درخت پژمرده آفت زده‌ است که سرِ پاست اما افسرده، بی‌رمق و ناتوان. و نیست چون از روح و معنا تهی شده است. 🔹 مصادیق این بحث کدام است؟ 🔸 مانند تحقیر و خوار شمردن تاثیر عمل در سعادت انسان. وقتی تعلیم و تربیت اسلامی بر عنصر عمل تاکید دارد و سرنوشت انسان در گرو عمل اوست، پس باید تلاس و کوشش کرد که «وَ انْ لَیسَ لِلْانْسانِ الّا ما سَعی‏» یعنی برای بشر جز آنچه که کوشش کرده است نیست. اما همین اندیشه قرآنی و منطق عقلانی چنان استحاله شده و از حیز انتفاع ساقط شده است که ایمان جای عمل را گرفته است. می‌گویند اساس ایمان است، اگر ایمان درست بود، عمل اهمیتی ندارد و روشن است که اگر ملتی به عمل بی‌اعتنا باشد، چه بر سر آن ملت می‌آید. 🔹 یعنی مفاهیم دینی را از معنای حقیقی‌شان خارج کردند؟ 🔸 هم خارج کردن و هم ضد معانی اصلی و اولیه‌اش را بر آنها بار کردند. مثلا معنای توکل، زهد و صبر را بر خلاف معنای حقیقی‌شان معنا و ترویج کردند که البته از این نمونه‌ها بسیار است. 🔹 آیا ایران امروز نیز به این آفات مبتلاست؟ 🔸 انقلاب اسلامی توانست به معنای حقیقی کلمه موجب احیای اندیشه دینی شده و کاروان بازگشت به خویشتن اسلامی را منزل‌ها به جلو براند، اما هنور تا رسیدن به سر منزل مقصود راه‌های طولانی باید بپیماید. 🔹 ممنون حاج آقا ✍️ اکبر مظفری 📚 برداشتی از کتاب: احیای تفکر اسلامی، (اقبال و احیای فکر دینی)، تالیف: متفکر شهید استاد مرتضی مطهری (ره) ▪️به ما بپیوندید: https://eitaa.com/alosalamhajaqa